Pippi Langkous is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:04

Elise_0o schreef:
Kan iemand voor mij een paar concrete voorbeelden opnoemen van waar ze nu nog tegen aan lopen qua racisme? (behalve eten, zwarte piet enz)
Want in mijn omgeving kom ik het nergens meer tegen, iig dat denk ik.. (ik ben blank, maar met veel vrienden die een 'kleurtje' hebben, als ik dat nog zo mag zeggen)

Ik ken zeer rascistische agenten; ik was erbij toen die 'vuile gekleurden' werden meegenomen voor verhoor, terwijl de blanken vrolijk verder mochten lopen (terwijl zij de aanstichters waren, zij waren het gevecht gestart) En trots dat die agenten waren! Want ze hadden ze mooi te pakken genomen. En ja, ik ken de agenten en nee gezien hun positie is er weinig aan te doen. Goddank komt hun pensioen eraan.... T is heel complex. Maar het komt bij de politie ook nog zeker voor helaas. Al is er wel een omslag gaande gelukkig en wordt hard opgetreden tegen dat soort agenten. Maar toch, ze zijn er.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-10-14 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:05

Ik heb ooit heel lang geleden een filmpje gezien van die test. En ik blijf bij mijn standpunt, jonge kinderen zien geen kleur en of deze persoon goed/slecht is vanuit hun eigen denkwereld. Omgeving is hier van invloed.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:06

Even snel dan maar, want ik heb momenteel geen tijd om het uitgebreid op te schrijven.

https://www.youtube.com/watch?v=tkpUyB2xgTM

Basically, een groep zwarte kindjes wordt gevraagd om aan te duiden welke pop bepaalde characteristics heeft. Zoals 'nice', 'pretty', en 'bad'. De blanke pop wordt consequent aangewezen voor alle goede kwaliteiten, de zwarte pop voor de slechte. Want dit is wat kinderen oppikken van tv en hun omgeving. Kinderen zien wel degelijk kleur, NATUURLIJK zien ze kleur, iedereen ziet kleur. Maar dat is het probleem niet. Het probleem is dat ze al vanaf heel jong geïndoctrineerd worden met het idee dat zwart minder goed en mooi is dan blank.

Europa stopt dingen liever in de doofpot dan dat ze mensen er over leren op school. Nederlandse kinderen groeien op met het idee dat het ergste wat iemand je kan noemen 'racist' is, en leren nooit om kritisch naar zichzelf te kijken en zich af te vragen of dingen die ze doen en aangeleerd hebben misschien wel racistisch zijn. Ik studeer racisme en veel van deze berichten lezende kan ik zien dat de meeste mensen geen idee hebben waar ze over praten. Niet vanwege de mening, maar vanwege het gebrek aan understanding van de argumenten van de tegenpartij. En dat maakt dicussieren erg lastig. Racisme bestaat, het is echt en aanwezig, en dat negeren duidt op een ignorance die wellicht normaal is in dit land, maar niet excuseerbaar. Voor wie echt wilt leren hoe deze wereld beter te maken is, is er een goudmijn aan informatie beschikbaar op het internet, maar de meeste mensen zijn daar simpelweg niet in geïnteresseerd. Maar zoals het als Nederlander hoort houdt een gebrek aan kennis niemand tegen een mening te hebben en te uiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:09

Finliox schreef:
Ik kan echt woest worden om discriminatie, daar niet van. Maar onze cultuur wordt voordurend aangepast door buitenlanders omdat zij verzinnen dat iets racistisch is.

:D :D :D :D :o Heb jij zelf wel gelezen wat je typt? >;)

Jolene85

Re: Pippi Langkous is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:40

' Als je dat werkelijk zover wil doortrekken, met 'je profiteert er namelijk nog steeds van' , dan ken ik er ook nog wel een; de nazaten van de slaven in (met name dan) de USA profiteren daar nu net zo goed van. Zonder slavernij waren zij er nu misschien wel niet eens geweest en als ze er wel waren geweest werden ze nu onderdrukt door corrupte regeringen en moesten ze het hoogst waarschijnlijk doen met een uitgemergelde geit en een verdorde akker om in levensonderhoud te voorzien.

En voor nu heel Bokt op zn achterste benen gaan staan; Wat ik nu net heb neer getypt is NIET hoe ik er over denk. Is alleen maar om aan te geven hoe belachelijk het is dat blanken van nu zich nog steeds moeten verantwoorden voor wat onze voorouders eeuwen geleden gedaan hebben. En om aan te geven dat iedere keer maar weer terug komen op die slavernij een gigantische dooddoener is; ja het is gebeurd, ja het is verschrikkelijk dat een bepaalde groep mensen het nodig vond om een andere groep mensen als beesten te behandelen...maar je kunt de tijd niet terug draaien en het op nieuw doen, maar dan zonder slavernij.

Man ik houd nog niet eens de Duitser van nu verantwoordelijk voor wat een stel psychopaten in de vorige eeuw hebben geflikt. Maar ik zou wel nog steeds verantwoording voor slavernij af moeten leggen? Want ik profiteer ervan?

Wat dacht je van verder gaan met je leven en die hel achter je laten. Zul je een stuk succesvoller zijn in je leven dan blanken van alles de schuld geven.

Oh en nog iets ter toevoeging; tot op zekere hoogte vind ik dat ze zeker gelijk hebben hoor, maar we zijn wel heel erg aan het doordraaien nu.''

Ik weet niet precies wie dit nou zei op pagina 6 en heb nog nooit gekopieerd maar vond deze tekst: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Maar nu ga ik proberen hier niet meer te kijken....wat een gezever lees ik soms..en mensen die wel erg snel op hun teentjes zijn getrapt :r ppffff....vermoeiend zo'n sameleving die zich drukker maakt over zwarte piet i.p.v. ISIS, moord, verkrachting, kinderhandel etc...etc...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:52

Jolene85: zwarte mensen die profiteren van de slavernij. ..
Die is wel heel bijzonder krom bedacht 8)7
Echt, hoe dom kan je verhaal in elkaar zitten en wat jammer ook dat je niet eerst even het topic leest, dan zou je wellicht een interessanter reactie kunnen neerzetten. Niemand zegt dat jij verantwoordelijk bent voor wat je voorouders gedaan hebben. Je bent wèl verantwoordelijk voor hoe je nú met je geschiedenis omgaat. En aangezien jij die verantwoordelijkheid niet neemt -doordat je het effect van de slavernij bagatelliseert- zal de strijd voorlopig nog wel even doorgaan.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:59

Niet echt dom bedacht hoor; want ik ga prima om met de effecten van de geschiedenis; jij kunt niet zeggen dat ik die niet neem want je hebt 1 bericht van me gelezen en kent me verder niet. Nogal generaliserend zeg...
Ik bagatelliseer helemaal niks maar merk wel dat er veeeeel wordt opgehangen aan 'ja maar vroeger waren mijn over over over groot ouders slaaf en dat is jullie (blanken) schuld!' ' als je eens meer verdiept in de geschiedenis weet je ook dat zwarte mensen zelf ook zwarten mensen als slaaf verkochten. En dus net zo verantwoordelijk zijn voor deze geschiedenis. Niet alleen de blanke is vroeger de 'stoute' geweest...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:00

Maar... hebben zwarte mensen echt NU nog slavernijtrauma's? Nee, dat geloof ik niet. Wel last van rascisme als gevolg, niet van de slavernij zelf.
En zolang mensen in hokjes denken, vraag ik me af of dat ooit beter wordt. Of zit dat in de aard van de mens?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:44

Nikkas ben jij zelf wel op de hoogte van de slavernij geschiedenis? Ik krijg namelijk het idee dat je er maar een klein beetje van weet wat ook nog eens beperkt tot 1 kleine bevolkingsgroep.

Slavernij bestaat al vele eeuwen onder de bevolking Afrika (en wereld wijd) en tot op heden nog steeds. (ook al is het wereld wijd verboden)

Citaat:
In Afrika werd slavernij als een normaal verschijnsel beschouwd, een gevolg van vele oorlogen waarbij de overwinnaars hun krijgsgevangenen als slaven verkochten. Binnen Afrika was er dus van oudsher al slavenhandel. De oude Grieken en Romeinen hadden slaven en ook in de Arabische landen was slavernij eeuwenlang gewoon. Voor de introductie van de islam in de 7e eeuw kenden de Arabische landen al slavernij en doordat de koran het verbood islamieten tot slaaf te maken werden de Arabieren genoodzaakt hun slaven uit niet-islamitische gebieden te halen. Rond het jaar 800 werden de eerste Afrikaanse slaven uit Oost-Afrika via de karavaanroutes naar buiten Afrika gebracht. De Arabieren waren zodoende de eerste georganiseerde slavenhandelaren die massaal Afrikanen naar buiten Afrika brachten. De slaven in Arabische landen werkten in de huishouding, als soldaat of ambachtslieden. Men schat dat er tussen 850 en 1850 drie miljoen Afrikanen door de Arabieren zijn verhandeld.

*bron http://www.vocsite.nl/geschiedenis/slavernij.html*

Citaat:
Het beeld van slavernij als Westerse misdaad van de 16e tot de 19e eeuw is niet volledig. Slavernij bestaat namelijk minstens zolang als de geschiedschrijving. Het Oude Egypte, Oude Griekenland, de Romeinen, maar ook modernere Afrikaanse en Arabische culturen maakten en maken veelvuldig gebruik van slaven. Slavernij kwam ook in de Chinese, Indische en Amerikaanse indianenculturen voor
*wiki*

Citaat:
De Bantoe (ook wel Gosha, Jareer en Mushunguli genoemd) zijn een etnische minderheidsgroep in Somalië.[3] De Somalische Bantoe zijn de afstammelingen van mensen uit hedendaags Tanzania, Malawi en Mozambique, die als slaaf werden verkocht als onderdeel van de recente Arabische slavenhandel.[3]

In tegenstelling tot de Somaliërs, die voor het grootste deel stedelingen en nomadische herders zijn, zijn de Bantoe hoofdzakelijk sedentaire boeren. Bantoe zijn ook fysiek, etnisch en cultureel gepolariseerd van Somaliërs, en zijn gemarginaliseerd sinds hun komst in Somalië.[3][5] De Bantoe slaven (die jareer genoemd werden door hun Somalische meesters) werden gekocht in de slavenmarkt om werk op plantages te verrichten.[6][7] Bovendien werd in de Somalische sociale mores sterk neergekeken op elke vorm van seksueel contact met Bantoe-slaven.[7] Vrijheid voor deze plantageslaven was alleen mogelijk door te ontsnappen of door zich te bekeren tot de Islam.

Een Bantoe slaaf in Mogadishu,Somalië (1882–1883).
Naast de Bantoe plantageslaven werden er ook Oromo gevangengenomen tijdens oorlogen met, en aanvallen op, Oromo-nederzettingen.[8][9] Maar er waren verschillen in termen van de vangst en behandeling van Oromo-slaven ten opzichte van de Bantoe plantageslaven. Op individuele basis werden de Oromo-slaven door hun Somalische meesters niet gezien als jareer.[8] De gevangengenomen Oromo waren ook meestal jonge kinderen en vrouwen en deze werden opgenomen in de families van hun ontvoerders; de mannen werden meestal gedood tijdens de aanvallen. Oromo-jongens en meisjes werden door hun Somalische meesters gezien en behandeld als hun eigen kinderen. Gewaardeerd om hun 'schoonheid' werden ze als wettige seksuele partners goedgekeurd. Veel Oromo-vrouwen werden concubines van hun Somalische meesters, terwijl anderen huispersoneel werden. In sommige gevallen waren hele Oromo-clans geassimileerd in het Somalische clansysteem. Noch gevangen Oromo-kinderen, noch vrouwen werden gedwongen plantagewerk te verrichten, en ze werkten meestal samen met de Somalische vrouwen in huis of op het land.[9] Nadat een Oromese concubine een kind kreeg van haar Somalische echtgenoot, werden het kind en de vrouw geëmancipeerd en de Oromo-vrouw kreeg de status die een autochtoon Somaliër had.
*wiki*

Dus niet alle slaven hebben het slecht gehad.

Zo zijn er ook Noord Afrikanen die een levendige handel in blanke (meestal christelijke) slaven onder hielden. En daar flink van geprofiteerd hebben.

Citaat:
Sinds de 16e eeuw was de Europese scheepvaart in de Middellandse Zee sterk toegenomen en deze vormde het doelwit van de Barbarijse zeerovers. De bemanningen van de veroverde schepen werden als slaven aan land gebracht en verhandeld. Daarnaast werden vanuit Noord-Afrika voortdurend strooptochten ondernomen op de kusten van de christelijke gebieden in het noorden van de Middellandse Zee en zelfs ver daarbuiten. Hele dorpen, gelegen van Sicilië tot op IJsland zijn vanaf de 16e tot de 19e eeuw in de Noord-Afrikaanse slavernij terechtgekomen. In enkele van die plaatsen worden jaarlijks nog steeds herdenkingen gehouden naar aanleiding van deze voorvallen. Later werd de ontvoering van de held of heldin door Arabische piraten, gevolgd door slavernij, meestal in de harem, een literair topos dat met name in veel opera's voorkomt.
*wiki*

Mogen wij blanken hun dan nu nog steeds verwijten wat hun voorvaderen ons geflikt hebben?

Nog een stuk over blanke slaven, verhandelt/verscheept door blanken!

Citaat:
Blanke slaven[bewerken]
Tussen 1512 en 1693 werden blanke slaven en slavinnen vaak naar het Caribisch gebied gebracht. Eerst door de Spanjaarden, later ook door anderen. Tussen 1654 en 1685 vertrokken ongeveer 10.000 indentured servants, contractueel verplichte arbeiders, uit Bristol naar West-Indië en Virginia. Sommigen kwamen vrijwillig, anderen waren ontvoerd in de straten van Londen en Bristol. Later werden criminelen als gedwongen arbeider uit Engeland naar West-Indië gebracht. Franse koloniën kenden zogenaamde engagés. De Staten van Holland besloten in 1684 om misdadigers uit de provincie Holland naar De West (Suriname) te zenden in plaats van ze in tuchthuizen op te sluiten.
*wiki*

Vind het dus ongepast dat je alleen maar refereert aan zwarte slaven die in de zelfde periode verhandelt/gebruikt zijn waar blanken van geprofiteerd hebben. Iedere slaven handelaar heeft in het verleden geprofiteerd, zowel blank als zwart!

Wij "blanken" hebben het verleden los gelaten (niet vergeten!!) Nemen de hedendaagse nazaten van de slavenhandelaren/eigenaren het niet kwalijk dat dit door hun voorvaderen gedaan. Ook niet dat ze er flink aan verdient hebben. Waarom moeten wij nu wel steeds stilstaan bij wat onze voorvaderen met zwarte slaven hebben gedaan? Nederland is daar maar voor 5%!!!! voor aansprakelijk!

Door steeds weer het slavernij verleden van "blank is heerser is goed, zwart is slaaf is slecht" op te rakelen, zetten ze 1 bevolkingsgroep steeds weer in een negatief daglicht. En hiermee word het racisme ook steeds meer aangewakkerd!
Het is steeds maar weer oude koeien uit de sloot trekken, (wat? inmiddels verrotte kadavers) wat zeer vervelend en word gezien als aandachttrekkerij. Het komt op mij meer en meer over als "kijk ons eens zielig zijn, we zijn nazaten van slaven en hebben het slechter dan de rijke blanke die alles hebben wat wij niet hebben boehoe " Kom op zeg. Leer leven.

Wat racisme betreft, kijk eens naar de grote geloven. Daar is in het verleden heel wat af gepredikt dat anders gekleurde/gelovigen minderwaardig/slecht zijn. Daar ligt je oorzaak van racisme. Het word hele bevolkingsgroepen met de paplepel ingegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:59

haha, ja de Kruistochten. krijg je gelijk het hele ISIS verhaal omgekeerd aangeleverd.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:11

Geschiedenis herhaalt zich altijd :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:16

Aikon, ik refereer alleen aan het gedeelte waar we hier mee te maken hebben en met name vanwege de mensen die het zo vreselijk belangrijk vinden dat we zwarte piet in ere houden.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:16

echt onzin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:36

@Nikass. Kinderfeest om zeep helpen omdat een paar tere zieltjes zich benadeeld vinden, bah...
Ga ergens anders lopen zieken.
Als je ze graag iets wil betekenen in deze wereld doe dan iets aan echte en vooral verborgen discriminatie, welke elke dag 7 dagen per week en 365 dagen per jaar aanwezig is.
Zag net weer een stukje over Google Glass. Alleen dat stel idioten kan alleen maar een rechtshandige versie leveren. _-:(
ER ZIJN OOK LINKSHANDIGEN OP DEZE WERELD..................................(10%)
Ja, en het is de nonnen niet gelukt om mij rechts te laten schrijven. }>

En voor er een aantal beginnen, oooh wat zielug, nee hoor.
Maar even de boel wakker schudden is wel eens leuk :j

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:46

8nnemiek schreef:
:')
Mensen hebben te veel vrije tijd en zijn te verwend aan t worden.
Ik zou niet weten waar ik überhaupt de tijd vandaan zou moeten halen om te gaan demonstreren tegen zoiets. Die zeikerds moeten eens goed aan het werk gezet worden. Als je toch geen grotere problemen hebt dan dit.. En maar zeuren. Sneu, dat is het..

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:50

Vrouwen hebben ook pas sinds 1928 stemrecht.
En die worden nogsteeds als slaaf gebruikt.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:51

Er wordt niets om zeep geholpen, kinderen geven er echt geen zak om wat voor kleur Piet heeft en vanwege de korte tijd dat kinderen echt in Sint geloven weet over 10 jaar geen enkel kind meer dat Piet ooit zwart was (behalve als ze het in geschiedenis leren onder 'modern racisme').

En ja, zeer treurig dat jij geen hip speelgoedje kunt krijgen wat meer dan 95% van de wereldbevolking niet eens kan betalen. Las vanochtend nog dat de 85 rijkste mensen ter wereld evenveel wealth bezitten als de 3.5 biljoen armste. 17 van de 20 armste landen zijn Afrikaanse landen, geen enkele van de 20 armste landen is overwegend wit. So tell me, zijn niet-blanke mensen dommer, luier, of is er een andere reden dat de wereldeconomie nog altijd in de voordeel van de blanke Westerse landen werkt?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:54

Maar Nikkas, het slavernij verleden is zoveel meer dan dit kleine gedeelte. Het geheel is vele malen groter en ouder. Dat is iets wat de "zwarte piet tegenstanders" niet (willen) zien. Ze blijven op een heel klein stukje geschiedenis hangen. En dat is niet reëel. Ook deze mensen is het met de paplepel ingegeven dat ze nazaten zijn van slaven en dat hun voorouders het o zo slecht hadden onder het bewind van blanke slavendrijvers. Daarmee is de cirkel rond. Doorbreken is het enige dat werkt. Dus loslaten.

Maar wat is het verband tussen zwarte slaven toen en zwarte piet nu? Die is er niet. Het ligt nu mijlen ver uit elkaar. Het een is omgeven van oud leed het ander een KINDERFEEST.

Als iedereen van welke afkomst dan ook, welk geloof dan ook, constant blijft drammen op wat er in het verleden wel niet met hun bevolkingsgroep gebeurt is en daar aan vast blijft houden, komt er NOOIT wereld vrede! Dit gedrag blijft racisme/haat oproepen (zowel bij de vasthouders als anderen) met oorlogen tot gevolg.

Het word hoog tijd dat mensen het verleden leren los te laten en te leren van het verleden ipv het zo krampachtig vast te houden van het "o zo slechte verleden". Dit werkt averechts, hiermee blijft ook het racisme mee instant en krijgen ze nooit het respect dat ze graag willen hebben.

Minikatje vrouwen verdienen nog steeds minder dan mannen in het zelfde beroep en krijgen minder hypotheek ALS ze die al kunnen krijgen want ja, vrouwen kunnen zwanger worden = geen inkomen meer (schijnt)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:24

minikatje schreef:
Vrouwen hebben ook pas sinds 1928 stemrecht.
En die worden nogsteeds als slaaf gebruikt.

Nou, inderdaad.
Wij vrouwen zouden dit dan ook nog in het kader van seksisme door kunnen trekken en de mannen laten boeten voor al die jaren. Social media stennis, spandoeken op de dam en allerlei campagne t-shirtjes.

Maar als ik echt zo'n passie zou hebben voor vrouwenmisbruik dan zou ik mijn energie goed gebruiken.
Ik zou doneren aan goede doelen tegen vrouwen misbruik, ik zou vrijwilligerswerk gaan doen, geld ophalen, daar naar toe gaan om voorlichting te geven etc.
Dan doe je wat nuttigs met je enorme passie tegen onrecht.

In dit zwarte pieten geval zou ik zeggen, geen kroeshaar meer, alleen zwarte vegen in het gezicht en klaar ermee.
De mensen die zich willen inzetten tegen gelijke rechten voor donkere mensen kunnen zich inzetten bij een goed doel of een organisatie. Dan kun je misschien nog wel eens een groot verschil maken in landen waar dit niet zelfsprekend is. Want hier in Nederland om zwarte piet zeuren en social media rellen veroorzaken, daar help je echt niemand mee.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:39

Iedereen, ongeacht kleur/geloof/grote/gewicht, heeft in dit land toch gelijke rechten? (of je dat ook krijgt is 2) Bij de wet vast gelegd?
Op deze manier maken ze de kloof alleen maar groter. Er zijn er zelfs die geweld niet schuwen om hun punt kracht te geven. (verschillende malen in journaal berichten gezien) Op deze manier zijn er wereld wijd al vele oorlogen ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:31

Killyenn schreef:
Er wordt niets om zeep geholpen, kinderen geven er echt geen zak om wat voor kleur Piet heeft en vanwege de korte tijd dat kinderen echt in Sint geloven weet over 10 jaar geen enkel kind meer dat Piet ooit zwart was (behalve als ze het in geschiedenis leren onder 'modern racisme').

En ja, zeer treurig dat jij geen hip speelgoedje kunt krijgen wat meer dan 95% van de wereldbevolking niet eens kan betalen. Las vanochtend nog dat de 85 rijkste mensen ter wereld evenveel wealth bezitten als de 3.5 biljoen armste. 17 van de 20 armste landen zijn Afrikaanse landen, geen enkele van de 20 armste landen is overwegend wit. So tell me, zijn niet-blanke mensen dommer, luier, of is er een andere reden dat de wereldeconomie nog altijd in de voordeel van de blanke Westerse landen werkt?

Niks geen geen hip hop geval.
Ik heb het over gewone gebruikszaken als een schaar, gebaksvork, eenzijdig geslepen messen,
pinautomaat, het data entry gedeelte van een toetsenboord, standdaard aansluiting computermuis
en de welbekende vulpen.
Geld voor zo'n Glass geval heb ik niet. Heb dit als voorbeeld genomen omdat dit een uitermate goed voorbeeld is van hedendaagse technologie. Maar een linkshandige versie is er niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:11

Morganlefay schreef:
@Nikass. Kinderfeest om zeep helpen omdat een paar tere zieltjes zich benadeeld vinden, bah...
Ga ergens anders lopen zieken.
Als je ze graag iets wil betekenen in deze wereld doe dan iets aan echte en vooral verborgen discriminatie, welke elke dag 7 dagen per week en 365 dagen per jaar aanwezig is.
Zag net weer een stukje over Google Glass. Alleen dat stel idioten kan alleen maar een rechtshandige versie leveren. _-:(
ER ZIJN OOK LINKSHANDIGEN OP DEZE WERELD..................................(10%)
Ja, en het is de nonnen niet gelukt om mij rechts te laten schrijven. }>

En voor er een aantal beginnen, oooh wat zielug, nee hoor.
Maar even de boel wakker schudden is wel eens leuk :j

Is dat tegen mij? Het zijn niet de kinderen die moeite hebben met een aanpassing van het feest. Het zijn de "tere" zieltjes van de volwassenen, die zich bedreigd voelen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:14

aikon schreef:
Maar Nikkas, het slavernij verleden is zoveel meer dan dit kleine gedeelte. Het geheel is vele malen groter en ouder. Dat is iets wat de "zwarte piet tegenstanders" niet (willen) zien. Ze blijven op een heel klein stukje geschiedenis hangen. En dat is niet reëel. Ook deze mensen is het met de paplepel ingegeven dat ze nazaten zijn van slaven en dat hun voorouders het o zo slecht hadden onder het bewind van blanke slavendrijvers. Daarmee is de cirkel rond. Doorbreken is het enige dat werkt. Dus loslaten.

Maar wat is het verband tussen zwarte slaven toen en zwarte piet nu? Die is er niet. Het ligt nu mijlen ver uit elkaar. Het een is omgeven van oud leed het ander een KINDERFEEST.

Als iedereen van welke afkomst dan ook, welk geloof dan ook, constant blijft drammen op wat er in het verleden wel niet met hun bevolkingsgroep gebeurt is en daar aan vast blijft houden, komt er NOOIT wereld vrede! Dit gedrag blijft racisme/haat oproepen (zowel bij de vasthouders als anderen) met oorlogen tot gevolg.

Het word hoog tijd dat mensen het verleden leren los te laten en te leren van het verleden ipv het zo krampachtig vast te houden van het "o zo slechte verleden". Dit werkt averechts, hiermee blijft ook het racisme mee instant en krijgen ze nooit het respect dat ze graag willen hebben.

Minikatje vrouwen verdienen nog steeds minder dan mannen in het zelfde beroep en krijgen minder hypotheek ALS ze die al kunnen krijgen want ja, vrouwen kunnen zwanger worden = geen inkomen meer (schijnt)

Ik ben het met je eens dat het slavernij verleden meer omvat.
Ik ben overigens geen zwarte piet tegenstander.
Ik ben alleen van mening dat je niet van mensen kunt verwachten dat ze het verleden loslaten als je niet eerst erkent wat zij doorstaan hebben. Daar ligt voor mij het probleem.
(ik zeg niet dat jij persoonlijk dat niet erkent)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:32

Maar... als je je nou eens verdiept. Sinterklaas BEVRIJDDE kindslaven (ja, onze Turk heeft echt bestaan). Ooit is bij een kindergedicht de voorstelling van zwarte piet door een tekenaar bedacht, maar in dit gedicht stond niks over een slaaf. Zwarte pieten waren wel bedacht, of sinterklaas, om kindertjes bang te maken (roe) maar dat is al lang niet meer aan de orde. Dat is imo een van de weinige terechte dingen om boos over te worden. Het heeft alleen niks met slavernij te maken. En wat pas eng is? Google maar eens op Sinterklaas Oostenrijk.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:44

Krampus eng?
Vind je ze niet vrolijk en kindvriendelijk dan? >;) _O-