is geloof nog van nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:37

Prrrr schreef:
Negen van de tien keer is geloven niet iets dat op zichzelf staat. Met dat geloof komt een heel pakket van leefregels mee (gij zult niet doden, gij zult de sabbath heiligen, vul maar in) waarop je ook je normen en waarden baseert. Geloof is niet iets dat daar los van staat.

De bijbel zegt ook:

- homoseksualiteit is een zonde
- je mag geen varkensvlees eten
- je mag niet dik zijn
- als je kleuren gescheurd zijn, ga je dood
- je mag je baard niet afscheren
- tattoos zijn verboden
- je mag iets wat vies is niet aanraken
- je mag geen alcohol drinken

En waar zijn de opvolgers van die regels?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:41

Merula123 schreef:
Prrrr schreef:
Negen van de tien keer is geloven niet iets dat op zichzelf staat. Met dat geloof komt een heel pakket van leefregels mee (gij zult niet doden, gij zult de sabbath heiligen, vul maar in) waarop je ook je normen en waarden baseert. Geloof is niet iets dat daar los van staat.

De bijbel zegt ook:

- homoseksualiteit is een zonde
- je mag geen varkensvlees eten
- je mag niet dik zijn
- als je kleuren gescheurd zijn, ga je dood
- je mag je baard niet afscheren
- tattoos zijn verboden
- je mag iets wat vies is niet aanraken
- je mag geen alcohol drinken

En waar zijn de opvolgers van die regels?

Ik heb dat er nog nooit in zien staan anders :')
Laatst bijgewerkt door Vero op 30-09-15 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:42

Probeer niet als leek wat willekeurige quotes in de lucht te gooien. De bijbel heeft een oud en een nieuw testament, en die hebben verschillende boodschappen. Kijk je naar wat de paus nu uitdraagt, dan komt die al heel veel dichter bij de opdracht: heb uw naaste lief als uzelf, hij die zonder zonde is werpe de eerste steen, wat u aan de minste van mijn broeders doet heb u aan mij gedaan en de andere wang toekeren. Dat is de lastige opdracht van het christelijke geloof, waarvan Shadow al eerder opmerkte dat dat niet de gedachten zijn die het meest worden uitgedragen.

Daar zitten wel je normen en waarden.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:44

BeSen schreef:
Ik heb dat er nog nooit in zien staan anders :') behalve dat eerste dan

Dat staat er toch echt in :')

Maar wat Prrrr zegt kan best wel kloppen. Ik ben nou eenmaal geen bijbelexpert, en heb hier ook totaal geen behoefte aan, maar ik vind het wel raar dat die streng gelovigen die zeggen dat ze alle regels van de bijbel willen volgen, deze dingen lijken te negeren.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:46

Merula123 schreef:
BeSen schreef:
Ik heb dat er nog nooit in zien staan anders :') behalve dat eerste dan

Dat staat er toch echt in :')

Maar wat Prrrr zegt kan best wel kloppen. Ik ben nou eenmaal geen bijbelexpert, en heb hier ook totaal geen behoefte aan, maar ik vind het wel raar dat die streng gelovigen die zeggen dat ze alle regels van de bijbel willen volgen, deze dingen lijken te negeren.

Ik geloof ook hoor, niet streng ofzo. Maar ik vind dat toch de grootste onzin die ik ooit gelezen heb :') dus als ik uit m'n broek scheur ga ik dood. Ofcourse :') ik geloof wel maar dan wel op een kets andere manier dan de meeste denk ik :j

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:50

BeSen schreef:
Ik geloof ook hoor, niet streng ofzo. Maar ik vind dat toch de grootste onzin die ik ooit gelezen heb :') dus als ik uit m'n broek scheur ga ik dood. Ofcourse :') ik geloof wel maar dan wel op een kets andere manier dan de meeste denk ik :j

Ik geloof zelf niet, maar zit wel op een christelijke school, wat mijn aversie tegen het geloof in het algemeen nog groter heeft gemaakt. Ik wil niet te veel generaliseren, maar wat ik in de onderbouw bij godsdienst heb 'geleerd', ging vooral over hoe goed christenen waren, en dat als je niet christen was, dat raar was. Er stond letterlijk een opdracht in ons boek: 'Aan welke woorden denk je bij christenen?'
Je kon kiezen uit: 'aardig, behulpzaam, lief, slim, goed, etc.' :?

En toen we moesten vertellen waarin we geloofden, en ik zei dat ik niet geloofde, werd ik heel raar aangekeken door de leraar...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:50

Merula123 schreef:

Misschien het nieuwe testament lezen..? :) Immers gaat daar het christendom vanuit. De leer van Jezus. En of homoseksualiteit een zonde is is niet echt een bepaald vastgegeven. Genoeg christenen die dat helemaal niet vinden. Varkensvlees is volgens wetenschappelijk onderzoek ook niet echt het beste vlees voor je..

Merula123 schreef:
Ik snap wat je bedoelt, maar als je iets van de geschiedenis van de wetenschap weet, weet je dat het geloof is gecreeërd om de natuurverschijnselen te verklaren, en langzaamaan is dat een traditie geworden, ondanks de revolutie in de wetenschap.

Als je iets van de geschiedenis van de wetenschap weet..? Weet je dat er zonder de rooms katholieke kerk geen wetenschap zou zijn geweest... Zonder de rk de wetenschap heeft gestimuleerd om het bestaan van god te bewijzen was er geen wetenschap geweest... Als je maar iets weet van de wetenschap dan is zij over het bestaan van god helemaal niet uit en al helemaal niet over het ontstaan ervan. Er zijn, evenals verschillende theorieën over het ontstaan van het heelal, wetenschappers die atheïst zijn, agnost en zelfs gelovig zijn. Wetenschap kan hand in hand gaan en er zijn er genoeg die dat doen.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:54

Sammie schreef:
Als je iets van de geschiedenis van de wetenschap weet..? Weet je dat er zonder de rooms katholieke kerk geen wetenschap zou zijn geweest... Zonder de rk de wetenschap heeft gestimuleerd om het bestaan van god te bewijzen was er geen wetenschap geweest... Als je maar iets weet van de wetenschap dan is zij over het bestaan van god helemaal niet uit en al helemaal niet over het ontstaan ervan. Er zijn, evenals verschillende theorieën over het ontstaan van het heelal, wetenschappers die atheïst zijn, agnost en zelfs gelovig zijn. Wetenschap kan hand in hand gaan en er zijn er genoeg die dat doen.

Ehm, nee. Wetenschap begon al in de Klassieke Oudheid. Hun wetenschap was heel verschillend van onze wetenschap, maar het was toch wel nadenken over waar we vandaan komen, zonder daarbij godsdienst te betrekken. Ja, daar hebben de katholieken later aan bijgedragen, maar dat er zonder het katholicisme geen wetenschap geweest zou zijn, is onzin.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:56

Wetenschap op de uni bedoelde ik, als je datgeen uit de klassieke oudheid ook eronderschaart ja dat was dat er inderdaad al voor de RK :+

Prrrr

Re: is geloof nog van nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:00

Met als elementen water, vuur, aarde en lucht (en ether). Heel wetenschappelijk :j

Of de gedachte over de lichaamssappen, wetenschappelijk gedacht tot halverwege de 18e eeuw.

De grens tussen geloof en wetenschap is niet altijd scherp te trekken...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:03

Merula benoemde Hawking en dat wetenschap verklaard zou hebben dat geloof komt door natuurlijke verschijnselen te verklaren, dan gaan mijn hersens automatisch naar de wetenschap van en na de verlichting.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:16

Prrrr schreef:
Met als elementen water, vuur, aarde en lucht (en ether). Heel wetenschappelijk :j

Of de gedachte over de lichaamssappen, wetenschappelijk gedacht tot halverwege de 18e eeuw.

De grens tussen geloof en wetenschap is niet altijd scherp te trekken...

Dat zien wij inderdaad niet meer als wetenschap, nee. Maar ze waren in ieder geval wel bezig met het onderzoeken, in plaats van gewoon simpelweg te zeggen 'god heeft het gedaan', om het maar even heel zwart wit te benoemen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:20

De Romeinen hadden meerdere goden. De Grieken ook, de joden waren meen ik te herinneren de eerste met een god. En dan ook eentje die alles heeft gecreëerd. Daar was binnen de Romeinen en zelfs de Egyptenaren geen (een) god voor.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:22

Sammie schreef:
En dan ook eentje die alles heeft gecreëerd. Daar was binnen de Romeinen en zelfs de Egyptenaren geen (een) god voor

De Romeinen hadden inderdaad geen 'creatiegod', maar wel een oergod, Chaos, en Moeder Aarde, Gaia.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:24

Oh, en een beetje off-topic, maar iets wat ik me toch wel afvraag:

waarom is het zo raar om in de Griekse/Romeinse goden te geloven, of dat mensen dat vroeger deden, maar is in een god van het christendom geloven niet raar? Waar zit daar het verschil? (Niet om te schrijnen, maar gewoon een serieuze vraag)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:26

Punt is dat hun 'wetenschap' niet hoefde te bewijzen noch te ontkennen welke god wat heeft gedaan. En dat was bij de rk wel de drijfveer om wetenschap (en zelfs de big bang heeft een rk achtergrond incl de naam) te stimuleren cq. ondersteunen.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:29

Sammie schreef:
En dat was bij de rk wel de drijfveer om wetenschap (en zelfs de big bang heeft een rk achtergrond incl de naam) te stimuleren cq. ondersteunen.

Maar hoe komt het dan dat veel christenen de big bang ontkenden? Tegenwoordig is dat wel veel minder, maar in de vorige eeuw...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:37

Goeie vraag. Ik vind het een het ander niet uitsluiten eigenlijk.. Misschien toch een vorm van wat de boer niet kent..?

Kijk er wordt af en toe gek gedaan over Genesis en het scheppen van de aarde.. Maar het verhaal van er was niks (behalve een oneindig kleine singulariteit) en dat ontplofte klinkt ook raar zo op het eerste gezicht. Vergeet ook niet dat in de vorige eeuw hogere scholing en de bijbehorende kennis alleen was weggelegd voor de happyfew. Je was boer of arbeider, verder moest je maar niet te gek doen. Wij hebben toegang tot ontzettend veel kennis en knowhow. Dat was toen niet. Dus.. Al dat gedoe was voor velen een ver van hun bedshow en dan ook vaak uit derde of vierde hand. Dus compleet al helemaal niet.

De big bang is een theorie, er zijn er meerdere.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:39

Sammie schreef:
Goeie vraag. Ik vind het een het ander niet uitsluiten eigenlijk.. Misschien toch een vorm van wat de boer niet kent..?

Kijk er wordt af en toe gek gedaan over Genesis en het scheppen van de aarde.. Maar het verhaal van er was niks (behalve een oneindig kleine singulariteit) en dat ontplofte klinkt ook raar zo op het eerste gezicht. Vergeet ook niet dat in de vorige eeuw hogere scholing en de bijbehorende kennis alleen was weggelegd voor de happyfew. Je was boer of arbeider, verder moest je maar niet te gek doen. Wij hebben toegang tot ontzettend veel kennis en knowhow. Dat was toen niet. Dus.. Al dat gedoe was voor velen een ver van hun bedshow en dan ook vaak uit derde of vierde hand. Dus compleet al helemaal niet.

De big bang is een theorie, er zijn er meerdere.

Bedankt voor de uitleg. :)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:53

Hij verwoordt het voor mij helemaal perfect. Religie staat bij mij synoniem aan onderdrukking, angst en controle. Bovendien hou ik van feiten. God is geen feit en zal het ook nooit zijn.

Van de week had ik een flinke discussie/ruzie met een jongen van 18, die zwaar religieus is. Hij accepteert homoseksualiteit niet, de wetenschap is niet bewezen, vindt Putin een goede president, Bashar al-Assad een goede leider, Europa moet zijn grenzen sluiten, Obama is slecht, de Republikeinen hebben gelijk, arme mensen hebben het aan zichzelf te danken, AIDS/HIV bestaat niet, seks voor het huwelijk is niet goed en ik kom er wel achter dat God bestaat als ik sterf en ik gestraft wordt door God door o.a. niet toegelaten te worden in de Hemel. :')

En dan het lef hebben te zeggen dat ik zieke gedachtes heb en door mensen zoals mijzelf de wereld kapot gaat.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Niniane op 30-09-15 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:01

Niniane schreef:
[ Video ]

[ Video ]

Hij verwoordt het voor mij helemaal perfect. Religie staat bij mij synoniem aan onderdrukking, angst en controle. Bovendien hou ik van feiten. God is geen feit en zal het ook nooit zijn.

Van de week had ik een flinke discussie/ruzie met een jongen van 18, die zwaar religieus is. Hij accepteert homoseksualiteit niet, de wetenschap is niet bewezen, vindt Putin een goede president, Bashar al-Assad een goede leider, Europa moet zijn grenzen sluiten, Obama is slecht, de Republikeinen hebben gelijk, arme mensen hebben het aan zichzelf te denken, AIDS/HIV bestaat niet, seks voor het huwelijk is niet goed en ik kom er wel achter dat God bestaat als ik sterf en ik gestraft wordt door God door o.a. niet toegelaten te worden in de Hemel. :')

En dan het lef hebben te zeggen dat ik zieke gedachtes heb en door mensen zoals mijzelf de wereld kapot gaat.

[ Afbeelding ]

_/-\o_

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:13

Ik vind het dan weer jammer dat die mening gekoppeld moet worden aan het feit dat die jongen zwaar religieus is. Dat soort gesprekken en erger kun je ook hebben met een atheïst of agnost. Bovendien is het een mening over iets. Je kan discussiëren over Poetin of Obama. Dat maakt iemand nog niet minder. Goed, ik kan mij ook niet vinden in zijn meningen, := maar ik koppel dat los van zijn gelovigheid.. Alhoewel.. Er zijn wel zinnetjes dat ik voor z'n neus zou willen hangen. Oordeel niet opdat ook u beoordeeld wordt.. Hij die zonder zonde is werpt de eerste steen en zo zijn er wel meer. Als ie ook maar iets lijkt op de Amerikaanse familie Phelps is het gewoon verspilde moeite.. Uitzonderingen. Zulke figuren.. Gelukkig maar.. ik zou mij echt doodschamen voor zo'n figuur :=

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:20

Het gros van zijn meningen koppelt hij aan zijn religie. Hij zou zijn eigen kinderen afslaan mocht een van hun uitkomen als gay. Puur omdat het volgens God niet mag. Andere religies zijn een groot zonde ook. De huidige paus is geen goede paus omdat hij staat voor het helpen van de armen. Mijn oren klapperde ervan :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:30

Jemig.. :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:33

Niniane schreef:
De huidige paus is geen goede paus omdat hij staat voor het helpen van de armen.

Dan heeft die jongen ergens toch niet helemaal begrepen waar het christelijk geloof om draait :n.