verdronken Aylan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:05

anneliesdj schreef:
Kon mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen, dat wordt weer niet slapen straks.
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... sten.dhtml

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
;(

maar dit is toch niet juist?Dit verteld dat kinderen verdrinken omdat ze geweigerd worden?
Volgens mij verdrinken ze ten eerste omdat ze niet kunnen zwemmen,en omdat de boten gammel zijn...Ze worden helemaal niet geweigerd.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:08

Blue_Eyes schreef:
Hier word ik echt, echt misselijk van. Ze wisten van het risico af toen ze in die boot stapten? Heb je er ooit bij stilgestaan dat het hun enige kans was? Dat blijven waar ze op dat moment waren een nog veel groter risico was? Dat die mensen alles hebben opgegeven om een kleine kans te hebben op een beter leven? En dan slaat die boot om en verdrinken moeder en haar twee kinderen, en dan zeggen die stomme westerlingen die geen idee hebben van de verschrikkingen daar 'ach ja, ze wisten dat het een risico was'... Zum kotzen, werkelijk.

Ze waren in het veilige Turkije en zijn overgestoken naar Griekenland.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:17

Sommige mensen baseren hun (imo ongefundeerde mening) volgens mij op verkeerde feiten. Wat wéten wij feitelijk nou van het asielzoekersbeleid van NL, van de situatie ter plekke waar asielzoekers vandaan komen, van de regelgeving van ieder land, wat er gedaan wordt om te helpen, hoeveel asielzoekers NL heeft en accepteert op jaarbasis? Feitelijk helemaal niets. We baseren onze mening allemaal op wat we van horen zeggen denken te weten en wat de media ons voorschotelt maar hoeveel mensen hebben nou daadwerkelijk eens een gesprek aangeknoopt met een vluchteling? Bar weinig denk ik.

NL vol... please...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:20

papagroom schreef:
Maar wat voel je....wat voel je als je de foto`s ziet.....ik had het jullie willen besparen,maar plaats m toch....

http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.5209604. ... 209604.jpg

Wat ik voel. Tranen springen in mijn ogen.
Het gaat door merg en been.

Land in oorlog...en nog vinden mensen dat deze vluchtelingen in eigen land geholpen moeten worden. Er is daar oorlog. Leef je niet naar de principes van het kalifaat( vul indien je wil Nazi's in) en je wordt over de kling gejaagd.

Alsof hier de gereformeerde kerk het hier met zeer harde hand het voor het zeggen zou krijgen. Vrouwen blijven thuis en dragen een rok etc. (Nee weet ik doet de gereformeerde kerk hier niet, zouden ze ook nooit doen...snap ik) en erger hè. Dan zou ik ook vluchten.

Wat me wel stoort....ze willen allemaal naar Duitsland. Dat snap ik niet. Ja Duitsland is rijk.....maar het gaat om de veiligheid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:21

KimD schreef:
Heel eerlijk? Het doet me helemaal niks, ik ben geen mensenmens en kan hier dus ook zonder emotie heen kijken.

Ik ben overigens ook zo'n racist die tegen vluchtelingen is. Niet zozeer dat ik die mensen geen beter leven gun / wil bieden, maar ik vind wel dat geholpen moet worden op de plek waar het knelt, in hun eigen land.

Deze mening had ik vroeger niet, maar is flink bijgesteld toen er een Syrische vluchtiling bij mijn moeder is het flatgebouw introk. Deze jonge vent hebben we veel geholpen met vanalles en nog wat en heeft sinds vorig jaar November zijn vrouw ook hier, en is sinds gisteren vader.

Maar als ik zie wat deze kerel (even oud als ik), allemaal krijgt en allemaal klaar speelt dan vind ik dat we bij hún moeten helpen.

Edit: Ik vind het uiteraard wel erg voor doe vader die alleen achterblijft, die in een klap zijn vrouw en twee kinderen is verloren.

deze poster heeft een vluchting geholpen ...denk dat zij dan ook wel recht van spreken heeft?

Wat ik onbegrijpelijk vind is dat er vanaf 2003 dagelijks mensen aanspoelen op dat strand en niemand maakte zich er druk om,nu met deze foto in ene wel?Omdat het een kind is?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:23

NatasjavE schreef:
papagroom schreef:
Maar wat voel je....wat voel je als je de foto`s ziet.....ik had het jullie willen besparen,maar plaats m toch....

http://www.bd.nl/polopoly_fs/1.5209604. ... 209604.jpg

Wat ik voel. Tranen springen in mijn ogen.
Het gaat door merg en been.

Land in oorlog...en nog vinden mensen dat deze vluchtelingen in eigen land geholpen moeten worden. Er is daar oorlog. Leef je niet naar de principes van het kalifaat( vul indien je wil Nazi's in) en je wordt over de kling gejaagd.

Alsof hier de gereformeerde kerk het hier met zeer harde hand het voor het zeggen zou krijgen. Vrouwen blijven thuis en dragen een rok etc. (Nee weet ik doet de gereformeerde kerk hier niet, zouden ze ook nooit doen...snap ik) en erger hè. Dan zou ik ook vluchten.

Wat me wel stoort....ze willen allemaal naar Duitsland. Dat snap ik niet. Ja Duitsland is rijk.....maar het gaat om de veiligheid.

Waarom ze naar Duistland willen?Omdat Merkel iets geroepen heeft,heb je dat gemist? :7

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:28

ik wilde nog even een toevoeging doen aan de opmerking
dat het 'vol' raakt..

ja 1800 mensen per dag is veel.
zeker als je geen referentiekader hebt..

want wat is veel en wat is weinig.

als 1800 vluchtelingen veel is. Die je hebt over een relatief korte periode, want voorheen was het minder en ook deze stroom zal op den duur weer afnemen.

Dan vind ik om heel eerlijk te zijn het geboortecijfer van de Nederlandse bevolking ook gewoon schrikbarend.. met 480 kinderen die geboren worden per dag, in de wetenschap dat dit cijfer in de afgelopen twintig jaar nog nooit zo laag is geweest. Dan zou ik liever zien dat men wat meer voorbehoudsmiddelen gebruikt als men Nederland vol vind worden. En dan de overgebleven bedden geeft aan die mensen die om wat voor reden niet in eigen land kunnen blijven..

men gaat er ook maar vanuit dat al die mensen hier maar willen blijven.. maar we hebben het hier over vluchtelingen, nog niet over asielzoekers. even naar de cijfers van 2014 Teeven voorspelde toen 65.000 asielzoekers die naar Nederland zouden komen.. Het waren er uiteindelijk 27.168 en dat is inclusief mensen die eerdere asielzoekers zijn nagereisd (de vrouw die achter haar man aankomt).
Dit afgezet tegen 278.000 geboorten.. wie zijn dan de echte verantwoordelijken voor de bevolkingsgroei in Nederland?

Want asielzoekers, zijn ook nog steeds geen goedgekeurde blijvers. Even terug naar oudere cijfers, immers die geven een reëel beeld van hoeveel mensen er uiteindelijk nu ook gehonoreerd worden met een (vaste) verblijfsvergunning

Van alle 84.068 mensen die in 1995, 1996 en 1997 in Nederland asiel hebben gevraagd, hebben er 36.816 (44 procent) een verblijfsvergunning weten te bemachtigen. In 18 procent van de gevallen gaat het om een vaste verblijfsvergunning.

Dus in 1995-1997 heeft 18 van de 44%.. dus nog geen 10% van het totaal aantal asielzoekers ( en dat aantal is lager dan vluchtelingen) blijft uiteindelijk defenitief, of althans als ze dat willen.. want een deel van die mensen wil nog altijd terug naar het vaderland als de situatie veilig zou zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:32

geerke schreef:
Waarom ze naar Duistland willen?Omdat Merkel iets geroepen heeft,heb je dat gemist? :7

Merkel heeft veel geroepen. Onder andere dat andere landen OOK moeten helpen dit probleem op te lossen.

Ik heb haar niet horen roepen komt alle hier.....

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:33

Sees schreef:
Sommige mensen baseren hun (imo ongefundeerde mening) volgens mij op verkeerde feiten. Wat wéten wij feitelijk nou van het asielzoekersbeleid van NL, van de situatie ter plekke waar asielzoekers vandaan komen, van de regelgeving van ieder land, wat er gedaan wordt om te helpen, hoeveel asielzoekers NL heeft en accepteert op jaarbasis? Feitelijk helemaal niets. We baseren onze mening allemaal op wat we van horen zeggen denken te weten en wat de media ons voorschotelt maar hoeveel mensen hebben nou daadwerkelijk eens een gesprek aangeknoopt met een vluchteling? Bar weinig denk ik.

NL vol... please...

Waarom hebben de Nederlandse zwervers dan geen huis? Ik zou eerst eens beginnen met hen een onderdak bieden want als ik zwerver zou zijn zou ik me wel flink genaaid voelen als vluchtelingen hier direct onderdak krijgen en ik maar op straat moet blijven leven. :o

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:33

Ja, ik begrijp wel dat ze allemaal naar Duitsland willen.

Europa zou eens 1 lijn moeten trekken: of alle landen helpen * wat niet gebeurd want er staan al muren en legers klaar of allemaal zeggen: we gaan met schepen de zee op en houden de vluchtelingen tegen en begeleiden ze terug ( ben ik voorstander van).

Nu wordt alleen maar het probleem verplaatst....naar Europa.

Wie zei dat Nl niet vol is?.
Neem mij niet kwalijk: we zijn een stip op de kaart en een overbevolkt land, wat het amper op orde heeft.

Mensen zien een foto die vreselijk is en denken dan alleen maar: 'helpen, hierheen halen'.
Mensen, denk ook eens verder!.
Er is hier amper huisvesting.
En dan ...wil je mensen in lege panden samenbrengen.
Ja, en dan? ( ga het maar eens vragen aan de bewoner van Ter Apel......ik zou mij daar ook niet meer prettig voelen, ze hebben nu al buurtpreventie).
Het zijn er teveel.
Het is niet de manier om ze hier op te vangen.
Maar zolang er zoveel onduidelijkheid is blijven ze komen.
Ik zag pas een filmpje van een opvangkamp en die mensen daar waren echt niet al te dankbaar.
Een en al stress en agressie.
Nu was dat wel geplaatst door een partij waarvan ik dan denk: 'Wat zijn je motieven'.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:35

er leven veel vluchtelingen zonder verblijfsvergunning...soms duren die procedures heel lang.Ze worden afgewezen en de mensen starten opnieuw een procedure.Laatst een geval van 15 jaar.Er verdwijnen ook veel mensen die afgewezen zijn...die blijven wel in nederland maar zijn dus verdwenen.

In de jaren ''60 riepen ze al dat nederland vol was....en nu is het niet vol? :+

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:37

Nayomie schreef:
Sees schreef:

NL vol... please...

Waarom hebben de Nederlandse zwervers dan geen huis? Ik zou eerst eens beginnen met hen een onderdak bieden want als ik zwerver zou zijn zou ik me wel flink genaaid voelen als vluchtelingen hier direct onderdak krijgen en ik maar op straat moet blijven leven. :o

Sterker nog..nu heeft iedereen het hier over een schokkende foto.
Maar straks ( gros van de bokkers bestaat uit jonge meiden) zal je zelf de concequenties voelen wat betreft huizenbeleid.
Het is namelijk al zo dat een grote groep woningen ( sociale huurbouw) beschikbaar gaat komen voor andere kwetsbare groepen....vluchtelingen.
Met andere woorden, een woning is straks geen vanzelfsprekendheid, en gemeenten zullen verplicht zijn voorrang te verlenen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:39

geerke schreef:
er leven veel vluchtelingen zonder verblijfsvergunning...soms duren die procedures heel lang.Ze worden afgewezen en de mensen starten opnieuw een procedure.Laatst een geval van 15 jaar.Er verdwijnen ook veel mensen die afgewezen zijn...die blijven wel in nederland maar zijn dus verdwenen.

In de jaren ''60 riepen ze al dat nederland vol was....en nu is het niet vol? :+

Ook zoiets : waarom moet dat allemaal zo lang duren?.
Ze komen hier en gaan veelal niet meer weg.
Mensen settelen zich hier,krijgen hier kinderen en krijgen na 15 jaar te horen dat ze weg moeten.
Kinderen krijgen een pardon en mogen blijven en over ouders wordt dan nog lang na gepraat of een heel gezin gaat uit elkaar ( alleen maar verliezers dus)

geerke

Re: verdronken Aylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:40

het duurt zolang omdat de mensen steeds weer opnieuw een procedure starten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:42

Heb foto's gezien van kleine kinderen die onthoofd waren door IS, dit was echt te gruwelijk maar dagelijkse kost daar.
Ik vind het niet meer dan logisch ieder die ,,normaal,, wil leven daar vertrekt.

Het jammere is er veel landen in Europa zijn die helemaal niet helpen de vluchtelingen op te vangen! Alles komt op dezelfde schouders terecht en ja dan is een land als de onze al snel ,,vol,,
En dan heb ik het nog niet over de rotte appels die mee komen als zijnde vluchteling!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:43

Blue_Eyes schreef:
Ja, duh. Natuurlijk moet er iets gedaan worden aan het hoe en waarom. Maar daar heb je op dit moment niets aan, want die mensen zijn hier, en moeten opgevangen worden.
Verder heb ik dat volgens mij niet gezegd, 'onze wereld', maar al zou ik het gezegd hebben, dan zou ik daarmee nog 'de westerse wereld' of 'het rijke westen' bedoeld hebben en niet Nederland, want dan zou ik wel 'ons land' gezegd hebben.
---------

Even wat feitjes: zoveel mensen komen er niet naar Nederland. Zie link hieronder. Vooral onderaan, hoeveel asielaanvragen per miljoen inwoners.
http://nos.nl/op3/artikel/2055864-zo-po ... ingen.html

Zoals eerder gezegd: ja, inderdaad, de mensensmokkelaars profiteren. Daarom moet Europa dit ook oplossen. Maar niet door iedereen maar weer buiten te flikkeren.
http://nos.nl/artikel/2055868-unhcr-de- ... teren.html

En een oplossing die ik vanmorgen ergens tegenkwam, waarvan ik dacht dat het wellicht nog niet zo'n slecht idee was:
http://nos.nl/op3/artikel/2055638-uitvl ... teden.html

Er zijn een heleboel vluchtelingen nog niet in Nederland, daar gaat het vraagstuk veel meer over.
En nee misschien zijn er nog niet zo veel, maar er staan wel miljoenen klaar. Daar moet wel over gebogen worden, want het past niet, punt. Je kunt niet roepen, dat je iedereen die wil komen wel zult helpen. Wat je met de asielzoekers doet die er zijn moet ook veranderd, maar de stroom moet ook geremd. Over beide zijn we het gewoon eens.
Ik geloof niet dat er in verhouding veel mensen zijn die vinden dat vluchtelingen die er al zijn "eruit gefklikkerd" moeten worden, maar dat er vooral mensen zijn die tegen eindeloos/uitzichtloos meer opvang zijn.
En bij die ze weg willen gaat het meestal vooral ook om "aanpassen en anders maar wegwezen" wat ook volkomen te begrijpen is.
De rest stond trouwens in een nieuwe alenea omdat het niet speciaal aan jou was gericht, maar aan degene die over onze wereld begon (Milkberry). Ik kon niet meer nakijken wie dat was omdat ik aan het posten was en niet een extra bokt open had staan.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:47

Waarom blijft iedereen zeuren dat Nederland vol is en puur uit egoïse aan het bete voor zichzelf denken. Daar gaat het toch nu niet om? Punt is dat er hulp nodig is, en dat er iets gedaan moet worden en néé dat hoef niet te zeggen dat we ze allemaal hier naartoe moeten halen.
Maar wáárom gebeurd er daar niks.

Als Europa zou samenwerken en in Syrië een gebied veilig zou stellen waar ze terecht kunnen.
Dan dénk ik dat er ook een inder hoog bedrag aan donaties nodig zou zijn omdat ze hun geld voor een deel behouden. Ze hoeven niet die overtocht te betalen..
áls er daar nu hulp zou komen ís er ook geen probleem voor overbevolking of wat dan ook.
9 van de 10 mensen willen niet weg uit syrië maar die moeten omdat het net veilig is.
Waarom kan Europa daar niet wat aan doen?!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:47

rapido schreef:
Heb foto's gezien van kleine kinderen die onthoofd waren door IS, dit was echt te gruwelijk maar dagelijkse kost daar.
Ik vind het niet meer dan logisch ieder die ,,normaal,, wil leven daar vertrekt.

Het jammere is er veel landen in Europa zijn die helemaal niet helpen de vluchtelingen op te vangen! Alles komt op dezelfde schouders terecht en ja dan is een land als de onze al snel ,,vol,,
En dan heb ik het nog niet over de rotte appels die mee komen als zijnde vluchteling!!

Door de enorme stroom is nauwelijks na te gaan wat de motieven zijn van mensen die nu allemaal op de been zijn op weg naar Europa.
Daar zitten vluchtelingen tussen, economische vluchtelingen, mensen die een 'beter' leven zoeken en IS symphatisanten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:48

Zwervers hebben wel degelijk recht op bijstand etc. Maar vaak zijn ze zo van het pad geraakt dat ze de hulp hebben laten schieten.
Daar spelen vooral psychische problemen en drugs/alcohol een grote rol.
Echt dakloos wordt je niet zomaar als je gewoon braaf alle regeltjes opvolgt van schuldsanering etc

Ik zou zeggen, koop wat vaker de straatkrant, daar staan meestal wel verhalen in van zwerves die van hun verslaving afgekomen zijn en daardoor ook weer terug in de maatschappij hebben kunnen stappen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:49

abbycootje schreef:
Waarom blijft iedereen zeuren dat Nederland vol is en puur uit egoïse aan het bete voor zichzelf denken. Daar gaat het toch nu niet om? Punt is dat er hulp nodig is, en dat er iets gedaan moet worden en néé dat hoef niet te zeggen dat we ze allemaal hier naartoe moeten halen.
Maar wáárom gebeurd er daar niks.

Als Europa zou samenwerken en in Syrië een gebied veilig zou stellen waar ze terecht kunnen.
Dan dénk ik dat er ook een inder hoog bedrag aan donaties nodig zou zijn omdat ze hun geld voor een deel behouden. Ze hoeven niet die overtocht te betalen..
áls er daar nu hulp zou komen ís er ook geen probleem voor overbevolking of wat dan ook.
9 van de 10 mensen willen niet weg uit syrië maar die moeten omdat het net veilig is.
Waarom kan Europa daar niet wat aan doen?!

vind ik ook...een plek met huizen,geen tenten,scholing en gezondheidszorg.De allerarmsten blijven namelijk daar,dat zijn de mensen die de hulp het hardst nodig hebben,zij hebben geen geld voor een boottocht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:50

Over dat vluchtelingen zoveel krijgen.... Iemand die dicht bij mij staat zit in de bijstand. Incl diverse toeslagen krijgt ze meer dan ik krijg met hard werken... Hoeft ze niks voor te doen. Geen verwijt, ik heb het prima en doe het werk dat ik doe graag.
Ik bedoel hier alleen mee aan te geven: wat is het verschil? Haar uitkering wordt ook van "mijn belastingcenten" betaald. Net als kunst waar ik niks mee kan, de zorg voor de zwangere buurvrouw, de zorg voor de zieke buurman, de verpleging van mijn oma van 95....

Er staan ontzettend veel (bedrijfs) panden leeg, waar je met gemak veel mensen tijdelijk op kunt vangen....

Werk gaan ze niet afpakken, ze mogen namelijk niet werken.

Mijn moeder heeft op t zuidplein in Rotterdam gewerkt. De overlast die daar was qua diefstal etc was niet van vluchtelingen, die probeerden te communiceren, door naar mijn moeders shirt te wijzen en dan "voor baby"...

Ik heb wellicht makkelijk praten, ik woon niet in de stad. Ik woon in een relatief rustig dorp in Brabant... Wij hebben nauwelijks islamitische mensen, wel Polen en Roemenen....en ach,die kopen de plaatste,ikke slijterij leeg en trekken zich terug in hun huis...
De overlast die hier is, is van "onze eigen jeugd"

Ik maak me al een poos zorgen om de vluchtelingen problematiek, maar ik heb de oplossing niet. Ik heb niks met kinderen, maar als je dan hoort dat er kinderen bij betrokken zijn.... Of dat nu dit ventje is, de kinderen in de vrachtwagen in Oostenrijk, de kinderen die door IS verkracht en vermoord worden.... Het maakt voor mij geen verschil. Het is allemaal even verschrikkelijk, mijn hart huilt. Ook om de intolerante mensen die schreeuwen en lachen, zo, weer een paar minder...
En ik heb de oplossing niet...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:50

Sizzle schreef:
Zwervers hebben wel degelijk recht op bijstand etc. Maar vaak zijn ze zo van het pad geraakt dat ze de hulp hebben laten schieten.
Daar spelen vooral psychische problemen en drugs/alcohol een grote rol.
Echt dakloos wordt je niet zomaar als je gewoon braaf alle regeltjes opvolgt van schuldsanering etc

Ik zou zeggen, koop wat vaker de straatkrant, daar staan meestal wel verhalen in van zwerves die van hun verslaving afgekomen zijn en daardoor ook weer terug in de maatschappij hebben kunnen stappen.

Helemaal mee eens! _/-\o_

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:53

Foto niet gezien en wil hem ook niet zien. Kan er helemaal niks mee, baart me zorgen en vraag me af waar het eindigt. De stroom stopt niet meer, deels zijn echte vluchtelingen die een land in oorlog ontvluchten. Deels is economische gelukszoeker. Zoals de mannen in calais.

Maakt me ellendig omdat de situaie hier daardoor ook onmogelijk wordt, geen huurhuizen voor mensen hier meer door de vluchtelingen die ook ergens moeten wonen. Grote groepen mensen die op elkaar gestapelt worden in een voor hun compleet vreemde cultuur zonder iets te doen te hebben. Dat is vragen om heel veel problemen en ellende. Zowel van de bewoners hier als de vluchtelingen. En het is niet oplosbaar en wordt alleen maar erger,

Ja daar maak ik me zrgen over, hier is de rek er ook een keer volledig uit en dan?

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:55

er is iets bijgebleven met wat ik van de week heb gelezen, op deze manier komen ook de verkeerde mensen het land binnen, de islamitische staat heeft ooit aangekondigd Europa binnen te dringen en alles uit te roeien, en op deze manier maakt het ze heel makkelijk

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:58

fanta2 schreef:
er is iets bijgebleven met wat ik van de week heb gelezen, op deze manier komen ook de verkeerde mensen het land binnen, de islamitische staat heeft ooit aangekondigd Europa binnen te dringen en alles uit te roeien, en op deze manier maakt het ze heel makkelijk

klopt,maar daar denkt de politiek anders over(op de PVV na)