'Amerikaanse tandarts doodt leeuw in Zimbabwe'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: 'Amerikaanse tandarts doodt leeuw in Zimbabwe'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:52

Het is zeker interessant, maar hoort hier inderdaad niet thuis

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:06

Ik weet niet of iemand het al genoemd heeft, maar ik ga even advocaat van de duivel spelen....

Sommige parken schijnen de opbrengst van zo'n jacht te gebruiken om in het reservaat te investeren. In zo'n geval kan ik me daar best wat bij voorstellen.

Mannetjes leeuwen zijn er meer dan vrouwtjes, terwijl er meestal meerdere vrouwtjes bij 1 man zijn.
Je zou dus best 1 leeuw zonder welpen uit kunnen kiezen om te schieten, en de opbrengst kunnen gebruiken om andere dieren veilig te stellen.

Hoewel dat hier niet aan de orde lijkt te zijn allemaal...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:14

Gypsy schreef:
Ik weet niet of iemand het al genoemd heeft, maar ik ga even advocaat van de duivel spelen....

Sommige parken schijnen de opbrengst van zo'n jacht te gebruiken om in het reservaat te investeren. In zo'n geval kan ik me daar best wat bij voorstellen.

Mannetjes leeuwen zijn er meer dan vrouwtjes, terwijl er meestal meerdere vrouwtjes bij 1 man zijn.
Je zou dus best 1 leeuw zonder welpen uit kunnen kiezen om te schieten, en de opbrengst kunnen gebruiken om andere dieren veilig te stellen.

Ai := ik ga niet graag ergens in mee. Maar dit vind ik eigenlijk nog zo raar nog niet.

Om inteeltloos en gezond uit te breiden, om een dier in stand te houden. Moet je soms keuzes maken.
In dierentuinen wordt er dan verruild en verhandeld in deze dieren.
Maar in natuurparken gaat dit anders.

Ik kan me voorstellen, dat je met zo'n bedrag weer extra aantal Hectare aan grond bij kunt kopen, dat je dat niet laat liggen. En dat je dan moet kijken, wat handig is.

Met de discussie over vlees eten doe ik niet mee.
Ieder heeft zijn eigen mening er in. En als mensen eens verder keken dan wakker dier. Dan zouden ze ook zien, dat de staat diegene is, die eens flink aan de tand gevoeld moet worden, betreft de welzijn en investering voor boeren. Niet de boer zelf.
(Daarnaast worden er 90% van de tijd, foto's uit het buitenland geknipt of onware foto's gebruikt)

Als leeuwen in overvloed waren geweest, had ik best wel eens leeuw willen proeven.
Maar goed, deze afvalcontainer staat overal voor open.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:23

Gypsy schreef:

Maar deze gidsen waren niet van het reservaat zelf, ze hebben de leeuw zelfs uit het reservaat gelokt en later het bewijs (de GPS halsband) willen vernietigen. Dus ik denk niet dat dit geld naar het reservaat is gegaan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:24

Pearl, dus eigenlijk, gezien hij uit het reservaat gelokt is... waren de gidsen dus stropers...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:25

Zoals ik al zei, hier lijkt het inderdaad niet niet zo gegaan te zijn. Maar er zijn dus wel gevallen waarin het voor de soort goed kan zijn om er 1 te laten schieten.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:31

Gypsy schreef:
Zoals ik al zei, hier lijkt het inderdaad niet niet zo gegaan te zijn. Maar er zijn dus wel gevallen waarin het voor de soort goed kan zijn om er 1 te laten schieten.

Er zullen er ongetwijfeld een hoop geschoten worden om die reden. En er zijn er ook zat die door sportjagers geschoten worden iedere dag, maar dit zaakje stinkt gewoon en dat is waarom het zo wordt opgeblazen in de media (dat én omdat het beestje een naam heeft). Van mij mogen ze de gidsen en die man wel passend straffen.

Want hij was er toch bij toen ze hem uit het reservaat lokten en de halsband probeerde te vernietigen? Als ze inderdaad pas aan het einde van de jacht zoals de man zegt, hadden gezien dat het een leeuw met GPS was, waarom dan niet laten weten aan het reservaat? in plaats van het 'bewijs' proberen te vernietigen? Er is gewoon niet legaal gehandeld. Die man zit al langer in het vak en schijnt vaker gelogen te hebben over de locatie van zijn jachtpartijen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:37

Daar ben ik het ook helemaal mee eens.
En het geld dat hieraan verdiend is zal ook niet naar het reservaat gaan, en dan heb ik er een probleem mee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:38

maralyn schreef:
Gypsy schreef:

Ai := ik ga niet graag ergens in mee. Maar dit vind ik eigenlijk nog zo raar nog niet.

Om inteeltloos en gezond uit te breiden, om een dier in stand te houden. Moet je soms keuzes maken.
In dierentuinen wordt er dan verruild en verhandeld in deze dieren.
Maar in natuurparken gaat dit anders.

Ik kan me voorstellen, dat je met zo'n bedrag weer extra aantal Hectare aan grond bij kunt kopen, dat je dat niet laat liggen. En dat je dan moet kijken, wat handig is.

Met de discussie over vlees eten doe ik niet mee.
Ieder heeft zijn eigen mening er in. En als mensen eens verder keken dan wakker dier. Dan zouden ze ook zien, dat de staat diegene is, die eens flink aan de tand gevoeld moet worden, betreft de welzijn en investering voor boeren. Niet de boer zelf.
(Daarnaast worden er 90% van de tijd, foto's uit het buitenland geknipt of onware foto's gebruikt)

Als leeuwen in overvloed waren geweest, had ik best wel eens leeuw willen proeven.
Maar goed, deze afvalcontainer staat overal voor open.

Hier ga ik totaal in mee. :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:44

Jagen op zich, daar kan ik best mee leven - als het maar gedaan wordt om op de langere termijn een beter leven te creeëren voor een bepaalde diersoort. Hier in de buurt worden vaak konijnen geschoten en dat maakt sommige vriendinnen van mij erg boos. Ik vind het goed, want ik heb ze zien zitten in de struiken met trosjes bij elkaar wegkwijnend van de myxomatose met vieze ogen en magere lijfjes. Er zijn er zóveel en die ziektes grijpen daardoor razendsnel om zich heen; de populatie is te dik.

Maar als zo'n man een prachtig dier gaat neerknallen en er daarna trots mee op de foto gaat uit een soort machtsvertoon... Dan heeft hij waarschijnlijk echt een héél klein pikkie.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:49

Joh die vent (tandarts) wist echt wel dat hij fout bezig was, daar durf ik m'n paard voor te verwedden. En die 2 die het geregeld hebben zijn in feite inderdaad gewoon stropers.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:56

xMercury schreef:
Hij is net zo slecht als alle jagers, maar ik denk dat iets te maken heeft met social media... Denk je ook niet?

Ik vind van wel. In Nederland heb je ook plezierjagers die trots op de foto gaan als ze een hele familie vos, moeder en de kinderen, hebben afgeknald. Of zoals laatst hier bij ons achter werd er illegaal een zwaan neergeschoten, aangeschoten naar de auto gesleept en de partner van de geschoten zwaan achter gelaten. Deze leeuw had nu toevallig een naam. Als er een naamloze leeuw buiten het reservaat was geschoten, was het dan minder erg?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:03

Volgens de berichten heeft dit monster het dier uit het reservaat gelokt door een karkas van een ander dood dier op de motorkap te leggen. Zodra de leeuw uit het reservaat was, is hij beschoten met pijl en boog. De leeuw heeft nog 40 uur rondgestrompeld ( lees: gecrepeerd!! :( ) voor dit monster hem vond en hem afmaakte met zijn geweer.

Dit waardeloze figuur vergeet voor het gemak even dat wij mensen de aarde te leen hebben en dat je respect moet hebben voor de flora en fauna van deze planeet.

Wat mij betreft jagen ze dit stuk drek een pijl door zijn flikker en donderen ze hem in het reservaat zodat de leeuwen hem lekker opvreten. Hoop ik wel dat ze onderaan beginnen!! :(

Ik ben niet tegen het doden van dieren, als je ze maar op een nette wijze afmaakt en ze daarna gewoon opeet. Dit is gewoon respectloos ten opzichte van dit prachtige dier wat op brute wijze is afgeslacht voor de lol.

Walgelijk vind ik het, BAH!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 18:07

En dat is wat ik zo erg vind aan dit geval... dat een dier bijna 2 dagen heeft moeten lijden om dood te gaan. Als hij 'gewoon' een geweer had gebruikt, was het veel en veel sneller gegaan.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:13

En hier is alle discussie van wij eten ook vlees van de baan...... _/-\o_

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:38

damian23 schreef:
Ik vind van wel. In Nederland heb je ook plezierjagers die trots op de foto gaan als ze een hele familie vos, moeder en de kinderen, hebben afgeknald. Of zoals laatst hier bij ons achter werd er illegaal een zwaan neergeschoten, aangeschoten naar de auto gesleept en de partner van de geschoten zwaan achter gelaten. Deze leeuw had nu toevallig een naam. Als er een naamloze leeuw buiten het reservaat was geschoten, was het dan minder erg?

Wat jij beschrijft is net zo ziek maar zal nooit internationaal media aandacht krijgen, maar ook zulke mensen mogen van mij ernstige vrijheidsbeperkingen krijgen of gewoon een kogel.

Mensen die genieten van zulke dingen zijn ziek vind ik

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:38

Tillie20 schreef:
http://www.scribd.com/doc/94656/The-Com ... -of-Eating
http://michaelbluejay.com/veg/natural.html

Even als leesvoer voor diegene die denken dat mensen omnivoren zijn :')

Gelezen en de helft van het schema kun je al anatomisch zo van tafel vegen. Elementvorm staat al onjuist omschreven.

Hele lastige aan het verhaal is dat dit toevallig een bekende leeuw is. Nadeel is, dat hoe neerbuigend er ook gedaan wordt over de blanken in Zuid-Afrika, zij wel in het onderhoud voorzien van de "zwarte" werknemers. Uit eerste hand weet ik dat het vlees veelal naar de plaatselijke bevolking gaat. Dit is toch weer een maaltijd voor hun. Ook zij worden betaald van het geld dat binnenkomt met de jacht. Als je de jacht gaat verbieden, valt dit allemaal weg. Hoe wil je dit allemaal gaan opvangen?

Ik zeg exht niet dat ik dit allemaal hoed keur, maar wat is volgens jullie het alternatief oo KORT termijn?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:25

Lithya schreef:
Tillie20 schreef:

Gelezen en de helft van het schema kun je al anatomisch zo van tafel vegen. Elementvorm staat al onjuist omschreven.

Hele lastige aan het verhaal is dat dit toevallig een bekende leeuw is. Nadeel is, dat hoe neerbuigend er ook gedaan wordt over de blanken in Zuid-Afrika, zij wel in het onderhoud voorzien van de "zwarte" werknemers. Uit eerste hand weet ik dat het vlees veelal naar de plaatselijke bevolking gaat. Dit is toch weer een maaltijd voor hun. Ook zij worden betaald van het geld dat binnenkomt met de jacht. Als je de jacht gaat verbieden, valt dit allemaal weg. Hoe wil je dit allemaal gaan opvangen?

Ik zeg exht niet dat ik dit allemaal hoed keur, maar wat is volgens jullie het alternatief oo KORT termijn?

Leg dan alsjeblieft ook eens uit waarom je het van tafel kunt vegen. :D

Ik vind echt dat ze deze tandarts gewoon een gratis reisje naar Afrika mogen geven en hem daar lekker dumpen (zonder wapens!) tussen de leeuwen.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:00

Lithya schreef:
Tillie20 schreef:

Het punt met die commerciële wild parken waar er 'legaal' op groot wild wordt geschoten is ook dat het een vorm van zeer extensieve veeteelt is. Hierdoor kan er op dat land niets anders worden verbouwd waar veel meer locale burgers van kunnen eten en wat bovendien veel arbeidsintensiever is wat ten goede zou komen van de plaatselijke werkgelegenheid. Bovendien levert een hectare eco toerisme 1300% meer op dan een hectare in een jacht reservaat. Punt is alleen dat om dat soort zaken te regelen er een daadkrachtige overheid moet zijn met een goed bestuur en daar scoort het in die contreien nogal eens aan. Botswana is daarin wel op de goede weg.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:45

Ze betalen nou eenmaal meer om een leeuw te schieten dan een bok of iets, handiger zou zijn als ze dat wel deden, konden ze deze gelijk aan de plaatselijke bevolking geven om te eten... doen ze nog iets goeds ook met hun hobby.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:54

Het klopt dat juist door betaald jagen mogelijk te maken, wildparken in stand kunnen worden gehouden.
Maar in dit geval wordt de wet omzeild door een leeuw uit een park te lokken en vervolgens op een klungelige manier aan te laten schieten met een pijl... en vervolgens het dier 2 dagen te laten lijden voor het kan worden gedood.

Dan zijn er dus meerdere dingen uitgehaald die niet kloppen.
Als dat betaalde jagen zulk stiekem gedoe uitlokt, moeten er toch dingen beter geregeld worden, lijkt me.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:56

Mijn vriend is zelf ook jager, maar kan met 'trofeejagers' in Afrika ook niet overweg. Hij vindt zo iemand de naam jager zelfs niet waard, het is gewoon een lafaard.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:19

Snollygoster schreef:
Mijn vriend is zelf ook jager, maar kan met 'trofeejagers' in Afrika ook niet overweg. Hij vindt zo iemand de naam jager zelfs niet waard, het is gewoon een lafaard.

_/-\o_

Precies. Jagen voor wildstand, fauna beheer of jagen voor eigen vleesconsumptie (in bepalen landen/regio's) vind ik horen bij een jager. Trofeeen verzamelen hoort bij psycho's

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:31

xMercury schreef:
Leg dan alsjeblieft ook eens uit waarom je het van tafel kunt vegen. :D

Ik vind echt dat ze deze tandarts gewoon een gratis reisje naar Afrika mogen geven en hem daar lekker dumpen (zonder wapens!) tussen de leeuwen.

Een reden staat al genoemd. De vorm van de elementen is niet juist omschreven. Een molaar is niet vlak, ook niet afgevlakt. Dat zie je wel bij mensen die vee erosie hebben, maar die laten ze buiten beschouwing. Daarnaast heeft het gros van de mensen zeer puntige hoektanden/canine. Niet afgevlakte elementen. Na verloop van tijd zullen ze wel wat afvlakken, maar in eerste instantie zijn ze puntig. Het bewegingspatroon van de kaak is malend, lijkt iets op herbivoor, maar die hebben de elementen in een vlak staan. Die kunnen eigenlijk onbeperkt bewegen. Door de vorm van onze elementen zou je door teveel beweging op een gegeven moment geen contact meer maken, dus niet meer kunnen maken. Herbivoren beginnen gelijk te maken. Mens begint met hakkende beweging en gaat dan over naar malen. Gebit en anatomie van de mens is ook mee geëvolueerd met het voedsel. Hoe meer warm bereid voedsel de mens is gaan nuttigen, hoe meer de kracht van de masseter is gaan afnemen. Daarbij is de plaats van het kaakgewricht ook wel verplaatst.

Cellulose wat in planten zit, kan een mens niet verteren. Herbivoren kunnen dit wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:04

Ik was vroeger enorm anti jacht, tot ik een jager leerde kennen die meer in de natuur zit zonder als met zijn geweer en me uitlegde welke dieren hij wel en niet schoot. Sindsdien heb ik geen probleem meer met de groep jagers die volgens die visie met het wild om gaan.
Deze man jaagt echter niet volgens die logica, hij heeft gewoon een lijstje met dieren dat hij wil schieten. Als je dan ook nog eens leest dat hij reeds meerdere keren illegaal bezig was en ook al de dood van een neushoorn op zijn geweten heeft (die dieren zijn met uitsterven bedreigd), dan geloof ik echt niet dat hij niet wist dat hij illegaal bezig was. Een ervaren jager zal het dier trouwens snel en meestal met 1 schot doden, deze heeft nog 40 uur rondgelopen. Ik zou dit trouwens even erg vinden, moest het een minder populair dier zijn.

En ff naar de vegetariërs toe: alle respect voor jullie keuze, maar toch 2 opmerkingen; 1. Vlees eten of niet hoort niet in deze topic thuis en 2. Ook voor jullie groenten sterven dieren hoor, ze sterven door de aantasting van hun leefwereld voor de velden, boeren doden ze omdat ze hun teelt bedreigen en ze sterven tijdens het transport van de oogsten. Het enige verschil tussen vleeseters en vegetariërs, is dat bij vleeseters de slachtoffers zichtbaar op hun bord liggen. Bijna alles wat we gebruiken heeft helaas dierenslachtoffers gevraagd, dus hou aub op met te denken dat je superieur bent (dit laatste zinnetje telt enkel en alleen voor degenen die neerkijken op vleeseters)