Janine1990 schreef:Maar als je als burger meerdere flinke fouten maakt, waardoor je als verdachte wordt aangemerkt. Ben je dan een ongelooflijke oen of word je terecht verdacht?
Het gaat niet om meerdere flinke fouten. Maar om je vraag te beantwoorden: je hebt in een vrij land GEEN plicht om 'geen fouten' te maken. Als je je aan de wet houdt, mag je je zo verdacht gedragen als je wilt. Juist die vrijheid staat onder druk - steeds meer worden we geacht om ons onopvallend en niet verdacht te gedragen. En juist dat vind ik dus een ondermijning van onze fundamentele vrijheid.
Citaat:
Want ik ga er niet vanuit dat het linken van meerdere middelen leidt tot het niet meer kunnen uitfilteren van één fout. Als er een oneffenheid wordt gevonden (want dat is het als je alles linkt) moet eerst worden gekeken waar de fout in zit, voordat er iets ondernomen kan worden.
Helaas kloppen die aannames niet. 1 enkele oneffenheid kan wel degelijk leiden tot problemen, en juist dat 'eerst kijken waar de fout zit' wordt vaak flink onder druk gezet.
Citaat:
Ik weet niet goed of ik je zedenmisdrijf verhaal goed begrijp hoor, maar ik heb mijn best gedaan...
Al die reizigers zijn dus per ongeluk gemerkt met het begrip 'verdachte'. Dan is het toch niet meer dan logisch dat dit een foutje is geweest?
Nee, die reizigers zijn heel bewust en opzettelijk als verdachte gecontroleerd! Dat was geen foutje, dat was een opzettelijke strategie. Goed speurwerk wordt vervangen door makkelijkere methoden, namelijk een druk op de knop, en hoppa, een lijstje. Alleen de exploderende kans dat je daardoor als onschuldige ineens vast komt te zitten omdat je toevallig op de verkeerde plek was, ziet niemand.
Citaat:
Hoewel menig systeem redelijk foutloos is, is IT vaak ook heel erg moeilijk te begrijpen voor degene die er mee moet werken. En ik denk dat veel fouten daar door komen.
Ik ken zo gauw even geen enkel systeem dat ook maar in de buurt zou komen van 'min of meer redelijk'. En ik ben it'er - ik zeg het niet helemaal zomaar. Zeker de overheidsit is gewoon een zootje, en wordt bovendien voor het grootste gedeelte uitgevoerd door bedrijven die niet het belang van onze rechtstaat maar van hun eigen aandeelhouders voorop hebben staan.
En verder: nee. Het is niet de techniek die het probleem is, het is de wens om zonder na te denken de techniek het vuile werk op te laten knappen. Het is de wens om makkelijke en goedkope antwoorden te vinden op moeilijke vragen. Het is de neiging om geld en cijfertjes belangrijker te maken dan vrijheid, zorgvuldigheid en de rechten van individuele mensen. De techniek is daar een handig hulpmiddel bij, maar de principes worden al eerder weggegooid.
Citaat:
Wie heeft er vandaag niet meerdere meldingen van zijn/haar nieuwsapp gehad over de ontwikkelingen in Parijs?
Ik