wmo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: wmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 00:16

dat is dat verplichte keukentafel gesprek ja. Mijn vader vind 1 x per twee weken drie uurtjes hulp wel voldoende (heeft nu wekelijks drie uur). Als we dit voor elkaar kunnen krijgen ben ik al blij! Ik zal dan natuurlijk ook wat poetsen, maar dan hoeft dat niet zoveel....
Gelukkig kan ie zelf ook nog wel wat (stofzuigen bv en boodschappen doen), dat scheelt

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:43

Ja, dat keukentafelgesprek dat juridisch verplicht is en dat veel gemeentes laten varen, sommige met als argument dat de mensen zelf redzamer moeten worden en het dan maar zelf moeten aanvragen.... Mensen informeren over hun rechten en plichten gebeurt helaas niet of maar mondjes maat. Gelukkig krijgen jullie het nu wel.

Hier is de gemeente nog niet klaar voor de overgang, maar die zijn nu bezig overgangsregelingen te organiseren, zodat bij iedereen voorlopig de boel wel door blijft lopen.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:53

Jep wij hebben met mijn moeder even in hetzelfde schuitje gezeten....mijn moeder heeft toen gebeld met de gemeente en heeft gezegd dat zij in haar eentje woont en haar kinderen/familie allemaal wat verder weg daarbij allemaal een eigen leven hebben. Hierdoor krijgt zij gewoon recht op 3.5uur per week huishoudelijke hulp.

Ik werk zelf voor het pgb en werk dus bij mijn moeder (uitzondelijk want normaal begeleid ik alleen kids met gedragsproblematiek, maar ja thuiszorg instanties zijn zo waardeloos dat ik dat mijn moeder maar bespaar). Maar ook ik heb tegen de gemeente gezegd dat het mijn werk is en ik zelf ook een gezin heb wat moet rondkomen elke maand dus ga het niet ineens na jaren voor jan niks doen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:56

TS; weet je inmiddels al iets meer?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 18:22

nee, we zijn nog in afwachting van dat keukentafelgesprek. Ik had wel gebeld, maar wegens drukte kon het nog wel even duren... Ze moeten wel opschieten, het is zo januari!

De huisarts heeft trouwens ook nog een brief geschreven met daarin dat zij het nodig acht dat er hulp komt, eventueel in afgeslankte vorm (of had ik dat al gezegd?), misschien helpt het!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:37

Belachelijk dat dit zo lang moet duren!

Indien de beschikking niet is zoals jij / je vader vindt dat de beschikking moet zijn, dan heb je het recht om bezwaar aan te tekenen.

We zijn inmiddels half november, waardoor een eventueel bezwaar nooit voor 1 januari behandeld kan zijn.

Het is voor mij onvoorstelbaar dat een overheid dit op deze wijze doet.

Sterkte!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:03

Wij als huishoudelijke hulp hebben hier nog steeds niks gehoord en alle cliënten ook nog niet... Dat kan toch nooit allemaal meer dit jaar lijkt me.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:15

Onze gemeente houdt voorlopig even vast aan zoals het nu gaat.
In loop der volgend jaar krijgen alle cliënten een brief van hoe of wat.
In een krantje laatst stond dat 2015 en 2016 nog weinig veranderd, maja of je dat moet geloven.

We wachten hier rustig af hoe het verder gaat.

Overigens moesten een aantal cliënten verlengen, en dat liep dus zonder pardon door totdat er meer bekend is.
Hoefden geen nieuw gesprek of wat ook.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:37

Geen nieuws is goed nieuws denk ik maar.. maar lijkt me kort dag om nu alles nog te veranderen/cliënten langs te gaan etc.. Dus ga er maar vanuit dat ik januari nog wat uren heb.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 21:36

de gemeente bepaald, is overal weer anders dus.
Hier zijn de huishoudelijke hulpen van Diafaan in het hele dorp ontslagen.

Wij kregen trouwens geen beslissing waartegen je bezwaar kunt maken, maar een mededeling. Als je GEEN huisbezoek van de gemeente wilde moest je een formuliertje terugsturen, als je wel bezoek wilde moest je niks doen...
Afwachten tot ze contact opnemen dus, maar de hulp die mijn vader had van de Diafaan die komt sowieso niet meer, ontslagen per 1 januari.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 16:51

Nou, het verplichte keukentafelgesprek heeft vanochtend plaatsgevonden. Er kwam iemand die de indicatie vaststeld.
Zij zag geen reden om aan de gemeente te adviseren dat mijn vader hulp nodig heeft, ondanks de brief van de huisarts waarin zijn medische beperkingen zijn beschreven.

Het komt er op neer dat als hij hulp wil dit zelf moet betalen. Hij heeft tenslotte geen minimuminkomen (nee, bruto gezien niet maar netto wel!) zeggen ze, daarnaast vinden ze dat ie veel zelf kan en anders idd familie, buren e.d. (ik dus) maar moeten bijspringen.

We krijgen geen beslissing waar we bezwaar tegen kunnen maken. Als we het er niet mee eens zijn kunnen we een brief naar de gemeente sturen.

Ik ben echt woest!
Dat er bezuinigd moet worden snap ik, prima, maar waar ik vooral zo woest om ben is dat iemand die nog nooit van zijn leven heeft gewerkt en alleen een aowtje heeft, zoveel tegemoetkomingen van de overheid krijgt waardoor zo iemand netto meer te besteden heeft dan bv mijn vader, die zijn hele leven hard heeft gewerkt en een pensioentje heeft opgebouwd, wel hulp krijgt, betaald door de gemeente, omdat diegene een minimum inkomen heeft. Me neus! Ja, bruto gezien misschien, maar netto gezien kun je beter alleen een aow of bijstand hebben, dan krijg je van alles van de overheid.
Bah, soms haat ik dit land!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:57

max66 schreef:
Dat er bezuinigd moet worden snap ik, prima, maar waar ik vooral zo woest om ben is dat iemand die nog nooit van zijn leven heeft gewerkt en alleen een aowtje heeft, zoveel tegemoetkomingen van de overheid krijgt waardoor zo iemand netto meer te besteden heeft dan bv mijn vader, die zijn hele leven hard heeft gewerkt en een pensioentje heeft opgebouwd, wel hulp krijgt, betaald door de gemeente, omdat diegene een minimum inkomen heeft. Me neus! Ja, bruto gezien misschien, maar netto gezien kun je beter alleen een aow of bijstand hebben, dan krijg je van alles van de overheid.

Dat is niet altijd waar - en je kunt beter toch woest worden op de regering en daarna de gemeente. We zouden het best gewoon goed kunnen regelen, maar nu worden vaak partijen tegen elkaar uitgespeeld ('zij hebben nooit gewerkt en verdienen het niet' vs 'zij hebben geld zat en verdienen het niet') juist om de zaken nog verder terug te brengen. Ik wil daar zelf in elk geval niet aan mee doen en zou dus mijn woede niet richten op anderen die het wel krijgen, maar op de partijen die beslissen dat het ok is om zo kinderachtig te doen.

(Oh, en dat er bezuinigd moet worden is ook niet zo vast als het lijkt. Ook dat kan ter discussie gesteld worden.)

Maar moet zo'n keukentafelpersoon haar beslissing niet onderbouwen?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:00

max66 schreef:
We krijgen geen beslissing waar we bezwaar tegen kunnen maken. Als we het er niet mee eens zijn kunnen we een brief naar de gemeente sturen.

Die brief naar de gemeente ís de officiële bezwaarmogelijkheid.

Ik geloof dat je 6 weken hebt om die bezwaarbrief te sturen, maar dat weet ik niet zeker. Dat zou ik navragen bij jouw eigen gemeente.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:22

Helaas ook al een heel stel schrijnende gevallen aan de tel gehad... Ik kan ze aanhoren, maar meer ook niet helaas

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:11

Zou die brief wel gaan sturen!

Hier heeft iedereen nog hulp t/m december 2016, in de komende 2 jaar gaan ze hier ook de gesprekken houden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 19:13

Szan schreef:
max66 schreef:

Die brief naar de gemeente ís de officiële bezwaarmogelijkheid.

Ik geloof dat je 6 weken hebt om die bezwaarbrief te sturen, maar dat weet ik niet zeker. Dat zou ik navragen bij jouw eigen gemeente.

er komt dus geen "voor bezwaar vatbare" beslissing.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 19:24

Shadow0 schreef:
max66 schreef:

Dat is niet altijd waar - en je kunt beter toch woest worden op de regering en daarna de gemeente.

(Oh, en dat er bezuinigd moet worden is ook niet zo vast als het lijkt. Ook dat kan ter discussie gesteld worden.)

Maar moet zo'n keukentafelpersoon haar beslissing niet onderbouwen?

Klopt, ik ben ook boos op de overheid die niet verder kijkt dan zijn neus lang is.

Iemand met een bijstand of aow of iemand die in de schuldsanering zit (vaak door het leven boven je stand) die krijgen huurtoeslag, zorgtoeslag, kwijtschelding van de afvalstoffenheffing, ze krijgen lidmaatschappen van een clubje vergoed, ze mogen eens in de drie jaar een nieuwe wasmachine/koelkast/computer o.i.d. aanschaffen, ze kunnen bijzondere bijstand aanvragen voor een heleboel zaken w.o. rechtshulp of voor de eigen bijdrage aan huishoudelijke hulp of voor verhuiskosten enzenz.

Tel dat allemaal eens bij elkaar op! Dan hebben ze netto ineens veel meer te besteden hoor! Meer iig als iemand (zoals mijn vader) die een klein pensioentje heeft opgebouwd en daardoor bruto gezien teveel inkomen heeft om voor iets in aanmerking te komen. Hij heeft echt nergens recht op!

En dan ben ik nog niet eens boos dat ik diegene ben die het huishoudelijk werk erbij op mijn bordje krijg.....

De onderbouwing was dus het "te hoge" inkomen. Hij kan best zelf iemand inhuren voor het huishouden en de tuin vinden ze.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:05

WWW. breakthesystem.nl

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:28

Joh..ik werk als thuishulp ook bij een gezin in de schuldsanering. Eind van jaar krijgen ze nieuwe kast en tafel, van de week nieuw bed, paar weken terug smartphone met abonnement, van t zomer een tuinset..vakantie een week naar vakantiepark in de zomer, hartstikke duur. Huis vol honden..
Behoorlijk knappe diesel auto...

Dingen waar wij echt voor moeten sparen, maar hun krijgen overal toeslagen voor en kwijtschelding gemeentebelasting kun je wel vakantie van betalen...

Los van het zorgverhaal, maar schoot me even te binnen.. kan me er echt kwaad over maken.

Hier gaat gemeente deze maand en begin volgend jaar gesprekken voeren, tot 1 april houdt iedereen hulp en daarna zullen de uren wel gaan kelderen :(.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:30

Dat je boos bent prima, maar niet op de verkeerde mensen af reageren. Schuldsanering vaak door leven boven je stand...
Schuldsanering is verschrikkelijk. Hoop er never nooit in te komen

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:49

Maar al die extraatjes hoeven echt niet. Je zou denken dat ze het toch zouden leren als ze eenmaal in de schuldsanering zitten.

Heb contractverlenging gehad, mijn cliënten hebben weer even rust.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:58

Het is in nl nu eenmaal zo geregeld dat je met een minimum inkomen recht op bepaalde subsidies hebt, gelukkig. Je zou denken dat ze het toch leren? Er valt niets te leren. Al het geld wat binnen komt wordt in genomen en dan krijg je een paar tientjes leefgeld.
Ik heb dagelijks mensen aan de telefoon die voor 90 euro een betalingsregeling moeten treffen omdat ze dat niet kunnen betalen... Dát is sneu.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:26

LadyMadonna schreef:
Het is in nl nu eenmaal zo geregeld dat je met een minimum inkomen recht op bepaalde subsidies hebt, gelukkig. Je zou denken dat ze het toch leren? Er valt niets te leren. Al het geld wat binnen komt wordt in genomen en dan krijg je een paar tientjes leefgeld.
Ik heb dagelijks mensen aan de telefoon die voor 90 euro een betalingsregeling moeten treffen omdat ze dat niet kunnen betalen... Dát is sneu.

Dat is niet sneu... Dat is te belachelijk voor woorden! Deze mensen kopen toch ook brood?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:29

Ik heb niet te maken met een luxe product he. Ik werk bij een zorgverzekering. Mensen maken deze kosten dus niet voor de lol.

Ik snap je post dus ook niet :? Wat heeft het kopen van brood te maken met een betalingsregeling treffen?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:36

LadyMadonna schreef:
Ik heb niet te maken met een luxe product he. Ik werk bij een zorgverzekering. Mensen maken deze kosten dus niet voor de lol.

Ik snap je post dus ook niet :? Wat heeft het kopen van brood te maken met een betalingsregeling treffen?

Als iemand die 90 euro niet kan betalen. Hoe koopt iemand dan brood?

Een brood is goedkoper dan 90 euro. Maar indien iemabd voor een dergelijk bedrag een betalingsregeling moet treffen, dan is er volgens mij iets goed mis in financieel opzicht!