Boerka-/Niqaab-verbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 01:36

Ik bedoel, als je een uitzondering gaat maken, ondersteun je het dus. En zoals ik net ook al zei, is het dan de schuld van deze wet dat deze vrouwen nog meer onderdrukt worden, in de zin van niet meer naar buiten mogen? Volgens mij ligt dat probleem niet bij deze regel (die gewoon geen uitzondering maakt voor algehele gezichtsbedekking), maar bij degene die deze 'regel' bedenkt en handhaaft. En wanneer je als vrouw zelf graag een niqab/boerka draagt kan ik me niet voorstellen dat een versie met open gezicht echt Goddeloos is, maar goed... Dat zal. Voor deze kleine groep is het vervelend maar...

De SGP moest verplicht vrouwen toelaten. Hier kraait ook geen haai naar, want dat is toch logisch dat vrouwen dat ook mogen? Vinden wij met zijn allen... Er zijn ook vast Christelijke vrouwen die het hier zelf niet mee eens zijn, maar in deze tijd is het gewoon belachelijk om zo een regel te handhaven, of dat nou bij je geloof hoort en in de Bijbel staat wel of niet.

Deze situatie vind ik erg vergelijkbaar. Men wil gewoon dat mensen herkenbaar zijn in openbare ruimtes, deze ongeschreven regel om een boerka/niqab te dragen verhindert dat.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 25-05-15 01:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 01:39

Jessix schreef:
Maar waarom wil je perse die vrouw zien? Voel je je bedreigt als je geen gezicht ziet? Ik kan me daar dan weer niet bij voorstellen.

Het maakt mij niet hoe iemand zich kleed en om welke reden dat is.

Niet het hele topic gelezen, desondanks wil ik hier even op ingaan. Ja ik voel mij bedreigd als iemand zijn gezicht bedekt. Ik heb twee keer een gewapende overval meegemaakt en heb nog vaak nachtmerries van mannen in bivakmutsen. Ik vind deze regel niet meer dan normaal, er kan heel snel misbruik gemaakt worden van zo'n boerka.

Met hoofddoeken heb ik absoluut geen probleem.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 01:41

Maar een uitzondering maken?

Imo was er zonder de immigranten uit de landen van waaruit de burka zijn oorsprong heeft, nooit een verbod gekomen. Tenminste dat zegt mijn gevoel, en kan her uiteraard mis hebben. Want bivakmutsen en helmen in een winkel af hebben is gewoon een kwestie van normen en waarden. Tenzij ze uiteraard gaan overvallen, Maar ja daar hou je met deze wet dat ook niet tegen :=

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 01:44

Sinds er in Nederland mensen dmv een niqab/boerka met een bedekt gezicht rondlopen in openbare ruimtes, wordt de behoefte gecreëerd om deze ook mee te nemen in de wet aangezien het gezicht hier net zo bedekt is als met een helm of bivakmuts... Doe je dat niet, dan maak je toch een uitzondering?

Celiien

Re: Boerka-/Niqaab-verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 01:45

Ik ga morgen uitgebreid reageren want val nu zowat om van de slaap. Excuses, mijn reactie komt nog !

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 01:48

De wet is niet gemaakt zodat er minder vrouwen onderdrukt zouden worden. Dan zou de wet wat mij betreft ook helemaal de plank mis slaan. Het is maar zo'n kleine groep vrouwen die een boerka dragen. En waarschijnlijk zijn die vrouwen nu niet beter af.

De wet is er zodat iedereen herkenbaar moet zijn in publieke ruimtes.

Iets anders, telefoneren en whats appen op de fiets hebben ze niet verboden omdat het verbod niet te handhaven was. Kortom er zijn te weinig politieagenten die het kunnen controleren en beboeten. Terwijl zo'n wet de maatschappij wel aantoonbaar veiliger maakt. Dat is toch vreemd? Een boerkaverbod maakt Nederland niet veiliger.

smurffie

Re: Boerka-/Niqaab-verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:42

Waarschijnlijk zorgt deze wet ervoor dat een groot deel van de mensen die een boerka draagt straks niet meer het huis uit mag. En toch ben ik er blij mee.
Ik voel me niet veilig bij iemand met een boerka, iemand vroeg hier waarom je zo nodig die vrouw moet zien, omdat er misschien een man onder zit , omdat mimiek een mens tekent, omdat je zenuwen bij een overval vooraf ook kunt waarnemen, omdat non-verbale communicatie ruzies voorkomt en omdat ik me niet veilig voel bij een cultuur van vrouwen onderdrukking.

Die golf overvallen in België door mannelijke boerka dragers? Onder zo'n wijde alles bedekkende boerka zochten ze de beste plekkenuit om buit te maken. En volgens mij waren dat geen moslims, alleen werd de cultuur er wel op aangekeken.

Als iemand een hoofddoek wil dragen is dat zijn eigen keuze, maar gezichtsbedekking is mijn inziens een beperking voor veiligheid.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:47

Als je het heel zwart-wit wilt trekken zou er geen enkele geloofsovertuiging openbaar moeten zijn (wat al eerder in dit topic is gezegd volgens mij) er wordt vaak gezegd dat wij respect moeten hebben voor hun geloof maar dat moet andersom dan toch ook. Als ik als vrouw met een diep decolleté naar een islamitsch land ga wordt ik direct opgepakt.

Ik heb ooit ik Gouda in een kledingwinkel gewerkt en daar werd zeer regelmatig gestolen en er verdwenen héél veel dingen onder de boerka en als het alarm af ging was het een hoop gedoe en bleven ze echt niet staan en wilde ook niet mee werken. Dankzij snel reageren van een agent kon een vast "klant" gepakt worden en die bleek speciale zakken onder haar boerka gemaakt te hebben om daar via haar mouw spullen in te laten glijden!!

Plus het feit dat je niet kunt communiceren met deze mensen (je mist de gezichtsuitdrukking) maakt voor mij dat ik het eens ben met het verbieden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 09:44

Vjestagirl schreef:
En als een autochtoon een burka draagt? Gewoon iemand die hier geboren is?

Daar denk ik hetzelfde over: ik kan niet zien wie het is, dus weet ook niet of zo iemand hier geboren is of niet. Dat staat voor mij los van elkaar: je moet gewoon zichtbaar zijn. Je hebt nu ook van die (ik hoop dat ik het goed schrijf) Morph-pakken. Hou ik ook niet van. Leuk grapje, maar niet als iemand een gesprek met mij wil aanknopen. Dan mag diegene mooi zijn/haar gezicht vrijmaken, anders geen gesprek.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 09:50

Free2 schreef:
Overigens, op de vraag of deze wet nuttig is gezien het weinige aantal boerkadraagsters in Nederland: Ik denk niet zozeer dat het de politiek ging om extra inkomsten door boetes hiervoor uit te schrijven maar dat het gewoon een principekwestie is. Dus ongeacht of er 10 of 10000 vrouwen met boerka's rondlopen. Overigens is de wet niet eens alleen tegen boerka's maar ook tegen integraalhelmen of dat soort dingen. Dus ik denk niet dat deze wet speciaal is aangenomen om Moslims 'lastig te vallen', maar gewoon om te zorgen dat men een gezicht laat zien als hij/zij over straat loopt.

Dit inderdaad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:48

janderegelaa schreef:
De stroming binnen de Islam die het verplicht om de vrouwen een Boerka of Niqaab laten dragen is de stroming die je tot aanhangers van IS en de Taliban kan rekenen.

Nee. Een koe heeft vier poten maar niet alles met vier poten is een koe.
De Taliban en de IS zin extreem en dwingen zaken als burka's af, maar niet iedereen met een burka is dus automatisch aanhanger van de Taliban of IS.

Laten we dat onderscheid goed blijven maken.

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:52

Zo'n verbod speelt puur in op onderbuikgevoelens, en dat lijkt mij niet oké. Voor degenen die menen dat elke vrouw die een boerka draagt onderdrukt wordt: zie http://www.npo.nl/artikelen/dit-is-de-d ... de-vrouwen Nederlandse jongedame met boerka spreekt over hoe en waarom. En zij is niet de enige, ik ken meer Nederlandse (100% autochtone!) dames die uit vrije wil een boerka of niqaab dragen. Begrijpen doe ik het niet, maar als zij er blij van worden..

Ik heb onder meer in Tunesië, Egypte en Koeweit gewoond, waar een boerka of niqaab de normaalste zaak van de wereld is, zelfs in de hoofdstad. Hierdoor ben ik er ook anders naar gaan kijken. Nee, ik vind het niet prettig dat iemand er in Nederland een draagt, maar het is geen uiting van extremisme. Het probleem ligt bij mijzelf en bij mijn associaties, en niet bij de boerkadraagster. Het heeft niet mijn voorkeur, maar als je gelooft in vrijheid van religie, dan hoort dit er ook bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:53

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar hoe worden vrouwen die een boerka dragen gecontroleerd bij een paspoort controle o.i.d.? Voor de rest ben ik het eens me dit verbod, aangezien ik graag wil zien tegen wie ik praat zodat ik kan zien hoe diegene reageert, en wie weet zit er een man onder, je kan het gewoon niet zien.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:58

Heike schreef:
Ook bivakmutsen en integraalhelmen worden verboden trouwens.

Ik kan het burka en niqaab verbod wel begrijpen evenals bovenstaande quote
maar een hoofddoek was in de jaren 30 ook een normaal nederlands beeld dus dat moet wel kunnen want zoveel anders zijn de hoofddoeken niet, je kan prima zien met wie je te doen hebt!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 11:03

kwita schreef:
Heike schreef:
Ook bivakmutsen en integraalhelmen worden verboden trouwens.

maar een hoofddoek was in de jaren 30 ook een normaal nederlands beeld dus dat moet wel kunnen want zoveel anders zijn de hoofddoeken niet, je kan prima zien met wie je te doen hebt!

Die hoofddoeken werden alleen gedragen tijdens het huishouden of om een kapsel tijdens (regen)buien netjes bij elkaar te houden. Eenmaal op bezoek of waar ook binnen, ging deze netjes af.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:03

Jillsil schreef:
er wordt vaak gezegd dat wij respect moeten hebben voor hun geloof maar dat moet andersom dan toch ook. Als ik als vrouw met een diep decolleté naar een islamitsch land ga wordt ik direct opgepakt.

Je wilt dus eigenlijk dat wij ons gaan verlagen tot hetzelfde niveau? Waarom?

Citaat:
Ik heb ooit ik Gouda in een kledingwinkel gewerkt en daar werd zeer regelmatig gestolen en er verdwenen héél veel dingen onder de boerka en als het alarm af ging was het een hoop gedoe en bleven ze echt niet staan en wilde ook niet mee werken.

Wat flauw! Criminelen die niet meewerken, je verwacht het niet.

(Het probleem hier is dus niet de boerka, maar iemand die opzettelijk en regelmatig diefstal pleegt. Daar zijn er heel wat van in Nederland - meer dan die paarhonderd boerkadraagsters - en daarvan rennen er heel wat weg als ze gepakt dreigen te worden. Het gemeenschappelijke is dat ze aan het stelen zijn. Maar dat is al strafbaar.
En denk niet dat de winkeldiefstal vanwege deze regels ineens gigantisch af gaat nemen, want dat is gewoon niet zo.)

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:07

Shenavallie schreef:
kwita schreef:

Die hoofddoeken werden alleen gedragen tijdens het huishouden of om een kapsel tijdens (regen)buien netjes bij elkaar te houden. Eenmaal op bezoek of waar ook binnen, ging deze netjes af.

Maar kijk naar het christelijk geloof: Die kapjes die de nonnen dragen bedekken ook het gehele haar. Hier heb ik geen problemen mee, net zoals ik met een hoofddoek geen problemen heb. Maar een boerka is nog net even een stap verder.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:11

Nou je hebt criminelen en criminelen die gelijk gaan lopen roepen dat je hun beledigd, hun geloofd niet respecteert en wensen niet gearresteerd te worden door een mannelijk agent. Onder zo'n boerka kun je veel meer verstoppen dan onder een spijkerbroek. Vraag me af of je zelf nog zo sceptisch zou zijn als er bij jou voor heel veel geld gestolen zou worden.

En stukje van verlagen heb je denk ik niet goed gelezen of begrepen.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:12

Shadow0 schreef:
Jillsil schreef:
er wordt vaak gezegd dat wij respect moeten hebben voor hun geloof maar dat moet andersom dan toch ook. Als ik als vrouw met een diep decolleté naar een islamitsch land ga wordt ik direct opgepakt.

Je wilt dus eigenlijk dat wij ons gaan verlagen tot hetzelfde niveau? Waarom?

Simpel: Zij voelen zich niet prettig bij mensen met een laag truitje in hun land, dan respecteren we dat en doen wij dat ook niet aan. Wij voelen ons niet prettig bij iemand zonder gezicht in dit land, dan respecteren ze dat en laten ze die boerka af. Is wat mij betreft niet onszelf 'verlagen' naar een ander niveau maar gewoon een beetje bescherming van de Nederlandse cultuur.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Free2 op 25-05-15 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:12

Jillsil schreef:
Als je het heel zwart-wit wilt trekken zou er geen enkele geloofsovertuiging openbaar moeten zijn (wat al eerder in dit topic is gezegd volgens mij) er wordt vaak gezegd dat wij respect moeten hebben voor hun geloof maar dat moet andersom dan toch ook. Als ik als vrouw met een diep decolleté naar een islamitsch land ga wordt ik direct opgepakt.

Ben je ooit wel eens in een islamitisch land geweest, vraag ik mij dan af. Als Midden-Oostendeskundige kan ik je verzekeren dat je niet wordt opgepakt met een diep decolleté hoor :+ Zelfs in een zeer conservatief land als Koeweit heb ik minirokjes en decolletés gezien, en degenen die ze droegen werden gewoon met rust gelaten ;)

Stiperdestip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:13

Ik ben het er wel mee eens. Ik vind dat deze mensen zich ook maar meer moeten aanpassen aan de Nederlandse cultuur.
Als ik zulke mensen tegenkom, loop ik er toch wel met een boogje omheen.
Ik vind dat je het gezicht van iemand gewoon moet kunnen zien, dit hoort hier gewoon niet. Wij moeten ons altijd maar aan de andere culturen aanpassen, laten ze dat nu dus mooi eens voor ons doen.

In zulk soort laden bouwen ze voor ons vast ook geen kerken omdat dat bij ons christelijke geloof hoort.

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:14

Stiperdestip schreef:
In zulk soort laden bouwen ze voor ons vast ook geen kerken omdat dat bij ons christelijke geloof hoort.

Zelfde vraag als voor Jillsil: ben je ooit wel eens in het Midden-Oosten geweest? Als Midden-Oostendeskundige kan ik je verzekeren dat er van Marokko tot de Golf overal kerken te vinden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:16

Narya schreef:
Jillsil schreef:

Ben je ooit wel eens in een islamitisch land geweest, vraag ik mij dan af. Als Midden-Oostendeskundige kan ik je verzekeren dat je niet wordt opgepakt met een diep decolleté hoor :+ Zelfs in een zeer conservatief land als Koeweit heb ik minirokjes en decolletés gezien, en degenen die ze droegen werden gewoon met rust gelaten ;)

In de meeste islamitische landen zou het inderdaad niet zo'n probleem zijn, maar in een land als Iran wel, maar goed dat is natuurlijk ook een Islamitische republiek.

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:17

[***] schreef:
In de meeste islamitische landen zou het inderdaad niet zo'n probleem zijn, maar in een land als Iran wel, maar goed dat is natuurlijk ook een Islamitische republiek.

http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_in_Iran

Ik citeer: 'Today, there are at least 600 churches for 300,000 - 370,000 Christians in Iran'. Maar goed, Wikipedia is dan ook compleet onbetrouwbaar als bron, daar zal wel iets van een leugen inzitten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:19

Jillsil schreef:
Nou je hebt criminelen en criminelen die gelijk gaan lopen roepen dat je hun beledigd, hun geloofd niet respecteert en wensen niet gearresteerd te worden door een mannelijk agent.

Ja natuurlijk. Want het werkt. Alles, alles, wat mensen tot hun beschikking hebben zal ook misbruikt worden in bepaalde situaties. Alleen moet je daar op een bepaald moment wel doorheen kunnen prikken.

(Overigens - ik snap heel goed dat het enorm frustrerend is, zo'n situatie. Maar het punt is dat je geen landelijk beleid moet gaan maken op 1 hardnekkige winkeldief.)

Citaat:
En stukje van verlagen heb je denk ik niet goed gelezen of begrepen.

Kun je het uitleggen dan? Jij schrijft dat wij geen respect hoeven te geven zolang zij het niet doen, en dat we nog veel stricter zouden kunnen zijn want 'bij hun mag je dit of dat ook niet.' Ik kan daar niets anders van maken dan dat je onze maatschappij wilt verlagen tot een waar vrijheid weer behoorlijk wordt ingeperkt. Als je het anders bedoelt, kun je dan toelichten wat je bedoelt?