Naheffingen fiscus door fout belastingdienst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Re: Naheffingen fiscus door fout belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:50

Als je niks verdient heb je ook niks op te geven, kun je dus geen kortingen krijgen en zal je ook niks terug krijgen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:52

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:52

Pantykous schreef:
Als je niks verdient heb je ook niks op te geven, kun je dus geen kortingen krijgen en zal je ook niks terug krijgen.

Algemene heffingskorting wel, maar volgens mij gaat het hier specifiek om de loonheffing toch? (Of heb ik dat verkeerd begrepen)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:53

vuurneon schreef:
Pantykous schreef:

Algemene heffingskorting wel, maar volgens mij gaat het hier specifiek om de loonheffing toch? (Of heb ik dat verkeerd begrepen)

Oké daar twijfelde ik over daarom vroeg ik het :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:54

Gaat hier inderdaad om de loonheffing.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:35

Het gaat hier met name om de algemene heffingskorting. Als je een fiscaal partner hebt, en zelf niets verdient, dan kan je inderdaad een deel van de algemene heffingskorting uitbetaald krijgen. Voorheen werd dat ook wel de zogenaamde 'aanrechttoeslag' genoemd.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:49

Winged schreef:
moonsparkle schreef:
Lees ik nou goed dat als je niks verdient je 134 terug krijgt? Ik zou namelijk wel moeten betalen volgens dat tabel, maar mn vriend studeert en werkt daar niet bij.

Dat zou heel krom zijn, waarom iets krijgen als je er niks voor hebt gedaan?

Als een getrouwd stel in de volgende situatie zit: man werkt en verdiend boven bepaalde grens. Iets van 30.000. Dan kan ze vrouw AHK krijgen als zij geen inkomen heeft. Totaal bedrag van ik dacht 2100 euro per jaar.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:22

Dat heeft met fiscaal partnerschap te maken ja. Je kan dan je inkomens verdelen om het beter te laten uitkomen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:27

Yonker schreef:
Dat heeft met fiscaal partnerschap te maken ja. Je kan dan je inkomens verdelen om het beter te laten uitkomen.

Dat is weer iets anders, staat los van de uitbetaling van de algemene heffingskorting. De uitbetaling van de algemene heffingskorting voor de niet-verdienende partner wordt al sinds 2009 afgebouwd.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:28

Jup niks met de loonheffing dat werd hier boven volgens mij al gezegd :)
Als jij niks verdiend hoef je sowieso geen loonheffing te betalen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:22

Een klein beetje off-topic maar wel gerelateerd.

Iemand het journaal vanmorgen gevolgd?

12% extra belasting over je vakantiegeld hoorde ik vanmorgen. Weet iemand daar iets van?

Met de naheffing en deze "extra" belasting op vakantiegeld lijkt het of ik dit voorjaar effe 500/600 euro mag aftikken. :\

Kan zijn dat ik het niet goed begrepen heb, verkeerd gehoord of nog wat info gemist heb.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:33

NatasjavE schreef:
Een klein beetje off-topic maar wel gerelateerd.

Iemand het journaal vanmorgen gevolgd?

12% extra belasting over je vakantiegeld hoorde ik vanmorgen. Weet iemand daar iets van?

Met de naheffing en deze "extra" belasting op vakantiegeld lijkt het of ik dit voorjaar effe 500/600 euro mag aftikken. :\

Kan zijn dat ik het niet goed begrepen heb, verkeerd gehoord of nog wat info gemist heb.

Niks gehoord.. Ik ga eens speuren. Dat zou wat zijn -O-

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:54

Zou echt schande zijn :(

Vind het al belachelijk dat ik straks moet gaan betalen.
Kan me geld goed gebruiken en wordt nu gestraft omdat je vakantiegeld krijgt en vorig jaar een eindejaars bonus.
Dit jaar niet op vakantie geweest zal er dit jaar ook niet in zitten. Auto steeds verrot nou lekker de hand op de knip houden en niks uitgeven in de winkels alleen wat je echt nodig hebt.
Dat wil de overheid graag.
Stomme eikels. En straks zeiken dat mensen niks meer uitgeven.
Jaaaa hoe zou dat komen als zoveel nederlanders in 1x extra moeten betalen.
En het leuke is valt bijna samen met waterschap belasting en wat is dat andere?
Afval heffing of iets degelijks wat elk jaar komt.
Je hebt dan altijd al extra uitgaven.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:08

Linnie je hoeft niet te betalen omdat je vorig jaar een eindejaarsuitkering hebt gehad, maar afhankelijk van je salaris wel als je er dit jaar eentje krijgt. Iedereen die moet betalen heeft dit jaar structureel te weinig belasting betaald, dus het netto salaris was te hoog (ben ik overigens de enige die het afgelopen januari op viel dat er netto ineens meer binnenkwam met hetzelfde bruto salaris?). Als je nu weet dat die grote bedragen een probleem worden, zou ik zowel bij waterschap als bij belastingdienst aanvragen of je in termijnen kan betalen, en als je de mogelijkheid hebt nu alvast maandelijks iets opzij zetten. Met 20 euro per maand zit je al tegen de 150 euro in juli als de rekening binnenkomt. Het blijft jammer maar op die manier is het misschien minder pijnlijk voor de portemonnee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:08

Als je 4000 euro bruto verdient lever je meer in.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:10

Het is me uit de nieuwsberichten niet helemaal duidelijk, maar het gaat in ieder geval om de verdere afbouw van de algemene heffingskorting. Die hoef je dit voorjaar niet af te tikken, dat krijg je dan minder aan vakantiegeld t.o.v. 2014. Voor lage inkomens gaat het overigens om 4%.

Mocht je nog teveel vakantiegeld ontvangen in 2015, dan wordt dat in je aangifte inkomstenbelasting die je in 2016 doet verrekend.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:19

[quote="Yessy"(ben ik overigens de enige die het afgelopen januari op viel dat er netto ineens meer binnenkwam met hetzelfde bruto salaris?). .[/quote]

Nee,...dat viel mij ook op. Maar dat was ook de bedoeling van de belasting herziening.

Alleen was het nog niet goed geregeld voor de bonussen en eindejaarsuitkeringen.

Daarop mag je in het voorjaar dus hetgeen je te weinig betaald hebt dan betalen.(gespreid geloof ik.)

Maar nu hoorde ik iets over 12% over je vakantiegeld....inkomens van af 4000 euro bruto hoorde ik ook. Maar of en een nu met het ander te maken heeft weet ik niet.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:22

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:26

Yessy schreef:
Linnie je hoeft niet te betalen omdat je vorig jaar een eindejaarsuitkering hebt gehad, maar afhankelijk van je salaris wel als je er dit jaar eentje krijgt. Iedereen die moet betalen heeft dit jaar structureel te weinig belasting betaald, dus het netto salaris was te hoog (ben ik overigens de enige die het afgelopen januari op viel dat er netto ineens meer binnenkwam met hetzelfde bruto salaris?). Als je nu weet dat die grote bedragen een probleem worden, zou ik zowel bij waterschap als bij belastingdienst aanvragen of je in termijnen kan betalen, en als je de mogelijkheid hebt nu alvast maandelijks iets opzij zetten. Met 20 euro per maand zit je al tegen de 150 euro in juli als de rekening binnenkomt. Het blijft jammer maar op die manier is het misschien minder pijnlijk voor de portemonnee.

Dit jaar krijg ik hem ook.
Alleen heb een jaar contract en in maart kan het afgelopen zijn.
Ze moeten een vast contract geven en deze maand zijn alle uitzend krachten al naar huis gestuurd.
Dus in december ga ik voor de zekerheid al me cv overal neerzetten.
Het was mij niet opgevallen als ik meer salaris krijg denk ik alleen jeeejj heb wat verhoging haha.
Ja ik weet termijnen betalen kan altijd.
Vind het gewoon jammer omdat ik aan het sparen ben voor een andere auto en dan zulke dingen op je pad komen.
Maar ja afwachten hoeveel het wordt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:27

gaat eigenlijk al niet iets van 40% van je vakantiegeld naar de belastingdienst?

Of was dat met bonussen als het bedrijf winst maakt?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:30

Het valt me weer eens een keer op dat alleen de hoogst verdiende mensen weer eens een voordeel hebben. De normaal verdienende mensen worden weer voor de zoveelste keer gepakt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:32

purny schreef:
Het valt me weer eens een keer op dat alleen de hoogst verdiende mensen weer eens een voordeel hebben. De normaal verdienende mensen worden weer voor de zoveelste keer gepakt.

Hoe bedoel je?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:33

linnie050 schreef:
gaat eigenlijk al niet iets van 40% van je vakantiegeld naar de belastingdienst?

Of was dat met bonussen als het bedrijf winst maakt?

Net zoveel als van je gewone salaris, ligt er dus aan in welke belastingschijf je valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:33

Maar dan zal ik wel weer platina blond zijn hoor, maar ik snap het nog steeds niet helemaal:
Want word dan vanaf volgend jaar je netto uitkering/salaris ook weer lager, dan het huidige jaar? (ik heb pas sinds januari dit bedrag, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal).

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:35

purny schreef:

Welkom in het land van de VVD ;)