Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rowdine schreef:Dat je geen 30 euro per maand kan missen vind ik idd onbegrijpelijk. Zelfs al zit je aan de onderkant van de samenleving: dan krijg je huurtoeslag, zorgtoeslag en wat al niet meer. Waar gaat het geld dan heen?
Shadow0 schreef:Rowdine schreef:Dat je geen 30 euro per maand kan missen vind ik idd onbegrijpelijk. Zelfs al zit je aan de onderkant van de samenleving: dan krijg je huurtoeslag, zorgtoeslag en wat al niet meer. Waar gaat het geld dan heen?
Ehm, naar de zorgpremie en de huur? Soms kan er bovendien heel wat mis gaan met dergelijke zaken, ook buiten je schuld om. In sommige gevallen kom je voor huurtoeslag niet in aanmerking, bv omdat je een koophuis bezit dat nog niet verkocht is. Meestal valt er 1 tegenslag nog wel op te vangen, een combinatie van diverse tegenslagen gaat soms een stuk te ver.
(Ik vind 1 verhaal van 1 bokker overigens wel iets te weinig om bepaalde problemen als structureel te zien. Hoe schrijnend die individuele situatie ook is, doen alsof er heel veel mensen jarenlang hun kinderen zorg ontzeggen is niet helemaal een correcte weergave.)
Rowdine schreef:Ik begrijp dat de zorgtoeslag naar de zorgpremie gaat en de huurtoeslag naar de huur. En de rest van het geld?
Shadow0 schreef:Rowdine schreef:Ik begrijp dat de zorgtoeslag naar de zorgpremie gaat en de huurtoeslag naar de huur. En de rest van het geld?
Soms is er niet zoveel 'rest van het geld'. Dan is meer dan 30 euro per maand gewoon veel geld. (En dat is dan nog zonder alle bijkomende kosten die je ook vaak hebt.) Afhankelijk van de omstandigheden kun je gewoon in beroerde omstandigheden terecht komen. En dat is veel minder een uitzondering dan je denkt, helaas...
8nnemiek schreef:Niet het hele topic doorgelezen, maar ik zag iets over de voedselbank voorbij komen.. Nu heeft een kennis van me daar gewerkt en die vertelde dat er zelfs mensen met BMW's en Audi's in driedelig kostuum zo'n pakketten kwamen halendat was ook meteen de reden dat ze daar gestopt is. Sommige mensen hebben geld zat, maar proberen overal meer uit te halen.
Tinkerloos schreef:De rest gaat bijv naar het energie bedrijf, de woz belasting, de riool rechten, de inboedel/opstal/reis en wat nog neer voor verzekering, en boodschappen.
Ik betaal echt niet alleen huur en zorg.
Zou wel mooi zijn .
Rowdine schreef:Het wordt tijd dat zaken zoals huisdieren, auto's, stappen etc ook eens als luxe worden gezien. Het gros van de mensen zou het ER gewoon moeten kunnen betalen.
8nnemiek schreef:Niet het hele topic doorgelezen, maar ik zag iets over de voedselbank voorbij komen.. Nu heeft een kennis van me daar gewerkt en die vertelde dat er zelfs mensen met BMW's en Audi's in driedelig kostuum zo'n pakketten kwamen halendat was ook meteen de reden dat ze daar gestopt is. Sommige mensen hebben geld zat, maar proberen overal meer uit te halen.
Als er iets serieus mis is met me ga ik uiteraard naar de huisarts. Dat krijg je sowieso vergoed. Maar voor een blaasontsteking ga ik niet meer. Gaat ook wel vanzelf over, ik hou niet van antibiotica en een plasje testen is belachelijk duur..
Rowdine schreef:Ach komop. Als je zorgtoeslag krijgt en huurtoeslag dan is echt je geld voor die maand niet op aan huur, premie en ER. Als dat wel zo is, dan moet er uitgekeken worden naar een huis met een lagere huur(dat is nu juist zo gemakkelijk aan huur he)
Shadow0 schreef:Rowdine schreef:Het wordt tijd dat zaken zoals huisdieren, auto's, stappen etc ook eens als luxe worden gezien. Het gros van de mensen zou het ER gewoon moeten kunnen betalen.
Het gros van de mensen wel ja, al blijft het erg zuur voor de mensen met een chronische ziekte die elk jaar honderden euro's kwijt zijn omdat ze de pech hadden om ziek te worden.
Maar er zijn toch genoeg mensen die het niet kunnen betalen, en dan dus zorg mijden. Dat is best een probleem. (En persoonlijk vind ik het niet echt nodig. We kunnen ook gewoon goede zorg voor iedereen regelen. Dat we dat niet doen is een keuze.)
Rowdine schreef:Als ik degenen die in dit topic 'hoor' over zorg mijden dan gaan bij mij de haren recht overeind staan. Wel paarden en honden houden of roken/drinken, en ondertussen zeuren over de hoogte van het ER en het niet kunnen betalen daarvan.
Shadow0 schreef:Rowdine schreef:Als ik degenen die in dit topic 'hoor' over zorg mijden dan gaan bij mij de haren recht overeind staan. Wel paarden en honden houden of roken/drinken, en ondertussen zeuren over de hoogte van het ER en het niet kunnen betalen daarvan.
Van de andere kant hoor je graag wat je wilt horen natuurlijk - namelijk dat het overduidelijk verkeerde prioriteiten zijn en vooral niet een gebrekkig systeem.
Purny: inderdaad. En als de griepprik dus steeds een paar weken opgeschoven wordt hoef je maar eens in de zoveel tijd een keertje niet de toeslag te betalen. Ik weet niet of daar over nagedacht wordt, maar de mogelijkheden om op flauwe manieren extra geld te incasseren zijn vrij ruim, niet echt een doordacht systeem
Rowdine schreef:vuurneon schreef:Ik ben niet tegen eigen risico, wel tegen het jaarlijks verhogen en ondertussen het zorgpakket uit te kleden.
Als er meer zorg wordt afgenomen is dat toch een logisch gevolg?
vuurneon schreef:Rowdine schreef:
Als er meer zorg wordt afgenomen is dat toch een logisch gevolg?
Dat is té makkelijk gezegd; er kan ook onnodig teveel zorg gedeclareerd zijn natuurlijk. Het declaratiesysteem was namelijk enorm ingewikkeld en is nog steeds lastig. Dus daar worden fouten gemaakt. Dus onterechte declaraties bv. Daarnaast is de zorg ook anders ingericht, om onnodige doorverwijzingen te voorkomen.