De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:43

Stam uit het Dienstplicht tijdperk. Als je ergens werkte en je moest in dienst,
dan nam de werkgever je naderhand gewoon weer terug. Werd geen woord over vuil gemaakt.
Verder ben ik redelijk van de niet oorlog maar blijf erbij dat opheffen dienstplicht de grootste fout ooit is geweest die een kabinet heeft doorgeduwd. Leger kan ook in vredestijd veel zaken doen die hard nodig zijn. Dijkbewaking, hulp bij uit de hand gelopen voetbal wedstrijden }> , bij rampen of opruimen van sneeuw. Plus het feit dat je zeker de jongens een doel geeft.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:45

BaileyMix schreef:
Nee, echt belachelijk gewoon. Je kunt mensen echt niet dwingen zoiets te doen, klaar. Ik voel totaal niet de behoefte om 'voor mijn land te vechten' (terwijl de heer Rutte en consorten natuurlijk lekker op de derrière zitten) en zou dan ook in geen 20 miljoen jaar ook maar 1 week van mijn leven mijn vrijheid opgeven om voor de overheid te dienen.

Meen je dit nou serieus? Jou zouden ze moeten dwingen... Dus geen uitkeringen, studiefinanciering of wat dan ook voor jou. Komen ze hier met oorlog ieder voor zich? Jij red het wel alleen?

Vind het echt abnormaal dat jij er zo over denkt maar wel vanalles van de overheid verwacht..

Eske_B

Re: De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:48

Maar ze kunnen dus ook mensen van een jaar of 30 voor een half jaar bij hun kinderen wegroepen, ze zouden mij mijn studie laten uitstellen, ik moet m'n beesten achterlaten. Dat wil ik helemaal niet, dat wil niemand.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:49

Belachelijk idee. (Waarom hebben we dan trouwens ons leger de deur uit gedaan? Dat moest allemaal worden wegbezuinigd, en dan zouden we het nu weer op gaan tuigen? Nogal verspilling.)

1. Als je vrede en veiligheid wilt, is een leger dat gaat strijden op verre plekken een bijzonder slecht idee. Mensen komen er getraumatiseerd vandaan, het ontwricht gezinslevens, oh, en mensen sterven. Ook nu zijn er soldaten die omkomen in de gebieden, stukken meer dan ooit gestorven zouden zijn aan terroristische aanvallen in eigen land. En of dat enig nut heeft is maar de grote vraag. Die vredesmissies in de gebieden hebben de zaken daar in elk geval niet echt vooruit geholpen... Het is er ondanks een jaar of 15 oorlog nog steeds niet veilig, alleen maar gewelddadiger. Terwijl er toch al heel wat troepen heengestuurd zijn.

2. Mensen leren om ander te doden, en hoe ze met wapens en explosieven om moeten gaan lijkt me een niet zo gigantisch handig plan als je zorg is dat er een groep jongeren juist radicaliseert. (Zelfs niet als je ze niet naar een traumatiserende situatie stuurt.)

3. De risico's zijn hier niet. IS-legers komen niet deze kant op. Er gaan geen legervoertuigen vanuit Syrie naar Nederland reizen. Omgekeerd zijn de reelere dreigingen (getraumatiseerde of psychisch labiele mensen die een aanslag plegen) niet te bestrijden met een leger.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:50

Morganlefay schreef:
dan nam de werkgever je naderhand gewoon weer terug.
Werd geen woord over vuil gemaakt.
Verder ben ik redelijk van de niet oorlog maar blijf erbij dat opheffen dienstplicht de grootste fout ooit is geweest die een kabinet heeft doorgeduwd. Leger kan ook in vredestijd veel zaken doen die hard nodig zijn. Dijkbewaking, hulp bij uit de hand gelopen voetbal wedstrijden }> , bij rampen of opruimen van sneeuw. Plus het feit dat je zeker de jongens een doel geeft.

Dat is nu niet meer zo vanzelfsprekend, helaas.

Bij het tweede punt moest ik toch even denken aan de bijna-elfstedentocht van een aantal jaar geleden. := Arme jongens (en meiden) al het sneeuw van het ijs geruimd en... "It giet net oan." -O- Of dat nou nuttig was...

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:52

EskeGirl schreef:
Maar ze kunnen dus ook mensen van een jaar of 30 voor een half jaar bij hun kinderen wegroepen, ze zouden mij mijn studie laten uitstellen, ik moet m'n beesten achterlaten. Dat wil ik helemaal niet, dat wil niemand.

Dat zullen ze denk ik niet doen, hoor. Mensen van 30 nog oproepen...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:54

mairead schreef:
EskeGirl schreef:

Dat zullen ze denk ik niet doen, hoor. Mensen van 30 nog oproepen...

Ik heb het even opgezocht, mensen met kinderen roepen ze niet op nee. Maar stel mijn neef van 19, midden in z'n HBO studie, die moet hij dus maar voor een half jaar neerleggen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:56

Normaal doe je het direct na je studie.
Heb je mooi 6 maanden tijd om wat briefjes uit te sturen en zaken als team-player en doorzettingsvermogen voor je cv er bij te verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:58

Moet zeggen dat ik het wel apart vind om te horen dat zo veel mensen willen vertrekken als er een 'dienstplicht' komt. Als Nederland zo slecht is (los van de Dienstplicht) dan was je toch allang weggeweest? Maar ondertussen waarschijnlijk wel genieten van het goede Hollandse leven met alle toeslagen, en dat je een paard hier kan houden is een luxe, geen verplichting van de staat hoor :')

Alhoewel ik denk dat het echt niet zo zwart en grauw is als het gros van de doemdenkers is ("iets, dan moet ik het leger in, ieps, dan moet ik gaan vechten, iets, ik moet... vul zelf maar in) zou het absoluut geen verkeerd iets zijn. En dat zeg ik niet omdat ik niet zelf door de medische keuring heen zou komen en dus 'lekker mag blijven zitten waar ik zit' maar tig jaar geleden ging men ook niet dood van dienstplicht, waarom nu ineens dan wel?

Omdat je luxe leventje dan on hold moet? seriously? :')

Nog los daarvan denk ik inderdaad niet dat er hier snel een IS-oorlog uitbreekt en dat de dienstplicht dus echt niet betekent dat we per direct met z'n allen naar Syrië worden gevlogen om daar eens flink een potje te knallen :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-15 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:58

Kom maar op met die dienstplicht!
Mooie kans om even vrachtwagen en E rijbewijs te halen :D
Cursus zelf verdediging, EHBO en hoe auto te repareren is nooit verkeerd. Spelen met vuurwapens op de schietbaan altijd leuk. Of met een bewapende drone rond vliegen.
Een survival vakantie op noordpool ook altijd leuk.
En van gene die in leger hebben gezeten hoorde ik dat in legger alles is behalve hard werken.

Higoma145

Re: De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:01

maar waar licht dan precies de grens?
wie moet er wel en wie niet?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:02

Belachelijk. Ik zou niet door de keuring komen, dus moet ik maar 9 maanden vrijwilligerswerk doen?
9 maanden zijn heel lang, zeker als je moet concurreren met andere jongeren uit andere landen.

Daarnaast, in het leger wordt er verwacht dat je bevelen opvolgt. Dit zorgt er dus voor dat iemand anders over jouw lichaam beslissingen maakt. Gaat zeer zeker niet samen me het advies van mijn artsen.

Nee, als ze dit gaan invoeren ga ik eerder dan in mijn planning staat naar het buitenland.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:03

vuurneon schreef:
EskeGirl schreef:
Bekijk het lekker... Ik heb een zwakke knie (ingescheurde kruisband) en autisme. Mag ik dan de dienstplicht in? Ik denk het niet. Dan moet ik dus 9 maanden lang maatschappelijke dienstverlening doen. Dat wil ik met alle liefde doen, maar dan zeggen ze dat dat geen studievertraging oplevert? Ik zit op mijn 18e nog op de middelbare school, daarna wil ik gewoon studeren. Als dit doorgaat kan dat dus niet meteen.

Ehm... Ook bij een dienstplicht is er gewoon een keuring hoor. Mijn broer werd afgekeurd omdat hij kleurenblind is bv (hij was 1 van de laatste die nog opkomstplicht had) Dat er een opkomstplicht is, wil niet zeggen dat je ook gelijk in de training wordt gezet. Dus met autisme kom je niet door de psychische keuring en met je knie niet door de medische test.

Mijn vader vond die verplichte tijd in dienst onwijs leerzaam; heeft veel vaardigheden opgedaan en veel vriendschappen. Heeft nog steeds contact met zijn regiment :j T leger kwam zelfs ten goede aan zijn studies want veel vaardigheden zoals bv leiding geven had hij al opgedaan daar.

Heel vreemd... mijn broer is ook kleurenblind maar moest wel degelijk in dienst.
Hij kreeg trouwens tijdens zijn diensttijd last van een oude knieblessure en werkte daarom in de bevoorrading.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:05

Wat zal het lekker rustig worden hier in het land wanneer iedereen die zegt te vertrekken daadwerkelijk vertrekt bij het instellen van de dienstplicht.... *droomt van huisje...*

Ze gaan bij het bepalen van de regels bij die dienstplicht echt niet over één nacht ijs, heel veel 'wat alsen' zullen niet eens meer gelden wanneer de dienstplicht daadwerkelijk ingevoerd wordt.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:06

StonedRomy schreef:
Belachelijk. Ik zou niet door de keuring komen, dus moet ik maar 9 maanden vrijwilligerswerk doen?
9 maanden zijn heel lang, zeker als je moet concurreren met andere jongeren uit andere landen.

Daarnaast, in het leger wordt er verwacht dat je bevelen opvolgt. Dit zorgt er dus voor dat iemand anders over jouw lichaam beslissingen maakt. Gaat zeer zeker niet samen me het advies van mijn artsen.

Nee, als ze dit gaan invoeren ga ik eerder dan in mijn planning staat naar het buitenland.
Er is vast wel iets wat je wel kunt en er zal dus ook vast wel een oplossing voor je gevonden worden, no need to worry.

Waarom zijn sommigen hier toch zo bang voor autoriteit? Ik merkte het vandaag ook in de trein naar Rotterdam; van die voetbalsupporters die al helemaal op tilt slaan bij het zíen van een politieagent, want oooeeeeeh, deze mensen gaan ze vertellen wat ze wel en niet mogen. Waar komt die angst voor autoriteit toch vandaan bij een hoop Nederlanders? :') Collectief trauma dat nog stamt uit de tijd dat geïncorporeerd waren in Napoleons rijk of bezet werden door Duitsland of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:07

mairead schreef:
Morganlefay schreef:
dan nam de werkgever je naderhand gewoon weer terug.
Werd geen woord over vuil gemaakt.

Dat is nu niet meer zo vanzelfsprekend, helaas.

Bij het tweede punt moest ik toch even denken aan de bijna-elfstedentocht van een aantal jaar geleden. := Arme jongens (en meiden) al het sneeuw van het ijs geruimd en... "It giet net oan." -O- Of dat nou nuttig was...

eehh in '95 hadden we een dijkprobleem en helaas een "klein' beetje groter dan dat de meeste mensen denken. Naast grootschalige evacuaties in Tiel en de Bommelerwaard was het ook de planning om de Lekdijk door te halen op bepaalde punten, zodat Schiphol bereikbaar zou blijven.
Weet niet waar we nu de mensen vandaan moeten halen als dit echt een keer gaat gebeuren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:07

Anoniem schreef:
maar tig jaar geleden ging men ook niet dood van dienstplicht, waarom nu ineens dan wel?

Mensen gaan niet dood van dienstplicht, wel van oorlog...

Of we maken de dienstplicht inderdaad zo dat het niets met oorlog te maken heeft, en dat het meer een soort veredeld bosspel is. Maar als we dan toch willen dat jongeren wat leren, hadden we dan niet beter de studiebeurs kunnen houden?

Ook dat vertragingsargument. We hebben jaren de druk opgevoerd op studenten omdat het een groot drama zou zijn als die wat langer over hun studie doen. Maar deze 9 maanden zouden geen probleem zijn?

Ik gun trouwens iedereen van harte een tijd aan het begin van hun jongvolwassenheid waarin ze dingen beleven, kunnen experimenteren etc. Heel goed voor de ontwikkeling. Alleen
- niet als plicht
- niet verbonden aan oorlog

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:11

AmyII schreef:
Wat zal het lekker rustig worden hier in het land wanneer iedereen die zegt te vertrekken daadwerkelijk vertrekt bij het instellen van de dienstplicht.... *droomt van huisje...*
t.

Zoals ik al aangaf zal ik toch vertrekken uit dit land, waarom? Omdat er voor mij meer kansen zijn in het buitenland. Ik wil dan geen oponthoud door een dienstplicht, maar weg ga ik toch al zeker. Of dat bij iedereen zo is weet ik niet, er komt namelijk heel wat bij kijken.

_summerly_ er zal inderdaad wel iets zijn wat ik kan doen ja, maar waarom moet ik afgestraft worden met 3 maanden extra? Puur omdat ik een lijf heb wat niet mee wilt werken?
2 maanden, direct na afstuderen zorgt ervoor dat iedereen direct kan gaan studeren, maar 6 en zelfs 9 maanden is toch echt lang.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:12

Lekker gemakkelijk om een ander voor jouw vrijheid te laten opdraaien. Vergeet niet dat als al die jonge jongens 70 jaar geleden hun leven niet in de waagschaal hadden gelegd (en vaak met fatale afloop) er nu waarschijnlijk helemaal geen keuze zou zijn in dit soort zaken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:15

aadburg schreef:
Lekker gemakkelijk om een ander voor jouw vrijheid te laten opdraaien. Vergeet niet dat als al die jonge jongens 70 jaar geleden hun leven niet in de waagschaal hadden gelegd (en vaak met fatale afloop) er nu waarschijnlijk helemaal geen keuze zou zijn in dit soort zaken.

Tsja, de werkelijkheid is een stuk genuanceerder dan dat. Vietnam en Korea zijn vooral gekenmerkt door zinloos doden wat niks met verdediging te maken had. De doden in Irak en Afghanistan hebben nog niets gebracht.

Vrede bewaken met vreedzame middelen werkt veel beter.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:16

De jongens die naar Indië gestuurd werden waren ook dienstplichtigen.
Oftewel: als de pleuris uitbreekt worden dienstplichtigen echt niet als een soort veredelde padvinders buiten de oorlog gehouden. De jongens die 70 jaar geleden sneuvelden waren ook liever in leven gebleven en hebben ook niet voor de oorlog gekozen.

Dat het misschien wel goed is tegen autoriteitsallergie, dat kan. Maar stel je er niet te veel van voor. De meesten vonden het wel best, en trapten niet in het geschreeuw van de sergeant.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:21

Shadow0 schreef:
aadburg schreef:

Tsja, de werkelijkheid is een stuk genuanceerder dan dat. Vietnam en Korea zijn vooral gekenmerkt door zinloos doden wat niks met verdediging te maken had. De doden in Irak en Afghanistan hebben nog niets gebracht.

Vrede bewaken met vreedzame middelen werkt veel beter.

Dat is zo maar de dreiging van Rusland of IS is geen ver van mijn bed verhaal, als dat onverhoopt realiteit word zal het vuile werk toch moeten worden opgeknapt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:24

aadburg schreef:
Dat is zo maar de dreiging van Rusland of IS is geen ver van mijn bed verhaal, als dat onverhoopt realiteit word zal het vuile werk toch moeten worden opgeknapt.

IS wordt onverhoopt geen realiteit. Echt, met maar een miniem spoortje realiteitszin valt dat wel te zien.

Rusland vind ik al wat moeilijker, maar ga er vanuit dat die oorlog niet meer met mensen wordt uitgevochten (wat kernwapens uit de Koude Oorlog is waarschijnlijker) en dat de hele wereld dan in oorlog is. Daarin maakt ons leger niets meer uit. Maar in de situatie van Rusland is een behoorlijke strategie, vooral in economisch opzicht, veel belangrijker voor de veiligheid dan een beetje met wapens wapperen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:29

Het leger is geen opvoedingsinstituut. Je gaat in het leger omdat je je land wilt beschermen en je daar de capaciteiten voor hebt om die rol te vervullen. Het hoort niet zo te zijn dat defensie verantwoordelijk is voor de opvoeding die een gros aantal jongeren hebben gemist.

Bovendien is er nu al een overschot aan militairen, dus daar moeten dan ook nog maar mensen bij die het niet zien zitten om de dienst in te gaan, ook al is het ''maar'' voor circa 6 maanden?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:30

Bestaat er niet zo iets als 'vrijwillige' dienstplicht voor vrouwen?
De mannen die 18 (17?) worden krijgen nog steeds een brief voor dienstplicht, maar vrouwen niet.

Nu zou ik, als ik de kans zou hebben, best een halfjaar lang opgeleid willen worden door het leger.
Vind dienstplicht/oproepplicht absoluut geen gek idee.
Maar wel met deze reden.

edit;
Niniane schreef:
*knip*

Bovendien is er nu al een overschot aan militairen, dus daar moeten dan ook nog maar mensen bij die het niet zien zitten om de dienst in te gaan, ook al is het ''maar'' voor circa 6 maanden?

Een overschot? Waar haal je dat vandaan...?
http://nos.nl/artikel/496447-hennis-gro ... airen.html