Roken moet verboden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roken zou verboden moeten worden

ja
209 (41%)
nee
254 (49%)
maakt mij niet uit
46 (9%)

Totaal aantal stemmen: 509

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:30

Choce schreef:
verootjoo schreef:

minder dan dat er mensen doodgaan aan kanker en hartfalen. Longfalen is doodsoorzaak nr 3 met 10%. Kanker nr 1 met 30% en hartfalen nr 2 met 28%. Om het even in perspectief te plaatsen.

Maar longfalen hoeft toch niet altijd te maken te hebben met roken?
En roken kan ook weer bijdragen aan kanker.

Klopt, maar zo precies is t niet uitgesplitst :P overigens heeft t in de meeste gevallen, zo'n 80% wel te maken met roken.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:34

Ik ben benieuwd hoeveel % van de nee-stemmers er zelf rookt :+

vuurneon

Re: Roken moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:35

Ik rook niet en heb 'nee' gestemd :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:38

vuurneon schreef:
Ik rook niet en heb 'nee' gestemd :)

Ik ook :')

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:41

rare stelling.. Want het is niet realistisch. Je kan uren lang er over praten maar het verbod komt er toch niet.

waar trek je dan namelijk de lijn? Moet je MC donalds dan ook verbieden, om dat het ongezonde vetten zijn? En alcohol dan ook?

Ik heb op "nee" gestemd. Omdat ik het onzin vind. De leeftijdgrens van 18 vind ik wel goed, zo dat het verboden is dat je onder die leeftijd sigaretten koopt ( al komen ze er toch wel aan, maar dat is een andere discussie)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:42

verootjoo schreef:
Klopt, maar zo precies is t niet uitgesplitst :P overigens heeft t in de meeste gevallen, zo'n 80% wel te maken met roken.

80% ?! Waar haal je die cijfers vandaan? Heb je een bron? Want dat kan haast niet kloppen...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:52

Ik rook ook al ruim 40 jaar en inderdaad, als ik toen had geweten wat ik nu weet was ik er nooit aan begonnen. Ik kan best stoppen maar dan moeten ze me drie maanden naar een onbewoond eiland sturen zodat ik niemand af kan bekken en weinig kan eten.

Mijn vader heeft nooit gerookt en kreeg op zijn 58e een zwaar hartinfarct en 11 jaar later ernstig hartfalen. Hij heeft altijd hard gewerkt in de slagerij en fietste veel en woog geen gram teveel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:00

Nessah schreef:
verootjoo schreef:

80% ?! Waar haal je die cijfers vandaan? Heb je een bron? Want dat kan haast niet kloppen...

Van de longarts met wie ik regelmatig samenwerk. Heb t verder niet gecontroleerd ofzo.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:05

Nee.
Ik vind het ongezond en stom MAAR vind niet dat het verboden moet worden.
Mijn stiefvader heeft PTSS en voor hem is het een uitlaat klep. Ze hebben in het (veteranen/defensie medisch; ben de precieze naam kwijt maar zat in ons geval in Utrecht) ziekenhuis toen ook gezegd dat hij niet mocht (of naja niet verstandig is om te) stoppen met roken (hij rookt zware sjek).
Stoppen met roken zou hem geestelijk achteruit "kunnen helpen".

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:10

verootjoo schreef:
Van de longarts met wie ik regelmatig samenwerk. Heb t verder niet gecontroleerd ofzo.

Oke, dan zal ik je toch even corrigeren.
De meeste longaandoeningen/ziekten, die vaak een dodelijke afloop hebben, hebben namelijk niets met roken te maken, maar komen door een virus/bacterie of zijn erfelijk bepaald zoals Alpha-1, CCAM, CHD, Cystic fibrosi, Longfibrose, PAH, sarcoïdose en TBC.

Uiteraard is roken niet goed voor je longen, laat dat heel duidelijk zijn. En zijn er ook veel ziekten die wél door roken kunnen komen ( longkanker, COPD etc)

Maar 80% klopt van geen kant :) Dus ik denk dat jouw longarts of iets verkeerd gezegd heeft, of dat jij het verkeerd hebt opgevat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:20

Verbieden?
Wil je sinds nog een illegale handel product er bij hebben in nl? En hoe wil je dat handhaven? Want dat kunnen ze met de wiet en softdrugs al niet waardoor dat all gedroogd wordt.
En nee ik rook niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:33

Nessah schreef:
verootjoo schreef:

Oke, dan zal ik je toch even corrigeren.
De meeste longaandoeningen/ziekten, die vaak een dodelijke afloop hebben, hebben namelijk niets met roken te maken, maar komen door een virus/bacterie of zijn erfelijk bepaald zoals Alpha-1, CCAM, CHD, Cystic fibrosi, Longfibrose, PAH, sarcoïdose en TBC.

Uiteraard is roken niet goed voor je longen, laat dat heel duidelijk zijn. En zijn er ook veel ziekten die wél door roken kunnen komen ( longkanker, COPD etc)

Maar 80% klopt van geen kant :) Dus ik denk dat jouw longarts of iets verkeerd gezegd heeft, of dat jij het verkeerd hebt opgevat.

Oh, nu ik teruglees staat er idd longfalen. Ik had even in m'n hoofd dat we t nog over COPD hadden, wat voor 80% door roken wordt veroorzaakt. En die andere 20% door andere zaken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:33

ikke schreef:
Pandameisje schreef:
Maar hoeveel mensen gaan er per jaar dood aan roken over de hele wereld te veel. En hoeveel mensen worden ziek ook te veel.

Hoeveel mensen komen er om door sectarisch geweld?
Hoeveel mensen komen er om door ziektes als Ebola (en de pest in het middeleeuwse Europa)
Hoeveel mensen komen er om door simpel deel te nemen aan het verkeer? Auto's ook maar verbieden, dan?

En hoeveel mensen sterven door overgewicht. Dat cijfer is gelijk aan aan rokersaantallen (even snel gegoogled. O:) )

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:34

Bizzybijtje schreef:
lady62 schreef:
Als je besluit te stoppen met roken kun je wel degelijk heftige afkick verschijnselen krijgen verkijk je daar niet op.
Daarom lukt het ook niet iedereen.

Tsja. Moet je er maar niet aan beginnen :+ En er is voldoende hulp beschikbaar om er vanaf te komen.

En wie betaalt die hulp? := Als alle rokers moeten stoppen en hulp krijgen is er geen geld om de hulp te betalen, kort gezegd.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:34

Ik rook niet, en heb "Nee" gestemd. Waarom?
Simpelweg omdat niemand zich daar aan houdt en het dus totaal geen zin heeft. Herinner je je nog die nieuwe alcohol-wet "Geen 18, geen druppel, nix is de afspraak". ( :') ) Ik kan je uit ervaring vertellen dat geen mens zich daaraan houd, ook de mensen onder de 16 zuipen vrolijk door, vooral nu het verboden is.
En dat is nu eigenlijk het punt. Verboden dingen zijn vaak het verleidelijkst en meestal is het zo dat iets dat verboden is veel leuker is om te doen dan iets wat gewoon mag.

Vandaar dat een rookverbod een slecht idee is. Het levert niets op.
En als je nog niet overtuigd bent dan mag je even naar Duitsland kijken. Zij mogen op straat absoluut niet roken, en als het gezien wordt dan krijgt de roker een flinke bekeuring. Maar geloof me, er wordt daar bijna net zo veel gerookt als hier in Nederland. :) ;)

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:06

Ik ben een roker, en van mij mogen ze het verbieden.
Kom ik er toch nog eens vanaf :P

Ik rook sowieso niet op straat!
En als ik werk rook ik ook niet, ik word betaald om te werken niet om te roken..

Ik rook daar in tegen wel graag in de auto.. Dat is echt mijn rust moment.

En ik kan best fanatiek roken, maar tijdens mijn werkdag en etentje kan ik heel prima zonder.. Kwestie van gewenning..

Want ik merk wel dat ik bv onrustig word van geen sigaret in de auto terwijl ik er anders niet om maal..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:17

Als roken verboden moet worden, vind ik dat ze alcohol en fastfood ook maar moeten verbieden, want dat is op lange termijn ook heel schadelijk voor je gezondheid. En dan moeten ze cannabis ook maar verbieden in Nederland. En auto's moeten dan ook maar verboden worden, want tja, die uitlaatgassen die we elke dag inademen zijn ook niet bepaald gezond :+

Jongens jongens als we zo gaan beginnen kunnen ze best alles in een keer afschaffen..

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 00:24

Ik vind niet dat het verboden moet worden. Iedereen moet hier zijn eigen keuze in kunnen maken. Dat het ongezond is, zonder meer. Maar dan moeten we ook energy drank, vette hap etc etc verbieden want overgewicht is ook absoluut ongezond. En energy drank gewoon heel erg slecht voor je hart.

Je zou er denk ik niet zoveel mee opschieten als het word verboden..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:07

eenitraM schreef:
En hoeveel mensen sterven door overgewicht. Dat cijfer is gelijk aan aan rokersaantallen (even snel gegoogled. O:) )

Wat moet ik me voorstellen bij overleiden aan overgewicht? Er zijn veel mensen met overgewicht maar slechts een klein percentage dat echt in de gevarenzone zit... Ik heb zowaar het BMI van iemand met obesitas, maar voel me naar omstandigheden prima hoor, heb een aangeboren maag aandoening, wat verergerd is door mijn overgewicht, maar niet de oorzaak. Verder kan ik gewoon rennen, als ik wil, fietsen, rijden, wandelen en kracht training doen. Prima hartslag verder. Ja, elke dag hoofdpijn maar dat staat los van mijn gewicht. Het enige wat mijn gewicht misschien wel veroorzaakt is wat minder energie. Maar thats it.

Vind dat altijd zo een vaag begrip, sterven aan overgewicht.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 08:40

Er wordt gepraat over dat longvalen maar nr 3 van de doodsoorzaak is.

Maaar roken helpt je ook bij de kans op kanker. Bij (bijna) elke kanker soort kan je roken ala risico factor invullen. Enn.. de behandeling met radiotherapie werkt dan ook nog is minder goed. Het zorgt er namelijk voor dat er minder zuurstof in de cellen zit. Waardoor de effecten van straling minder zijn...

Het is dus niet alleen longkanker waar je de kans groter op maakt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:28

Snollygoster schreef:
Als roken verboden moet worden, vind ik dat ze alcohol en fastfood ook maar moeten verbieden, want dat is op lange termijn ook heel schadelijk voor je gezondheid. En dan moeten ze cannabis ook maar verbieden in Nederland. En auto's moeten dan ook maar verboden worden, want tja, die uitlaatgassen die we elke dag inademen zijn ook niet bepaald gezond :+

Jongens jongens als we zo gaan beginnen kunnen ze best alles in een keer afschaffen..

Weet je wat; we schaffen Nederland af! :j :D

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:33

Nee, verbieden is onzin. Voorlichting blijven geven en hopen dat mensen zelf gaan nadenken wel.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:39

Ik vind dat roken best verboden mag worden ja. Net als het gebruik van drugs verboden is. Alcohol vind ik iets anders eigenlijk omdat je daar niet zo''n enorme gezondheidsschade mee aanricht als met roken. Een glaasje alcohol op zijn tijd is minder slecht dan roken...

True, mensen moeten zelf weten wat ze met hun leven doen en hoe ze hun lichaam behandelen. Maar waarom zijn drugs dan wel verboden?? Als iedereen het zelf moet weten, waarom word dat niet gelegaliseerd?

Ik heb overigens ook weinig zin om op te draaien voor iemand ander zijn zorgkosten omdat ie zwarte longen heeft van het roken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:24

Marjoow schreef:
Ik vind dat roken best verboden mag worden ja. Net als het gebruik van drugs verboden is. Alcohol vind ik iets anders eigenlijk omdat je daar niet zo''n enorme gezondheidsschade mee aanricht als met roken. Een glaasje alcohol op zijn tijd is minder slecht dan roken...

True, mensen moeten zelf weten wat ze met hun leven doen en hoe ze hun lichaam behandelen. Maar waarom zijn drugs dan wel verboden?? Als iedereen het zelf moet weten, waarom word dat niet gelegaliseerd?

Ik heb overigens ook weinig zin om op te draaien voor iemand ander zijn zorgkosten omdat ie zwarte longen heeft van het roken.

Sigaretten zijn net zo schadelijk als softdrugs. Alcohol zou aangerekend kunnen worden als harddrug. I rest my case. Denk dat het niet-illegaal-zijn niet helemaal alles te maken heeft met de gezondheid.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-14 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:25

Doe maar niet, dan moeten we met zijn allen heel veel meer belasting gaan betalen.
Zit ik niet op te wachten eigenlijk....
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 07-12-14 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt