Vrouw filmt 10 uurse wandeling; over 100 'opmerkingen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:47

Jep, al zullen die opmerkingen ietsje anders zijn. :D
We zullen het alleen weten door een normale man/ man met vergelijkbare aantrekkelijkheid 10 uur door NY te laten wandelen met een camera op gelijke uren als deze vrouw.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 01-11-14 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Dat denk ik niet, dat weet ik :') Ook als ik met mijn vader over straat loop zeggen veel mensen wat. Kijk, ze zeggen geen "Hi beautiful" tegen mijn pa natuurlijk, maar dat lijkt me logisch. Sommige opmerkingen gaan misschien ietsjes te ver, maar bedenk even hoeveel mensen je tegenkomt als je 10 uur door NYC loopt (en niet de lekkerste buurten) en dan valt het reuze mee.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 01-11-14 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Ik denk trouwens dat veel mannen zich erg oncomfortabel zouden voelen als ze op die manier en in die mate door homoseksuele mannen zouden worden aangesproken.

Ayasha
Blogger

Re: Vrouw filmt 10 uurse wandeling; over 100 'opmerkingen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:49

het probleem van veel vrouwen is imo dat ze zich nogal snel uitzonderlijk geviseerd voelen. :)
Terwijl dit een algemeen "probleem" is en geen dat uitsluitend voorbehouden is voor vrouwen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:52

Ayasha schreef:
Terwijl dit een algemeen "probleem" is en geen dat uitsluitend voorbehouden is voor vrouwen.

Het is wel degelijk een probleem dat redelijk specifiek te maken heeft met de positie van vrouwen. Zo algemeen is het helemaal niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:58

In NY wordt je wel veel sneller aangesproken op straat dan hier.
Ik heb er zelf ook bijzondere gesprekjes gehad, maar vond het eigenlijk wel gezellig :D
Ook met een hi beautiful - openingszin persoon een gesprekje gehad.
Ook eentje die met me meeliep even, maar niet zo intimiderend als hier in het filmpje.

Narita schreef:
Denk jij nou echt dat een man net zoveel opmerkingen krijgt als hij 10 uur door NYC als een vrouw???? En dat is nou juist het probleem.

http://laughingsquid.com/man-walks-sile ... id-to-him/
Het einde is ouwehoeren denk ik, maar het begin gedraagt hij zich evenzo als de vrouw.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:14

Neh bah, ik was gedaan met school en zat alleen aan de bushalte.
Komt er een turk bij mij staan. Ik loop weg naar een ander plekje, komt hij weer bij mij staan.
Ik ga wéér weg en zet mij op een trapje. Komt hij naast mij zitten, zit hij zo aan te kakken 'ga jij naar huis ga jij naar huis, jij hebt mooie jas aan' raakt mij dan zo aan. bah, echt afschuw voor die mensen. Maar das al weer 3 jaar geleden ongeveer nu laat ik wel iets van mij horen als ze door mijn doodsblik nog niet afgeschrikt zijn ~~}>

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:18

Het probleem is niet dat mensen je aanspreken, het probleem is dat het voor veel vrouwen heel intimiderend kan zijn.

Ik krijg ook kippenvel op mijn rug als ik 's avonds alleen naar huis loop en een macho mannetje uit het niets naast me komt lopen om te vragen waar ik woon en of ik vrijgezel ben.

Laat me met rust man.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:50

mick75 schreef:
Voor de dames die vinden dat je maar terug moet groeten. Je loopt in gedachten, er is net iets gebeurd in jouw leven waardoor je even geen behoefte hebt aan andere mensen en groet niet terug. Mogen andere mensen dan maar gewoon een groet van jou opeisen? Daarmee dus impliciet zeggende dat wat er ook met jou aan de hand is, het minder belangrijk is dan het feitje dat zij op dat moment aandacht willen van jou, als nota-bene wildvreemde?

Zat ik dus ook aan te denken...Zoals deze week, was echt een k*tweek tot en met, sorry, maar dan heb ik geen zin om vrolijk te doen. Heb je daar moeite mee? Jammer voor jou. Als ik daar zou lopen om het anderen naar de zin te maken was ik wel verkleed gegaan als blij ei.

Bovendien heb ik in mijn jonge jaren wel geleerd om vooral niet te reageren als mannen bepaalde opmerkingen maakten. Van huis uit netjes opgevoed, als iemand iets zegt, zeg je netjes wat terug. Nou, die ging na die keer dat ik bijna werd aangerand (o, lang leve mijn cursus zelfverdediging) omdat ik die man netjes terug groette echt wel per direct de deur uit. O, en die keer dat ik in een blije bui was en een langs wandelende man groette. Of ik mee het bos in ging...Uh, niet dus. En dan is dat stukje fietsen ineens zo leuk niet meer...

Wat betreft dat filmpje, mja, sommige opmerkingen komen inderdaad niet als eng of naar over op het eerste gezicht. Iemand die je goedendag wenst kan echt wel alleen maar de intentie hebben om vriendelijk te zijn. Het is alleen dat je dat niet altijd van te voren kan weten en wat dat betreft snap ik wel dat die mevrouw daar dan niet op reageert. En als je al die hellos en gooddays als potentieel gevaarlijk ziet, misschien door wat je zelf hebt meegemaakt, dan ziet zo'n filmpje er toch al heel anders uit. Ik vond het best creepy...

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:55

en daarom zeg ik nooit hallo tegen vrouwen op straat, ze denken volgens mij allemaal dat je meteen wil trouwen als je hoi zegt :')

Ik zeg ook elke dag hoi tegen de kat van de buren maar daar wil ik ook niet mee daten

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:59

BarryPlopper schreef:
en daarom zeg ik nooit hallo tegen vrouwen op straat, ze denken volgens mij allemaal dat je meteen wil trouwen als je hoi zegt :')

Ik zeg ook elke dag hoi tegen de kat van de buren maar daar wil ik ook niet mee daten

Hoezo kortzichtig. Heus niet elke vrouw denkt dat je met ze wil daten als je ze begroet.
Daar hangt heel veel vanaf, de intonatie, de manier waarop het gezegd wordt, de houding van die persoon in het algemeen. Al vind ik het zelf ook niet nodig om 'hallo' te zeggen tegen een vreemde, oogcontact en een glimlachje is genoeg.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:03

Raponsje schreef:
Het probleem is niet dat mensen je aanspreken, het probleem is dat het voor veel vrouwen heel intimiderend kan zijn.

Ik krijg ook kippenvel op mijn rug als ik 's avonds alleen naar huis loop en een macho mannetje uit het niets naast me komt lopen om te vragen waar ik woon en of ik vrijgezel ben.

Laat me met rust man.

Daar ben ik het mee eens, en er is ook vaak een intonatie verschil.
Als ik morgen een vreemde begroet, gaan ze het misschien onverwacht vinden.
Maar je kan ook een hallo van mannen krijgen, en daar bedoelen ze echt geen spontane vriendelijke actie mee.

Vorige keer kreeg ik wel een huwelijksaanzoek, toen ik vriendelijk bedankte... kreeg ik een gratis pitta :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:11

Herkenbaar van toen ik vroeger in Amsterdam woonde en vaak nog laat van het centraal station door de binnenstad naar huis liep. Ik had ook wel eens jongens die helemaal meeliepen tot voorbij de dam.. En dan moet je proberen om "aardig en beleefd" toch heel duidelijk te laten merken dat je echt geen interesse hebt. En dat terwijl ik net zo'n "ik wil met niemand praten"-kop heb als die dame in de film.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:36

Ik zal niet zeggen dat een klein aantal opmerkingen in die film gemaakt is zonder verkeerde bedoelingen. Mensen die wanhopig om een praatje verlegen zitten, mensen die geen lichaamstaal kunnen lezen, misschien een paar zelfs door mensen die gewoon beleefd zijn en iedereen groeten.

Maar eenvoudig gedag zeggen is regelmatig (zoals een aantal dames hier in het topic al aangeeft), helemaal niet eenvoudig gedag zeggen. Sommige mannen zien het als een test. Reageert ze? Dan mag ik! Reageert ze niet? Dan heb ik het volste recht haar te beledigen.

Mannen worden misschien ook nagesproken als ze over straat lopen, echter zelden als puur lustobject bekeken, er worden geen vragen gesteld van hoe makkelijk hij in bed te krijgen zou zijn. Als vrouwen aangesproken worden of nageroepen worden, zit daar heel vaak een direct sexuele lading aan vast. Heel direct, door woorden als "schatje; lekker ding; prutsmuts; slet..." maar ook zogenaamd neutrale opmerkingen over het uiterlijk zijn zelden neutraal bedoeld. Mannen echter, die worden zelden op een direct sexueel getinte manier aangesproken. Er wordt best over ze gepraat, maar op een hele andere toon, met hele andere opmerkingen. En dat is dus NIET hetzelfde als wat vrouwen dagelijks overkomt.

Nou moet er natuurlijk wel gezegd worden dat deze film heel nadrukkelijk de aandacht vestigt op wat mannen tegen vrouwen zeggen. Dat is immers het doel van deze film. Plus dat het meisje in de film goed beschermd is (de filmcrew is in de buurt en zal er voor zorgen dat haar niets overkomt), waardoor zij rustig door kan lopen waar bijna elke andere vrouw allang een uitweg had gezocht, door een winkel in te gaan, iemand te helpen oversteken/ inpakken, of wat dan ook. Het volggedrag wat je in de film ziet zal in werkelijkheid dus niet zo heel vaak voorkomen, en een hoop andere dingen zullen in het dagelijks leven niet opvallen omdat je er normaal gesproken niet zo nadrukkelijk op let. Juist daarom is het goed dat de aandacht erop gevestigd wordt, om te laten zien wat we eigenlijk helemaal niet willen zien, en al helemaal niet willen weten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:41

Pluizebolpum schreef:
mick75 schreef:
Voor de dames die vinden dat je maar terug moet groeten. Je loopt in gedachten, er is net iets gebeurd in jouw leven waardoor je even geen behoefte hebt aan andere mensen en groet niet terug. Mogen andere mensen dan maar gewoon een groet van jou opeisen? Daarmee dus impliciet zeggende dat wat er ook met jou aan de hand is, het minder belangrijk is dan het feitje dat zij op dat moment aandacht willen van jou, als nota-bene wildvreemde?

Zat ik dus ook aan te denken...Zoals deze week, was echt een k*tweek tot en met, sorry, maar dan heb ik geen zin om vrolijk te doen. Heb je daar moeite mee? Jammer voor jou. Als ik daar zou lopen om het anderen naar de zin te maken was ik wel verkleed gegaan als blij ei.

Bovendien heb ik in mijn jonge jaren wel geleerd om vooral niet te reageren als mannen bepaalde opmerkingen maakten. Van huis uit netjes opgevoed, als iemand iets zegt, zeg je netjes wat terug. Nou, die ging na die keer dat ik bijna werd aangerand (o, lang leve mijn cursus zelfverdediging) omdat ik die man netjes terug groette echt wel per direct de deur uit. O, en die keer dat ik in een blije bui was en een langs wandelende man groette. Of ik mee het bos in ging...Uh, niet dus. En dan is dat stukje fietsen ineens zo leuk niet meer...

Wat betreft dat filmpje, mja, sommige opmerkingen komen inderdaad niet als eng of naar over op het eerste gezicht. Iemand die je goedendag wenst kan echt wel alleen maar de intentie hebben om vriendelijk te zijn. Het is alleen dat je dat niet altijd van te voren kan weten en wat dat betreft snap ik wel dat die mevrouw daar dan niet op reageert. En als je al die hellos en gooddays als potentieel gevaarlijk ziet, misschien door wat je zelf hebt meegemaakt, dan ziet zo'n filmpje er toch al heel anders uit. Ik vond het best creepy...

En zij zijn niet verplicht hun mond te houden. It goes both ways.

Harryblopper: niet alle vrouwen zijn zo verzuurd. :) (hoop ik)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:49

@ayasha, en daarmee blijf je negeren dat er een verschil zit tussen jezelf zijn op straat en niemand lastig vallen en iemand na blijven roepen in een poging een reactie af te dwingen. Die tweede is namelijk interactie en heeft dus ook effect op een ander persoon. En nee, dat is dus niet vergelijkbaar.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:12

Dus moraal van het verhaal: vrouwen aller landen, verenigt u en begint mannen na te roepen }:) }:) .
En dan zul je zien dat de meeste mannen dit als een echte uitnodiging zouden zien (en hun ego's hier heel blij mee zouden zijn).
Het gaat er vooral om hoe graag je jezelf als slachtoffer ziet en hoeveel angst je in je hebt. Als je als vrouw in elke man een bedreiging ziet, heb je imo een probleem.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 13:24

Het gaat erom dat het voor een man vanzelfsprekend is dat hij zonder uitdrukkelijk seksueel getinte opmerkingen te hoeven aanhoren, over straat kan lopen. En dat dat voor een vrouw alles behalve normaal is. Door dat te accepteren als zijnde normaal, geef je indirect aan dat je het in orde vind dat vrouwen nageroepen worden, of zelfs hinderlijk gevolgd worden, omdat ze vrouw zijn EN dat je het in orde vind dat je als vrouw zijnde telkens na moet denken hoe je je op straat moet presenteren om maar niet lastig gevallen te hoeven worden. Dingen waar geen man over hoeft na te denken.

Ik vind dat, ondanks dat het blijkbaar wel normaal is, in elk geval NIET in orde!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:14

xAlice schreef:
@ayasha, en daarmee blijf je negeren dat er een verschil zit tussen jezelf zijn op straat en niemand lastig vallen en iemand na blijven roepen in een poging een reactie af te dwingen. Die tweede is namelijk interactie en heeft dus ook effect op een ander persoon. En nee, dat is dus niet vergelijkbaar.

En jij lijkt niet te begrijpen dat jouw houding op straat ook communicatie is. :)
Ja, die lijkt geheel jouw zaak, maar hoe jij je gedraagt, wat je uit straalt, is communicatie. Mensen lezen onbewust heel veel lichaamstaal. Dus jouw houding = communicatie
Interactie is het pas als de ander er op reageert

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:36

als je houding op straat communicatie is hebben de mannen in dat filmpje het woord nee niet begrepen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:39

had ik vroeger ook last van....gewoon geduld hebben,ik ben nu bijna 50 helemaal geen last meer! :+

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:10

Narita schreef:
Denk jij nou echt dat een man net zoveel opmerkingen krijgt als hij 10 uur door NYC als een vrouw???? En dat is nou juist het probleem.

[quote=„F_Orumster"]://laughingsquid.com/man-walks-silently-through-the-streets-with-hidden-funny-or-die-cameras-to-capture-what-was-being-said-to-him/
Het einde is ouwehoeren denk ik, maar het begin gedraagt hij zich evenzo als de vrouw.[/quote]

Ja, dit is precies wat ik bedoel. Ik heb hoogstens 2 sexueel getinte opmerkingen gehoord. Hoeveel waren er dat bij de vrouw?? Minstens 90.
Én de vrouwen die roepen eisen geen reactie. Waar werd hij achtervolgd? Nergens. Alleen 5 min ge high-fived door een man (waarom??? :') )

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:13

Ayasha schreef:
xAlice schreef:

En jij lijkt niet te begrijpen dat jouw houding op straat ook communicatie is. :)
Ja, die lijkt geheel jouw zaak, maar hoe jij je gedraagt, wat je uit straalt, is communicatie. Mensen lezen onbewust heel veel lichaamstaal. Dus jouw houding = communicatie

En als iemand een houding heeft van ‚laat me met rust’ dan laat je diegene toch met rust??? Wat bezielt je dan om te denken, kom, we vallen haar eens lastig of we gaan zeggen dat ze vrolijker moet kijken?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 21:11

F_Orumster schreef:
In NY wordt je wel veel sneller aangesproken op straat dan hier.
Ik heb er zelf ook bijzondere gesprekjes gehad, maar vond het eigenlijk wel gezellig :D
Ook met een hi beautiful - openingszin persoon een gesprekje gehad.
Ook eentje die met me meeliep even, maar niet zo intimiderend als hier in het filmpje.

Narita schreef:

http://laughingsquid.com/man-walks-sile ... id-to-him/
Het einde is ouwehoeren denk ik, maar het begin gedraagt hij zich evenzo als de vrouw.

Ik mag hopen dat je snapt dat dit een complete parody is :P

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:33

Ayasha schreef:
xAlice schreef:

Dan blijft het nog steeds compleet onvergelijkbaar. Ten eerste al omdat communicatie via je houding op niemand gericht is. Dat zou een voorbijganger dus kunnen negeren in plaats van erop te reageren. Ten tweede omdat ik communicatie via roepen toch echt vele malen opvallender is. Ten derde omdat het voornamelijk gaat om het afdwingen van een reactie. Door chagrijnig te doen dwing je geen reactie af, terwijl die mannen juist door blijven gaan met roepen om reactie af te dwingen. Ik kan me niet voorstellen dat dat even asociaal is, maar dat zal aan mij liggen. :P