Eisen stellen aan donorontvanger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:52

Sunrise_ schreef:
Dit vind ik erg dat dat zo werkt en mag wat mij betreft direct aangepast worden. Ik begrijp ook niet direct waarom dit zo werkt eigenlijk?

Nou, het is wel prettig als de overledene van gedachten was veranderd maar de registratie nog niet had aangepast. Dat is denk ik de voornaamste reden. Daarnaast moeten de nabestaanden er wel mee leven en de overledene zelf niet. Ik ben zelf ook donor, maar moesten mijn nabestaanden daar vreselijk veel moeite mee hebben dan zou ik het prettig vinden dat ze kunnen weigeren. Ik gun ze niet een jarenlang verdriet over mijn orgaandonatie. Ik weet niet in hoeverre dat een argument voor de regelgeving is geweest, maar ik vind het toch fijn dat mijn nabestaanden kunnen beslissen of zij ermee kunnen leven.

Om dan ook nog even op de werkelijke discussie in te haken: ik vind het vooral heel verdrietig om te zien hoe weinig vertrouwen er in de artsen én in de medemens is. Artsen laten je misschien eerder sterven, de ontvangers zijn misschien wel verslaafd of straattuig, en veel mensen zijn het leven eigenlijk niet eens waard. Poeh, ik sta toch niet bekend als naïef en goed van vertrouwen maar ik ben blij dat mijn wereldbeeld wat positiever is.

Er is een tekort aan organen. Die organen worden dus alleen gebruikt voor patiënten bij wie de kans op succes erg groot is. Dat is niet bij kettingrokers of alcoholisten. Daar zijn keurige procedures voor en die worden strikt nageleefd. En artsen hebben niets te zeggen over wie een orgaan krijgt, dus er is voor hen weinig motivatie om hun patiënt bewust te laten sterven.

Vooral vind het schokkend dat zoveel mensen schijnbaar dat je op basis van één of twee eigenschappen een heel individu kunt beoordelen. Een verstokt vleeseter kan actief zijn bij het redden van kindsoldaten, een obese man kan tienduizenden bruut verkrachtte vrouwen redden, een voormalig alcoholist kan de volgende Nobelprijswinnaar worden. Dat iemand fouten heeft gemaakt, of in jouw ogen nog steeds maakt, is niet de hele som van hun bestaan.

Daarnaast zet het de deur wagenwijd open voor discriminatie in alle vormen. Geen zwarten, geen roodharigen, geen vrouwen, geen vleeseters, geen joden, geen moslims, geen autobestuurders, geen mensen boven de 50, en ga zo maar door. Het brengt een enórme berg aan regelgeving en administratie met zich mee wat ontzettend veel geld kost, het werkt leugens tegen de arts in de hand wat iemands gezondheid in gevaar kan brengen, en het brengt artsen in conflict met hun geheimhoudingsplicht en de Eed van Hippocrates (ze willen het orgaan voor hun patiënt die anders overlijdt, maar weten ook dat de patiënt moslim is, de donor moslims heeft uitgesloten, en dat ze verplicht zijn dat te melden).

Is dat nu echt wat we willen? Waar we naar streven? Systematische discriminatie toestaan over leven en dood?

Mén. Animal Farm + 1984 = ...

anjali

Re: Eisen stellen aan donorontvanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:59

Mijn lichaam is mijn eigendom en dat mag ik wel of niet schenken aan wie ik wil. Zoals ik ook mijn materiele bezittingen via een testament nalaat aan wie ik wil.En die vrijheid hoort iedereen te hebben.Je mag er wel over discussieren hatuurlijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:06

RedPassion schreef:
Anne_GTI schreef:
Van mij mag alles in de recycling. Zou wel zwarte humor zijn als mijn onderdelen bij een veganist terecht kwamen. Dan wordt die dus gered door onderdelen van een overtuigd vleeseter.

De reden waarom ik als veganist niet geef en niet wil ontvangen. Bij geven is de kans te groot dat het bij iemand terecht komt die slecht is voor dieren (die gun ik dus het leven niet) en ik wil ook niks ontvangen van iemand met zo'n slechte energie. Bovendien zitten er inderdaad ook een hoop dierproeven achter en wil ik ook niet leven ten koste van dieren die daar voor (hebben) moeten lijden.

hoe doe je dat dan met medicijnen en eventueel iets anders dat je ooit mankeert?

want als je het zo stelt zou je nog geen pleister, of gips of asperientje mogen gebruiken.
want alles is ongeveer getest op dieren.

vind het ook een beetje raar dat je mede veganisten jouw uber gezonde organen onthoud..
want het kan ook zo zijn dat een vega nu net jouw nier goed kan gebruiken of je hart..

En vind het ook nogal cru om te stellen dat iedereen die geen veganist is, dus een slecht persoon is met een slechte energie. Want je stelt min of meer dat het aantal mensen dat slecht is voor dieren veel groter is dan het aantal mensen dat goed is voor dieren. want de kans is 'te groot' dat van jouw dingen naar iemand gaan die slecht is voor dieren..

dus een goed persoon krijgt je hart, niet
een ander goed persoon krijgt je nieren niet..
je huid mag niet naar een persoon die zwaar verbrand bij het redden van dieren uit een brandende stal.

want de kans is te groot dat iets van je mogelijk wel eens naar iemand kan gaan die slecht is voor dieren?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 19:09

Dani schreef:
Is dat nu echt wat we willen? Waar we naar streven? Systematische discriminatie toestaan over leven en dood?

:+ Ik geloof dat jij die boeken nog maar eens moet openslaan, je hebt ze niet helemaal begrepen vrees ik. 1984 is natuurlijk bij lange lange lange na niet hetzelfde als zelf mogen beslissen waar je organen naar toe gaan na je dood.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:12

elenaMM77 schreef:
hoe doe je dat dan met medicijnen en eventueel iets anders dat je ooit mankeert?

want als je het zo stelt zou je nog geen pleister, of gips of asperientje mogen gebruiken.

vind het ook een beetje raar dat je mede veganisten jouw uber gezonde organen onthoud..
want het kan ook zo zijn dat een vega nu net jouw nier goed kan gebruiken of je hart..

En vind het ook nogal cru om te stellen dat iedereen die geen veganist is, dus een slecht persoon is met een slechte energie. Want je stelt min of meer dat het aantal mensen dat slecht is voor dieren veel groter is dan het aantal mensen dat goed is voor dieren. want de kans is 'te groot' dat van jouw dingen naar iemand gaan die slecht is voor dieren..

je huid mag niet naar een persoon die zwaar verbrand bij het redden van dieren uit een brandende stal.

want de kans is te groot dat iets van je mogelijk wel eens naar iemand kan gaan die slecht is voor dieren?

Andersom zijn het die ideën die me motiveren om ook geen organen aan te nemen. Men zegt wel eens dat men na het krijgen van een orgaan eigenschappen lijkt over te nemen van de persoon van wie je het krijgt (dingen lekker vinden die je daarvoor nooit lekker vond enz.) Ik zou nog niet graag een orgaan krijgen van RP als dat echt het geval is. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:38

Ayasha schreef:
elenaMM77 schreef:

Andersom zijn het die ideën die me motiveren om ook geen organen aan te nemen. Men zegt wel eens dat men na het krijgen van een orgaan eigenschappen lijkt over te nemen van de persoon van wie je het krijgt (dingen lekker vinden die je daarvoor nooit lekker vond enz.) Ik zou nog niet graag een orgaan krijgen van RP als dat echt het geval is. :n

Ik heb op die 6 jaar dialyse heel wat mensen een nier zien krijgen en mensen in dialyse gehad die reeds een transplantatie hadden ondergaan. De meeste mensen blijven op bezoek komen na hun transplantatie en met bepaalde ex ptn heb ik via fb nog contact. Er is echt gene ene die opeens andere eigenschappen heeft die mogelijks van zijn of haar donor komen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:42

Dani schreef:
Sunrise_ schreef:
Dit vind ik erg dat dat zo werkt en mag wat mij betreft direct aangepast worden. Ik begrijp ook niet direct waarom dit zo werkt eigenlijk?

Nou, het is wel prettig als de overledene van gedachten was veranderd maar de registratie nog niet had aangepast. Dat is denk ik de voornaamste reden. Daarnaast moeten de nabestaanden er wel mee leven en de overledene zelf niet. Ik ben zelf ook donor, maar moesten mijn nabestaanden daar vreselijk veel moeite mee hebben dan zou ik het prettig vinden dat ze kunnen weigeren. Ik gun ze niet een jarenlang verdriet over mijn orgaandonatie. Ik weet niet in hoeverre dat een argument voor de regelgeving is geweest, maar ik vind het toch fijn dat mijn nabestaanden kunnen beslissen of zij ermee kunnen leven.

Om dan ook nog even op de werkelijke discussie in te haken: ik vind het vooral heel verdrietig om te zien hoe weinig vertrouwen er in de artsen én in de medemens is. Artsen laten je misschien eerder sterven, de ontvangers zijn misschien wel verslaafd of straattuig, en veel mensen zijn het leven eigenlijk niet eens waard. Poeh, ik sta toch niet bekend als naïef en goed van vertrouwen maar ik ben blij dat mijn wereldbeeld wat positiever is.

Er is een tekort aan organen. Die organen worden dus alleen gebruikt voor patiënten bij wie de kans op succes erg groot is. Dat is niet bij kettingrokers of alcoholisten. Daar zijn keurige procedures voor en die worden strikt nageleefd. En artsen hebben niets te zeggen over wie een orgaan krijgt, dus er is voor hen weinig motivatie om hun patiënt bewust te laten sterven.

Vooral vind het schokkend dat zoveel mensen schijnbaar dat je op basis van één of twee eigenschappen een heel individu kunt beoordelen. Een verstokt vleeseter kan actief zijn bij het redden van kindsoldaten, een obese man kan tienduizenden bruut verkrachtte vrouwen redden, een voormalig alcoholist kan de volgende Nobelprijswinnaar worden. Dat iemand fouten heeft gemaakt, of in jouw ogen nog steeds maakt, is niet de hele som van hun bestaan.

Daarnaast zet het de deur wagenwijd open voor discriminatie in alle vormen. Geen zwarten, geen roodharigen, geen vrouwen, geen vleeseters, geen joden, geen moslims, geen autobestuurders, geen mensen boven de 50, en ga zo maar door. Het brengt een enórme berg aan regelgeving en administratie met zich mee wat ontzettend veel geld kost, het werkt leugens tegen de arts in de hand wat iemands gezondheid in gevaar kan brengen, en het brengt artsen in conflict met hun geheimhoudingsplicht en de Eed van Hippocrates (ze willen het orgaan voor hun patiënt die anders overlijdt, maar weten ook dat de patiënt moslim is, de donor moslims heeft uitgesloten, en dat ze verplicht zijn dat te melden).

Oef, toch nog iemand die nuchter denkt! Er is een prachtige Nederlandse organisatie die op hun website alle informatie rondom donatie, met lespakketten voor leerkrachten verzameld heeft. We gebruiken allemaal het net om op bokt te komen, maar blijkbaar niet om correcte info te achterhalen.
Ik heb op usb nog een werk staan omtrent de donorprocedure, wie wil stuur ik het wel door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:47

elenaMM77 schreef:

Net dit. Er is toch een veganistische artiest die liever geen vleeseters op zijn concerten wil en alle vleeseters moordenaars noemt, ben alleen zijn naam kwijt. Een paar jaar terug is zijn optreden in België afgelast, hij was ernstig ziek en lag in het ziekenhuis. Als het nodig is om zijn eigen leven te redden, is de dood van labo dieren plots wel veroorloofd.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:55

Bedoel je Morrissey?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:04

Als ik dood ben dan ben ik dood , wie ik ook help maakt mij dan niet meer uit. Ben ook dik , mag ik daarom bijvoorbeeld geen orgaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:14

Niniane schreef:
Bedoel je Morrissey?

Klinkt bekent die naam, dus het zou wel kunnen dat ik die bedoel.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130316_00506522

Ja, het is hem dus! Zou hij met zijn bloedarmoede en bloedende maagzweer een transfusie geweigerd hebben? Ik heb al heel wat ptn verzorgd die een gastro-intestinale bloeding hadden en die krijg je er niet door met alleen wat vocht geven hoor. Sommigen bloeden zo erg, dat ze het niet overleven. Zonder zware medicatie haal je het in ieder geval niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:20

ik denk er hetzelfde over als jij TS. ik vind niet dat iemand die mijn longen staks gaat 'verkloten' met sigaretten, dat ie mijn longen verdient. Ik help dan liever iemand zonder sigarettenverslaving die er meer en waarschijnlijk langer plezier van heeft.

Opzich vind ik ook dat iemand die niet zelf donor is, mijn organen niet mag krijgen. Tenzij het een kindje is, maar weet niet of een kindje te redden valt met mijn organen tegen die tijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:24

Zodra je af staat voor donatie is er geen sprake meer van 'jouw' of 'mijn' longen, dan heb je ze af gestaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:26

RoyceMack schreef:
ik denk er hetzelfde over als jij TS. ik vind niet dat iemand die mijn longen staks gaat 'verkloten' met sigaretten, dat ie mijn longen verdient. Ik help dan liever iemand zonder sigarettenverslaving die er meer en waarschijnlijk langer plezier van heeft.

Opzich vind ik ook dat iemand die niet zelf donor is, mijn organen niet mag krijgen. Tenzij het een kindje is, maar weet niet of een kindje te redden valt met mijn organen tegen die tijd.

Een roker komt niet in aanmerking voor nieuwe donorlongen. Evengoed dat een alcoholist geen nieuwe lever krijgt. Eerst moeten ze een zeer lange tijd vrij van hun verslaving zijn: de eisen zijn gelukkig zeer streng.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:34

Het boeit mij niet, wie mijn organen zou krijgen. Het zou jammer zijn, ja, als iemand ze 'verkloot', maar zoals hierboven is geschreven, er worden echt wel eisen gesteld. En dan nog, het is gemakkelijk oordelen hoor, een verslaving is een zwakte, maar waar die zwakte door wordt veroorzaakt is niet altijd duidelijk. Vaak toch oorzaken waar de persoon zelf weinig aan kan doen, nature en/of nurture.
Het is me inmiddels wel duidelijk dat mensen verschillen, dat iedereen zijn onvolkomenheden of zwakheden heeft, de een wat meer dan de ander.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:25

Dani schreef:
DatBenIkNou schreef:
Maar als jij als donor geregistreerd staat, bepaal Jij dat toch bij leven, vuurneon?

De nabestaanden hebben altijd het laatste woord, en kunnen weigeren de organen beschikbaar te stellen zelfs als de overledene als donor geregistreerd staat.

Nee dat is allang niet meer het geval.
Als jij aangeeft donor te willen zijn, gaat dit boven de wens van de nabestaanden.
Alleen als je aangeeft dat je nabestaanden mogen beslissen, wordt de vraag aan hun gesteld.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:36

Vind het toch best ernstig dat ik een slecht mens ben omdat ik vlees eet, ondanks ik dag in dag uit voor mensen én dieren zorg (en blabla, stiekem ben ik toch echt een goed mens), en daarom geen donor van een aantal van jullie mag ontvangen. := Heb jullie dan ook echt nooooooooooit iets fout gedaan? Of zijn jullie zo schijnheilig...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 02:16

_Barbara_ schreef:
Vind het toch best ernstig dat ik een slecht mens ben omdat ik vlees eet, ondanks ik dag in dag uit voor mensen én dieren zorg (en blabla, stiekem ben ik toch echt een goed mens), en daarom geen donor van een aantal van jullie mag ontvangen. := Heb jullie dan ook echt nooooooooooit iets fout gedaan? Of zijn jullie zo schijnheilig...

ik vraag mij ook nog altijd af hoeveel van die mensen ook echt actief vragen naar de bestansdelen van medicatie en medicatie weigeren omdat het dierlijke bestandsdelen bevat..

om maar niet te spreken van alle medicatie die tot stand is gekomen met behulp van dierproeven.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:13

Brainless schreef:
Nee dat is allang niet meer het geval.
Als jij aangeeft donor te willen zijn, gaat dit boven de wens van de nabestaanden.
Alleen als je aangeeft dat je nabestaanden mogen beslissen, wordt de vraag aan hun gesteld.

Als een nabestaande een gegronde reden heeft om te protesteren tegen de orgaandonatie dan gaat het niet door. Dat had ik duidelijker moeten formuleren, "ik vind het stom" is natuurlijk geen acceptabel argument. Maar als een nabestaande echt in gewetensnood komt dan kan de arts besluiten de orgaandonatie niet door te zetten.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:25

RoyceMack schreef:

Dani heeft heel goed omschreven dat waar de kans het hoogst is, dat de patiënt na transplantatie gezond door blijft leven een orgaan krijgt.
Zelf heb ik 11 jaar geleden een lever gekregen. Stond op de 2e urgentielijst (1e urgentie is voor zeer acute gevallen, zoals bijvoorbeeld een ongeluk. Binnen 48 uur wordt naar een passend orgaan gestreeft.)
2e urgentie, is voor bijvoorbeeld acute ziektes die onder controle zijn te houden na transplantatie, maar waarbij de patiënt zeker overlijdt als deze op de normale wachtlijst komt. De normale wachtlijst kan jaren inhouden. De eisen waar TS het over heeft, wordt al door een screening van weken (waar dus alleen de zeer acute gevallen onderuit komen.)uitgevoerd. Alle logen (cardioloog, psycholoog, hematoloog, kaakchirurg enz) worden met onderzoeken voor de patiënt geraadpleegd. Merendeel gaat al in deze fase dood! Een lever wordt niet willens en wetens in een alcoholist gestopt! Pas na overleg en onderzoeken wordt je op de lijst gezet! Eurotransplant verdeelt, deze krijgt van alle aanvragende ziekenhuizen de gegevens. Het ziekenhuis dat uitvoert, kent de patiënt meestal niet. In Nederland zijn slechts 3 ziekenhuizen die een levertransplantatie uit mogen voeren. ( 1 doet ook kinderen. De lever wordt dan gesplitst. 1 deel voor het kind, 1 deel voor iemand op de normale wachtlijst) Meer ziekenhuizen mogen een nier transplantatie doen. Een geschikte donor kan zo'n 8 levens redden. Maar het gemiddelde bruikbare is 3. Merendeel van de mensen blijken niet geschikt voor donatie. Trouwens het merendeel gaat ook dood die wacht op een orgaan. Ooit heb ik een registratie gedaan om te GEVEN. Nooit gedacht dat ik in 2004 zelf een orgaan nodig had. In totaal heb ik bijna een half jaar in het ziekenhuis gelegen. Velen mensen heb ik zien doodgaan, of zij werden naar huis gestuurd en ik wist waarom dit was. Als mensen er zo'n moeite mee hebben en persé willen dat ze na hun overlijden beslist geen mensen helpen, waarom denkt men dan dat ontvanger hun orgaan wil? De wetenschap dat iemand dood is gegaan en jij een orgaan hebt van die iemand, doet wat met je. Ik hou van die gever en de nabestaanden die de moeilijke beslissing hebben gemaakt. Tegen beter weten in, sta ik nog steeds geregistreerd. De eisen stellen de doktoren, dat weet ik uit ervaring.Ze kunen het zich niet permitteren, dat bij een tekort aanbod, ook nog iets verspild wordt.
Laatst bijgewerkt door Ersina op 29-10-15 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:26

Ik vraag mij af hoe de reacties zijn als je de stelling omdraait.

Ik ben donor, ik rook, stel ik overlijd en jij hebt dringend een lever of een hoornvlies nodig, zou je die dan ook weigeren?
Of de longen van een alcholist?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:51

Frozen schreef:
Dat idee had ik dus ook..
waarom zou ik iemand helpen die nieuwe longen nodig heeft ,terwijl die gene de hele dag liep te roken...
of een lever aan een alcoholist zou moeten geven.
terwijl je zelf zo gezond mogelijk leeft.

ik heb ook altijd gezegd dat ze alles van mij mogen gebruiken....ben dan toch al dood
dat idee heb ik eigenlijk ook als je al donor bent...[i]zullen ze wel hun best doen da[/i]n? aangezien ze van jou lichaam weer heel veel mensen kunnen redden...
Net uitgelegd dat er bij de ontvanger een zeer strenge screening aan vooraf gaat.
Zelf ben ik het bewijs, dat men dus zijn uiterste best blijft doen. Want ik stond al geregistreerd. Op mijn lever en nieren na, heb ik goede organen, wat bleek door onderzoeken. Een operatie om mijn leven nog tijdelijk te rekken stond al gepland, in afwachting van een donorlever, nadat ik bovenaan stond. Het wachten was op een goede match, want men kan wel willen, maar is afhankelijk van Eurotransplant. 1 dag vóór de aankomst van de lever, stond de andere operatie gepland en geloof me, ik was ontzettend ziek!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:52

Wijlen een familielid....zij was alcoholiste.....en geloof mij met haar leven wil je niet ruilen...heel vaak gaat er een enorme boel ellende achter schuil eer iemand zo ver is...

Haar lever was kapot...ze moest minimaal een half jaar clean zijn..ze is in een afkickkliniek gekomen..was clean..dronk geen druppel meer..was ook voorwaarde...maar was te ziek..ze heeft na het afkicken niet meer gedronken, maar ook geen transplantatie gekregen.

Om te worden getransplanyeerd gaat eerst een lange weg..ook conditie en overlevingskans speelt mee.

Je zult verbaast zijn hoeveel mensen een second chance graag aanpakken...
Overigens is verslaving helaas iets wat een gen bepaalt..zo kan iemand in het weekend een heel pakje roken en door de week niet en de ander moet 5 sigaretten per dag...net zo als met alcohol...verslaafdzijn als lichamelijk, het gen dus is ook nog eens erfelijk..
Wordt te makkelijk over gedacht..
Jouw nieren bv gaan naar een huisvader die door zijn vrouw super verzorgd wordt om hem zo lang mogelijk binnen het gezin te houden...totdat hij op de lijst wordt gezet in afwachting tot...
Door te weigeren sluit je ook de kans voor een iemand die geboren is met slechte organen op nul..
Hoe langer de wachtlijst hoe korter je overlevingskansen zijn..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:58

RoyceMack schreef:

Iemand die jouw longen niet 'verdiend'?
Net alsof je er moeite voor moet doen om die longen af te staan.

Je hoeft alleen maar dood te gaan hoor, meestal gaat dat vrij vanzelf.

Ik vind het nogal respectloos dat je je longen nog liever laat verrotten of verbranden, dan dat er een kans is dat een persoon er een leven door terug krijgt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:21

Ik word best een beetje verdrietig van de broodje Aap verhalen en gebrek aan kennis om ergens echt een mening over te kunnen hebben hier. Mijn dochter heeft Taaislijmziekte en is 2 jaar geleden getransplanteerd op 18 jarige leeftijd. Zij heeft afgelopen jaar al 3 vrienden met dezelfde slopende ziekte verloren, dit waren allen begin twintigers.
Hebben jullie wel een flauw idee hoe streng de screening voorafgaande aan ook maar op de transplantatielijst te komen is en hoeveel mensen er overlijden al vóórdat ze op de lijst komen of tijdens het wachten omdat de eisen zo streng zijn?? De behandelende artsen dragen een patient voor bij het landelijke transplantatieteam. Dat team verzorgt de screening, de behandelend arts heeft daar helemaal niets meer mee te maken, dit vind ook over het algemeen in een totaal ander ziekenhuis plaats, omdat er maar enkele transplantatiecentra zijn. De patient is daar dus totaal onbekend.
Slechts op tv gebeurd het dat op de ene afdeling iemand overlijd en een etage lager een zielig kindje het orgaan van de overledene ontvangt! In real life gaat het toch ff anders, vaak worden mensen ook afgewezen omdat ze al te slecht zijn en de operatie niet meer zouden overleven. Dan wordt je dus gewoon afgewezen, terwijl als er meer donoren zouden zijn je veel sneller gescreend zou worden en niet pas als het als bijna te laat is.
Heb helaas dit van dichtbij meegemaakt, je wordt pas in een ver stadium gescreend vanwege het te kort, meisje had inmiddels zo'n slechte longfunctie dat ze afgewezen werd vanwege haar conditie. Ging naar Davo/Zwitserland om haar conditie proberen op te krikken..dit meisje is slechts 16 jaar oud geworden en overleden voordat zij nieuwe longen kon krijgen.
Als het systeem zou veranderen dat mensen automatisch donor zijn tenzij ze anders aangeven, zouden mensen gewoon sneller op de wachtlijst komen. Je dwingt dan ook mensen er echt over na te denken, bespreek dit ook met je naasten zodat ze jouw wens kennen. Ik respecteer iedereens keuze, maar die keuze moet wel ergens op gebaseerd zijn en niet op onwaarheden en fabeltjes. (bijvoorbeeld dat je ineens 'anders' bent doordat je iemand anders orgaan hebt doordat je bepaalde dingen van de overledene overneemt?! Schei toch uit, mijn dochter zou hier echt heel hard om moeten lachen)