Zorg vermijden ivm eigen risico

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:53

een paard is in mijn ogen echt pure maar dan ook pure luxe en niet noodzakelijk. Een goede gezondheid/ adequate behandelingen van aandoeningen/ziektes zijn wel noodzakelijk.

Ik snap dus inderdaad niet dat mensen daar dan op bezuinigen. Als jij wel een paard kunt houden maar niet je ER van 375 kunt betalen..dan moet je eigenlijk als de wiedeweer ga je paard weg doen..want eigenlijk kun je dat dan ook niet betalen, maar mensen stellen tegenwoordig vaak andere prioriteiten.
Prima hoor maar dan moeten ze ook niet zeuren over een eigen risico.

Weet je wat nog veel vervelender is...als je met je salaris zo rond de 35.000 bruto zit, dan heb je op geen enkele toeslag recht en geen recht op een sociale huurwoning.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:10

Rowdine schreef:
Dat je geen 30 euro per maand kan missen vind ik idd onbegrijpelijk. Zelfs al zit je aan de onderkant van de samenleving: dan krijg je huurtoeslag, zorgtoeslag en wat al niet meer. Waar gaat het geld dan heen?

Ehm, naar de zorgpremie en de huur? Soms kan er bovendien heel wat mis gaan met dergelijke zaken, ook buiten je schuld om. In sommige gevallen kom je voor huurtoeslag niet in aanmerking, bv omdat je een koophuis bezit dat nog niet verkocht is. Meestal valt er 1 tegenslag nog wel op te vangen, een combinatie van diverse tegenslagen gaat soms een stuk te ver.

(Ik vind 1 verhaal van 1 bokker overigens wel iets te weinig om bepaalde problemen als structureel te zien. Hoe schrijnend die individuele situatie ook is, doen alsof er heel veel mensen jarenlang hun kinderen zorg ontzeggen is niet helemaal een correcte weergave.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:21

Shadow0 schreef:
Rowdine schreef:
Dat je geen 30 euro per maand kan missen vind ik idd onbegrijpelijk. Zelfs al zit je aan de onderkant van de samenleving: dan krijg je huurtoeslag, zorgtoeslag en wat al niet meer. Waar gaat het geld dan heen?

Ehm, naar de zorgpremie en de huur? Soms kan er bovendien heel wat mis gaan met dergelijke zaken, ook buiten je schuld om. In sommige gevallen kom je voor huurtoeslag niet in aanmerking, bv omdat je een koophuis bezit dat nog niet verkocht is. Meestal valt er 1 tegenslag nog wel op te vangen, een combinatie van diverse tegenslagen gaat soms een stuk te ver.

(Ik vind 1 verhaal van 1 bokker overigens wel iets te weinig om bepaalde problemen als structureel te zien. Hoe schrijnend die individuele situatie ook is, doen alsof er heel veel mensen jarenlang hun kinderen zorg ontzeggen is niet helemaal een correcte weergave.)

Ik heb het woord structureel niet in de mond genomen.

Ik begrijp dat de zorgtoeslag naar de zorgpremie gaat en de huurtoeslag naar de huur. En de rest van het geld?
Wanneer je beide je baan kwijt raakt (hetgeen vrij onwaarschijnlijk is), en je daardoor de hypotheek en alle bijkomende kosten niet meer kan betalen, dan is dat een uitzondering. Gelukkig wordt het steeds lastiger een hypotheek te krijgen, zodat dit soort problemen voorkomen kunnen worden.
In de regel begrijp ik dus niet dat er moeite bestaat met het betalen van het ER. Uitzonderingen daargelaten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:24

Rowdine schreef:
Ik begrijp dat de zorgtoeslag naar de zorgpremie gaat en de huurtoeslag naar de huur. En de rest van het geld?

Soms is er niet zoveel 'rest van het geld'. Dan is meer dan 30 euro per maand gewoon veel geld. (En dat is dan nog zonder alle bijkomende kosten die je ook vaak hebt.) Afhankelijk van de omstandigheden kun je gewoon in beroerde omstandigheden terecht komen. En dat is veel minder een uitzondering dan je denkt, helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:26

Shadow0 schreef:
Rowdine schreef:

Soms is er niet zoveel 'rest van het geld'. Dan is meer dan 30 euro per maand gewoon veel geld. (En dat is dan nog zonder alle bijkomende kosten die je ook vaak hebt.) Afhankelijk van de omstandigheden kun je gewoon in beroerde omstandigheden terecht komen. En dat is veel minder een uitzondering dan je denkt, helaas...

Ach komop. Als je zorgtoeslag krijgt en huurtoeslag dan is echt je geld voor die maand niet op aan huur, premie en ER. Als dat wel zo is, dan moet er uitgekeken worden naar een huis met een lagere huur :7 (dat is nu juist zo gemakkelijk aan huur he)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:28

De rest gaat bijv naar het energie bedrijf, de woz belasting, de riool rechten, de inboedel/opstal/reis en wat nog neer voor verzekering, en boodschappen.
Ik betaal echt niet alleen huur en zorg.
Zou wel mooi zijn . *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:29

Ik vind het echt eigen verantwoordelijkheid. De staat is niet overal verantwoordelijk voor..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:29

Niet het hele topic doorgelezen, maar ik zag iets over de voedselbank voorbij komen.. Nu heeft een kennis van me daar gewerkt en die vertelde dat er zelfs mensen met BMW's en Audi's in driedelig kostuum zo'n pakketten kwamen halen := dat was ook meteen de reden dat ze daar gestopt is. Sommige mensen hebben geld zat, maar proberen overal meer uit te halen.

Als er iets serieus mis is met me ga ik uiteraard naar de huisarts. Dat krijg je sowieso vergoed. Maar voor een blaasontsteking ga ik niet meer. Gaat ook wel vanzelf over, ik hou niet van antibiotica en een plasje testen is belachelijk duur..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:32

8nnemiek schreef:
Niet het hele topic doorgelezen, maar ik zag iets over de voedselbank voorbij komen.. Nu heeft een kennis van me daar gewerkt en die vertelde dat er zelfs mensen met BMW's en Audi's in driedelig kostuum zo'n pakketten kwamen halen := dat was ook meteen de reden dat ze daar gestopt is. Sommige mensen hebben geld zat, maar proberen overal meer uit te halen.

Dat is dan zwart geld, waarschijnlijk crimineel verkregen.
Maar die mensen kunnen op papier wel recht hebben op bijstand en de voedselbank.
Maar dat is inderdaad niet echt eerlijk en niet de bedoeling. Als je de namen weet van die mensen kan je altijd de FIOD tippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:36

Tinkerloos schreef:
De rest gaat bijv naar het energie bedrijf, de woz belasting, de riool rechten, de inboedel/opstal/reis en wat nog neer voor verzekering, en boodschappen.
Ik betaal echt niet alleen huur en zorg.
Zou wel mooi zijn . *\o/*

In dat rijtje hoort ook ER thuis. Mensen moeten dat gewoon incalculeren. Wat een onzin dat er mensen zijn die het niet kunnen betalen.
Het wordt tijd dat zaken zoals huisdieren, auto's, stappen etc ook eens als luxe worden gezien. Het gros van de mensen zou het ER gewoon moeten kunnen betalen. Dus we praten hier over uitzonderingen, of over lui met de verkeerde prioriteiten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:40

Rowdine schreef:
Het wordt tijd dat zaken zoals huisdieren, auto's, stappen etc ook eens als luxe worden gezien. Het gros van de mensen zou het ER gewoon moeten kunnen betalen.

Het gros van de mensen wel ja, al blijft het erg zuur voor de mensen met een chronische ziekte die elk jaar honderden euro's kwijt zijn omdat ze de pech hadden om ziek te worden.

Maar er zijn toch genoeg mensen die het niet kunnen betalen, en dan dus zorg mijden. Dat is best een probleem. (En persoonlijk vind ik het niet echt nodig. We kunnen ook gewoon goede zorg voor iedereen regelen. Dat we dat niet doen is een keuze.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:40

8nnemiek schreef:

Als er iets serieus mis is met me ga ik uiteraard naar de huisarts. Dat krijg je sowieso vergoed. Maar voor een blaasontsteking ga ik niet meer. Gaat ook wel vanzelf over, ik hou niet van antibiotica en een plasje testen is belachelijk duur..

Ik zag ook wat er bij de voedselbank komt en tja... Ze controleren vooral de inkomsten. Werd heel wat afgerookt kon ik je zeggen en wel klagen dat ze geen droog brood hadden of zaten te zeuren over 'weer wortelen in het pakket'. Maar; de mensen die het écht zwaar hebben, buiten hun schuld om (dus die wel de verstandige keuzes maakten) die zie je niet en hoor je niet. Dat is een stille groep, die wel het heel zwaar heeft.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:42

Ik vermijd inderdaad zorg om die reden. Ik heb vorig jaar mijn baan verloren, kwam maar voor 3 maanden in aanmerking voor een uitkering en vanaf dat moment leef ik van mijn eigen spaargeld. Kom werkelijk nergens voor in aanmerking. Ik ben of te jong, of te oud, of te hoog opgeleid of te laag opgeleid of verkeerd opgeleid enz enz enz. Ik val overal door de mazen van de wet. Ik heb niet eens geld om op mezelf te gaan wonen en ik ben al bijna 30. En mijn moeder en haar vriend gaan nog niet samen wonen omdat ze samen daarvoor een nieuw huis willen uitzoeken en dan zonder mij.

Daarnaast kan ik niet naar een nieuwe opleiding want ik krijg te maken met een nog hogere studieschuld dan dat ik al heb en ik kan het zo wie zo niet betalen. Ik heb heel 2014 geleefd op 20 euro in de week voor boodschappen en persoonlijke verzorging (shampoo, deo, tandenborstel enz.) Vanaf 2015 wordt dit zelfs maar 15 euro.

En dan zou ik zelf 375 euro moeten ophoesten??? Wauw ik wilde dat ik dat bedrag op mijn rekening had.
En een nieuwe baan vinden, goh elk excuus uit het boekje heb ik ondertussen al gehoord waarom de keuze niet op mij is gevallen (als ik al iets terug krijg)

Ik ga dus niet uit. Heb geen huisdieren meer. Mijn auto wordt opgereden (hangt aan ducktape vast) want ik heb hem nodig voor sollicitaties en inval werk. Ik heb al 1,5 jaar geen nieuwe kleding gekocht of andere spullen. Dus niks uitzonderingen. Ik wordt genaaid door de wet.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:44

in de apotheek moet je nu ook eens 7 euro extra betalen, boven op de rest (want ze verdienen ook aan de medicijnen en de extra bijdrage ), voor het zgn. ïnfogesprekje
die je krijgt als je voor het eerst een nieuw medicijn krijgt.
ten eerste krijg je dat gesprekje niet, en ten tweede doen ze het bij alle medicijnen, ook die je eerder hebt gebruikt.
pas bezwaar gemaakt, en mn geld terug gekregen.
er was mij totaal geen info gegeven, noch een gesprek aangeboden-wat dus hierbij hoort-daar is de vergoeding voor.
en het ging om de griepprik, die ik al een jaar of 20 heb.
ik kreeg mn geld terug,maar hoeveel mensen hebben hier geen erg in, of vinden het niet de moeite.
pure kassa zo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:49

Rowdine schreef:
Ach komop. Als je zorgtoeslag krijgt en huurtoeslag dan is echt je geld voor die maand niet op aan huur, premie en ER. Als dat wel zo is, dan moet er uitgekeken worden naar een huis met een lagere huur :7 (dat is nu juist zo gemakkelijk aan huur he)

Nogmaals: tel je zegeningen dat je dergelijke dingen niet meemaakt en niet kent. Maar die situaties kunnen wel degelijk voorkomen en dat gebeurt vaker dan je denkt. Vaak vooral in combinatie met werk dat net genoeg biedt om van rond te komen maar niet genoeg vastigheid om op te kunnen bouwen, als er dan wat mis gaat lopen de dingen snel uit de hand.

Het vinden van een goedkope huurwoning is overigens zo eenvoudig niet altijd hoor - het zou me hier in Utrecht niet lukken. Als je wel je werk hebt hier, heb je toch een probleem. En als je afhankelijk bent van een mantelzorger, of je bent zelf mantelzorger voor iemand anders, kun je ook niet zomaar even verhuizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:50

Shadow0 schreef:
Rowdine schreef:
Het wordt tijd dat zaken zoals huisdieren, auto's, stappen etc ook eens als luxe worden gezien. Het gros van de mensen zou het ER gewoon moeten kunnen betalen.

Het gros van de mensen wel ja, al blijft het erg zuur voor de mensen met een chronische ziekte die elk jaar honderden euro's kwijt zijn omdat ze de pech hadden om ziek te worden.

Maar er zijn toch genoeg mensen die het niet kunnen betalen, en dan dus zorg mijden. Dat is best een probleem. (En persoonlijk vind ik het niet echt nodig. We kunnen ook gewoon goede zorg voor iedereen regelen. Dat we dat niet doen is een keuze.)

Ik ben zelf chronisch ziek, en heb die pech ook. Zo heeft iedereen iets in het leven, ik vind dat altijd zo'n gezeur. Over het algemeen ben je als je chronisch ziek bent gewoon je ER kwijt, waardoor je een zo laag mogelijk ER neemt. Een ander heeft vast op een ander vlak wel wat meer kosten. Zo hebben we allemaal wel iets.

Als ik degenen die in dit topic 'hoor' over zorg mijden dan gaan bij mij de haren recht overeind staan. Wel paarden en honden houden of roken/drinken, en ondertussen zeuren over de hoogte van het ER en het niet kunnen betalen daarvan.
En zo zal dat voor een bak meer mensen zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:52

Als je na een jaar weer hetzelfde medicijn krijgt ziet de verzekeraar dit als nieuwe uitgifte. Dus moet je weer dokken voor de eerste uitgifte.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:55

Rowdine schreef:
Als ik degenen die in dit topic 'hoor' over zorg mijden dan gaan bij mij de haren recht overeind staan. Wel paarden en honden houden of roken/drinken, en ondertussen zeuren over de hoogte van het ER en het niet kunnen betalen daarvan.

Van de andere kant hoor je graag wat je wilt horen natuurlijk - namelijk dat het overduidelijk verkeerde prioriteiten zijn en vooral niet een gebrekkig systeem.

Purny: inderdaad. En als de griepprik dus steeds een paar weken opgeschoven wordt hoef je maar eens in de zoveel tijd een keertje niet de toeslag te betalen. Ik weet niet of daar over nagedacht wordt, maar de mogelijkheden om op flauwe manieren extra geld te incasseren zijn vrij ruim, niet echt een doordacht systeem :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:00

Shadow0 schreef:
Rowdine schreef:

Van de andere kant hoor je graag wat je wilt horen natuurlijk - namelijk dat het overduidelijk verkeerde prioriteiten zijn en vooral niet een gebrekkig systeem.

Purny: inderdaad. En als de griepprik dus steeds een paar weken opgeschoven wordt hoef je maar eens in de zoveel tijd een keertje niet de toeslag te betalen. Ik weet niet of daar over nagedacht wordt, maar de mogelijkheden om op flauwe manieren extra geld te incasseren zijn vrij ruim, niet echt een doordacht systeem :(

De zorg werkt toch gewoon zo als de rest in NL? Ieder jaar verschijnen er op Bokt topics met het gezeur over het ER. Ipv dat mensen zelf, aan het begin van het jaar een potje maken, of de boel in termijnen betalen (net als de huur, want die moet men ook betalen, of inboedelverzekering etc) gaat men iedere keer zitten steigeren als er 25 euro bij komt. Zorg is een eerste levensbehoefte, iets waar een ieder op een gegeven moment gebruik van maakt. Zonder een zorgverzekering zou men tienduizenden euro's kwijt zijn. En sommigen een bak meer. Het zou toch voor een hoop mensen gemakkelijker zijn als ze eens stoppen met zeuren en gaan budgetteren om te bekijken hoe ze dit kunnen betalen.
Ik vind het geen gebrekkig systeem. Ik ben hartstikke blij met het systeem. Zonder het systeem zou ik met mijn chronische ziekte zoveel meer kwijt zijn.

vuurneon

Re: Zorg vermijden ivm eigen risico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:02

Ik ben niet tegen eigen risico, wel tegen het jaarlijks verhogen en ondertussen het zorgpakket uit te kleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:06

vuurneon schreef:
Ik ben niet tegen eigen risico, wel tegen het jaarlijks verhogen en ondertussen het zorgpakket uit te kleden.

Als er meer zorg wordt afgenomen is dat toch een logisch gevolg?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:08

Zo ben ik er ook voor om de halfjaarlijkse controle voor de tandarts weer in het basispakket te zetten. Tanden zijn toch je basis en die krijg je bij je geboorte meegeleverd

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:08

Rowdine schreef:
vuurneon schreef:

Dat is té makkelijk gezegd; er kan ook onnodig teveel zorg gedeclareerd zijn natuurlijk. Het declaratiesysteem was namelijk enorm ingewikkeld en is nog steeds lastig. Dus daar worden fouten gemaakt. Dus onterechte declaraties bv. Daarnaast is de zorg ook anders ingericht, om onnodige doorverwijzingen te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-12-14 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:09

Rowdine schreef:

Alleen is dat niet echt zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:10

vuurneon schreef:
Rowdine schreef:

Dat is té makkelijk gezegd; er kan ook onnodig teveel zorg gedeclareerd zijn natuurlijk. Het declaratiesysteem was namelijk enorm ingewikkeld en is nog steeds lastig. Dus daar worden fouten gemaakt. Dus onterechte declaraties bv. Daarnaast is de zorg ook anders ingericht, om onnodige doorverwijzingen te voorkomen.

Dat zal ongetwijfeld ook zo zijn. Maar met de vergrijzing ben ik er zeker van dat we met zn allen meer zorg afnemen.