Bewerkt vlees en kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:49

Daarom. Ik kom wellicht hard over, maar juist door de kanker zegt een gezonde levensstijl mij daadwerkelijk niets meer in het voorkomen van...
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 27-10-15 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:50

listiglistje schreef:
Vandaag is het weer "schnitzelgate" :+ https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... %20oktober

Toch oud nieuws dat er maar ong. 65% vlees in zit, draai gewoon de verpakking om et voila...staat er al jaren op :7

+ dat kun je ook wel zelf verzinnen (en zien), dat het geen 100% vlees is :')

Ik ben bang van niet :(
Men snapt al niet eens dat er een verschil zit tussen af en toe een stukje vlees of elke dag hele pakken vleeswaren en 200 gram biefstuk eten. Ik ben vrij zwart wit maar kan best grijs denken :D bij 2 verhalen zal de waarheid meestal in het midden liggen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:56

Er zal heus wel een correlatie gevonden zijn. Maar als daar 800 studies voor nodig waren dan zal het statistisch gezien allemaal maar net kantje boord zijn.

Het is goed om er even bij stil te staan, maar het moet vooral niet je leven beheersen. In Rotterdam wonen verlaagt je levenskans met 7(!!) jaar. Toch heb ik er bijna 8 jaar gewoond ondanks dat ik daarvan wist.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:58

Als je om alles moet stressen of het wel 'gezond' is ga je nog dood van de stress :Y) Ik blijf mooi mijn stukje, ja dat lekkere stukje, vlees eten. Zolang je gevarieerd eet en niet alleen opwarmmaaltijden van de Appie vind ik, let wel: vind ik, dat er niet veel mis kan zijn.

Eigen moestuin? Leuk, heb je dan ook je grond goed laten testen? Als die nogal slecht is, is dat ook helemaal niet zo gezond als je graag zou willen. Doe maar gewoon normaal met eten, niet zo panisch, niet zo idioot overdreven, gewoon normaal.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:20

magda_90 schreef:
Door die dagelijkse fietstocht naar je werk in de zon kun je alsnog melanomen ontwikkelen, sta je daar met je gezonde levensstijl. Overigens geen persoonlijke aanval, maar wordt een beetje moe van de "maar ik leef gezond en krijg dus niets" berichten in het algemeen. :)

Volgens mij bestaat gezond leven niet eens.
Je kan nog zo groen eten als je wilt maar zodra je de deur uitgaat sta je in de zon en uitlaatgassen van auto's fabrieken en vliegtuigen.
Zitten we dagen in een muf kantoor met een stressende baas. Werken we in de productie waarbij we de hele dagen dezelfde bewegingen maken of juist helemaal niet bewegen.

Geniet gewoon van het leven.

lor1_1984

Re: Bewerkt vlees en kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:24

Ik denk dat als je je gezonde verstand gebruikt en er vanuit gaat dat het meeste onbewerkte voedsel goed voor je is het wel losloopt.
En nee, nu geen rauwe kip gaan eten want dat gaat dus niet goed komen. :+
En hoe puur je stukje vlees of je groente ook zijn; door het te verhitten bewerk je het al, dus even voor jezelf bekijken wat gezonde manieren van bewerken zijn en wat niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:26

Tja houtkachels mogen niet meer, bewerkt vlees mag niet meer, ja helaas ......

VAN LEVEN GA JE DOOD

En alle bevolkingsonderzoeken ten spijt, je kunt je veilig wanen omdat je na uitstrijkje geen baarmoederhalskanker hebt, en na poeponderzoek geen darmkanker en na borstonderzoek geen borstkanker, maar als je je dan plots erg moe voelt waan je je onterecht veilig en ga je misschien te laat naar de dokter en heb je alvleesklierkanker. Zo blijft het toch.

Of je stuitert morgen ongelukkig van je paard.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:18

Ik ben van mening dat er veel te veel wordt geknoeid met ons eten.E nummertje hier E nummertje daar....
Hier iets voor de houdbaarheid daar iets voor de smaak enzovoort. Ik kook al bewust zoutloos omdat er al zoveel in verwerkt zit.

Verder denk ik ook dat onze draadloze netwerken erg slecht zijn voor onze gezondheid al die stralingen enzovoort...

Ik rook niet, drink zelden wat alcohol , weinig tot geen frisdranken voornamelijk alleen water een thee zonder suiker.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:09

Grappig om cognitieve dissonantie in werking te zien, maar helaas gaat de wereld er aan onder. Verwerkt vlees is even schadelijk als sigaretten, vlees zorgt voor veel meer uitstoot van broeikasgassen, maar toch is er geen belasting op vlees.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:12

joyce_eddy schreef:
Ik ben van mening dat er veel te veel wordt geknoeid met ons eten.E nummertje hier E nummertje daar....
Hier iets voor de houdbaarheid daar iets voor de smaak enzovoort. Ik kook al bewust zoutloos omdat er al zoveel in verwerkt zit.

Verder denk ik ook dat onze draadloze netwerken erg slecht zijn voor onze gezondheid al die stralingen enzovoort...

Ik rook niet, drink zelden wat alcohol , weinig tot geen frisdranken voornamelijk alleen water een thee zonder suiker.

Heb je je wel eens verdiept wat e nummers precies zijn? En hoe het menselijk lichaam werkt? En dan heb ik het niet over www.healthyppl.nl etc maar echt er in verdiept. Dus stukken lezen over scheikunde en reacties etc.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:14

Tillie20 schreef:
Grappig om cognitieve dissonantie in werking te zien, maar helaas gaat de wereld er aan onder. Verwerkt vlees is even schadelijk als sigaretten, vlees zorgt voor veel meer uitstoot van broeikasgassen, maar toch is er geen belasting op vlees.

Zou je mij kunnen uitleggen waar we dan precies aan ten onder gaan? Waarom dat is? Wat de link tussen sigaretten en vlees is?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:18

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:22

Sigaretten zijn tegenwoordig zeer slecht,deze zijn ook bewerkt met allerlei gifstoffen zoals o.a. rattengif.Ook zit er een chemisch stofje in wat je juist zó verslaafd maakt.Het is niet de nicotine die je zwaar verslaafd maakt,het is dat toegevoegde stofje. In Amerika is de Marlboro fabriek aangeklaagd en heeft een boete gehad van tig miljoenen.Daarna is het in de doofpot gegaan,nooit meer iets over gehoord.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:09

Evelijn schreef:
Hebben de geintresseerde dit artikel al gelezen...
http://www.denieuwereporter.nl/2015/10/goed-wetenschapsnieuws-brengen-het-zal-de-media-worst-zijn/

Het is maar net hoe het wordt opgeschreven... en kort door de bocht verkoopt meer kranten.

Mijn statistiekdocent zei altijd "Je hebt kleine leugens, je hebt grote leugens en je hebt statistiek"

Je kunt met statistiek gegevens redelijk makkelijk naar je hand zetten :j En als je dan ook nog eens een nieuwsbericht zó brengt dat het wel heel ernstig klinkt heb je gelijk paniek in het land. Voor alsnog ben ik heel benieuwd naar de wetenschappelijke artikelen, maar nog niet kunnen vinden helaas.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:12

Evelien, ik heb het artikel nog niet goed gelezen maar wel het interview gehoord met een mevrouw die dezelfde uitleg gaf. Ik snap de media alleen wel, als de kop niet "spannend" genoeg is dan leest men het artikel ook niet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:19

dnieSz schreef:
_Nelleke_ schreef:
Nou wij gaan niet alleen dood van vlees, de wereld gaat ook dood door onze vleesconsumptie, en dat is ook een beetje vervelend. (Weten waarop mijn mening is gebaseerd? Kijk de docu Cowspiracy op Netflix.)

Ik eet geen vlees :)

_/-\o_ :j

En daarom ben ik sinds een aantal maanden veganist!

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:44

Darmkanker is een duidelijke welvaart ziekte. Daarom komt deze ziekte veel voor in Amerika en Europa. Iedereen heeft de zekerheid dat hij/zij dood gaat. Maar het gevaar opzoeken lijkt mij niet slim. ik denk dat de WHO niet zomaar dit bericht in de wereld brengt. De vleesindustrie mag voor mij op alle fronten wel een stuk minder produceren. Misschien houden de goedwillende boeren, dan ook nog iets aan over. Mindere in het algemeen zal voor de meeste mensen niet verkeerd zijn. Met een stoma leven lijkt mij niet prettig. Alle beetjes helpen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:47

Anoli schreef:
Evelijn schreef:
http://www.denieuwereporter.nl/2015/10/goed-wetenschapsnieuws-brengen-het-zal-de-media-worst-zijn/

Het is maar net hoe het wordt opgeschreven... en kort door de bocht verkoopt meer kranten.

Mijn statistiekdocent zei altijd "Je hebt kleine leugens, je hebt grote leugens en je hebt statistiek"

Je kunt met statistiek gegevens redelijk makkelijk naar je hand zetten :j En als je dan ook nog eens een nieuwsbericht zó brengt dat het wel heel ernstig klinkt heb je gelijk paniek in het land. Voor alsnog ben ik heel benieuwd naar de wetenschappelijke artikelen, maar nog niet kunnen vinden helaas.

En bij voorkeur gebruiken ze zonder enige extra informatie het woord 'significant', ook zo heerlijk nietszeggend maar klinkt wel lekker om het in een artikel te plempen :')

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:58

vuurneon schreef:
Anoli schreef:
Evelijn schreef:

En bij voorkeur gebruiken ze zonder enige extra informatie het woord 'significant', ook zo heerlijk nietszeggend maar klinkt wel lekker om het in een artikel te plempen :')

Haha ja idd, dat woordje klinkt zo enorm belangrijk. Ach significant verschil... het ligt er maar net aan of je dat hebt gemeten met 99%, 95%, 90% etc resultaten zijn zó makkelijk naar je hand te zetten :j

Natuurlijk zal er waarheid in schuilen, maar zo heftig en gevaarlijk als de media het brengt zal wel meevallen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:02

Dood gaan we toch, maar gezonder leven is geen slecht idee. Ik sta er niet vreemd van te kijken. Maar zelfs vegetariers kunnen kanker krijgen want volgens mij krijg je van alles kanker tegenwoordig. Eet zelf al bijna 16 jaar geen vlees meer, maar we eten zoveel gemanipuleerde producten dat ik zelf ook vast wel ongezonde dingen eet, ondanks er geen vlees in zit.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:07

vibabu schreef:
Tillie20 schreef:

Zou je mij kunnen uitleggen waar we dan precies aan ten onder gaan? Waarom dat is? Wat de link tussen sigaretten en vlees is?

Aan bijvoorbeeld de overbevissing en toxificatie van de oceanen. Zonder oceanen geen leven op aarde. Geschat is dat over 30 jaar de oceanen leeg zijn.

Aan bijvoorbeeld het broeikaseffect. We zijn bijna over de grens van 2 graden verhoging heen, waardoor de aarde op den duur onbewoonbaar wordt. De veestapel draagt voor 50% bij aan het broeikaseffect. Ter vergelijking: al het transport bij elkaar is 18%.

Aan bijvoorbeeld honger en dus ook armoede en ongelijkheid. Er is genoeg voedsel voor 13 a 14 miljard mensen. Omdat we zoveel vlees eten en daardoor 80 tot 70% van al het plantaardig materiaal aan vee voeren is er te weinig voedsel over. Hierdoor lijden 1 miljard mensen dagelijks honger.

We gaan ook onder aan bijvoorbeeld zoetwatertekort omdat het zooooo enorm veel water kost om 1 kilo vlees te maken.

Aan het instorten van ecosystemen doordat de consumptie van vlees de nummer 1 reden is waarvoor bomen (in regenwouden) worden gekapt.

Dit is iets om over na te denken:
Voor de komst van de veeindustrie was 99% van de biomassa natuur en dieren, 1% was mens. Nu is 98% van alle flora en fauna in bezit van de mens. 2% is nog vrije natuur. Om al deze redenen is voorspeld dat tegen 2050 25% van de diersoorten die nu nog op deze aarde rondlopen uitgestorven zullen zijn.

Dat vlees in dezelfde categorie valt als sigaretten is dan nog een bijzaak.

Valt me op dat enorm veel mensen komen met 'Een dochter van de oom van mijn achterneef van mijn ... Leefde gezond en is op zijn 40ste gestorven'. Tsja, ik neem aan dat iedereen beseft dat zoiets helemaal niks zegt in een gemiddelde. Dat ik iemand ken die de loterij heeft gewonnen betekend niet dat ik alle loten ga kopen die er zijn. De gemiddelde kans wordt niet groter of kleiner. Verder is het een zaak van je goed voelen en vooral gézond ouder worden. Dat draagt later juist veel meer bij aan je kwaliteit van leven dan dat lapje spek op zondagochtend ;)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:25

Ik heb niet op alles een reactie gewoon omdat ik er te weinig van af weet.

Maar wat betreft het zoet water. Volgens mij is men al zo ver met waterzuivering dat er zout water gebruikt wordt om drinkwater van te maken. Zo worden de duinen gebruikt voor zuivering van het water.
Wat betreft broeikaseffect; ik geloof daar niet zo in. Als je kijkt naar het verleden dan kan je zien dat er al opwarming van de aarde was, zelfs toen er nog geen mens bestond. puur omdat het te koud was voor een mens om te overleven. Dus dat de wereld veranderd, ja daar kan ik helemaal mee inkomen. Echter vraag ik me af in hoeverre de mens daar in bijdraagt; hooguit wordt het proces versnelt. Een aantal dieren die vroeger bestonden op aarde zijn nu immers ook uitgestorven of zo aangepast dat het wel kan overleven. Is dit niet iets wat altijd zal blijven? Mensen stammen immers ook weer af van een ander dier.

Het kappen van bossen, gebeurd dit niet door de hebzucht van de mens? bomen die gekapt worden voor het hout, ik kan me niet voorstellen dat dit gebeurd om dieren daar te kunnen houden. Desalniettemin vind ik dat natuur zo gehouden moet worden, een oplossing heb ik niet helaas maar ik geloof niet dat de vleesindustrie hier iets mee te maken heeft.
Daarnaast zie ik alles op wereldniveau en niet op landelijk niveau. Omdat hier veel vlees gegeten wordt (wat overigens niet zo is vergeleken met andere landen) hebben mensen in afrika minder te eten? En stel nu dat ik minder vlees eet, wat betekend dat dan op wereldniveau? Of om een iets "reeeler" beeld te schetsen, wat als nederland helemaal geen vlees meer zou eten. Wat zou dit voor invloed hebben? Volgens mij is nederland best zelfvoorzienend, echter doordat mensen in de winter ook aardbeien willen hebben worden deze geïmporteerd vanuit het buitenland. Dus is het niet iets dat men steeds veeleisender wordt ipv steeds meer vlees gaat eten?

Ik denk dat iedereen wel een geval kan opnoemen van iemand die rookte en 80 werd (mijn opa) en een geval waarvan een kind niet ouder dan 16 is geworden (dochter van oud-collega) terwijl die gezond leefde. Ik denk dat je er vrij weinig invloed op heb. Wat niet betekend dat iedereen maar moet gaan roken, zuipen, verbrand vlees moet eten en de hele dag in de zon moet gaan liggen bakken. Gewoon alles met mate en gezond verstand. Soms trek je nou eenmaal dat lot waardoor je leven eerder (of later) beëindigd wordt.

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:26

volgens mij kan je overal kanker van krijgen... poeh wat een onderzoeken allemaal!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:34

Tillie20 schreef:

Inderdaad gek, maar dat komt door alle corruptie er om heen, Enorme bedrijven hebben veel invloed in de politiek en bij organisaties..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:56

vibabu schreef:
Ik heb niet op alles een reactie gewoon omdat ik er te weinig van af weet.

Maar wat betreft het zoet water. Volgens mij is men al zo ver met waterzuivering dat er zout water gebruikt wordt om drinkwater van te maken. Zo worden de duinen gebruikt voor zuivering van het water.
Wat betreft broeikaseffect; ik geloof daar niet zo in. Als je kijkt naar het verleden dan kan je zien dat er al opwarming van de aarde was, zelfs toen er nog geen mens bestond. puur omdat het te koud was voor een mens om te overleven. Dus dat de wereld veranderd, ja daar kan ik helemaal mee inkomen. Echter vraag ik me af in hoeverre de mens daar in bijdraagt; hooguit wordt het proces versnelt. Een aantal dieren die vroeger bestonden op aarde zijn nu immers ook uitgestorven of zo aangepast dat het wel kan overleven. Is dit niet iets wat altijd zal blijven? Mensen stammen immers ook weer af van een ander dier.

Het kappen van bossen, gebeurd dit niet door de hebzucht van de mens? bomen die gekapt worden voor het hout, ik kan me niet voorstellen dat dit gebeurd om dieren daar te kunnen houden. Desalniettemin vind ik dat natuur zo gehouden moet worden, een oplossing heb ik niet helaas maar ik geloof niet dat de vleesindustrie hier iets mee te maken heeft.
Daarnaast zie ik alles op wereldniveau en niet op landelijk niveau. Omdat hier veel vlees gegeten wordt (wat overigens niet zo is vergeleken met andere landen) hebben mensen in afrika minder te eten? En stel nu dat ik minder vlees eet, wat betekend dat dan op wereldniveau? Of om een iets "reeeler" beeld te schetsen, wat als nederland helemaal geen vlees meer zou eten. Wat zou dit voor invloed hebben? Volgens mij is nederland best zelfvoorzienend, echter doordat mensen in de winter ook aardbeien willen hebben worden deze geïmporteerd vanuit het buitenland. Dus is het niet iets dat men steeds veeleisender wordt ipv steeds meer vlees gaat eten?

Ik denk dat iedereen wel een geval kan opnoemen van iemand die rookte en 80 werd (mijn opa) en een geval waarvan een kind niet ouder dan 16 is geworden (dochter van oud-collega) terwijl die gezond leefde. Ik denk dat je er vrij weinig invloed op heb. Wat niet betekend dat iedereen maar moet gaan roken, zuipen, verbrand vlees moet eten en de hele dag in de zon moet gaan liggen bakken. Gewoon alles met mate en gezond verstand. Soms trek je nou eenmaal dat lot waardoor je leven eerder (of later) beëindigd wordt.

Tuurlijk kan er zoet water van zout water gemaakt worden, maar daar is veel energie voor nodig. Energie die weer gewonnen wordt vooral op een niet-duurzame manier. Verder komt dat water vaak niet terecht op de plekken waar het echt nodig is.

Wat jij noemt over het broeikaseffect is natuurlijk iets waar rekening mee wordt gehouden in de wetenschap. De cijfers die ik noem gaan dan vanzelfsprekend ook over het menselijk aandeel. Voor meer info over het broeikaseffect en de oorzaken vind ik dit wel een mooie:
http://www.bloomberg.com/graphics/2015- ... the-world/

Dat dieren uitsterven of zich aanpassen is natuurlijk een continu proces, maar momenteel zitten we in een nieuwe massa-extinctie(de eerste na die van de dino's), voornamelijk door toedoen van de mens. Kan je nagaan hoe groot de invloed is die we op dit moment hebben.

De veeindustrie heeft zeker iets met de kap van bomen te maken. Gemiddeld heb je voor 1 kilo vlees 10 tot 20 kilo plantaardig materiaal nodig wat gevoerd moet worden aan dat vee. Vee wordt vooral soja gevoerd, dat verbouwd wordt in regenwouden. Hierdoor moeten er dus veel bomen gekapt worden om soja te verbouwen voor het vee te voeden. Zonder het vee zou er dus geen vraag zijn naar deze soja en zouden deze bomen nog overeind staan.

Ik denk dat je met je volgende opmerking eens moet kijken naar de afkomst van alles wat je koopt. Ik denk dat 90% uit het buitenland komt. Een van de grootste havens ter wereld ligt in ons land. Ons land is gebaseerd op handel. Nederland is dus totaal niet zelfvoorzienend. En als je alles op een globaal niveau wilt bekijken: iedereen die geen vlees eet helpt mee. De overheden doen niks, of niet genoeg in ieder geval. Jij als globale burger kunt dus zélf initiatief nemen nu je geïnformeerd bent.

Juist doordat de wereld met elkaar handelt zal dat stuk vlees dat je laat staan niet spontaan in plantaardige vorm in Afrika belanden. Het gaat om vraag en aanbod. Als er minder vraag naar vlees komt, en meer naar planten, dan zal er uiteindelijk eten in Afrika komen.