Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
AmoorM schreef:Wat ik me afvraag zijn er nog overlevenden van de tegen partij? Oude Duitse soldaten/officieren die achter Hitler stonden/staan. Zo ja, hoe zullen zij hier naar kijken?
Vindt ik wel erg interessant.
Hylkje schreef:Vroeger eerst er bij ons op de basisschool rond 4mei erg veel aandacht besteed aan de 2e wereld oorlog maar bijna niks over de 1ste. Vindt het nog steeds erg interessant om documentaires erover te bekijken.
Dat van die kinderen wist ik niet wat verschrikkelijk dat een dochter zich laat steriliseren omdat ze bang is dat haar kind ook zo wordt.
Vandaag ook met mijn eigen kinderen Anne Frank gekeken.
Mijn dochter van 10 vond dat heel interessant en wou van alles weten.
magda_90 schreef:Er waren zeker genoeg goede Duitsers. Mijn opa moest inderdaad verplicht werken in de fabriek en mijn oma in de bakkerij dacht ik. En áltijd braaf ja knikken, anders kon je er wel eens geweest zijn. En ook in Duitsland had je het verzet. Dingen die men vaak vergeet, want ja alle Duitsers hebben het natuurlijk gedaan...
joostvangestel schreef:Vergeet niet de de Russen de tweede wereldoorlog zijn begonnen met een verdrag mét Hitler (lees maar eens na over Molotov-von Ribbentrop.
Dat de Nazi's verslagen zijn, hebben we vooral te danken aan de absurdistische nazi's zelf. Met zo'n pure slechtheid krijg je op den duur iedereen tegen je.
Dat de bevrijding op 5 Mei een feit was, is een hele lange keten van gebeurtenissen, Stalingrad is daar maar één van. Als Hitler niet had gekozen om het verdrag met de USSR te breken, had het anders af kunnen lopen. Zonder Pearl Harbor hadden de VS misschien ook niet meegedaan aan D-Day..
Ook is het een feit dat de Russen bijzonder hoge offers hebben moeten geven voor de overwinning. Maar aan de andere kant was Stalin ook niet zo heel vriendelijk voor zijn eigen volk.