Jonge moslims delen 15.000 gratis korans uit op Koningsdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:48

Past prima bij een vrijmarkt zo :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:49

Dat is niet eens echt 'uitdelen' maar meer een informatief kraampje, leuk initiatief! Vind ik die opdringerige christenen op het schoolplein heel wat anders :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:50

Prima toch. Ik zie hier niet zo'n probleem van in. Ik zou hem zelf niet aannemen maar kan me voorstellen dat als je eens benieuwd bent dit wel handig is. Je gaat ze meestal niet zomaar kopen als je alleen benieuwd bent.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:08

Mijn mond viel wel open van verbazing bij het lezen van de laatste regel in het artikel:

nu.nl schreef:
Houri: ''Ook hier in Nederland kun je als moslim van betekenis zijn voor je geloof. Daar hoef je geen duizenden kilometers voor naar Syrië te reizen.''

Iemand die naar Syrië reist voor zijn geloof, heeft zich volgens mij volledig afgekeerd van alles waarvoor God/Allah/Jahweh staat. Dus dit vind ik wel een heel pijnlijk statement. Ik hoop echt dat dit uit de context gerukt is, want het kan niet zijn dat dit een actie is van IS.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:12

joostvangestel schreef:
Mijn mond viel wel open van verbazing bij het lezen van de laatste regel in het artikel:

nu.nl schreef:
Houri: ''Ook hier in Nederland kun je als moslim van betekenis zijn voor je geloof. Daar hoef je geen duizenden kilometers voor naar Syrië te reizen.''

Iemand die naar Syrië reist voor zijn geloof, heeft zich volgens mij volledig afgekeerd van alles waarvoor God/Allah/Jahweh staat. Dus dit vind ik wel een heel pijnlijk statement. Ik hoop echt dat dit uit de context gerukt is, want het kan niet zijn dat dit een actie is van IS.

-O- Inderdaad, ik had het artikel niet gelezen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:13

Ik zoek juist niets achter die tekst, ik lees het meer als 'je hoeft geen oorlog te te voeren om een goede moslim te zijn'

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:25

Ik had er graag een gehaald in den haag maar moet werken :(
dus als er mensen zijn die in den haag zijn en toevallig met de trein reizen vanaf den haag centraal (ben aan het werk net achter centraal) :P

En daarbij waarom is de actie verkeerd... heb je er geen interesse in loop je de kraam toch voorbij :)

purny

Re: Jonge moslims delen 15.000 gratis korans uit op Koningsdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:28

Worden ze uitgedeeld op den haag centraal?

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:30

purny schreef:
Worden ze uitgedeeld op den haag centraal?

nee ze worden ergens in de binnenstad? van den haag uitgedeeld

zal wel op de vrijmarkt zijn....

alleen ben ik aan het werk achter het centraal en mogen we (logisch) hier niet weg :(

Had er alleen erg graag eentje opgehaald.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:22

joostvangestel schreef:

nu.nl schreef:

Sta je daar met je 'peace' trui (zie foto op de vorige pagina), verdenken mensen je er nog van dat je stiekem IS-strijder bent. Arme jongen... Ik weet niet waar God voor staat, dus ik kan niet zeggen of deze Syriëgangers zich daarvan afgekeerd hebben. Ik kan wel zeggen dat hun interpretatie van het geloof door heel veel moslims in Nederland, maar ook in de rest van de wereld, niet gedeeld wordt. Ik denk niet dat zijn uitspraak in dit artikel uit de context is gerukt, ik denk dat jíj zijn uitspraak uit de context rukt. Niks, maar dan ook helemaal niks, wijst er op dat dit 'een actie van IS' is.

Ik kwam op Facebook ook nog deze foto tegen uit Nijmegen:
Afbeelding

Oranje boven. :))

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:40

Ik weet niet wie het woordje "ook" in het zinnetje heeft laten staan. Dat wekt namelijk de indruk dat Syriëgangers "ook" van betekenis zijn voor hun geloof. Ik geloof ook niet dat dit sympathisanten zijn van IS, maar dit soort berichtgeving is letterlijk levensgevaarlijk.

Zonder het woordje "ook" in die zin, ziet het er ineens heel anders uit.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:49

Prima integratie foto Monalieske!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:04

MonaLieske schreef:
Sta je daar met je 'peace' trui (zie foto op de vorige pagina), verdenken mensen je er nog van dat je stiekem IS-strijder bent. Arme jongen... Ik weet niet waar God voor staat, dus ik kan niet zeggen of deze Syriëgangers zich daarvan afgekeerd hebben. Ik kan wel zeggen dat hun interpretatie van het geloof door heel veel moslims in Nederland, maar ook in de rest van de wereld, niet gedeeld wordt. Ik denk niet dat zijn uitspraak in dit artikel uit de context is gerukt, ik denk dat jíj zijn uitspraak uit de context rukt. Niks, maar dan ook helemaal niks, wijst er op dat dit 'een actie van IS' is.

Ik kwam op Facebook ook nog deze foto tegen uit Nijmegen:
[ Afbeelding ]

Oranje boven. :))

Bij hun heb ik de Koran (+ infoboekjes) gehaald :))

Ik vind het een goed initiatief. Niks opdringerigs aan, ze stonden er gewoon met hun kraampje en hadden genoeg bekijks dankzij alle reclame/ophef die vooraf is gemaakt. Hoorde om mij heen ook alleen maar positieve reacties. Ik merk dat ik best benieuwd ben naar dit geloof, dus ben benieuwd wat ik te lezen ga krijgen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:16

joostvangestel schreef:
Ik weet niet wie het woordje "ook" in het zinnetje heeft laten staan. Dat wekt namelijk de indruk dat Syriëgangers "ook" van betekenis zijn voor hun geloof. Ik geloof ook niet dat dit sympathisanten zijn van IS, maar dit soort berichtgeving is letterlijk levensgevaarlijk.

Als het al dan niet laten staan van 3 letters 'levensgevaarlijk' is, dan hangen we er echt te veel aan op. Nu wordt alles zo onder een vergrootglas gelegd en als er ergens ook maar iets is waar je mogelijk eventueel met moeite verkeerde conclusies uit zou kunnen trekken, dan doen we dat alvast... meteen. Zonder na te vragen, zonder een beetje ruimte en begrip in te lassen, zonder voorbehoud, nee, meteen grote termen erop, 'letterlijk levensgevaarlijk'.
Terwijl toch overduidelijk is dat hier iemand bezig is met goede intenties: begrip vragen op een hele rustige, kalme manier.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:28

Ik heb er een aangeboden gekregen en aangenomen.

Even 2 willekeurige pagina's open geslagen, ik snap nu de ophef al.

Maar goed, ik zal verder kijken dan mijn neus lang is, wellicht wordt het beter.

Ik heb hem in Rotterdam gekregen op het grote kerk plein. :) Daar stond een jongen met een paar koran boeken. :) Heb ze bij de doelen niet gezien, hoewel ik er wel geweest ben :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:38

Als jij door het lezen van de Koran tot de conclusie komt dat dat boek niet deugt, dan heb je tenminste zelf je oordeel gevormd en ben je niet afgegaan op wat anderen zeggen. Je hebt dan veel meer recht van spreken. Dus ook in dat geval is het een goede actie geweest.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:40

Vind het jammer dat ik ze niet ben tegen gekomen. Misschien er maar een ergens op de kop tikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:51

LindyH schreef:
Als jij door het lezen van de Koran tot de conclusie komt dat dat boek niet deugt, dan heb je tenminste zelf je oordeel gevormd en ben je niet afgegaan op wat anderen zeggen. Je hebt dan veel meer recht van spreken. Dus ook in dat geval is het een goede actie geweest.

Idd, helemaal mee eens :j

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:56

LindyH schreef:

Nou, daarom heb ik hem dus ook aangepakt. Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar ook om eens te lezen waar alle ophef nou over gaat.

Maar goed, ik zal wat verder lezen dan ik nu heb gedaan, wellicht staan er ook andere goede dingen in. :P

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:58

Shadow0 schreef:
Als het al dan niet laten staan van 3 letters 'levensgevaarlijk' is, dan hangen we er echt te veel aan op.

Ik vermoed dat dit er ergens in de dichterlijke vrijheid van de verslaggeving is bijgekomen. Als niet, dan was het wellicht een verspreking. Hoe dan ook hebben we links en rechts te maken met mensen die gewend zijn het geschreven woord boven alles te stellen. Ik geloof ook dat een resolutie over het middenoosten conflict ooit eens is mislukt vanwege de foute vertaling van één woord. Dus het kan belangrijk zijn.

Overigens vind ik het lezen van de koran een goede zaak. Heb de bijbel ook gelezen, je kan niets beoordelen als je het niet gelezen hebt en op interpretaties van anderen moet afgaan. We zijn allemaal erg snel in het veroordelen van oude geschriften, zonder feitelijk te weten wat er instaat. Dan zijn we in feite geen haar beter dan degenen die een hekel hebben aan Salman Rushdie zonder ooit zijn boek gelezen te hebben.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:04

Dag Nederlandse feestdagen dag dag en tot nooit meer ziens.. :wave:

Ik snap het wel maar waarom dan weer op koningsdag kunnen ze niet gewoon op de markt gaan staan ofzo?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:06

Waarom niet?
Koningsdag is toch geen religieus feest? Of aanbid jij Alexander soms?
Op de VRIJ-markt mag iedereen een standje hebben.
Of mogen mensen van jou op de vrijmarkt ook geen christelijke boeken of joodse kaarsenstandaarden verkopen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:23

Of erger! Allochtonen die hun meuk met zo als Jantje van hiernaast probeert te verkopen op een kleedje op de vrijmarkt! Hoe durven ze :')
Mijn hemel... Keurig een standje op de vrijmarkt met zelfs oranje kleuren en nog piepen :')
Ze meppen de koran niet om je oren, boycotten koningsdag niet en doen gewoon gezellig mee! Vreselijk :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:29

joostvangestel schreef:
Ik vermoed dat dit er ergens in de dichterlijke vrijheid van de verslaggeving is bijgekomen. Als niet, dan was het wellicht een verspreking.

Het doet er helemaal niet toe waar het vandaan komt - een enkele 'ook' te veel kan niet 'letterlijk levensgevaarlijk' zijn. Nou ja, tenzij we ons uiterste best doen om de zaken op de spits te drijven. Mijn idee: laten we dat niet doen :)

Citaat:
Hoe dan ook hebben we links en rechts te maken met mensen die gewend zijn het geschreven woord boven alles te stellen. Ik geloof ook dat een resolutie over het middenoosten conflict ooit eens is mislukt vanwege de foute vertaling van één woord. Dus het kan belangrijk zijn.

We hebben 'links en rechts' volgens mij helemaal niet per se te maken met mensen die gewend zijn het geschreven woord boven alles te stellen, maar zelfs als je heel graag iedereen over een kam zou willen scheren is dat niet het relevante hier.

Laten we liever vooral de les leren uit dat mislukte akkoord: we kunnen heel erg muggenziften over allerlei kleine details, om vervolgens een constructieve oplossing uit de weg te gaan (en wordt het Midden Oosten daar nu echt beter van...?) of we kunnen ervoor kiezen om te gaan naar een omgang waarbij je wel probeert te horen wat de ander wil zeggen, en waarbij je niet meteen allerlei buitensporige overdrijvingen gebruikt. (Overigens klapt een akkoord natuurlijk nooit op 1 woord. Het klapt op een gebrek aan wil om eruit te komen. Het woord is dan slechts de aanleiding, maar niets meer dan dat.)

Jij doet alsof 'de macht van het woord' iets is dat buiten ons staat, maar uiteindelijk geven wij, de mensen zelf dus, er betekenis aan. Jij hebt ervoor gekozen er een zeer zware betekenis aan te hangen ('letterlijk levensgevaarlijk') en je komt daar nu een beetje op terug, niet door te erkennen dat het zeer onverstandig is om zo te overdrijven, maar door te doen alsof het niet zo gezegd zou zijn. Maar in die benadering versterk je toch zelf een situatie waarin mensen elkaar op alles pakken. En dat staat ook de omgekeerde communicatie in de weg.

Uiteindelijk heb je dan vooral verliezers.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:30

Ik denk wel dat het een goed idee is, komen ze eindelijk eens met iets aan dat IS heel anders is dan het geloof waar de goede moslims aan hangen. Dat ze niet zo vreselijk en slecht zijn als die malloten bij de IS. Zoiets zal het dan zijn........

Verder, boeit t me totaal niet, ieder zijn eigen geloof en laat elkaar gewoon in hun eigen waarde. Zolang er niemand kwaad mee gedaan wordt en of aangedaan.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 27-04-15 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt