4 mei dodenherdenking zijn jullie hiermee bezig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:05

AmoorM: toendertijd zijn de overlevende soldaten gevangen genomen als krijgsgevangenen. Groot probleem was dat er zoveel soldaten waren, en nog eens zoveel mensen die uit de kampen bevrijd werden, waar ook opeens voor gezorgd moest worden.

Wat er dus van die mensen geworden is is een goede vraag. Een deel zal waarschijnlijk nog leven, ik weet (niet persoonlijk, via National Geographic ofzo) dat een aantal Duitsers hun straf hebben uitgezeten of gratie hebben gekregen en in de US terecht zijn gekomen.
Ik kan me goed voorstellen dat deze mensen zich op de achtergrond houden.

Edit: officieren worden in sommige gevallen nog gezocht vanwege grove misdaden. De "gewone" soldaat echter niet.
Laatst bijgewerkt door mirriezz op 05-05-15 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:06

Heb er minder bij stil gestaan dit jaar.....geen verklaring voor.
Wel gister naar Anne Frank gekeken ( met Jeroen Krabbé als Otto, dus nog een hele oude ) én de boy in the striped pyjamas........
We kunnen ons niet voorstellen hoe dat is.......constant leven met die angst om verraden/vergast te worden......überhaupt alleen het idee al...

Wat ik érg triest vind is dat de twee minuten stilte op meerdere plekken in Nederland verstoord is geworden door gillende en vloekende jeugd.

Dat iemand er om welke reden dan ook niet mee bezig is of aan denkt "prima " daar is iedereen vrij in, maar het bewust gaan verzieken voor een ánder......die twéé minuutjes per jaar die het écht bijzonder maken vind ik heel zielig!!

purny

Re: 4 mei dodenherdenking zijn jullie hiermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:11

Idd. En de opmerkingen die als reactie worden genoemd staan gelijk aan de daden van de Duitsers

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:14

AmoorM schreef:
Wat ik me afvraag zijn er nog overlevenden van de tegen partij? Oude Duitse soldaten/officieren die achter Hitler stonden/staan. Zo ja, hoe zullen zij hier naar kijken?
Vindt ik wel erg interessant.

Die ga je niet horen. Zijn of dood of ondergedoken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:32

Maar kwam er niet een film uit over een Jodenbeul? Zoiets dacht ik namelijk..

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 18:35

AmoorM schreef:
Wat ik me afvraag zijn er nog overlevenden van de tegen partij? Oude Duitse soldaten/officieren die achter Hitler stonden/staan. Zo ja, hoe zullen zij hier naar kijken?
Vindt ik wel erg interessant.

Er bestaat een documentaire over oud SS soldaten en er zit zelfs een kampcommandant in. Maar ik verbaasde me toch wel het meest over een dokter die nog steeds een foto van Hitler in zijn huis heeft hangen en deze ook 'groet'

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:09

Vroeger eerst er bij ons op de basisschool rond 4mei erg veel aandacht besteed aan de 2e wereld oorlog maar bijna niks over de 1ste. Vindt het nog steeds erg interessant om documentaires erover te bekijken.
Dat van die kinderen wist ik niet wat verschrikkelijk dat een dochter zich laat steriliseren omdat ze bang is dat haar kind ook zo wordt.

Vandaag ook met mijn eigen kinderen Anne Frank gekeken.
Mijn dochter van 10 vond dat heel interessant en wou van alles weten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:18

Hylkje schreef:
Vroeger eerst er bij ons op de basisschool rond 4mei erg veel aandacht besteed aan de 2e wereld oorlog maar bijna niks over de 1ste. Vindt het nog steeds erg interessant om documentaires erover te bekijken.
Dat van die kinderen wist ik niet wat verschrikkelijk dat een dochter zich laat steriliseren omdat ze bang is dat haar kind ook zo wordt.

Vandaag ook met mijn eigen kinderen Anne Frank gekeken.
Mijn dochter van 10 vond dat heel interessant en wou van alles weten.

WO| vind ik ook zeer interessant. In Verdun (Noord Frankrijk) kan je nog veel zien over de oorlog. Bunkers, musea, graven, monumenten etc. Erg interessant!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:42

Heb Duitse les gehad van en dame die de oorlog in Duitsland heeft meegemaakt.

Zo als ik van haar verhalen altijd heb opgemaakt hadden de Duitsers het zélf ook niet goed.
Werden ook verplicht gesteld om te gaan werken in fabrieken waar oorlogstuig vandaan kwam.
Hadden ook honger en angst en net zo goed ontberingen.
In feite waren zij net zo goed het slachtoffer van de man die Hitler heten.

En net zoals er slechte Nederlanders waren ben ik er heilig van overtuigd dat er ook goede Duitsers waren.
Oorlog doet gekke dingen met mensen.
Denk maar aan de reclame van "je kan het kind wél uit de oorlog halen, maar de oorlog niet uit het kind "

Wij kunnen heel makkelijk roepen over recht en onrecht, over goed en kwaad.....
Wij kunnen ons niet eens voorstellen hoe het is om te moeten overleven in een oorlogsgebied, al doe je nog zo je best.
De waarheid is altijd véél erger.

Vind het ook jammer als de hier gesneuvelde Duitsers niet herdacht worden.
Ook zij waren iemands zoon, broer, man,vriend en misschien wel iemands vader.
Ook veel Duitsers waren een slachtoffer van de oorlog.

Een mens doet rare dingen als het water hem aan de lippen staat....
Mogelijk zijn er nog steeds zowel Nederlanders áls Duitsers die er 's nachts slecht van kunnen slapen.
Hoeveel speldjes er ook op hun borst prijken bij officiële gelegenheden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:47

Er waren zeker genoeg goede Duitsers. Mijn opa moest inderdaad verplicht werken in de fabriek en mijn oma in de bakkerij dacht ik. En áltijd braaf ja knikken, anders kon je er wel eens geweest zijn. En ook in Duitsland had je het verzet. Dingen die men vaak vergeet, want ja alle Duitsers hebben het natuurlijk gedaan...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:51

magda_90 schreef:
Er waren zeker genoeg goede Duitsers. Mijn opa moest inderdaad verplicht werken in de fabriek en mijn oma in de bakkerij dacht ik. En áltijd braaf ja knikken, anders kon je er wel eens geweest zijn. En ook in Duitsland had je het verzet. Dingen die men vaak vergeet, want ja alle Duitsers hebben het natuurlijk gedaan...

Gister Schnidlers list gekeken, man wat een mooie film. Met een hele goede Duitser!
Er waren slechte Duitsers, maar ook goede.
En zo was het met Nederlanders ook, je had goede, maar Nederlanders konden ook beesten zijn hoor.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:53

Absoluut, maar veel denken nog steeds dat alle Duitsers er achter zaten en daar wordt ik soms zo moe van. :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:17

magda_90 schreef:
Absoluut, maar veel denken nog steeds dat alle Duitsers er achter zaten en daar wordt ik soms zo moe van. :o

Generalisering? Zo denken heel veel Nederlanders dat alle mensen van noord Afrikaanse afkomst rotzakken zijn

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:18

Zeker hoor, ook daar wordt ik moe van.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:24

Heel veel mensen weten niet echt wat de tweede wereld oorlog was.
Heel veel mensen weten dat het iets met jodenvervolging te maken gad en dat Nederland bezet was...
Heel veel mensen weten niet dat wij onze vrijheid in feite aan de Russen te danken hebben..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:25

Dat laatste is dan ook niet echt waar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:33

Het Duitse leger is in het oostfront verslagen door de Russen. Als de Duitsers Moskou in hadden kunnen nemen, had het weleens heel anders kunnen lopen.
Daar heeft Duitsland de oorlog verloren. Niet door market garden of d day...
Waarmee ik overigens absoluut niet wil zeggen dat dat geen belangrijke missies waren, zeker niet...
Maar om een of andere reden wordt het oostfront vaak vergeten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:23

Stalingrad was weliswaar een keerpunt, maar het vechten aan twee fronten heeft ze de das omgedaan. Plus het feit dat Hitler een belabberd strateeg was en hij zijn meer capabele generaals voortdurend in de wielen reed.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:41

Hoe heette die film van Anne Frank met Jeroen Krabbé?
De titel van die documentaire Jillsill, weet jij die?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:12

Vergeet niet de de Russen de tweede wereldoorlog zijn begonnen met een verdrag mét Hitler (lees maar eens na over Molotov-von Ribbentrop.

Dat de Nazi's verslagen zijn, hebben we vooral te danken aan de absurdistische nazi's zelf. Met zo'n pure slechtheid krijg je op den duur iedereen tegen je.

Dat de bevrijding op 5 Mei een feit was, is een hele lange keten van gebeurtenissen, Stalingrad is daar maar één van. Als Hitler niet had gekozen om het verdrag met de USSR te breken, had het anders af kunnen lopen. Zonder Pearl Harbor hadden de VS misschien ook niet meegedaan aan D-Day..

Ook is het een feit dat de Russen bijzonder hoge offers hebben moeten geven voor de overwinning. Maar aan de andere kant was Stalin ook niet zo heel vriendelijk voor zijn eigen volk.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 14:32

Pieteritus1 schreef:
Hoe heette die film van Anne Frank met Jeroen Krabbé?
De titel van die documentaire Jillsill, weet jij die?

Nee ik weet niet meer precies hoe die heet. Misschien als je even aan het googelen gaat dat je wat kunt vinden

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:33

Heet die niet gewoon het Achterhuis?

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 23:52

Mijn vader heeft allemaal documentaires opgenomen over hitler, tweede wereld oorlog en de SS. Ik heb er een paar gezien, maar wat heeft die man bezield. Ik vind het in ieder geval erg interessant. De eerste wereldoorlog heb ik ook een documentaire over gezien.

Eerste wereldoorlog word op de basisschool al weinig over verteld. Althans in mijn tijd wel. Dus daar gaat hij eigenlijk al de 'mist' in.

Ik hoop in ieder geval dat dit nooit vergeten zal worden. Vraag verhalen op van familie. Het kan namelijk nu nog. Zeker bijzondere verhalen zijn belangrijk. Mijn oma verteld ook vaak dingen. :j

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 16:28

Hierbij de link naar een documentaire over SS soldaten en hoe zij er na de oorlogen over denken. Ik zal nog verder zoeken naar die documentaire naar de kinderen van soldaten. Zelf ben ik ook nog op zoek naar het verhaal van kinderen van canadese en Amerikaanse soldaten. Als iemand weet waar die te vinden is ....?

http://www.documentairenet.nl/review/zwarte-soldaten/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:36

joostvangestel schreef:
Vergeet niet de de Russen de tweede wereldoorlog zijn begonnen met een verdrag mét Hitler (lees maar eens na over Molotov-von Ribbentrop.

Dat de Nazi's verslagen zijn, hebben we vooral te danken aan de absurdistische nazi's zelf. Met zo'n pure slechtheid krijg je op den duur iedereen tegen je.

Dat de bevrijding op 5 Mei een feit was, is een hele lange keten van gebeurtenissen, Stalingrad is daar maar één van. Als Hitler niet had gekozen om het verdrag met de USSR te breken, had het anders af kunnen lopen. Zonder Pearl Harbor hadden de VS misschien ook niet meegedaan aan D-Day..

Ook is het een feit dat de Russen bijzonder hoge offers hebben moeten geven voor de overwinning. Maar aan de andere kant was Stalin ook niet zo heel vriendelijk voor zijn eigen volk.

Stalin was misschien nog wel erger dan Hitler, zo gestoord als maar kan. Die heeft ook heel erg veel doden op zijn geweten.