manie schreef:Mijn schapen en 4 honden zijn dikke vrienden, en van andere honden heb ik geen last.
Daarbij schat ik een 'hongerige' (niet schuwe) wolf wel op andere waarde dan een gemiddelde huishond...
En binnen 3-4 dagen een goede waakhond en dubbele omheining regelen is niet echt realistisch hè.
3-4 dagen is niet nodig. Deze wolf is voor nu een eenzame wolf die snel weer uit de polder weg is waarschijnlijk of zich in het bos stil houdt. Echter is het voor jou wel een idee om dit in de gaten te houden en aan eventuele maatregelen te denken zodra er signalen zijn dat ze ook daadwerkelijk een mogelijk financieel risico gaan vormen voor jou via je schapen. Natuurlijk ben jij absoluut niet blij met deze dieren, maar je moet ook realistisch zijn in zo'n geval.
De wolf kwam ooit voor in een dunner bevolk Nederland, maar is verdwenen door toe doen van de mens. Om dit goed te maken (om het zo maar te zeggen) zijn mensen er niet op tegen als de wolf vanuit zichzelf richting Nederland komt. Verder heb je te maken met een jager die opnieuw wat balans kan brengen in een ecosysteem. Als er een ecologische niche is voor de wolf, dan zal de wolf deze innemen. Zo werkt ecologie. Neem aan dat je daar wel een beetje in thuis bent (of niet?). Zeker omdat wolven makkelijk op kleine prooien jagen. Deze leveren per dier misschien minder energie op, maar het risico voor de wolf is ook een stuk kleiner. Je hebt te maken met winst van energie en verlies van gezondheid bij elke beslissing die een wolf maakt. Dat doen ze natuurlijk veel meer vanuit instinct, dan dat ze daadwerkelijk over winst en verlies nadenken, maar het principe zit wel in hun instinct geworteld.
Nu woon ik niet in Nederland, maar hoorde van mijn ouders wel over een muizenplaag. Een plaag kan ten onder gaan aan haar eigen success als er te veel dieren op een plaats zijn waar te weinig ruimte en voedsel is, wordt de draagkracht overschreden, treedt er voedselgebrek op en stort de plaag in. Ook klimaat, ziektes en natuurlijke vijanden hebben enorme effecten op aantal dieren. Klimaat was een oorzaak van de plaag (net als overvloed aan voedsel als ik het goed heb). Een natuurlijke vijand als de wolf kan in zo'n situatie helpen om de balans weer terug te brengen in het ecosysteem, want een plaag is een ecosysteem in onbalans. Het is maar een voorbeeld hoe de wolf ook 'goed' kan zijn. En met een overvloed aan muizen heb je te maken met voedsel dat makkelijk te eten is (weinig risico op verwonding voor de wolf) en in overvloed aanwezig is. De wolf zal dan ook niet echt omkijken naar je schapen in zo'n situatie. Het is maar een voorbeeld en wil niet zeggen dat de wolf altijd goed is, maar het geeft de 'goede' kant van de wolf aan.
Veel mensen hebben namelijk last van het zogenoemde roodkapje effect. Een angst voor wolven die gevoed is vanuit misinformatie en weinig kennis over natuurlijk gedrag van wolven.