PowerReiner schreef:Ik heb gezwommen met wilde dolfijnen.
Veel leuker voor de dieren en bovendien nog veel indrukwekkender. Iedere keer uit de boot springen om vervolgens tussen een school wilde dolfijnen (met baby's) te zwemmen
Er zijn helaas ook heel veel "zwem met" of "bekijk" wilde dolfijnen bedrijven die niet respectvol met de dieren omgaan en alleen maar denken aan winst. Heb ik helaas al meer dan één keer meegemaakt.
Daar wil ik toch wel verder even op in gaan, "Whale watching", het bekijken van wilde walvissen en/of dolfijnen is namelijk een van de meest commerciele dingen die ik ooit heb gezien! Op iedere toeristische plaats aan de zee begonnen de borden en reclames al op het vliegveld en station, ver van de haven. Toen ik voor het eerst ging whalewatchen wist ik niet wat ik zag. Tientallen boten lagen in de haven met reclame opdruk en mensen die je probeerde over te halen met hun boot mee te gaan. De ene maakte het nog gekker dan de andere met een diner-buffet en acteur verkleed als piraten.
Vervolgens als de dieren waren gespot trokken al die boten er tegelijk op uit vol betalende klanten en gingen ze achter de dieren aan. Ja, de motor ging netjes uit als ze bij de dieren in de buurt kwamen volgens de regels. Maar zodra de dolfijnen of walvissen er vandoor gingen omdat ze niks van de boten moesten hebben ging de motor weer aan en hup weer achter de dieren aan. Walgelijk om te zien hoe ze die dieren stoorden voor het vermaak van mensen.
Op een bepaalde plek werd er zelfs niet volgens de regels gewerkt en vaarden ze bijna letterlijk OVER de dieren heen! Ook zag ik een catamaran die zowat boven op de walvis zat op een bepaald moment!
Waar het Dolfinarium nog de dieren verzorgd en voert, verdienen deze lui gewoon met het lastigvallen van wilde dieren. Waar ik op doel is dat overal waar dieren zijn hier winst op wordt gemaakt. Dat geld niet alleen voor zeezoogdieren en dierentuindieren, maar voor alles. En als kers op de taart zijn die whale watch trips vaak vele malen duurder dan een dolfinarium. Zonder garantie dat je ook echt dieren tegen gaat komen.
Inderdaad, een dolfinarium is een bedrijf. Net als een dierentuin, dierenwinkel, fokker, manege en boerderij die levert voor consumptie of bijvoorbeeld een whale-watching bedrijf. Ook zij verdienen geld door mensen naar wilde dolfijnen en walvissen te varen. Het houden van dieren levert wat dat betreft altijd geld op en is altijd in bedrijfsvorm. De dierenwinkel en vee-industrie zelfs nog vele malen meer dan dierentuinen en 100 maal zo slechter voor de dieren zelf. Zij spelen ook in op de vraag van de consument naar leuke diertjes en de toebehoren daarvan of de vraag naar zuivel/vlees.