Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
arno8 schreef:Hoe zou de Randstad het doen zonder de rest van Nederland? Een Apple kun je niet eten. En met het wegvallen van de aardgasbaten wordt het voor de Haagse politici ook opeens lastig rekenen. Dus zelf zou ik de Randstad eerder een belangrijke luxe-ader noemen. De levensader wordt toch echt gevormd door de 'boeren' waar ze in de Randstad zo graag op neerkijken (tot het een keer hongerwinter is dan).
_Nelleke_ schreef:Jou gebrek dan, dat je geen enkel schijntje van bekrompenheid en generalisatie in je eigen posts kan terugvinden.
fransje23 schreef:Ik zelf reken Alkmaar, Hoorn etc wel tot de randstad. Mede omdat er veel mensen uit deze regio werken in de omgeving Amsterdam. Eigenlijk ziek ik globaal de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht als randstad.
Danique_G schreef:Ik vind de vergelijking van de efteling met het rijksmuseum nog steeds enigzins humoristisch.
antje_vip schreef:Ik dacht dat het geld op was maar ze hebben gewoon andere prioriteiten: een schilderij is belangrijker dan mensen.
arno8 schreef:antje_vip schreef:Ik dacht dat het geld op was maar ze hebben gewoon andere prioriteiten: een schilderij is belangrijker dan mensen.
Welkom op pagina 6, de discussie is inmiddels al wat verder. De voorstanders zeggen: die schilderijen leveren juist geld op (meer toerisme) en zo zijn de mensen ook geholpen. De tegenstanders vragen zich af of er niet beter andere investeringen kunnen worden gedaan die meer geld opleveren, waarbij het geld ook evenrediger over de Nederlandse bevolking wordt verdeeld.
arno8 schreef:De tegenstanders vragen zich af of er niet beter andere investeringen kunnen worden gedaan die meer geld opleveren, waarbij het geld ook evenrediger over de Nederlandse bevolking wordt verdeeld.
antje_vip schreef:Ik dacht dat het geld op was maar ze hebben gewoon andere prioriteiten: een schilderij is belangrijker dan mensen.
fransje23 schreef:arno8 schreef:De tegenstanders vragen zich af of er niet beter andere investeringen kunnen worden gedaan die meer geld opleveren, waarbij het geld ook evenrediger over de Nederlandse bevolking wordt verdeeld.
Zoals een investering in de infrastructuur om de Efteling heen nog meer files te voorkomen?![]()
Die schilderijen zijn en een belangrijk stuk cultureel erfgoed en een publiekstrekker.
De Efteling is ook een mooie toeristische trekpleister die zijn marktaandeel binnen de EU wil vergroten en meer buitenlands publiek wil trekken.
Maar ik snap niet waarom je het zou willen vergelijken.
Janine1990 schreef:Jeetje, ik heb niet echt de indruk dat de tegenstanders Economie hebben gevolgd of met goed gevolg hebben afgesloten. Ongelooflijk... Als ik me niet vergis was dit in VWO 3 al lesstof, hetzelfde voor VMBO 4...
Wat doet een overheid doorgaans (in de afgelopen crisis heeft dit zich niet zo duidelijk vertaald als voorheen) om de economie te stimuleren in economisch slechtere tijden?
Dijken worden verstevigd, wegen worden verbeterd.
Niet per se omdat het nodig is dat dit gebeurt... Maar omdat er mensen aan het werk zijn. En mensen waar geld binnenkomt, geven het ook gemakkelijker uit.
Er is bijvoorbeeld iemand aan het werk bij zo'n weg of dijk die drie maanden daarvoor nog WW kreeg (dus 70% van zijn laatstverdiende loon), die persoon deed wat zuiniger aan. Want ja, vaste lasten moesten wel betaald worden. Eventuele kinderen naar school etc. etc.
Maar persoon mag weer aan het werk, en verdient weer 100%. Er is dus weer wat ruimte voor een extra uitje of gewoon extra uitgave. Weer wat grotere cadeaus bij Sinterklaasavond dan het jaar ervoor. Waar de winkel dus weer van profiteert... Dus misschien een extra medewerker moet aannemen. Die extra medewerker komt net van school en is al een half jaar op zoek geweest naar werk. Helemaal blij, want er komt weer echt geld binnen. Die medewerker geeft dus ook weer geld uit bij winkel X en daar komt ruimte voor de opslag die personeelslid Y al jaren verdiend maar nooit heeft gekregen vanwege de crisis.
Dit is hoe de economie werkt in het heel erg klein en heel erg overdreven.
Dit werkt voor het Rijksmuseum niet heel veel anders. Het is niet alleen de Randstad die er van profiteert (OOOH LET OP HIER SPREEK EEN GRONINGSE BOERIN DIE ZICH NIET BELEDIGD VOELT DOOR HET WOORD BOEREN!!!!), daar profiteren we in Groningen even goed van.
Want meneer de hoteleigenaar in Amsterdam besluit dat er het een en ander moet gebeuren. Hij vraagt diverse offertes aan en uiteindelijk komt er een bedrijf uit Twente om het hotel grondig aan te pakken. Het Twentse bedrijf heeft er een prettige referentie bij en komt vervolgens ook bij concullega van de hoteleigenaar in Maastricht aan het werk. Daardoor moeten er meerdere personeelsleden bij aangenomen worden. Wat er weer voor zorgt dat er in Twente een aantal bedrijven kunnen profiteren van meer uitgaven. En zo gaan we maar weer verder.
Je hebt er niet altijd direct profijt van, je hebt er ook indirect profijt van.
Net als toen in 2008 de beurs in Amerika crashte. Alleen door het nieuws hiervan hield men ineens de hand op de knip. Wanneer men op dat moment was blijven uitgeven, was de crisis veel sneller opgehouden.
Ik hoop dat ik het nu in voldoende Jip en Janneke taal heb uitgelegd.
arno8 schreef:En het is juist die visie op de economie (kort samen te vatten als: meer uitgeven, doen! Ook als er geen geld is!) die voor de crash in 2008 zorgde.
arno8 schreef:Je doelt op de ombouw van de N261, die door de Provincie Noord-Brabant is betaald? Ik vind infrastructuur zeker iets dat door de lokale overheden moet worden betaald, maar dat is hier voor zover ik weet ook gebeurd.