maura schreef:Emmaa_ schreef:Ik vind dat daar idd een duidelijke regelgeving voor moet komen. Een soort stappenplan wat ze moeten doorlopen. Overigens zijn er zo veel werkloze psychologen in Nederland, kunnen dat mooi overnemen van de huisartsen lijkt mij.
Natuurlijk is het allemaal hypothetisch en zal zoiets in de praktijk nog heel veel haken en ogen hebben, maar ik vind niet dat de keuze om kinderen te krijgen zomaar bij iedereen zelf moet liggen. Vind ik overigens ook voor mensen die diep in de bijstand zitten en elke 9 maanden een kind op de wereld zetten.
Duidelijke regelgeving, stappenplan, prima.
En waar leg je dan de grens wie in dat stappenplan moet voor ze aan kinderen mag beginnen en wie niet?
Dit is een typisch voorbeeld waar soms de slachtoffers minder belangrijk gevonden worden dan de potentiële daders. Als er zo'n wetgeving komt, raken er inderdaad stellen gedupeerd die misschien prima kinderen hadden moeten kunnen krijgen/hebben. Maar is hun 'recht' dan belangrijker dan het leed van die kinderen van zwakbegaafte en onverantwoorde ouders?
Ik ken ook een meisje met een niet al te snuggere moeder. Ik kan het echt niet aanzien hoe de omgang tussen die twee is. Dat kind (die al 7 is ofzo) kan niet praten, maar is wel slim genoeg om haar moeder te iriteren en uit te dagen, en die (alleenstaande) moeder gaat er keer op keer weer op in, terwijl elke 'gek' meteen ziet waar dat kind mee bezig is. Opvoeding gaat helemaal mis daar... En er zit ook nog een heel drama verhaal achter de gevaarlijke vader van het kind. Ik heb zowel medelijden met de moeder als met het kind. Wat moet er van haar terecht komen als ze straks gaat puberen? Ik wil het niet weten...

Ben het dus eens met Emma, een wetgeving dmv een soort stappenplan lijkt me best te realiseren. Jammer dat er ook wat bij zullen zitten die achteraf prima kinderen hadden kunnen hebben, maar dat zou er niet voor moeten zorgen dat er maar zo veel kinderen slachtoffer blijven en worden van hun ouders.
Ik denk dat er dan wel meer horror abortus verhalen komen of dumpen van kinderen zoals in China, omdat je vanuit de overheid zoiets gaat verbieden...