Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xxCYNNxx schreef:dorientjuh schreef:Listiglistje: mensen die aftakelen kunnen ook niet op niet-digitale wijze dingen zelf meer regelen. Daarvoor zijn ze net zo goed afhankelijk van anderen.
En jouw moeder vind ik dus het perfecte voorbeeld van niet willen, lekker makkelijk als de man alles regelt. Met een beetje realistisch denken had ze ook kunnen bedenken dat ze er misschien ooit alleen voor zou kunnen gaan staan en dat het dan handig was geweest dat ze die zaken ook zelf zou kunnen doen. En als ze dat zelf niet had kunnen bedenken dan hadden de kinderen haar hier toch ook voor kunnen waarschuwen lijkt me.
Zo zeg, ga jij eens even je diep schamen zeg. Is moeilijk he, je even inleven in een andere tijd, waarin dingen anders gingen. Dus iemand die uit een generatie komt waar het nog normaal was dat de man werkte en alle geldzaken beheerste en de vrouw het huishouden en de verzorging van de kinderen op zich moest nemen (ja moeten ja; in die tijd had je geen keuze; de rolverdeling was nu eenmaal zo), is maar lekker makkelijk in jouw ogen.
Wauw echt wauw, wat een kortzichtigheid.
Dat jij in een hele andere tijd geboren bent doet niks af aan het denkpatroon wat die oudere generatie jaren lang is opgelegd.
Jij begrijpt duidelijk helemaal niks van begrippen als tijdsgeest of menselijk psyche
edit; en conditionering
Sammie schreef:Het maakt mij niet uit wanneer ze het hadden moeten aankondigen. Men moet de keuze krijgen en die is er straks niet. Dat is waar mensen hier overvallen. Mensen die het graag digitaal willen doen kunnen dat, mensen die dat niet willen kunnen het ook. En dat laatste kan met de huidige plannen straks niet meer. En dan hebben aardig wat mensen een probleem. Die zijn compleet overgeleverd aan de goodwill van een ander.. Als die persoon er al is..
dorientjuh schreef:Mensen die zogezegd niet kúnnen leren hoe ze een computer aan kunnen zetten, dat geloof ik gewoon echt niet.
MarlindeRooz schreef:Dat denk ik zelf niet.. Het is een beperkte groep waar we over praten. De 'jeugd' groeit hiervan zelf in. De groep die het niet kan 'sterft' straks nagenoeg uit. Bovendien de overheid wil dit.. De overheid hoort met en namens ons mee te denken, niet voor ons.. De participatie stopt niet bij de overheid zelf.Ik gok dat het veel te duur is om zowel de enveloppen als de digitale omgeving te onderhouden en optimaal te beveiligen.
dorientjuh schreef:In het algemeen gesproken: veel mensen kunnen zich aanpassen, maar veel mensen willen dit niet en gaan zich vervolgens als slachtoffer gedragen. Mensen die zogezegd niet kúnnen leren hoe ze een computer aan kunnen zetten, dat geloof ik gewoon echt niet.
dorientjuh schreef:Wat een aannames.Ik ga hier maar niet verder op in.
In het algemeen gesproken: veel mensen kunnen zich aanpassen, maar veel mensen willen dit niet en gaan zich vervolgens als slachtoffer gedragen. Mensen die zogezegd niet kúnnen leren hoe ze een computer aan kunnen zetten, dat geloof ik gewoon echt niet.
Dat de beveiliging voor veel toepassingen niet is zoals die zou moeten zijn, daar ben ik het mee eens. Daarom heb ik bijvoorbeeld gekozen op mijn OV-chipkaart niet automatisch te laten opladen.
MarlindeRooz schreef:De mensen die nu 55/60 zijn houden het ook "liever" bij de enveloppe. Dan duurt het dus nog een jaar of 30 maximaal tot die groep uitgestorven is. Dat is toch niet te betalen?
MarlindeRooz schreef:En dat ik met mijn 20 jaar niet precies weet hoe de processen binnen de belastingdienst werken is toch niet gek?
Cer schreef:ja die mijnoverheid online hebben mijn ouders dus idd nooit eerder gebruikt want dat HOEFDE nog niet.. en nu moeten ze wel.
Ik zal dat wel voor ze in orde gaan maken maar dan krijg je het hele circus met machtigingen weer, en waar de mail heen gestuurd wordt etc.. en ik maak ze zo afhankelijk, wat ze niet willen...
MarlindeRooz schreef:Ik heb dan liever dat ze dat geld dat jij zo graag betaald Cer, investeren in begeleiding van die mensen. Alles gaat toch steeds digitaler en het is een verrijking voor dat soort mensen om hun zaken zelf te regelen.
Shadow0 schreef:MarlindeRooz schreef:Ik heb dan liever dat ze dat geld dat jij zo graag betaald Cer, investeren in begeleiding van die mensen. Alles gaat toch steeds digitaler en het is een verrijking voor dat soort mensen om hun zaken zelf te regelen.
Huh? Je wilt meer geld uitgeven, om mensen te begeleiden om dingen te doen die ze eerst wel zelf konden doen maar nu niet meer, omdat het een verrijking is om 'zelf' dat te regelen, maar dan onder begeleiding?
Ik ben de draad een beetje kwijt?
MarlindeRooz schreef:De mensen die nu 55/60 zijn houden het ook "liever" bij de enveloppe. Dan duurt het dus nog een jaar of 30 maximaal tot die groep uitgestorven is. Dat is toch niet te betalen?
MarlindeRooz schreef:Ik heb dan liever dat ze dat geld dat jij zo graag betaald Cer, investeren in begeleiding van die mensen. Alles gaat toch steeds digitaler en het is een verrijking voor dat soort mensen om hun zaken zelf te regelen.
Apple schreef:Dan is er ook nog een groep die zich eerst best aardig wist te redden, maar die hier de boot gaat missen. Denk aan laaggeletterden, mensen met LVB problematiek, taalachterstanden, noem maar op.
Die groep gaat niet 'uitsterven'.
MarlindeRooz schreef:Ik vind het zonde om een oud systeem te onderhouden dat erg duur is.
dorientjuh schreef:Ik denk dat de groep die dit écht niet kan leren (om de computer aan te zetten) veel kleiner is dan de groep die dit uit gemakzucht roept.
vergeet niet dat een grote groep mensen een hoop uitvindingen al hebben moeten verwerken.. mijn ouders vonden de typmachine (nee, niet de elektrische, maar die ervoor, met de hamertjes) al heel wat.. nu werken ze met een touch screen..Citaat:Uiteindelijk heb je er alleen jezelf mee, als je ervoor kiest om niet met je tijd mee te gaan.
Citaat:Ik heb dan liever dat ze dat geld dat jij zo graag betaald Cer,