Staat betaalt mee aan koop twee Rembrandts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Re: Staat betaalt mee aan koop twee Rembrandts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:17

Een groot deel van ons voedsel komt anders gewoon uit het westen hoor: Ons schone Westland! Groententuin van Europa.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:40

arno8 schreef:
Hoe zou de Randstad het doen zonder de rest van Nederland? Een Apple kun je niet eten. En met het wegvallen van de aardgasbaten wordt het voor de Haagse politici ook opeens lastig rekenen. Dus zelf zou ik de Randstad eerder een belangrijke luxe-ader noemen. De levensader wordt toch echt gevormd door de 'boeren' waar ze in de Randstad zo graag op neerkijken (tot het een keer hongerwinter is dan).

Hoe groot reken jij de randstad? :)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:55

Aan de reactie van Lautje kun je al zien dat de meeste Randstedelingen de boeren die rond de steden wonen eigenlijk niet tot de Randstad rekenen. Lautje heeft het over 'het westen'. Wikipedia geeft ook aan dat er geen vaste definitie is van Randstad (hoort Alkmaar er bijvoorbeeld bij?). Bij het woord 'Randstedeling' denk ik, net als vrijwel iedereen, niet direct aan een boer in het Westland. Ik denk dat daar ook bijzonder weinig boeren zijn die zichzelf een 'Randstedeling' beschouwen.

In ieder geval de steden Rotterdam, Den Haag, Amsterdam behoren wat mij betreft tot de Randstad. Utrecht kun je er desgewenst ook toe rekenen, al moet ik zeggen dat ik me persoonlijk nog nooit heb hoeven ergeren aan Randstedelijke arrogantie bij mensen uit Utrecht.

Edit: zelfde geldt eigenlijk voor mensen uit Rotterdam, ook nooit last van gehad. Op de eerste plaats is het Amsterdam dat zichzelf zo belangrijk vindt voor de rest van Nederland en dan volgt Den Haag.
Laatst bijgewerkt door arno8 op 22-09-15 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:07

Wat een bekrompen gedachtengang arno8, je scheert alle mensen in de randstad over 1 kam? Dat spreekt niet voor jou open blikveld.

We zijn in Nederland allemaal mensen, sommige mensen zijn arrogant, sommige mensen zijn nuchter, sommige wonen in de randstad en sommige wonen er niet. Maar Randstad is niet inherent aan arrogantie en luxe. Net zoals het buitengebied ook niet inherent is aan vriendelijkheid en nuchterheid.

Dus al jouw argumenten verliezen wat mij betreft volledig hun kracht.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:08

Kun je mij verduidelijken waar ik alle mensen in de Randstad over 1 kam scheer?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:08

Lees je posts eens even terug?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:09

Gedaan, kan nergens een voorbeeld zien waar ik iets zeg als: "Alle mensen uit de Randstad..."

Kwam bij het teruglezen wel iets tegen van iemand die het had over 'jullie boeren'. Misschien dat daardoor enige verwarring over het over een kam scheren is ontstaan?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:12

Jou gebrek dan, dat je geen enkel schijntje van bekrompenheid en generalisatie in je eigen posts kan terugvinden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:14

Ik vind de vergelijking van de efteling met het rijksmuseum nog steeds enigzins humoristisch.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:18

Ik zelf reken Alkmaar, Hoorn etc wel tot de randstad. Mede omdat er veel mensen uit deze regio werken in de omgeving Amsterdam. Eigenlijk ziek ik globaal de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht als randstad. :)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:18

_Nelleke_ schreef:
Jou gebrek dan, dat je geen enkel schijntje van bekrompenheid en generalisatie in je eigen posts kan terugvinden.

Kortom: je beticht me van bekrompenheid, over één kam scheren en ga maar door zonder het ook maar enigszins te kunnen onderbouwen? Als ik zo erg bezig ben kan het zo moeilijk toch niet zijn om een quote als voorbeeld te geven?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:19

fransje23 schreef:
Ik zelf reken Alkmaar, Hoorn etc wel tot de randstad. Mede omdat er veel mensen uit deze regio werken in de omgeving Amsterdam. Eigenlijk ziek ik globaal de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht als randstad. :)

Is jouw goed recht. Er is nou eenmaal geen vaste definitie van.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:21

Danique_G schreef:
Ik vind de vergelijking van de efteling met het rijksmuseum nog steeds enigzins humoristisch.

Ik ook hoor, maar ik heb voor mezelf proberen te bedenken waarom ze niet vergelijkbaar zijn en het enige aantoonbare verschil voor mij is: in de een wordt geld gepompt en in de ander niet, terwijl ze allebei winst maken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:23

Ik dacht dat het geld op was maar ze hebben gewoon andere prioriteiten: een schilderij is belangrijker dan mensen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:30

antje_vip schreef:
Ik dacht dat het geld op was maar ze hebben gewoon andere prioriteiten: een schilderij is belangrijker dan mensen.

Welkom op pagina 6, de discussie is inmiddels al wat verder. De voorstanders zeggen: die schilderijen leveren juist geld op (meer toerisme) en zo zijn de mensen ook geholpen. De tegenstanders vragen zich af of er niet beter andere investeringen kunnen worden gedaan die meer geld opleveren, waarbij het geld ook evenrediger over de Nederlandse bevolking wordt verdeeld.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:33

arno8 schreef:
antje_vip schreef:

Welkom op pagina 6, de discussie is inmiddels al wat verder. De voorstanders zeggen: die schilderijen leveren juist geld op (meer toerisme) en zo zijn de mensen ook geholpen. De tegenstanders vragen zich af of er niet beter andere investeringen kunnen worden gedaan die meer geld opleveren, waarbij het geld ook evenrediger over de Nederlandse bevolking wordt verdeeld.

O, sorry :+ Dan schaar ik mij onder de tegenstanders

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:34

hier nog 1

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:42

arno8 schreef:
De tegenstanders vragen zich af of er niet beter andere investeringen kunnen worden gedaan die meer geld opleveren, waarbij het geld ook evenrediger over de Nederlandse bevolking wordt verdeeld.

Zoals een investering in de infrastructuur om de Efteling heen nog meer files te voorkomen? :)

Die schilderijen zijn en een belangrijk stuk cultureel erfgoed en een publiekstrekker.
De Efteling is ook een mooie toeristische trekpleister die zijn marktaandeel binnen de EU wil vergroten en meer buitenlands publiek wil trekken.
Maar ik snap niet waarom je het zou willen vergelijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:49

Jeetje, ik heb niet echt de indruk dat de tegenstanders Economie hebben gevolgd of met goed gevolg hebben afgesloten. Ongelooflijk... Als ik me niet vergis was dit in VWO 3 al lesstof, hetzelfde voor VMBO 4...

Wat doet een overheid doorgaans (in de afgelopen crisis heeft dit zich niet zo duidelijk vertaald als voorheen) om de economie te stimuleren in economisch slechtere tijden?
Dijken worden verstevigd, wegen worden verbeterd.
Niet per se omdat het nodig is dat dit gebeurt... Maar omdat er mensen aan het werk zijn. En mensen waar geld binnenkomt, geven het ook gemakkelijker uit.
Er is bijvoorbeeld iemand aan het werk bij zo'n weg of dijk die drie maanden daarvoor nog WW kreeg (dus 70% van zijn laatstverdiende loon), die persoon deed wat zuiniger aan. Want ja, vaste lasten moesten wel betaald worden. Eventuele kinderen naar school etc. etc.
Maar persoon mag weer aan het werk, en verdient weer 100%. Er is dus weer wat ruimte voor een extra uitje of gewoon extra uitgave. Weer wat grotere cadeaus bij Sinterklaasavond dan het jaar ervoor. Waar de winkel dus weer van profiteert... Dus misschien een extra medewerker moet aannemen. Die extra medewerker komt net van school en is al een half jaar op zoek geweest naar werk. Helemaal blij, want er komt weer echt geld binnen. Die medewerker geeft dus ook weer geld uit bij winkel X en daar komt ruimte voor de opslag die personeelslid Y al jaren verdiend maar nooit heeft gekregen vanwege de crisis.

Dit is hoe de economie werkt in het heel erg klein en heel erg overdreven.

Dit werkt voor het Rijksmuseum niet heel veel anders. Het is niet alleen de Randstad die er van profiteert (OOOH LET OP HIER SPREEK EEN GRONINGSE BOERIN DIE ZICH NIET BELEDIGD VOELT DOOR HET WOORD BOEREN!!!!), daar profiteren we in Groningen even goed van.
Want meneer de hoteleigenaar in Amsterdam besluit dat er het een en ander moet gebeuren. Hij vraagt diverse offertes aan en uiteindelijk komt er een bedrijf uit Twente om het hotel grondig aan te pakken. Het Twentse bedrijf heeft er een prettige referentie bij en komt vervolgens ook bij concullega van de hoteleigenaar in Maastricht aan het werk. Daardoor moeten er meerdere personeelsleden bij aangenomen worden. Wat er weer voor zorgt dat er in Twente een aantal bedrijven kunnen profiteren van meer uitgaven. En zo gaan we maar weer verder.

Je hebt er niet altijd direct profijt van, je hebt er ook indirect profijt van.

Net als toen in 2008 de beurs in Amerika crashte. Alleen door het nieuws hiervan hield men ineens de hand op de knip. Wanneer men op dat moment was blijven uitgeven, was de crisis veel sneller opgehouden.

Ik hoop dat ik het nu in voldoende Jip en Janneke taal heb uitgelegd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:51

antje_vip schreef:

antje dat is natuurlijk onzin, al snap ik dat het zo zou kunnen voelen..

en als je bijvoorbeeld kijkt naar het punt zorg..

weet je dat grote bevolkingsgroepen Nederlanders absurd vinden?
dat de ouderen weggestopt worden en op kosten van de staat verzorgd moeten worden?
want wie doet dat zijn ouders aan.. ze hebben voor je gezorgd, ze hebben er (over het algemeen) voor gezorgd dat je goed beslagen ten ijs kwam in de maatschappij.. dan is het je plicht als kinderen om goed voor je ouders te zorgen..

dat is de instelling die in een heel groot deel van de wereld heerst. daar krijgt men niets voor de oudere zorg.. daar komt het allemaal op de kinderen aan.. kan vader of moeder niet meer werken (in nederland krijg je dan aow), dan nemen mensen in azië veelal hun ouders in huis, ze eten uit de pot mee en worden verzorgd tot hun dood.

in de jaren 70 (toen dus de vergrijsde bevolking van nu nog vollop werkte), ging er slechts 7.6 miljart naar de zorg (7.6% van het bbp, verhoudingsgewijs dus afkomstig van veel meer werkende v.s. minder behoeftigen).. hiervan waren toen ook nog relatief weinig mensen van afhankelijk. Tegenwoordig zijn er verhoudingsgewijs veel meer mensen van zorg afhankelijk dan dat er beroepsbevolking is, en betaald die werkende gemeenschap 90+ miljard. inmiddels is dat meer dan 9% van het bbp.

De zorg die we krijgen en de ouderenzorg neemt wat af inderdaad.. maar nog steeds hebben wij het vreselijk goed in vergelijking met het overgrote deel van de wereld. Slechts 1 land gaf meer uit aan zorg dan Nederland wereldwijd. daarnaast staan we ook al heel lang aan de top of in de top van de Euro Health Consumer Index.

en vergeet niet: in de zorg bepaalt niet de vraag het aanbod, maar het aanbod de vraag
Want als je ieder lichaam doorlicht, dan zul je zien dat er aan ieder lichaam wel iets mankeert.. De hoeveelheid geld die er beschikbaar is bepaald uiteindelijk wat er wel en niet gedaan kan worden.. Dit is altijd zo geweest.. Omdat er vroeger zoveel mensen werkten en zo weinig mensen 'oud' waren (en een stuk minder oud werden), was het dus makkelijker om meer te repareren. En vanwege de toenemende technologie en kennis wordt er ook steeds meer gevonden en lijkt het harteloos dat er dan 'niets' aan gedaan wordt, dus moet daar ook weer extra geld naartoe.

vanaf de jaren 70 krijgt de zorg er nog steeds gemiddeld 4-5% bij.. wie van ons heeft de afgelopen jaren standaard 4-5% loonsverhoging gekregen (en draagt dus 4-5% meer belasting op).. want willen we altijd hetzelfde blijven dekken, en iedere nieuw gevonden aandoening ook kunnen bestrijden, dan moet er steeds meer geld in de zorg gaan.. ga je dat doen door belasting verhogingen? of ga je het weghalen bij de brandweer? politie? onderwijs?

kortom, zorg kost geld.. veel geld.. We hebben het best heel goed, al kunnen we niet alles wat we willen.. en ja, soms sterft er iemand aan iets dat wellicht met heel veel geld verholpen had kunnen worden.. maar van dat geld is geen schilderij gekocht.. maar van dat geld is bijvoorbeeld in het verleden de pil in het zorgpakket gehouden voor iedereen (tot dat niet meer te doen was). Als je zware zorg, langdurige zorg of of dure zorg wil verlenen, dan zal dit altijd ten koste gaan van lichte zorg en aanvullende dingen zoals luxe (omdat luxe minder is geworden, zijn we geneigd te denken dat iets dat we wel hebben geen luxe is)..

maar goed, om terug te komen op de schilderijen.. vernieuwing van bestaande publiekstrekkers die inkomsten genereren voor de staat is van belang om nieuw publiek te blijven trekken. anders lopen de inkomsten terug voor het rijk.. en die inkomsten vloeien niet allemaal terug naar kunst en cultuur, maar naar ratio over de verschillende potjes, dus ook zorg.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:57

fransje23 schreef:
arno8 schreef:
De tegenstanders vragen zich af of er niet beter andere investeringen kunnen worden gedaan die meer geld opleveren, waarbij het geld ook evenrediger over de Nederlandse bevolking wordt verdeeld.

Zoals een investering in de infrastructuur om de Efteling heen nog meer files te voorkomen? :)

Die schilderijen zijn en een belangrijk stuk cultureel erfgoed en een publiekstrekker.
De Efteling is ook een mooie toeristische trekpleister die zijn marktaandeel binnen de EU wil vergroten en meer buitenlands publiek wil trekken.
Maar ik snap niet waarom je het zou willen vergelijken.

Je doelt op de ombouw van de N261, die door de Provincie Noord-Brabant is betaald? Ik vind infrastructuur zeker iets dat door de lokale overheden moet worden betaald, maar dat is hier voor zover ik weet ook gebeurd.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:01

Janine1990 schreef:
Jeetje, ik heb niet echt de indruk dat de tegenstanders Economie hebben gevolgd of met goed gevolg hebben afgesloten. Ongelooflijk... Als ik me niet vergis was dit in VWO 3 al lesstof, hetzelfde voor VMBO 4...

Wat doet een overheid doorgaans (in de afgelopen crisis heeft dit zich niet zo duidelijk vertaald als voorheen) om de economie te stimuleren in economisch slechtere tijden?
Dijken worden verstevigd, wegen worden verbeterd.
Niet per se omdat het nodig is dat dit gebeurt... Maar omdat er mensen aan het werk zijn. En mensen waar geld binnenkomt, geven het ook gemakkelijker uit.
Er is bijvoorbeeld iemand aan het werk bij zo'n weg of dijk die drie maanden daarvoor nog WW kreeg (dus 70% van zijn laatstverdiende loon), die persoon deed wat zuiniger aan. Want ja, vaste lasten moesten wel betaald worden. Eventuele kinderen naar school etc. etc.
Maar persoon mag weer aan het werk, en verdient weer 100%. Er is dus weer wat ruimte voor een extra uitje of gewoon extra uitgave. Weer wat grotere cadeaus bij Sinterklaasavond dan het jaar ervoor. Waar de winkel dus weer van profiteert... Dus misschien een extra medewerker moet aannemen. Die extra medewerker komt net van school en is al een half jaar op zoek geweest naar werk. Helemaal blij, want er komt weer echt geld binnen. Die medewerker geeft dus ook weer geld uit bij winkel X en daar komt ruimte voor de opslag die personeelslid Y al jaren verdiend maar nooit heeft gekregen vanwege de crisis.

Dit is hoe de economie werkt in het heel erg klein en heel erg overdreven.

Dit werkt voor het Rijksmuseum niet heel veel anders. Het is niet alleen de Randstad die er van profiteert (OOOH LET OP HIER SPREEK EEN GRONINGSE BOERIN DIE ZICH NIET BELEDIGD VOELT DOOR HET WOORD BOEREN!!!!), daar profiteren we in Groningen even goed van.
Want meneer de hoteleigenaar in Amsterdam besluit dat er het een en ander moet gebeuren. Hij vraagt diverse offertes aan en uiteindelijk komt er een bedrijf uit Twente om het hotel grondig aan te pakken. Het Twentse bedrijf heeft er een prettige referentie bij en komt vervolgens ook bij concullega van de hoteleigenaar in Maastricht aan het werk. Daardoor moeten er meerdere personeelsleden bij aangenomen worden. Wat er weer voor zorgt dat er in Twente een aantal bedrijven kunnen profiteren van meer uitgaven. En zo gaan we maar weer verder.

Je hebt er niet altijd direct profijt van, je hebt er ook indirect profijt van.

Net als toen in 2008 de beurs in Amerika crashte. Alleen door het nieuws hiervan hield men ineens de hand op de knip. Wanneer men op dat moment was blijven uitgeven, was de crisis veel sneller opgehouden.

Ik hoop dat ik het nu in voldoende Jip en Janneke taal heb uitgelegd.

Grappig, jij kiest een bepaalde visie op de economie en doet iedereen die deze visie niet deelt af als ongeschoold.

En het is juist die visie op de economie (kort samen te vatten als: meer uitgeven, doen! Ook als er geen geld is!) die voor de crash in 2008 zorgde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:10

Ik zou het de Belgische staat enorm kwalijk nemen moesten zij een museum niet steunen bij de aankoop van een Rubens, Van Dijck of andere Vlaamse primitieve (is de verzameling kunstschilders vanuit die periode). Al wat deze schilders ooit produceerden, hoort op een plek te hangen waar mensen ervan kunnen genieten, niet in een privé collectie. Het is hun nalatenschap aan de generaties na hen, iets wat we moeten koesteren en wat niet verloren mag gaan voor de toekomstige generaties. Ik snap echt niet dat mensen er tegen kunnen zijn dat de Nederlandse staat een museum helpt bij de aankoop van een werk dat van de hand is van 1 van de belangrijkste Nederlandse grootmeesters.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:11

arno8 schreef:
En het is juist die visie op de economie (kort samen te vatten als: meer uitgeven, doen! Ook als er geen geld is!) die voor de crash in 2008 zorgde.

Dat is ook wel erg kortzichtig hoor. Dat zat 'm ook niet perse bij de overheden maar eerder bij een aantal bedrijven die de boel niet voor elkaar hadden.

Uiteraard moeten we niet naar een Amerikaans model, daar zou je bang van worden. Het Nederlandse begrotingstekort is nog steeds dalende. Houdt deze trend stand dan loopt ook onze staatsschuld terug straks. De EENMALIGE uitgave voor dergelijke werken die echt zelden tot nooit op de markt komen doet daar niets aan af. Die 80 miljoen in de zorg stoppen die nog steeds geplaagd wordt door grote inefficiëntie zou ook weinig tot niks uithalen.

Investeren in cultuur is belangrijk, en als we 1x in de 20 jaar een dergelijke uitgave kunnen doen juich ik dat alleen maar toe.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:14

arno8 schreef:
Je doelt op de ombouw van de N261, die door de Provincie Noord-Brabant is betaald? Ik vind infrastructuur zeker iets dat door de lokale overheden moet worden betaald, maar dat is hier voor zover ik weet ook gebeurd.

Ik doel daar eigenlijk niet specifiek op maar was een voorbeeld.
Enig idee waar provincies hun geld vandaan krijgen?