Gezin misschien niet op vakantie door foto met paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Gezin misschien niet op vakantie door foto met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:34

Fijn dat je het even aanpast. ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:21

Tsja....... was de foto nou gebruikt voor bijv. een misleidende advertentie ('dit is mijn paard en hij is te koop') of iets dergelijks, dan kan ik me de reactie van de eigenaresse nog voorstellen.

Maar heel eerlijk; wat een enorme mierenne*kerij, en wat een zuurpruim.

Dieren hebben geen portretrecht; het argument; "mijn (huis)dier dus valt onder mijn portretrecht" gaat dan ook niet op.
Daarbij heeft de vader ook niet zonder toestemming het terrein/weiland betreden om het paard op de foto te krijgen; ze poseren netjes bij de afrastering.

Eigenaresse heeft mijns inziens geen poot om op te staan.
Gun vader en zoon toch een mooie prijs.

Edit:
Jaren geleden kwam er hier de plaatselijke avondvierdaagse langs mijn weide (al jaren overigens); een fotograaf van de krant vond het toen wel een mooi gezicht om de stoet mensen vast te leggen zodat het net leek of zij tussen de weilanden aan het lopen waren (voorgrond mijn wei, daarachter pad met wandelaars, daarachter een geel koolzaadveld), dus zonder wat te vragen zette meneer de fotograaf zijn lens OP mijn stroomdraad en sprong zo bij mij en de paarden de wei in, om een foto te maken.
Tsja die heb ik toch wel even op niet zo heel vriendelijke wijze te kennen gegeven dat hij het ook gewoon even had kunnen vragen; ben er niet van gediend dat vreemden zomaar even in de wei springen.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:36

Ayasha schreef:
Ik trek eigenlijk geen foto's van andermans dieren of dingen zonder vragen nee... :)

Uhm ik trek foto's van mijn dieren en de enige achtergrond daar is van mij. :') Ik zit midden in het bos en de bomen waar je tegenop kijkt zijn bomen die op mijn grond staan. _O-
De foto's aan huis heeft ook nooit iets van de buren op gestaan oid... Kan best hoor.

en mensen die huren, moeten zij dan aan hun huisbaas vragen of ze foto's mogen nemen in en rond het huis?
t zelfde voor mensen die iets leasen
mensen die op vakantie kiekjes nemen van gebouwen
...
ik kan nog zo even door gaan

jij kan misschien vet-rijk zijn met je eigen bos maar je kan toch niet verwachten dat iedereen enkel zijn eigendom fotografeert. Dan is fotograferen enkel voor de rijken ...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:43

En een foto van schapen , geitjes enz enz, paardjes die in natuurbeheer gebieden lopen, zou dan allemaal niet mogen want eerst toestemming vragen.

Wat een kul en gelukkig is de wet daar ook heel duidelijk in, overdrijven is een vak en moeilijk doen ook.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:43

Ik lees nu een tijdje mee, maar Ayasha ik vind je hier heel vervelend. Dit topic gaat niet over jou en wat jij allemaal wel en niet doet. Zou je nou echt niet gewoon blij kunnen zijn, mocht iemand zo'n foto maken met toevallig jouw paard, waar ze dan toevallig een vakantie (of uberhaupt een prijs) mee winnen? Kom zeg, het leven is niet zo zuur als jij je voorstelt hoor. Zou ik ook balen dat het mij niet gelukt is? Uiteraard, maar waarom zou ik andermans plezier vergallen.

Als het iets geweest was in de zin van 'dit is mijn paard, wil jij hem kopen'.. Dan is het een ander verhaal. Het is maar een foto waar niks geks, onterends of whatever op staat. Niet teveel azijn drinken hoor ;)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:48

Leffroi schreef:
Ik lees nu een tijdje mee, maar Ayasha ik vind je hier heel vervelend. Dit topic gaat niet over jou en wat jij allemaal wel en niet doet. Zou je nou echt niet gewoon blij kunnen zijn, mocht iemand zo'n foto maken met toevallig jouw paard, waar ze dan toevallig een vakantie (of uberhaupt een prijs) mee winnen? Kom zeg, het leven is niet zo zuur als jij je voorstelt hoor. Zou ik ook balen dat het mij niet gelukt is? Uiteraard, maar waarom zou ik andermans plezier vergallen.

Als het iets geweest was in de zin van 'dit is mijn paard, wil jij hem kopen'.. Dan is het een ander verhaal. Het is maar een foto waar niks geks, onterends of whatever op staat. Niet teveel azijn drinken hoor ;)

Hoewel Ayasha mondig genoeg is om zelf te antwoorden: maar volgens mij heeft ze al verscheidene malen aangegeven dat ze het niet leuk zou vinden dat haar dieren ongevraagd worden gefotografeerd. Ieders goed recht. Daarnaast heeft ze ook al meermaals aangegeven dat ze niet zo'n drama zou maken als de betreffende eigenaresse.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:49

Daar heb ik het niet over. Ik snap prima dat zij dat niet wil en ja, natuurlijk is haar dat goed recht. Maar dit topic gaat niet over haar en wat zij wel en niet zou doen, keer op keer op keer.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:50

dus rocamor jij vindt ook dat je enkel je eigen eigendom mag fotograferen?
je goed recht maar niet erg realistisch.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:56

Vicky_Belle schreef:
dus rocamor jij vindt ook dat je enkel je eigen eigendom mag fotograferen?
je goed recht maar niet erg realistisch.

En waar heb ik dat geschreven? Ik geef alleen aan dat eenieder een Eigen mening mag hebben. Of "men" het daar nou mee eens is of niet, of het nou realistisch is of niet.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:59

Rocamor schreef:
En waar heb ik dat geschreven? Ik geef alleen aan dat eenieder een Eigen mening mag hebben. Of "men" het daar nou mee eens is of niet, of het nou realistisch is of niet.

je hebt het niet geschreven, maar ayasha wel, daarom nam ik aan dat je het met haar eens was omdat je haar verdedigd.
Goed, ik begrijp je nu beter in het verdedigen van een mening en niet "die" mening.
Ik ben het dus oneens en heb een andere mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:02

Dan gooi ik nog maar een keer de knuppel in het hoenderhok;

Maar ik vind het ook niet prettig als er ongevraagd foto's van mij of mijn dieren word gemaakt.
En daar heb ik zo mijn redenen voor, maar als ik daar nu eens bij vertel, dat het mij persoonlijk niet ongewoon is, dat de personen die dit doen, niets goeds in hun zin hebben?

Ik vind ook net als Ayasha en maar weinig anderen idd, dat die eigenaresse zich op een vreselijke manier laat kennen, maar ik begrijp haar irritatie wel! Heel goed zelfs...

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:06

ohjajoh6 schreef:
Dan gooi ik nog maar een keer de knuppel in het hoenderhok;

Maar ik vind het ook niet prettig als er ongevraagd foto's van mij of mijn dieren word gemaakt.
En daar heb ik zo mijn redenen voor, maar als ik daar nu eens bij vertel, dat het mij persoonlijk niet ongewoon is, dat de personen die dit doen, niets goeds in hun zin hebben?

Ik vind ook net als Ayasha en maar weinig anderen idd, dat die eigenaresse zich op een vreselijke manier laat kennen, maar ik begrijp haar irritatie wel! Heel goed zelfs...

maar het gaat hier over een papa en zijn kindje op vakantie aan het wandelen op een wandelpad, als mensen iets slechts van zin hebben met foto's van jou of jouw dieren is dat een héééél ander verhaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:11

Dat maakt toch niet uit? Ik vind ook en dat heb ik al ik weet niet hoeveel keer gezegd ook, dat het belachelijk is, in hoever dit doorgetrokken word.

Maar je weet het dus van te voren echt helemaal nooit, of dat de "fotograaf" iets slechts van plan is, of voor het eigen gewin gaat, dus een beetje fatsoen, door van te voren toestemming vragen, zou toch wel op zijn plaats zijn.

Trek het nu eens andersom door? De eigenaresse van het paard had een leuke foto gemaakt van haar paard, waarop die vader en zoon toevallig op voorbij gekomen waren? En zij had die prijs gewonnen, met hun 2 op de foto erbij? Zou vaders het dan ook maar heel normaal hebben gevonden? Dat een ander met zijn tronie en van kind op een foto er met een prijs vandoor gaat?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:21

Ayasha schreef:
Waarom zouden we van kinderen en mensen wel portretrechten normaal vinden maar niet van paarden/andere dieren? Welk belang wordt er van de meeste mensen geschaad dat er een portretrecht is? :)
Ik pleit slechts voor een zelfde recht voor dieren. Niet meer of minder.
Wat jij geen schadelijke foto vind, vind ik wellicht wel een schadelijke foto.

Portretrecht houdt ook niet in dat een foto waar jij toevallig ook opstaat niet geplubiceerd mag worden omdat jij het niet wil :+

Niet in opdracht gemaakt portret
Is er geen sprake van een opdracht, dan mag de geportretteerde op grond van zijn portretrecht openbaarmaking van zijn portret tegengaan als hij daar een redelijk belang tegen kan aanvoeren. Hierbij spelen vaak privacy- of commerciële argumenten een rol.

Bij privacy gaat het om de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer. Het privacybelang van de geportretteerde zal moeten worden afgewogen tegen een ander belang, bijvoorbeeld de vrijheid van meningsuiting van degene die het portret heeft gepubliceerd (dat kan de maker zijn of een willekeurige derde). Het zijn de omstandigheden van het geval die bepalen of de privacy van de geportretteerde of de vrijheid van meningsuiting van de maker het zwaarst moet wegen.

Bij commerciële belangen kan men denken aan de situatie dat een Bekende Nederlander openbaarmaking van zijn portret zelf commercieel wil exploiteren, bijvoorbeeld voor reclamedoeleinden.
Dit recht van de geportretteerde is vastgelegd in artikel 21 van de Auteurswet.

Bron: http://www.justitia.nl/portretrecht.html

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:22

Ayasha schreef:
Waarom zouden we van kinderen en mensen wel portretrechten normaal vinden maar niet van paarden/andere dieren? Welk belang wordt er van de meeste mensen geschaad dat er een portretrecht is? :)

Foto's betekenen wat voor mensen, omdat wij mensen zijn. Voor dieren zijn ze tamelijk betekenisloos.

Citaat:
Ik pleit slechts voor een zelfde recht voor dieren. Niet meer of minder.
Wat jij geen schadelijke foto vind, vind ik wellicht wel een schadelijke foto.

Maar je bent nu heel hard dingen gelijk aan het maken die niet gelijk aan elkaar zijn. Dieren zijn geen mensen. Paarden kunnen zichzelf niet herkennen op een foto en er ook niet door in verlegenheid gebracht. ZIJ ondervinden geen schade ervan. Als je het echt gelijk zou willen trekken zou je in dit geval zelfs moeten erkennen dat het dier zelf de keuze heeft gemaakt om op de foto te gaan, en het dus wel mag. En dan krijg je tamelijk absurde situaties. Dieren zijn geen mensen, punt. Bij het bekijken van hun belangen is het goed om helder te houden wat wel schadelijk is, en wat niet

Mooi, in dit geval is het simpel: geen enkel belang van het dier wordt ook maar in de verste verte geschaad door deze foto. Hoe extreem je het ook wilt trekken, er is hier echt niets te bedenken waarom het beter is voor het paard dat het niet op de foto ging.
Doen alsof het hier om dierenrechten gaat is onzin - dit gaat om de eigenaar en niet om het dier.

Maar dan nog is het nog steeds volstrekt onduidelijk welke belangen van de eigenaar er op welke manier dan ook geschaad worden, en waarom je uberhaupt toestemming zou moeten hebben om iets te fotograferen wat je gewoon op straat kan zien en waar je niemand kwaad mee doet.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:26

Ik snap de hele heisa ook niet: de vader claimt niet dat het zijn paard is, doet nergens alsof hij het paard zelf intensief getraind heeft om zo mee op de foto te staan. Hij heeft bij mijn weten de foto ook niet gepubliceerd, dat heeft het bedrijf gedaan dat de vakantie weggeeft. Had hij de wedstrijd niet gewonnen, had waarschijnlijk niemand geweten dat deze foto bestond.

En nog een grote bedenking van mij: als je een paard in de wei tegenkomt, in the middle of nowhere, en je trekt daar (om welke reden dan ook) een foto van, hoe ga je dan in godsnaam de eigenaar vinden om toestemming te vragen? De paarden waar ik regelmatig mee rij staan in een wei 3 dorpen verder van waar de eigenaar woont. Niemand die ooit die paarden aan die eigenaar kan linken...

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:39

ohjajoh6 schreef:
Dat maakt toch niet uit? Ik vind ook en dat heb ik al ik weet niet hoeveel keer gezegd ook, dat het belachelijk is, in hoever dit doorgetrokken word.

Maar je weet het dus van te voren echt helemaal nooit, of dat de "fotograaf" iets slechts van plan is, of voor het eigen gewin gaat, dus een beetje fatsoen, door van te voren toestemming vragen, zou toch wel op zijn plaats zijn.

Trek het nu eens andersom door? De eigenaresse van het paard had een leuke foto gemaakt van haar paard, waarop die vader en zoon toevallig op voorbij gekomen waren? En zij had die prijs gewonnen, met hun 2 op de foto erbij? Zou vaders het dan ook maar heel normaal hebben gevonden? Dat een ander met zijn tronie en van kind op een foto er met een prijs vandoor gaat?

je bent appelen met peren aan het vergelijken, als iemand iets slechts van plan is met de genomen foto waar zijn/haar eigendom niet op staat dan is dat strafbaar
maar in 99,9% van de gevallen willen de mensen die een foto trekken gewoon een leuke herinnering.
Je kan toch moeilijk die 99,9% van de gevallen iets verbieden of hen laten zoeken naar de rechtmatige eigenaar omdat 0,01% ooit eens iets "slechts" (om jou te quoten) heeft gedaan ermee.

En de andere vergelijking die je maakt gaat gewoon niet op en is helemaal geen vergelijking.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:41

Ach, dat is hetzelfde als zeggen dat alle turken terrorist zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:45

Je gaat mij niet vertellen, dat niemand in haar/ zijn hele leven, nog nooit een foto heeft getrokken waar er niets iets op de achtergrond stond wat niet van haar was, al was het een struik of een boom of een blad papier. Er staat altijd wel iets op de achtergrond van een foto. En je gaat mij dan ook niet vertellen dat je aan de eigenaar van die struik de toestemming bent gaan vragen.
Zolang van op de openbare weg is getrokken is er niets aan de hand, vind je dit niet leuk dan moet je een wetsvoorstel indienen om de wet te veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:48

Ik vind dus dat ik dat niet aan het doen ben. Ik probeer alleen maar uit te leggen, waarom het voor mij een irritatie factor is, als mensen ongevraagd foto's gaan staan nemen van mij of mijn dieren.
En dat ik mij dus kan voorstellen dat je niet vrolijk word, als je jouw paard ineens in de media terug vind.

Dat deze eigenaresse het heel verkeerd heeft aangepakt is voor mij eigenlijk het enige voldongen feit aan deze hele situatie.

Ik vind de wetgeving (wat Air hierboven plaatste) wat foto's publiceren dus ook echt helemaal fout: Waarom moet degene die met zijn tronie ergens op te zien is (goed of slecht) zichzelf moeten gaan verdedigen, of zelfs een rechtszaak aangaan? Dan is het kwaad ten eerste al lang geschied en ten tweede maakt dat in principe iedereen een soort van vogelvrij...
Het zou wat mij betreft minstens net zo geregeld moeten worden , als met film; geef je geen toestemming, moet je ook onherkenbaar gemaakt worden...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:53

ohjajoh6 schreef:
Ik vind dus dat ik dat niet aan het doen ben. Ik probeer alleen maar uit te leggen, waarom het voor mij een irritatie factor is, als mensen ongevraagd foto's gaan staan nemen van mij of mijn dieren.

Ook bij jou: dieren zijn geen mensen. Je veegt foto's van jezelf op een hoop met foto's van je dieren, maar waarom? Bij foto's van jezelf kan ik het me voorstellen, maar wat is het precies dat je tegenstaat in foto's van je dieren?
Heel concreet: waar zou je bv op letten bij het geven van wel of niet toestemming voor foto's? Wat zou voor jou doorslaggevend zijn in of het wel of niet mag?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:00

En waar stopt het, ij bent gevoelig voor foto 's van je dieren, maar iemand anders wil bv dat men geen foto's neemt, al is het maar op de achtrgrond, van zijn boom. Want dan kan je ook geen foto's maken in een bos want daar staan veel bomen en geheid zal je een boom hebben staan op je foto, gewild of niet gewilds.
Zelfde met strandfoto's, ga jij toestemming vragen om foto's te trekken aan de eigenaar van het strand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:01

Ik geef nooit toestemming aan vreemden.
Ik heb het eerder meegemaakt, dat iemand met kwaad in de zin tegenover mijn dieren, eerst foto's had staan maken.
Ook weet ik dat er viespeuken en mishandelaars rondlopen.
Dus neemt iemand zomaar, zonder toestemming foto's of wilt dit gaan doen, dan heb je aan mij een slechte idd.

Dus eigenlijk is de grootste doorslaggever het zonder toestemming maken van foto's.
En vragen ze het wel eerst netjes, dan laat ik mijn intuïtie spreken...

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:02

ohjajoh6 schreef:
Ik vind het ook sneu gedrag van de eigenaresse. Maar...

Ik hou er zelf al helemaal niet van als mensen zomaar uit het niets foto's stonden te maken, van mijn paarden en mijzelf er ook rustig nog bij. Stak daar altijd per direct een stokje voor.

waarom?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:05

ohjajoh6 schreef:
Ik geef nooit toestemming aan vreemden.
Ik heb het eerder meegemaakt, dat iemand met kwaad in de zin tegenover mijn dieren, eerst foto's had staan maken.
Ook weet ik dat er viespeuken en mishandelaars rondlopen.
Dus neemt iemand zomaar, zonder toestemming foto's of wilt dit gaan doen, dan heb je aan mij een slechte idd.

Dus eigenlijk is de grootste doorslaggever het zonder toestemming maken van foto's.
En vragen ze het wel eerst netjes, dan laat ik mijn intuïtie spreken...

Maar wat als je dieren niet het hoofdonderwerp zijn, maar ergens op de achtergrond?

Zoals ik eerder al schreef kan ik me niet voorstellen dat je in je hele leven nog nooit een foto gemaakt heb waar er op de achtergrond iets staat wat niet van u is en waar je geen toestemming voor hebt gevraagd, al is het een struik, boom,...