Poe daar vraag je me wat.
Dat weet ik niet. Dat zou ik uit moeten zoeken

En zo goed ben ik daar niet in haha.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kleine_Reijn schreef:Rocamor schreef:Ik denk dat je de spijker op de kop slaat. Ik als niet Christene kan wel snappen dat mensen (veel) kracht uit het geloof halen, maar hoeveel is voor mij onbekend. Gewoon, omdat ik dat niet geleerd / ervaren heb. Daarom nogmaals, respect dat jullie hier zo open antwoorden op willen geven, ondanks dat jullie (in dit geval) in een minderheidspositie zitten in een "discussie" die heel gemakkelijk onaangenaam kan worden.
Mag ik even tussendoor iets zeggen??
Ik vind het top dat dit onderwerp zo netjes blijft!![]()
Dat jullie zo nice met elkaar om blijven gaan, ondanks de duidelijke meningsverschillen!
Hier mogen veel mensen op Bokt een voorbeeld aan nemen!
blokje schreef:Ongelovigen dood maken.
_San87_ schreef:blokje schreef:Ongelovigen dood maken.
Nou ja goed, ik weet niet meer precies hoe het zat, maar er is nogal een flinke sectie over straffen van 'ongelovigen' en 'zondaars' en weet ik het al niet meer. Ik bedoel dit niet als aanval verder, hoor. Er staan prachtige passages in de Bijbel.
Ik vraag me enkel af of dergelijke tegenstrijdigheden geen podium bieden voor bredere interpretatie van o.a. gij zult niet (zelf)doden. En je dat dus niet letterlijk op moet vatten als zijnde je mag geen euthanasie plegen, maar meer figuurlijk, als in wanneer je gezond bent dood je jezelf niet.
blokje schreef:Ik ben zelf verslaafd geweest (internetverslaving) en heb heel slecht in me vel gezeten (wil het niet depressief noemen).
Maar toen gingen de gedachten van zelfdoding wel eens door mijn bovenkamer.
Als ik langs het spoor liep om mijn trein te halen en ik zat enorm slecht in mijn vel dacht ik er wel eens over na. En zo diep zat ik nog niet eens. Kan me best indenken dat mensen geen uitweg meer zien.
Dat je leven zo'n voortdurende strijd is dat je zo graag er mee zou willen stoppen.
In één van mijn eerste antwoorden schreef ik ook dat ik kan begrijpen dat een niet christen totaal anders tegen euthanasie aan kijkt.
Misschien was ik als niet christen wel 100% voor. Ik maak mijn keuze puur uit geloof.
Ik had een goede vriendin die meerdere malen zelfmoord gepleegd heeft wat gelukkig mislukte.
Ze had dan een psychose en als ze dan de hoeveelheid bloed zag (polsen door snijden) raakte ze in paniek en belde iemand op die dan 112 belde.
Inmiddels gaat het goed met der maar in zo'n psychose is ze niet zich zelf. Dan neemt haar ziekte haar over. Wij kunnen als christenen niet oordelen. En of God elke zelf doding afkeurt? Geen idee. Je geest is niet voor niets ziek. Je denkt niet helder meer. Gelukkig mogen wij Christenen niet oordelen.
Misschien is er voor die mensen gewoon een plekje bij God thuis.
Maar euthanasie is dan wel een beslissing die je met je 'gezonde' geest maakt lijkt mij?
Een dement persoon mag die beslissing niet maken toch?
blokje schreef:_San87_ schreef:
Nou ja goed, ik weet niet meer precies hoe het zat, maar er is nogal een flinke sectie over straffen van 'ongelovigen' en 'zondaars' en weet ik het al niet meer. Ik bedoel dit niet als aanval verder, hoor. Er staan prachtige passages in de Bijbel.
Ik vraag me enkel af of dergelijke tegenstrijdigheden geen podium bieden voor bredere interpretatie van o.a. gij zult niet (zelf)doden. En je dat dus niet letterlijk op moet vatten als zijnde je mag geen euthanasie plegen, maar meer figuurlijk, als in wanneer je gezond bent dood je jezelf niet.
Dat weet ik dus niet.
Wel interessant.
heb nu wel even geen kids om me heen maar geen tijd om me er volop in te verdiepen.
Misschien vanavond samen met me hubs wel
_San87_ schreef:blokje schreef:Er staat toch duidelijk in de bijbel dat we geen einde aan ons leven mogen maken?
Dan is dat dus Gods wil
In de Bijbel staat ook dat gij niet zult doden... Toch staat er in diezelfde Bijbel ook iets in de trant van 'ongelovigen doodmaken', vergeef me als ik iets niet geheel goed zeg, het is járen geleden dat ik de Bijbel gelezen heb.
Maar als er een dergelijke tegenstrijdigheid in staat, waarom kan dat voor euthanasie niet zo zijn?
Dani schreef:_San87_ schreef:
In de Bijbel staat ook dat gij niet zult doden... Toch staat er in diezelfde Bijbel ook iets in de trant van 'ongelovigen doodmaken', vergeef me als ik iets niet geheel goed zeg, het is járen geleden dat ik de Bijbel gelezen heb.
Maar als er een dergelijke tegenstrijdigheid in staat, waarom kan dat voor euthanasie niet zo zijn?
Niet alleen ongelovigen, maar ook mensen die zich schuldig maken aan sodomie, geweld jegens de ouders, hekserij, contact met de doden, vreemdgaan, valse profetieën, en ga zo maar even door. Daar zijn inderdaad heel wat voorbeelden van te vinden in de bijbel, waarin letterlijk gesteld wordt (althans, in de vertalingen) dat die persoon gestenigd, verbrand, of neergestoken moet worden. Niet als handeling van God dus, maar door andere mensen. Echter kan je discussiëren over de definitie van "moord" - als iemand in Gods ogen een misdaad heeft begaan mag je iemand doodmaken zonder dat het moord heet, want het is alleen moord als iemand onschuldig was. Maar dat is uiteraard nogal interpretatie-afhankelijk.
Nu zitten er sowieso heel erg veel tegenstrijdigheden in de bijbel, zelfs wat betreft het ontstaan van de mens. Er zijn een heel aantal passages die aangeven dat de dood in Gods handen is, en Job weigert ondanks zijn vreselijk lijden een eind aan zijn leven te maken want God bepaalt wanneer het zijn tijd is. Er zijn echter ook twee voorbeelden van euthanasie in de bijbel zelf: een zwaargewonde man vraagt een andere man hem te doden zodat hij niet door een vrouw gedood zal worden, en koning Saul wordt gedood door iemand om hem verder lijden te besparen als hij ernstig gewond is.
Nog een ander religieus argument tegen euthanasie: misschien is dat individu nog helemaal niet klaar voor de dood en voor zijn of haar finale oordeel, en doe je ze meer kwaad dan goed met een voortijdige dood uit medelijden. De dood is immers niet het eindstation.
Voor de duidelijkheid: ik ben niet religieus, maar ik heb me wel in de filosofische kant van religie verdiept en heb zojuist ook nog e.e.a. opgezocht.
blokje schreef:De IS word op dit moment ook gedood. Heeft niemand moeite mee toch?
Zulk doden is wel 'toegestaan'.