Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:28

mamamier schreef:
Even een hersenspinsel: Stel dat ik vanaf vandaag mijn katten alleen nog maar bloemkool zou voeren, omdat ik zelf ook vegetarisch eet (is niet zo overigens), heb ik dan het meeste respect van jullie allemaal voor dieren of mishandel ik daarmee mijn katten?

:') _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:29

Ayasha schreef:
Dat er bij halen heeft ook een reden he RP. Wanneer vegetariërs zo open en respectvol zouden discussiëren zou daar veel minder en mogelijk zelfs geen behoefte aan zijn. :)
Zeggen dat iemand geen respect kan hebben voor dieren wanneer die vlees eet is ook niet constructief, geeft geen ruimte voor een open respectvolle discussie en is grond voor tegenreactie.

Ja, dat had ik moeten verduidelijken. Ik bedoel dat beide kanten op. Ik kan me echt enorm ergeren aan mede-veganisten die een 'discussie' zo beginnen. := Het maakt ook dat mensen juist (terecht!) hun hakken in het zand zetten. Als je iets wilt bereiken kan dat alleen met open vizier en ook met de acceptatie dat je nou eenmaal niet iedereen kunt (en hoeft!) overtuigen.

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:31

Ik zit met verbazing dit topic door te lezen.... en ga me er heel even in mengen.
Vooral de vooroordelen die in het begin genoemd worden vind ik eigenlijk best vervelend.

Ik vind persoonlijk dat je respect voor een dier kan hebben en toch eet ik vlees.
Want dan zou zo'n beetje de helft bokt geen respect hebben voor dieren. Op die manier interpreteer ik je OP.
Respect heeft heel veel definities, dus ook in dit onderwerp.
Maar dat is mijn mening.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:32

Vjestagirl schreef:
Sorry 99% van de mensen. Die overige 1% zal last hebben van ziektes, voedsel intoleranties etc. waardoor ze gedwongen worden vlees te eten.

Wauw ... er zijn nog wel meer procenten waardoor mensen gedwongen zijn om bepaalde dingen wél te eten omdat het geld er bijv niet is om het andere te eten.
Spijt me, maar die vleesvervangers o.a zijn niet de goedkoopste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:33

mamamier schreef:
Even een hersenspinsel: Stel dat ik vanaf vandaag mijn katten alleen nog maar bloemkool zou voeren, omdat ik zelf ook vegetarisch eet (is niet zo overigens), heb ik dan het meeste respect van jullie allemaal voor dieren of mishandel ik daarmee mijn katten?

Ik weet niet zeker of je het 'grappig' bedoelt, maar ik vind het zeker een interessante invalshoek. Er is veganistisch voer voor bv. katten en honden. Ik ken een aantal mensen die hun katten en honden dat voeren. Ik vind dat heel, heel dubbel. Zeker katten hebben een lichaam dat gebouwd is op het verteren van vlees en dat functioneert op bepaalde stoffen die in vlees zitten. Kan en mag je hen dat ontnemen vanwege je eigen overtuigingen? Welk belang van welk dier weegt dan zwaarder? Zou je dan maar helemaal geen dieren die carnivoren zijn moeten houden?

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:35

Ik heb echt wel respect voor mijn dieren en beesten. Echter, haha om dat discussie nog een beetje wat pit mee te geven denk ik. Ben ik dochter van een jager, en ga zelf mee op jacht. Wat er geschoten wordt eten wij zelf op. Lekkerder scharrelvlees is er niet. Verder vermijdt ik ook de plofkip enzovoorts.

Maar waarom kan ik dan geen respect hebben voor dieren en alles wat leeft? Als ik de hele dag in het veld ben ook, ik heb echt wel respect voor de natuur en de beesten. Voor koeien kippen en alles wat leeft. Wij hebben traditie dat we netjes bedanken vlees, dank hert, dank gans of eend.

Ik denk dat iemand die geen vlees eet uit dierenliefde ook respect heeft voor dieren, dat maakt toch niet uit. Maar waarom zou ik en de andere die hier reageren die wel vlees eten geen respect kunnen hebben voor dieren? Alleen maar omdat het ons ook lekker smaakt? Dat is al de hele mensheid zo geweest, mensen eten vlees, vlees komt van dieren. Zo gaat dat nou eenmaal. Als wij jullie nou lekker bij jullie keuze houden door geen vlees te eten, mogen wij dan zelf wel bepalen of wij wel vlees eten en tegelijkertijd respect voor dieren hebben?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 14:35

xDenies schreef:
Vjestagirl schreef:
Sorry 99% van de mensen. Die overige 1% zal last hebben van ziektes, voedsel intoleranties etc. waardoor ze gedwongen worden vlees te eten.

Wauw ... er zijn nog wel meer procenten waardoor mensen gedwongen zijn om bepaalde dingen wél te eten omdat het geld er bijv niet is om het andere te eten.

Maar die hoef je (net als vlees trouwens) ook niet iedere dag te eten. Het is heel prima te doen om gezond vegetarisch te eten voor €20,- per week in je eentje. Met meerdere personen zal het bedrag pp alleen maar omlaag gaan. :)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:35

RedPassion schreef:
mamamier schreef:

Ik weet niet zeker of je het 'grappig' bedoelt, maar ik vind het zeker een interessante invalshoek. Er is veganistisch voer voor bv. katten en honden. Ik ken een aantal mensen die hun katten en honden dat voeren. Ik vind dat heel, heel dubbel. Zeker katten hebben een lichaam dat gebouwd is op het verteren van vlees en dat functioneert op bepaalde stoffen die in vlees zitten. Kan en mag je hen dat ontnemen vanwege je eigen overtuigingen? Welk belang van welk dier weegt dan zwaarder? Zou je dan maar helemaal geen dieren die carnivoren zijn moeten houden?

Nee het was echt een serieuze vraag. Ik weet zelf ook het antwoord niet. Maar ik heb er inderdaad wel eens over gelezen, vegetarisch voedsel voor huisdieren. Het lijkt mij niet goed maar heb het nooit geprobeerd. Ga het ook niet proberen omdat ik bang ben dat mijn katten tekort komen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:36

xDenies schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat ligt er maar aan wat je koopt/wilt eten. ;) Ik weet zeker dat wij net zo goedkoop (of nog goedkoper) uit zijn met veganistische maaltijden die helemaal compleet en vers zijn dan mensen die een stuk plofkip op hun bord hebben. Dat is een keuze, maar ik vind geen geld wel een erg 'makkelijke' reden. Waar een wil is, is een weg.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:39

Veganistisch voer voor een kat is een echte no-go en in mijn ogen ook echt mishandeling van het dier. Anders dan de hond is een kat een verplicht carnivoor daar sommige lichaamsprocessen van een kat uitsluitend uitgevoerd kunnen worden onder de invloed van dierlijk eiwit. Geen dierlijk eiwit voeren is niet voldoen aan de kat zijn basisbehoeften.

Voor honden is dat iets anders. Een hond kan in principe teren op alleen plantaardige bronnen.

Overigens vind ik het in beide gevallen te ver afstaan van de natuurlijke waarde van het dier en zouden mijn dieren dus altijd dierlijk eiwit in hun dieet houden.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:41

Ik vraag me af wat deze discussie met respect te maken heeft.

Ik heb in de 2 jaar dat ik nu vegatarier ben nooit aan respect gedacht.
Ik eet geen vlees omdat ik het à niet lekker vind. En b uit principe.

Ik heb echt nog nooit gedacht dat ieman die wel vlees eet geen respect heeft voor dieren.
Want wat heeft dat er mee te maken??

Kan iemand die vlees eet opeens minder goed voor dieren zorgen dan mij?
Tuurlijk niet.

En wat maakt her uit? Altijd dat gedoe over wel of geen vlees..
Ik eet geen vlees, omdat ik dat niet wil.
En als een ander dat wel wil, gooi ik zo een biefstuk in de pan.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:42

Vjestagirl schreef:
Maar die hoef je (net als vlees trouwens) ook niet iedere dag te eten. Het is heel prima te doen om gezond vegetarisch te eten voor €20,- per week in je eentje. Met meerdere personen zal het bedrag pp alleen maar omlaag gaan. :)

Ga er verder niet op in, maar of het nu om vlees gaat of niet; er zijn mensen die dit geld niet hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 14:45

xDenies schreef:
Vjestagirl schreef:

Ga er verder niet op in, maar of het nu om vlees gaat of niet; er zijn mensen die dit geld niet hebben.

Prima, maar als je t geld hebt niet voor vega dan heb je ook het geld niet voor vlees :). Ik kan voor hetzelfde bedrag als dat k n maaltijd met vlees maak er ook eentje zonder maken. Het is soms wat zoeken, en je moet bereid zijn om wat afwegingen te maken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:46

ingeb0rg schreef:
Maar waarom kan ik dan geen respect hebben voor dieren en alles wat leeft? Als ik de hele dag in het veld ben ook, ik heb echt wel respect voor de natuur en de beesten. Voor koeien kippen en alles wat leeft. Wij hebben traditie dat we netjes bedanken vlees, dank hert, dank gans of eend.

Als jager heb jij je ook aan regels te houden. Je mag niet lukraak overal dieren afschieten omdat je ze toevallig ziet lopen, je bent voornamelijk jager om over-populatie tegen te gaan. Tenminste, dat is wat mij is geleerd. Dus in dat opzicht werk je voor het behoud van de natuur en de leefomgeving van andere dieren bijvoorbeeld.

Dus tjah, heb je dan wel of geen respect voor dier en natuur? In mijn opinie wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:47

xDenies schreef:
Vjestagirl schreef:

Vleesloos (of vervangersloos) is nog goedkoper ;)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:47

Laat maar, de helft van mijn zin word niet eens gelezen :)

Anoniem

Re: Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:48

Nee vertel maar...

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:50

xDenies schreef:
Laat maar, de helft van mijn zin word niet eens gelezen :)

Ik lees je bericht wel, en ik eet zelf vlees, maar je begrijpt toch zelf ook wel dat wat geraspte kaas of bonen die veel eiwit bevatten een stuk goedkoper zijn dan vlees? Als ik eens weinig geld heb voor de boodschappen dan eet ik zoveel mogelijk vegetarisch omdat dat goedkoper is.

Ayasha
Blogger

Re: Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:52

alleen jammer dat je daar geen ijzer en vit. B12 uit haalt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:54

Even een leuke gedachte: respect voor dieren is ook respect voor mensen. Dat lees ik niet echt terug als je meteen vleeseters afschiet als respectloze lui.

Ik eet vlees, dagelijks, en heb respect voor dieren. Ik zal nog een stap verder gaan: op dit moment is het voor mij geen prioriteit om veel geld uit te geven en tijd te besteden aan het uitzoeken en kopen van zo eerlijk mogelijk vlees. Ik hou wel van kwaliteit en supermarktkiloknallers zijn meestal prut dus dat koop ik zelden, maar dus niet om de 'juiste' redenen volgens sommigen.
Want tja, ik vind mezelf toch belangrijker dan een willekeurige koe of kip. Niet superieur ofzo, maar in mijn leven ben ik de belangrijkste persoon en ik ben zo realistisch om eerlijk toe te geven dat ik mn eigen leven meer waard vind dan het kipje van boer jan. En in mijn leven speelt meer dan principes en meer dan geld, mijn leven is grijs en niet zwartwit.

Dikke kans dat ik over een paar jaar een stuk minder vlees eet, meer eerlijk vlees (biologisch is ook zo'n hype, echt niet per se beter!) en er juist wel meer mee bezig ben. Maar nu heb ik daar geen ruimte voor, kom elke dag al moeilijk genoeg door. Ik ben elke dag blij als ik genoeg eten naar binnen krijg. Ik ben gek op vlees en verder een hele moeilijke eter. De meeste vleesvervangers krijg ik niet weg. Ik ga over mn nek van noten, peulvruchten etc. De structuur kan ik niet verdragen. Dus iedereen die hier roept dat het simpel is om gezond zonder vlees te eten: dat is niet voor iedereen zo simpel! Ja natuurlijk KAN het. Ik kan best elke dag kokhalzend die prut wegwerken als ik dat echt zou willen. Ik heb echter nu geen zin om van eten een dagelijkse hel te maken dus blijf lekker mezelf het vlees gunnen en hou mezelf daarmee gezonder dan principieel gaan lopen doen. Als er weer ruimte vrij komt om zo'n strijd aan te gaan, dan doe ik dat graag. Maar het nu mezelf moeilijk maken om die ene koe te besparen? Nee dank je, daarvoor heb ik teveel respect voor mezelf....

Oh en katten vegetarisch of veganistisch voeren??? Over geen respect voor dieren gesproken....

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:55

Ayasha schreef:

Dat is zo, maar om daar voldoende van binnen te krijgen hoef je alsnog niet elke dag vlees te eten. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 2,8 microgram. In een biefstukje van 75 gram zit al 2,5 microgram. In een schaaltje yoghurt zit ook al 1 microgram. Met 2 eitjes en 2 glazen melk zit je er al bijna aan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:57

Betere vraag: Waarom maken we het onszelf zo moeilijk met al deze respectgedachten?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 14:57

Ayasha schreef:

Als jij 100 tot 150 gram vlees per week eet is dat voldoende voor je ijzer en B12 behoefte, dus opzich hoeft dat geen probleem te zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:58

YellowGray schreef:
Ayasha schreef:

Dat is zo, maar om daar voldoende van binnen te krijgen hoef je alsnog niet elke dag vlees te eten. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 2,8 microgram. In een biefstukje van 75 gram zit al 2,5 microgram. In een schaaltje yoghurt zit ook al 1 microgram. Met 2 eitjes en 2 glazen melk zit je er al bijna aan.

Een gezond mens wellicht iet. Maar again; niet iedereen is gezond. Je hoeft echt geen zware ziekte te hebben om wel degelijk meer vlees te moeten eten om aan de benodigde vit. en ijzer te komen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:59

Ik geloof heus dat we anno 2015 niet afhankelijk van vlees hoeven zijn en dat het vaak een keuze is, maar eerlijk gezegd zie ik het slachten van een dier voor vlees niet als respectloos. Het is misschien maar net welke associatie je hebt bij het woord respect. Daarnaast denk ik dat we van nature toch echt nog steeds meer omnivoor zijn ook al hebben we meer keuze vrijheid daarin. Eerlijk gezegd vind ik een paard in laten slapen wat niet berijdbaar is of een koe slachten en opeten net zo erg. Het dient de mens of juist niet meer en daarmee stellen we ons superieur op tegenover dieren. Heel eerlijk gezegd zie ik ons als mens ook 'boven' het dierenrijk staan. Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat er voortdurend misbruik van dieren gemaakt moet worden, maar dat gebeurd niet alleen door ze op te eten. Dat doe je ook door leer te gebruiken, naar de dierentuin te gaan en ja, zelfs een paard te berijden. Niet om met het 1 het ander recht te kletsen, maar wij mensen maken voortdurend gebruik van dieren.

Los van dat vind ik vlees ontzettend lekker en ben ik inderdaad, als ik dieren en mensen als gelijke zie, zo egoïstisch om voor mijn eigen genot te kiezen boven dat van een dier, maar bij het woord respect denk ik aan iets heel anders. Ik zie dat niet in dood of leven, maar in de kwaliteit van leven. Dus ja, biologisch voedsel moet de standaard worden en vlees mag van mij ook nog duurder worden zodat het meer een luxe artikel wordt. Daarentegen zouden noten, granen, zaden, groentes, vleesvervangers etc juist veel en veel en veel goedkoper moeten.

maar goed da's de komende 100 jaar nog een utopie vrees ik