'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:22

maura schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik vind dat daar idd een duidelijke regelgeving voor moet komen. Een soort stappenplan wat ze moeten doorlopen. Overigens zijn er zo veel werkloze psychologen in Nederland, kunnen dat mooi overnemen van de huisartsen lijkt mij.

Natuurlijk is het allemaal hypothetisch en zal zoiets in de praktijk nog heel veel haken en ogen hebben, maar ik vind niet dat de keuze om kinderen te krijgen zomaar bij iedereen zelf moet liggen. Vind ik overigens ook voor mensen die diep in de bijstand zitten en elke 9 maanden een kind op de wereld zetten.

Duidelijke regelgeving, stappenplan, prima.
En waar leg je dan de grens wie in dat stappenplan moet voor ze aan kinderen mag beginnen en wie niet?

Dit is een typisch voorbeeld waar soms de slachtoffers minder belangrijk gevonden worden dan de potentiële daders. Als er zo'n wetgeving komt, raken er inderdaad stellen gedupeerd die misschien prima kinderen hadden moeten kunnen krijgen/hebben. Maar is hun 'recht' dan belangrijker dan het leed van die kinderen van zwakbegaafte en onverantwoorde ouders?

Ik ken ook een meisje met een niet al te snuggere moeder. Ik kan het echt niet aanzien hoe de omgang tussen die twee is. Dat kind (die al 7 is ofzo) kan niet praten, maar is wel slim genoeg om haar moeder te iriteren en uit te dagen, en die (alleenstaande) moeder gaat er keer op keer weer op in, terwijl elke 'gek' meteen ziet waar dat kind mee bezig is. Opvoeding gaat helemaal mis daar... En er zit ook nog een heel drama verhaal achter de gevaarlijke vader van het kind. Ik heb zowel medelijden met de moeder als met het kind. Wat moet er van haar terecht komen als ze straks gaat puberen? Ik wil het niet weten... :(

Ben het dus eens met Emma, een wetgeving dmv een soort stappenplan lijkt me best te realiseren. Jammer dat er ook wat bij zullen zitten die achteraf prima kinderen hadden kunnen hebben, maar dat zou er niet voor moeten zorgen dat er maar zo veel kinderen slachtoffer blijven en worden van hun ouders.

Ik denk dat er dan wel meer horror abortus verhalen komen of dumpen van kinderen zoals in China, omdat je vanuit de overheid zoiets gaat verbieden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:23

_Nelleke_ schreef:
Kijk uiteindelijk neig ik om te zeggen dat iedereen die niet voor zichzelf kan zorgen ook geen kinderen mogen krijgen.

Maar...

Mag dan mijn (denkbeeldige) buurvrouw van 27 jaar die op haar 15e een auto-ongeluk heeft gehad waardoor ze in een rolstoel is beland geen kinderen mogen krijgen? Zij heeft immers hulp nodig in het huishouden en kan niet zelf in bad. Met haar intelligentie is niks mis, ze heeft een aangepast beroep, is een leuke en lieve spontane meid en zou prima (met wat aanpassingen zoals een verlaagde commode) voor een baby kunnen zorgen.

Zo zullen er ook vast meer voorbeelden te bedenken zijn waarbij iemand wel hulp nodig heeft maar ook prima in staat is om voor een kind te zorgen.

Ik vind overigens het krijgen van kinderen geen RECHT... M'n nekharen gaan gelijk overeind staan als ik mensen dat hoor zeggen. Brr!! Het krijgen van kinderen is een voorrecht, geen RECHT.

Volgens mij snap je het niet echt. Het gaat hier echt over een mentale aandoening. Fysiek is nog totaal iets anders.

Meisje2000 (of zoiets) Ja, iedereen kan sterven. Als jij sterft staat jou dochter er alleen voor. Maar je hebt er niet bewust voor gekozen dat jou dochter zo was en jij bent ook gewoon normaal. Als jouw dochter een kind krijgt gebeurt dit bewust met een mentale handicap en zeker de kennis dat het kind geen normale jeugd gaat krijgen.

En waarom ik hier heel sterk op reageer: Ik heb een zus met autisme en die heeft een kind. Kind is nu 1.6 jaar en 7 maand geleden is ze het bij ons komen dumpen. Ze kon het niet meer aan met haar handicap. Kind zit nu bij ons. Wij stonden er ook niet om te springen, maar zitten er nu wel mee. Van mij mogen ze haar ook direct steriliseren. En dat is dan nog mijn eigen zus.

Snadrem

Re: 'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:30

Lastig. Ik vind zelf dat zwakbegaafden geen kinderen zouden moeten kunnen krijgen. Maar lastig om dat met wetgeving dicht te timmeren. Het zou beter zijn als de natuur daar zelf een stokje voor stak, net zoals dat sommige combinaties van genen onvruchtbaarheid op leveren.

Het lijkt me vreselijk om wel kinderen te willen en niet te kunnen krijgen, evenals ze willen krijgen maar niet mogen krijgen. Hele moeilijke kwestie.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:37

Ik heb meerdere meningen hier over, en ze zijn allemaal wat in tegenstrijd met elkaar.. Ik vind dit een erg moeilijke stelling. Aan de ene kant denk ik, als je zulke mensen dit ''verbied'' KAN het een boel lijden bij kinderen voorkomen, maar hoe wil je dit verbieden? Ongelukjes kunnen gebeuren, sommige mensen gaan het stiekem doen. Als zo'n kind dan geboren is, wordt het dan afgepakt? Krijg je vast een boel weeskinderen.

Sommige mensen zeggen sterilisatie. Dit vind ik echt not done. Niemand heeft het recht om over andermans lichaam te beslissen behalve jij zelf. En al helemaal als ouders het mogen bepalen voor het kind 18 is. Wie weet gaat het kind nog vooruit oid. Maar dit is mijn mening en ik ben er al meerdere malen achter gekomen dat niet iedereen deze mening met mij deelt..

Daarnaast blijft het erbij dat kinderen krijgen iets is dat je niet van iemand af mag pakken. Iedereen verdient op dit vlak een kans. Dan maar wat vaker controleren en wat meer begeleiding inschakelen. Ik zou eerder voorstellen dat als jij een kind bent van zwakbegaafde ouders dat je verplicht 1x (of vaker, of minder vaak, hangt af van de situatie) in de maand naar iemand toe moet waarmee je over je thuissituatie kunt praten. En dan zelf kunt aangeven of je dit wilt of dat je naar een ander gezin verplaatst wil worden. (Ik weet dat dit in het echt niet zo makkelijk gaat maar het is maar een voorbeeld)

Ja, dit zal wat geld kosten maar dat heb ik wel voor over. :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:39

Ik denk niet dat je dit soort beoordelingen en beslissingen aan het kind zelf moet overlaten. Trouw aan de ouders is een groot goed, en er zullen veel kinderen ondanks dat het niet goed gaat toch voor de ouders kiezen.

Nee... dat moet door onafhankelijke mensen bekeken worden.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:42

Ik sprak laatst met iemand die met de doelgroep zwakbegaafd heeft gewerkt, daar was het onderwerp kinderen krijgen een erg gevoelig onderwerp.

Zij vroegen ook altijd aan de mensen wil je moeder/vader worden of wil je kinderen opvoeden?

Als ze nog steeds vol overtuiging een kind wilde opvoeden kregen ze een baby dummy en ja die huilen ook snachts en soms zijn ze niet te troosten met een flesje/speentje/schone luier maar gaat jouw wekker wel weer om 7 uur.
veel vrouwen haakten Door deze dummy al snel af van hun wens.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:54

DeMolenhoek schreef:
_Nelleke_ schreef:
Kijk uiteindelijk neig ik om te zeggen dat iedereen die niet voor zichzelf kan zorgen ook geen kinderen mogen krijgen.

Maar...

Mag dan mijn (denkbeeldige) buurvrouw van 27 jaar die op haar 15e een auto-ongeluk heeft gehad waardoor ze in een rolstoel is beland geen kinderen mogen krijgen? Zij heeft immers hulp nodig in het huishouden en kan niet zelf in bad. Met haar intelligentie is niks mis, ze heeft een aangepast beroep, is een leuke en lieve spontane meid en zou prima (met wat aanpassingen zoals een verlaagde commode) voor een baby kunnen zorgen.

Zo zullen er ook vast meer voorbeelden te bedenken zijn waarbij iemand wel hulp nodig heeft maar ook prima in staat is om voor een kind te zorgen.

Ik vind overigens het krijgen van kinderen geen RECHT... M'n nekharen gaan gelijk overeind staan als ik mensen dat hoor zeggen. Brr!! Het krijgen van kinderen is een voorrecht, geen RECHT.

Volgens mij snap je het niet echt. Het gaat hier echt over een mentale aandoening. Fysiek is nog totaal iets anders.

Meisje2000 (of zoiets) Ja, iedereen kan sterven. Als jij sterft staat jou dochter er alleen voor. Maar je hebt er niet bewust voor gekozen dat jou dochter zo was en jij bent ook gewoon normaal. Als jouw dochter een kind krijgt gebeurt dit bewust met een mentale handicap en zeker de kennis dat het kind geen normale jeugd gaat krijgen.

En waarom ik hier heel sterk op reageer: Ik heb een zus met autisme en die heeft een kind. Kind is nu 1.6 jaar en 7 maand geleden is ze het bij ons komen dumpen. Ze kon het niet meer aan met haar handicap. Kind zit nu bij ons. Wij stonden er ook niet om te springen, maar zitten er nu wel mee. Van mij mogen ze haar ook direct steriliseren. En dat is dan nog mijn eigen zus.

Dit is denk ik het verschil tussen jou en mij (en ik bedoel dit niet aanvallend) jullie zaten er niet op te wachten dat de kinderen bij jullie werden gedumped (om het in jou woorden te zeggen) maar bij jullie ligt de situatie dan ook al anders.

In mijn geval zal ik mee willen helpen en er alles aan doen om alles in goede banen te leiden.
En wie zegt dat het kindje geen normale jeugd zal krijgen?
Er is nog helemaal niet bekend hoe mijn dochter zal uitgroeien, dit heb ik ook al meermaals gezegd in dit topic.
Als zij echt achterblijft dan zal ik echt wel op haar inpraten maar om haar te laten sterilisren of haar een verbod op te leggen om ooit kinderen te krijgen nee dat doe ik niet.
Mijn dochter zal er dan ook nooit en te nimmer alleen voor staan, ik ben nu al bezig met de toekomst en er dan van uitgaande dat zij hulp nodig zal hebben als ze eenmaal volwassen is dus heb nog wel wat jaren te gaan voor het zo is en dan zal ik alles geregeld hebben.
En ben ik er niet meer dan heeft ze nog altijd een papa die er voor haar zal zijn

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:58

Die dummy's vind ik dan wel weer een goede voorlichtingsmethode :j. Dan krijg je tenminste een klein beetje een idee van wat je te wachten staat.

Ik vind persoonlijk in het maken van de keuze wie wel of niet mag, de ervaringen van de kinderen en naasten van mensen met een verstandelijke beperking het belangrijkste eigenlijk.

@meisje2000, je kunt zelf ook niet in de toekomst kijken, wie weet heb je over 15 jaar knallende ruzie gehad en hebben jullie geen contact meer. Dat kan ook gebeuren als het kind er eenmaal is, als je een kind hebt dan moet je zelf daar ook de verantwoordelijkheid voor kunnen nemen en dan moet je niet volledig afhankelijk hoeven zijn van anderen.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 22-01-15 15:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:00

Als jouw ouders zwak begaafd zijn krijg je nooit een normale jeugd. Jullie gaan er ook niet bij gaan inwonen? Of wel? Het kind zal, ook als volwassene, altijd speciale zorg moeten bieden aan de moeder. Hoe je het ook draait of keert.

En ja, dat kindje is letterlijk gedumpt. Aangebeld, in ons handen geduwd en zuslief is vertrokken. Pas op, we zien het kind doodgraag, maar ik heb nooit een kinderwens gehad, in de verste verte niet. Dan is het een hele aanpassing om voor een kind te zorgen. Een eigen kind zal er bij mij nu al helemaal niet meer komen. Daar heeft zuslief wel voor gezorgd, ze heeft er mij maar 1tje gegeven.

Nu heeft ze een puppy, voor god weet hoe lang nog. En zo ken ik er verschillende in de omgeving. Als puntje bij paaltje komt beland kindlief bij broer/zus/grootouders.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:03

Thesserd schreef:
Dit is een typisch voorbeeld waar soms de slachtoffers minder belangrijk gevonden worden dan de potentiële daders. Als er zo'n wetgeving komt, raken er inderdaad stellen gedupeerd die misschien prima kinderen hadden moeten kunnen krijgen/hebben. Maar is hun 'recht' dan belangrijker dan het leed van die kinderen van zwakbegaafte en onverantwoorde ouders?

Ik sta er echt precies hetzelfde in als Thesserd. Er wordt hier zoveel gesproken over het 'recht' van iemand om zich voort te planten, maar hoe zit het met het recht van een kind op een fijne opvoeding en jeugd?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:07

hypolyte, wij zijn van niemand afhankelijk, we doen alles zelf, mijn man en ik.
We krijgen alleen heel veel steun van onze familie maar vragen hier niet om.
Tevens krijgen wij geen begeleiding of geld van instanties voor haar.
Ook in de toekomst proberen we dit zo te houden omdat ik vind dat dit inderdaad ons "probleem"is en we willen anderen er niet mee opzadelen.
Maar ook zal zij (met of zonder kind) als wij beiden komen te overlijden hulp moeten hebben hoe je het ook went of keert.
Wij wisten tijdens de zwangerschap niet dat ze zo geboren zou worden en dus moeten wij haar maar aan haar lot overlaten omdat we er anders anderen mee opzadelen als wij overlijden????
Met andere woorden wij zijn NIET afhankelijk van anderen.

maura

@DeMolenhoek: wat een nachtmerrie. Ik vind het knap dat je de zorg voor dat kind op je hebt genomen, ik weet niet of ik dat zou hebben gedaan. Mag ik vragen waar de vader van het kind in dit verhaal is?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Nou ja, je hébt ook het recht je voort te planten :). Dat is gewoon zo, het recht op zelfbeschikking staat gewoon in de grondwet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:08

meisje2000 schreef:
ik denk daar inderdaad ook aan mijn kleinkind bij.
Zoals ik al zei ik zal haar in alles bijstand mocht dat nodig zijn en zij en kleinkind zullen alle hulp krijgen van mij en mijn man, het kleinkind zal dus niets te kort komen en normaal opgevoed worden zoals elk mens doet. Het hoeft ook niet te zeggen dat haar kind ook zwakbegaafd zal worden want zij is in principe kern gezond (we hebben haar van top tot teen laten onderzoeken) ze heeft dus alleen de achterstand. We weten nog niet hoe dit gaat bijtrekken in de toekomst, misschien niet misschien wel maar dat is een zorg voor later.

Maar als je dat zo zegt dan vraag ik me af of het kind zal worden opgevoed door jou en je man, of door de echte ouders (je dochter dus). In het eerste geval is dat toch ook niet gezond en dat zal het kind ook heel snel door hebben. Ik denk dat je je sterk moet afvragen of je dat moet willen. Daarbij is het de vraag of jullie altijd beschikbaar zullen zijn, wat als jullie ziek worden of komen te overlijden?

Er worden op allerlei vlakken eisen gesteld aan kinderen en volwassenen, waarom zou dat niet mogen op dit gebied?
Vergeef me de vergelijking want ik vind het zelf op het randje maar weet niet goed hoe ik het anders moet uitleggen:
Als mijn dochter een huisdier wil en ze zorgt daar na verloop van tijd niet meer voor, dan kan ik zelf de verzorging overnemen, of het dier weggeven aan iemand die het wel goed verzorgt. Voor het dier maakt het niet uit, als die zijn natje en droogje maar krijgt is het tevreden.
Maar wanneer je praat over een kind en de moeder is niet in staat het kind te geven wat die nodig heeft, dan kun je dat niet zomaar 'weggeven'! Al zou jij als grootouder de verzorging overnemen, het kind wéét dat en zal ook zeker weten wáárom! Ik denk dat je voor het kind een zeer wankele basis creëert op die manier.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:11

@meisje2000, je leest mijn bericht niet goed, ik zeg niet dat jullie afhankelijk zijn van anderen, maar jouw dochter is dat tegen die tijd misschien dus wel. En dat moet je dus niet willen i.m.o.
Die conclusie die jij nu trekt over het wel op niet geboren laten worden is echt jouw eigen gedachtegang en heeft niks met mijn verhaal te maken.

Als ik het even op mijn eigen situatie betrek, dan had iemand in mijn familie ook beter geen kinderen kunnen krijgen, en dan hebben zij nog niet eens een verstandelijke beperking. Kinderen worden naar de klote geholpen, worden niet gesteund en hebben geen veilige thuisbasis. De gevolgen daarvan zijn nu voor ons ook merkbaar en die zullen in de toekomst ook nog wel duidelijker merkbaar worden (ik heb mijn twijfels of ze op termijn ook echt in huis kunnen blijven wonen, opvang komt dan bij ons terecht). Op papier hebben ze alles echter prima voor elkaar, dus er wordt verder ook niet naar gekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:13

maura schreef:
@DeMolenhoek: wat een nachtmerrie. Ik vind het knap dat je de zorg voor dat kind op je hebt genomen, ik weet niet of ik dat zou hebben gedaan. Mag ik vragen waar de vader van het kind in dit verhaal is?

Stuur jou even een pb, wil niet dat bepaalde partijen teveel info hier uit kunnen halen :)

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:17

Ik heb net een uurtje met veel verbazing zitten lezen. Wat een aanvallende reacties hier! In het algemeen, maar ook soms naar iemand gericht. Petje af voor jou, meisje2000, dat je steeds zo correct gebleven bent na enkele pretentieuse reacties. Ik werd er kwaad van in jouw plaats.

Het spijt me voor velen hier, maar kinderen krijgen is géén voorrecht. Het is de natuur, zoals de natuur zijn gang is gegaan nog voor er mensen waren en nog lang zijn gang zal blijven gaan. Wij, mensen, die zogezegd intelligent en superieur zijn, kunnen ons aardig goed tegen onszelf verzetten. Screening voor iedereen die aan kinderen wil beginnen? Menen jullie dat serieus? Als er zo'n screeninglijst zou komen, hoop ik voor jullie dat er niet gescoord wordt op grootheidswaan, want dan vrees ik voor jullie nageslacht.

Ik ben bezig met een onderzoek naar gemeenschapsgerichte zorg. De zorg heeft al een hele evolutie achter de rug. Waar men zich vroeger schaamde om een familielid die "anders" is (want het was een straf van god) en deze bijgevolg verstopt werd gehouden (in een gesticht of gewoon thuis), is er steeds meer aandacht voor inclusie. Maar blijkbaar zijn er wel serieuze grenzen aan die inclusie.

Er zijn zoveel tussenwegen tussen laten begaan en sterilisatie, daarvan zijn al heel wat voorbeelden te vinden in dit topic. Met de juiste voorlichting, begeleiding en omkadering kom je al heel ver volgens mij. Dat er schrijnende situaties zijn (waar helaas ook veel voorbeelden van te vinden zijn) is niet louter de fout van de rechtstreeks betrokkenen, maar ook van onze maatschappij.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:23

Monster schreef:
Ik sprak laatst met iemand die met de doelgroep zwakbegaafd heeft gewerkt, daar was het onderwerp kinderen krijgen een erg gevoelig onderwerp.

Zij vroegen ook altijd aan de mensen wil je moeder/vader worden of wil je kinderen opvoeden?

Als ze nog steeds vol overtuiging een kind wilde opvoeden kregen ze een baby dummy en ja die huilen ook snachts en soms zijn ze niet te troosten met een flesje/speentje/schone luier maar gaat jouw wekker wel weer om 7 uur.
veel vrouwen haakten Door deze dummy al snel af van hun wens.

Dat is inderdaad wel interessant zo'n dummy.
Want ik vind dat kinderen krijgen/hebben/opvoeden nogal rooskleurig wordt voorgesteld in onze maatschappij.
Het is ook een soort van traditie/wet bijna om je voort te planten.
En dat terwijl de wereld niet meegroeit, maar de wereldpopulatie wel exponentieel groeit.

Ik ben het toch wel eens met deze stelling, hoewel het erg moeilijk is om hierover regels op te stellen en testen voor te doen.
Maar het zou heel wat leed van kinderen en ouders besparen, en misschien ook kosten besparen aan de samenleving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:25

singa schreef:
Ik heb net een uurtje met veel verbazing zitten lezen. Wat een aanvallende reacties hier! In het algemeen, maar ook soms naar iemand gericht. Petje af voor jou, meisje2000, dat je steeds zo correct gebleven bent na enkele pretentieuse reacties. Ik werd er kwaad van in jouw plaats.

Het spijt me voor velen hier, maar kinderen krijgen is géén voorrecht. Het is de natuur, zoals de natuur zijn gang is gegaan nog voor er mensen waren en nog lang zijn gang zal blijven gaan. Wij, mensen, die zogezegd intelligent en superieur zijn, kunnen ons aardig goed tegen onszelf verzetten. Screening voor iedereen die aan kinderen wil beginnen? Menen jullie dat serieus? Als er zo'n screeninglijst zou komen, hoop ik voor jullie dat er niet gescoord wordt op grootheidswaan, want dan vrees ik voor jullie nageslacht.

Ik ben bezig met een onderzoek naar gemeenschapsgerichte zorg. De zorg heeft al een hele evolutie achter de rug. Waar men zich vroeger schaamde om een familielid die "anders" is (want het was een straf van god) en deze bijgevolg verstopt werd gehouden (in een gesticht of gewoon thuis), is er steeds meer aandacht voor inclusie. Maar blijkbaar zijn er wel serieuze grenzen aan die inclusie.

Er zijn zoveel tussenwegen tussen laten begaan en sterilisatie, daarvan zijn al heel wat voorbeelden te vinden in dit topic. Met de juiste voorlichting, begeleiding en omkadering kom je al heel ver volgens mij. Dat er schrijnende situaties zijn (waar helaas ook veel voorbeelden van te vinden zijn) is niet louter de fout van de rechtstreeks betrokkenen, maar ook van onze maatschappij.

Als er iemand is die begeleid is geweest is het wel mijn zus. Maar eenmaal ze 18 was kon ze doen en laten wat ze wou. Want ze was volwassen. En dan? Ondertussen is ze nog eens zwanger geweest en heeft abortus gepleegd. Zie ze dan liever gesteriliseerd dan dat ze telkens een kindje vermoord.

Vind het wel gek. In de fokkerij met honden/katten/paarden/vogels en noem maar op wordt er gekeken of het genetisch materiaal wel geschikt is. Maar ons eigen ras laten we maar rustig verder doen, ondanks allerlei gebreken.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:27

singa schreef:

Ik denk eerlijk gezegd niet dat zulke gevallen op te lossen zijn of voorkomen kunnen worden door de maatschappij... Hoe wil je dat gaan doen? 24 uurs begeleiding? Het wordt in ieder geval een oplossing die héél veel geld en moeite gaat kosten. Wie gaat dat betalen? En dat allemaal omdat men vindt dat iedereen kinderen mag krijgen? Tuurlijk, het is iets van de natuur. Maar zijn wij als mens niet zo ver ontwikkeld dat we wel beter weten dan ons altijd maar domweg voort en voort en voort te moeten planten?

Ik ben niet voor het steriliseren, dat gaat mij te ver, maar de oplossing van 'voorlichting en begeleiding' is het voor mij ook niet.

DeMolenhoek schreef:
Vind het wel gek. In de fokkerij met honden/katten/paarden/vogels en noem maar op wordt er gekeken of het genetisch materiaal wel geschikt is. Maar ons eigen ras laten we maar rustig verder doen, ondanks allerlei gebreken.

Lol, grappig dat je dat zegt. Dat heb ik namelijk ook vaak gedacht. Als je ziet aan wat voor testen en keuringen honden moeten ondergaan voordat je er (verantwoord) mee mag fokken, daar kunnen wij als mensen nog wat van leren :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:29

singa schreef:

Je kunt het krijgen van kinderen in de huidige maatschappij zeker een voorrecht noemen. Hoewel het ethisch misschien niet verantwoord is, gaat het recht van ongeborenen, voor mij tenminste, voor het recht van voortplanten. Dus vind ik het krijgen van kinderen zeker een voorrecht. En dus absoluut geen recht dat ieder mens zou moeten hebben.

Anoniem

_Nelleke_ schreef:

Maar...

Dat vind ik weer een ander verhaal. Het gaat imo hier om een vooral psychich tekort.

@Molenhoek: :(:) Dat lijkt me heftig....

Zelf hebben we het op stal meegemaakt. Vrouwtje die zwakbegaaft was en met een man van 15 jaar ouder ging, die er willens en wetens meerdere vriendinnen op na hield. En dat wist ze... Maar ze is natuurlijk zwanger geraakt. Toen is hij aan zijn stutten getrokken. Haar ouders woonde in Spanje dus ze had niemand om op terug te vallen. Kwam ze ineens midden in de winter, -8 buiten met kinderwagen aangewandeld op stal. Ze had 2,5 uur gelopen. Kindje leek net een lijkje zo wit. Trilde helemaal maar ze zette het kind met wagen in een hok en gng met haar pony aan de gang. Kindje kon niet eens huilen, dat deed ie nooit zei ze...
Teoen heeft een van ons op stal de kinderbescherming gebeld, en kindje is letterliijk gered, was meer dood dan levend. Was echt erchrikkelijk om mee te maken.

Daarna is ze ook aan haar stutten getrokken en heeft ze de pony achter gelaten. Nooit meer wat van vernomen...

Ik denk dat er begeleiding moet komen, maar ook dat is lasting want sommige mensen komen nooit in contact met een huisarts of wat dan ook. Maar ik ben wel van mening dat er meer maatschappelijke controle moet komen op dit sort zaken, maar dat er bij de kinderbescherming ook een plan de campagne voor dit sort dingen moeten komen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-15 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

singa

Dat is een gat in het systeem (dus een fout van onze maatschappij), dat de begeleiding stopt van zodra iemand 18 wordt.

Wie doet dat, kijken naar het genetisch materiaal van die andere rassen? Juist ja, de o zo superieure mens. De praktijk leert ons dat "we" daar veel willen, maar weinig kunnen. Een gewone straathond is nog altijd sterker dan een rashond met zorgzaam gekozen ouders.

Edit: was enkel gericht op de reactie van DeMolenhoek. Het gaat hier snel :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:32

singa schreef:
Dat is een gat in het systeem (dus een fout van onze maatschappij), dat de begeleiding stopt van zodra iemand 18 wordt.

Wie doet dat, kijken naar het genetisch materiaal van die andere rassen? Juist ja, de o zo superieure mens. De praktijk leert ons dat "we" daar veel willen, maar weinig kunnen. Een gewone straathond is nog altijd sterker dan een rashond met zorgzaam gekozen ouders.

Edit: was enkel gericht op de reactie van DeMolenhoek. Het gaat hier snel :)

Niet waar.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:33

Screening voordat je er uberhaubt aan moet denken gaat mij veel te ver maar imo zouden ouders/mensen waarbij al kinderen uit huis geplaatst zijn ed, die al eerder kinderen mishandeld of misbruikt hebben best gesteriliseerd kunnen worden/verplicht tot anticonceptie en ook gewoon niet meer met stief kinderen samen mogen wonen. Die hebben toch al aangetoond dat zij niet geschikt zijn als ouder, wat mij betreft verdient iedereen een kans maar maar geen tweede :n