Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:08

xxLady, oef "importnederlanders"? Je bedoelt dus gewoon allochtonen want "importnederlanders" klinkt als een groot begrip waaronder dus ook mensen die het recht hebben om hier te wonen vallen. Het kan bij sommige in het verkeerde keelgat schieten.
Ik vind hem wel grappig; vanaf nu ben ik een "importnederlander" :') hihi

Tevens ben ik het met je eens over het "Welk kind associeert Zwarte Piet nu met een getint/zwart persoon?"
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 17-10-14 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:09

Als alle mensen die zo moeilijk doen over een Sinterklaasfeest zich eens in zouden zetten ergens ter wereld waar het nodig is en daarna pas gaan zeuren, dan mogen ze van mij. Er zijn zoveel ergere dingen in de wereld, hoe kunnen er dan mensen zijn die zich druk gaan maken om zoiets kleins? Dat begrijp ik echt niet.

Ik denk dat de mensen die voor zwarte piet zijn zo fel tegen de 'gediscrimineerde' mensen zijn omdat zij werkelijk alles als discriminatie zien, als ze niet worden aangenomen zal dat wel vanwege hun afkomst zijn, de negerzoenen moeten het schap uit want dat is discriminerend, als ze in de klas op hun kop krijgen is het discriminatie, nu moet zwarte piet ook nog weg omdat het discriminatie is? Hoe gaan we dan straks verder? Mogen de van oorsprong Nederlandse inwoners dan niet meer in hun villa wonen omdat dat discriminerend is voor vele allochtonen die in een flat wonen op twaalf hoog?

Ik weet dat Nederland de meeste van deze onrustzaaiers zelf naar Nederland heeft gehaald, maar dat geeft deze mensen nog geen reden om de tradities van Nederland te laten afschaffen en mensen van buiten Nederland zich ermee te laten bemoeien. Kijk eens naar wat Nederland allemaal doet voor haar burgers, er worden moskeeën gebouwd (ook sommige moslims willen dat zwarte piet wordt afgeschaft), iedereen heeft gelijke rechten, vrijheid van geloof, we hebben vele asielcentra die overvol zitten, allochtone kinderen krijgen gewoon onderwijs.. Ik vind dit gewoon ontzettend ondankbaar gedrag.

Gelukkig zijn er ook nog vele donkere mensen die gewoon sinterklaas en zwarte piet vieren, zij wonen in Nederland en doen dus ook mee aan de tradities van Nederland. En zo hoort het in mijn ogen.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 17-10-14 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:09

Meliaforever, dat heet assimilatie, maar dan passen wij ons aan, aan de andere landen.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:10

Heimdallr schreef:
xxLady, oef "importnederlanders"? Je bedoelt dus gewoon allochtonen want "importnederlanders" klinkt als een groot begrip waaronder dus ook mensen die het recht hebben om hier te wonen vallen. Het kan bij sommige in het verkeerde keelgat schieten.

Tevens ben ik het met je eens over het "Welk kind associeert Zwarte Piet nu met een getint/zwart persoon?"

Ja klopt dat bedoelde ik inderdaad, ik kon even niet op een ander woord komen, sorry!
Heb t ook nog maar even aangepast! (:
Laatst bijgewerkt door xxLady op 17-10-14 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:10

MarlindeRooz schreef:
sallandval schreef:
Mijn antwoord staat er niet tussen: Maakt mij niet zoveel uit.
Wat een heisa om niks, wat maakt de kleur van die piet nou uit? Van mijn part schaffen ze het af en maken ze er een kerstjournaal van met de kerstman en zijn elfen. Zijn we daar ook weer vanaf.

Dat is weer discriminatie voor de lilliputters. :j
Of voor de lange mensen want alleen de elfjes mogen helpen.

:')

Je woorden verliezen al hun waarde doordat je het woord 'lilliputter' gebruikt. Onderwijs jezelf aub eens in hoe mensen die niet compleet volgens de norm leven of zijn geboren de wereld ervaren, wellicht leer je dan nog eens wat over tolerantie en arrogantie.

Nogmaals, het zijn niet alleen maar de mensen die jullie zo aardig benoemen als 'buitenlanders' die tegen zwarte piet zijn, dus hou die racistische uitlatingen aub bij je.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:11

xxLady schreef:
Heimdallr schreef:

Ja klopt dat bedoelde ik inderdaad, ik kon even niet op een ander woord komen, sorry!

No problemo. :P
Ik vind het wel grappig, Importnederlander.
Heb al vaak andere woorden voor geadopteerd en allochtoon gehoord, dus ik kan wel wat hebben hoor.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:12

Maar Killyenn, mag ik even iets vragen? Jij woont in Schotland maak ik uit je profiel op.. Wat heb jij er dan voor 'n last van dat wij hier een zwarte piet hebben in plaats van een gekleurde?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:13

Killyenn, als dat oa op mijn reactie sloeg, het zijn voornamelijk mensen die ervaringen hebben uit de slavernij. Uiteraard zijn het niet alleen maar Nederlanders, maar het zijn wel de getinte mensen (Prem bijvoorbeeld) die hier een probleem van begonnen te maken. :j

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:14

Nayomie schreef:
Killyenn, als dat oa op mijn reactie sloeg, het zijn voornamelijk mensen die ervaringen hebben uit de slavernij. Uiteraard zijn het niet alleen maar Nederlanders, maar het zijn wel de getinte mensen (Prem bijvoorbeeld) die hier een probleem van begonnen te maken. :j

Probleem is duidelijk, nu nog een oplossing waarbij beide partijen het mee eens zijn. :j

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:18

xNathaliee schreef:
Zwarte piet is zwart.. de mensen die zich aangesproken voelen zijn donker(bruin)..
Ehh moet ik me nu gediscrimineerd voelen omdat er nu een Gele kaaspiet is? Ik met mijn Hollandse (kaas)kop? En volgensmij worden Chinese mensen altijd geel gekleurd in hun gezicht dus straks gaan zij zich ook gediscrimineerd voelen. :+

Precies!
En daarom denk ik ook dat de oplossing is om de zwarte pieten gewoon roetzwart te schminken! Je ziet inderdaad vaak donkerbruine pieten, dan kan ik nog ergens begrijpen dat mensen zich gediscrimineerd voelen, maar er bestaan bij mijn weten geen roetzwarte mensen? Dus als alle zwarte pieten roetzwart geschminkt worden is het probleem opgelost als het gaat om huiskleur/racisme! (:

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:19

Heimdallr schreef:
Nayomie schreef:

Probleem is duidelijk, nu nog een oplossing waarbij beide partijen het mee eens zijn. :j

Imo is het feest geen probleem, alleen de interpretatie van de tegenpartij.
Ik bedoel, ik zeg ook niet dat kerst niet meer gevierd mag worden omdat de kerstman een dikke buik heeft en dat weer op Amerika kan slaan en dat die mensen daar anders gediscrimineerd mee worden? (om maar even een compleet foute suggestie te geven)
Moet ik nu naar de minister gaan omdat ik mij gediscrimineerd voel omdat Groningers als boeren hummels gezien worden? Neu.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:20

Nayomie schreef:

Er heeft niemand ervaring met de slavernij aangezien het al tijden is afgeschaft

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:21

Ik vind het ook vreselijk dat de slavernij is geweest en ik snap dat mensen die hun 'roots' daar hebben liggen het er nog wel moeilijk mee hebben en het Sinterklaas-Zwarte Piet verhaal daarmee kunnen associëren dat begrijp ik volkomen en zou dat ook erg vervelend vinden. Ik vraag me alleen af waarom deze mensen zich dan niet íets meer verdiepen in de achtergrond van Sinterklaas en het idee achter Sinterklaas.

Wanneer zij namelijk zouden kijken naar Zwarte Piet en hoe kinderen tegen zwarte piet aan kijken dan zouden zij dit toch juist als compliment kunnen zien? Zwarte piet maakt grapjes, deelt snoepgoed uit, maakt kinderen aan het lachen, deelt de cadeautjes uit. Kortom: kinderen zijn gek op zwarte piet.

Vaak hoor ik het argument voorbij komen dat deze mensen door hun ervaringen met de slavernij zich gediscrimineerd voelen, dit lijkt mij te verwijzen naar de tijd waarin zwarte mensen voor de blanken moesten werken zoals bijvoorbeeld in Suriname in de achttiende eeuw. De slavernij is in 1863 (als ik het goed zeg) afgeschaft en ik denk dat de mensen die toen leefden, nu niet meer leven, maar enkel verre nabestaanden van hen. Hoe kun je dan 'ervaring' hebben met de slavernij?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:21

Ik word een beetje moe van de discussie. Ik heb eigenlijk geen mening.

Het enige waar ik me druk om kan maken is dat kinderen hun vader of moeder gaan herkennen. Ik woon in een klein dorp met een hele groep enthousiaste vrijwilligers die hier de Sinterklaas verzorgen. De mannen en vrouwen die hier zwarte piet spelen hebben vaak zelf ook kinderen die met de andere ouder of opa en oma naar de Sinterklaasintocht gaan. Deze kinderen zijn vaak ook nog in de leeftijd dat ze nog heilig in Sinterklaas en zwarte piet geloven. Bij gebruik van alleen maar zwarte vegen of helemaal wit zullen deze kinderen hun vader of moeder herkennen als "zwarte piet". Dat zou natuurlijk ongelooflijk jammer zijn. Daarom heb ik er in de kleine dorpen er geen problemen mee als de pieten gewoon zwart blijven. Het moet vooral voor de kinderen wel geloofwaardig blijven. Voor de rest heb ik niet zoveel problemen met een aanpassing door zwarte vegen te gebruiken.

Hoewel mijn nekharen wel overeind gingen staan van een item in pownnews waarin een medelander alle andere getinte medelanders uitmaakte voor landverraders en NSB'ers als zij niet voor het aanpassen van het Sinterklaas feest waren. Dit werd gefilmd bij de rechtbank waar op dat moment zitting was over de zaak.
IMO gaat dat dus veel te ver en is de verdraagzaamheid van die tegengroep blijkbaar ver te zoeken. Dat schiet totaal zijn doel voorbij. Voor mij is het van het niveau "lik me vestje" en daar blijf ik liever ver van.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:22

bliver schreef:
Nayomie schreef:

Er heeft niemand ervaring met de slavernij aangezien het al tijden is afgeschaft

Daarmee bedoel ik dus mensen die familie hadden die als slaaf aan de gang wilde.

Wat ik heb gehoord, of dit waar is weet ik niet, is dat de getinte mensen zelf een groot aandeel hebben gehad in de slavernij dus in hoeverre de blanken de schuldigen zijn, weet ik niet.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:27

Familie kan natuurlijk uiteraard, maar de slavernij waar zij het over hebben is sinds 1863 afgeschaft. De familie die dus als slaaf gewerkt zou hebben is dus al verder weg familie dan een overgrootvader/-moeder en hebben de mensen die nu leven niet eens gekend.

Ik begrijp dat het je raakt als je hoort dat jou familie als slaaf gewerkt heeft, maar stel dat mijn over,over, overgrootvader plantage-eigenaar was.. Dan zou ik daar ook niet trots op zijn, maar zou ik mezelf daarvoor mijn leven lang moeten verontschuldigen en tegen zwarte piet moeten zijn? Omdat die persoon die familie van mij zou zijn zich zo slecht gedragen heeft en ik dus "hetzelfde" voort wil laten zetten?

Nayomie

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:29

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:29

Dat klopt wel...
Je kon voor jezelf een betere functie krijgen als je er voor zorgde dat er meer slaven kwamen...
Of als je de plannen van de slaven door speelde...
Er waren ook gekleurde opzichters...

Maar bovenstaande is altijd al zo geweest en zal ook altijd nog zo zijn...
Verraders komen overal voor... kijk maar naar de NSBers... :)

Overigens vind ik buitenlander helemaal niet racistisch. Net als donkere mensen of gekleurde mensen niet :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:37

Wij hebben met geschiedenis nooit de slavernij behandeld, dus alles wat ik ervan weet ik zelf opgezocht of kennis die is opgedaan door het lezen van verhalen. Interessant artikel Nayomie. Dat je een betere functie kon krijgen als je ervoor zorgde dat er meer slaven kwamen wist ik wel, ook dat de opzichters zelf slaaf geweest waren wist ik ook.

Dat zou kunnen betekenen dat Islamieten tegen Zwarte Piet protesteren omdat het naar de slavernij verwijst en zij zich dus schamen voor hun daden.. (Ik ken een aantal Islamieten die fel tegen Zwarte Piet zijn, :+ )
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 17-10-14 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:38

Vind eigenlijk dat mensen racisme er zelf naar maken... Zoals bijvoorbeeld, dat de "meeste" getinte mensen tegen zwarte piet zijn, heel veel haat krijgen van de Nederlanders die voor zwarte piet zijn. (En andersom!) En dan ontstaat er racisme naar elkaar toe. Dus als mensen gewoon ophouden met zeuren en gewoon lekker dingen accepteren zoals het is, is er niks aan de hand en een stuk minder haat en racisme op de wereld.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:42

Zwarte piet is zwart het is een kinderfeest met een traditie.
Wij Nederlanders zijn er van jongs af mee opgegroeid.
Zwarte piet kan ook heel goed eventueel blauw of groen zijn maakt eigenlijk niet zo veel uit MAAR,
Waar het om gaat is dat het word opgedrongen door andere mensen in een jasje van discriminatie en dat vind ik het probleem wie bepaalt voor ons Nederlanders dat wij een feest van onze eigen cultuur zonder bij bedoelingen maar even moeten veranderen omdat wij Nederlanders discrimineren en het erge is dat het nog gedaan word ook.
Wij worden gediscrimineerd in ons eigen land en DAT maakt me boos.
Er is een filmpje op Facebook over kwakoe en dat filmpje is precies zoals het zit.
Namelijk kwakoe is een feest waar niemand aan mag komen ivm traditie ook al bezorgd het overlast wij moeten ons er maar aan aanpassen maar als dan gevraagd word of zwarte piet dan ook mag blijven dan is het duidelijk nee.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:43

Nja en als Pippi Langkous tegenwoordig al als discriminerend wordt gezien.. dan kunnen we beter helemaal overal mee ophouden

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:44

Dorine92 schreef:
Nja en als Pippi Langkous tegenwoordig al als discriminerend wordt gezien.. dan kunnen we beter helemaal overal mee ophouden

Wacht, heb ik niets gemist? :=

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:45

lady62 schreef:
Zwarte piet is zwart het is een kinderfeest met een traditie.
Wij Nederlanders zijn er van jongs af mee opgegroeid.
Zwarte piet kan ook heel goed eventueel blauw of groen zijn maakt eigenlijk niet zo veel uit MAAR,
Waar het om gaat is dat het word opgedrongen door andere mensen in een jasje van discriminatie en dat vind ik het probleem wie bepaalt voor ons Nederlanders dat wij een feest van onze eigen cultuur zonder bij bedoelingen maar even moeten veranderen omdat wij Nederlanders discrimineren en het erge is dat het nog gedaan word ook.
Wij worden gediscrimineerd in ons eigen land en DAT maakt me boos.
Er is een filmpje op Facebook over kwakoe en dat filmpje is precies zoals het zit.
Namelijk kwakoe is een feest waar niemand aan mag komen ivm traditie ook al bezorgd het overlast wij moeten ons er maar aan aanpassen maar als dan gevraagd word of zwarte piet dan ook mag blijven dan is het duidelijk nee.

Amen.

Ben het zo erg met je eens! Niet aan hun traditie mogen komen, maar wel aan onze zitten... Dacht het even niet!

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:46

xxLady schreef:
Precies!
En daarom denk ik ook dat de oplossing is om de zwarte pieten gewoon roetzwart te schminken! Je ziet inderdaad vaak donkerbruine pieten, dan kan ik nog ergens begrijpen dat mensen zich gediscrimineerd voelen, maar er bestaan bij mijn weten geen roetzwarte mensen? Dus als alle zwarte pieten roetzwart geschminkt worden is het probleem opgelost als het gaat om huiskleur/racisme! (:

Ik hoop dat je hier niet overheen leest omdat het topic nogal snel gaat maar:

In sommige gemeenten wordt zwart gebruikt, in andere gemeentes bruin. De zwarte pieten bij onze toneelshows schminken zich vaak zwart maar sommige gemeenten willen dat bruin wordt gebruikt omdat pikzwart soms nog wel eens een beetje eng kan over komen op de kinderen. :)