tegenstanders euthanasie gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bent u voor of tegen euthanasie

Poll eindigt op

ik ben voor
396 (92%)
ik ben tegen
19 (4%)
ik heb geen uitgesproken mening
15 (3%)

Totaal aantal stemmen: 430

blokje

Re: tegenstanders euthanasie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:22

Ongelovigen dood maken.
Poe daar vraag je me wat.
Dat weet ik niet. Dat zou ik uit moeten zoeken :+
En zo goed ben ik daar niet in haha.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:23

Kleine_Reijn schreef:
Rocamor schreef:
Ik denk dat je de spijker op de kop slaat. Ik als niet Christene kan wel snappen dat mensen (veel) kracht uit het geloof halen, maar hoeveel is voor mij onbekend. Gewoon, omdat ik dat niet geleerd / ervaren heb. Daarom nogmaals, respect dat jullie hier zo open antwoorden op willen geven, ondanks dat jullie (in dit geval) in een minderheidspositie zitten in een "discussie" die heel gemakkelijk onaangenaam kan worden.

Mag ik even tussendoor iets zeggen??

Ik vind het top dat dit onderwerp zo netjes blijft! *D :j Dat jullie zo nice met elkaar om blijven gaan, ondanks de duidelijke meningsverschillen! :list: Hier mogen veel mensen op Bokt een voorbeeld aan nemen! :Y)

_/-\o_

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:24

ik ben een enorme voorstander van euthanasie maar wil me wel even mengen in de discussie. Fijn dat tegenstanders hier de ruimte krijgen om hun argumenten op tafel te leggen, vaak is die ruimte er veel minder en word je haast afgemaakt (leuke woordspeling) om je mening.

Maar ik kom me vooral even bemoeien met de discussie over psychisch lijden. Wat ik altijd merk aan zulke discussies, is dat tegenstanders van euthanasie bij psychisch lijden, zich vooral niet goed kunnen voorstellen hoe zwaar dat kan zijn. Alsof een simpele depressie reden genoeg is om hiervoor in aanmerking te komen. Het is absoluut een hele lastige discussie, want in sommige gevallen is er misschien toch nog behandeling x of z die mogelijk iets kan helpen, maar je moet echt vrijwel alle opties hebben geprobeerd. Dus ook psychisch kan het ondraaglijk lijden worden zonder uitzicht op beter en dat lijken veel mensen niet te kunnen of willen beseffen.
Maar na jaren in de hulpverlening (als patient...) heb ik toch echt meerdere mensen leren kennen voor wie ik het zou toejuichen. Een daarvan heeft het heft in eigen handen genomen en de hele therapiegroep EN behandelaars begreep deze keuze. Ik ga dat soort dingen verder niet openbaar zetten, maar als hier iemand is die graag meer wil weten over wat voor psychisch lijden je leven echt onmogelijk kan maken, dan wil ik dat best delen via pb. Want in mijn ervaring gaat dat zoveel verder dan een depressie. Want juist een depressie kan je nog iets aan doen met medicatie e.d. en je kan je afvragen hoe helder iemand dan nog kan zijn (en ook dan kan het echt voorkomen dat iemand niet beter kan worden!) Maar er is echt zoveel meer psychisch leed wat geen depressie is....

Als laatste het argument dat het egoistisch is van mensen om te willen stoppen met leven omdat er mensen van hen houden of omdat anderen willen leven en wel dood gaan aan bijv kanker. Dat laatste vind ik wel zo'n vreemde vergelijking! Iemand vroeg het al: wat heeft de patient met kanker er aan dat iemand anders met al zn lijden moet blijven leven? Word zijn lijden niks minder van!
Wat betreft egoistisch.... Op de begravenis van de patient die ik eerder noemde, sprak zijn broer iets prachtigs uit: "ik heb het altijd zo egoistisch van je gevonden dat je niet meer wilde leven....maar is het niet nog veel egoistischer van ons om van jou te verwachten dat je doorgaat terwijl je niet meer kan?"

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:28

blokje schreef:
Ongelovigen dood maken.

Nou ja goed, ik weet niet meer precies hoe het zat, maar er is nogal een flinke sectie over straffen van 'ongelovigen' en 'zondaars' en weet ik het al niet meer. Ik bedoel dit niet als aanval verder, hoor. Er staan prachtige passages in de Bijbel.

Ik vraag me enkel af of dergelijke tegenstrijdigheden geen podium bieden voor bredere interpretatie van o.a. gij zult niet (zelf)doden :). En je dat dus niet letterlijk op moet vatten als zijnde je mag geen euthanasie plegen, maar meer figuurlijk, als in wanneer je gezond bent dood je jezelf niet.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:33

Ik ben zelf verslaafd geweest (internetverslaving) en heb heel slecht in me vel gezeten (wil het niet depressief noemen).
Maar toen gingen de gedachten van zelfdoding wel eens door mijn bovenkamer.
Als ik langs het spoor liep om mijn trein te halen en ik zat enorm slecht in mijn vel dacht ik er wel eens over na. En zo diep zat ik nog niet eens. Kan me best indenken dat mensen geen uitweg meer zien.
Dat je leven zo'n voortdurende strijd is dat je zo graag er mee zou willen stoppen.

In één van mijn eerste antwoorden schreef ik ook dat ik kan begrijpen dat een niet christen totaal anders tegen euthanasie aan kijkt.
Misschien was ik als niet christen wel 100% voor. Ik maak mijn keuze puur uit geloof.

Ik had een goede vriendin die meerdere malen zelfmoord gepleegd heeft wat gelukkig mislukte.
Ze had dan een psychose en als ze dan de hoeveelheid bloed zag (polsen door snijden) raakte ze in paniek en belde iemand op die dan 112 belde.
Inmiddels gaat het goed met der maar in zo'n psychose is ze niet zich zelf. Dan neemt haar ziekte haar over. Wij kunnen als christenen niet oordelen. En of God elke zelf doding afkeurt? Geen idee. Je geest is niet voor niets ziek. Je denkt niet helder meer. Gelukkig mogen wij Christenen niet oordelen.
Misschien is er voor die mensen gewoon een plekje bij God thuis.

Maar euthanasie is dan wel een beslissing die je met je 'gezonde' geest maakt lijkt mij?
Een dement persoon mag die beslissing niet maken toch?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:34

_San87_ schreef:
blokje schreef:
Ongelovigen dood maken.

Nou ja goed, ik weet niet meer precies hoe het zat, maar er is nogal een flinke sectie over straffen van 'ongelovigen' en 'zondaars' en weet ik het al niet meer. Ik bedoel dit niet als aanval verder, hoor. Er staan prachtige passages in de Bijbel.

Ik vraag me enkel af of dergelijke tegenstrijdigheden geen podium bieden voor bredere interpretatie van o.a. gij zult niet (zelf)doden :). En je dat dus niet letterlijk op moet vatten als zijnde je mag geen euthanasie plegen, maar meer figuurlijk, als in wanneer je gezond bent dood je jezelf niet.

Dat weet ik dus niet.
Wel interessant.
heb nu wel even geen kids om me heen maar geen tijd om me er volop in te verdiepen.
Misschien vanavond samen met me hubs wel ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:36

blokje schreef:
Ik ben zelf verslaafd geweest (internetverslaving) en heb heel slecht in me vel gezeten (wil het niet depressief noemen).
Maar toen gingen de gedachten van zelfdoding wel eens door mijn bovenkamer.
Als ik langs het spoor liep om mijn trein te halen en ik zat enorm slecht in mijn vel dacht ik er wel eens over na. En zo diep zat ik nog niet eens. Kan me best indenken dat mensen geen uitweg meer zien.
Dat je leven zo'n voortdurende strijd is dat je zo graag er mee zou willen stoppen.

In één van mijn eerste antwoorden schreef ik ook dat ik kan begrijpen dat een niet christen totaal anders tegen euthanasie aan kijkt.
Misschien was ik als niet christen wel 100% voor. Ik maak mijn keuze puur uit geloof.

Ik had een goede vriendin die meerdere malen zelfmoord gepleegd heeft wat gelukkig mislukte.
Ze had dan een psychose en als ze dan de hoeveelheid bloed zag (polsen door snijden) raakte ze in paniek en belde iemand op die dan 112 belde.
Inmiddels gaat het goed met der maar in zo'n psychose is ze niet zich zelf. Dan neemt haar ziekte haar over. Wij kunnen als christenen niet oordelen. En of God elke zelf doding afkeurt? Geen idee. Je geest is niet voor niets ziek. Je denkt niet helder meer. Gelukkig mogen wij Christenen niet oordelen.
Misschien is er voor die mensen gewoon een plekje bij God thuis.

Maar euthanasie is dan wel een beslissing die je met je 'gezonde' geest maakt lijkt mij?
Een dement persoon mag die beslissing niet maken toch?

Klopt. Euthanasie laten plegen is vooralsnog erg moeilijk. Misschien wel schier onmogelijk wanneer je niet meer bij je volle verstand bent (ik spreek uit ervaring).

blokje schreef:
_San87_ schreef:

Dat weet ik dus niet.
Wel interessant.
heb nu wel even geen kids om me heen maar geen tijd om me er volop in te verdiepen.
Misschien vanavond samen met me hubs wel ;)

Ik ben benieuwd hoe jullie daarover denken :).
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 03-10-14 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:38

_San87_ schreef:
blokje schreef:
Er staat toch duidelijk in de bijbel dat we geen einde aan ons leven mogen maken?
Dan is dat dus Gods wil ;)

In de Bijbel staat ook dat gij niet zult doden... Toch staat er in diezelfde Bijbel ook iets in de trant van 'ongelovigen doodmaken', vergeef me als ik iets niet geheel goed zeg, het is járen geleden dat ik de Bijbel gelezen heb.

Maar als er een dergelijke tegenstrijdigheid in staat, waarom kan dat voor euthanasie niet zo zijn :)?

Niet alleen ongelovigen, maar ook mensen die zich schuldig maken aan sodomie, geweld jegens de ouders, hekserij, contact met de doden, vreemdgaan, valse profetieën, en ga zo maar even door. Daar zijn inderdaad heel wat voorbeelden van te vinden in de bijbel, waarin letterlijk gesteld wordt (althans, in de vertalingen) dat die persoon gestenigd, verbrand, of neergestoken moet worden. Niet als handeling van God dus, maar door andere mensen. Echter kan je discussiëren over de definitie van "moord" - als iemand in Gods ogen een misdaad heeft begaan mag je iemand doodmaken zonder dat het moord heet, want het is alleen moord als iemand onschuldig was. Maar dat is uiteraard nogal interpretatie-afhankelijk. ;)

Nu zitten er sowieso heel erg veel tegenstrijdigheden in de bijbel, zelfs wat betreft het ontstaan van de mens. Er zijn een heel aantal passages die aangeven dat de dood in Gods handen is, en Job weigert ondanks zijn vreselijk lijden een eind aan zijn leven te maken want God bepaalt wanneer het zijn tijd is. Er zijn echter ook twee voorbeelden van euthanasie in de bijbel zelf: een zwaargewonde man vraagt een andere man hem te doden zodat hij niet door een vrouw gedood zal worden, en koning Saul wordt gedood door iemand om hem verder lijden te besparen als hij ernstig gewond is.

Nog een ander religieus argument tegen euthanasie: misschien is dat individu nog helemaal niet klaar voor de dood en voor zijn of haar finale oordeel, en doe je ze meer kwaad dan goed met een voortijdige dood uit medelijden. De dood is immers niet het eindstation.

Voor de duidelijkheid: ik ben niet religieus, maar ik heb me wel in de filosofische kant van religie verdiept en heb zojuist ook nog e.e.a. opgezocht. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:40

Dani schreef:
_San87_ schreef:

In de Bijbel staat ook dat gij niet zult doden... Toch staat er in diezelfde Bijbel ook iets in de trant van 'ongelovigen doodmaken', vergeef me als ik iets niet geheel goed zeg, het is járen geleden dat ik de Bijbel gelezen heb.

Maar als er een dergelijke tegenstrijdigheid in staat, waarom kan dat voor euthanasie niet zo zijn :)?

Niet alleen ongelovigen, maar ook mensen die zich schuldig maken aan sodomie, geweld jegens de ouders, hekserij, contact met de doden, vreemdgaan, valse profetieën, en ga zo maar even door. Daar zijn inderdaad heel wat voorbeelden van te vinden in de bijbel, waarin letterlijk gesteld wordt (althans, in de vertalingen) dat die persoon gestenigd, verbrand, of neergestoken moet worden. Niet als handeling van God dus, maar door andere mensen. Echter kan je discussiëren over de definitie van "moord" - als iemand in Gods ogen een misdaad heeft begaan mag je iemand doodmaken zonder dat het moord heet, want het is alleen moord als iemand onschuldig was. Maar dat is uiteraard nogal interpretatie-afhankelijk. ;)

Nu zitten er sowieso heel erg veel tegenstrijdigheden in de bijbel, zelfs wat betreft het ontstaan van de mens. Er zijn een heel aantal passages die aangeven dat de dood in Gods handen is, en Job weigert ondanks zijn vreselijk lijden een eind aan zijn leven te maken want God bepaalt wanneer het zijn tijd is. Er zijn echter ook twee voorbeelden van euthanasie in de bijbel zelf: een zwaargewonde man vraagt een andere man hem te doden zodat hij niet door een vrouw gedood zal worden, en koning Saul wordt gedood door iemand om hem verder lijden te besparen als hij ernstig gewond is.

Nog een ander religieus argument tegen euthanasie: misschien is dat individu nog helemaal niet klaar voor de dood en voor zijn of haar finale oordeel, en doe je ze meer kwaad dan goed met een voortijdige dood uit medelijden. De dood is immers niet het eindstation.

Voor de duidelijkheid: ik ben niet religieus, maar ik heb me wel in de filosofische kant van religie verdiept en heb zojuist ook nog e.e.a. opgezocht. :)

Ik zeg niet voor niets doodmaken en niet moorden, natuurlijk :). Maar je hebt gelijk, ik heb e.e.a. in mijn tweede post ook verduidelijkt.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:49

Dani, die man die zwaargewond was en niet door een vrouw gedood wou worden weet ik zo ff niet.
Saul was een slechte koning en God had David al als nieuwe koning gezalfd.
Saul geloofde niet oprecht zijn dood kun je niet als voor argument gebruiken.
Saul was een ongelovig man ;) Maar inderdaad die stortte zich in het zwaard bang voor de vijand.

En inderdaad in de bijbel werden mensen gestenigd.
Maar hoe en wat zou ik precies moeten uitzoeken.
Want er zijn ook dienaars van God gestenigd. En dat was niet omdat dat van God moest.
Dat waren mensen die niet in Jezus Christus geloofde en zo boos waren op die profeten dat ze hun dood maakte.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:53

Nogal tegenstrijdig met het 'Gij zult niet doden' verhaal :). Ik snap dat dit aanvallend opgevat kan worden, maar dat is niet hoe ik het bedoel. Meer als perspectief dat één zin rechtsom niet per se betekent dat je enkel naar rechts mag kijken :).

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:59

De mensen die ik hier boven beschrijf waren niet christelijk dus hun hielden zich niet aan die regels ;)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:00

Die dienaars van God werden door Joden die niet in Jezus Christus geloofde gestenigd niet door de Christenen dus.
En koning Saul geloofde niet dus ook hij hielt zich niet aan die regels.

Maar ja er staan ook verhalen dat mensen worden gedood omdat ze iemand vermoord hebben.
Maar dan moet ik eerst even een bijbel gedeelte zoeken die er over gaat en dan uitleggen misschien ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:02

Christenen hebben niet alleen een oud, maar ook een nieuw testament. En dat maakt dat je de regels die in het oude testament gegeven worden niet zomaar allemaal als harde wet, geldend voor alle christenen, kan aannemen. Kleine nuance tussendoor...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:05

Dat weet ik :), maar mensen die niet geloofden werden dus wel omgebracht. Dat de Bijbel ook spreekt ook over wat Dani bijvoorbeeld aanhaalde, hoe zondaars om te brengen, bijvoorbeeld. Gij zult niet doden rechts, maar links wordt beschreven hoe wél te doden. En aangezien de Bijbel het woord van God is... Sja :o.

Je zou dat kunnen interpreteren als doden in de naam van God. Waarom zou je dan niet barmhartig zijn in de naam van God en juist euthanasie toepassen, God heeft ons niet voor niets vrije wil gegeven, hersens om keuzes te maken, waarom is de keuze om dood te willen in strijd met wat God zou willen? Wellicht is euthanasie ook een manier van God om een persoon te vertellen dat zijn of haar tijd gekomen is :).

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:14

Maar om het niet doden en wel doden goed te begrijpen zou je de Bijbel moeten bestuderen want zo makkelijk is het natuurlijk niet.

Prrr idd nieuwe en oude testament maakt ook nog verschil ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:15

Ik heb de Bijbel wel gelezen, maar dat is lang geleden... Ik probeer eigenlijk alleen maar aan te geven dat het wellicht best mogelijk is dat God euthanasie wél goedkeurt, net als dat Hij doden niet per se afkeurt :).

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:21

Moorden dan keurt God zeker af.
Doden en Moorden zit nog wel een verschil in.

De IS word op dit moment ook gedood. Heeft niemand moeite mee toch?
Zulk doden is wel 'toegestaan'.

(lastig hoor om over zo iets te praten.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:26

Ik neem niet voor niets doden in de mond, niet moorden ;).

Hoewel het in dit geval gewoon hetzelfde is, wanneer de zoals in het wetboek beschreven terminologie gebruikt wordt :).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:29

blokje schreef:
De IS word op dit moment ook gedood. Heeft niemand moeite mee toch?
Zulk doden is wel 'toegestaan'.

Ik heb daar wel moeite mee. (Uitleg: niet omdat ik de IS nou een geweldig goed idee vind... maar wel omdat ik moeite heb met andere mensen tegen hun wil doden, en daarnaast omdat er daar al zoveel gedood en gemoord is en het voorlopig alleen maar leidt tot meer en extremer geweld. Maar dat terzijde.)

Wat mij betreft is het ook vreemd om te vinden dat je als mens niet goed genoeg bent om over je eigen leven te beschikken, maar wel over dat van anderen. Voor mij is het juist totaal omgekeerd. Beslis over jezelf, dat is al moeilijk genoeg. (Je mag je trouwens wel verdedigen naar mijn mening... maar er is een punt waarop verdediging ophoudt en doden om het vernietigen van de ander begint.)

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:31

Hoi, wat is deze discussie netjes gebleven zeg!
Ik ben zelf ook tegen euthanasie en heb TS via pb vragen beantwoordt.

Je mag van God inderdaad niet doden, die wet heeft hij zelf gegeven. Maar daar tegenover staat dat de mensen die dit wel doen, zelf gedood moeten worden. Natuurlijk moet dan niet iedereen het recht in eigen hand gaan nemen, maar in principe is dat de taak van de overheid.

God geeft in de Bijbel geboden en verboden. Hier moet je je aan houden, en in de Bijbel vind je voorbeelden van hoe mensen gestraft worden als ze zich niet aan bepaalde dingen houden. En één van die straffen is de doodstraf. Maar God zegt ook duidelijk dat zomaar levens beëindigen door ziekte oid niet aan de mens is, dat is iets wat Hij alleen mag doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:34

Ik ben niet gelovig maar ben zoals iemand vroeg wel heel ziek geweest met toen lijden zonder uitzicht.
Verhaal is dat ik Lyme kreeg, ik werd zieker en zieker, zwaar depressief, en heb een heel arsenaal aan pillen gehad omdat het tussen mijn oren zou zitten. Ik kon niet meer denken en had 24 uur per dag pijnen waar geen pijnstiller tegen hielp en de reden wisten we niet.
Dat was echt een hel, en ja dat was op een gegeven moment zo erg dat ze me niet meer alleen durfden te laten.
Ik heb toen gezegd, en dat wisten mijn ouders: ik geef niet zomaar op, maar als hier geen einde aan komt wil ik geen 80 worden.
Ik had dus min of meer een doodswens, al is het er nooit op aan gekomen.
Maar die periode heeft mij wel in laten zien, hoe het kan voelen om het niet meer te zien zitten.
Ik snap het dus sinds die tijd al te goed.

Gelukkig heb ik op een gegeven moment aanknopingspunten gevonden die wezen naar dat het weldegelijk fysiek was, in plaats van tussen mijn oren. Maar het is niet dankzij de reguliere geneeskunde dat ik hier nog op aarde rondloop! Die hebben alleen maar beweerd dat ik gek was.
Inmiddels ben ik ruim 1.5 jaar verder dat ik opknap, en het gaat steeds beter met de Lyme, en ben dolblij dat ik er nog ben.
Ik ben hier uit gekomen als een ander mens, ik kan dingen begrijpen die iemand zonder verleden nooit zou begrijpen of tolereren.
Ondanks dat ik niet gelovig ben geloof ik wel dat alles zijn reden wel heeft.

Ik heb trouwens wel een vriend die heel gelovig is opgevoed.
Ondanks dat het bij mij geen naam heeft staan we we op een lijn in de manier hoe we leven.
Ik ben oa toen hij een ongeluk kreeg, en ik hem amper kende naar een ander land gereisd om voor hem te kunnen zorgen, gezien hij daar geen familie heeft.
Ik had hem toen welgeteld drie dagen gezien in real life en kende hem twee weken.

Verder ben ik heel erg pro euthanasie, of hij dat ook is weet ik niet.
Ik heb m wel verteld hoe slecht ik geweest was en het verhaal hierboven, en zodra het regeltje ''niet meer verder wilde leven'' kwam kreeg ik het verzoek dat niet meer te zeggen. :) :Y)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 03-10-14 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:34

Ik ben voor Euthenasie, maar zou zelf denk ik kiezen voor pijnbestrijding. Ik vind het nogal heftig, vooral voor de mensen die achterblijven. Maar ik vind wel dat mensen die wel euthenasie willen, dat zelf moeten kunnen bepalen, bij volle bewustzijn. En dat het goed is, dat het getoetst wordt. Wat betreft God, lijkt me niet dat een God onnodig lijden wilt.
Laatst bijgewerkt door Brilletje op 03-10-14 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:38

Yaralisa, mooie uitleg :)

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:42

blokje schreef:
Yaralisa, mooie uitleg :)

Bedankt. Best moeilijk om het goed te verwoorden.
Ik ben het trouwens ook met jou eens, maar dat had je wel begrepen denk ik ;)

Heftig moonfish! Fijn dat het steeds beter gaat met je.