Poll: Doodstraf weer invoeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doodstraf moet weer worden ingevoerd

ja, bij zware misdrijven vind ik het een gepaste straf.
200 (38%)
nee, bij geen enkel misdrijf is de doodstraf geschikt.
323 (61%)

Totaal aantal stemmen: 523

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:29

Gevallen als Breivik mogen ze van mij de doodstraf geven.
Sommige daden zijn imo te erg om ooit nog vrij te mogen komen.
Maar begin eerst eens met levenslang echt levenslang te laten zijn, want 5 jaar voor moord met voorbedachte rade vind ik persoonlijk gestoord.
Achter het stuur met fiks teveel drank mogen ze van mij ook flink straffen, en dan praat ik uiteraard niet over een paar biertjes teveel.

Bij bepaalde seriemoordenaars waarbij bij meerdere slachtoffers een DNA match is vind ik de doodstraf acceptabel.
Dan mag diegene ziek in zijn hoofd zijn en daardoor gehandicapt, maar zo iemand moet gewoon echt nooit meer vrij kunnen komen.
Ook gewoon geen verlof, zelfs niet begeleid.
Gehandicapt zijn betekend niet dat je maar gewoon een moord mag plegen, als elke gehandicapte dat zou doen werd het een mooi zooitje.

Maargoed, die mening mag ieder voor zich hebben vind ik.
Mijn mening is dat bij bijvoorbeeld een DNA match met sperma bij een koelbloedige moord de doodstraf moet kunnen.
Zeker bij een minderjarige zit de dader bij meerderjarig, ik noem wat: 40 jaar oud hoe dan ook vreselijk fout. Sperma komt niet zomaar op een slachtoffer.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:30

isabel_94 schreef:
Ik ben tegen. Het feit dat je iemand dan eigenlijk dus vermoordt vind ik vreselijk, ookal is die persoon zelf ook een moordenaar.
Daarnaast vind ik het echt geen argument dat het teveel geld kost om iemand levenslang op te sluiten. Dat kan namelijk ook veel goedkoper; een koude cel met alleen water en brood. Dus geen duur eten, geen verwarming en douche, geen kabel-tv etc.

Maar dan heb je het over een inhumane straf. Vind de dood toch een stuk fijner dan 60 jaar wegrotten in een betonblok. :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:53

moonfish13 schreef:

Terwijl Noorwegen toch heel veel kracht gehaald heeft uit dat ze dat niet deden. Volgens mij hebben ze Breivik heel veel van zijn macht ontnomen door juist hun rechtstaat vol te houden. Ik heb daar veel bewondering voor.

Bedenk: doden zijn ook makkelijk te vereren als martelaars. En dat zou Breivik bepaald niet gunnen. We hoeven echt geen stroom van geinspireerde navolgers.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:21

xSlvna schreef:
isabel_94 schreef:
Ik ben tegen. Het feit dat je iemand dan eigenlijk dus vermoordt vind ik vreselijk, ookal is die persoon zelf ook een moordenaar.
Daarnaast vind ik het echt geen argument dat het teveel geld kost om iemand levenslang op te sluiten. Dat kan namelijk ook veel goedkoper; een koude cel met alleen water en brood. Dus geen duur eten, geen verwarming en douche, geen kabel-tv etc.

Maar dan heb je het over een inhumane straf. Vind de dood toch een stuk fijner dan 60 jaar wegrotten in een betonblok. :o

Precies, ik vind niet dat seriemoordenaars een fijne straf verdienen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:32

moonfish13 schreef:
Sommige daden zijn imo te erg om ooit nog vrij te mogen komen.
Maar begin eerst eens met levenslang echt levenslang te laten zijn, want 5 jaar voor moord met voorbedachte rade vind ik persoonlijk gestoord.
Achter het stuur met fiks teveel drank mogen ze van mij ook flink straffen, en dan praat ik uiteraard niet over een paar biertjes teveel.

Bij bepaalde seriemoordenaars waarbij bij meerdere slachtoffers een DNA match is vind ik de doodstraf acceptabel.
Dan mag diegene ziek in zijn hoofd zijn en daardoor gehandicapt, maar zo iemand moet gewoon echt nooit meer vrij kunnen komen.
Ook gewoon geen verlof, zelfs niet begeleid.
Gehandicapt zijn betekend niet dat je maar gewoon een moord mag plegen, als elke gehandicapte dat zou doen werd het een mooi zooitje.

Maargoed, die mening mag ieder voor zich hebben vind ik.
Mijn mening is dat bij bijvoorbeeld een DNA match met sperma bij een koelbloedige moord de doodstraf moet kunnen.
Zeker bij een minderjarige zit de dader bij meerderjarig, ik noem wat: 40 jaar oud hoe dan ook vreselijk fout. Sperma komt niet zomaar op een slachtoffer.

Levenslang is levenslang in NL :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:33

isabel_94 schreef:
Precies, ik vind niet dat seriemoordenaars een fijne straf verdienen..

xSlvna wel. Die geeft ze meteen een spuit.

Nies_

Re: Poll: Doodstraf weer invoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:38

Als je ze zo op sluit en een stuk touw geeft hangen ze zich ook wel allemaal op. Scheelt een ander weer wat werk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:39

Weet je wat het ook is? Met dat soort dingen stellen we als maatschappij een voorbeeld. Je denkt dat het een 'voorbeeld' is voor moordenaars, maar zoveel moordenaars zijn er hier in Nederland helemaal niet, en gelukkig maar.

Maar uiteindelijk is het vooral een voorbeeld van hoe wij met onze maatschappij willen omgaan. Als het voorbeeld 'wraak' is, gaan mensen dat volgen, ook op kleine schaal. Maar dat soort zaken lopen altijd uit in ketens van wraak op wraak op wraak. En uiteindelijk is de hele maatschappij een stuk gewelddadiger ipv een stuk veiliger.

Daar is dan ook over nagedacht. We hebben onze rechtsprincipes niet zomaar ingevoerd. We kloppen ons zo enorm graag op de borst dat we beter zijn dan IS - nou, dit soort dingen zijn precies waarin we dat wel of niet kunnen zijn. We kunnen kiezen voor wraakneming, wreedheden, met op korte termijn het idee dat 'ha, die hebben we toch maar mooi te pakken genomen', maar op lange termijn dus een veel gevaarlijkere samenleving.
Of we kiezen voor de verstandigere weg en houden onze beschaving vast. Waarbij het op korte termijn soms even slikken is maar je op lange termijn echt een VEEL grotere kans hebt om gelukkig en veilig te zijn. En dat gaat dus niet om de moordenaars, maar om de hele samenleving.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:00

Ik ben voor mits het een keuze is. Of levenslang de bak in (en dan echt levenslang) of de doodstraf. Dus dan mag de dader kiezen wat hij/zij wilt.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:12

Ik denk dat het afschrikeffect heel goed werkt...

Maar ik zeg wel heel eerlijk, dat het nog te vaak voorkomt dat iemand onterecht een straf krijgt, dat MAG bij een doodstraf nooit gebeuren. Is het bewijs zo waterdicht... Tjah... Heel bot gezegd, of het nu iemand is die een pinpas steelt van een bejaarde of een moord pleegt.. Van mij mag het allebei de doodstraf krijgen... Gewoon lekker zwart-wit, doe je iets wat absoluut niet kan volgens maatschappelijke waarden en normen, gewoon weg ermee...

(Het klinkt zo slecht en ik weet dat het niet haalbaar is... maar ik vind iemand die een bejaarde de rest van zijn leven met angst opzadelt even erg of misschien nog erger dan een moordenaar)...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:09

Als het zo af schrikt waarom is er in landen waar de doodstraf is dan nog zoveel criminaliteit?

Doodstraf schrikt niet af.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:39

Tegen.
- (Bijna) alle mensen die tot dergelijke vreselijke dingen in staat zijn, hebben hulp nodig. Er zijn maar weinig bij het volle verstand. Zulke mensen moet je behandelen, niet opsluiten.
- Doodstraf schrikt niet af
- Doodstraf is duurder
- Levenslang = levenslang (kijk naar alle pleidooien van met name advocaat Wim Anker omtrent dit onderwerp..),in tegenstelling tot veel Europese landen waar dit niet het geval is
- ook met DNA en statistiek worden fouten gemaakt; kijk naar Lucia de B, waar gigantische statistiekfouten werden gemaakt. Daarnaast heb je mengprofielen, waardoor je niet met zekerheid kunt zeggen wie het was.
- onomkeerbaar

Je kunt het niet zwart wit zien, want de casus is nooit zwart wit.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:29

Even voor de voorstanders die zeggen bij 100% zekerheid over de schuld past de doodstraf, bijvoorbeeld camerabeelden.
dus dader A pleegt een moord en daar zijn beelden van en krijgt de doodstraf en dader B pleegt een moord waar wel bewijs van is maar geen beelden en krijgt dus levenslang.
Dat kan dus niet in ons rechts systeem, er zijn vastgestelde straffen voor ieder vergrijp minimum en maximum.
De rechtbank kan niet zeggen wij achten moord bewezen maar dader A heeft pech want hij staat op beeld en dader B niet.

Ik vind de onomkeerbaarheid van de doodstraf eng, eigenlijk vind ik de doodstraf gewoon eng.
Wie zijn wij dat we denken te kunnen beslissen over leven en dood, ik zou het niet kunnen een ander mens ter dood veroordelen.
Levenslang zonder kans op vrijlating is voor mij genoeg als ultieme straf.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:34

Ik heb de poll niet ingevuld.
Ik ben het eens met al de punten die je noemt bij de "voors". . .
Maar ik ben het ook eens met een aantal punten van de "tegens".
Dus ja dan ben ik voor en tegen en dat kon ik niet stemmen... ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:34

Ja hoor, sommige mensen ben je liever kwijt dan rijk. Uiteraard eerst jaren in de cel op water en droog brood, en dan doodstraf.
Maar dan alleen bij echt aantoonbaar 100% zekerheid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:18

alex66 schreef:
Even voor de voorstanders die zeggen bij 100% zekerheid over de schuld past de doodstraf, bijvoorbeeld camerabeelden.
dus dader A pleegt een moord en daar zijn beelden van en krijgt de doodstraf en dader B pleegt een moord waar wel bewijs van is maar geen beelden en krijgt dus levenslang.
Dat kan dus niet in ons rechts systeem, er zijn vastgestelde straffen voor ieder vergrijp minimum en maximum.
De rechtbank kan niet zeggen wij achten moord bewezen maar dader A heeft pech want hij staat op beeld en dader B niet.

Ik vind de onomkeerbaarheid van de doodstraf eng, eigenlijk vind ik de doodstraf gewoon eng.
Wie zijn wij dat we denken te kunnen beslissen over leven en dood, ik zou het niet kunnen een ander mens ter dood veroordelen.
Levenslang zonder kans op vrijlating is voor mij genoeg als ultieme straf.

Sommige noemen dat "uitgestelde doodstraf" Zo kun je er ook tegenaan kijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:33

Liannetje86 schreef:

Je mag het natuurlijk denken, net zoals je mag denken dat de aarde plat is, maar het is simpelweg onwaar. Het afschrikeffect werkt niet. Ook niet als je heel graag wilt dat het wel werkt.

In landen (en staten) waar de doodstraf bestaat is de criminaliteit hoger en harder. De mensen die een moord plegen denken er verder meestal niet over na omdat ze
- ofwel denken niet gepakt te worden
- ofwel uit heftige emoties handelen, en dus helemaal niet nadenken over wat 'daarna'
- en heel soms omdat ze hun leven niks waard vinden, en het verliezen ervan niet afschrikwekkend is. (Dit zie je in de VS bv duidelijk bij de massamoorden waarbij de dader uiteindelijk ook zichzelf doodt, of zich laat neerschieten door de politie.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:42

Shadow0 schreef:
Liannetje86 schreef:

Je mag het natuurlijk denken, net zoals je mag denken dat de aarde plat is, maar het is simpelweg onwaar. Het afschrikeffect werkt niet. Ook niet als je heel graag wilt dat het wel werkt.

In landen (en staten) waar de doodstraf bestaat is de criminaliteit hoger en harder. De mensen die een moord plegen denken er verder meestal niet over na omdat ze
- ofwel denken niet gepakt te worden
- ofwel uit heftige emoties handelen, en dus helemaal niet nadenken over wat 'daarna'
- en heel soms omdat ze hun leven niks waard vinden, en het verliezen ervan niet afschrikwekkend is. (Dit zie je in de VS bv duidelijk bij de massamoorden waarbij de dader uiteindelijk ook zichzelf doodt, of zich laat neerschieten door de politie.)

Maar speelt een bepaalde mentaliteit in dat land daar ook niet een rol bij? Ik merk dat bijvoorbeeld uit gesprekken met mensen uit dat soort landen. Ik geloof niet dat dit zo zwart-wit oorzaak-gevolg is.

Evenmin kun je een systeem a la Japan zomaar kopiëren naar Europa. In Japan werkt dat, maar mede omdat het past in de Japanse mentaliteit of zo je wil: volksaard, landscultuur.

Verdiep je eens in de bevolkingsopbouw van Amerika vanaf het moment dat de rest van de wereld los ging op dat werelddeel.......
En doe datzelfde eens met Australië en zoek de verschillen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:55

De echt bewezen "zieke" geesten die verschrikkelijke dingen hebben gedaan zou ik voor zijn.. Levenslang in instellingen en gevangenis kost ook geld en vervallen vaak toch weer in gekkigheid

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:57

ikke schreef:
Maar speelt een bepaalde mentaliteit in dat land daar ook niet een rol bij?

De eerste vraag is dan: willen wij die mentaliteit ook?
De landen die nu de doodstraf hebben: China, Iran, Saoudi Arabie, Irak, Verenigde Staten, Soedan, Jemen, Egypte, Somalie, Jordanie, Equitoriaal Guinea, Pakistan, Afghanistan, Taiwan, Wit-Rusland, Vietnam, Japan, Maleisie, Palestina, Singapore, Verenigde Arabische Emiraten, Noord-Korea.

Klinkt dat als een serie landen waar wij op lijken, of waar we op willen lijken, die we als voorbeeld willen nemen?

(Verder: nee. In de landen en staten waar de doodstraf is afgeschaft is geen sprake van een toename van de criminaliteit.)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:05

xSlvna schreef:
isabel_94 schreef:

Doodstraf is geen straf. Het is vooral 'genoegdoening' voor de nabestaanden. Dus wraak en in mijn ogen daarmee niets beter dan de dader. Verder vind ik het tegenstrijdig dat je een moordenaar veroordeelt omdat moorden niet mag, maar vervolgens dezelfde daad wel op die persoon toepast.
Maar wat voor mij het belangrijkste argument tegen de doodstraf is, is dat bij het kunnen toepassen van de doodstraf ook onschuldigen de doodstraf krijgen en deze niet meer terug te draaien is als deze is uitgevoerd.
Uitzonderingen om het wel te kunnen geven hebben ook tot gevolg dat onschuldigen hem krijgen. Want als een toegestane straf is kan er nooit helemaal worden dichtgetimmerd dat het in bepaalde situaties wel en andere niet kan worden gegeven. En zelfs DNA onderzoek geeft nooit 100% zekerheid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:15

Shadow0 schreef:
ikke schreef:
Maar speelt een bepaalde mentaliteit in dat land daar ook niet een rol bij?

De eerste vraag is dan: willen wij die mentaliteit ook?
De landen die nu de doodstraf hebben: China, Iran, Saoudi Arabie, Irak, Verenigde Staten, Soedan, Jemen, Egypte, Somalie, Jordanie, Equitoriaal Guinea, Pakistan, Afghanistan, Taiwan, Wit-Rusland, Vietnam, Japan, Maleisie, Palestina, Singapore, Verenigde Arabische Emiraten, Noord-Korea.

Klinkt dat als een serie landen waar wij op lijken, of waar we op willen lijken, die we als voorbeeld willen nemen?

(Verder: nee. In de landen en staten waar de doodstraf is afgeschaft is geen sprake van een toename van de criminaliteit.)

Men denkt blijkbaar van wel gezien hoe de media ons probeert op te dringen om als een stel geile honden achter de VS aan te hollen, inkl de Nederlandse politiek......
En zoals al eerder gezegd: in het militaire strafrecht van NL komt de doodstraf nog steeds voor. Hoe groot is dan uiteindelijk de stap als bepaalde krachten in dit land het voor het zeggen gaan krijgen?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:25

Shadow0 schreef:
Terwijl Noorwegen toch heel veel kracht gehaald heeft uit dat ze dat niet deden. Volgens mij hebben ze Breivik heel veel van zijn macht ontnomen door juist hun rechtstaat vol te houden. Ik heb daar veel bewondering voor.

Bedenk: doden zijn ook makkelijk te vereren als martelaars. En dat zou Breivik bepaald niet gunnen. We hoeven echt geen stroom van geinspireerde navolgers.

Shadow0 schreef:
Weet je wat het ook is? Met dat soort dingen stellen we als maatschappij een voorbeeld. Je denkt dat het een 'voorbeeld' is voor moordenaars, maar zoveel moordenaars zijn er hier in Nederland helemaal niet, en gelukkig maar.

Maar uiteindelijk is het vooral een voorbeeld van hoe wij met onze maatschappij willen omgaan. Als het voorbeeld 'wraak' is, gaan mensen dat volgen, ook op kleine schaal. Maar dat soort zaken lopen altijd uit in ketens van wraak op wraak op wraak. En uiteindelijk is de hele maatschappij een stuk gewelddadiger ipv een stuk veiliger.

Ik merk dat ik het met een aantal tegenstanders in dit topic zo eens ben, dat ik maar wat 'kopieer'. Ik volg Shadow0 helemaal in deze. Precies waarom ik tegen ben. Natuurlijk kan ik de emoties best begrijpen (ik denk in deze dan niet aan Breivik, maar verder terug naar Dutroux), maar vind dat rechtshandhaving niet op emoties maar op ratio moet worden gedaan. En die gebied mij me aan te sluiten bij Shadow0.

Liannetje86 schreef:

Maar ik zeg wel heel eerlijk, dat het nog te vaak voorkomt dat iemand onterecht een straf krijgt, dat MAG bij een doodstraf nooit gebeuren. Is het bewijs zo waterdicht... Tjah... Heel bot gezegd, of het nu iemand is die een pinpas steelt van een bejaarde of een moord pleegt.. Van mij mag het allebei de doodstraf krijgen... Gewoon lekker zwart-wit, doe je iets wat absoluut niet kan volgens maatschappelijke waarden en normen, gewoon weg ermee...

(Het klinkt zo slecht en ik weet dat het niet haalbaar is... maar ik vind iemand die een bejaarde de rest van zijn leven met angst opzadelt even erg of misschien nog erger dan een moordenaar)...

Seriously? Mag ik schrijven dat ik dat een héél enge gedachte vind? Je gaat dan dus alle criminele activiteiten vergelden met moord? Ik haak nog maar eens terug op Shadow0 en haar stuk over IS...

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:32

Shadow0 schreef:
Liannetje86 schreef:

Wat is dit nu weer voor opmerking....

Ik weet dat criminologen dit hebben onderzocht en dat er genoeg onderzoeken zijn die zeggen dat het niet helpt. Want het is vaak in combinatie met de pakkans x straf wat bepaald of er een afschrikt effect is.. En in plaats van een tunnelvisie te hebben dat zoiets niet werkt, is het misschien leuk om je er in te verdiepen en dan kom je ook onderzoeken tegen die dit juist wel bevestigen. Wel in combinatie met een pakkans dus vaak. Want ja, wat maakt de straf uit als je niet gepakt wordt.

Heel het crowding-out theory (ja, een onderzoek, dus onderbouwd) zegt dat het geen effect heeft. Maar volgens mij zijn er ook andere onderzoekers.. die juist wel gaan kijken wat voor afweging een crimineel zou maken. Dit gaat dan wel vooral om economische misdaden (want als het uit te drukken is in geld, is het natuurlijk makkelijker ;))

Maar als ik (ja, diegene die natuurlijk denkt dat de aarde plat is) naar mezelf kijk... Dan is een hoge straf een reden om iets niet te doen... (Natuurlijk in samenhang met een pakkans etc.) maar je houdt je in omdat het gevolgen heeft. Je maakt gewoon de afweging. Maarja, zal aan mij liggen... Ik ben vast de enige die zoiets mee zou nemen in een overweging ;)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:37

Maar Liannetje86, waarom is er bijvoorbeeld dan in Amerika, óók in de staten waar de doodstraf is toegestaan, zoveel criminaliteit? En waarom loopt die criminaliteit niet op, toen er in een aantal staten de doodstraf verboden werd?