Meer mensen die niet naar circussen en dierentuinen gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:08

rien10 schreef:
Ankie2011 schreef:
Ik blijf het toch fascinerend vinden dat mensen het doodnormaal vinden om op een paard te rijden, maar owee als een dolfijn kunstjes moet uitvoeren :') , op een paard rijden en die aan de teugel laten lopen of over een hindernis laten springen is net zo goed een kunstje uitvoeren. Misschien nog wel erger omdat je er ook nog op gaat zitten.

Juistem. Het is volkomen kul om een paard zijn benen zo hoog mogelijk te laten optillen. En dan ook nog een wedstrijd houden met andere paarden om te kijken of die van jou z'n benen hoger kan tillen dan een ander. Of mooier.

En toch doen we dat. Meestal met respect voor het dier, soms niet.

Helemaal mee eens!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:10

kohtje schreef:
Artis is erg veranderd de laatste jaren.

Ben ik het niet mee eens: ze moeten het nog steeds met de ruimte doen, die ze al vanaf dag één hebben. Het is tenslotte een monumentaal gebeuren en daar mag niets aan veranderd worden. Dus voor de dieren is het er in ieder geval niet veranderd qua grootte van het leefoppervlak/bewegingsvrijheid.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:14

Pearlx schreef:
PowerReiner schreef:
Ik heb gezwommen met wilde dolfijnen.
Veel leuker voor de dieren en bovendien nog veel indrukwekkender. Iedere keer uit de boot springen om vervolgens tussen een school wilde dolfijnen (met baby's) te zwemmen

Er zijn helaas ook heel veel "zwem met" of "bekijk" wilde dolfijnen bedrijven die niet respectvol met de dieren omgaan en alleen maar denken aan winst. Heb ik helaas al meer dan één keer meegemaakt.

Daar wil ik toch wel verder even op in gaan, "Whale watching", het bekijken van wilde walvissen en/of dolfijnen is namelijk een van de meest commerciele dingen die ik ooit heb gezien! Op iedere toeristische plaats aan de zee begonnen de borden en reclames al op het vliegveld en station, ver van de haven. Toen ik voor het eerst ging whalewatchen wist ik niet wat ik zag. Tientallen boten lagen in de haven met reclame opdruk en mensen die je probeerde over te halen met hun boot mee te gaan. De ene maakte het nog gekker dan de andere met een diner-buffet en acteur verkleed als piraten.

Vervolgens als de dieren waren gespot trokken al die boten er tegelijk op uit vol betalende klanten en gingen ze achter de dieren aan. Ja, de motor ging netjes uit als ze bij de dieren in de buurt kwamen volgens de regels. Maar zodra de dolfijnen of walvissen er vandoor gingen omdat ze niks van de boten moesten hebben ging de motor weer aan en hup weer achter de dieren aan. Walgelijk om te zien hoe ze die dieren stoorden voor het vermaak van mensen.

Op een bepaalde plek werd er zelfs niet volgens de regels gewerkt en vaarden ze bijna letterlijk OVER de dieren heen! Ook zag ik een catamaran die zowat boven op de walvis zat op een bepaald moment!

Waar het Dolfinarium nog de dieren verzorgd en voert, verdienen deze lui gewoon met het lastigvallen van wilde dieren. Waar ik op doel is dat overal waar dieren zijn hier winst op wordt gemaakt. Dat geld niet alleen voor zeezoogdieren en dierentuindieren, maar voor alles. En als kers op de taart zijn die whale watch trips vaak vele malen duurder dan een dolfinarium. Zonder garantie dat je ook echt dieren tegen gaat komen.

Inderdaad, een dolfinarium is een bedrijf. Net als een dierentuin, dierenwinkel, fokker, manege en boerderij die levert voor consumptie of bijvoorbeeld een whale-watching bedrijf. Ook zij verdienen geld door mensen naar wilde dolfijnen en walvissen te varen. Het houden van dieren levert wat dat betreft altijd geld op en is altijd in bedrijfsvorm. De dierenwinkel en vee-industrie zelfs nog vele malen meer dan dierentuinen en 100 maal zo slechter voor de dieren zelf. Zij spelen ook in op de vraag van de consument naar leuke diertjes en de toebehoren daarvan of de vraag naar zuivel/vlees.

Ook helemaal mee eens.

LadyMadonna

Re: Meer mensen die niet naar circussen en dierentuinen gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:31

Krijg net via Blijdorp het bericht dat de laatste spitssnuit krokodil is overleden.... Beest is letterlijk van voor de oorlog...

Ik vraag me dan af, als dierentuinen daadwerkelijk zo slecht zijn, worden dieren dan zo oud?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:50

Krokodillen kunnen volgens mij meer dan 100 jaar worden :=
Maar dit zijn dan ook dieren die weinig stress zullen ervaren in een dierentuin. Doen niets anders dan wat ze in het wild doen; slapen en wachten totdat er prooi/een stuk vlees voorbij komt..
Ik vind het vooral sneu voor dieren die instinctief grote afstanden willen afleggen of bv in het wild de hele dag bezig zijn met jagen of eten of spelen met soortgenoten en dit in gevangenschap niet meer kunnen.
Er zijn zat dieren die prima geschikt zijn voor een dierentuin vind ik, zo lang de verblijven maar natuurlijk genoeg zijn en ze met soortgenoten zitten.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:52

Hoi ik kom ook even binnenvallen! Heb even vluchtig gelezen dus excuses als ik dubbele dingen zeg of iets...

Een circus is een hel voor een dier. Toch wonen er vaak dieren die niet meer terug de natuur in kunnen (bv die olifant die er al 40 jaar zit...). Daarom ga ik ook niet naar een circus.

Dierentuinen ligt eraan. Ik kom wel eens in Blijdorp, maar het liefste ga ik naar Beekse Bergen. Daar hebben de dieren tenminste echt de ruimte. Volgens mij is het daar net zo groot als alle dierentuinen bij elkaar opgeteld? En zelfs hier zijn ze nog bezig met het vernieuwen van de hokken enz. (Ik ben er 2 jaar geleden een hele week geweest, hebben we er ook geslapen enz, dus ik heb heel veel achter de schermen gezien).
Toch vraag ik mij af, hoe kan een dier zo oud worden in gevangenschap als het er zo slecht zou hebben? Kijk maar naar de (mens)apen, hoe oud worden die in de natuur hooguit en hoe oud in de dierentuin? Zit toch wel een wezenlijk verschil in...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 10:54

Omdat ze daar NATUURLIJKE vijanden hebben en er daar sprake is van voedselschaarste soms. Dat is in gevangenschap niet zo. Daar krijgen ze gewoon elke dag op dezelfde tijd eten. :P

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:58

MarlindeRooz schreef:
Omdat ze daar NATUURLIJKE vijanden hebben en er daar sprake is van voedselschaarste soms. Dat is in gevangenschap niet zo. Daar krijgen ze gewoon elke dag op dezelfde tijd eten. :P

Kun jij mij vertellen wat de natuurlijke vijand van de tijger is?
De oom van mijn vriend werkt in Blijdorp (als vrijwilliger) en die weet mij alles te vertellen over de tijgers namelijk :+. Die krijgen echt niet elke dag te eten hoor ;). Ook wel eens een halve week niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:58

Ik denk ook vanwege de stress. Dieren in het wild moeten dag en nacht waakzaam zijn en dat veroorzaakt nogal wat stress. In een dierentuin zitten ze veilig en hoeven zich niet druk te maken om voer. Dat scheelt echt enorm in de levensverwachting.
Maar dat geldt niet voor alle dieren. Er zijn natuurlijk ook genoeg dieren die zich er echt niet thuis voelen en dus juist meer stress hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 10:59

Maar ze krijgen wel eten.

Tijgers knokken onderling veel, ze moeten heel hard werken voor hun eten. Dat soms ook weg rent. Dat kost veel energie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:41

Shenavallie schreef:
Dan is het dus geen onzin. Wat een geluk dat jij er twee hebt meegemaakt die wel beter voor hun dieren zijn, of eigenlijk moet ik zeggen: wat een geluk voor die dieren.

Ik bedoel meer, niet gelijk alle cicussen zijn slecht omdat er rotte appels tussen zitten.
Je kan toch ook niet zeggen: alle maneges zijn slecht, omdat je 1 slechte gezien hebt?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:49

Shenavallie schreef:
kohtje schreef:
Artis is erg veranderd de laatste jaren.

Ben ik het niet mee eens: ze moeten het nog steeds met de ruimte doen, die ze al vanaf dag één hebben. Het is tenslotte een monumentaal gebeuren en daar mag niets aan veranderd worden. Dus voor de dieren is het er in ieder geval niet veranderd qua grootte van het leefoppervlak/bewegingsvrijheid.

Recent daar nog geweest?
Er is een heel deel bij gekomen en er zijn nu plannen om het hele parkeer terrein er bij te trekken.
Katachtige krijgen ook een nieuw verblijf .

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:25

Over circussen zijn we het hier over het algemeen wel eens......dierentuinen is 50/50 rauw geschat.

Het is triest dat er überhaupt plekken als dierentuinen nódig zijn.....alleen om een diersoort van uitsterven te behoeden!!
En dat is toch écht alleen maar te wijten aan de mens en zijn hebzucht.

Het dier heeft de mens niet nodig......de mens heeft het dier nodig.
Zo simpel is het.

En we kunnen nu wel veel kabaal maken over hoe triest het is om een dier in gevangenschap te moeten zien.........hoe staat het met onze eigen dieren gesteld??
Er zijn veel meer "gewone "dieren die weg kwijnen in hun eigen gezin of erger nog gewoon gedumpt worden dan wilde dieren in dierentuinen.

In steeds meer dierentuinen en parken staat het belang van de lichamelijke als geestelijke gezondheidszorg van de dieren bóven aan de lijst.
Niet alleen zorgen ze er sámen voor dat door middel van fokprogramma's diersoorten behoed worden van uitsterven, maar ook werken ze sámen aan de internationale eisen het welzijn van het dier te vergroten.
Dag in dag uit.....365 dagen per jaar, 24 uur per dag.
Dat niet iedere dierentuin aan de steeds hoger wordende eisen kan voldoen is in de meeste gevallen een geld kwestie......mede door tegenvallende bezoekersaantallen of het beleid van de gemeente.

Als er geen dierentuinen/ safariparken meer zijn zullen over een tiental jaren diersoorten gewoon uitsterven, en kunnen onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen deze diersoorten alleen nog maar op plaatjes of oude films zien.
Zoals wij nou vol bewondering naar dino's en dergelijke kunnen kijken en ons moeten afvragen welk geluid ze überhaupt gemaakt zouden hebben als ze nog in leven waren.

Dierenparken bannen lijkt mij dus geen oplossing voor het behoud van de dieren.
Bewuster worden met betrekking tot het houden en fokken van dieren in het algemeen en bewuster worden van de leefomgeving die onmisbaar is voor onze dieren dieren is veel belangrijker.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 17:19

8nnemiek schreef:
Ik denk ook vanwege de stress. Dieren in het wild moeten dag en nacht waakzaam zijn en dat veroorzaakt nogal wat stress. In een dierentuin zitten ze veilig en hoeven zich niet druk te maken om voer. Dat scheelt echt enorm in de levensverwachting.
Maar dat geldt niet voor alle dieren. Er zijn natuurlijk ook genoeg dieren die zich er echt niet thuis voelen en dus juist meer stress hebben.

Dit inderdaad. :)

Maar bijvoorbeeld dolfijnen en orka's worden minder oud in gevangenschap.. Maar in dolfinaria wordt er expres gezegd dat ze in gevangenschap ouder worden terwijl daar dus echt niks van waar is.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:32

DezeNaam schreef:
8nnemiek schreef:

Dit inderdaad. :)

Maar bijvoorbeeld dolfijnen en orka's worden minder oud in gevangenschap.. Maar in dolfinaria wordt er expres gezegd dat ze in gevangenschap ouder worden terwijl daar dus echt niks van waar is.

Dolfijnen worden dus wél ouder in gevangenschap. In het wild wordt een tuimelaardolfijn hooguit 30 en dat is dan een erg hoge leeftijd. Meestal halen de mannetjes dat niet eens. Toen de eerste dolfijnen in gevangenschap de 40 haalden werden dit dan ook hoogbejaarde dieren genoemd. De oudste dolfijn in gevangenschap is 61(!) geworden, die is vorig jaar overleden. Het dolfinarium in Harderwijk heeft er eentje van 53 jaar oud.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bottlenose_dolphin

http://seaworld.org/en/animal-info/anim ... -of-death/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:02

Dolfijnen weet ik niet, maar orka's worden in het wild echt veel ouder. Ook hebben ze in het wild altijd hun vin rechtop staan en in gevangenschap zie je die heel vaak krom hangen. In gevangenschap is het regelmatig voorgekomen dat ze uit frustratie hun trainer aanvallen terwijl het eigenlijk dieren zijn die nooit mensen aanvallen. Ik heb er ooit een docu over gezien. Die dieren zijn gewoon te groot en intelligent en sociaal om in een omheind water zonder familie op te sluiten..

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:11

Orkas en tuimelaardolfijnen zijn natuurlijk wel hele andere dieren. Er zijn orka's in het wild die 80 jaar oud zijn en ze vermoeden zelfs dat een bepaald vrouwtje 100 jaar oud is. Aangezien orka's pas 47 jaar in gevangenschap worden gehouden (waarin het in het begin natuurlijk niet zo "optimaal" was als nu" en de oudste orka's in gevangenschap op het moment dan ook midden en eind 40 zijn vind ik het een beetje "oneerlijk" om te zeggen dat orka's in gevangenschap minder oud worden dan in het wild. Dan moeten we toch minstens wachten tot ze ook 80 á 100 jaar in gevangenschap leven niet?

De vin wordt in het wild inderdaad niet slap, ze vermoeden na studies dat dit komt omdat het kraakbeen in de vin na een aantal jaren hard wordt. In het wild zwemmen ze heel diep waardoor de druk de vin omhoog houdt als deze hard wordt, terwijl ze in gevangenschap veel aan de oppervlakte door brengen en de vin dus omvalt en ook in die staat blijft zodra het kraakbeen uithard.

Ik vraag me serieus af of het mogelijk zo'n groot en sociaal complex dier als een orka in gevangenschap te houden en ze dan ook de ruimte en verrijking te bieden die ze nodig hebben. Ik vrees van niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:35

Wat ik op internet kan vinden:
Rond de 160 orka’s zijn gestorven in gevangenschap. Daarbij zijn doodgeboren kalven en miskramen niet meegerekend.
De gemiddelde tijd dat dieren in gevangenschap blijven leven is 9 jaar. Het maakt daarbij niet uit of de dieren gevangen zijn of in een park geboren. Wetende wat de leeftijd in het wild is, is dit schrikbarend laag.
Vanaf 1977 zijn er ongeveer 60 orka’s in gevangenschap levend geboren. 32 van deze jongen zijn al weer overleden.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:37

De exacte cijfers weet ik zo niet, maar ik heb laatst wel gelezen dat het gemiddelde van de dieren in gevangenschap en de in het wild bestudeerde populaties ongeveer even hoog ligt, dit komt vooral door de hoge sterfte van jonge dieren. Vooral in het eerste levensjaar zijn ze zeer kwetsbaar omdat ze bijna geen immuunsysteem of spierweefsel hebben wannee ze worden geboren.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:49

Wel eens de lijst bekeken van dieren die met uitsterven bedreigt worden? Daar zitten ook dieren bij die in gevangenschap, dierentuin, gehouden worden. Dus wat dat betreft geldt sommige argumenten die ik hier lees niet. Ik ga ook niet naar een circus of dierentuin. Er zijn er aantal die misschien wel een soort van ongeveer een beetje oke zijn maar nee de vrolijkheid straalt van een aantal prachtige grote dieren echt niet af.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:27

Ik wilde jullie de foto's laten zien van mijn favoriete dierentuin, Port Lympne in het Verenigd Koninkrijk. De dieren hebben daar zo ontzettend veel ruimte! Ik wist niet wat ik zag! Toch wel heel anders dan bijv Artis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:48

Zulke dierentuinen vind ik helemaal oké, deze dieren hebben echt ruimte en veel natuur om zich heen.:)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 16:01

RaafSmits schreef:
Over circussen zijn we het hier over het algemeen wel eens......dierentuinen is 50/50 rauw geschat.

Het is triest dat er überhaupt plekken als dierentuinen nódig zijn.....alleen om een diersoort van uitsterven te behoeden!!
En dat is toch écht alleen maar te wijten aan de mens en zijn hebzucht.

Het dier heeft de mens niet nodig......de mens heeft het dier nodig.
Zo simpel is het.

En we kunnen nu wel veel kabaal maken over hoe triest het is om een dier in gevangenschap te moeten zien.........hoe staat het met onze eigen dieren gesteld??
Er zijn veel meer "gewone "dieren die weg kwijnen in hun eigen gezin of erger nog gewoon gedumpt worden dan wilde dieren in dierentuinen.

In steeds meer dierentuinen en parken staat het belang van de lichamelijke als geestelijke gezondheidszorg van de dieren bóven aan de lijst.
Niet alleen zorgen ze er sámen voor dat door middel van fokprogramma's diersoorten behoed worden van uitsterven, maar ook werken ze sámen aan de internationale eisen het welzijn van het dier te vergroten.
Dag in dag uit.....365 dagen per jaar, 24 uur per dag.
Dat niet iedere dierentuin aan de steeds hoger wordende eisen kan voldoen is in de meeste gevallen een geld kwestie......mede door tegenvallende bezoekersaantallen of het beleid van de gemeente.

Als er geen dierentuinen/ safariparken meer zijn zullen over een tiental jaren diersoorten gewoon uitsterven, en kunnen onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen deze diersoorten alleen nog maar op plaatjes of oude films zien.
Zoals wij nou vol bewondering naar dino's en dergelijke kunnen kijken en ons moeten afvragen welk geluid ze überhaupt gemaakt zouden hebben als ze nog in leven waren.

Dierenparken bannen lijkt mij dus geen oplossing voor het behoud van de dieren.
Bewuster worden met betrekking tot het houden en fokken van dieren in het algemeen en bewuster worden van de leefomgeving die onmisbaar is voor onze dieren dieren is veel belangrijker.

Omdat dit topic over circussen en dierentuinen gaat. Het is voor veel huisdieren (ook) heel slecht gesteld, maar dat is helaas een ander topic... ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 16:04

iirrssjjee schreef:
MarlindeRooz schreef:

Kun jij mij vertellen wat de natuurlijke vijand van de tijger is?
De oom van mijn vriend werkt in Blijdorp (als vrijwilliger) en die weet mij alles te vertellen over de tijgers namelijk :+. Die krijgen echt niet elke dag te eten hoor ;). Ook wel eens een halve week niet.

De mens. Daar kan ik heel kort over zijn. Hun leefgebied wordt verkleind en de dieren worden nog dagelijks doodgemaakt voor "medicatie" en souvenirs.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:46

En voor allen die geloven dat dolfijnen de kunstjes uitvoeren omdat ze het fijn vinden.. https://www.youtube.com/watch?v=yB68zSLSQXE&t=33 Dolfijn wordt hier geschopt en geslagen maar blijft toch terug komen. Lijkt me eerder een kwestie dat ze geen eten krijgen als ze hun kunstjes niet uitvoeren.
Natuurlijk worden niet in alle dolfinaria dieren geslagen, maar ik geloof niet dat dolfijnen terug naar hun trainer zwemmen omdat ze het leuk vinden, ze krijgen gewoon geen eten anders.