Wij verpesten de aarde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:31

JewEmm schreef:
@gohya, de ozonlaag is zich al enige tijd weer aan het herstellen.

En we zijn niet te laat! Uit alle cijfers blijkt dat er zeker nog kans is om geen escalerend effect te krijgen. De plannen die alle landen nu hebben komen op 2.7 graden opwarming, het doel van de top nu in Parijs is 2.0. Dat is nog behoorlijk veilig. En er is absoluut de wil om hier wat aan te doen. Ondertussen ziet het overgrote merendeel van de politiek in dat we niet door kunnen gaan zoals we nu doen. Dus er gaat zeker een verandering komen.

Dat heb ik ook gehoord,dat de Ozonlaag aan het herstellen is.Alleen geloof ik daar dus niks van.
Hoe kan die herstellen als er nog heel veel zooi de lucht in gaat? neem nou alleen maar Oudjaarsdag,hoeveel gif gaat er wereldwijd niet de lucht in? oke das maar 1 x per jaar,maar de hoeveelheid is enorm.
Veel wat echt kapot is,is niet meer te herstellen of te maken.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:37

Het gat in de ozonlaag werd veroorzaakt door drijfgassen. Dat is in de jaren 70 of 80 aangepakt en die schadelijke stoffen zitten op dit moment niet meer in de producten. Broeikasgassen hebben verder geen effect op de ozonlaag. Maar doordat die drijfgassen niet meer kunnen reageren met ozon, hersteld de ozonlaag zich weer, al gaat dat niet heel hard. Het kan zijn dat je het niet geloofd, maar het bewijs is er zeker wel! De verwachting is dat de ozonlaag tegen 2050 weer op z'n oude waarden zit.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:39

Het kan inderdaad ontzettend confronterend zijn om te zien hoe wij met dieren omgaan (dat is wat 269 life doet). :) Dat je dat niet wil zien en dat dat er voor zorgt dat je er maar 'met een grote boog omheen loopt' moet je eigenlijk al aan het denken zetten waarom je uberhaupt nog vlees eet.

Ik heb helemaal geen last van een superioriteitsgevoel omdat ik geen vlees eet. Juist het eten van vlees duidt op een superioriteitsgevoel. Blijkbaar mag jij beslissen over het leven van een ander?

@Sammie: De soya die in Azie gegeten wordt is ongeveer 6% van de soja die wereldwijd geteeld wordt: http://www.soyatech.com/soy_facts.htm.

Oh en met Johnny Depp quotes heb ik bar weinig /3

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:42

269_life schreef:
Ik heb helemaal geen last van een superioriteitsgevoel omdat ik geen vlees eet. Juist het eten van vlees duidt op een superioriteitsgevoel. Blijkbaar mag jij beslissen over het leven van een ander?

Superioriteitsgevoel? :')
Ik houd gewoon van vlees, mag dat ook?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:43

Jep, dat klopt, wij mogen beslissen over het leven van onze koeien, net zoals we beslissen over de paarden en de hond.
Zal ik het dan maar eens even draaien zoals jij het ook doet? Het feit dat je niet ingaat op mijn opmerking over inbreken en de gevolgen voor bijvoorbeeld de kinderen van veehouders (om over de veehouders zelf maar even niet te praten) zegt ook genoeg. Namelijk dat je wel weet dat je dan fout bezig bent.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:52

Sammie schreef:
Kinke schreef:
De profielnaam zegt al genoeg, wie niet weet wat 269 life doet…een rondje Google maakt je wijzer. De manier van reageren ook. (...) Wil je jouw visie perse opdringen? Dan gaan mensen met de hakken in het zand. (...)
Om zulk soort organisaties met dergelijke praktijken loop ik met een grote boog omheen, niet om wat ze zeggen maar om hoe ze het 'zeggen'. Wat ze zeggen gaat dan ook verloren, ongeacht of daar een kern van waarheid in zit. Op bokt hebben we daar als alternatief de foeilijst voor.

gohya schreef:
Maar als wij Nederlanders minder vlees gaan eten,wil toch niet zeggen dat er minder koeien en varkens in Nederland gefokt worden?Ons vlees gaat toch naar het buitenland,en wij krijgen het meeste vlees uit het buitenland.
Dat vlees dat in het buitenland wordt geslacht wordt dan wel minder. In Nederland eten wij gemiddeld ca. 71 kilo vlees per persoon per jaar (peil 2007). Dus dat gemiddelde zou dan naar beneden gaan. Er komt dan naar vlees minder vraag = minder dieren dat geslacht wordt. :) En in Nederland is dat al jaren een trend, waar producenten graag op inspringen. (Grove gok denk ik dat het gemiddelde nu op of net onder de 70kg zal liggen.) Het alternatief is niet altijd 'beter', niet voor de mens maar ook niet voor de aarde.

De belasting van onze voedselvoorziening op het milieu zit echt niet alleen in vlees hoor, dus vind het jammer dat het nu zo erg daarop wordt toegespitst. Er vinden veel te veel transportbewegingen plaats bijvoorbeeld. Alle verhoudingen zijn helemaal scheef gegroeid. Overconsumptie en verspilling zijn daarvan de gevolgen. Dit is hand in hand gegaan met de verstedelijking. Persoonlijk vind ik dat erg interessant, hier gaat ook die TED talk die ik eerder postte ook over.

269_life schreef:
Het kan inderdaad ontzettend confronterend zijn om te zien hoe wij met dieren omgaan (dat is wat 269 life doet). :) Dat je dat niet wil zien en dat dat er voor zorgt dat je er maar 'met een grote boog omheen loopt' moet je eigenlijk al aan het denken zetten waarom je uberhaupt nog vlees eet.

@Sammie: De soya die in Azie gegeten wordt is ongeveer 6% van de soja die wereldwijd geteeld wordt: http://www.soyatech.com/soy_facts.htm.

Met dat soort wakkerdierpraatjes jaag je mensen het harnas in en het is offtopic mi. Ik eet zelf geen vlees, maar ben wel een voorstander van anders vlees eten, dus voor kwaliteit gaan waardoor je minder hoeft te consumeren. Of dubbeldoelkoeien gebruiken voor zowel vlees als melk. http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/305952

Wat soja betreft heb je natuurlijk gelijk, dat wordt vooral in Zuid-Amerika geproduceerd en daar worden al die regenwouden voor gekapt. Er is telkens nieuwe landbouwgrond nodig doordat veel bodems uitgeput raken wanneer ze niet duurzaam beheert worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:55

269_life schreef:

Laatste maal om het nogmaals extra duidelijk te maken...

niet om wat ze zeggen maar om hoe ze het 'zeggen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:00

(Ik denk dat de discussie hierover behoorlijk ontopic is, voor iemand roept 'offtopic', want plantaardig eten scheelt heel veel in de 'verpesting van de aarde')

Sammie schreef:
Kijk even naar de grootte van de wereldbevolking in Azië. En voor het westelijke deel in oa die plantaardige olie zit nu juist de clou (en dat komt nu juist o.a. uit Indonesie e.o) .. Want dat willen producenten steeds meer zien voor voorgebakken en voorgefrituurde voedingsmiddelen (is nl. gezonder... wel slechter voor de natuur, maar ach...) Dus hoe meer kant en klare vegaburgers, kaashapjes, tofublokken en allerlei andere vleesvervangertjes hoe meer plantaardige olie er nodig is.

En natuurlijk ook voor voorgebakken vlees etc. maar het is een redelijke illusie om te denken dat de aarde en de opwarming er gelijk op vooruit gaat als de wereld grotendeels overstapt van vlees op vleesvervangers wo soja... De enige die daar blij van worden zijn de dieren, al is die blijheid ook erg relatief.

Sammie schreef:
Dat kan niet anders, maar wat ik probeer duidelijk te maken is dat als je die factor weghaalt er weer een vervanging komt met een evengrote schade aan de natuur. Of wellicht zelfs erger! Al die bosbranden zorgen voor ontelbaar veel en onherstelbare schade aan de natuur (op heel veel manieren), is belastend voor het milieu en schadelijk voor de mensen in dat gebied.

Ik snap je beredenatie niet helemaal, deze gaat echt volledig langs het punt dat er in eerste instantie wordt gemaakt namelijk: Voor één kilo vlees is 25 kilo voer nodig. http://www.nrcnext.nl/blog/2012/05/16/n ... %E2%80%99/

Daarvan is wellicht niet alles soja, maar alsnog:
Citaat:
Voor het maken van vleesvervangers is vijf keer minder plantaardig materiaal (zoals soja) nodig dan voor het maken van vlees. Bovendien worden vleesvervangers gemaakt van soja die duurzamer is dan de reguliere veevoer-soja. Meer sojaproducten eten in plaats van vlees is dus goed voor het oerwoud!
(Website milieudefensie)

Is het dan niet vele malen effectiever om dat 'voer', die soja in dit geval, dus zelf te eten? Dan hebben we dus beduidend minder van dat 'voer' nodig, dus minder van die productie, dus minder schade aan de natuur. Als meer mensen stoppen met het eten van vlees wordt er dus wel degelijk minder soja verbouwd, want er is voor vleesvervangers dus veel minder nodig soja nodig dan voor vlees zelf.
Hoe is het volgens jou nou relevant dat in Azië de boon grotendeels voor menselijke consumptie wordt gebruikt?

Citaat:
Nederland is na China de grootste importeur van soja. Ieder jaar komt via onze havens zo'n negen miljoen ton soja binnen. (...) In Nederland wordt bijna alle soja gevoerd aan varkens, kippen en koeien. (...) Voor de productie van vlees, zuivel en eieren in Nederland is ruim 1 miljoen voetbalvelden aan sojaplantages nodig. Van onze vlees, zuivel en eieren wordt een groot deel geëxporteerd.

https://milieudefensie.nl/veevoer/veelg ... ons-vlees-

Citaat:
Wat vindt Milieudefensie dat er moet gebeuren?
Minder vlees, zuivel en eieren eten is de beste oplossing.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-15 13:11, in het totaal 5 keer bewerkt

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:02

Kinke schreef:
Jep, dat klopt, wij mogen beslissen over het leven van onze koeien, net zoals we beslissen over de paarden en de hond.
Zal ik het dan maar eens even draaien zoals jij het ook doet? Het feit dat je niet ingaat op mijn opmerking over inbreken en de gevolgen voor bijvoorbeeld de kinderen van veehouders (om over de veehouders zelf maar even niet te praten) zegt ook genoeg. Namelijk dat je wel weet dat je dan fout bezig bent.

De gevolgen voor de veehouders staan in geen verhouding tot de gevolgen (gevangenschap, slechte behandeling, dood) voor de dieren. Het feit dat je jezelf boven een dier plaatst is moreel niet te verdedigen.

Goof schreef:
Superioriteitsgevoel? :')
Ik houd gewoon van vlees, mag dat ook?

Met het houden/eten van vlees vervuil je het milieu en beeïndig je het leven van een dier. Is toch een aardig superioriteitsgevoel, dat je denkt dat dat OK is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:12

Dat vindt JIJ.. een ander vindt dat niet....

Ik heb van meet af aan proberen duidelijk te maken dat je het verpesten van de aarde niet enkel kan en moet zoeken in vegetariër worden. Dan is het probleem echt niet gelijk opgelost. Dan heb je weer andere problemen naast de reeds bestaande problemen. De aarde wordt wel door veel meer verpest. Maar ondertussen stroomt het hier weer vol met antivleesmensen die het topic weer richting een welles/nietes spelletje willen duwen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:14

Ja, we verpesten de aarde... zonder twijfel.

Is het niet dat we de biotoop om zeep helpen, dan is het wel dat we kommer en kwel verspreiden onder elkaar. We slopen, focussen op negativiteit, hebben nooit genoeg, behandelen andere levende wezens (waarom eigenlijk?) als inferieur, blijven maar voortplanten, denken alleen aan vandaag, hebben weinig ruggegraat waar het gaat om 'een beter mens willen zijn', laten onze kinderen achter op de puinhopen waar wij ongeïnteresseerd onze schouders voor optrekken.

In het normale leven was je allang gediskwalificeerd, eruit gevlogen, three strikes you're out... maar wij kloten maar door.
De enige fout in de schepping lijkt onderhand de mens te zijn. Wat jammer is, want kinderen zijn mooi en puur, en er zijn veel welwillende mensen.
Voor die kinderen en welwillende mensen is niet veel ruimte tussen de vreters, graaiers, gierigaards, luie bipsen en ellendelingen.... maar ik blijf hopen dat positiviteit overwint.

Ik eet geen vlees, vrijwel dierlijke producten, koop de meeste spullen tegenwoordig tweedehands, pak meestal de fiets en probeer vooral liefdevol te zijn naar alles wat leeft.
Dat laatste is soms moeilijk, zeker met zoveel koude desinteresse om je heen. Maar we gaan door! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:15

Sammie schreef:

Ik heb van meet af aan proberen duidelijk te maken dat je het verpesten van de aarde niet enkel kan en moet zoeken in vegetariër worden. Dan is het probleem echt niet gelijk opgelost. Dan heb je weer andere problemen naast de reeds bestaande problemen. De aarde wordt wel door veel meer verpest. Maar ondertussen stroomt het hier weer vol met antivleesmensen die het topic weer richting een welles/nietes spelletje willen duwen.

Dan zijn we het in ieder geval over één ding eens. :) Natuurlijk is veganisme niet de enige oplossing, denk bijvoorbeeld aan groene energie, mider verpakkingen gebruiken, recycelen etc.. Maar wel een grote stap, dat is toch niet te ontkennen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:16

Sammie schreef:

Nee, dat denk ik ook niet. Maar het is een heel mooi en zuiver, en ook zeer tastbaar, begin.
Waar begin jij Sammie?

antje_vip

Re: Wij verpesten de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:19

Weet je, de enige mensen die er wat aan kunnen doen, zijn de mensen met geld. En zij vinden geld belangrijker dan de wereld redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:20

Sammie schreef:

Plantaardig eten geeft wel degelijk een groot positief aandeel. Er is niet één methode die alles op lost, maar dat zegt niemand. Jammer dat je telkens niet op argumenten in gaat, en het zélf nu naar een welles/nietes spelletje omdraait onder andere daardoor, en door te insinueren dat mensen beweren dat de aarde direct gered is door vegetariër te worden.

Ik ben in elk geval blij dat ik plantaardig eet, zoveel mogelijk milieubewust transporteer en reis, papier en plastic opspaar en dat naar de vuilstort breng, en op veel manieren dus zoveel mogelijk bewust probeer te leven, en op die manier een steentje bij draag. Hopelijk doe jij dat ook, want je bent zo te lezen erg betrokken bij dit onderwerp.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:25

antje_vip schreef:
Weet je, de enige mensen die er wat aan kunnen doen, zijn de mensen met geld. En zij vinden geld belangrijker dan de wereld redden.

Veel geld is afkomstig van grondstoffen die als fossiele brandstoffen gebruikt kunnen worden. Als wij nou zorgen dat we die grondstoffen niet meer nodig hebben..

Een (meer) circulaire economie is echt niet onhaalbaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:26

Ninx schreef:
Ja, we verpesten de aarde... zonder twijfel.

Is het niet dat we de biotoop om zeep helpen, dan is het wel dat we kommer en kwel verspreiden onder elkaar. We slopen, focussen op negativiteit, hebben nooit genoeg, behandelen andere levende wezens (waarom eigenlijk?) als inferieur, blijven maar voortplanten, denken alleen aan vandaag, hebben weinig ruggegraat waar het gaat om 'een beter mens willen zijn', laten onze kinderen achter op de puinhopen waar wij ongeïnteresseerd onze schouders voor optrekken.

In het normale leven was je allang gediskwalificeerd, eruit gevlogen, three strikes you're out... maar wij kloten maar door.
De enige fout in de schepping lijkt onderhand de mens te zijn. Wat jammer is, want kinderen zijn mooi en puur, en er zijn veel welwillende mensen.
Voor die kinderen en welwillende mensen is niet veel ruimte tussen de vreters, graaiers, gierigaards, luie bipsen en ellendelingen.... maar ik blijf hopen dat positiviteit overwint.

Als je in het scheppingsverhaal gelooft dan is de mens idd een 'foutje' ja.. Daarvoor zijn ze dan ook het paradijs uitgeknikkerd.

Als je in de evolutie gelooft is dat nu juist de reden waarom we zijn waar we zijn. Elk soort dat trouwens te welvarend is wordt krimpt ook weer vanzelf. Dat is ook gewoon biologie. (echter strijkt dat weer tegen onze natuurlijke gedachten in. Kleine tegenstrijdigheid. Aan de ene kant hebben we geen moeite om ons eigen soort uit te roeien, maar anderszijds hebben we er wel moeite mee om dit via een 'natuurlijk proces' te laten gaan. Dan willen we weer helpen.) De aarde/evolutie/natuur is niet perfect. Daar zijn genoeg voorbeelden van. Evolutie (darwin) onderstreept dat ook niet. Het gaat puur om diegene die zich het beste en het meest kan aanpassen. Als wij ons niet kunnen (of willen) aanpassen aan de signalen die nu gegeven worden door de aarde, gebeurt er vanzelf iets waardoor ons aantal weer wat evenwichtiger wordt.

Die pure kinderen die er zijn, zijn wij ooit allemaal geweest. Zo beginnen we immers allemaal? Toch zijn we niet in staat om ze zo op te voeden en ze te behouden. Het is niet dat er op 18 jaar opeens een knop om gaat. Het gaat mis in de opvoeding. En niet in 1 generatie.. Nee elke generatie.. Iedereen zit vol idealen en ideeën, maar toch zien we dat niet op grotere schaal terug in de wereld en al helemaal niet als het 'economisch' slecht gaat. Dan is het nieuws als iemand iets filantropisch doet.

Ninx schreef:
Nee, dat denk ik ook niet. Maar het is een heel mooi en zuiver, en ook zeer tastbaar, begin.
Waar begin jij Sammie?
Hoe bedoel je deze vraag?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-12-15 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:27

Sammie schreef:
Ninx schreef:
Waar begin jij Sammie?
Hoe bedoel je deze vraag?

Volgens mij is de vraag, wat jij zelf precies doet om 'het verpesten van de aarde' tegen te gaan :) Wat jouw aandeel is daarin. De vraag lijkt mij niet lastig te interpreteren, maar misschien begrijp ik hem zelf wel geheel verkeerd.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:29

antje_vip schreef:

Dit is niet waar.

Inmiddels hebben bedrijven ook door dat zij moeten aanpassen. Wat als ze doorgaan zoals ze nu doen, weten ze dat ze over enkele tientalllen jaren daar niets meer aan hebben.

En er zijn absoluut meer dingen die je kan doen. Druk uitoefenen op de politiek! Want uiteindelijk moeten veranderingen ook daar vastgelegd worden. Doe mee aan betogingen, manifestaties en acties, naast dat je je eigen leven zo goed mogelijk probeert te leven. Onderschat nooit de kracht van de massa. Hoe hebben vrouwen stemrecht gekregen? Door de straat op te gaan en van zich te laten horen. Zo zijn alle grote veranderingen tot stand gekomen. Hoe kunnen we er voor zorgen dat er drastisch is veranderd aan het klimaatbeleid? Door van ons te laten horen!
(Wie nog wil: deze zondag om 12.00 in Oostende!!! 10.000 man wordt er verwacht)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:33

Ninx schreef:
Sammie schreef:

Waar begin jij Sammie?

Nou, heel eenvoudig.... jij geeft aan dat vega zijn niet echt iets oplost. Ik geef aan dat ik dat ook niet denk.
Ik denk echter ook dat NIETS doen al helemaal niets oplevert.
Dus mijn vraag aan jou: waar begin jij? Wat is jouw bijdrage?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:35

WildWings schreef:
Plantaardig eten geeft wel degelijk een groot positief aandeel. Er is niet één methode die alles op lost, maar dat zegt niemand.

Deze hele discussie is begonnen met iemand die dit topic aandroeg als reden voor veganisme. Ik heb toen duidelijk gemaakt (gepoogd) dat de alternatieven die er zijn voor vlees níet perse direct bijdragen aan een betere wereld. Ik beweer nergens dat plantaardig eten geen zin heeft of dat je dat niet moet doen. Maar het idee ik ben vegetarier dus ik ben goed voor de wereld is een stelling die niet klopt. Je doet iets goeds, maar iemand die vlees eet en geen auto rijdt, plastic reclyced etc doet óók iets goed. Het is niet of dit of dat.

Het feit dat wij op deze aarde zijn, is al een belasting. Idealiter zou ieder persoon moeten streven naar een Co2 (mens-neutraal) bestaan, maar dat is wel in strijd met bepaalde belangen. En het wordt door de 'samenwerking' (het ideale woord kan ik er even niet voor vinden) in de wereld ook niet makkelijk gemaakt om daar naar te streven.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-12-15 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:39

Sammie schreef:
Maar het idee ik ben vegetarier dus ik ben goed voor de wereld is een stelling die niet klopt. Je doet iets goeds, maar iemand die vlees eet en geen auto rijdt, plastic reclyced etc doet óók iets goed. Het is niet of dit of dat.

Helemaal mee eens!!!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:42

WildWings schreef:
Volgens mij is de vraag, wat jij zelf precies doet om 'het verpesten van de aarde' tegen te gaan :) Wat jouw aandeel is daarin. De vraag lijkt mij niet lastig te interpreteren, maar misschien begrijp ik hem zelf wel geheel verkeerd.

Nou was de vraag niet aan mij gericht, maar ik wil best antwoord geven.

Ik fiets naar stal, met als het nodig is een goed regenpak. Ook andere forenzendingen graag op eigen spierkracht of OV.
Ik geniet van de zonnepanelen op mijn dak (...het simpele gevoel van "het zeĺf te maken" ;) )
Ik heb mijn spaargeld deels op een bank "die rente geeft zonder bijsmaak" en deels belegd in windmolens.
En ik ben aan het lobbyen dat dat enorme dak van de manege, pal op het zuiden, ook zonnepanelen krijgt.
Oh, ja, ik ben nog vegetariër ook. En eet groenten van het seizoen.
Als je dan niet op vliegvakantie gaat, wordt je ecologische voetafdruk tamelijk klein.

En voor diegenen onder ons die aangesloten zijn bij een pensioen fonds: stel ze vragen, over hoe jouw geld belegd wordt. (Zeg ze, "dat meneer Shell veel olievelden heeft, maar dat aangezien die olie maar beter niet opgepompt, laat staan gefrackt kan worden, meneer Shell geen goede belegging is".)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:42

JewEmm schreef:
Sammie schreef:
Maar het idee ik ben vegetarier dus ik ben goed voor de wereld is een stelling die niet klopt. Je doet iets goeds, maar iemand die vlees eet en geen auto rijdt, plastic reclyced etc doet óók iets goed. Het is niet of dit of dat.

Helemaal mee eens!!!!

Helemaal waar! Maar stel je nu toch eens voor dat je die 3 dingen doet..... en dat is ook nog eens relatief eenvoudig. Hoe fijn moet dat voelen?!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:49

Sammie schreef:
Deze hele discussie is begonnen met iemand die dit topic aandroeg als reden voor veganisme. Ik heb toen duidelijk gemaakt (gepoogd) dat de alternatieven die er zijn voor vlees níet perse direct bijdragen aan een betere wereld. Ik beweer nergens dat plantaardig eten geen zin heeft of dat je dat niet moet doen. Maar het idee ik ben vegetarier dus ik ben goed voor de wereld is een stelling die niet klopt. Je doet iets goeds, maar iemand die vlees eet en geen auto rijdt, plastic reclyced etc doet óók iets goed. Het is niet of dit of dat.

Vetgedrukt van mijn hand.

Ik vind de vetgedrukte letters klinken mij in de oren naar de onjuiste stelling 'dat je vlees moet vervangen'.
Dat is niet waar: je moet volwaardig eten.
Je kunt zaken die "men" associëert met vlees (ijzer, eiwitten) prima uit milieu vriendelijke plantaardige bronnen krijgen. Zelfs B12.

En ja: er wordt gigantisch veel Amazoneregenwoud gesloopt terwille van soya. :( Dat gaat over ""productie"" van rundvlees. (...huuuu, wat een manier van praten! )
(Blijft staan dat als je als mens zelf de soya zou opeten, je voetafdruk kleiner blijft dan wanneer je die soya eet via een rund. Maar je kunt dus prima volwaardig eten zonder soya aan te hoeven raken als je vega eet. Eet je vlees, dan kan dit alleen als je weet wat de boer die jouw runderen grootbracht aan brok voert.)

En zo oud als de wereld, het staat al in de bijbel: "je kunt het ene doen en hoeft het andere niet na te laten".