Geen stage voor Bas (25), want hij heeft een vriend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:41

Ayasha schreef:
In feite heeft dit bedrijf gewoon ontdekt dat die persoon niet in hun bedrijf past. Dat kan om verschillende redenen zo zijn. Nu toevallig omdat het om een homoseksueel gaat, is het drama. had hij piercings of tatoeages gehad dan zou hij wellicht ook niet aangenomen zijn. Maar dat is dan oké. :)

Het grote verschil met piercings of tatoeages is dat je zelf voor deze kunst kiest terwijl je geaardheid, huidskleur, etc. iets is waarmee je geboren bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:41

Hij had het niet kunnen verwachten want;
Familie van zijn vriend in christelijk en zij hebben er geen moeite mee, mensen in de omgeving zijn christelijk en zij hebben er ook geen moeite mee. ( ik heb de gehele basisschooltijd bij hem in de klas gezeten op jawel, een christelijke basisschool.)
Hij kende de eigenaar en familie via zijn vader.
De gesprekken gingen goed dus geen twijfelachtig gevoel gehad of het iets zou worden.
Hoezo had hij dit dan kunnen weten?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:43

Ayasha schreef:
In feite heeft dit bedrijf gewoon ontdekt dat die persoon niet in hun bedrijf past. Dat kan om verschillende redenen zo zijn. Nu toevallig omdat het om een homoseksueel gaat, is het drama. had hij piercings of tatoeages gehad dan zou hij wellicht ook niet aangenomen zijn. Maar dat is dan oké. :)

Maar tattoo's en piercings komen meteen bij het eerste gesprek wel naar voren als ze zichtbaar zijn. De jongeman in kwestie had al twee gesprekken achter de rug en het leek goed te klikken. Er moeten zelfs woorden gevallen zijn in de trend van 'we zien er naar uit je als nieuwe collega te verwelkomen' maar in hoeverre de bron daarvan waar is weet ik niet. Om dan alsnog, via de mail nota bene, te vermelden dat je niet meer welkom bent vanwege je geaardheid, dat vind ik best wel banketstaaf en dat is waar ik over struikel.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 17:44

dees_daan schreef:
Hij had het niet kunnen verwachten want;
Familie van zijn vriend in christelijk en zij hebben er geen moeite mee, mensen in de omgeving zijn christelijk en zij hebben er ook geen moeite mee. ( ik heb de gehele basisschooltijd bij hem in de klas gezeten op jawel, een christelijke basisschool.)
Hij kende de eigenaar en familie via zijn vader.
De gesprekken gingen goed dus geen twijfelachtig gevoel gehad of het iets zou worden.
Hoezo had hij dit dan kunnen weten?

Precies..

Hier nog wat geluidsfragmenten waarin hij zelf ook het e.e.a. toelicht...

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/156298/Ho ... -van-maken

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:44

Ik begrijp echt niet waarom die jongen het daar had kunnen verwachten. Had hij nou gesolliciteerd met een naveltruitje aan/ een roze tas over zijn schouder en make-upje op bij de marine, dan kan ik me voorstellen dat dat niet zo goed bij elkaar past. Maar blijkbaar paste hij keurig in het profiel, vonden ze hem een zeer geschikte kandidaat.....totdat ze lazen over zijn geaardheid. Hoe had hij dat nou aan moeten zien komen?[/quote]

Hij paste in profiel van de baan.. Maar dus niet binnen dat van het bedrijf. Wil je dan je plek erbinnen gaan forceren??

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:45

Zolang bepaalde mensen denken dat homosexualiteit een ziekte is die genezen kan worden, zolang zullen er vanuit die bepaalde groep mensen vooroordelen zijn tegen homosexuele mensen. En maar bidden dat ze genezen worden, tja, dat helpt niet dus misschien gaan ooit de ogen en harten open van alle mensen voor mensen die zo geboren worden. Ik hoop het.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:47

Gianti schreef:
Ik begrijp echt niet waarom die jongen het daar had kunnen verwachten. Had hij nou gesolliciteerd met een naveltruitje aan/ een roze tas over zijn schouder en make-upje op bij de marine, dan kan ik me voorstellen dat dat niet zo goed bij elkaar past. Maar blijkbaar paste hij keurig in het profiel, vonden ze hem een zeer geschikte kandidaat.....totdat ze lazen over zijn geaardheid. Hoe had hij dat nou aan moeten zien komen?

Hij paste in profiel van de baan.. Maar dus niet binnen dat van het bedrijf. Wil je dan je plek erbinnen gaan forceren??[/quote]

Hij paste niet meer bij de geloofsovertuiging van de eigenaar van dit bedrijf. Ik ben benieuwd of deze eigenaar ook er voor zorgt dat hij geen homosexuele klanten bediend, zal wel niet want dat kost gelld en na deze anti publiciteit zullen mensen met een andere geaardheid wel een andere winkel kiezen ipv hun geld daar nog te spenderen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:51

Koekeroekus schreef:
En waarom heeft hij niet gelijk verteld dat hij homo is?

Nou omdat dat helemaal niet van toepassing is voor zijn stage. Hij komt om stage te lopen om zo zijn opleiding verder te kunnen volgen/afmaken, niet om het mannelijke personeel te versieren. Dus hoe je het wend of keert; zijn geaardheid is helemaal niet van belang.

Een vergelijking trekken met autisme is natuurlijk helemaal zo krom als wat, aangezien dat iets is wat je prestaties kan (let wel'kan', hoeft dus niet) beinvloeden, dus vrij logisch dat zoiets wel gemeld wordt. Homosexualiteit echter heeft geen invloed op jouw prestaties en of kunde van je vak, dus nee, het melden is totaal niet van toepassing. Iemand die hetero is hoeft zn geaardheid ook niet te melden.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 21-11-15 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:52

Gianti schreef:
Ik begrijp echt niet waarom die jongen het daar had kunnen verwachten. Had hij nou gesolliciteerd met een naveltruitje aan/ een roze tas over zijn schouder en make-upje op bij de marine, dan kan ik me voorstellen dat dat niet zo goed bij elkaar past. Maar blijkbaar paste hij keurig in het profiel, vonden ze hem een zeer geschikte kandidaat.....totdat ze lazen over zijn geaardheid. Hoe had hij dat nou aan moeten zien komen?

Hij paste in profiel van de baan.. Maar dus niet binnen dat van het bedrijf. Wil je dan je plek erbinnen gaan forceren??[/quote]

Ik ben alleen maar blij voor die jongen dat hij zijn stage niet hoeft te lopen bij zo een bekrompen bedrijf, dus forceren is zeker niet nodig. Hij heeft nu vast en zeker een plek waar die wel welkom is. Maar dat neemt niet weg dat het niet gek is dat hij dit niet aan zag komen.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:52

Nou, wat een drukte! Alsof er iemand opstaat als een zwangere vrouw geen contractverlenging krijgt, iemand met buitenlands uiterlijk/naam niet op gesprek hoeft te komen, of een 50 + er de baan niet krijgt met alle originele smoezen die er zijn. Nee, daar hoor je niemand over en de meeste werkgevers zijn zo 'eerlijk' om er een andere smoes op te plakken. Deze man is tenminste eerlijk over zijn redenen ( wat je daar ook van vind). En omdat hij (blijkbaar te) eerlijk is wordt hij nu landelijk voor schut gezet. Dat is pas schaamteloos! En heeft Humberto Tan wel eens 1 seconde besteed aan alle zwangere, 50+'ers enz die gediscrimineerd worden bij sollicitaties?

Op mijn FB reageren 'vrienden' met de meeste grove uitingen; ophangen aan de hoogste boom, failliet laten gaan, boycotten enz. Alsof dat dan wel normaal is?

Laat die stoere mensen dan ook alle zaken boycotten die zwangere vrouwen geen verlenging/contract geven, die de 50+ ers laten staan en die geen personeel met buitenlands uiterlijk/naam willen. Maar nee, dat is natuurlijk weer heel wat anders!

Als Bas een man was, had hij netjes contact opgenomen met het bedrijf ( waar hij bekend mee was, en dus ook wist dat ze zwaar gereformeerd zijn). Maar nee, dat wil hij niet 'want dat heeft toch geen zin'. Hij had ook al best eerder kunnen melden dat hij samenwoont met een man lijkt me, wat is daar erg aan? Toen ik solliciteerde bij een ger. bedrijf heb ik ook gemeld dat ik samenwoonde, mocht dat voor hun een probleem zijn. Ook heb ik wel eens de religie van mijn partner gemeld bij een sollicitatie, liever dan gelijk dan later gezeur/gepest enz.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:58

caroline_max schreef:
Nou, wat een drukte! Alsof er iemand opstaat als een zwangere vrouw geen contractverlenging krijgt, iemand met buitenlands uiterlijk/naam niet op gesprek hoeft te komen, of een 50 + er de baan niet krijgt met alle originele smoezen die er zijn. Nee, daar hoor je niemand over en de meeste werkgevers zijn zo 'eerlijk' om er een andere smoes op te plakken. Deze man is tenminste eerlijk over zijn redenen ( wat je daar ook van vind). En omdat hij (blijkbaar te) eerlijk is wordt hij nu landelijk voor schut gezet. Dat is pas schaamteloos! En heeft Humberto Tan wel eens 1 seconde besteed aan alle zwangere, 50+'ers enz die gediscrimineerd worden bij sollicitaties?

Op mijn FB reageren 'vrienden' met de meeste grove uitingen; ophangen aan de hoogste boom, failliet laten gaan, boycotten enz. Alsof dat dan wel normaal is?

Laat die stoere mensen dan ook alle zaken boycotten die zwangere vrouwen geen verlenging/contract geven, die de 50+ ers laten staan en die geen personeel met buitenlands uiterlijk/naam willen. Maar nee, dat is natuurlijk weer heel wat anders!

Als Bas een man was, had hij netjes contact opgenomen met het bedrijf ( waar hij bekend mee was, en dus ook wist dat ze zwaar gereformeerd zijn). Maar nee, dat wil hij niet 'want dat heeft toch geen zin'. Hij had ook al best eerder kunnen melden dat hij samenwoont met een man lijkt me, wat is daar erg aan? Toen ik solliciteerde bij een ger. bedrijf heb ik ook gemeld dat ik samenwoonde, mocht dat voor hun een probleem zijn. Ook heb ik wel eens de religie van mijn partner gemeld bij een sollicitatie, liever dan gelijk dan later gezeur/gepest enz.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:58

caroline_max schreef:

Waarom moet hij netjes contact opnemen terwijl de eigenaar van het bedrijf zo laf is om het via een mail te doen?
En het heeft ook geen zin want deze man veroordeelt hem op zijn geaardheid, wat valt daar aan op te lossen? De eigenaar heeft zelf in de mail gezegd dat ze er niet uit gingen komen en dat hij dus niet welkom was.
En als hij een man was? Dat is hij, anders was hij geen homoseksueel geweest he..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:03

caroline_max schreef:

Ik weet niet of je het weet maar het is al jaren officieel verboden dat er tijdens een sollicitatie gesprek naar geloof, zwangerschap enzenz gevraagd word. Dat mag niet en je bent ook niet verplicht om te melden dat je samenwoont, homo bent of babyplannen hebt. Dat jij een toekomstige werkgever de wind al uit de zeilen neemt door te vermelden dat je samenwoont, welk geloof je aanhangt moet je zelf weten maar dat betekend nog niet dat het klopt.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:06

bigone schreef:
caroline_max schreef:

Ik weet niet of je het weet maar het is al jaren officieel verboden dat er tijdens een sollicitatie gesprek naar geloof, zwangerschap enzenz gevraagd word. Dat mag niet en je bent ook niet verplicht om te melden dat je samenwoont, homo bent of babyplannen hebt. Dat jij een toekomstige werkgever de wind al uit de zeilen neemt door te vermelden dat je samenwoont, welk geloof je aanhangt moet je zelf weten maar dat betekend nog niet dat het klopt.

Maar het gebeurd wel en daar gaat het haar om. Maar omdat het nu om geaardheid gaat is het rellen geblazen..

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:08

wat een verwarring ,

hopelijk vindt Bas snel een geschikte stage /vaste passende baan elders,
je volwassen weg vinden in de wereld die Drachten heet, blijft voorlopig nog een hele toer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:09

caroline_max schreef:

De mensen die een dergelijke grote mond hebben en gaan verwensen vind ik evengoed fout bezig.

, je bent niet verplicht een contract te verlengen als die rechtsgeldig afloopt. Je hoeft namelijk geen reden op te geven. Zolang ze niet hardop melden 'omdat je zwanger bent' discrimineren ze niet. Als ze Mohammed niet aannemen omdat 'anderen beter in het profiel passen' (een reden die ik wel kan dromen ondertussen), is het geen discriminatie. Het wordt pas discriminatie als ze het gaan benoemen. Dus zolang ze dat niet doen en het gewoon vaag houden, hoef je niet te boycotten of zijn ze fout bezig.

Bedrijf mag dan wel eerlijk zijn, maar ze zijn daarmee in strijd met de grondwet en dat is géén mening maar een feit.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-11-15 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:09

De beste eigenaar van dat bedrijf is óf heel erg dom, óf heeft veel lef (of beidde...) dat hij heeft gezegt dat het vanwege het uit van zijn seksualiteit was ipv iets in de trant van ''je past niet in dit bedrijf''. Desalniettemin is het gewoon discriminatie en dat is gewoon niet correct, wat de bijbel daar dan ook over schrijft, de grondwet schrijft bij ons dat discrimineren niet mag.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:10

Nikass schreef:
Ik vraag me af welke vertaling dat is? "walgelijk" is niet echt bijbelse taal.

Willbokkers: volgens mij behandelen streng gereformeerden vrouwen wel degelijk als ondergeschikt. Onder andere doordat ze een aantal functies niet mogen bekleden.

Heb dat zo even van internet geplukt, welke vertaling weet ik niet.
Klopt streng gereformeerde willen niet dat vrouwen dominee worden.
In (vele) andere stromingen is dit wel gewoon mogelijk.
Maar bij degene die dat niet doen zie ik zeker niet dat vrouwen daar als ondergeschikt behandelt worden, maar gewoon als volwaardig vrouw, ze klimmen alleen niet de kansel op.
Maar dat is weer een andere discussie ;)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:16

Freggle_Edge schreef:
Als ik het goed begrijp dan kun je de bijbel dus zo lezen/ interpreteren als dat je zelf wilt. Dus als je wilt discrimeren dan heb je een boek om je achter te verschuilen, belachelijk.

Volgensmij kan je dat met elke boek.. Daar heb je niet perse een bijbel voor nodig hoor.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:31

Maartje1990 schreef:
De beste eigenaar van dat bedrijf is óf heel erg dom, óf heeft veel lef (of beidde...) dat hij heeft gezegt dat het vanwege het uit van zijn seksualiteit was ipv iets in de trant van ''je past niet in dit bedrijf''. Desalniettemin is het gewoon discriminatie en dat is gewoon niet correct, wat de bijbel daar dan ook over schrijft, de grondwet schrijft bij ons dat discrimineren niet mag.

Aan de andere kant vind ik het ook suf om met een ander smoesje te komen en daarmee te liegen waarom je iemand niet in je bedrijf wil opnemen. De man is er wel doodeerlijk over. Deze eerlijkheid van reden word nu afgeschep als discriminatie (mijn mening laat ik in het midden). Had deze man gezegd "bij nader inzien pas je toch niet geheel goed in ons team" terwijl hij zijn uitgedragen geaardheid niet moet maar de woorden niet in de mond had genomen had er geen haan naar gekraad!

Aan de ene kant vind ik het sneu voor bas, aan de andere kant mag een bedrijf nou eenmaal mensen afwijzen. Al had het misschien marketing technisch beter geweest om te zeggen "bij nader inzien gaat het toch niet door, bla bla smoes, smoes" in plaats van "we hebben problemen met je uitgedraagde geaardheid". Maar het komt op het zelfde neer, ze moeten hem niet. Alleen zit het anders verpakt zodat het ineens geen discriminatie is.

Maartje1990

Re: Geen stage voor Bas (25), want hij heeft een vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:42

Maar als hij had gezegt ''je past niet in dit bedrijf'' had hij toch niet gelogen? Verder de eerlijkheid van de beste man wordt niet afgeschept als discriminatie, dat ís nu eenmaal discriminatie en dat is in nederland niet toegestaan. Dus persoonlijk vind ik het best wel suf van de beste man dat hij het niet dusdanig verwoord heeft dat er geen sprake was van discriminatie (of dit iig niet duidelijk werd) nu heeft hij zichzelf in de penarie gewerkt. Natuurlijk mag een bedrijf mensen afwijzen, maar niet vanwege (het uiten van) seksuele geaardheid, dat is discriminatie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:04

Mizora schreef:
Ayasha schreef:

Het grote verschil met piercings of tatoeages is dat je zelf voor deze kunst kiest terwijl je geaardheid, huidskleur, etc. iets is waarmee je geboren bent.

Je kiest er voor om het uit te (laten) voeren, niet om het te willen, dat zit in je of niet. Zelfde als homoseksualiteit. Je kiest er niet voor om homo te zijn, je kiest er wel voor om dat uit te dragen. Dat is prima en prachtig, maar solliciteer dan niet bij een christelijk bedrijf... :) Dat is als bij een islam bedrijf gaan werken en dan boos zijn dat je als vrouw alleen in het plaatje past als je ook je aanpast aan diens kledingsvoorschriften. :)
Je mist dus een beetje mijn punt. Ik wil niet zeggen dat tattoo's hebben gelijk is aan homoseksueel zijn. Maar het punt is dat dit bedrijf homoseksualiteit an sich niet veroordeeld maar het in praktijk brengen er van en dan bij hun bedrijf komen werken. Net zoals het hen vast geen ruk kan schelen dat mensen graag tattoo's willen maar dat ze vermoedelijk getatoëerde mensen niet in hun bedrijf willen. En waarom zou je daar tegen in gaan, voor je eigen ego? Omdat het oneerlijk is? ^) Waarom zou je willen werken in zo'n bedrijf waar je je met wat pech 1. niet goed gaat voelen want je "hoort" daar niet volgens hen en 2. dat een weerslag zal hebben op je punten en dus je opleiding. Waarom zou je een bedrijf die macht geven? Enkel omdat het "oneerlijk" is?

Ik begrijp niet dat dit bedrijf nu verketterd wordt enkel omdat ze iemand afwijzen die niet in hun bedrijfscultuur past. Alleen maar omdat het toevallig om een homo gaat. Er worden zoveel mensen afgewezen om debiele redenen waardoor ze niet in het bedrijf passen. Nou dan zoek je een ander. Klaar.

Qimm

Re: Geen stage voor Bas (25), want hij heeft een vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:12

Ik zie ook niet hoe zijn homo-zijn zijn werk of het bedrijf op enige wijze kan beinvloeden. Iemand weigeren om geaardheid vind ik goed te vergelijken met iemand weigeren om geslacht.

Not done, dus

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:23

miss_lizje schreef:
Deze eerlijkheid van reden word nu afgeschep als discriminatie (mijn mening laat ik in het midden).

Nee. De beslissing om hem niet aan te nemen vanwege zijn geaardheid is discriminatie. Niet dat die werkgever het zegt is het probleem maar dat hij op deze manier beslist.

Maar. Als discriminatie minder uitgesproken is, en de werkgever had niets gezegd, dan was het nog steeds discriminatie geweest. Maar dan was het moeilijker te bewijzen geweest, en dus zou het lastiger zijn om daar wat mee te doen.

Maar dat we begrip zouden moeten hebben 'omdat ie toch eerlijk was' vind ik bijna net zo bizar als dat je het toe zou passen op een dief, die openlijk een portemonnee van een ander pakt vs iemand die het stiekem doet.

Die openheid is dan niet ineens een morele deugd ofzo }:0 En als een dief niet gepakt wordt is het ook niet ineens dat er geen haan naar de diefstal kraait... het is alleen lastig om er iets mee te doen als je geen bewijs hebt.

Citaat:
Aan de ene kant vind ik het sneu voor bas, aan de andere kant mag een bedrijf nou eenmaal mensen afwijzen.
Nou eh nee, niet 'nou eenmaal'. Er zijn dus duidelijke regels over een aantal redenen waarom je iemand niet mag afwijzen.

En die regels zijn er niet alleen voor de sier en om werkgevers dwars te zitten, maar omdat het nogal belangrijke regels zijn in onze maatschappij.

Citaat:
Alleen zit het anders verpakt zodat het ineens geen discriminatie is.

Voor de duidelijkheid dus: dat zou wel discriminatie zijn, het zou alleen niet te bewijzen zijn.

(En, en, en... ik heb nu een week lang gehoord over de moreel hogere normen van Het Westen. En dan gaan we het ok vinden dat werkgevers mensen discrimineren op grond van hun religie? Heb ik iets gemist?)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:25

Ik vind dat een bedrijf het recht moet hebben iemand af te wijzen om wat voor reden dan ook. Dit soort (onschadelijke) discriminatie (het is niet te vergelijken met het hebben van minder zorg oid) zie je overal, als dat niet mag vind ik het hele niet mogen discrimineren erg overdreven worden. Voorkeuren hou je.