Sinterklaas intocht 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:36

MonaLieske schreef:
Dus als een man, de Koning, een van onze '2 landelijke tradities', zoals jij ze noemt, wil veranderen, is dat prima? Maar als duizenden Nederlanders die andere landelijke traditie willen veranderen is dat een probleem? Of zie ik dat verkeerd?

Dat is natuurlijk totaal niet te vergelijken met sinterklaas. De koning viert dan zijn eigen verjaardag, mag hij even zelf weten hoe hij dat doet? ;) De 'veranderingen' gaan dan ook met name om hoe hij het viert, niet om hoe de rest van het volk het viert. Daarvan zegt toch ook niemand dat wij niet de hele dag in oranje kleding mogen rondlopen en feestvieren :?

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:08

verootjoo schreef:
MonaLieske schreef:
Dus als een man, de Koning, een van onze '2 landelijke tradities', zoals jij ze noemt, wil veranderen, is dat prima? Maar als duizenden Nederlanders die andere landelijke traditie willen veranderen is dat een probleem? Of zie ik dat verkeerd?

Dat is natuurlijk totaal niet te vergelijken met sinterklaas. De koning viert dan zijn eigen verjaardag, mag hij even zelf weten hoe hij dat doet? ;) De 'veranderingen' gaan dan ook met name om hoe hij het viert, niet om hoe de rest van het volk het viert. Daarvan zegt toch ook niemand dat wij niet de hele dag in oranje kleding mogen rondlopen en feestvieren :?

Waarom zou dat niet te vergelijken zijn? Van mij mag hij zeker zelf weten hoe zijn verjaardag viert. Tot twee jaar geleden vierde de koningin uiteraard helemaal niet haar verjaardag op Koninginnedag, maar ook in dat geval mogen ze het wat mij betreft zelf bepalen hoor. Het heeft alleen wel degelijk invloed op hoe het feest er uitziet voor het volk. Wilhelmina was helemaal niet aanwezig bij de feestelijkheden, Juliana hield een defilé bij haar paleis en Beatrix ging naar de mensen toe door steden en dorpen te bezoeken. Maar goed, dit topic gaat verder niet over Koningsdag volgens mij.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:09

Ik denk dat de koning zeker zelf mag weten hoe hij zijn verjaardag viert.

Ik denk ook dat Nederland zelf mag weten hoe ze Sinterklaas viert.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:12

Diablo schreef:
Ik denk dat de koning zeker zelf mag weten hoe hij zijn verjaardag viert.

Ik denk ook dat Nederland zelf mag weten hoe ze Sinterklaas viert.

Ja

MonaLieske

Re: Sinterklaas intocht 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:29

De koning is een persoon met een eigen mening. Nederland is dat niet, maar heeft wel heel veel personen met heel veel verschillende meningen. Daardoor ontstaan discussies, zoals deze.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:25

Hoelaat en welke zender is het sinterklaasjournaal?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:12

F_Orumster schreef:

Das vandaag al geweest :D ;)

Ben het helemaal met je eens hoor Monalieske.
Tradities veranderen. Helemaal prima.

Overigens hebben "wij" gelukkig meer dan slechts 1 traditie.

Prinsjesdag
4 mei dodenherdenking
5 mei vieringen

Typische Nederlandse vieringen zijn ook 2e paasdag, 2 pinksterdag en 2e kerstdag.
Ja religieus maar nergens anders en dus typische Nederlandse tradities.

Overigens vind ik de protesten in Gouda ook niet kies.
Er waren nu andere pieten. Het mag best, stap voor stap een beetje meer. Gaat het je niet snel genoeg dan zoek je maar de media op na bedtijd van de kinderen.

Ik ben overigens ook jaren "voorgelogen"... En ik vond het echt niet erg. ben er zelf achter gekomen dat er iets niet in de haak was en heb vervolgens 2 jaar mijn mond gehouden. Toen ik uitgelegd kreeg dat hij niet echt was melde ik dat ik dat best wist en ook wist waar Klaas de cadeautjes verstopte. :D }> ...oeps. Mijn jongste komt er nu beetje bij beetje achter dat het allemaal niet echt is. De oudste gelooft niet meer.
Die vind het ook nog steeds allemaal even leuk ondanks dat hij weet dat het niet echt is.

Met 9 jaar nog in Sinterklaas laten geloven is niet echt handig. Ze gaan op school dan al surprises maken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:28

saskiakefie schreef:
Wat een vastgeklampte bekrompen gedachtegang :+ Zwarte pieten dát is ouderwets, tijd voor een stukje vernieuwing en aanpassing in onze traditie, we moeten met de tijd mee gaan, maar dat is toch zo verschrikkelijk moeilijk voor de meeste grote mensen :D

Omdat het hele verhaal dan veranderd wordt. Zwarte piet is zwart omdat hij 's nachts via de schoorsteen de cadeautjes in de huizen legt. Hoe wil je een regenboogpiet of een stroopwafelpiet gaan verklaren? Oke, de meeste huizen hebben geeneens een schoorsteen tegenwoordig. Maar waar komen ze dan langs? Wil je het complete verhaal gaan herschrijven? En waarom zou je daar überhaupt aan willen beginnen?

Ingrid_92Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:28

F_Orumster schreef:

Om 6 uur :D op Nederland 3 denk ik? www.sinterklaasjournaal.nl ;)