Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:13

Thesserd schreef:
Nog iets: wie gaat de stomme baantjes nog doen als iedereen alleen maar werk gaat en wil doen die hij/zij leuk vindt? :+

Marktwerking: als niemand de zogenaamd 'stomme baantjes' meer wil doen, worden die dus aanzienlijk beter betaald. Binnen no time heb je mensen die dat voor de extra centen wel willen doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:28

Blue_Eyes schreef:
Thesserd schreef:
Nog iets: wie gaat de stomme baantjes nog doen als iedereen alleen maar werk gaat en wil doen die hij/zij leuk vindt? :+

Marktwerking: als niemand de zogenaamd 'stomme baantjes' meer wil doen, worden die dus aanzienlijk beter betaald. Binnen no time heb je mensen die dat voor de extra centen wel willen doen.

Maar dan heeft het bedrijf meer (personeels)kosten en daardoor wordt hun product duurder.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:34

Maar er zijn ook niet Nederlanders die hier wel willen wonen en werken en die geen basis inkomen hebben (begrijp ik uit de berichten) die zijn vaak wel heel blij met die baantjes. En veel van die stomme baantjes worden ook weg geautomatiseerd.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:36

Maar voor diegene die aangeven van dan durf ik wel meer, hoe zie je dat voor je? Dan zou je dus niet moeten tellen op het extra inkomen van werk.

Stel ik werk en ga op zoek naar een huis, aangezien ik werk (misschien op dat moment goed betaald) en het basis inkomen krijg heb ik het wat ruimer dan een ander die niet werkt. Daarop koop ik ook een wat groter huis. Echter beperk ik mezelf dus ook weer om dan minder te werken of voor een baan met minder salaris te gaan. Dus daarin zou je er niks op vooruit gaan.

Dus eigenlijk net zoals nu zou je op zoek moeten naar een huis en/of vaste lasten waarvan je weet dat je ze eventueel nog zou kunnen dragen zonder werk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:39

lizy29 schreef:
Lijkt mij gewoon een verkapte vorm van communisme. De mens heeft een motivatie nodig om zichzelf te verbeteren. Anders blijft de wereld stil staan qua ontwikkeling denk ik en dat lijkt me niet wenselijk.

Dit dacht ik meteen na het lezen van de openingspost. Absoluut niet wenselijk wat mij betreft!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:28

Deze link is de moeite van het lezen waard.

LLennox schreef:

Ik ben ook voor een basisinkomen. Nu heb ik me 25 jaar uit de naad gewerkt, premies betaald, vanwege crisis baan verloren. Mag je nog 2 jaar WW en dan stopt en krijg je helemaal niets meer omdat je partner een baan heeft. (en ja ik heb me suf gesolliciteerd en geen baan gevonden, ik zou dus liever wel werken)
Zou ik een basisinkomen hebben had me dat een hoop stress gescheeld en zou ik wel gaan werken of hetzelfde doen wat ik nu doe, doorgaan met mijn eigen bedrijfje.

Zou je misschien inderdaad meer belasting moeten betalen als je werkt, dat zou ik niet erg vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:50

Ineke2 schreef:
lizy29 schreef:
Lijkt mij gewoon een verkapte vorm van communisme. De mens heeft een motivatie nodig om zichzelf te verbeteren. Anders blijft de wereld stil staan qua ontwikkeling denk ik en dat lijkt me niet wenselijk.

Dit dacht ik meteen na het lezen van de openingspost. Absoluut niet wenselijk wat mij betreft!

Communisme is een bestuursvorm, dat is écht iets anders dan een basisinkomen. We houden natuurlijk 'gewoon' onze democratie :)

Ineke2

Re: Basis inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:56

Maar ondanks dat wij "onze democratie" houden is het niet meer de moeite waard om te investeren in jezelf. Inkomen verzekerd dus waarom zou je moeite doen dan?
Mensen zijn van nature lui, net als bijvb paarden. Geef iedereen eens ongelijk... Als je niet (hard) hoeft te werken voor je brood en een dak boven je hoofd waarom zou je dat dan doen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:58

Het lijkt me in ieder geval eerlijk voor de mensen die nu wel willen werken, al dan niet vrijwilligerswerk, maar die niet durven omdat je dan gepakt wordt op ie uitkering e.D.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:59

Ineke2 schreef:
Maar ondanks dat wij "onze democratie" houden is het niet meer de moeite waard om te investeren in jezelf. Inkomen verzekerd dus waarom zou je moeite doen dan?
Mensen zijn van nature lui, net als bijvb paarden. Geef iedereen eens ongelijk... Als je niet (hard) hoeft te werken voor je brood en een dak boven je hoofd waarom zou je dat dan doen?

Dus

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:00

Ineke2 schreef:

Waarom rijden mensen paard, hebben ze hobby's, gaan ze op vakantie, lezen ze boeken, volgens ze na hun pensionering nog opleidingen, ipv lamlendig op de bank te liggen? Waarom doen mensen zo gigantisch veel vrijwilligerswerk in allerlei soorten en maten?

Het idee dat mensen alleen maar gemotiveerd kunnen worden door de angst om al hun inkomen te verliezen is gewoon nu al aantoonbaar onzin.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:01

Ineke2 schreef:

Jij wilt niet op vakantie, die extra lessen nemen en leuke dingen doen? De meeste mensen zijn niet lui, en de vergelijking met paarden zie ik al helemaal niet. De meeste mensen willen juist altijd meer, en willen daar ook best voor werken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:03

Shadow0 schreef:
Ineke2 schreef:

Waarom rijden mensen paard, hebben ze hobby's, gaan ze op vakantie, lezen ze boeken, volgens ze na hun pensionering nog opleidingen, ipv lamlendig op de bank te liggen? Waarom doen mensen zo gigantisch veel vrijwilligerswerk in allerlei soorten en maten?

Het idee dat mensen alleen maar gemotiveerd kunnen worden door de angst om al hun inkomen te verliezen is gewoon nu al aantoonbaar onzin.

Ik zie nu beelden in mijn hoofd van iemand die met pensioen gaat en op de bank gaat liggen en er gewoon niet meer vanaf komt tot ie dood gaat
:')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:06

Ineke2 schreef:

Omdat je er voldoening uit krijgt. Je er andere mensen mee kan helpen (soms) omdat een basis inkomen ook op gaat als je er alle tijd voor hebt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:13

Voordeel van een basisinkomen is ook datje dingen mag. Met mijn miniwao mag ik helemaal niets. Niet eens af en toe een dagje vrijwilligerswerk doen als ik me er fit genoeg voor voel. Ik kan het niet op regelmatige basis, ben niet voor niets uitgevallen met uiteindelijk 4 uur per week. Maar ik kan niets doen.

Een bedrijf hier in de buurt heeft 5 keer per jaar iemand nodig in mijn vakgebied voor een of twee dagen. Voor kwaliteiscontrole om na te lopen of hun controles voldoende zijn. de controleurs controleren dus bij een metaalgieterij. Zou me erg leuk lijken, even de hersens gebruiken weer en wat hebben aan mijn opleiding en werkervaring. Maar ja mag niet anders raak ik dat kleine beetje wao kwijt en heb ik niks meer. Terwijl zij er al jaren dringend naar op zoek zijn en niemand kunnen vinden, -O-

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:18

Ik zeg ook niet dat mensen niet gemotiveerd zijn omdat ze bang zijn hun inkomen te verliezen. Met een basis inkomen hoeven ze daar ook niet bang voor te zijn dus zijn ze niet gemotiveerd.... Want je hebt toch wel inkomen.

De mensen die gaan voor de extra's als vakanties e.d. Die doen daar nu ook al hun best voor. Die hebben geen basis inkomen nodig op die manier zoals nu geschetst word.

Ik denk dat Nederland nog véél voller gaat worden met zo'n basis inkomen. En nee ik dicrimineer niemand maar "goudzoekers" komen er wel op af.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:24

Karuna, ja, dat is ook zoiets - wil je wat, krijg je daar weer straf voor. Dat is pas demotiverend.

Ineke2, wat is het probleem dan, als mensen gewoon nog steeds voor vakanties en extra's willen werken?

(Ja, dat we het basisinkomen niet zomaar open kunnen stellen voor iedereen van buiten, dat is wel duidelijk. Al is het goed om te beseffen dat niet alleen immigranten de gelukszoekers zijn, maar ook wij, als we goedkope electronica en kleding kopen die voor weinig geld in Bangladesh en China geproduceerd worden.)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:29

Er zijn veel bekende (dure) merken die goedkoop inkopen in de goedkoop producerende landen dus dat zegt helaas niet alles ( en ja dat weet ik, want ik werk in de logistiek)

Het gaat niet om de hardwerkende mensen. Ik ben juist bang voor de mensen die niet hard werken of het opgeven, want hoeft niet persee... Om toch goed te kunnen leven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:37

Selka schreef:
Maar even concreet zodat ik zeker weet dat ik het idee begrijp:

Iedereen ongeacht werk / inkomen etc. krijgt bijv. € 1000?

Waar is dan de motivatie voor mensen die net onder modaal verdienen en daarbij een partner hebben die bovenmodaal verdient? Die stoppen dan toch massaal met werken? Toeslagen etc. krijgen zij toch al niet dankzij hun partner.

De mensen die nu al thuis zitten gaan voor de € 100 meer als werkende toch ook de baan niet oppakken?

Wat is dan het voordeel?

Een groot voordeel daarvan vind ik dat iedereen z'n eigen kinderen weer kan opvoeden ipv ze bij de kinderopvang te brengen.

Maar buiten dat wordt echt niet iedereen gemotiveerd door geld hoor. Ik vind mijn werk heerlijk en zou wel wat willen blijven doen. Het voordeel daarvan is dat je gemotiveerde collega's en werknemers krijgt :)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:41

Ik denk dat je om te beginnen onderscheid moet maken: krijgt iedereen 1000 euro basisinkomen (om een bedrag te noemen) bovenop het salaris, of wordt het huidige salaris verminderd met het basisinkomen? Het wordt na de zomer in Utrecht getest met enkel mensen met een bijstanduitkering, werkenden doen niet mee met de proef. Vandaar dat ik nu nog sceptisch ben mbt mogelijke resultaten. wel mazzel voor die uitkeringsgerechtigden: ineens een paar honderd euro erbij per maand en de verplichtingen weg, zoals de sollicitatieplicht!

Shadow, als jij een modaal inkomen veel vindt gok ik dat jij geen koophuis hebt? En geen partner waarmee je dat huis hebt gekocht? Koop je namelijk gezamenlijk een doodgewone eengezinswoning in een gemeente die niet de duurste is van ons land, dan lopen de vaste lasten echt snel op en dan is leven van 1 modaal inkomen ineens vrijwel onmogelijk. En dan heb ik het nog niet over vakanties of luxeproducten zoals een paard, maar gewoon over de hypotheek, boodschappen, belastingen, verzekeringen en dergelijke.

Kohtje nee ik denk niet dat we met een basisinkomen goedkoper uit zijn dan met het huidige controlesysteem. Alleen al omdat je dan uitkeringen gaat uitdelen aan mensen die nu bewust gestopt zijn met werken (vooral huisvrouwen), en omdat mensen die nu werken amper in aanmerking komen voor toeslagen en als ze ze al krijgen dit om lage bedragen gaat. En uiteindelijk zal ook iemand moeten controleren of het basisinkomen wel op de juiste manier wordt verspreid, dat blijft mensenwerk.

Verootjoo hoe bedoel je 'z'n eigen kinderen opvoeden'? Vind jij ouders die hun kind 1-2 dagen naar de opvang brengen dan zulke slechte mensen? Een kind vijf dagen droppen gebeurt namelijk al amper. En dan nog, als mensen bewust kiezen voor een goede opvang, waarom betekent dit dan volgens jou dat ze hun kind zelf niet opvoeden? Om even de link te leggen naar het basisinkomen - degenen die de opvang 5 dagen nodig hebben zijn denk ik de types die hiervan gebruik zullen blijven maken, namelijk de op en top carrièremensen. Die zijn vrij zeldzaam. Waarom zouden zij het basisinkomen nodig hebben?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:42

Ineke2 schreef:
Er zijn veel bekende (dure) merken die goedkoop inkopen in de goedkoop producerende landen dus dat zegt helaas niet alles ( en ja dat weet ik, want ik werk in de logistiek)

Het punt is vooral dat we sneller met een oordeel klaarstaan over 'hunnie' die het beter willen hebben 'ten koste van ons', maar zo makkelijk vergeten dat wij het ook heel graag beter willen hebben ten koste van anderen.

Citaat:
Het gaat niet om de hardwerkende mensen. Ik ben juist bang voor de mensen die niet hard werken of het opgeven, want hoeft niet persee... Om toch goed te kunnen leven.

Maar waar ben je dan bang voor?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:42

Niets zo fijn als een moeder die klaarzit met een kopje thee en een koekje als je verregend van school komt. <3 vroeger volstrekt normaal nu ben je als vrouw een uitbuiter. Daar is dan weer ruimte voor, wat denk ik veel kinderen ten goede komt. De vrouwen die willen werken doen dat toch wel, die moeten werken hoeven niet meer.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:46

Die stoppen dan toch massaal? Bovendien, als we elke huisvrouw geld willen toestoppen: waar gaan we dat dan van betalen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:48

Shadow0 schreef:
Ineke2 schreef:

Het punt is vooral dat we sneller met een oordeel klaarstaan over 'hunnie' die het beter willen hebben 'ten koste van ons', maar zo makkelijk vergeten dat wij het ook heel graag beter willen hebben ten koste van anderen.

Citaat:

Maar waar ben je dan bang voor?

Dat de hardwerkende mensen dat basis inkomen mogen ophoesten voor de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:52

Ineke2 schreef:
Dat de hardwerkende mensen dat basis inkomen mogen ophoesten voor de rest.

Het word aantoonbaar goedkoper dan de uitkeringen en toeslagen die er nu zijn, dus het is voor iedereen positief.