_Nelleke_ schreef:Tsja bedrijven die miljoenen winst maken en bonussen voorschrijven, ik heb bij zo'n bedrijf gewerkt en mijn vriend werkt nog steeds voor zo'n bedrijf. Ter voorbeeld: de mensen die daar een hoog salaris hebben, hebben tot hun 30e gestudeerd, op eigen kosten. Die werken zich het rambam 60 - 80u in de week en worden geleefd door hun werkgever. Daar hoort in mijn ogen ook een bepaalde beloning bij.
In mijn ogen niet, want
- die studiekosten hebben we als maatschappij gedragen en dat is ook prima
- zoveel werken is ongezond in allerlei opzichten
- die bedrijven maken lang niet altijd de wereld beter (in tegendeel)
Eigenlijk leggen die mensen zichzelf iets op wat niet nodig is, en verwachten dan van ons, de maatschappij, een compensatie voor hun vrijwillige offer. Maar ze hoeven geen 80 uur per week te werken. Ik zou zeggen dat het veel beter is voor iedereen als dat niet zou gebeuren. Beter voor de individuele gezondheid, beter voor het gezinsleven (en dus meer kinderen die opgroeien met hun beide ouders in de buurt), geen ongelukken door oververmoeide mensen (ik ken iemand die ook opschepte over 80 uur per week maar uiteindelijk 2 keer in de vangrail belandde...) en wellicht een veel stabielere wereld.
Citaat:
Daarbij heeft zo'n baan een bepaalde marktwaarde: iemand met dezelfde opleiding, ervaring en kennis wordt ergens anders (over de grens) net zo veel of vaak meer betaald. Je kunt dan als bedrijf niet ineens heel erg minder betalen omdat dat ethisch verantwoord is t.o.v. de maatschappij want dan lopen je goede mensen weg naar bedrijven in het buitenland.
En zo heb je nu twee concurrentiecirkels. Aan de ene kant kelderen de lonen ('want anders huren we Polen in of verplaatsen we de boel naar Thailand') vanwege de concurrentie met het buitenland, en aan de andere kant schieten de salarissen omhoog ('want anders vertrekken we naar het buitenland'.) Het gevolg is dat de stabiliteit verdwijnt, en de gevolgen daarvan zien we al. Minder goede zorg, meer ongelukkige mensen die in de problemen komen, mensen die hun huis uit moeten (maar waarheen, de goedkopere huizen zijn al verdeeld), meer onvrede omdat mensen het idee hebben dat anderen hun plek inpikken.
Citaat:
Dus voordat er enorm met modder gegooid gaat worden naar bedrijven en mensen die veel geld omzetten: Je kunt ze ook koesteren! Ze zorgen voor een hoop geld in het staatspotje en zijn wel de schouders die de meeste staatslasten dragen.

Eh, nee. Dat is onjuist. Als je alle subsidies en belastingen en aftrekposten en dergelijke neemt, dan draagt de hogere middenklasse bovengemiddeld veel, heeft de net-niet-minimumclub het het allerzwaarst, en ontspringen de echt hoge inkomens (zoals de moedige ING-directeur) en vooral ook de mensen met veel bezittingen de dans. Ook grote bedrijven dragen relatief heel weinig af, en zijn daarmee oneerlijke concurrentie voor de kleinere bedrijven, die wel de volle mep moeten betalen. Juist via de hoogste inkomens- en bezitsklassen gaat er heel veel geld uit onze economie weg waar wij niks voor terugkrijgen. Dat los je zeker niet op door mensen die al weinig hebben nog minder te laten hebben.