Boycot Hema en AH

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Boycot Hema en AH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:54

Nee de Amerikanen namen elfjes en dwergen in dienst voor de Kerstman, maar dat is niet discriminerend omdat ze niet zwart zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:14

Sinds wanneer is iemand in dienst nemen discrimineren? :+

Ik zie trouwens nog niet zo gauw een protest van elfjes en het dwergenvolkje ontstaan, maar dat zal wel aan mij liggen. :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:20

Daks schreef:
Ik doe inderdaad mee aan de boycot.

Simpel ik houd er niet van dat een onschuldige kindertraditie ineens als Racistisch neergezet word.
En dat er dan grote keten staan die daar achter staan vind ik not done.

Hier idem

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:53

randalinpony schreef:
Sinds wanneer is iemand in dienst nemen discrimineren? :+

Ik zie trouwens nog niet zo gauw een protest van elfjes en het dwergenvolkje ontstaan, maar dat zal wel aan mij liggen. :')

Zwarte piet is ook in dienst van sinterklaas.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:01

Dat is ook het probleem niet, wel het stereotype afbeelden van zwarte piet in de traditie van 'Domme Neger;,
:+

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:04

Dat is echt zo overdreven. Niemand ziet Zwarte Piet als domme neger, en zeker niet de kleine kinderen, die zijn dol op Zwarte Piet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:08

Kleine kinderen zijn dol op alles wat met pepernoten strooit. Dat ze er gratis en voor niks een historisch achterhaalde uitbeelding van 'De Neger' bij krijgen dat weten ze toch niet? Die krijgen ze gewoon door de strot geduwd omdat volwassen dat zo 'leuk' vinden.

Maar die zwarte mensen zelf, die weten het wel. Het gaat niet om wat kinderen zien, maar wat de uitgebeelde bevolkinggroep erin ziet.

Wat gaat er eigenlijk verloren als ZP geen gouden oorringen, vuurrode lippen en kroeshaar meer heeft, en wellicht ook een minder raar pakje draagt?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:15

randalinpony schreef:
Kleine kinderen zijn dol op alles wat met pepernoten strooit. Dat ze er gratis en voor niks een historisch achterhaalde uitbeelding van 'De Neger' bij krijgen dat weten ze toch niet? Die krijgen ze gewoon door de strot geduwd omdat volwassen dat zo 'leuk' vinden.

Maar die zwarte mensen zelf, die weten het wel. Het gaat niet om wat kinderen zien, maar wat de uitgebeelde bevolkinggroep erin ziet.

Wat gaat er eigenlijk verloren als ZP geen gouden oorringen, vuurrode lippen en kroeshaar meer heeft, en wellicht ook een minder raar pakje draagt?

Sorry maar dit gaat mij echt drie stappen te ver. Ik heb iets teveel van een leven om zo na te denken over simpele dingen als een kinderfeest, dat totaal onschuldig is. De enige die het erg maken zijn de mensen die er van alles in zien wat er niet in hoort en het vervolgens verpesten voor kinderen die er plezier aan hebben.
Laatst bijgewerkt door Amandavd op 14-10-14 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:16

faabfabienne schreef:
Eerst vond ik het allemaal maar wat overdreven dat zwarte pieten gebeuren.
Maar toen zag ik eens een programma van een getinte man, en die zei dat als hij op straat loopt soms kinderen roepen: DAT IS ZWARTE PIET!
En ik zelf zou dat verschikkelijk vinden als dat bij mij gebeurt. Want het zijn dan van die kleine kindjes die gewoon echt denken, dat is zwarte piet...
En dan lijkt mij 'de kleuren pieten' wel leuk ipv zwarte piet

Maar om dan daarom niet meer naar die winkels te gaan? Nee... :')

Mijn kinderen zeiden ook eens op straat dat er een zwarte Piet aan de overkant van de straat liep.
Ik heb toen uitgelegd dat, net zoals niet alle blanke mensen bij papa op het bedrijf werken, ook niet alle gekleurde mensen voor Sinterklaas werken.
Snapte ze best.

Ik vind het onzin dat we een oude traditie overboord moeten zetten maar vind wel dat kinderen niet bang gemaakt moeten worden voor zwarte piet.
In plaats van zwarte Piet nu te vervangen voor een ander soort piet zou men eigenlijk beter proberen om zwarte piet op een fijne manier neer te zetten. Niet meer met roe afbeelden maar met een hand vol snoep of met een cadeautje. Zo is zwarte Piet een fijn persoon. Kinderen leren vanaf klein dat je een donkere persoon niet hoeft te vrezen. Misschien kunnen we hier discriminatie zelf kleiner mee maken?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:20

A ze hebben geen oorringen meer.(de pieten bij de originele intocht)
B ook geen kroeshaar maar gewoon zwarte krullen.
C de Roe is lange tijd geleden al afgeschaft zodat die vriendelijke is.
D Ze zijn ontzettend slimme pieten. (ik weet de weg niet hoor van spanje hier naar toe)En ik kan niet met sneeuw over het dak lopen en ik pas met mijn figuur zeker niet door de schoorsteen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:28

E dat vind jij allemaal, blijkbaar heeft een deel van de zwarte mensen zelf er wel last van dat ze zo worden geportretteerd.

En dat is ook antwoord op Amandavd, die ondanks haar drukke leven hier toch nog even gereageerd heeft. :D

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:29

Dat vind ik en een overgroot deel van de Medelanders

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:34

Ach laten we sinterklaas maar invullen zoals ieder wil toch... Ik zag gister bij Pauw die Quincy samen met nog 1 iemand en ex PVV'er Joram van Klaveren discussiëren over Zwarte Piet... Leuk voor de kijkcijfers.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 10:37

En de intocht in de landen waar de mensen allemaal zwart zijn?
Ik kan me een filmpje herinneren waarbij die kinderen maar vooral ook de volwassenen erg hard aan het zingen en dansen waren voor zwarte piet en sinterklaas.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:39

Ik ga mezelf nog een keer herhalen
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet#Geschiedenis

Heeft dus alleen maar positieve wendingen

En een citaat uit het bericht

Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw was Zwarte Piet een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas. Zijn kapsel ontwikkelde zich van kroes tot krullen, zijn oorringen verdwenen

Ik zie niet in wat mensen daar aan racistisch vinden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:45

Citaat:
. Het gaat niet om wat kinderen zien, maar wat de uitgebeelde bevolkinggroep erin ziet.

Het gaat juist wel om de kinderen want het feest is voor hén. Sinterklaas is een van de kostbaarste jeugdherinneringen, vrijwel ieder kind heeft ze dus ze zijn ook nog gedeeld.
Het is gewoon pathetisch om dat de kinderen van nu af te nemen omdat je je graag calimero waant voor iets wat je betbetbetovergrootvader is aangedaan. Richt je dan op iets wat tegenwoordig écht om discriminatie draait, in de USA nog gedeeld gedachtegoed in een flink deel van de zuidelijke staten, in Nederland nog genoeg enge politieke groeperingen. Maar dat is natuurlijk lastiger en gevaarlijker, een volwassen skinhead aanpakken dan een kind van drie.

Bovendien geeft het bederven van de jeugdherinneringen nu ook door, want wat je zelf positief ervaren hebt laat je je kinderen ook meemaken, anders verdwijnt het gewoon in vergetelheid

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:48

Is Sinterklaas zelf dan ook geen Christelijke indoctrinatie van kinderen? :? Christelijker dan zijn outfit kan het niet?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:53

En hij is katholiek!
Oeps ik voel me als niet katholiek zwaar gediscrimineerd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:54

Pearlx schreef:
Is Sinterklaas zelf dan ook geen Christelijke indoctrinatie van kinderen? :? Christelijker dan zijn outfit kan het niet?

Dat ook nog. Op Facebook allemaal protesten van Turken tegen Zwarte Piet, dat ze dan staan voor de Turkse authenticiteit van de Sint, maar nee, maakt al duidelijk dat ze geen idee hebben waar het om gaat.

Ik ben ook niet bezig met het ontkrachten van die stomme katholieke paasklokken, die tijd komt later wel dat ik de oorsprong uitleg. Het zal ze worst zijn of chocolade katholiek of Germaans is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:56

Ik ga helemaal niets boycotten, het zal mij echt een rotzorg zijn of de zwarte pieten zwart zijn of blauw, geel, groen of roze.. lijkt me helemaal prima..

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:08

Ik ga ook niet boycotten. Mijn mening: hoe je het went of keert: zwarte piet stamt gewoon af van de slavernij. Of de Sint ze nu heeft vrijgekocht of niet: het blijft een blanke man die een hele groep helpers heeft die duidelijk gelinkt zijn aan de donkere mensen.

Ik speel al jaren voor zwarte piet op een basisschool: dit jaar heb ik aangegeven alleen te helpen als ik gekleurde piet mag zijn. Voor mij hoeven niet alle pieten meteen gekleurd, maar wat meer variatie zou best leuk zijn. Een beetje meer multiculti in huize-Sint!
Laatst bijgewerkt door Yucca op 14-10-14 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:08

Heb niet het hele topic doorgelezen. Maar ik hou me een beetje buiten het gezeur en wij vieren gewoon ieder jaar met de familie sinterklaas, en daar gaat gewoon een zwarte piet bij ;)

Maar als ik dan dit filmpje bekijk word ik toch wel een beetje boos!! Kijk t hele filmpje af ;)
http://www.youtube.com/watch?v=f9R-p61giVg

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:14

Kwakufestival is toch niet te vergelijken met Sinterklaas.
Ik ben vaak genoeg op het kwakufestival geweest en ik heb me daar nooit gediscrimineerd gevoelt.

Yucca

CharmingS schreef:
Heb niet het hele topic doorgelezen. Maar ik hou me een beetje buiten het gezeur en wij vieren gewoon ieder jaar met de familie sinterklaas, en daar gaat gewoon een zwarte piet bij ;)

Maar als ik dan dit filmpje bekijk word ik toch wel een beetje boos!! Kijk t hele filmpje af ;)
http://www.youtube.com/watch?v=f9R-p61giVg

Ik snap niet dat dit als vergelijk wordt genomen. Het beperken van het Kwaku-festival heeft betrekking op overlast (het duurt 6 weken). Het beperken van zwarte Piet heeft betrekking op racisme. Beetje gek als je daar het verschil niet tussen ziet. Mensen houden niet van verandering, niet bij het Kwaku-festival, niet bij Zwarte Piet. Dus het is niet zo gek dat de mensen ook tegen het inperken van het Kwaku-festival zijn, maar ze kunnen het echt niet tegenhouden met het argument: het was altijd al zo.

fargo

Daks schreef:
A ze hebben geen oorringen meer.(de pieten bij de originele intocht)
B ook geen kroeshaar maar gewoon zwarte krullen.
C de Roe is lange tijd geleden al afgeschaft zodat die vriendelijke is.
D Ze zijn ontzettend slimme pieten. (ik weet de weg niet hoor van spanje hier naar toe)En ik kan niet met sneeuw over het dak lopen en ik pas met mijn figuur zeker niet door de schoorsteen.

Alsjeblieft zeg, neem je jezelf serieus als je dingen als D aan het verzinnen bent?