Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:05

Nee ik geloof niet in een God. Ik ben Christelijk opgevoed, maar gaandeweg ben ik erachter gekomen dat het iets is wat mensen minder bang maakt om dood te gaan. De hemel, het leven na de dood. En er bestaat geen hemel. Meer dan 2000 jaar wetenschappelijk onderzoek is daar heel duidelijk over. Ook bijna-dood-ervaringen kunnen wetenschappelijk verklaard worden, net als vele andere dingen.

En het is denk ik in het verleden ook een middel geweest om het volk in de hand te houden: godvrezend zijn, sociale controle, rust op zondag. Het was wel lekker makkelijk. En dat is een beetje doorgeslagen.

Mooi dat mensen er steun uit kunnen halen, maar ik vind het vrij naïef. Ik zou graag geloven in een God, maar ik kan het gewoon niet. Waarom is er dan zoveel leed? En waarom gebeuren er nu dan geen 'wonderen' meer zoals in de Bijbel?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:10

Ik ben agnost.
Ik geloof niet omdat er niets bewezen is. Dus zolang er niet bewezen wordt dat er 1 'persoon' of 'kracht' de wereld heeft geschapen, of dat er iets is dat voor ieder levend wezen hier een plan heeft.. en mensen helpt ed, geloof ik niet.
Overigens vind ik de oerknal geloofwaardig. Maar ook hier was niemand bij die het kan navertellen, dus ook dit kan ik niet als 100%werkelijk aannemen.

Ik hoop dat er iets is na de dood, dat maakt het voor mij makkelijker om ooit afscheid te moeten nemen (van geliefden etc) maar dat doe ik puur voor mn eigen belang. Als iemand kracht haalt uit het geloof in een god vind ik dat prima. Maar als je ernaar leeft en anderen je geloof opdrukt en probeert te overtuigen dan vind ik dat echt veel te ver gaan.

Maartje1990

Re: Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:45

demo_love: ik geloof ook niet zo in de hemel, enige wat ik geloof is dat er iets is na de dood (wat ik dan wel zie). Maar alleen omdat iets niet wetenschappelijk bewezen is betekend dus niet dat het dus niet bestaat of niet waar is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:50

KaylOdi schreef:
Hallo Bokkers,

Aangezien ik best wel zin heb in een flinke diepe discussie, stel ik jullie de vraag of jullie geloven in 'god'? waarom doe je dat?
En waar denk je dat de aarde vandaan komt? god die het heeft geschapen of evolutie?

Wat mijn mening hierover is.. blijft nog even geheim.
Let's discuss :D

groetjesss ;)

Atheist hier. Geloof dus niet in wat voor god dan ook.

Je haalt wat zaken door elkaar, het ontstaan van de aarde heeft niets met de evolutietheorie te maken.
De evolutietheorie verklaard het ontstaan en de ontwikkeling van levende organismen.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:54

Nee ik geloof niet, ook niet gelovig opgevoed.
Voor mij is geloof iets als, houvast hebben/zoeken aan iets wat niet bestaat.
Ik wil absoluut geen mensen beledigen, ik respecteer gelovigen, maar dit is mijn mening :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:56

KaylOdi schreef:
Nou ik bekijk het zo, de aarde is speciaal omdat de aarde ook al miljarden jaren oud is, eerst een eenheid had van lava, magma en vulkanen, en door evolutie langzaam is geworden zoals het nu is. Ik geloof ook dat mars en jupiter enz. zo kunnen worden, het duurt alleen miljarden jaren om de planeten net zo speciaal als onze planeet te krijgen.

Je houd er nogal vreemde opvattingen over ons zonnestelsel op na. Ik vermoed eigenlijk dat je het zelf bij elkaar gefantaseerd hebt.

Jupiter en mars (en de andere planeten in ons zonnestelsel) zijn even oud als de aarde. De redenen dat ze niet zijn als de aarde heeft met allerlei eigenschappen te maken (massa, afstand van de zon, samenstelling etc). Maar niet met hun leeftijd.
Ook is de aarde zelf niet veranderd door "evolutie" (weet je eigenlijk wel wat het woord betekent?). Om misverstanden te voorkomen nadat er leven op aarde is ontstaan heeft evolutie daarvan wél invloed op op deze planeet (bijvoorbeeld het klimaat).

Mars bijvoorbeeld is een "dode" planeet geologisch gezien,klein, geen grote maan, afgekoelde kern, geen vulkanisme. Daar gaan geen miljarden jaren wachten iets aan veranderen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:01

Gelovig opgevoed, zit op christelijke school maa ik weet niet of ik erin koet geloven :')
demo_love schreef:
Nee ik geloof niet in een God. Ik ben Christelijk opgevoed, maar gaandeweg ben ik erachter gekomen dat het iets is wat mensen minder bang maakt om dood te gaan. De hemel, het leven na de dood. En er bestaat geen hemel. Meer dan 2000 jaar wetenschappelijk onderzoek is daar heel duidelijk over. Ook bijna-dood-ervaringen kunnen wetenschappelijk verklaard worden, net als vele andere dingen.

En het is denk ik in het verleden ook een middel geweest om het volk in de hand te houden: godvrezend zijn, sociale controle, rust op zondag. Het was wel lekker makkelijk. En dat is een beetje doorgeslagen.

Mooi dat mensen er steun uit kunnen halen, maar ik vind het vrij naïef. Ik zou graag geloven in een God, maar ik kan het gewoon niet. Waarom is er dan zoveel leed? En waarom gebeuren er nu dan geen 'wonderen' meer zoals in de Bijbel?

Ik ben wel benieuwd naar de wetenschappelijke verklaring van bijna dood ervaringen :j

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:03

Citaat:
En zelf niet nadenken als je gelooft... er staat toch duidelijk in de Bijbel beschreven dat je moet geloven met heel je hart, heel je ziel en je hele verstand! Altijd zelf blijven nadenken dus

Verootjoo, dit is juist precies wat ik bedoel :')

De bijbel/god wilt niet dat je je verstand gebruikt. Het zegt alleen van wel, maar je mag het dus alleen gebruiken om "de juiste keuze" te maken en te geloven :z

Lizzii: je hebt gelijk dat er een onderscheid is tussen geloof en spiritualiteit. Over dat laatste heb ik geen bijzondere mening, ik heb het concept van spiritualiteit ook nooit zo uitgebreid bestudeerd als het concept van geloof. Wat mij betreft, prima als je spiritueel bent, voor mij persoonlijk is het gewoon niet weggelegd.

Verder wil ik iedereen de tip geven om het boek "The God Virus" te lezen. Eén van de beste boeken die ik ooit gelezen heb :j

Edit, BeSen: bijna-doodervaringen zijn wetenschappelijk verklaard hoor. Dat kun je vinden op bv Google Scholar (near death experiences). Zo uit mijn hoofd had het iets te maken met zuurstoftekort in de hersenen (want het hart staat stil) en dan krijg je hallucinaties.
Laatst bijgewerkt door Catnip op 17-01-15 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:05

verootjoo schreef:
Euhm.... ik dacht dat het algemeen bekend was dat de dood en en opstanding van Jezus is bewezen >;)

Enig idee hoeveel wetenschappelijk onderzoek er is gedaan naar de Bijbel? Naar het bestaan van (een) God? Naar de gebeurtenis van Jezus?

Ik kan me niet voorstellen dat zijn opstanding is bewezen.

Zelfs alles rondom een historische Jezus is nog niet alles bewezen...laat staan een opstanding.

(sterker nog een van de theorieën is nu dat Jezus een aantal eerdere goden/profeten in een is)

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:06

Ik geloof in God. Waarom? Omdat ik er heel veel kracht uit haal, geloof dat hij ons, de mensen, liefheeft en dat altijd zal blijven doen en omdat ik geloof dat hij ons heeft gemaakt.
Ik heb ook het gevoel dat ik ergens voor leef, en dat mijn leven daarom ook zin heeft.
En de meeste christenen die ik ken stralen ook een soort van rust en vriendelijk uit, (dat is ook bewezen) en dat vind ik heel erg mooi, omdat ze kracht daarvoor krijgen om dat uit te stralen, om anderen te laten zien wat God doet.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:08

QuanneH schreef:
Ik geloof in God. Waarom? Omdat ik er heel veel kracht uit haal, geloof dat hij ons, de mensen, liefheeft en dat altijd zal blijven doen en omdat ik geloof dat hij ons heeft gemaakt.
Ik heb ook het gevoel dat ik ergens voor leef, en dat mijn leven daarom ook zin heeft.
En de meeste christenen die ik ken stralen ook een soort van rust en vriendelijk uit, (dat is ook bewezen) en dat vind ik heel erg mooi, omdat ze kracht daarvoor krijgen om dat uit te stralen, om anderen te laten zien wat God doet.

Ik ben ontzettend benieuwd naar een bron hiervan :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:08

Catnip schreef:
Verder wil ik iedereen de tip geven om het boek "The God Virus" te lezen. Eén van de beste boeken die ik ooit gelezen heb :j

The God Delusion, ook leuk.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:10

Catnip schreef:
QuanneH schreef:

Volgensmij valt dat niet te bewijzen :') dat betekent s dat alle joden,moslims,hindoeïstische mensen nooit rust kunnen uit stralen?

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:12

BeSen schreef:
Catnip schreef:

Volgensmij valt dat niet te bewijzen :') dat betekent s dat alle joden,moslims,hindoeïstische mensen nooit rust kunnen uit stralen?

Dat zeg ik toch niet..?
Ik zeg dat de meeste christenen zoveel rust vinden in hun geloof, dat ze dat ook uitstralen. Weet even niet meer waar dit vandaan kwam, volgens mij Visie.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:13

Oh ik lees weer verkeerd sorry!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:14

BeSen schreef:

Volgensmij valt dat niet te bewijzen :') dat betekent s dat alle joden,moslims,hindoeïstische mensen nooit rust kunnen uit stralen?[/quote]

Vergeet de Atheïsten niet.

Wel bewezen,...als mensen weten dat er voor hen gebeden wordt is dat slecht voor de gezondheid.

Een studie gedaan in een ziekenhuis op een hartafdeling.
3 groepen

groep 1 werd voor gebeden maar wist dat niet
groep 2 werd niet voor gebeden
groep 3 werd voor gebeden en wist dat wel.

groep 1 en 2 zat geen verschil tussen het ontstaan van complicaties en ziekteduur(wel of niet bidden maakte dus niet uit.)

Maar de mensen in groep 3 hadden significant meer last van complicaties en een langere ziekteduur.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:15

QuanneH schreef:
Weet even niet meer waar dit vandaan kwam, volgens mij Visie.

En wat is visie?

Quanneh

Re: Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:17

Google :)
Maar waar heb jij je informatie dan vandaan? Als ik er op google dan kom ik alleen positieve dingen tegen namelijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:17

NatasjavE schreef:
BeSen schreef:

Vergeet de Atheïsten niet.

Wel bewezen,...als mensen weten dat er voor hen gebeden wordt is dat slecht voor de gezondheid.

Een studie gedaan in een ziekenhuis op een hartafdeling.
3 groepen

groep 1 werd voor gebeden maar wist dat niet
groep 2 werd niet voor gebeden
groep 3 werd voor gebeden en wist dat wel.

groep 1 en 2 zat geen verschil tussen het ontstaan van complicaties en ziekteduur(wel of niet bidden maakte dus niet uit.)

Maar de mensen in groep 3 hadden significant meer last van complicaties en een langere ziekteduur.[/quote]
Hiervan heb ik ook andere versies gelezen... o.a. dat mensen voor wie gebeden werd en die dit ook wisten, juist beter herstelden. Dus dat is een beetje een vaag verhaal.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:20

Je moet natuurlijk wel een beetje je bronnen uitkiezen, QuanneH.

Ik zoek zelf altijd naar onderzoeksresultaten via de databases van mijn universiteit, maar ik denk dat Google Scholar al een hele stap voorwaarts is ten opzichte van het gewone Google, waar je bijna alleen maar populaire praatjes en non-wetenschap vindt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:21

Ik vind het de grootste onzin die er bestaat. Een soort zwakte, want blijkbaar hebben sommige mensen "hem" nodig om te voelen dat je ergens voor leeft

*kruipt weer onder steen :').

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:22

Poiuytrewq schreef:
Ik vind het de grootste onzin die er bestaat. Een soort zwakte, want blijkbaar hebben sommige mensen "hem" nodig om te voelen dat je ergens voor leeft

*kruipt weer onder steen :').

Precies! Dat exact bedoelde ik ook met mijn post.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:25

Blue_Eyes schreef:
Hiervan heb ik ook andere versies gelezen... o.a. dat mensen voor wie gebeden werd en die dit ook wisten, juist beter herstelden. Dus dat is een beetje een vaag verhaal.

Ik ken alleen de versie die ik hier geplaatst heb.

De verklaring erachter was dat als men het wist dit als een extra druk, dus stress, ervoer en stress is niet bevorderlijk bij herstel.

De naam van de studie weet ik niet meer.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:33

Citaat:
En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.
27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.

Ik wil toch op iets verder terug in de discussie reageren. Bij godsdiens/levensbeschouwing hebben we het nu eigenlijk over dit onderwerp. Dit stukje van Genesis wil ik er even bij pakken.

Punt 1: Schiep God zijn gelijkenis of schiep de mens een macht, een ideale goede macht wat zij hoopte dat hun gelijkenis werd?
Daarbij sluit een quote van Xenophanes, een oude Griekse filosoof aan:
Citaat:
De stervelingen menen dat de goden verwekt zijn evenals zij, en kleren, een stem en gestalte hebben als zij... ja, als de ossen en paarden en leeuwen handen bezaten en kunstwerken konden scheppen, zoals de mensen, zouden de paarden de goden als paarden afbeelden, de ossen daarentegen als ossen.’
‘De Ethiopiërs maken hun goden zwart met stompe neuzen; de Thraciërs zeggen dat de hunne blauwe ogen en rood haar bezitten.’
‘In werkelijkheid hebben de mensen nooit iets zekers aangaande de goden geweten en zullen dat ook nooit weten.’

Wil de mens niet gewoon iets aanbidden, iets wat een ideale versie van henzelf is?

Punt 2: Er zijn sporen van een nederzetting van mensen, ongeveer 15.000 jaar geleden, gevonden. In deze nederzetting was sprake van een soort geloof, een geloof dat mensen beter waren dan dieren en over hen heersten. Dit idee zit dus al heel lang in het hoofd van de mens, dus is het niet zo gek dat ook dit in Genesis staat. Mijn punt: Er is dus al zo lang geloof, waarom zou god zich dan 'nu' pas uitten, en dan wel 3 keer (als je even uitgaat van de volgorde: Joden, Christenen, Islam)?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:37

Eskegirl,
'God zei: laat ons mensen maken '
Maarre god is toch 1 persoon/ding/energie whatever?