Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
denice schreef:Wat mij betreft gaat het niet om schuld dragen, maar om de vraag; vind jij die satire nou echt grappig?
denice schreef:Wat mij betreft gaat het niet om schuld dragen, maar om de vraag; vind jij die satire nou echt grappig?
Mies schreef:Ik ben het hier helemaal mee eens. En heb hier verder ook nog niemand over gehoord.
Er zit een grens tussen vrijheid van meningsuiting en belediging/discriminatie.
Wat zij afbeeldden had niets meer met vrijheid van meningsuiting te maken maar met belediging. (En dit wisten zij).
Ook snap ik niet waarom ze er lekker mee door gaan. (Charlie Hebdo wilt zich natuurlijk niet 'gewonnen' geven)
(Wat er is gebeurd kan natuurlijk absoluut niet)
MyHorseGirl schreef:Bovendien las ik ook nog op internet: 'Niet alle moslims zijn terroristen, maar alle terroristen zijn wel moslims'. Hier moet ik me helaas bij aansluiten.
Netje schreef:denice schreef:Wat mij betreft gaat het niet om schuld dragen, maar om de vraag; vind jij die satire nou echt grappig?
Moet satire dan grappig zijn? Dat is nieuw ! Het wil mensen wakker schudden en tot nadenken aansporen, maar hoeft totaal niet grappig te zijn imo.Mies schreef:Ik ben het hier helemaal mee eens. En heb hier verder ook nog niemand over gehoord.
Wat zij afbeeldden had niets meer met vrijheid van meningsuiting te maken maar met belediging. (En dit wisten zij).
Ook snap ik niet waarom ze er lekker mee door gaan. (Charlie Hebdo wilt zich natuurlijk niet 'gewonnen' geven)
En leg dan eens uit waarom het absoluut niet kan?? Belediging/discriminatie?? Dat is jouw mening en gelukkig in een vrij land mag je dat vinden, maar daar hoef ik het gelukkig niet mee eens te zijn. Ik zie dat totaal niet zo: ze stellen zaken aan de orde door ze enorm uit te vergroten en tegelijkertijd dit heel klein te doen: één tekening, doe het maar eens na.
Kom eens met voorbeelden Mies. Heb je ooit wel eens een Charlie Hebdo gezien van dichtbij?? Gelezen?
En waar heb je verder niemand over gehoord? Want alleen in dit topic al heb je allerlei verschillende meningen, dus niemand??
Mies schreef:Ik ben het hier helemaal mee eens. En heb hier verder ook nog niemand over gehoord.
Snollygoster schreef:Ik las ergens een mooi citaat, weet niet meer exact de woorden, maar het ging ongeveer zo:
"Diegene die zich beledigd voelen door een tekeningetje zijn diegene die het zwakst zijn"
Ik heb het ook absoluut niet eens met mensen die zeggen dat CH schuld draagt, het gaat hier om cartoons he mensen, in wat voor kleinzerige wereld leven wij toch. Ze hebben ook gespot met de dood van koning Bouwewijn (België) met de tekst "le roi des cons est mort", wat wilt zeggen "de koning der idioten is dood", ondanks dat BW een zeer geliefde koning was onder de Belgen hebben wij hier ook geen aanstoot aan genomen. CH maakte trouwens niet alleen cartoons over de moslims, maar over iedereen, het grote verschil zit 'm hier dat enkel de moslims (extremisten) hier aanstoot aan hebben genomen.
Die cartoons zijn een uiting van vrije mening, en ik snap heus wel dat de moslims hierbij onder vuur liggen om belachelijk gemaakt te worden omdat zij zich dat net zo hard aantrekken, hoe meer de moslims ertegen gaan protesteren, hoe meer het grote publiek erdoor wordt aangetrokken (want dat moet wel iets belangrijks zijn als er zoveel om gemolken wordt), maar toch vind ik niet dat mensen nu moeten doen alsof ze ALLEEN maar over de moslims tekenden.
Dus te zeggen dat CH zelf schuld erin draagt vind ik persoonlijk een stap te ver gaan, je moet zelf maar eens nagaan hoe belachelijk het klinkt dat je iemand gaat vermoorden om een tekening, die mogelijk iemands geloof heeft beledigd. Het is ook een kwestie van zich te laten beledigen of niet, ik heb genoeg moslimvrienden die zelf gewoon hun schouders ophalen bij zo'n tekening, echter zijn het de radicale moslims de hele boel opjutten.
Dit neemt niet weg dat ik het wel erg vind voor de slachtoffers en de moslims die wél vreedzaam willen samenleven in Europa.
Zoolgangster schreef:@blokje: ja er zijn binnen alle groepen extremisten te vinden, zoals die gekke Amerikaan (een dominee, christelijk dus) die korans verbrandt en daarmee geweld tegen christenen uitlokt in Islamitische landen.
Maar is er een tendens van gewapend extremisme?
Wat goed is om te bedenken: leiders (zeg maar: opruiers) van extreme groepen binnen de Islam zouden het prachtig vinden als er gewone moslims worden gediscrimineerd binnen Europa door christenen/humanisten/atheïsten, omdat de leiders van extreme groepen weten dat de gediscrimineerde gematigde moslim door die sociale buitensluiting als het ware in de armen gedreven wordt van de extremere moslims...
Wat mensen moeten doen is dus hun moslim buurman/collega/klasgenoot als medemens blijven behandelen. Want dat is hij/zij ook. Dus niemand zou zich bang moeten laten maken door terroristen, want dat bang maken en polariseren is nou net wat ze willen.
En al te erge spotprenten tekenen, dat zouden mensen niet uit angst moeten staken, maar uit fatsoen.
Mies schreef:Netje, met 'absoluut niet kan' bedoel ik natuurlijk de aanslag. Ik heb de cartoons van waar het om gaat gezien op het internet en daar heb ik mijn mening op gebaseerd. Maar hiervoor had ik nooit van Charlie Hebdo gehoord en de meeste mensen ook niet. En nee, buiten bokt heb ik niemand gehoord over dat Charlie Hebdo dan misschien toch wel wat te ver ging en de cartoons niet grappig waren. Buiten moslims om.
denice schreef:Valkuil is ook dat de meesten maar gewoon wat roepen zonder er echt over na te denken.
Wat mij betreft is ieder z'n mening fantastisch, maar denk er alsjeblieft over na voor je wat roept. En dat gebeurt dus vaak niet of te weinig.
denice schreef:Ik bedoel hier in dit topic... Waarom ik dit denk? Omdat mensen na een gesprek vaak hun mening bijstellen.
Ik mag hopen dat ze bij CH er iig over nadenken.
Wat ik in ieder geval heel erg fijn vind, is dat er hier op een fijne manier gediscussieerd wordt!
Snollygoster schreef:denice schreef:Ik bedoel hier in dit topic... Waarom ik dit denk? Omdat mensen na een gesprek vaak hun mening bijstellen.
Ik mag hopen dat ze bij CH er iig over nadenken.
Wat ik in ieder geval heel erg fijn vind, is dat er hier op een fijne manier gediscussieerd wordt!
Mensen stellen hun mening vaak enkel bij als blijkt dat hun eigen mening te veel afwijkt van die van anderen, dan gaan ze bij zichzelf nadenken, echter als de meningen onderling van elkaar afwijken gaan ze proberen om die van anderen te beïnvloeden.
(ik heb morgen examen sociale psychologie en dit is wel het perfecte topic om mijn leerstof op toe te passen)