Rambam en het Dolfinarium, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:23

germie schreef:
Dat kan ook gewoon zo geknipt zijn. Ik heb ook wel meegemaakt dat mijn woorden verdraaid zijn. Dus dat rambam zoiets doet zou me niets verbazen.
Joh, die manager kreeg meerdere malen de kans om een heel helder antwoord te geven. De beste man bleef om de feiten heen draaien, gaf geen duidelijk antwoord.

Indien je binnen deze branche zo'n functie vervuld dien je je (i.m.o.) ten allen tijden vragen te kunnen beantwoorden. Zeker vragen zoals gesteld door Rambam.

Aan iedere woord wat deze meneer sprak kon ik opmaken dat hij om de boel zat heen te draaien. Wellicht handig als auto-verkoper, niet als manager van een grote groep dieren.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:30

_FD schreef:
Ik heb de aflevering ook gezien en vind inderdaad dat rambam het heel erg een kant op stuurt.

Dat van dat chloor wordt echt heel goed gecontroleerd kan ik je vertellen. Staat een heel team achter die alleen maar Let op de chloor gehalte in het water. Verder is het jammer dat rambam ook liegt. Ze zijn een bassin vergeten toe te lichten. Je hebt het showbassin in de koepel dan heb je die 3 bassins waar ze gefilmd hebben en daarachter ligt nog een stuk bassin wat een stuk groter is.

Dus rambam is ook niet helemaal eerlijk geweest.

Verder vind ik het verhaal van ki ook niet echt raar. Bij bijna alle dieren wordt dat tegenwoordig gedaan. En ik weet dat ze in de lagune gewoon wel natuurlijk voortplanten

Ook dat bad hebben ze laten zien maar de sluizen zaten tijdens de stage de hele tijd dicht, dus er zwom daar ook geen dolfijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 16:34

future_vet schreef:
_FD schreef:
Ik heb de aflevering ook gezien en vind inderdaad dat rambam het heel erg een kant op stuurt.

Dat van dat chloor wordt echt heel goed gecontroleerd kan ik je vertellen. Staat een heel team achter die alleen maar Let op de chloor gehalte in het water. Verder is het jammer dat rambam ook liegt. Ze zijn een bassin vergeten toe te lichten. Je hebt het showbassin in de koepel dan heb je die 3 bassins waar ze gefilmd hebben en daarachter ligt nog een stuk bassin wat een stuk groter is.

Dus rambam is ook niet helemaal eerlijk geweest.

Verder vind ik het verhaal van ki ook niet echt raar. Bij bijna alle dieren wordt dat tegenwoordig gedaan. En ik weet dat ze in de lagune gewoon wel natuurlijk voortplanten

Ook dat bad hebben ze laten zien maar de sluizen zaten tijdens de stage de hele tijd dicht, dus er zwom daar ook geen dolfijn.

Ben jij er de hele stage bijgeweest? De stagair zegt dat ze de hele tijd dicht zaten, maar dat is voor ons niet te controleren.

future_vet

Re: Rambam en het Dolfinarium, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:36

Klopt, maar ze hebben het wel laten zien, net als op de plattegronden, dus het werd niet verzwegen.
en nogmaals al zwommen ze wel in het show bassin en dat achterste bassin, het blijft klein en met chloor voor 14 dolfijnen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:46

future_vet schreef:
Klopt, maar ze hebben het wel laten zien, net als op de plattegronden, dus het werd niet verzwegen.
en nogmaals al zwommen ze wel in het show bassin en dat achterste bassin, het blijft klein en met chloor voor 14 dolfijnen

Er was een sluis open, deze hebben ze alleen niet laten zien
Desalniettemin geef ik je gelijk dat zelfs alles te klein is voor 14 dolfijnen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:13

germie schreef:
Dat kan ook gewoon zo geknipt zijn. Ik heb ook wel meegemaakt dat mijn woorden verdraaid zijn. Dus dat rambam zoiets doet zou me niets verbazen.

Ik herinner me nog een serie foto's van een aantal doden, maar die hoorden helemaal niet bij het onderwerp. Die waren ergens anders genomen. En in een totaal andere context geplaatst. Dat kan hier dus ook gewoon gebeurd zijn.

Het kan ook zijn van niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:16

Dat ze durven te beweren daar de oceaan/zee maar een monotone ingeving is. Ik weet wel waar ik liever duik... In ieder geval niet in hun saaie bassins en erwtensoep watergat.
Als je ziet in hoe grote scholen ze samenleven in het wild, hoe ze spelen en wat voor snelheden ze halen, hoe lang ze dat volhouden en hoeveel plezier ze daaraan beleven... Gewoon voor de lol, niks eten vangen.
Ze zwommen vaak voor de boeg van het schip (rakelings ervoor) met ons mee, vol gas en mijlen ver, dat stelt niets voor voor zulke dieren.
Als zo'n school opeens om je heen opduikt tijdens een duik heb je alleen nog maar diep respect en bewondering.
Het onderwaterleven en decor in de Rode zee is zoveel mooier en afwisselender dan hun zwembadjes en duistere watergat. Idioot gewoon dat ze hun dolfinarium afwisselender durven te noemen.

Afbeelding

Het stikt daar beneden overal van de vis dus om mee te liften naar een voedselrijk gebied hoeven ze dit niet te doen hoor.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:33

Ik heb me toch ook zitten verbazen over die dierenarts die er zoals ik begreep, iedere dag is maar vrij weinig duidelijke antwoorden kon geven. Welke dolfijnen zwemmen hier, Hoeveel uur per dag, welke dolfijn zit hier het langst etc. Ze kon er niet echt antwoord op geven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:45

Jillsil schreef:
Ik heb me toch ook zitten verbazen over die dierenarts die er zoals ik begreep, iedere dag is maar vrij weinig duidelijke antwoorden kon geven. Welke dolfijnen zwemmen hier, Hoeveel uur per dag, welke dolfijn zit hier het langst etc. Ze kon er niet echt antwoord op geven.

Dat is toch niet gek? Die verzorgt wellicht alle dieren in het park en Die dierenarts kent de dieren waarschijnlijk lang niet zo goed als bijv de trainers

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:46

Maartje1990 schreef:
Jillsil schreef:

Dat is toch niet gek? Die verzorgt wellicht alle dieren in het park en Die dierenarts kent de dieren waarschijnlijk lang niet zo goed als bijv de trainers
Vind ik wel. Onze dierenarts kent al onze paarden, weet wat ze lopen, wat ze wegen, hoe oud ze zijn en hoe lang ze op 'stal' staan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:56

Maar het aantal dieren bij dolfi zullen er wel meer zijn dan bij jouw op stal ;)

En persoonlijk vind ik verschillende paarden makkelijker te herkennen dan bijv dolfijnen (die in mijn ogen veel meer op elkaar lijken dan paarden)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:14

Als er iemand geinteresseerd is in het welzijn van dolfijnen in gevangenschap, kijk dan de docu's Blackfish en The Cove. Tranen, niet van het lachen. En ik verzeker je dat je nooit meer een voet zult zetten binnen de hekken van het dolfinarium.

Van mij mag het dolfinarium per vandaag nog dicht. Net als alle andere dolfijnen parken en Sea Worlds.
Gevangenschap is voor deze zeer intelligente dieren helemaal niet goed :(

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:16

Maartje1990 schreef:
Jillsil schreef:

Ik vind wel dat er een map beschikbaar zou moeten zijn zodat iedereend at altijd in kan zien. Ik kreeg de indruk dat er helemaal geen registratie van was, anders zou ze dat vast wel genoemd hebben lijkt mij?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:23

Maartje1990 schreef:
Maar het aantal dieren bij dolfi zullen er wel meer zijn dan bij jouw op stal ;)

En persoonlijk vind ik verschillende paarden makkelijker te herkennen dan bijv dolfijnen (die in mijn ogen veel meer op elkaar lijken dan paarden)

50 paarden. Maar dat doet er niet toe. Ik vind dat je als dierenarts wel zeker ongeveer moet kunnen zeggen hoe de dolfijnen gehouden worden, hoe oud ze ongeveer zijn en toch zeker ook wel welke dolfijnen voor shows ingezet worden en welke niet (i.v.m. chloor). Helemaal als je ergens al jaren werkt ga je de dieren echt wel kennen :).

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:41

Uit wetenschappelijk onderzoek (ik ben nog even aan het opzoeken waar ik dit ook weer heb opgeslagen) is gebleken dat walvissen nog extra gehecht zijn aan hun sociale contacten dan wij mensen. Deze intelligente beesten zijn hypersociaal.
Bij een paard een veulen weghalen is sneu. We zien aan ons mensensoort hoe het is als een echtpaar een kind verliest. Hartverscheurend. Dolfijnen hechten nog meer waarde aan hun familie. Volgens wetenschappers hebben dolfijnen vaak lifetimelasting relationships met andere dolfijnen.
Moet je je voorstellen als 1 van de dolfijnen overgeplaatst wordt naar een ander dolfinarium. Of dat een dolfijn uit het wild gevangen wordt. Hele groepen dolfijnen raken daarvan over de zeik. Hebben ze gemeten met sonaropnameapparatuur toen een babydolfijn bij mams werd weggehaald. Is te zien in The Cove. Ik heb gejankt voor het leven. Megazielig.

Gevonden: dit is de link naar het artikel.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:00

Maartje1990 schreef:
Jillsil schreef:

Nee niet mee eens, ik vind dat je als vaste dierenarts moet weten welke dieren je onder je hoede hebt. Zeker als je 5 dagen per week er werkt. Onze hoefsmid kent ook de diverse Friese paarden uit elkaar en die komt om de paar weken. En wat ook al door iemand anders wordt gezegd, het lijkt alsof het helemaal niet wordt bijgehouden en maar een beetje gegokt wordt. De woordvoerder hakkelde ook behoorlijk toen hij erbij kwam. Over die dolfijn die het langst ik de show zit. (Toeter? Of heb ik dat echt compleet verkeerd gehoord. Haha)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:53

Jillsil schreef:
Nee niet mee eens, ik vind dat je als vaste dierenarts moet weten welke dieren je onder je hoede hebt. Zeker als je 5 dagen per week er werkt. Onze hoefsmid kent ook de diverse Friese paarden uit elkaar en die komt om de paar weken. En wat ook al door iemand anders wordt gezegd, het lijkt alsof het helemaal niet wordt bijgehouden en maar een beetje gegokt wordt. De woordvoerder hakkelde ook behoorlijk toen hij erbij kwam. Over die dolfijn die het langst ik de show zit. (Toeter? Of heb ik dat echt compleet verkeerd gehoord. Haha)

Dat staat wel ergens op papier, maar zullen ze niet uit hun hoofd weten. Dieren zijn sowieso 3 jaar terug minstens een half jaar allemaal in de lagune geweest ivm verbouwingen wat ik weet.
Ik denk dat je Tucker bedoelt, maar heb daar zelf niet op gelet. Maar dat is de naam die er het dichtste bij in de buurt komt :)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:30

germie schreef:
Machie schreef:
Elk weldenkend mens kan toch bedenken dat dieren die van nature vele kilometers per dag zwemmen niet thuis horen in een badkuip?
Ik ben er nooit geweest en zal er ook nooit komen. Principieel tegen het houden van dolfijnen ter vermaak van de mens.

Een paard loopt in de natuur ook wel 40 km per dag. Dus dan ook maar geen paarden meer houden in een weiland?

Ik had mezelf voorgenomen me hier niet meer mee te bemoeien maar mijn vingers jeuken. :P
Je zegt hiermee dus eigenlijk dat het houden van dolfijnen in een bassin gerechtvaardigd is omdat paarden ook nog regelmatig op een te klein stuk land gehouden worden.
Zie je zelf niet wat een non-argument het is? Om véél redenen zijn deze dieren niet te vergelijken met paarden en eigenlijk doet dat er niet eens toe. Het ene rechtvaardigt het ander niet.
Mensen die geen paarden hebben mogen hier dus wel een mening over hebben? Of mag dat ook niet omdat we eerst alle paarden uit hun stal moeten halen?

https://www.youtube.com/watch?v=N2LpRi68aUg

Dit filmpje is van een bezoeker, maar daar werd ik ook niet blij van om eerlijk te zijn. Ik heb minstens één duidelijk blinde zeeleeuw gezien, aangezien de meesten een typische hoofdbeweging maken zijn er volgens mij duidelijk meer minstens slechtziend. Het constant moeten druppelen van de ogen geeft het al aan. Nja misschien zijn ze er wel zo gekomen uit een ander park of iets dergelijks, maar ik vind het niet fijn om naar te kijken.

De kennis van de verzorgers viel me ook zwaar tegen, het lijkt een beetje een pappen en nathouden instelling ofzo. Als verzorger wil je toch weten waarom een dier rare vlekken heeft, waarom er agressie is en hoe je dat kan verminderen (om er vervolgens alles aan te doen om de hoeveelheid agressie te reduceren), tekenen van stress/obsessief gedrag herkennen.. Juist het dolfinarium is eigenlijk een goede plek om te kijken naar het effect van een bassin versus een wat natuurlijker omgeving op gedrag/gezondheid. Als je er dan achter komt dat dat showbassin extra stress en gezondheidsproblemen geeft moet je daar gewoon wat aan doen in mijn ogen. Maak er een nieuw groot stuk bij ofzo, als je dan perse deze dieren in gevangenschap wil houden.

Ik sta er echt versteld van dat dit allemaal zo mag, ik heb met proefdieren gewerkt en bij dit soort praktijken had er allang iemand op de stoep gestaan, ik weet niet of ik dan nog wel onderzoek had mogen doen.. Het welzijn van de beesten lijkt ze eigenlijk niet zo verschrikkelijk veel te interesseren. Ik zie vooral symptoombestrijding, niemand die moeite lijkt te doen de oorzaak te vinden van alle gedrag of fysieke problemen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:35

Ik ben tegen parken als het dolfinarium. Niet zo zeer om hoe de dieren gehouden worden maar meer om hoe ze de dieren krijgen. Elk jaar van september tm maart vind er een bloederige slachting van dolfijnen plaats in Japan zoals velen wel zullen weten. De ,,mooie,, gaan op transport en moeten hun leven verder slijten in dit soort parken. Kunstjes doen om de mens te vermaken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:44

rapido schreef:
Ik ben tegen parken als het dolfinarium. Niet zo zeer om hoe de dieren gehouden worden maar meer om hoe ze de dieren krijgen. Elk jaar van september tm maart vind er een bloederige slachting van dolfijnen plaats in Japan zoals velen wel zullen weten. De ,,mooie,, gaan op transport en moeten hun leven verder slijten in dit soort parken. Kunstjes doen om de mens te vermaken.

Die van het dolfinarium komen daar niet vandaan hoor. Ik geloof dat er eentje is (een oude dus echt van jaren terug) verder komt er niks uit het wild (meer).

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:53

Dat is niet helemaal waar wat je zegt Maartje.
De nieuwe eigenaren werken samen met 1 van de dolfinaria in Spanje. Dat dolfinarium is mede verantwoordelijk voor de transport en het doorsluizen van dolfijnen vanuit Taiji.
De dolfijnen worden tijdelijk in een bassin in Spanje gehouden en verkocht aan andere dolfinaria als "in gevangenschap geboren".

In de docu "a fall from freedom" wordt precies uitgelegd hoe dit in zijn werking gaat. En laat ook zien dat harderwijk hierbij betrokken is.

Daarnaast is het sws enorm zielig om mee te werken aan overplaatsing van dolfijnen ivm hun sociale netwerk.

Even nog wat extra informatie. Dolfinarium Harderwijk is overgenomen door de eigenaren van ASPRO parks.
http://www.seashepherd.nl/news-and-medi ... ng-cove-19

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:38

ik vind het wel interessant om te lezen hoe het dolfinarium de site heft opgezt. 9 van de 10 vragen mond uit in "we weten het niet". schijnbaar hebben ze in die bijna 40 jaar geen idee wat dolfijnen gedrag is en waar het voorstaat, noch hoe ze de dieren beter kunnen verzorgen gewoon schandalig te noemen.

hier nog iemand die nooit meer naar dit soort parken zal gaan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:25

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2535 ... ijn__.html
Leonie Vestering, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren in de Flevoland Staten, heeft aangifte gedaan tegen het Dolfinarium vanwege seks met dieren. Vestering zag net als vele anderen vorige week de televisiebeelden van het programma Rambam, waarin te zien was dat een medewerker van het Dolfinarium een dolfijn met de hand seksueel bevredigt.

Het Dolfinarium heeft op haar website een statement geplaatst, waarin te lezen is dat het sperma van de dolfijnen bedoeld is voor een Europees fokprogramma. Het zaad zou gebruikt worden voor onderzoek om de mogelijkheden van kunstmatige inseminatie te verbeteren. Echter, in het televisieprogramma is te zien dat het sperma van de dolfijn niet wordt opgevangen. Het Dolfinarium wil nog niet reageren op de aangifte van Vestering.

’Bevredigen om dolfijnen rustig te houden’
„Het is bij wet verboden om seks met dieren te hebben”, zegt Vestering. De fractievoorzitter en voormalig directeur van de organisatie Wilde Dieren de Tent Uit, vindt het daarbij schokkend dat de veertien mannetjes dolfijnen bij elkaar in "een veel te klein bassin" zitten. „ Die mannetjes dolfijnen zitten vol spanning. Ik vermoed dat ze worden afgetrokken om ze rustig te houden. Als dat de reden is voor de seksuele bevrediging, dan vind ik dat een verkeerde oplossing voor het probleem. Een betere oplossing is om de show-afdeling van het Dolfinarium (red. waartoe de veertien mannetjes behoren) te sluiten.”

De politie Almere bevestigt dat de aangifte is opgenomen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:55

Op zich, technisch bekeken, hebben ze een punt. Daarnaast hebben ze beeldmateriaal en staat de wet (denk ik) aan de goede kant.

Of dit onder de definitie van seks met dieren valt weet ik niet, het lijkt me niet dat de verzorger in kwestie er enig plezier van heeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:12

Het moet niet gekker worden