Zwarte piet wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Zwarte piet wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:09

@rienne , antwoord op je vrAg: Omdat je er andere mensen mee tegen t hoofd stoot.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:13

Was niet zozeer een vraag voor jou bedoeld hoor Maartje :) Gewoon in het algemeen.
Ach wat de uitkomst ook gaat zijn, ik blijf gewoon zwart spelen zo een aantal dagen per jaar. En zo zal mijn zoon het ook leren. Ieder zijn keus daarover

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:17

Shadow0 schreef:
Ze worden, uitsluitend op grond van hun uiterlijk of buitenlands aandoende naam minder vaak uitgenodigd voor sollicatiegesprekken en vaker aangehouden door de politie. Emmaa_ vindt mensen vast niet minder, maar als maatschappij als geheel behandelen we mensen die we als allochtoon zien vaak wel degelijk minder positief.

Ik wil hier toch even op inhaken. Als bepaalde automerken vaker dan gemiddeld betrokken zijn bij criminele activiteiten dan zullen agenten dit soort auto's sneller verdacht vinden.
Statistisch gezien zijn getinte Nederlanders vaker betrokken bij criminele activiteiten, dus vandaar dat de politie deze mensen eerder staande zal houden. Dat heeft niet persé met racisme te maken.

Dingen zoals twee dezelfde sollicitatiebrieven waarbij Willem wel word uitgenodigd en Ahmed niet, ja dat is heel erg, dat ben ik zeker met je eens.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:18

rienne schreef:
Was niet zozeer een vraag voor jou bedoeld hoor Maartje :) Gewoon in het algemeen.
Ach wat de uitkomst ook gaat zijn, ik blijf gewoon zwart spelen zo een aantal dagen per jaar. En zo zal mijn zoon het ook leren. Ieder zijn keus daarover

Dat weet ik, maaf lijkt me wel een antwoord op je vraag en tevens een goede reden om het te veranderen. Want zoals ik aangaf, die kids zal het niet uitmaken en daar gaat het om

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:25

Waarom mogen er met carnaval wel mensen verkleed gaan als zwarte Piet? hier hoor je niemand over.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:30

Brainless schreef:
Het is (in mijn ogen) onzin om mijn kinderen mee te nemen in de leugen van Sinterklaas.
Ik laat mijn kinderen niet liegen als er gevraagd wordt of hij bestaat of niet.

Andersom wordt er ook geen rekening mee gehouden.
Ouders die tegen hun kind zeggen: Ja jantje heeft niets in zijn schoen gehad omdat hij waarschijnlijk stout is geweest; en daardoor kinderen die roepen tegen mijn zoon;
Jij hebt niks gekregen van Sinterklaas omdat je stout bent geweest..
Echt heel leuk en respectvol :(:)

Dus je hebt je kinderen ook nooit eens een verhaaltje verteld over kabouters, elfjes en reuzen? Want tja die bestaan ook niet.

Laten we toch eens ophouden met het hele zwarte piet geneuzel. Geen enkel kind die er een probleem van maakt. Het is weer een stel volwassenen die kennelijk niets beters te doen hebben.
Come on !
Het is juiste van de zotte dat Piet niet zwart zou mogen zijn, DAT is juist discriminatie!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:34

Brainless dan gaan jou kinderen vast niet naar de Efteling? daar bestaan sprookjes nog echt,maar is ook allemaal een leugen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:47

Gypsy schreef:
Shadow0 schreef:
Ze worden, uitsluitend op grond van hun uiterlijk of buitenlands aandoende naam minder vaak uitgenodigd voor sollicatiegesprekken en vaker aangehouden door de politie. Emmaa_ vindt mensen vast niet minder, maar als maatschappij als geheel behandelen we mensen die we als allochtoon zien vaak wel degelijk minder positief.

Ik wil hier toch even op inhaken. Als bepaalde automerken vaker dan gemiddeld betrokken zijn bij criminele activiteiten dan zullen agenten dit soort auto's sneller verdacht vinden.
Statistisch gezien zijn getinte Nederlanders vaker betrokken bij criminele activiteiten, dus vandaar dat de politie deze mensen eerder staande zal houden. Dat heeft niet persé met racisme te maken.

Dingen zoals twee dezelfde sollicitatiebrieven waarbij Willem wel word uitgenodigd en Ahmed niet, ja dat is heel erg, dat ben ik zeker met je eens.

Ik ben benieuwd waar die statistieken dan vandaan komen, ik zou ze graag in willen zien in ieder geval. Getinte mensen worden vaker gepakt voor criminele activiteit, omdat ze sneller worden aangehouden. Blanke mensen worden gewoon minder vaak aangehouden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:53

@Emmaa_ kijk maar naar Opsporing Verzocht, 9 van de 10 delicten gaat om getinte criminelen.
En dan zeggen ze: ja maar ze laten alleen maar Delicten zien van getinte mensen. Onzin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:55

Dat komt (imo) voornamelijk omdat 'getinte' mensen kruimeldieven zijn. Winkeldiefstal etc. Kijk maar eens naar grote georganiseerde misdaad (denk drugsdealers, frauders), dat wordt toch echt vooral gepleegd door blanke Nederlanders. Die worden er alleen niet voor gepakt omdat het allemaal hartstikke grootschalig is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:58

Ik vind roofovervallers nou niet bepaald kruimeldieven.Mensen die in hun woning worden overvallen,in elkaar geslagen voor een paar tientjes! Maar ook grote georganiseerde misdaden worden door getinte mensen gedaan,dat is fifty/fifty.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:04

8nnemiek schreef:
Dan moet je toch heel goed zoeken, wil je een autochtone nederlander vinden die tegen zwarte piet is.
Er zijn mensen die het begrijpen ja, maar dat is iets anders dan tegen zwarte piet zijn.

*steekt hand op*
*kruipt weer onder steen*

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:11

Vroeger herkende ik een collega van mijn vader als Zwarte Piet, maar toch vond ik het sfeertje altijd heel spannend.
Toen ik vroeg waarom de Zwarte Pieten 'afgeven", werd mij al verteld dat het door het roet komt. Ze haalden dan wat schmink van hun gezicht en veegden dat bij kinderen op hun gezicht. Hilarisch vonden de kinderen dat.

En wat was er mooier dan later zelf 'het grote geheim' te mogen delen met de volwassenen. Dat je mee mocht doen met het verhaal. Zelf creatieve oplossingen bedenken voor de steeds moeilijkere vragen van kinderen. Bijvoorbeeld: "Wij hebben geen schoorsteen, hoe komt Sinterklaas dan binnen?"
En dan als antwoord geven: "Sinterklaas heeft een sleutel die op alle deuren past."
Is ook niet geheel gelogen, want er bestaan 'lopers'.
Hoe zou je het fenomeen 'Kerstman' willen verklaren? In heel Amerika en veel andere landen wordt daar ook in 'geloofd'.

Waarom de spanning en het plezier van de kinderen van nu ontnemen, terwijl de meeste volwassenen van nu ook Sinterklaas hebben mogen vieren. Vind dat egoïstisch. En kinderen krijgen heus wel de onvolwassen van de volwassenen mee hoor, dus alsjeblieft: laat alles in zijn waarde en stop met die discussies. Laat Zwarte Piet gewoon Zwarte Piet zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:16

Ik vind het maar gejank dat pieten perse zwart moeten zijn. Het zijn de volwassenen die het probleem maken, niet de kinderen hoor, want die maken het niks uit. En het is uiteindelijk toch een kinderfeest??
Als mensen zwarte pieten racistisch vinden en de oplossing is duidelijk, waarom dan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:18

Shenavallie schreef:
Waarom de spanning en het plezier van de kinderen van nu ontnemen, terwijl de meeste volwassenen van nu ook Sinterklaas hebben mogen vieren. Vind dat egoïstisch.

Op welke manier ontneem je de spanning en plezier voor de kinderen door de ons nu bekende Zwarte Piet in een ander jasje te gieten?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:21

WildWings schreef:
Shenavallie schreef:
Waarom de spanning en het plezier van de kinderen van nu ontnemen, terwijl de meeste volwassenen van nu ook Sinterklaas hebben mogen vieren. Vind dat egoïstisch.

Op welke manier ontneem je de spanning en plezier voor de kinderen door de ons nu bekende Zwarte Piet in een ander jasje te gieten?

Ik doelde hiermee op het afschaffen van Sinterklaas, wat ik hier in het topic ook langs zag komen.

Wat ik wel vind, is dat je Zwarte Piet niet helemaal moet bannen. Andere kleurtjes erbij: prima. Maar er moeten ook Zwarte Pieten blijven. Heb trouwens wel eens kinderen op mijn werk gehad die het juist helemaal niet leuk vonden dat Zwarte Piet een ander kleurtje kreeg. Ze vonden 'Stroopwafel Piet' bijvoorbeeld geen echte. Dit waren kinderen die al met Zwarte Piet in aanraking waren geweest en de omkeer het jaar erop meemaakten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:26

In Den Haag hebben ze nu zwarte pieten met vegen op hun hoofd in plaats van volledige blackface. Zijn de voorstanders van zwarte piet daar dan ook zo hard op tegen? Kinderen zien het verschil toch niet...

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:35

Zwarte piet ging uit fietsen toen klapte zijn band, toen moest hij gaan lopen met zijn fiets aan zijn hand (zing gerust verder ;-) )

of

Groen, geel, oranje, paarse, gouden, stroopwafel, chocolade-ijs, weet ik veel wat voor piet ging uit fietsen toen klapte zijn band en moest het gaan lopen met de fiets aan de hand.

Nee, het is duidelijk ik ben voor ZWARTE Piet.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 09:44

Emmaa_ schreef:
In Den Haag hebben ze nu zwarte pieten met vegen op hun hoofd in plaats van volledige blackface. Zijn de voorstanders van zwarte piet daar dan ook zo hard op tegen? Kinderen zien het verschil toch niet...

En dat is jammer...
Kinderen zijn niet gek he!
En waarom moet zwarte piet nu ineens anders.
Ik ben voor zwarte piet

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:46

saskiakefie schreef:
Ik vind het maar gejank dat pieten perse zwart moeten zijn. Het zijn de volwassenen die het probleem maken, niet de kinderen hoor, want die maken het niks uit. En het is uiteindelijk toch een kinderfeest??
Als mensen zwarte pieten racistisch vinden en de oplossing is duidelijk, waarom dan niet.

Omdat het steeds wel erg ver gaat. Negerzoenen zijn racistisch (wie hoor je over blanke vla?), zwarte piet is racistisch ..... wat is het volgende?

Ik zie totaal niet wat er racistisch is aan zwarte piet. Het is een traditie hier in Nederland. Ik vind het zeer triest dat zo'n groepje een mooie oude traditie om zeep kan helpen.
Ook diverse manieren van protesteren van vorig jaar waren enorm onrespectvol. Kinderen die ineens midden in zo'n demonstratie terecht kwamen of tussen vechtpartijen.

Juist omdat het een kinderfeest is en het de kinderen niets uit maakt en zij er dus totaal niets racistisch in zien, snap ik niet wat het probleem is. Zwarte piet brengt juist vreugde.

Mijn kinderen zagen ook de anders gekleurde of blanke pieten als nep-pieten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:58

En een witte piet brengt net zoveel vreugde. Ben het helemaal met saskiaefie eens

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:00

Persoonlijk begin ik me eigenlijk behoorlijk te irriteren aan de hele discussie rondom Zwarte Piet en Klazemans en ik vind eigenlijk jammer dat mensen niet verder kunnen kijken dan de slavernij periode en de visie van de christenen rondom dit verhaal. Maar dat zal waarschijnlijk komen door de verhalen rondom de oorsprong van Sinterklaas waar ik mee opgevoed ben. Maar goed, Ik zie liever de vrolijke Pietjes uit mijn school jeugd dan mensen verkleed als het dodenleger (vandaar zwart) uit de verhalen die mij altijd verteld zijn :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:06

franka75 schreef:
ik heb met een aantal vrienden al het idee om ons gewoon zwart te schminken en naar die scholen te gaan.

Wat zou je daarmee willen bereiken? Juist dat soort acties zijn toch alleen maar uit te leggen als het inbreken op een kinderfeestje waar je niets mee te maken hebt? Als de school het, om welke reden dan ook, anders wil, dan is het toch niet aan jou om dat te gaan veranderen?

Ik zou het behoorlijk respectloos vinden om ongevraagd welk feestje dan ook binnen te vallen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:11

Witte reus voor de zwarte was. Mag dan ook niet meer,

Maar de hele discussie over zwarte piet en de bemoeienis van de vn. Stop er eens gewoon mee, zijn er nu geen grotere wereldproblemen dan het verprusten van een leuk kinderfeest. Zwarte piet is allang geen dom knechtje meer met een accent. :n vaak veel populairder dan Sinterklaas. Kinderen willen zelfs hun pietendiploma halen.

Het is geen discriminatie, zwart door de schoorsteen. Daarom staan de schoenen ook voor de verwarming :D Geel, groen waarom zou je dat worden, daar is toch geen logische verklaring voor te geven.

En wat is dan het volgende? Waarom stort iedereen zich nu paniekerig op een "slaven" gedoe, zwarte piet, de gouden koets, het is nu eenmaal een verleden, niemand is er trots op. Laat het dan rusten. Daarnaast de zwarte pieten destijds de hulpen van de bisschop van mira warem trots dat ze het werk mochten doen. Als het slaven waren droegen ze niet zulke chique kleren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:12

gohya schreef:
Brainless dan gaan jou kinderen vast niet naar de Efteling? daar bestaan sprookjes nog echt,maar is ook allemaal een leugen.

???
Ten eerste; nee.
Ten tweede; sprookjes bos is nou niet echt favoriet
Ten derde; ik zeg mijn kinderen wat echt is en wat niet... het zijn andere (volwassene) die mij en mijn gezin opleggen juist wel mee te liegen.