Feminist. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:02

Ik heb hier de laatste jaren heel erg over na gedacht, ik dacht altijd dat ik en feministe was, maar dat blijkt totaal niet zo te zijn.

In mijn ogen lijden de hedendaagse gezinnen best wel onder deze beweging. We werken niet allebei (man en vrouw) omdat we dat willen, maar omdat we dat moeten, anders komen we niet meer mee.
En wie zijn daar de dupe van. Juist.. de kinderen. De sleutelkinderen, de kinderen die te dik zijn omdat er geen tijd is om een fatsoenlijke en gezonde maaltijd op tafel te zetten.
De kinderen met gedrags/leer/andere problemen waar de ouders te weinig tijd voor hebben om dit goed te begeleiden.

En dat vind ik heel erg jammer.
Ik vind het goed dat we ons allemaal ontwikkelen in de arbeidsmarkt, maar dat is ook voor veel vrouwen geen keuze meer, dat is nu ook gewoon verplicht.

Ik werk zelf weinig uren, zodat ik tijd overhoud voor mijn gezin en mijn huishouden. Ja, ik durf het best toe te geven, ik zorg graag voor mijn man.
Ik zorg er graag voor dat het eten op tafel staat en de was gedaan is.

Ik zou willen dat het voor iedereen een keuze was, maar dat is het al lang niet meer, En daarmee is in mijn ogen het doel voorbij geschoten, en zullen de volgende generaties er onder lijden.

Anoniem

Re: Feminist. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:08

Feminisme betekent niet dat vrouwen moeten werken, het betekent dat zowel de vrouw als de man zelf de keuze kan maken om te gaan werken ipv thuis te blijven. Er zijn genoeg vrouwen die kinderen krijgen maar toch ook een carrière ernaast willen, en ik vind dat dat ook mogelijk moet zijn. Mijn ouders hebben lange tijd allebei fulltime gewerkt en hoewel het niet altijd makkelijk was heb ik er nooit onder geleden.

Jij zorgt graag voor je kinderen en voor je man, en dat is je goed recht. Zonder de feministische golf was dit een verplichting geweest... Nu zou je man ook thuis kunnen blijven als hij dat prettig vindt en mocht het inkomen ernaar zijn.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:09

En daarom zou de overheid veel meer het vaderschap moeten faciliteren imo.

peach2001 schreef:
Ik ben tegen de gevolgen ervan. Mannen durven niet meer man te zijn; het huwelijk heeft geen meerwaarde meer etc. en ik ben van mening dat vrouwen niet in staat zijn in bepaalde beroepen hetzelfde te presteren.
Het feminisme staat aan de grondslag van de metroman. Zet een hulpeloze vrouw neer en elke man voelt het instinct haar te helpen. Dát instinct wordt nu onderdrukt en verdwijnt langzaam uit beeld.

domesticeer een paard en de drang naar vrijheid neemt af, generaties verder zal hij niet langer vechten met een leeuw als dat nodig is om zijn vrijheid terug te winnen.

Ik vraag me nog een paar dingen af. Wat is het probleem dat een dergelijk instinct zou verdwijnen eigenlijk? Voor wat heeft een vrouw protectie van een man nodig? En wat is er mis mee als sommige mannen zich comfortabeler voelen in een 'metroman'rol?
En doel je met die beroepen waarin vrouwen niet hetzelfde kunnen presteren op fysieke beroepen?

Dribbel schreef:
peach2001 schreef:
Ik ben een vrouw, ik laat mij leiden door emoties, want dat doen vrouwen. Ik kan niet verlangen van mijn werkgever dat hij mij hetzelfde betaald als mijn mannelijke collega. Ik kan namelijk niet op dezelfde manier een werknemer op non-actief zetten als hij doet. Ik weet dat de werknemer ons geld en klanten kost, maar zijn dochter heeft een ongeval gehad en zijn vrouw is terminaal ziek.

Ik kost mijn werkgever geld omdat ik dan wel gelijkheid wil maar wél mijn eigen toilet, ik wil niet het toilet delen met mannelijke collega's. Ik kost geld omdat men nu sensitiviteitstrainingen moet hebben, omdat ze meer rekening moeten houden met mijn emoties. etc. etc.

In onze maatschappij is het gewenst dat mannen geen zwakte tonen en vrouwen wel. Het is daardoor meer sociaal geaccepteerd dat vrouwen hun emoties uiten. Vrouwen praten gemakkelijker over hun emoties en laten dit zien. Mannen houden hun emoties over het algemeen in en proberen hun emoties zelf te verwerken. Het is dus niet zo dat vrouwen emotioneler zijn, maar ze laten het op een andere manier zien. Beide manieren hebben voor en nadelen en de een is niet beter dan de ander. Misschien kost een man die niet over zijn emoties kan of durft te praten wel meer geld, omdat hij iets niet kan verwerken en dit zijn werk beinvloed.

Los van het sociale verwachtingspatroon, ligt het ook in je karakter hoe je omgaat met emoties, dat los staat van je geslacht. Ook niet alle vrouwen voelen zich comfortabel bij hun emoties te tonen en verwerken emoties liever alleen. (Dat iets anders is dan opkroppen.)

Eens verder met je post Dribbel. Behalve dat ik vind dat mensen zo vaak moeten trouwen en scheiden als ze willen. Moeten ze lekker zelf weten. Zolang er geen kinderen zijn en als er wel kinderen zijn, dat ze dit wel doordacht doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:09

Maar de BOM mamma's (bewust ongehuwde moeders) komen toch ook voort uit het feminisme? Het is dat het beestje een naam moet hebben blijkbaar, maar ik ben toch maar verdomd blij , dat mijn moeder haar bh in de hens heeft gestoken, voor gelijke rechten van de vrouw.
En toch vooral weer niet zo een idioot grote sprong terug in de tijd willen doen en zegen de gedachte , dat een vrouw het nu dus ook (of dit nu wel of niet bewust gebeurd) zonder die man , haar kinderen kan opvoeden, zonder gelijk outcast te zijn en veel te weinig kunnen verdienen en met de nek aangekeken..,
Ook dat is feminisme...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:20

Olikea schreef:
Ik heb hier de laatste jaren heel erg over na gedacht, ik dacht altijd dat ik en feministe was, maar dat blijkt totaal niet zo te zijn.

In mijn ogen lijden de hedendaagse gezinnen best wel onder deze beweging. We werken niet allebei (man en vrouw) omdat we dat willen, maar omdat we dat moeten, anders komen we niet meer mee.
En wie zijn daar de dupe van. Juist.. de kinderen. De sleutelkinderen, de kinderen die te dik zijn omdat er geen tijd is om een fatsoenlijke en gezonde maaltijd op tafel te zetten.
De kinderen met gedrags/leer/andere problemen waar de ouders te weinig tijd voor hebben om dit goed te begeleiden.

En dat vind ik heel erg jammer.
Ik vind het goed dat we ons allemaal ontwikkelen in de arbeidsmarkt, maar dat is ook voor veel vrouwen geen keuze meer, dat is nu ook gewoon verplicht.

Ik werk zelf weinig uren, zodat ik tijd overhoud voor mijn gezin en mijn huishouden. Ja, ik durf het best toe te geven, ik zorg graag voor mijn man.
Ik zorg er graag voor dat het eten op tafel staat en de was gedaan is.

Ik zou willen dat het voor iedereen een keuze was, maar dat is het al lang niet meer, En daarmee is in mijn ogen het doel voorbij geschoten, en zullen de volgende generaties er onder lijden.

Dat betekent juist dat de emancipatie nog niet af is. Het is niet zijn doel voorbij geschoten, het doel is nog niet bereikt.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:32

Dribbel schreef:
Hierbij mijn beloofde reactie op jou post peach2001. Duurde iets langer dan ik eigenlijk van plan was, maar moest een vriendin uitzwaaien die morgen naar de andere kant van de wereld gaat. Dat ging even voor. Heb het even stukje voor stukje gedaan in quotes, zodat het duidelijk is waar ik op reageer.

Dank :) Je pb had me nieuwsgierig gemaakt. Ik zal op een zelfde wijze op een aantal delen reageren. Echter wil ik op voorhand benadrukken dat dit mijn visie op dingen is, mijn mening. Ik heb dit gebaseerd op mijn ervaringen door de jaren heen, verhalen uit eerste hand over vroeger en verhalen over vroeger alsmede een levensstijl welke actief wordt gehanteerd door grote groepen mensen waar het feminisme juist geweerd wordt.

Citaat:
En wat nou als de vrouw en man beide parttime werken en gezamelijk voor de kinderen zorgen en gezamelijk het brood op de plank leggen? Of een situatie waarbij niet word aangenomen dat de vrouw voor de kinderen en het huishouden zorgt en de mand het geld verdient? Wat als een man en vrouw samen kunnen beslissen wie werkt en wie de kinderen doet? Daar gaat het bij feminisme namelijk om. Niet dat de traditionele rollen worden omgedraaid, maar dat gelijkheid en keuzevrijheid.

Als je je verdiept had in het verleden had je kunnen ontdekken dat voor het feminisme (dus niet het pre of protofeminisme) om de hoek kwam kijken, man en vrouw veelal hun bedrijf aan huis hadden, de man en vrouw werkten beide in het bedrijf. Hoe onderling de rolverdeling was zullen ze zelf wel hebben uitgemaakt. Veel vrouwen werkten ook in de zorg, vaak vrijwillig overigens. Toen zorgde men nog voor de medemens zonder daar iets voor terug te verlangen. Dankzij de mantelzorg die meer en meer weer ingezet wordt komt dit iig weer een beetje terug wat ik persoonlijk erg positief vind.
Ik zie dan ook geen probleem in je genoemde optie. Dit was echter ook voor het feminisme al mogelijk, anders kon de afgestudeerde vrouwelijke huisarts immers niet de eerste golf van feminisme in beweging zetten ;)
In de Islam waren overigens als eerste rechten voor vrouwen (eeuwen eerder zelfs). Eenmaal gehuwd kregen ze meer rechten en zeggenschap en vrouwen mochten (graag zelfs) studeren en leraar worden. Goed onderwijs voor de dochters en zonen was immers heel gewenst.

Citaat:
Daarbij wil ik niet zeggen dat ik het allemaal maar prima vind dat mensen snel scheiden en niet aan hun relatie willen werken, trouwens.

Dat is exact waar ik op doelde. men jaagt een huwelijk in maar wil vervolgens geen moeite erin steken. Het internet staat vol met verhalen van stellen die na een jaar of korter gaan scheiden. Hierdoor, omdat het zo makkelijk is om te scheiden, steken veel mensen geen moeite erin terwijl ze wellicht heel gelukkig hadden kunnen worden samen als ze die moeite er wel in hadden gestoken. Als het aan komt waaien gooi je het makkelijker weg dan wanneer je ervoor gevochten hebt.

Citaat:
Ook ben ik het oneens met je uitspraak dat als je werkt je de kinderen niet kan opvoeden en dat er daardoor problemen met hang-jongeren zijn. Wie zegt dat mensen hun kinderen niet meer opvoeden. Ja, normen en waarden veranderen over tijd, net als de manier van opvoeden. Er zitten ontzettend verwende rotkinderen bij, helemaal mee eens, maar je kunt ze niet over 1 kam scheren. Er zijn genoeg ouders die niet beide fulltime werken en dus tijd hebben voor opvoeding en al werken ze wel beide fulltime, er zijn genoeg manieren. Ik ben zelf een kind van 2 fulltime werkende ouders in de tijd dat ik werd opgevoed als kind en toch ben ik geen vervelend kind. Hoe komt dat denk je? In mijn visie hadden mijn ouders wel degelijk genoeg tijd voor opvoeding. Door de weeks was ik op school en na school bij een gastouder of oppas voor een uurtje of 3, waarna mijn ouders het weer overnamen. In he weekend hadden ze ook genoeg tijd voor me. Het is maar een voorbeeld, maar hierme wil ik aangeven dat het niet zo is dat ouders die beide fulltime werken niet automatisch geen tijd hebben en/of net doen aan het opvoeden van hun kinderen. Daardoor kan ik redenering dat hangjongeren komen doordat ouders beide werken en geen tijd hebben voor de opvoeding ook niet snappen.

Je hebt volledig gelijk, ik heb dit wel heel kort door de bocht en zwart/wit neergezet. Echter doel ik vooral op de huidige generatie pubers die, mogelijk door de crisis als stressfactor en het veranderende leersysteem(?) mogelijk ergens tekort hebben gehad. In mijn tijd vermaakten we ons bij een vriendin thuis, gezellig film kijken. Of een bordspel met het gezin. Nu hangen er overal in de grote steden grote groepen jongeren die hoofdzakelijk wat rotzooi trappen en luidruchtig zijn. Ik zie jonge mensen schrijven, mijn bloedeigen nichtjes ook nog zelfs, die niet normaal nederlands kunnen schrijven en hun moeder(s) is(zijn) blijkbaar zo druk met haar dingen dat ze de moeite er niet in steekt om er iets aan te doen. Een 13-jarige hoort lief ipv liev te schrijven (keer op keer) en mama of mamma ipv maama, raken ipv raaken etc. etc.

Citaat:
Feminisme gaat niet om het feit dat mannen geen moeite mere mogen doen om galant te zijn, zeker niet. Feminisme gaat over gelijkheid, waarbij een vrouw evenveel recht heeft om een man te versieren zonder dat daar anders over geoordeeld wordt dan als het een man was, want waarom zou een vrouw moeten afwachten. Het gaat om het feit dat mannen, net als vrouwen hun gevoelens mogen uitten, zonder dat daar anders naar gekeken wordt in vergelijking met een vrouw die dit doet. Waarom zou je een man niet mogen versieren als vrouw als jij deze man leuk vind, waarom zou je perse moeten afwachten? Daar gaat het om. Niet dat de rollen omdraaien, maar gelijkheid en keuzevrijheid. Overleg bij je date, communieer (zo belangrijk in een relatie!). Want hoe doe je dat als je met een niet-date uit eten gaat, dan vraag je toch ook of je de rekening wil delen of dat je alleen voor je eigen gerecht betaald of dat iemand trakteerd. Ik zie daar het problem niet van in. Men hoeft het natuurlijke instinct niet te onderdrukken, maar evolutionair is het niet zo veel aanwezig dat een man perse alles moet en zal betalen op een date. Dat is een sociale constructie die afgeleid is van een instinct, waarbij de sociale constructie veel sterker is/was dan het instinct zelf.

Door de vertakking naar feminazi weten mannen veelal niet waar ze aan toe zijn. Dat merk ik uit gesprekken en in ervaringen. Het is jammer dat zij niet durven galant en charmant zijn. Dat ze niet durven te proberen waar die grens ligt en of nee indd écht nee is. ik begrijp dat dit niet de bedoeling van het feminisme is, maar het is wel een gevolg ervan, hoe onbedoeld ook.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:33

Bij ons doet mijn man grotendeels het huishouden en ik breng 'brood op de plank'. Ik kan absoluut niet koken, mijn man daarentegen kan keilekker koken. De was is iets dat ik doe, gewoon omdat hij dat echt niet leuk vindt om te doen. Ik werk meer dus hij doet meer huishouden, als hij meer zou werken zou ik meer huishouden doen. Dat is normaal vind ik. Heb hem van in bet begin duidelijk gemaakt dat het niet is omdat ik een vrouw ben dat ik het huishouden ga doen en hij heeft mij gelijk gegeven (nou ja niet met zoveel woorden :D ).
Hij is heel mannelijk, stoer en heel respectvol naar mij toe.
Nog iets waar ik feminisme voor bedank is ik 'moet' geen kinderen nemen, ik heb volledige keuze over mijn doen en laten en mijn eigen lichaam en geen enkele man die mag zeggen wat ik moet.
Wat ik spijtig vind is dat alles geseksualiseerd wordt maar dan ook echt alles.
Hoe vaak mannen mij niet lastig vallen, laatst nog een jongen van niet ouder dan 14 of 15 die kwam vragen of hij mijn borsten mocht aanraken. Heb hem verteld dat hij maar een vriendinnetje moet zoeken om dat te doen. Vraagt hij waarom niet heb hem gezegd dat ik zelf beslis wat er met mijn lichaam gebeurt en dat ik geen pop ben. Denk je dat hij dan weg ging nee hoor, zegt hij alsjeblief mevrouw. Heb me omgedraaid en gezegd als hij nog 1 woord tegen mij zei dat hij meppen kon krijgen. Dan is hij boos weggegaan. 8)7
Ik ben ook al enkele keren achtervolgt geweest, gevraagt om seks te hebben, eentje dat direct vroeg om te trouwen, telefoon nummers dat zomaar in mijn handen worden geduwd, en nog wel wat dingen die ik probeer te vergeten.
Als je ze dan afwijst, blijven volhouden zelfs als ik dan zeg dat ik getrouwd ben hoe vaak ze dan niet antwoorden je man hoeft het niet te weten. Alsof trouw zijn aan iemand raar is.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:37

Knoffer schreef:
Ik vraag me nog een paar dingen af. Wat is het probleem dat een dergelijk instinct zou verdwijnen eigenlijk? Voor wat heeft een vrouw protectie van een man nodig? En wat is er mis mee als sommige mannen zich comfortabeler voelen in een 'metroman'rol?

Sommige vrouwen hechten daar dusdanig veel waarde aan dat ze dan noodgedwongen alleen blijven omdat ze ongelukkig zijn in een voor hun incomplete relatie.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:44

Ik ben ook geen feminist. Als een grote Tumblr fan krijg ik dan ook ontzettend de schijt van van die feminazi posts. De meerderheid van de meiden om Tumblr zijn compleet doorgeslagen hierin en menen dat ze superieur zijn aan mannen.

Je hebt het hier ook over "minder ontwikkelde landen", maar dat kan je echt niet met ons vergelijken. Die cultuur zit daar zo diep erin geworteld, dat gaat heus niet op 123 veranderen. Ik ben het absoluut niet eens met wat er in Indië etc aan de gang is, maar zo is de cultuur daar helaas. Feminisme is een westers gebeuren, dat waait niet zo snel over.

Daarbij verschillen mannen en vrouwen nu eenmaal. Elk geslacht heeft zijn voor-en nadelen, en ieder doet waar ie goed in is. Het is een feit dat vrouwen fysiek niet zo geschikt zijn voor zwaar werk, je hebt natuurlijk wel uitzonderingen, maar dat even terzijde. Daarbij zijn mannen ook niet zo goed als vrouwen in communicatiewetenschappen, vrouwen zijn hierbij vanaf de geboorte al beter op ontwikkeld.
Zo kan je blijven doorgaan over van alles, het punt is dat er geen gelijkheid mogelijk is op bepaalde vlakken.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:02

peach2001 schreef:
Knoffer schreef:

Sommige vrouwen hechten daar dusdanig veel waarde aan dat ze dan noodgedwongen alleen blijven omdat ze ongelukkig zijn in een voor hun incomplete relatie.

Noodgedwongen klinkt zo dramatisch. Soms kun je niet iemand vinden die bij je past, dat is zuur, maar daar kan je niet de vrijheid een individu te mogen zijn de schuld van geven. Er is nu juist meer mogelijkheid tot diversiteit.

peach2001 schreef:
Als je je verdiept had in het verleden had je kunnen ontdekken dat voor het feminisme (dus niet het pre of protofeminisme) om de hoek kwam kijken, man en vrouw veelal hun bedrijf aan huis hadden, de man en vrouw werkten beide in het bedrijf. Hoe onderling de rolverdeling was zullen ze zelf wel hebben uitgemaakt. Veel vrouwen werkten ook in de zorg, vaak vrijwillig overigens. Toen zorgde men nog voor de medemens zonder daar iets voor terug te verlangen. Dankzij de mantelzorg die meer en meer weer ingezet wordt komt dit iig weer een beetje terug wat ik persoonlijk erg positief vind.
Ik zie dan ook geen probleem in je genoemde optie. Dit was echter ook voor het feminisme al mogelijk, anders kon de afgestudeerde vrouwelijke huisarts immers niet de eerste golf van feminisme in beweging zetten ;)
In de Islam waren overigens als eerste rechten voor vrouwen (eeuwen eerder zelfs). Eenmaal gehuwd kregen ze meer rechten en zeggenschap en vrouwen mochten (graag zelfs) studeren en leraar worden. Goed onderwijs voor de dochters en zonen was immers heel gewenst.

Aletta Jacobs mocht alleen niet stemmen en vrouwen in de wetenschap waren zwaar in de minderheid en werden ondergewaardeerd. Het was niet vanzelf sprekend dat een vrouw kon studeren aan een universiteit, daar ging ook juist die eerst feministische golf over.

peach2001 schreef:
Dat is exact waar ik op doelde. men jaagt een huwelijk in maar wil vervolgens geen moeite erin steken. Het internet staat vol met verhalen van stellen die na een jaar of korter gaan scheiden. Hierdoor, omdat het zo makkelijk is om te scheiden, steken veel mensen geen moeite erin terwijl ze wellicht heel gelukkig hadden kunnen worden samen als ze die moeite er wel in hadden gestoken. Als het aan komt waaien gooi je het makkelijker weg dan wanneer je ervoor gevochten hebt.

Wat is er mis mee zelf te beslissen hoe je in een relatie staat? Waarom moet de overheid of de kerk dat voor jou beslissen? En waarom zou je ongelukkig in een relatie blijven, omdat andere mensen het wenselijk vinden dat je vecht voor je relatie? Imo is dat aan niemand behalve de twee personen die de relatie hebben.

peach2001 schreef:
Ik zie jonge mensen schrijven, mijn bloedeigen nichtjes ook nog zelfs, die niet normaal nederlands kunnen schrijven en hun moeder(s) is(zijn) blijkbaar zo druk met haar dingen dat ze de moeite er niet in steekt om er iets aan te doen.

Of de vaders te druk zijn en er geen moeite in steekt.

peach2001 schreef:
Door de vertakking naar feminazi weten mannen veelal niet waar ze aan toe zijn. Dat merk ik uit gesprekken en in ervaringen. Het is jammer dat zij niet durven galant en charmant zijn. Dat ze niet durven te proberen waar die grens ligt en of nee indd écht nee is. ik begrijp dat dit niet de bedoeling van het feminisme is, maar het is wel een gevolg ervan, hoe onbedoeld ook.

Tja, maar dit vind ik ook weer aanstellerij. Mannen die een beetje last hebben van emoties mss? :P

Snollygoster schreef:
Je hebt het hier ook over "minder ontwikkelde landen", maar dat kan je echt niet met ons vergelijken. Die cultuur zit daar zo diep erin geworteld, dat gaat heus niet op 123 veranderen. Ik ben het absoluut niet eens met wat er in Indië etc aan de gang is, maar zo is de cultuur daar helaas. Feminisme is een westers gebeuren, dat waait niet zo snel over.

Hoe kom je daar nou bij? Ook in die landen bestaat feminisme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:05

En of er feminisme bestaat in landen als India...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:14

Er is inderdaad zelfs in een land als Nederland nog steeds verschil tussen man en vrouw. Voorbeeldje, een vrouw als beveiliger of politie? Dat is maar gek. En inderdaad ook dat er vaak word neergekeken op vrouwen die met meer als gemiddeld aantal mannen naar bed zijn gegaan dan omgekeerd. Ik ben wat dat betreft echt een beetje een rebel :+ ga nu beveiligings werk doen, altijd grote maar eerlijke mond gehad en daten was ik ook niet vies van, maar heb altijd gewoon eigenwaarde en respect gehad.

Hoe het in de wat minder ontwikkelde landen aan toegaat is gewoon vaak om te janken... Stenigen, verkrachten of zelfs moord dat word goedgepraat omdat de vrouw een "lijn" had overtreden. Als een man datzelfde had gedaan dan had er geen haan naar gekraaid. Of bijvoorbeeld dat je als vrouw niet mag auto rijden in saudi Arabië. Dat is toch ook gewoon in en in triest? Dan ben je als vrouw al per definitie afhankelijk van een man.

Ik ben voor gelijke rechten. We zijn allemaal mensen. Vrouwen zijn niet beter als mannen, dat absoluut niet.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:18

Suzanne F. schreef:
Ik ben denk ik feminist als het mij uitkomt. Qua gelijkheid in werk, inkomen en zorgtaken wel. Als er gras moet worden gemaaid of een schilderijtje moet worden opgehangen dan niet meer. :')

Waarom niet?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:24

Ik vind tuinwerk opzich best leuk om te doen! Schilderen ook! Maar ik ben vreselijk lui dus zoek iemand die het dan voor mij wilt doen :') helaas als singel is dat lastig en heb ik afgelopen week gewoon lekker met mijn schattige vrouwenhandjes al het onkruid uit mijn tuin getrokken, gemaaid en gras gezaaid en het onkruid tussen stenen ook voor het grootste gedeelte verwijderd :') wat moet dat moet haha. Maar ik noem mijzelf nog steeds geen feminist, want ik vind gewoon dat iedereen gelijk is, ongeacht geslacht, cultuur, geaardheid of wat dan ook. Ik ben gewoon voor algemene gelijkheid.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:35

Waarom niet gewoon accepteren dat mannen en vrouwen niet gelijk zijn. Beide partijen hebben hun voor en nadelen en tekortkomingen.

Ik zeg niet dat mannen beter zijn maar wel anders. In bepaalde zaken zijn vrouwen beter en in bepaalde zaken zijn mannen beter. Bij ons in het bedrijf hebben wij een hoop zware producten. 95% van de vrouwen kan of wil geen 20-25KG tillen. Dan moet er dus een man in dit geval meelopen. Hoezo gelijk zijn.... In CAO's is zelfs verschil tussen mannen en vrouwen wat betreft tillen. Als wij gelijk zouden zijn zou dat niet hoeven....

Laten wij elkaar gewoon met respect behandelen dan komen we al een heel eind. Over en weer zullen er nadelen zijn... laten wij elkaar gelijk behandelen maar niet hetzelfde van elkaar verwachten.

Vrouwen hebben hun nadelen net zo goed als mannen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:44

Kom toch nog even binnen vallen voor de mensen die zeggen niks met feminisme te hebben omdat mannen en vrouwen nu eenmaal niet gelijk zijn. Daar gaat het niet helemaal om. Ik quote mezelf maar even

Citaat:
Feminisme gaat niet over meer rechten voor vrouwen, het gaat om gelijkheid voor mannen en vrouwen die lijden onder de effecten van deze ongelijkheid.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:46

Dat er een fysiek verschil is, is volgens mij iets dat niemand ontkent. Daar gaat het niet echt om. Tuurlijk zijn er nog beroepen waarin er getild moet worden, maar fysieke beroepen worden alleen maar minder door mechanisatie. Kracht is van een steeds kleiner wordend belang. Voor een band plakken en een lamp verwisselen heb je ook slechts kippenkracht nodig.

Qua gewicht tillen zou je eigenlijk ook rekening moeten houden met gewicht en bouw, maar goed. Ik vind 20-25 kilo tillen niet zwaar iig :Y)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 23:49

Snollygoster schreef:
Ik ben ook geen feminist. Als een grote Tumblr fan krijg ik dan ook ontzettend de schijt van van die feminazi posts. De meerderheid van de meiden om Tumblr zijn compleet doorgeslagen hierin en menen dat ze superieur zijn aan mannen.

Daarbij verschillen mannen en vrouwen nu eenmaal. Elk geslacht heeft zijn voor-en nadelen, en ieder doet waar ie goed in is. Het is een feit dat vrouwen fysiek niet zo geschikt zijn voor zwaar werk, je hebt natuurlijk wel uitzonderingen, maar dat even terzijde. Daarbij zijn mannen ook niet zo goed als vrouwen in communicatiewetenschappen, vrouwen zijn hierbij vanaf de geboorte al beter op ontwikkeld.
Zo kan je blijven doorgaan over van alles, het punt is dat er geen gelijkheid mogelijk is op bepaalde vlakken.

Klopt, er zitten op tumblr rotte appels tussen die mannen no matter what de grond in de boren. Maar waarom de term 'feminazi'? Vind je dat niet een beetje respectloos? Niet alleen naar feministen toe, maar wat dacht je van de mensen die de oorlog hebben meegemaakt? Feministen gooien toch niemand de gaskamer in? Ik erger me flink aan dat soort termen om eerlijk te zijn. Feminisme is niet te vergelijken met nazi's, net zoals jij zegt dat derdewereldlanden niet met Nederland kunt vergelijken.

Ja, die landen verander je niet even 1 2 3. Maar dacht men dat ook niet in de tijd voor de eerste feministische golf? Kijk eens waar we nu al zijn gekomen. Vrouwen verkrachten en zeggen dat 't hun eigen schuld is heeft al lang niks meer met cultuur te maken. Júist in dat sport landen is feminisme keihard nodig, zodat het uiteindelijk gelijkheid op gaat leveren zoals in het Westen of tegen die tijd hopelijk zelfs betere omstandigheden.

Dat er verschillen zijn tussen man en vrouw is iedereen het over eens. Daar gaat het ook niet om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:52

Ik zie mezelf echt wel als een feminist en ik zie ook heel veel verschillen tussen mannen en vrouwen. Daarom zijn we ook verschillend toch? Had daar laatst al zo'n grappig voorbeeld mee met m'n huisgenoot. Wij hebben thuis twee katten rondlopen, en ik woon met 1 andere vrouw en 2 jongens. Als de katten 's nachts miauwen, om wat voor rede dan ook, dan zijn mijn vrouwelijke huisgenoot en ik onmiddellijk wakker, terwijl de jongens gewoon rustig doorslapen. Ook al staan die beesten aan hun deur te krabben. Heeft wel degelijk te maken met moederinstinct denk ik.

Als de vuilniszakken gewisseld moeten worden, dan roepen we ook de mannen van het huis erbij. Want sjouwen met vuilniszakken verpest onze nagellak en het doet pijn aan mijn armen om die dingen van de trappen af te zeulen.

Waar ik wel voor sta, als feminist (en ik weet dat veel mensen het hier niet mee eens zijn), zijn dingen als seksuele intimidatie. We kunnen allemaal wel zo hard roepen dat het niet aan de orde is in westerse landen, maar dat is voor iedereen een andere waarheid. Ik zie het als seksuele intimidatie als ik op een nare toon word nageroepen op straat, of als ik in mijn kont geknepen word tijdens het uitgaan. Ik ervaar dat als intens vervelend en ik kan er oprecht heel erg van in paniek raken als ik in zo'n positie kom, terwijl ik 1.85 ben en niet de lichtste. Het feit dat vrouwen altijd maar bang moeten zijn om verkracht te worden (en nou verschilt het per persoon hoe bang je hier ook daadwerkelijk voor bent natuurlijk) en dat mannen daar (uitzonderingen daargelaten) amper over na hoeven te denken. Als ik een leuke jongen via Tinder leer kennen kan ik niet zomaar bij hem thuis afspreken, want stel je voor dat het een of andere viespeuk is.. Terwijl het voor mannen de normaalste zaak van de wereld lijkt te zijn.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:53

UhNee schreef:
Snollygoster schreef:

Klopt, er zitten op tumblr rotte appels tussen die mannen no matter what de grond in de boren. Maar waarom de term 'feminazi'? Vind je dat niet een beetje respectloos? Niet alleen naar feministen toe, maar wat dacht je van de mensen die de oorlog hebben meegemaakt? Feministen gooien toch niemand de gaskamer in? Ik erger me flink aan dat soort termen om eerlijk te zijn. Feminisme is niet te vergelijken met nazi's, net zoals jij zegt dat derdewereldlanden niet met Nederland kunt vergelijken.

Ja, die landen verander je niet even 1 2 3. Maar dacht men dat ook niet in de tijd voor de eerste feministische golf? Kijk eens waar we nu al zijn gekomen. Vrouwen verkrachten en zeggen dat 't hun eigen schuld is heeft al lang niks meer met cultuur te maken. Júist in dat sport landen is feminisme keihard nodig, zodat het uiteindelijk gelijkheid op gaat leveren zoals in het Westen of tegen die tijd hopelijk zelfs betere omstandigheden.

Dat er verschillen zijn tussen man en vrouw is iedereen het over eens. Daar gaat het ook niet om.

Met 'feminazi' doel ik op de zogenaamde "feministen" die zichzelf superieur aan mannen zien en het nodig vinden om mannen de grond in te boren. Neen, dat vind ik niet respectloos, zulke vrouwen verdienen het niet om zichzelf feminist te noemen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:14

Olikea schreef:

In combinatie met de huidige economie is dit inderdaad het geval. Van mezelf ben ik best wel het huisvrouwtype, maar na een lange werkdag heb ik geen puf meer om zo lang in de keuken te staan als ik anders zou doen. We verdienen niet slecht, maar neem in de huidige maatschappij maar eens het risico om voor een groot gedeelte op één inkomen te vertrouwen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:58

Snollygoster schreef:

Oh nee? Geen feminisme in Indië?

Ik vind het echt afschuwelijk om te zeggen "die landen zijn nu eenmaal zo." Betekent het dat er dan niks aan kan veranderen? Europa was vroeger ook een patriarchale maatschappij maar wij zijn toch ook veranderd? Nee, de verandering zal in landen als Indië en Saoudi Arabië niet zo snel veranderen, maar zeggen "het is nu eenmaal zo" vind ik gewoon erg. Er zijn miljoenen vrouwen die zo onderdrukt leven in die landen en dan als excuus geven dat "hun cultuur zo is" is gewoon het hele probleem van je afschuiven. Een vriendin van een Canadese klasgenoot van me zit al maanden (!) opgesloten in een Saoudi-Arabische gevangenis. Waarom? Omdat ze met de auto reed. Is dat dan ook "gewoon hun cultuur"? En mag daar dan niks aan veranderen?

Ik vind je reactie ontzettend kop-in-het-zand. Mijn probleem niet, dus dan hoeft er niks aan gedaan worden.

Snollygoster schreef:

Sorry, maar hier moet ik gewoon van lachen :+ Je kan onmogelijk alle mannen over één kam scheren en alle vrouwen over één kam scheren. Heus niet alle vrouwen zijn vanaf de geboorte beter ontwikkeld in communicatie. Ik werk in een communicatiebureau en ik kan je vertellen dat de mannen en vrouwen in ons bureau er even goed in zijn. Er zijn evenveel verschillen tussen vrouwen onderling en mannen onderling als dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen algemeen. Zo'n deterministische visie vind ik ontzettend treurig. Mannen zijn bijvoorbeeld ook niet per definitie beter in wetenschap puur op basis van hun geslacht. Zij hebben in de loop van de eeuwen gewoon meer kansen gekregen om zich te bewijzen in de wetenschap, terwijl vrouwen dat nu pas krijgen.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 12:06

Snollygoster schreef:
UhNee schreef:

Met 'feminazi' doel ik op de zogenaamde "feministen" die zichzelf superieur aan mannen zien en het nodig vinden om mannen de grond in te boren. Neen, dat vind ik niet respectloos, zulke vrouwen verdienen het niet om zichzelf feminist te noemen.[/quote]

Ik weet wat men met 'feminazi' bedoeld. ik vind het écht niet kunnen om feministen met nazi's te vergelijken, slaat helemaal nergens op. Maar ach, het is duidelijk hoe jij erover denkt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:13

Ik had het er pas nog over met een vriend..eigenlijk vreemd dat je in een land als Nl nog steeds in de avond laat als vrouw niet zo even over eeen (lang) stuk industrieterrein naar huis kan fietsen. Of in ieder geval, prettig is het niet. Op bokt zowieso niet, want dan lok je het uit en is het je eigen schuld als er iets gebeurd, maar raar is het wel.mijn vriend fietst hetzelfde stuk en voor hem geen probleem..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:47

UhNee schreef:
Ik weet wat men met 'feminazi' bedoeld. ik vind het écht niet kunnen om feministen met nazi's te vergelijken, slaat helemaal nergens op. Maar ach, het is duidelijk hoe jij erover denkt.

Het slaat wel ergens op. De nazi's vonden van zichzelf dat ze en opperras waren, dat de rest minderwaardig was. Die zogenaamde feministen vinden van zichzelf dat vrouwen superieur zijn en dat mannen minderwaardig zijn. Dat vertoont voor mij wel heel veel gelijkenissen met de nazi's. Jij jouw mening, ik de mijne.