borstvoeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:49

Het zal mij persoonlijk niet deren of iemand wel midden in een restaurant uitgebreid de boel op tafel gooit hoor, maar ik snap dat niet iedereen zo denkt. Het is ook totaal onnodig op die manier. Met een beetje discretie heeft niemand ergens last van. En volgens mij probeert bijna elke vrouw dat ook wel. Prima dus!
Bij mezelf was ik toch altijd erg bang voor oordelen trouwens. Ik vond openbaar voeden hierdoor echt niet fijn (in combinatie met een moeilijke aanhapper/drinker). Als het even lukte nam ik een koeltasje met een flesje afgekolfde melk mee als ik ergens heen ging, en als het echt niet anders kon zorgde ik op zijn minst dat ik een grote sjaal mee had.
Ik heb zelf 7,5 maand borstvoeding gegeven totdat ik noodgedwongen moest stoppen. Maar voor mij zat het einde er toch al wel zachtjes aan aan te komen, dus het was ook wel goed zo.
Hoewel langvoeden niets voor mij zou zijn, en ik me wel afvraag hoe groot de voordelen op een gegeven moment nog effectief zijn als ze ouder worden (voor jonge baby's is het natuurlijk sowieso het beste en meest natuurlijke, hoewel poedermelk een prima alternatief is tegenwoordig) heb ik respect voor mensen die langer voeden. Zolang jullie er beiden van genieten is dat toch top!

wemkelover

Re: borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:34

ik heb geprobeerd borstvoeding te geven, helaas niet gelukt door omstandigheden. Maar ik zou persoonlijk als het wel gelukt was niet in openbaar willen voeden. Ik voelde mijzelf er niet makkelijk bij. Ook als andere het doen voel ik mij heel ongemakkelijk. ik kan niet vertellen waarom. En hoe mijn zoontje momenteel aan de fles drinkt en hij zou het ook zo aande borst doen dan zou discreet niet eens lukken.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:24

Cerilene_ schreef:
Hoewel langvoeden niets voor mij zou zijn, en ik me wel afvraag hoe groot de voordelen op een gegeven moment nog effectief zijn als ze ouder worden (voor jonge baby's is het natuurlijk sowieso het beste en meest natuurlijke, hoewel poedermelk een prima alternatief is tegenwoordig) heb ik respect voor mensen die langer voeden. Zolang jullie er beiden van genieten is dat toch top!

Borstvoeding voor een 2-jarige schijnt meer antistoffen te bevatten dan wanneer het voor een kleine baby is. Dit omdat een 2-jarige met veel meer ziektekiemen in aanraking komt en dus meer bescherming nodig heeft. Dus er zijn zeker wel voordelen te noemen van langvoeden. :)
En idd, wat je zegt: zolang je er allebei van geniet, is het geweldig!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:45

JackenJill schreef:
Cerilene_ schreef:

Borstvoeding voor een 2-jarige schijnt meer antistoffen te bevatten dan wanneer het voor een kleine baby is. Dit omdat een 2-jarige met veel meer ziektekiemen in aanraking komt en dus meer bescherming nodig heeft. Dus er zijn zeker wel voordelen te noemen van langvoeden. :)
En idd, wat je zegt: zolang je er allebei van geniet, is het geweldig!

Plus niet te vergeten de gezondheidsvoordelen voor de moeder.

http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... stvoeding/

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:00

Maar wat bedoelen ze in dit artikel met 'lang' borstvoeden? Ik zie voordelen voor moeder en kind onderzocht tot 6 en 12 maanden bv, maar niet dat er nog significante voordelen aan zitten om 2 jaar, 4 jaar, of 18 jaar te blijven voeden.
Maargoed ik ben zeker pro bv hoor, daar niet van. Alleen geen fanaticus.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:06

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:15

Diegene die het niet fijn vinden om naar te kijken.. Zullen vast of geen kinderen hebben of geen bv. hebben gegeven..
Als je mama bent en bv. hebt gegeven of heeft en je ziet iemand die dat doet .. Denk ik alleen maar aan die mooie momenten dat mn kleine aanlag,
Helemaal niet storend , ik heb ook vaak bij de hema of waar dan ook gezeten , wel ergens waar ik me fijn bij voelde en gaan voeden, als iemand problemen heeft dan kijkt diegene maar de andere kant op. Gewoon doen wat jij fijn vind, wat zal jou die. Mensen interesseren toch :j

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:18

In het begin is het idd ongemakkelijk.. Maar later kijk je niet meer naar de mensen als je bv. Geeft.. De eerste week wou ik niemand erbij hebben , dat went vanzelf wel.. Als je t niet geeft of kunt geven dan is dit moeilijk te zegge. Dat je het niet durft openbaar..

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:10

LZP >> NM

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:39

Sammie schreef:
ik heb zon zes jaar in een restaurant gewerkt en in die hele periode is er maar 1x een vrouw geweest die apart ging zitten om te voeden. Zo'n apart kamertje lijkt mij dan kostentechnisch bizar hoog.

Officieel moet je werkgever dit zelfs hebben omdat het verplicht is om personeel de mogelijkheid te geven te kunnen kolven......dat mag geen washok of wc zijn

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:45

Dit ging om de klanten, niet om het personeel. Zijn dan veel bedrijven die in overtreding zijn.. Als elk bedrijf een kolfruimte moet hebben.. Arbo heeft dan nog veel te doen. :+

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 00:16

Jeetje wat veel reacties!! Dat bv de kans op borstkanker zoveel % verkleint dat wist ik niet! Ik blijf hem voedden tot hij naar de middelbare gaat ;-) (grapje)
Leuk om te lezen dat de meesten niet tegen voedden in het openbaar zijn. Op die fb pagina waar ik lid van ben (breastfeeding mama talk) lijkt het soms bijna een crime als je in het openbaar voedt. Maar er komen veel borstvoeddende mama foto's voorbij die behoorlijk bloot zijn. Misschien is dat een verklaring :-) ben iig wel blij dat wanneer ik mijn kind in het openbaar voedt de meesten van jullie er geen probleem mee hebben. Discreet natuurlijk ;-)

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:22

Ik voed dus alweer twee jaar maar ook ik vind het prettiger als ik een onbekende vrouw niet half bloot hoef te zien terwijl ze aan het voeden is. Een vriendin van mij voedt ook al lang en bij haar kan het me niks schelen Hoe ze erbij zit. Een kennis van mij voedt nu 5 maanden ongeveer en bij haar maakt het me ook niks uit. Ik vraag me toch af waarom dat zo werkt. Komt dat omdat het een intiem iets is? Geen idee...

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:20

Ikzelf heb 11 maanden borstvoeding gegeven en ook in het openbaar gevoed, zelfs op een verjaardag. Bij deze laatste gelegenheid had niemand door dat ik voedde, behalve mijn man. Het ligt er aan hoe je het doet. Mijn schoonzus zat naast me en dacht dat mijn zoontje lag te slapen...

Ik denk dat veel mensen door onwetendheid en slechte ervaringen in de omgeving al snel reageren dat ze voeden in het openbaar niet wenselijk vinden. Op internet zie ik regelmatig half ontblootte borsten voorbij komen op borstvoedingssites, dus ik begrijp dat veel mensen dit een maatstaaf vinden voor een moeder die borstvoeding geeft in het openbaar omdat ze de andere kant niet kennen. Ik denk dat er maar heel weinig vrouwen zijn die met een half blote borst in het openbaar borstvoeding geven. Sjaaltjes, hydrofielen, wikkeldoeken....ideaal.

Er zijn in mijn omgeving maar heeeeeeeeel weinig vrouwen die borstvoeding hebben gegeven langer dan drie maanden. Ik had dan ook niemand met echt goed advies en wijze raad en ik heb het zelf moeten leren met vallen en opstaan. De enige die met goed advies kwam, was mijn 90 jarige oma (vijf kinderen grootgebracht met borstvoeding). Ze vond het prachtig als ik mijn zoontje voedde en zei meerdere keren....." niet op de klok kijken hoor...gewoon geven wanneer hij huilt en niet stil wordt" . Van andere kreeg ik regelmatig te horen.."wanneer ga je afbouwen? Voed je nu nog steeds? Heeft hij alweer honger? s' nachts zoveel voeding?"

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:41

Mijn DL is nu 20 maanden. Ik voed haar normaliter overal. Ze is nu wat irritant, met los-vast-los-vast, dat ik in het openbaar meestal een alternatief bied. Maar als ik het nodig acht, voed ik toch gewoon.

Nog nooit vervelend commentaar gehad gelukkig.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 00:36

kashmira schreef:
Diegene die het niet fijn vinden om naar te kijken.. Zullen vast of geen kinderen hebben of geen bv. hebben gegeven..

ik heb kinderen en bij de eerste kort BV gegeven maar ik vind het ook niet fijn om naar te kijken...
Sterker nog, ik vond het zelf verschrikkelijk om BV te geven. vond er helemaal niks moois of leuks aan.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 05:47

ik heb in de eerste week gegeven, zoonlief viel teveel af omdat hij te zwak was om uit mijn borst te kunnen drinken. Toen gekolfd, en toen hield het op. In die week wou ik gewoon niet dat er andere behalve vriend, kraamzorg en mijn moeder erbij waren.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 19:10

monica73 schreef:
De enige die met goed advies kwam, was mijn 90 jarige oma (vijf kinderen grootgebracht met borstvoeding). Ze vond het prachtig als ik mijn zoontje voedde en zei meerdere keren....." niet op de klok kijken hoor...gewoon geven wanneer hij huilt en niet stil wordt" .

Wijze vrouw, je oma! Ik laat mijn kind ook nooit huilen. Sommigen zeggen wel eens: "Gewoon laten huilen is goed voor de longen". Ik vind dat zo stom. Als een kind net geboren is kan huilen even goed zijn dat de longetjes gaan werken maar als dat eenmaal goed op gang is..

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:18

ik laat mijn kleine ook niet "zomaar" even huilen. een baby leeft in het hier en nu. en weet dus niet dat het straks wel eten krijgt als het NU honger heeft. en weet ook niet, dat het straks echt wel getroost gaat worden als het NU verdrietig is. Wel hebben sommige baby`s even een echt huiluurtje. en aan het huilen merk je dan wel of het huilen is om in slaap te komen, of dat het huilen van echt verdriet is. En dan laat ik dus wel even huilen. omdat ik merk dat juist wanneer je dan optilt het alleen maar langer duurt. en vermoeider wordt.
(echter gaan we nu OT?)

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 20:59

Ja dat weet je zelf als moeder het beste. :-) ik bedoelde het ook niet knulig sorry als dat wel zo is over gekomen.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:22

Knap zeg! Ik ben een enorme voorstander van borstvoeding en met 2 prematuurtjes, lange tijd kolven en vervolgens eindelijk zelf voeden is het me uiteindelijk gelukt om 1 jaar en 1.5 jaar te voeden. Toen was het (en ik) echt op helaas.

Ik heb er geen moeite mee wanneer ik iemand zie voeden in het openbaar, maar mijn ding is het absoluut niet. Voelde me daar enorm ongemakkelijk bij.

Voor mij was het ook meer dan 'ze moeten eten'. Dat knuffelmomentje hoeft van mij niet in het restaurant of midden in de Ikea.

Zonde dat er zoveel onbegrip is voor het 'lang' geven van borstvoeding. Ik kreeg na een half jaar al te horen; Pfff, geef je nu nog steeds borstvoeding?
En op mn werk werd mn bijnaam 'de melkmachine'. Ik kon er wel mee lachen, maar mn collega's bedoelde er eigenlijk iets heel anders mee ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:32

Sammie schreef:
Dit ging om de klanten, niet om het personeel. Zijn dan veel bedrijven die in overtreding zijn.. Als elk bedrijf een kolfruimte moet hebben.. Arbo heeft dan nog veel te doen. :+

Ze moeten je de mogelijkheid geven om te kolven of je baby te voeden, dat kan op de werkvloer zijn in een aparte ruimte, of je wordt in de gelegenheid gesteld om naar je kind te gaan en je baby live te voeden. Hier mag je een bepaald percentage van je werkdag voor gebruiken, ik meen 20 %. In de praktijk ben ik daar nooit aan gekomen, met twee keer 20 minuten tijdens een dienst van 8 uur was ik altijd klaar met kolven. Andere collega' s waren langer van de werkvloer oa door rookpauzes, of door gewoon uitgebreid de tijd te nemen om bij te kletsen.

Die opmerkingen heb ik ook allemaal voorbij horen komen. Op het cb bleven ze me maar om de oren slaan met afbouwschema's. Toen ik met 9 maanden nog voedde en ze er weer over begon slikte ze het gelijk in toen had ze eindelijk door dat ik nog lang niet van plan was om te stoppen.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 00:40

Dat was respectloos van je collega's Elicious! Knap dat je er wel om kon lachen!
Wat raar van je cb SusanH! Er is niks natuurlijkers als bv dus waarom afbouwschema's als je niet wilt stoppen?!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:53

Sammie schreef:

Als is het het kantoor van de directeur en gaat die even ergens anders heen en kan de deur op slot dan is dat al voldoende.

Er zijn vaak zoveel vooroordelen van rond wapperende borsten en kinderen die luid smakkend met een melksnor bij moeder onder het tshirt uit komen.
In werkelijk valt het 99% van de tijd niet eens op of is het netjes discreet afgeschermd.
Die ene % tja die zullen het wel nooit leren maar die eten waarschijnlijk in een restaurant ook luid kauwend, boerend en schetend

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:59

Borstvoeding wordt hier vergeleken met neuspeuteren etc. Dat is wat er mis is, borstvoeding wordt niet meer gezien als iets natuurlijks, zo jammer is dat! Ik vind borstvoeding geven het mooiste wat er is en het is de beste voeding die je jouw kindje kunt geven. Natuurlijk kun je dit in het openbaar doen. Ik vind het persoonlijk wel netjes als je er een doekje overheen doet.