Spuiten en slikken: 1 pil te veel maakt geen crimineel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pillen op zak hebben voor eigen gebruik moet geen gevaar vormen voor je VOG. Ik zou de petitie

Wel tekenen
111 (46%)
Niet tekenen
127 (53%)

Totaal aantal stemmen: 238

Carlijn101

Re: Spuiten en slikken: 1 pil te veel maakt geen crimineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:10

Ergens snap ik wel wat miss_lizje zegt, al is het wat ongenuanceerd verwoord.

Als je een pilletje of een drankje nodig hebt om een leuke avond te hebben, is ergens wel een beetje sneu/triest. Maar dat wil niet meteen zeggen dat er iets mis is met deze persoon.

De ene heeft nu eenmaal wat meer remmingen dan de ander..

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:19

desi92 schreef:
Citaat:
Oftewel: Men weet het risico! en je word geacht de regels van het ftival te kennen als je een festivalterrein betreed.
Dus wie zijn billen brand mag
Daarnaast vind ik "het nodig hebben want anders is het geen leuke avond" ook zo'n dooddoender. Net alsof je geen leuke avond kan hebben zonder pilletje 8)7 . Mensen die dat ook tegen mij zeggen neem ik gewoon niet meer serieus, want dan is er na mijn idee echt iets flink mis met je.

Knap dt jij dan weet dat er iets flink mis met mijn is.

Ik ben het helemaal eens met miss_lizje! Als je geen leuke tijd kunt hebben zonder zulke belachelijke middelen, dan is er inderdaad een steekje los. En daar hoeven anderen niet de dupe van te worden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:20

Dan mogen ze drank ook maar afschaffen. (illegaal maken dus) daar heb ik namelijk meer last van dan drugsgebruikers.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:21

Ik ken genoeg mensen die gebruiken en hun zeggen allemaal dat het er niet zo is omdat je anders geen leuke tijd hebt, maar om een nóg leukere tijd te hebben. Dat zou voor mij ook een reden zijn om het te proberen. Mooi festival, gezellige mensen, mooi weertje en knallen maar. Niks mis mee naar mijn mening.

Als je om je heen kijkt bij een festival zijn de mensen onder invloed vaak gewoon heel relaxed. Rustiger dan diegene die al flink wat bier of wijn ophebben.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:22

MarlindeRooz schreef:
Dan mogen ze drank ook maar afschaffen. (illegaal maken dus) daar heb ik namelijk meer last van dan drugsgebruikers.

Oh dat mogen ze van mij ook hoor, zou ik met veel plezier direct voor tekenen! Maar das een hele andere discussie, en dus niet aan de orde in dit topic ;)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:24

MarlindeRooz schreef:

Dat zou voor mijn part ook wel mogen. Maar niet omdat drank gevaarlijk is, maar omdat mensen hun grens niet weten. Maar de regels verbonden aan het drankgebruik worden wel voortdurend aangescherpt, waarom dan soepeler worden met drugs?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:33

renee16 schreef:
Maarja, dat 1 pilletje meer, je moet ergens een grens trekken. Volgens mij ligt dit op 3 pillen. 50 gr Coicke

Ik zou er eerder een voorstander van zijn om het tot in zekere mate legaal te maken. Zoals met drank. Er blijven altijd 'idioten' die over zijn grens heen willen gaan. Maar nu is het gewoon lastig, de gebruikers weten vaak amper wat ze kopen of hoe sterk iets is.

50 gram coke :=

Neem je een backpack mee? :')

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:42

Als je hiervoor geen strafblad krijgt, waar gaan we dan nieuwe grenzen trekken?

Een 13 jarige die een lipgloss steelt moet ook getolereerd worden?
Een arme bejaarde die uit armoe een pakje vleeswaren mee jat?

Niet iedereen die een illegale activiteit uitvoerd zal een slecht persoon zijn, maar het mag nu eenmaal niet.
Als je alle kleine strafbare zaken allemaal apart moet gaan bekijken en moet gaan overwegen of iemand later een goed persoon zal zijn en dat dit een stom foutje was, nou dan zijn we nog wel even bezig.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:44

Ik ben het helemaal eens met miss_lizje! Als je geen leuke tijd kunt hebben zonder zulke belachelijke middelen, dan is er inderdaad een steekje los. En daar hoeven anderen niet de dupe van te worden.[/quote]
Wie zegt dat er anderen de dupe van woelrden als ik 2 drankjes drink. Ik ben vaker de bob maar op zn tijd vind ik een drankje wel lekker. Dus dan heb ik volgens jou een steekje los?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:51

denice schreef:
renee16 schreef:
Maarja, dat 1 pilletje meer, je moet ergens een grens trekken. Volgens mij ligt dit op 3 pillen. 50 gr Coicke

Ik zou er eerder een voorstander van zijn om het tot in zekere mate legaal te maken. Zoals met drank. Er blijven altijd 'idioten' die over zijn grens heen willen gaan. Maar nu is het gewoon lastig, de gebruikers weten vaak amper wat ze kopen of hoe sterk iets is.

50 gram coke :=

Neem je een backpack mee? :')

:') Ik bedoelde natuurlijk mg

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:30

desi92 schreef:
Ik ben het helemaal eens met miss_lizje! Als je geen leuke tijd kunt hebben zonder zulke belachelijke middelen, dan is er inderdaad een steekje los. En daar hoeven anderen niet de dupe van te worden.

Wie zegt dat er anderen de dupe van woelrden als ik 2 drankjes drink. Ik ben vaker de bob maar op zn tijd vind ik een drankje wel lekker. Dus dan heb ik volgens jou een steekje los?[/quote]
Je kan het natuurlijk lezen zoals je zelf wilt he.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:39

Pff, wat een generalisering zeg. je kunt een leuke tijd zonder hebben, maar een NOG leukere tijd met! Iedereen moet dat imo lekker zelf weten, zolang je er niemand mee tot last bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:41

Precies! en hoezo word je de dupe van xtc gebruikers? mensen die een glaasje teveel op hebben zijn vaak vervelender hoor ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:04

Oh ik wordt niet de dupe van xtc gebruikers...
Ik vind het altijd reuze gezellig om een vriend van mij van de meiden af te trekken omdat hij door de xtc een verhoogt libido krijgt en hij niet snapt dat ze niet ter plekke hun kleren voor hem uit trekken...
Ik vind het ook reuze gezellig om mijn Stap avond in het ziekenhuis te eindigen omdat ze een foute pil geslikt hebben...

Ik vind het geweldig om te zien hoe mijn vervoermiddel van die avond (gloednieuwe scooter van de dader) gesloopt te zien worden omdat de dader door de lsd overal roze vliegende olifantjes zag...

Altijd leuk om je beste vriendin van haar vriend af te houden omdat ze hem anders vermoord omdat ze door de coke de dingen niet mee in perspectief kunnen plaatsen en dus maar voor het gemak denken dat de ander vreemd gaat...

Nee joh... wij bob mensen hebben nooit last van de mensen om ons heen die drugs gebruiken... wij hebben echt alleen last van de mensen die alcohol gebruiken...

Serieus??

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:14

M_D_H schreef:
Oh ik wordt niet de dupe van xtc gebruikers...
Ik vind het altijd reuze gezellig om een vriend van mij van de meiden af te trekken omdat hij door de xtc een verhoogt libido krijgt en hij niet snapt dat ze niet ter plekke hun kleren voor hem uit trekken...
Ik vind het ook reuze gezellig om mijn Stap avond in het ziekenhuis te eindigen omdat ze een foute pil geslikt hebben...

Ik vind het geweldig om te zien hoe mijn vervoermiddel van die avond (gloednieuwe scooter van de dader) gesloopt te zien worden omdat de dader door de lsd overal roze vliegende olifantjes zag...

Altijd leuk om je beste vriendin van haar vriend af te houden omdat ze hem anders vermoord omdat ze door de coke de dingen niet mee in perspectief kunnen plaatsen en dus maar voor het gemak denken dat de ander vreemd gaat...

Nee joh... wij bob mensen hebben nooit last van de mensen om ons heen die drugs gebruiken... wij hebben echt alleen last van de mensen die alcohol gebruiken...

Serieus??

Allemaal voorbeelden van grens overschrijden, van normaal gebruik ga je je echt niet zo gedragen..
Overigens hadden alle voorbeelden net zo goed van drank kunnen zijn (al gaat roze olifantjes wel ver :') )

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:23

Bekvechten met een elektrischteits kastje en dan ook nog gedist worden gaat ook wat ver toch? :')
En daarna er mee gaan vechten en verliezen... :+ ook lsd.

Tuurlijk had het met drank ook kunnen gebeuren.
Feit is dat je met Harddrugs bij de eerste pil al over de grens kan zitten... zonder dat je het aanvoelt komen... drank kun je echt beter aanvoelen.
Want dit is allemaal gebeurt met diehard gebruikers... die echt elk weekend wel wat gebruikte... die weten echt hun grens wel... en toch gebeurd het bij hun net zo hard...

Dit waren trouwens nog maar een paar voorbeelden... Ik kan er nog zoveel meer opnoemen...

Wat ook zo is is dat die drugs de vriendschap veranderde... Ze veranderde de mensen... en dat gebeurt met alcohol toch minder snel vind ik...
Ik ben blij dat mijn vriendin gebroken heeft met haar vriend en dat het nu ook gestopt is met drugs... Dit soort taferelen hebben wij iig niet meer tijdens het stappen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:33

Raponsje schreef:
Niet iedereen die een illegale activiteit uitvoerd zal een slecht persoon zijn, maar het mag nu eenmaal niet.
Als je alle kleine strafbare zaken allemaal apart moet gaan bekijken en moet gaan overwegen of iemand later een goed persoon zal zijn en dat dit een stom foutje was, nou dan zijn we nog wel even bezig.

Het probleem is misschien meer dat we de gevolgen van redelijk kleine fouten steeds groter maken. Gewoon een boete in de voorkomende gevallen is niet zo'n probleem. Ik denk dat je drugs beter kunt legaliseren, maar goed, zolang het nog niet zo ver is kunnen daar wel consequenties aan zitten. Die hoeven alleen niet buitensporig te zijn. Het is geen ernstig vergrijp, ze leveren geen gigantische problemen op, het maakt iemand absoluut niet zomaar ongeschikt voor allerlei werk, dus meteen een strafblad en risico's bij het aanvragen van een VOG, voor zulke kleine vergrijpen? Dat heeft niets meer met redelijkheid of veiligheid te maken, en ook niets te zoeken in onze rechtstaat.
Er is verschil tussen structurele drugshandelaren en iemand die een keer een pilletje op zak heeft, en dat verschil moet blijven.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:45

Ja maar dan moeten ze van mij ook alcohol veel zwaarder gaan straffen. Een glaasje bij je= strafblad.
Gelijk met een snelheidsovertreding=strafblad. Iets op de grond gooien=strafblad.

In de jaren 60 mocht het allemaal. Wilt niet zeggen dat iedereen in de jaren 60 aan de drank en drugs zat ook al laat tv ons dat wel heel graag geloven. Onze ouders hebben ook in de 60 jaren geleefd en zijn tenslotte toch ook allemaal niet verslaafd geraakt aan de drugs terwijl het toen veel minder taboe was als vandaag.

Probleem is dat we altijd willen gaan generaliseren en meteen een stereotiep beeld kleven aan een drugsgebruiker, roker of drinker terwijl de werkelijkheid veel genuanceerder is en dat al deze soft of hard drugs eens verboden nog veel aantrekkelijker zijn en enkel maar misdadigers rijker maken.

Volgens mij is de ideale manier om drug gebruik te gaan aanpakken, verminderen en de misdaad die hiermee gepaard gaat om hem te legaliseren, belasten en met dat geld programma's oprichten die verslaafden echt terug in de maatschappij kan helpen. Niet door ze strafbladen te gaan aansmeren ,want dan geraken die nooit meer aan werk. Die verslaafden hebben ook vaak kinderen en die hebben dus een job nodig om hun kinderen te kunnen onderhouden. Het is voorbijgestreefd om te denken dat alle verslaafden marginalen zijn die in een kraakpand leven. Je komt ze in al de lagen van de maatschappij tegen en het helpt echt niemand verder om die mensen te gaan straffen voor hun gebruik of bezit van drugs. Beter is het om de oorzaak van hun gebruik aan te pakken en ze niet uit de maatschappij te sluiten.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:38

ik snap veel punten van de tegenstanders. Ik kan me erin vinden dat zeker.

Maar toch, nu we het toch over legaliseren hebben ondanks dat dat niet de stelling is, het feit dat je niet zeker kunt zijn of iemand gebruikt heeft of niet. Als je iemand tegenkomt en een praatje maakt, je weet niet of diegene gebruikt heeft. Of je desbetreffende huisarts niet even een pilletje heeft genomen voor het werk. Ondanks dat dat nu heel goed zou kunnen maakt dat idee me toch angstiger.

En qua VOG, wat al eerder gezegd is. De consequenties zijn op te zoeken, staan op internet. Waarom dan het risico lopen. Eigen schuld dikke bult. Ook al zal dit kort door de bocht zijn.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:16

M_D_H schreef:
Bekvechten met een elektrischteits kastje en dan ook nog gedist worden gaat ook wat ver toch? :')

Feit is dat je met Harddrugs bij de eerste pil al over de grens kan zitten... zonder dat je het aanvoelt komen... drank kun je echt beter aanvoelen.
Want dit is allemaal gebeurt met diehard gebruikers... die echt elk weekend wel wat gebruikte... die weten echt hun grens wel... en toch gebeurd het bij hun net zo hard...

Dit waren trouwens nog maar een paar voorbeelden... Ik kan er nog zoveel meer opnoemen...

Wat ook zo is is dat die drugs de vriendschap veranderde... Ze veranderde de mensen... en dat gebeurt met alcohol toch minder snel vind ik...
Ik ben blij dat mijn vriendin gebroken heeft met haar vriend en dat het nu ook gestopt is met drugs... Dit soort taferelen hebben wij iig niet meer tijdens het stappen :)

Ik neem aan dat je het nog steeds over XTC hebt? Als jij elke week XTC gebruikt ben je je hersenen totaal aan het vernietigen, dat is een feit. Er is niet voor niks de 2-3 maanden regel. Als jij iedere week een pil neemt, zul je keer op keer een hogere dosis moeten nemen om misschien maar een fractie van hetzelfde gevoel dat je had bij de eerste paar keren naar boven te krijgen. Dan ben je niet verantwoord bezig.

Dat jij negatieve ervaringen hebt opgedaan met drugsgebruikers is jammer. Ik heb nooit problemen met ze gehad. Ja, ze staan vaak flink met hun kaken te klapperen en gekke bekken te trekken maar heb nog nooit iemand zich zo zien misdragen. Ik zie mensen juist totaal gestoord worden onder invloed van alcohol.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:27

Veel mensen weten echt niet waar ze het over hebben , maakt ook niet uit. Toevallig weet ik vanwege mijn studie hier veel meer van

Drank is bijvoorbeeld dodelijker dan drugs

Omdat drugs ( ik heb het over XTC) illegaal is, zijn er ook wel eens schadelijke drugs in omloop. Dit hoor je altijd in de media hierdoor trekken mensen conclusies dat drugs slecht zijn.

Ik zeg niet dat het gezond voor je is maar het is wetenschappelijk bewezen dat XTC minder schadelijk en minder dodelijke mensen vangen per jaar. ( en ja de verhoudingen zijn anders maar hier is natuurlijk in de berekeningen rekening mee gehouden).

Daarom is het heel belangrijk om XTC te legaliseren met een keurmerk zo weet iedereen altijd dat het goede drugs is. Ieder kan dan zijn of haar beslissing nemen om het te nemen of niet.

Natuurlijk moet je niet 1000 pillen op zak kunnen hebben maar 2 of 3 is prima.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:49

Niniane schreef:
M_D_H schreef:

Ik neem aan dat je het nog steeds over XTC hebt? Als jij elke week XTC gebruikt ben je je hersenen totaal aan het vernietigen, dat is een feit. Er is niet voor niks de 2-3 maanden regel. Als jij iedere week een pil neemt, zul je keer op keer een hogere dosis moeten nemen om misschien maar een fractie van hetzelfde gevoel dat je had bij de eerste paar keren naar boven te krijgen. Dan ben je niet verantwoord bezig.

Dat jij negatieve ervaringen hebt opgedaan met drugsgebruikers is jammer. Ik heb nooit problemen met ze gehad. Ja, ze staan vaak flink met hun kaken te klapperen en gekke bekken te trekken maar heb nog nooit iemand zich zo zien misdragen. Ik zie mensen juist totaal gestoord worden onder invloed van alcohol.

Euhm nee...
Er zijn een aantal mensen die het hier over alleen xtc hebben, maar het oorspronkelijke topic ging over drugs in zijn algemeen...

Deze mensen waren diehard gebruikers in de breedste zin van het woord...
xtc, speed, lsd, coke, heroïne, hasj, ghb, noem het maar op ik heb het allemaal langs zien komen...
Zelfs als ze een keer blut waren, lijm en dat soort zooi.

Ik heb niet alleen maar slechte ervaringen met ze gehad, absoluut niet anders dan was ik wel al veel eerder uit die vriendenkring gestapt. Maar... Ik heb wel echt veel van dit soort situaties meegemaakt. En aangezien zo fijn opgemerkt wordt dat anderen nooit last hebben van drugsgebruikers geef ik aan dat dit niet waar is...
Ik ken genoeg mensen die daar wel last van hebben.
En dat jij het niet meegemaakt hebt betekend niet dat er geen mensen zijn die last hebben gehad van drugsgebruikers...
En ik geef absoluut toe dat het met drank veel meer voorkomt...
Maar dat komt naar mijn idee voornamelijk omdat drank gelegaliseerd is en daardoor de drempel veel lager is als bij drugs.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:51

mikky19 schreef:
Veel mensen weten echt niet waar ze het over hebben , maakt ook niet uit. Toevallig weet ik vanwege mijn studie hier veel meer van

Omdat drugs ( ik heb het over XTC) illegaal is, zijn er ook wel eens schadelijke drugs in omloop. Dit hoor je altijd in de media hierdoor trekken mensen conclusies dat drugs slecht zijn.

Ik zeg niet dat het gezond voor je is maar het is wetenschappelijk bewezen dat XTC minder schadelijk en minder dodelijke mensen vangen per jaar. ( en ja de verhoudingen zijn anders maar hier is natuurlijk in de berekeningen rekening mee gehouden).

Daarom is het heel belangrijk om XTC te legaliseren met een keurmerk zo weet iedereen altijd dat het goede drugs is. Ieder kan dan zijn of haar beslissing nemen om het te nemen of niet.

Je krijgt ook geen aantekening als je 2 of 3 pillen bij je hebt...
Bij 4 pillen of meer en de keuze direct betalen krijg je meteen een aantekening.
Ik denk juist dat je xtc niet moet legaliseren...
En ik ben voor meer toezicht op drank...
Met stappen een strippenkaart oid dat er afgestempeld wordt wanneer je een drankje haalt...

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:04

M_D_H schreef:
mikky19 schreef:

Je krijgt ook geen aantekening als je 2 of 3 pillen bij je hebt...
Bij 4 pillen of meer en de keuze direct betalen krijg je meteen een aantekening.
Ik denk juist dat je xtc niet moet legaliseren...
En ik ben voor meer toezicht op drank...
Met stappen een strippenkaart oid dat er afgestempeld wordt wanneer je een drankje haalt...

Nee maar je moet al je pillen wel inleveren dan en mag vaak het feest verlaten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:06

Maaike_Melis schreef:
M_D_H schreef:
Jij geeft van te voren aan waarvoor je een VOG wilt en alleen de onderdelen die daarvoor van belang zijn worden meegenomen is het oordeel of je wel of geen VOG krijgt :)

Ik weet niet hoe bekend dat is, maar een vriendin van mij werkt op die afdeling en heeft het zo uitgelegd :)

Dit klopt inderdaad. Alleen op de onderdelen die van belang zijn waar je het voor nodig hebt worden gecontroleerd.

Ik blijf bij het standpunt dat als je een wet overtreedt je daar ook de consequenties van in moet zien ongeacht dit 1 of 10 pillen zijn. De wet is niet voor niks opgesteld anders was het wel legaal als het zo onschuldig is.

Vind ik ook. Kan mij geen reet schelen wat die wet is, als je het overtreed dan zit je fout.