'Kinderen in de hoek zetten is mishandeling'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:15

Ragdollcat schreef:
Ze zijn erger en vervelender dan ooit, dus ik neem het woord nieuwetijdskinderen niet serieus.

Kinderen zijn gewoon altijd zelfde of het nou 100 jaar geleden is geboren of in het hier en nu.

Er worden gewoon niet meer opgevoed.

Mee eens, de kinderen zijn hetzelfde, de omgeving is veranderd. Ouders zijn veel weg, veel wisselende opvang, tablets, computers tv, weinig buiten spelen, hele hoge eisen op school, op 3 verschillende sporten/verenigingen zitten. Het biedt allemaal heel veel leuks en heel veel kansen, maar toch ook wel heel veel beperkingen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:22

Joolien schreef:
Vroeger op strand zat ik in een leren tuigje aan een lijn van 4 meter die in de grond was geslagen met een pin. Als je dat nu doet als ouder wordt je opgepakt door de plisie.
Mishandeling als je in de hoek staat? Laat me niet lachen :')

_O-

StalNollie schreef:
Jolien er zijn tuigjes hoor om met je kind te gaan wandelen. Dus ook nu word je niet opgepakt door de politie

En ik geloof zeker wel in schade aan kind door sommige handelen van ouders. Hoeveel mensen zitten er wel niet bij een psycho of wat dan ook door jeugd en dat zijn niet alleen maar de grotere mishandelingen hoor.

Dit klinkt precies alsof je met je hond uit wandelen gaat :') maargoed, ik snap wel dat sommige kinderen de neiging hebben om snel weg te lopen, en dat is niet fijn.

Over het 'in de hoek is mishandeling'-gebeuren, nah. Als dat al mishandeling is, moet je dan voortaan een kind over zijn hoofd aaien als hij/zij zich heeft misdragen?
Schoppen, slaan, van eten onthouden, vernederen in het openbaar en letterlijk zeggen dat het kind gek of slecht is, dát is mishandeling.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:23

Ik snap al dat gelieg en gevecht in de wereld wel wij laten niks anders zien. En waarom zou je eerlijk zijn als je op je donder krijgt?

En over het eten de argumenten die je aangeeft over waarom het op moet zijn geen gegronde argumenten kom op zeg. Kinderen maar ook volwassene bepalen zelf wT ze eten. Die van mijn krijgt geen snoep of koek voor het eten en soms lust hij iets niet prima toetje of wat fruit. Het is een makkelijke eter en soms eet hij niks en soms alles. Prima hij ziet er vooral gezond uit, en groentjes vulmik eventueel aan met een vitamine complex of een bord spaghetti met in de saus gepureerd verse groente dat gaat er altijd in.

Er zijn keuzes genoeg je moet alleen je fantasie laten werken. Nogmaals ik schrik echt van sommige reacties.

En vraag me af waarom er dan niet word op ingegaan op bovenstaande wat ink. al eerder aanhaalde. Misschien ligt daar het punt wel van vervelende kinderen?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:30

Eens met Ragdollcat, tegenwoordig accepteren ze geen simpel nee, ze verwachten er een hele uitleg bij om vervolgens in discussie te gaan tot zelfs midden in winkels aantoe.
pasgeleden bij de groentenboer, kindje op houten toonbankje gezet door moeder, kindje trapt steeds tegen de toonbank aan en moeder heeft wel 10 x gevraagd of hij op wilde houden maar hij ging vrolijk verder. Zo'n kind wordt zo gemaakt door zijn ouders.

StalNollie

Re: 'Kinderen in de hoek zetten is mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:34

Nee hoor kinderen worden niet altijd zo gemaakt dus met die woorden moet je oppassen als je zelf niet In situatie zit.

Neem mijn situatie mijn zoontje heeft moeite met omgaan van zijn eigen lichaam hij zit zichzelf in de weg. Hiervoor zijn we in behandeling bij een ergotherapie en je ziet hem veranderen. En ik heb hiervoor me kind niet hoeven straffen maar ik heb me kind hulp geboden.

En de waarom fase dat is de leeftijd hoor dat doen werkelijk alle kinderen, omdat ze willen ontdekken en leren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:15

Die jeugd van tegenwoordig. ...
Dat zeiden ze in de jaren 20 t/m 00 ook :+ die verderfelijke onopgevoede flappers nozems hippies yuppies en generatie x. Dus het geroep van die zin i.c.m. vinden dat er tegen kinderen geweld (fysiek of geestelijk) moet worden gebruikt is al helemaal niet van deze tijd. Het is wel gebleken dat dat niet werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:18

Geen grenzen stellen heeft niets te maken met ervoor kiezen geen geweld te gebruiken. Maar dat is vaak roepen tegen dovemansoren voor degene die besloten hebben dat je rotkinderen krijgt als je niet hun baas bent

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:21

Toen ik nog in de feestwinkel werkte (werkte altijd op zaterdag), liepen daar ook kinderen rond die dachten dat het een speeltuin was.
Ouders vragen vriendelijk; wil je dat niet doen? Kind luistert 2 tellen en gaat door met spullen pakken, mee spelen, rennen door de winkel ed. Vragen de ouders het nog een keer lief, soms tot wel 5x toe..

Dus ik zei wel eens op een minder lieve toon:"Jongens, het is geen speeltuin hier, niet overal aanzitten". Worden de ouders boos omdat ik te streng ben voor ze...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:23

StalNollie schreef:
Ik snap al dat gelieg en gevecht in de wereld wel wij laten niks anders zien. En waarom zou je eerlijk zijn als je op je donder krijgt?

En over het eten de argumenten die je aangeeft over waarom het op moet zijn geen gegronde argumenten kom op zeg. Kinderen maar ook volwassene bepalen zelf wT ze eten. Die van mijn krijgt geen snoep of koek voor het eten en soms lust hij iets niet prima toetje of wat fruit. Het is een makkelijke eter en soms eet hij niks en soms alles. Prima hij ziet er vooral gezond uit, en groentjes vulmik eventueel aan met een vitamine complex of een bord spaghetti met in de saus gepureerd verse groente dat gaat er altijd in.

Er zijn keuzes genoeg je moet alleen je fantasie laten werken. Nogmaals ik schrik echt van sommige reacties.

En vraag me af waarom er dan niet word op ingegaan op bovenstaande wat ink. al eerder aanhaalde. Misschien ligt daar het punt wel van vervelende kinderen?

Kinderen zijn kinderen, die bepalen helemaal niet wat ze eten die eten wat de pot schaft.
Ze moeten kinderen blijven en ipv daarvan zadelen we ze op met steeds meer verantwoordelijkheden.
Het zijn geen volwassenen, behandel ze dan ook niet zo. Laat ze lekker kind zonder verantwoordelijkheden.

Overigens moet een ouder naar mijn idee wel degelijk boven zijn kinderen staan en niet op gelijke voet.
Zolang het kind nog niet volwassen is ben jij zijn ouder en dus bepaal jij wat het kind doet en hij die het doet. Je bent voor de wet immers ook verantwoordelijk voor zijn of haar daden ;)

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:31

De grootste verantwoordelijkheid waar wij als maatschappij de kinderen mee opzadelen is de constante prestatiedruk. Dat begint in groep 1 al met die idiote cito's. En maar pushen en maar scoren. Snel een tekening tussendoor maken, dan heb je het creatieve deel voor die week ook weer gehad, en dan maar weer lezen, rekenen, schrijven, werkboekjes invullen, alles voor de hoge citoscores. Thuis nog even achter squla, want dat kan net het verschil tussen een vmbo en een havoadvies zijn. Kinderen in groep 8 die niet lekker in hun vel zitten omdat hun konijn vorige week dood is gegaan en 3 punten te weinig scoren om naar de school van hun keuze te gaan. Op je middelbare school aan je cv werken, want anders kan je de studie geneeskunde wel vergeten. Dat zijn verantwoordelijkheden waar we kinderen niet mee moeten opzadelen!

Als ik mijn zoon vraag op vrijdag vraag of er komende week nog dingen zijn die hij graag wil eten stelt dat niets voor. Als onze ochtendspits chaotisch verloopt en hem vraag of hij ideeën heeft hoe we kunnen zorgen dat we niet steeds zo lopen te haasten stelt dat niets voor. Hij heeft wat inspraak, krijgt de kans om mee te denken, maar de eindverantwoordelijkheid blijft altijd bij ons liggen. En vaak heeft hij echt goede ideeën trouwens.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:35

Die cito's vind ik juist heel nuttig, zo kun je kinderen begeleiden op hun zwakke punten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:36

Rumina schreef:
De grootste verantwoordelijkheid waar wij als maatschappij de kinderen mee opzadelen is de constante prestatiedruk. Dat begint in groep 1 al met die idiote cito's. En maar pushen en maar scoren. Snel een tekening tussendoor maken, dan heb je het creatieve deel voor die week ook weer gehad, en dan maar weer lezen, rekenen, schrijven, werkboekjes invullen, alles voor de hoge citoscores. Thuis nog even achter squla, want dat kan net het verschil tussen een vmbo en een havoadvies zijn. Kinderen in groep 8 die niet lekker in hun vel zitten omdat hun konijn vorige week dood is gegaan en 3 punten te weinig scoren om naar de school van hun keuze te gaan. Op je middelbare school aan je cv werken, want anders kan je de studie geneeskunde wel vergeten. Dat zijn verantwoordelijkheden waar we kinderen niet mee moeten opzadelen!

Sorry maar dat is echt niet het probleem van de maatschappij maar van de ouders. Als de ouders zorgen dat het kind weet dat vmbo ook okee is dan scoort het kind alsnog gewoon havo omdat ie niet zo onder druk staat ;)

En wbt "aan je cv werken", da's echt alleen voor die jongens en meisjes die al vanaf hun 14e weten dat ze dokter willen worden, en die daar ook echt voor willen werken. Nogal logisch dat ze alleen de allerbesten en de allergemotiveerdsten willen om dokter te worden :)* die luxe heeft de geneeskunde nu eenmaal.
Verder kun je ook nog steeds ingeloot worden voor geneeskunde als je een 7 gemiddeld staat hoor. En tegen die tijd ben je trouwens 16-17, dan mag je best beginnen met volwassen te worden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:37

suze_ schreef:
Geen grenzen stellen heeft niets te maken met ervoor kiezen geen geweld te gebruiken. Maar dat is vaak roepen tegen dovemansoren voor degene die besloten hebben dat je rotkinderen krijgt als je niet hun baas bent

Gelukkig bestaat er zoiets als karma; ooit worden die ouders bejaarden en hebben ze volwassen kinderen die niet anders weten dan.... juist :D

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:41

Wat men schijnt te vergeten is dat je van straf niets leert. Een kind dat een time-out krijgt gaat niet bedenken wat ie fout heeft gedaan en doet het vervolgens daarna nooit meer. Nee, hoe voelde jij je toen je vroeger straf kreeg? Je haatte je ouders! Je haatte je stomme broertje/zusje want door hem/haar zat je nu op je kamer. De volgende keer zorgde je er wel voor dat je moeder niet zag wat je deed... Oftewel, je wordt er stiekem en egoistisch van. Egoistisch, omdat een kind bedenkt wat het voor hemzelf/haarzelf betekent (straf) en niet wat het schoppen/slaan voor de ander betekent (pijn). Dus ik ben het volledig met Rumnia eens, beter uitleggen wat het gedrag met een ander doet dan straf geven. Daar krijg je veel socialere kinderen van dan van straf geven.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:41

Rumina schreef:
Je kan een hond ook leren als je het getal 2 en 3 genoemd hebt 5x te blaffen. Het lijkt heel wat, maar het is een trucje. Het gaat uit van een egocentrische benadering, maar heeft niets met inzicht te maken.

Nee hoor, ook inzicht krijg je door te leren. Conditionering vindt niet alleen maar in enkelvoudige situaties plaats, het is een opbouwend systeem dat nooit stopt. Er zit een limiet aan wat je kunt leren, maar als een kind nooit sommen maakt zal die nooit begrijpen dat 2+3=5.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:43

Een juf kan dat ook zien, mits je een goede juf hebt. Met de manier waarop het reguliere onderwijs nu is ingericht wordt er continu getraind zodat er hoge citoscores gehaald worden, want daar worden de scholen door de onderwijsinspectie en ook door ouders op afgerekend. Het is niet meer een objectief 2e meetinstrument om te kijken waar kinderen staan, maar een afrekeninstrument voor scholen. Kinderen zijn cijfers geworden.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:49

Oh en iemand schreef iets over af en toe een tik krijgen en dat ze daardoor wel respect had voor dr ouders. Is dat respect of is dat angst? 'Verdien' je op die manier respect als ouders? Ik wil niet dat mijn kinderen bang voor mij zijn, maar dat ze naar mij toe komen als er iets is. Niet dat ze bang zijn voor straf of een tik.

En voor al diegenen die zeggen 'ik heb dat vroeger ook gehad en ik heb er heus niks aan overgehouden'. Natuurlijk wel. Het heeft je gevormd tot wie je nu bent, dat begint al met hoe er vanaf je geboorte met je omgegaan is. Hoe je ouders tegen je spraken en hoe ze je behandelden heeft wel degelijk invloed op wie je later bent en hoe je in het leven staat.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:03

Nadir schreef:
Oh en iemand schreef iets over af en toe een tik krijgen en dat ze daardoor wel respect had voor dr ouders. Is dat respect of is dat angst? 'Verdien' je op die manier respect als ouders? Ik wil niet dat mijn kinderen bang voor mij zijn, maar dat ze naar mij toe komen als er iets is. Niet dat ze bang zijn voor straf of een tik.

En voor al diegenen die zeggen 'ik heb dat vroeger ook gehad en ik heb er heus niks aan overgehouden'. Natuurlijk wel. Het heeft je gevormd tot wie je nu bent, dat begint al met hoe er vanaf je geboorte met je omgegaan is. Hoe je ouders tegen je spraken en hoe ze je behandelden heeft wel degelijk invloed op wie je later bent en hoe je in het leven staat.

Zoiets roep ik ook altijd tegen mensen die een tik wel vinden kunnen omdat ze er zelf niets aan overgehouden hebben. Je hebt er wel iets aan over gehouden, namelijk dat je het normaal vindt om fysiek geweld tegen iemand te gebruiken die zich niet kan verweren om je zin door te duwen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:04

Van straf leer je wel degelijk wat.
Je leert dat je wat fout gedaan hebt.
En met het gesprek na de straf (die altijd volgt anders heb je geen straf gegeven maar afstraffing en dat is niet de bedoeling) benadruk je nog even wat er precies fout was en waarom...

Ik heb nooit mijn ouders of mijn broertje gehaat als ik straf kreeg (wat niet weg neemt dat ik het als puber wel tegen ze gezegd heb).
Want als ik straf kreeg wist ik dat ik wat fout gedaan had. Na de straf werd mij verteld wat en dan snapte ik dat als ik de straf niet meer wilde dat ik mij moest gedragen.
Werkte hartstikke goed!

Het principe wordt overal toegepast, straffen en belonen. Met de training van paarden, met de training van honden. Als docent (onvoldoende/voldoende stikker en een goed woord of de gang )
Waarom zou het dan in godsnaam als ouders zijnde in eens fout zijn??

Straffen en belonen werkt voor alles. Negatief gedrag krijgt daardoor een negatieve klank en wordt niet meer getoond. Positief gedrag krijgt een positieve toon en wordt juist wel getoond.

Ik zie trouwens tegenwoordig meer asociale kinderen als socialer kinderen... ;)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:09

Ik zeg ook niet dat het niet werkt, op korte termijn werkt het ook vast wel. Maar op lange termijn leer je er niet de juiste 'les' van, dus heb je als ouder je doel niet bereikt.

Ik vind de relatie mens-hond en mens-paard heel anders en niet vergelijkbaar. Stickers plakken en andere beloningssystemen zijn belachelijk en vreselijk achterhaald.

Als jij meer asociale kinderen ziet dan sociale dan zal dat vast te maken hebben met het feit dat het grootste gedeelte van de ouders straffen en belonen heel normaal vindt.
Daar kun je dan je eigen conclusies uit trekken... ;)
Laatst bijgewerkt door Nadir op 03-10-14 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:13

M_D_H schreef:
Ik zie trouwens tegenwoordig meer asociale kinderen als socialer kinderen... ;)

Dat ligt dan in ieder geval niet aan de ouders die heel bewust zonder/met beperkt straffen en belonen opvoeden. Een kleine rondgang online afgelopen dagen leerde me dat het aantal ouders dat zo opvoed vrij nihil is, en de discussies online volgeschreeuwd worden door argumentloze, slecht schrijvende ouders die graag een tik geven ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:19

Nee eerder het feit dat de opvoeding tegenwoordig zo soft is ;)
Kinderen hebben totaal geen respect meer voor hun ouders wat voornamelijk komt doordat ouders en geen respect meer afdwingen... en het kind alles zelf mag bepalen zonder dat daar consequenties aan vast zitten... en dat kinderen tegenwoordig alles mogen natuurlijk...

De meeste kinderen die ik ken worden namelijk zo opgevoed...

Vraag mij af of straffen op langer termijn niet werkt... Toen ik met het woord kanker schold toen werd mijn mond gespoeld met zeep...
Ik heb nooit meer met een ziekte gescholden... er werd mij goed duidelijk gemaakt na de straf wat dat inhield... en de straf was niet leuk maar wel effectief...

Vind het knap dat jij kan stellen dat het op langere termijn niet werkt... Hoe doe jij het dan met jou paard? Voed je die anders op?

De straffen die ik kreeg, op de gang staan, mond spoelen met zeep (zijn trouwens de enige straffen die ik kreeg, ik ben nooit geslagen oid) en de gesprekken die daarop volgde waren voldoende voor mij om nooit meer dat soort dingen te doen...

Oh en de huisarrest incl met een huilende moeder werkte super!
Ik was in een boze bui bij een vriendin weggelopen helemaal naar huis toe... moeders werkte bij die vriendin haar vader in de partijk...
Zowel de huisarrest als mijn huilende moeder hadden groot effect op mij....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:21

Mond spoelen met zeep :? Wat is daar het nut van, dat vind ik pas echt kindermishandeling m, dat doe je toch niet :oo

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:26

k denk trouwens ook dat het best werkt hoor straffen en belonen, maar zoals Nadir al zegt denk ik dat op de lange termijn voor ons een opvoeding met beperkt straffen en belonen succesvoller is. Dat past beter bij onze visie op mens, maatschappij en kind. Ik ben ook niet volledig tegen de time-out, ik heb het in het verleden zelf ook gebruikt. (toen ik me er minder in verdiept had) en ik sluit ook niet uit dat ik het in de toekomst ooit nog zal gebruiken. Maar nu ik bewuster ben van hoe het ook anders kan is het de afgelopen 2 jaar in ieder geval niet nodig geweest.

Ik snap ook best dat mensen een time-out gebruiken, ook omdat de meeste mensen zich niet verdiept hebben in hoe het zonder kan. Het vraagt daarnaast van jezelf ook wat geduld, inlevingsvermogen etc.

Hetgene waar ik wel echt een bezwaar tegen heb is dat er beweerd wordt dat kinderen zonder straf en stickervellen opgroeien gewetenloze asociale monsters zijn. Het kan echt, maar dan moet je wel gaan kijken bij ouders die bewust opvoeden en niet bij ouders die te lui zijn om op te voeden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:28

verootjoo schreef:
Mond spoelen met zeep :? Wat is daar het nut van, dat vind ik pas echt kindermishandeling m, dat doe je toch niet :oo

Vrij weinig kindermishandeling hoor...
Het was maar een klein beetje zeep, nog minder als dat je binnen krijgt wanneer je een slok van je bad water door slikt.
En het was super effectief want iedereen weet dat zeep vies smaakt en ik heb nooit meer met ziektes gescholden...

Heel wat ouders zouden hun kinderen met zeep mogen spoelen. Als je tegenwoordig die taal gebruik hoort :?

Maar nogmaals, nauwelijks zeep gebruik en de dreiging was voldoende hoor ;)