Eerste wolf in Nederland aangetroffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:42

Ik ben gewoon niet subtiel.... Sorry voor mijn persoonlijkheid :evaw:

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:47

manie schreef:

och daar kun je aan werken toch? waarschijnlijk zal de herdershond weer een belangrijkere rol gaan spelen in het leven van de schapenhouders. niet meer alleen voor de sport maar ook echt weer als waker over de kudde.. een goede schaapshond is zijn gewicht in goud waard en geen roofdier komt zo maar ongemerkt de kudde binnen..

ze komen immers ook niet met 80 km per uur binnenzeilen en grissen een lam om in het donker te verdwijnen.. wolven jagen zorgvuldig waardoor een hond ze lang voor ze willen toeslaan al opmerkt, daarboven op zal menig wolf omdraaien als een hond de kudde waakt en toch iets 'makkelijkers' zoeken.

dat wil niet zeggen dat er geen schaapshond zal sneuvelen als die daadwerkelijk het gevecht aangaat, maar het waken is vaak al voldoende tenzij een wolf zo ziek of verzwakt is dat hij geen enkele andere keuze meer heeft. en dan is het aan natuurbeheer om zo wolf op te (laten) ruimen, omdat hij geen natuurlijk gedrag meer vertoond maar een dreiging wordt.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 08-03-15 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:51

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:53

Er worden anders genoeg schapen en lammeren vermoord en aangevroten door onze lieve, schattige huishonden. Lijkt me gezien de hoeveelheden incidenten met honden en schapen al genoeg reden om je omheining in elk geval hond-proof te maken, en van hond-proof naar wolf-proof is geen grote stap meer. Anders is het een beetje loos geschreeuw, aangezien honden op het moment heel veel meer schade aanrichten dan die ene wolf ooit zal kunnen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:54

PH_Jump schreef:
Mischien hebben we onderhand ook wel zoiets :o

[VN] Bewoners en paarden Siberisch dorp belegerd door wolven

Dat is echt een uitzondering in de wereld:
In gewone omstandigheden tellen wolvenroedels in normale tijden niet meer dan twaalf exemplaren. Een roedel van 400 is hoogst uitzonderlijk. "Waarschijnlijk hebben de strenge winter en groot gebrek aan voedsel -vooral hazen- ze allemaal bij elkaar gedreven in een poging om te overleven," zegt een van de biologen. Hij verbaast zich er ook over dat de wolven voornamelijk jacht maken op grote prooien als paarden.

De omstandigheden in Nederland zijn niet zo dat er zo'n uitzonderlijke situatie kan ontstaan. Veel te warm hier.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:54

PH_Jump schreef:
Mischien hebben we onderhand ook wel zoiets :o

[VN] Bewoners en paarden Siberisch dorp belegerd door wolven

ah ja, sprekend Nederland :j :')
die kale vlakten maandenlang ondergesneeuwd en diepgevroren waardoor er bijna geen prooidieren meer zijn voor de vele vele wolven.. En dan hebben we natuurlijk 7000 paarden en 5000 herten op een relatief klein oppervlakte geparkeerd die als lopend buffet heen en weer paraderen als enige prooidieren in de wijde omgeving..

het inderdaad iets dat in Siberië kan plaatsvinden.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:00

Mijn schapen en 4 honden zijn dikke vrienden, en van andere honden heb ik geen last.
Daarbij schat ik een 'hongerige' (niet schuwe) wolf wel op andere waarde dan een gemiddelde huishond...
En binnen 3-4 dagen een goede waakhond en dubbele omheining regelen is niet echt realistisch hè.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto's zijn richting orvelte (drenthe) gemaakt.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:02

Wel een prachtig dier <3

Eigenlijk best erg dat we zo egoïstisch naar de natuur zijn geworden.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:16

manie schreef:
Mijn schapen en 4 honden zijn dikke vrienden, en van andere honden heb ik geen last.
Daarbij schat ik een 'hongerige' (niet schuwe) wolf wel op andere waarde dan een gemiddelde huishond...
En binnen 3-4 dagen een goede waakhond en dubbele omheining regelen is niet echt realistisch hè.

3-4 dagen is niet nodig. Deze wolf is voor nu een eenzame wolf die snel weer uit de polder weg is waarschijnlijk of zich in het bos stil houdt. Echter is het voor jou wel een idee om dit in de gaten te houden en aan eventuele maatregelen te denken zodra er signalen zijn dat ze ook daadwerkelijk een mogelijk financieel risico gaan vormen voor jou via je schapen. Natuurlijk ben jij absoluut niet blij met deze dieren, maar je moet ook realistisch zijn in zo'n geval.

De wolf kwam ooit voor in een dunner bevolk Nederland, maar is verdwenen door toe doen van de mens. Om dit goed te maken (om het zo maar te zeggen) zijn mensen er niet op tegen als de wolf vanuit zichzelf richting Nederland komt. Verder heb je te maken met een jager die opnieuw wat balans kan brengen in een ecosysteem. Als er een ecologische niche is voor de wolf, dan zal de wolf deze innemen. Zo werkt ecologie. Neem aan dat je daar wel een beetje in thuis bent (of niet?). Zeker omdat wolven makkelijk op kleine prooien jagen. Deze leveren per dier misschien minder energie op, maar het risico voor de wolf is ook een stuk kleiner. Je hebt te maken met winst van energie en verlies van gezondheid bij elke beslissing die een wolf maakt. Dat doen ze natuurlijk veel meer vanuit instinct, dan dat ze daadwerkelijk over winst en verlies nadenken, maar het principe zit wel in hun instinct geworteld.

Nu woon ik niet in Nederland, maar hoorde van mijn ouders wel over een muizenplaag. Een plaag kan ten onder gaan aan haar eigen success als er te veel dieren op een plaats zijn waar te weinig ruimte en voedsel is, wordt de draagkracht overschreden, treedt er voedselgebrek op en stort de plaag in. Ook klimaat, ziektes en natuurlijke vijanden hebben enorme effecten op aantal dieren. Klimaat was een oorzaak van de plaag (net als overvloed aan voedsel als ik het goed heb). Een natuurlijke vijand als de wolf kan in zo'n situatie helpen om de balans weer terug te brengen in het ecosysteem, want een plaag is een ecosysteem in onbalans. Het is maar een voorbeeld hoe de wolf ook 'goed' kan zijn. En met een overvloed aan muizen heb je te maken met voedsel dat makkelijk te eten is (weinig risico op verwonding voor de wolf) en in overvloed aanwezig is. De wolf zal dan ook niet echt omkijken naar je schapen in zo'n situatie. Het is maar een voorbeeld en wil niet zeggen dat de wolf altijd goed is, maar het geeft de 'goede' kant van de wolf aan.

Veel mensen hebben namelijk last van het zogenoemde roodkapje effect. Een angst voor wolven die gevoed is vanuit misinformatie en weinig kennis over natuurlijk gedrag van wolven.

Ariannee

Re: Eerste wolf in Nederland aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:30

Mij lijkt het echt gaaf om een wolf in het echt te zien, maar dan wel van veraf :')

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:33

Die foto's zijn bij Wezuperbrug genomen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:38

manie schreef:

nee, maar als jij vier honden hebt die aanslaan omdat er in de verte ook honden aanslaan is een jagende wolf 'verraden'. die trekt zich terug en gaat op zoek naar andere prooien die wel makkelijk ongezien te pakken zijn.. opnieuw, tenzij je met een zeer oude of zieke wolf te maken hebt, maar dan is het een kwestie van faunabeheer bellen, want zo'n wolf wordt gevaarlijk.. want dan kan het ook een peuter zijn ipv een lammetje.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:52

Ik vind het wel interessant dat er een wolf is verschenen, maar gezien de hysterie (en het egoísme) omdat er ééntje is gezien, zie ik de toekomst van wolven in dit gebied somber in.
In de Oostvaardersplassen uitzetten is misschien geen slecht idee, in Afrika leven roofdieren en prooidieren rustig naast elkaar, en alleen als de roofdieren in jachtstemming raken, worden de prooidieren nerveus.
In de praktijk zullen we er wel achter komen hoe goed (of slecht) het afloopt.
Er lopen volgende week echt niet meteen 100 wolven hier, er is tijd zat om het eens allemaal af te wachten.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 02:05

Nog meer dieren op een veel te klein, niet te vergeten omheind stukje. Goed idee :)) -O-

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 02:12

Smee__ schreef:
Nog meer dieren op een veel te klein, niet te vergeten omheind stukje. Goed idee :)) -O-

Oostvaarderplassen is net iets anders dan Drenthe hoor. Ze zijn daar nog lang niet. Ideaal om een wolf daar uit te zetten is het niet gezien de oppervlakte trouwens, maar goed.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 02:15

Ik was ook redelijk sarcastisch eigenlijk, reageerde op mijn voorganger.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 02:16

Een roedel wolven jaagt op de grotere hoefdieren, zoals elanden, reeën en wilde zwijnen afhankelijk van het aanbod in een gebied. Maar een solitaire wolf zal meer knaagdieren, haasachtigen, en vogels eten. Ervaren jagers vangen dan soms reeen of jonge zwijnen Daarnaast zijn er ook wolven bekend die jagen op waterdieren. Wolven zijn niet kieskeurige dieren dus ze eten ook aas en afval. Dat is de reden dat hongerige wolven soms de veiligheid van de bossen en velden verlaten. Ze gaan voor de verleiding om hun honger te stillen met ons afval naar de steden en langs onze wegen. Worden minder bang en ontdekken het gemak van loslopende honden en katten.

Een gezonde populatie wolven zal echter nooit z'n prooidieren kunnen uitroeien (mits prooidieren kunnen migreren). Prooidieren worden gewoon voorzichtiger en er zullen minder zwakke dieren overblijven. Er zijn studies waaruit blijkt dat als er in zo'n geval geen alternatief aanwezig is wolven gewoon verder trekken.

Voorlopig is dat nog helemaal niet aan de orde. Het gaat om 1 wolf die nog steeds onderweg is. Er zijn wolven die 100den km afleggen (van polen naar spanje of denemarken bv). Voor het zelfde geld maakt ie een lusje en gaat ie terug naar duitsland.
Dat er vroeg of laat 1 of 2 wolven in nederland gaan wonen is al langer een feit. We weten al bijna 5 jaar dat ze aan onze grenzen wonen en bewegen. Sinds een jaar zijn ze totaal beschermd. Dus is het goed om een plan klaar te hebben? Zeker.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 04:03

Ik vind t wel gaaf. Meeste wolven laten mensen wel met rust :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 06:44

Wat ik hier veel lees is dat wolven schuw zijn en niet open vlaktes jagen. Maar de natuur heeft een enorm aanpassingsvermogen en een drive om te overleven. Deze wolf lijkt totaal niet schuw maar kan ook een andere achtergrond hebben en niet echt "wild" zijn. Vind de foto's die getoond worden er wel nep uitzien.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 08:02

manie schreef:

Daar mag je wel sorry voor zeggen inderdaad. Mocht het ooit gebeuren, hoop ik dat je, in combi met je berichten hier, opgepakt wordt voor dierenmishandeling en het opzettelijk doden van een beschermd dier.

Wat denken mensen wel niet? -O- Jullie zijn niet de baas. De wereld is van de natuur.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 08:47

Sorry maar ik ben echt niet blij met de wolf, mischien nog wel drachtig ook zo vet als die is.
Daarbij is deze niet schuw want hij loopt gewoon tussen d'r huizen.
Zwijntjes die in een verkeerd natuurgebied terecht komen worden gered en meteen afgeschoten omdat ze niet in dat gebied mogen komen want die mogen alleen op de Veluwe wonen.
En nu komt de wolf en dan springen we een gat in de lucht.
En wat denk je van het kostenplaatje, moet je kijken hoe vaak schapen worden aangevallen door honden nou dan pakt een wolf ze ook echt wel hoor.
Konijntjes in de achtertuin, kleine loslopende hondjes noem maar op, je moet nu overal 6 X over nadenken.
Nee sorry ik ben niet blij met de wolf

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 08:58

Ik ben ook niet echt blij ermee,ja vanaf een afstand ja :o

Iedere boer die ze kipjes los heeft lopen,moet die nu ook vastzetten..
Ieder lammetje moet in een hok in een goede schuur..
En onze huisdieren? Die hebben ook een grote kans dat ze gepakt zullen worden (kipjes,konijnen,cavia's)

Ik ben benieuwd hoe iedereen is,als er een topic komt Wolf heeft huisgehouden in de tuin. Denk dat de helft dan anders zou reageren.

Vele vinden het leuk..Maar ik moet even wennen aan het idee..Bang als ik 's avonds door het bos fiets een wolf tegenkom ( per ongeluk dan he :Y) )

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 09:05

snowdon schreef:
Die foto's zijn bij Wezuperbrug genomen.

Wezuperbrug ligt naast orvelte :)
Aan de weg te zien liep de wolf er tussenin

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 09:10

De Spaanse asiels zitten vol met (kruisingen) Mastino's. Geweldige honden en ooit gefokt om kuddes vee in de bergen te beschermen tegen wolven. Voor iedereen die bang is voor de veiligheid van zijn dieren zou ik zeggen neem eens een kijkje op internet ;)