Wat vinden jullie nou van de satire van Charlie Hebdo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Wat vinden jullie nou van de satire van Charlie Hebdo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 18:16

Wat mij betreft gaat het niet om schuld dragen, maar om de vraag; vind jij die satire nou echt grappig?

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:18

Ik vind ook dat cartoons maken echt niet erg is over dingen waar sommigen wat moeite mee hebben, maar het belangrijkst vind ik dat je anderen wel moet respecteren. Vrijheid van meningsuiting ja, maar dus ook vrijheid voor degenen die willen geloven wat ze willen, en ik denk dus dat sommige cartoons echt te ver gaan en die personen op verschillende manieren kwetsen. Als ik me ergens beledigd/gekwetst om zou voelen en zou worden uitgelachen, zou ik wel een stukje van mijn vrijheid verliezen, denk ik.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:21

denice schreef:
Wat mij betreft gaat het niet om schuld dragen, maar om de vraag; vind jij die satire nou echt grappig?

Om op je vraag te antwoorden; ja, bij sommige cartoons gniffel ik wel eens. Maar dat komt misschien ook omdat ik half Waals ben en de cartoons beter begrijpt, want sommige vertaalde versies hebben helemaal niet meer dezelfde context.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:39

Ik heb net een heel stel ch cartoons zitten bekijken. En het is wel zo dat ik ze, door mijn zeer matige Frans, niet allemaal begrijp. Tekstueel dan, want een plaatje is een plaatje. Maar juist die tekst kan duidelijk maken wat er bedoeld wordt

MissQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:00

Eigen schuld, verbieden van het blad, uitlokking???
Wij leven in een vrije democratie, met prachtige grondwetten. Als je je beledigd voelt door een tekening een uitspraak of wat dan ook kan je dit laten toetsen door een onafhankelijke rechter. Na zijn/haar uitspraak weet je of het volgens onze wetten is toegestaan en zo niet dan volgt er een sanctie. 12 mensen kapot schieten omdat een tekening je niet bevalt en je beledigd bent omdat het om jouw geloof gaat, is pure waanzin.
Vrijheid van meningsuiting is een van onze grote vrijheden, of je het altijd leuk moet vinden daar ben je dan ook weer vrij in! Elke vorm van censuur en beperking van deze vrijheid moet met alle vreedzame en wettelijk toegestane middelen worden bevochten.
Voor alle duidelijkheid hoofdstuk 7 van onze grondrechten bijgevoegd.

Vrijheid van meningsuiting; censuurverbod
1.
Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2.
De wet stelt regels omtrent radio en televisie. Er is geen voorafgaand toezicht op de inhoud van een radio- of televisieuitzending.
3.
Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan het geven van vertoningen toegankelijk voor personen jonger dan zestien jaar regelen ter bescherming van de goede zeden.
4.
De voorgaande leden zijn niet van toepassing op het maken van handelsreclame.

http://www.denederlandsegrondwet.nl/935 ... ac43qvy#p7

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:13

Ik ben het hier helemaal mee eens. En heb hier verder ook nog niemand over gehoord.
Er zit een grens tussen vrijheid van meningsuiting en belediging/discriminatie.
Wat zij afbeeldden had niets meer met vrijheid van meningsuiting te maken maar met belediging. (En dit wisten zij).
Ook snap ik niet waarom ze er lekker mee door gaan. (Charlie Hebdo wilt zich natuurlijk niet 'gewonnen' geven)
(Wat er is gebeurd kan natuurlijk absoluut niet)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:23

denice schreef:

Moet satire dan grappig zijn? Dat is nieuw ! Het wil mensen wakker schudden en tot nadenken aansporen, maar hoeft totaal niet grappig te zijn imo.

Mies schreef:
Ik ben het hier helemaal mee eens. En heb hier verder ook nog niemand over gehoord.
Wat zij afbeeldden had niets meer met vrijheid van meningsuiting te maken maar met belediging. (En dit wisten zij).
Ook snap ik niet waarom ze er lekker mee door gaan. (Charlie Hebdo wilt zich natuurlijk niet 'gewonnen' geven)

En leg dan eens uit waarom het absoluut niet kan?? Belediging/discriminatie?? Dat is jouw mening en gelukkig in een vrij land mag je dat vinden, maar daar hoef ik het gelukkig niet mee eens te zijn. Ik zie dat totaal niet zo: ze stellen zaken aan de orde door ze enorm uit te vergroten en tegelijkertijd dit heel klein te doen: één tekening, doe het maar eens na.

Kom eens met voorbeelden Mies. Heb je ooit wel eens een Charlie Hebdo gezien van dichtbij?? Gelezen?

En waar heb je verder niemand over gehoord? Want alleen in dit topic al heb je allerlei verschillende meningen, dus niemand??

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 19:26

Je weet prima wat ik bedoel met mijn vraag Netje. Vind jij het leuk om naar te kijken?

Jij dus wel, ik vind het te ver gaan en respectloos.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:29

MyHorseGirl schreef:
Bovendien las ik ook nog op internet: 'Niet alle moslims zijn terroristen, maar alle terroristen zijn wel moslims'. Hier moet ik me helaas bij aansluiten.

De islam en terrorisme is het totaal tegenovergestelde van elkaar.
Een terrorist kan je dan ook geen moslim noemen. En niet alle terroristen zijn 'moslims'. Denk bijvoorbeeld aan Anders Breivik die in Noorwegen in 2011 77 kinderen en volwassenen dood schoot.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:33

Netje schreef:
denice schreef:

Moet satire dan grappig zijn? Dat is nieuw ! Het wil mensen wakker schudden en tot nadenken aansporen, maar hoeft totaal niet grappig te zijn imo.

Mies schreef:

En leg dan eens uit waarom het absoluut niet kan?? Belediging/discriminatie?? Dat is jouw mening en gelukkig in een vrij land mag je dat vinden, maar daar hoef ik het gelukkig niet mee eens te zijn. Ik zie dat totaal niet zo: ze stellen zaken aan de orde door ze enorm uit te vergroten en tegelijkertijd dit heel klein te doen: één tekening, doe het maar eens na.

Kom eens met voorbeelden Mies. Heb je ooit wel eens een Charlie Hebdo gezien van dichtbij?? Gelezen?

En waar heb je verder niemand over gehoord? Want alleen in dit topic al heb je allerlei verschillende meningen, dus niemand??

Netje, met 'absoluut niet kan' bedoel ik natuurlijk de aanslag. Ik heb de cartoons van waar het om gaat gezien op het internet en daar heb ik mijn mening op gebaseerd. Maar hiervoor had ik nooit van Charlie Hebdo gehoord en de meeste mensen ook niet. En nee, buiten bokt heb ik niemand gehoord over dat Charlie Hebdo dan misschien toch wel wat te ver ging en de cartoons niet grappig waren. Buiten moslims om.

MissQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:37

Mies schreef:

Klopt er is een grens maar die is niet aan ons (de burger) te bepalen. Alleen een rechter mag de grondwet toetsen, goede smaak en normen en waarden zijn discutabel.
Charlie Hebdo moet zich gewonnen geven? Soms begrijp ik niets meer van mensen die zulke uitspraken doen, ik word er boos en verdrietig van. Zwichten voor terreur is absoluut geen oplossing en zal leiden naar verdere beperkingen van onze vrijheden.
Ik hoop dat er altijd mensen aan het uiterste eind van het spectrum blijven bestaan, het geeft kleur aan de samenleving en we blijven nadenken, overdenken en kritisch naar onszelf.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 19:37

Valkuil is ook dat de meesten maar gewoon wat roepen zonder er echt over na te denken.

Wat mij betreft is ieder z'n mening fantastisch, maar denk er alsjeblieft over na voor je wat roept. En dat gebeurt dus vaak niet of te weinig.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:37

Snollygoster schreef:
Ik las ergens een mooi citaat, weet niet meer exact de woorden, maar het ging ongeveer zo:
"Diegene die zich beledigd voelen door een tekeningetje zijn diegene die het zwakst zijn"

Ik heb het ook absoluut niet eens met mensen die zeggen dat CH schuld draagt, het gaat hier om cartoons he mensen, in wat voor kleinzerige wereld leven wij toch. Ze hebben ook gespot met de dood van koning Bouwewijn (België) met de tekst "le roi des cons est mort", wat wilt zeggen "de koning der idioten is dood", ondanks dat BW een zeer geliefde koning was onder de Belgen hebben wij hier ook geen aanstoot aan genomen. CH maakte trouwens niet alleen cartoons over de moslims, maar over iedereen, het grote verschil zit 'm hier dat enkel de moslims (extremisten) hier aanstoot aan hebben genomen.
Die cartoons zijn een uiting van vrije mening, en ik snap heus wel dat de moslims hierbij onder vuur liggen om belachelijk gemaakt te worden omdat zij zich dat net zo hard aantrekken, hoe meer de moslims ertegen gaan protesteren, hoe meer het grote publiek erdoor wordt aangetrokken (want dat moet wel iets belangrijks zijn als er zoveel om gemolken wordt), maar toch vind ik niet dat mensen nu moeten doen alsof ze ALLEEN maar over de moslims tekenden.
Dus te zeggen dat CH zelf schuld erin draagt vind ik persoonlijk een stap te ver gaan, je moet zelf maar eens nagaan hoe belachelijk het klinkt dat je iemand gaat vermoorden om een tekening, die mogelijk iemands geloof heeft beledigd. Het is ook een kwestie van zich te laten beledigen of niet, ik heb genoeg moslimvrienden die zelf gewoon hun schouders ophalen bij zo'n tekening, echter zijn het de radicale moslims de hele boel opjutten.

Dit neemt niet weg dat ik het wel erg vind voor de slachtoffers en de moslims die wél vreedzaam willen samenleven in Europa.

Helaas is er geen 'vind ik leuk' knopje, dus dan maar zo! Sluit me hier helemaal bij aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:38

Zoolgangster schreef:
@blokje: ja er zijn binnen alle groepen extremisten te vinden, zoals die gekke Amerikaan (een dominee, christelijk dus) die korans verbrandt en daarmee geweld tegen christenen uitlokt in Islamitische landen.
Maar is er een tendens van gewapend extremisme?

Wat goed is om te bedenken: leiders (zeg maar: opruiers) van extreme groepen binnen de Islam zouden het prachtig vinden als er gewone moslims worden gediscrimineerd binnen Europa door christenen/humanisten/atheïsten, omdat de leiders van extreme groepen weten dat de gediscrimineerde gematigde moslim door die sociale buitensluiting als het ware in de armen gedreven wordt van de extremere moslims...

Wat mensen moeten doen is dus hun moslim buurman/collega/klasgenoot als medemens blijven behandelen. Want dat is hij/zij ook. Dus niemand zou zich bang moeten laten maken door terroristen, want dat bang maken en polariseren is nou net wat ze willen.

En al te erge spotprenten tekenen, dat zouden mensen niet uit angst moeten staken, maar uit fatsoen.

Dat stel idioten in Amerika jagen niet alleen de Islamiten op stang hoor.
Kijk maar eens naar inderdaad weer een dominee met familie en volgers die zo fel anti abortus is dat ie zelfs doktoren en verplegend personeel vermoord.
Extremisme komt overal voor.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:17

Mies schreef:
Netje, met 'absoluut niet kan' bedoel ik natuurlijk de aanslag. Ik heb de cartoons van waar het om gaat gezien op het internet en daar heb ik mijn mening op gebaseerd. Maar hiervoor had ik nooit van Charlie Hebdo gehoord en de meeste mensen ook niet. En nee, buiten bokt heb ik niemand gehoord over dat Charlie Hebdo dan misschien toch wel wat te ver ging en de cartoons niet grappig waren. Buiten moslims om.

Aha, dan had ik het verkeerd begrepen. Sorry :D

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:21

denice schreef:
Valkuil is ook dat de meesten maar gewoon wat roepen zonder er echt over na te denken.

Wat mij betreft is ieder z'n mening fantastisch, maar denk er alsjeblieft over na voor je wat roept. En dat gebeurt dus vaak niet of te weinig.

Denk dat ze bij Charlie Hebdo al jaren ieder woord op een schaaltje wegen en iedere tekening bespreken voor ze hem plaatsen. Vandaar ook iedereen bij elkaar voor de redactiebespreking iedere week. Want ook zij weten dat er grenzen zijn en dus wordt er echt wel over nagedacht.

Dus als je zegt: de meesten gewoon wat roepen en dat er dus vaak niet of weinig wordt nagedacht, dan vind ik dát (dus wij jij nu zegt) er dus een prima voorbeeld van. Want waar baseer je dat op?? Dat men niet nadenkt of te weinig en hoe toets je dat?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 20:23

Ik bedoel hier in dit topic... Waarom ik dit denk? Omdat mensen na een gesprek vaak hun mening bijstellen.

Ik mag hopen dat ze bij CH er iig over nadenken.

Wat ik in ieder geval heel erg fijn vind, is dat er hier op een fijne manier gediscussieerd wordt! :)
Laatst bijgewerkt door denice op 14-01-15 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:27

Die satire is best grappig maar 1x is genoeg en niet door blijven gaan over eenzelfde onderwerp!
Ik kan me voorstellen mensen gekwetst worden hierdoor maar geeft nog geen reden zo een bloedbad als vorige week aan te richten.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:34

denice schreef:
Ik bedoel hier in dit topic... Waarom ik dit denk? Omdat mensen na een gesprek vaak hun mening bijstellen.

Wat ik in ieder geval heel erg fijn vind, is dat er hier op een fijne manier gediscussieerd wordt! :)

Mensen stellen hun mening vaak enkel bij als blijkt dat hun eigen mening te veel afwijkt van die van anderen, dan gaan ze bij zichzelf nadenken, echter als de meningen onderling van elkaar afwijken gaan ze proberen om die van anderen te beïnvloeden.
(ik heb morgen examen sociale psychologie en dit is wel het perfecte topic om mijn leerstof op toe te passen :)))

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:35

Ik snap eigenlijk ook niet waarom mensen zulke plaatjes/cartoons willen maken, wat is er nou zo grappig aan of wat voegt het voor jou/de wereld toe? En het geeft uiteindelijk (meestal) alleen maar nadelen/ruzie.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 20:38

Snollygoster schreef:
denice schreef:

Mensen stellen hun mening vaak enkel bij als blijkt dat hun eigen mening te veel afwijkt van die van anderen, dan gaan ze bij zichzelf nadenken, echter als de meningen onderling van elkaar afwijken gaan ze proberen om die van anderen te beïnvloeden.
(ik heb morgen examen sociale psychologie en dit is wel het perfecte topic om mijn leerstof op toe te passen :)))

Interessant!! Ik vind dat het hier nog redelijk vlekkeloos verloopt hoor. Ervaar in het dagelijks leven veel dat mensen maar wat roepen en als je er dan over gaat praten ze ineens een heel andere kijk op dingen krijgen. Dan roep je denk ik te snel en had je eerst ietsje beter moeten nadenken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:51

Het grappige is dat dit soort cartoons eeuwig over de profeet Mohammed als grappig word gezien door velen maar dat als een kind op school gepest word en uiteindelijk voor de trein springt er ooooh en aaaaaah geroepen word....

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:53

Rapido, wat heeft zelfmoord van een kind met dit te maken? Dit is als appelen met peren vergelijken, de cartoonisten hebben hierbij al een hele andere bedoeling dan pesters en viseren niet één persoon, maar iedereen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:55

iedereen als in alle moslims bedoel je?

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:57

ook christenen en andere bevolkingsgroepen