Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
randalinpony schreef:Kleine kinderen zijn dol op alles wat met pepernoten strooit. Dat ze er gratis en voor niks een historisch achterhaalde uitbeelding van 'De Neger' bij krijgen dat weten ze toch niet? Die krijgen ze gewoon door de strot geduwd omdat volwassen dat zo 'leuk' vinden.
Maar die zwarte mensen zelf, die weten het wel. Het gaat niet om wat kinderen zien, maar wat de uitgebeelde bevolkinggroep erin ziet.
Wat gaat er eigenlijk verloren als ZP geen gouden oorringen, vuurrode lippen en kroeshaar meer heeft, en wellicht ook een minder raar pakje draagt?
faabfabienne schreef:Eerst vond ik het allemaal maar wat overdreven dat zwarte pieten gebeuren.
Maar toen zag ik eens een programma van een getinte man, en die zei dat als hij op straat loopt soms kinderen roepen: DAT IS ZWARTE PIET!
En ik zelf zou dat verschikkelijk vinden als dat bij mij gebeurt. Want het zijn dan van die kleine kindjes die gewoon echt denken, dat is zwarte piet...
En dan lijkt mij 'de kleuren pieten' wel leuk ipv zwarte piet
Maar om dan daarom niet meer naar die winkels te gaan? Nee...
Citaat:. Het gaat niet om wat kinderen zien, maar wat de uitgebeelde bevolkinggroep erin ziet.
Pearlx schreef:Is Sinterklaas zelf dan ook geen Christelijke indoctrinatie van kinderen?Christelijker dan zijn outfit kan het niet?
CharmingS schreef:Heb niet het hele topic doorgelezen. Maar ik hou me een beetje buiten het gezeur en wij vieren gewoon ieder jaar met de familie sinterklaas, en daar gaat gewoon een zwarte piet bij
Maar als ik dan dit filmpje bekijk word ik toch wel een beetje boos!! Kijk t hele filmpje af
http://www.youtube.com/watch?v=f9R-p61giVg
Daks schreef:A ze hebben geen oorringen meer.(de pieten bij de originele intocht)
B ook geen kroeshaar maar gewoon zwarte krullen.
C de Roe is lange tijd geleden al afgeschaft zodat die vriendelijke is.
D Ze zijn ontzettend slimme pieten. (ik weet de weg niet hoor van spanje hier naar toe)En ik kan niet met sneeuw over het dak lopen en ik pas met mijn figuur zeker niet door de schoorsteen.