Monstertruck in publiek Haaksbergen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:34

hier wordt je moe van. te erg voor woorden.
iedereen heeft zijn mening of reactie prima !!
maar jullie vinden jezelf blijkbaar belangrijker dan wat er gebeurt is en gaan weer doelloos met elkaar in discussie. echt jammer :n

Dus reageer gewoon over dit topic en let eens op jezelf inplaats van altijd maar op een ander te letten.
alvast bedankt. _/-\o_ +:)+

het is echt erg wat er is gebeurt, wat inderdaad leuk had moeten zijn eindigt zo. Y;(
sterkte voor de nabestaanden.

Ketaki

Re: Monstertruck in publiek Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:36

sterkte voor de nabestaanden en alle (zwaar) gewonden.

verder wil ik niet weten hoe dit ongeval tot stand is gekomen.

hier zijn geen woorden voor, om het goed te praten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:51

Wat heeft een oorzaak achterhalen te maken met het goed praten :?

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:03

eenitraM schreef:
Mensen worden boos op de organisatie terwijl ik mij afvraag of het geen fout is van de bestuurder?

Onderzoek gaat uitwijzen maar mijn God, wat een ellende :(

Allereerst vind ik het echt vreselijk wat er is gebeurd en sterkte aan de nabestaande.
Maar aan de andere kant weet ieder weldenkend mens dat het ook fout kan gaan.
Tuurlijk ga je daar niet van uit... Maar het kan.
Mensenhanden,machines... Flink opgefokt. Het kan misgaan.
Vond de afbakening tussen mens en stunt veelste minnetjes en dus een nalatigheidsfout zowiezo van de organisatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:04

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:07

Nou ik had eigenlijk verwacht dat er wel een soort van buffer zou zijn.
Dus een rij dranghekken dan een soort gracht en dan weer een rij dranghekken waarachter de mensen zouden staan.

Iemand hard noemen omdat ze de filmpjes niet schokkend vinden is natuurlijk onzin. Iedereen kijkt er anders naar, ik vind ze ook niet schokkend. Tuurlijk vind ik het vreselijk voor alle betrokkenen maar daar houdt het wel een beetje op. Noem het hard, ik noem het zelfbescherming ;)

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:34

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:57

Als ik gezien hoe dichtbij het was had ik er niet tusse. Gaan staan Denk ik. En ondanks dat er al twee levens te betreuren zijn had het nog erger kunnen zijn.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 01:02

Ik vind inderdaad dat de ruimte ook erg klein is voor zo'n voertuig.
Verder vind ik het echt vreselijk en was echt gechoqueerd dat dit is gebeurd.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 01:05

1 van de zwaar gewonden heeft het waarschijnlijk ook al niet overleefd.
Wat een impact kan zoiets hebben, het is altijd makkelijk om met een vingertje te gaan wijzen, allemaal achteraf gepraat.
Nee het had zeker niet mogen gebeuren, maar pff al die discussie die overal op internet rond gaan.
Voor slachtoffers, familie en nabestaanden is het verschrikkelijk.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 01:10

Tja, weet je wat het is.. je gaat daar staan in het goede vertrouwen dat alles goed georganiseerd is en je er veilig staat, anders hadden ze die hekken nog wel wat naar achteren gezet. Als je dan nog nooit bij zo'n show bent geweest snap je misschien ook niet hoe gevaarlijk die dingen zijn.

Ik was laatst bij een cross waar ook overal netjes lintjes gespannen stonden, maar op éen punt ging zo'n lintje wel heel dicht langs een hindernis (zou bij wijze van net een paard tussen de hindernis en het lintje door passen). Ik zou daar zelf never nooit gaan staan, maar als jij daar als niet-paardenmens komt denk je er denk ik ook niet altijd bij na dat zo'n paard ook nog is kan weigeren en jouw kant op kan zwalken.

Ik vind het echt verschrikkelijk voor iedereen die erbij betrokken is. Helaas moest eerst het kalf verdrinken voor men de put dempt, maar hoop dat er nu voortaan 2 keer wordt na gedacht alvorens zoiets te organiseren op een parkeer terreintje. Die trucks horen in een arena thuis waar het publiek letterlijk hoog en droog zit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 01:52

Ik vind het echt vreselijk dat even voorop. Maar dit roept emoties op bij mensen die dit zien gebeuren en het zich aantrekken. Dat kunnen speculaties zijn, maar het is ook gewoon menselijk.

Wij zijn ooit jaren geleden bij zo een show buiten geweest. Dat was ook totaal onverantwoordelijk georganiseerd. Ik was met mn zoon, mn moeder en broer in een rolstoel.
Het was op 1 stuk weg die niet eens volledig 2 baans breed is. Daarnaast een rij bomen aan weerzijde en berm. Daarachter een fietspad en daarachter aan de ene kant hoog hekwerk van een parkeerterrein en aan de andere kant een ruime parkeerplaats. Er waren GEEN dranghekken.

Iedereen wil wat zien, dus mensen gaan vooraan staan. Ook met een buggy bijv. Met een rolstoel sta je ook gauw vooraan.
Er kwam ook een auto/truck met straalmotor die flink vuur gaf. De bladeren van de bomen verbrande letterlijk boven je hoofd.
Auto's gaan langs je en ze deden trucjes dat je echt wel moest oppassen.

Maar dan komt het; Ik wilde wel naar achter. Maar je staat daar met je zoon die het wil zien en mn broer in een rolstoel. Andere mensen met kleine kinderen blijven dichtbij staan, dus je verwacht ook ergens dat het allemaal wel kan.
Op een gegeven moment gingen mensen wel naar achteren omdat er rotzooi het publiek in kwam en je door de rook gewoon niet kon ademhalen.

Wij zijn een paar jaar daarna naar de ECHTE Monsterjam geweest en dat is toch wel een heel ander verhaal. Dat was sowieso niet dezelfde organisatie als die bij ons op straat was.

Gemeentes doen vaak moeilijk om vergunningen, dus ik snap het echt niet. Er is altijd wel ergens een plek die ruim genoeg is om wel veilig te maken. Aan de andere kant heeft deze Monster show de plek geaccepteerd als groot en veilig genoeg. Zij weten het beste wat ze doen, dus daar zal toch goed overleg zijn geweest. De trucks zijn bepaald geen standaard auto's en er wordt continu aan gesleuteld. Een ongeluk is vreselijk en dit heeft een grote impact op veel mensen.

Of de oorzaak belangrijk is? Ik denk het wel. Je hoort het ook na de ramp met het vliegtuig dat nabestaande echt willen weten hoe het nou kon gebeuren. Daarnaast willen ze toch ook wel de schuldige kunnen veroordelen. Dat is toch ook de reactie die mensen hebben? Bij een paardenbeul roept ook iedereen; als ik hem in mn handen krijg.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 02:17

Celine_Famke schreef:
Bij het publiek zijn veel vragen over hoe het ongeluk kon gebeuren, bezoekers vragen zich af of het wel allemaal in orde was met de veiligheid, één van de ooggetuige legde een verklaring af bij de politie. Hij begrijpt er niets van: "Hoe kun je nu in zo'n dichtbevolkt gebied zulke kunstjes opvoeren."

Bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... 9400&cat=1

Ik snap het niet; hebben we met zijn alleen dan écht geen hersens meer tegenwoordig?
Als je twijfels hebt over de veiligheid of dat het te dichtbij is dan ga je daar toch niet staan met je kinderen?

Blijkbaar zit dat er allemaal niet meer in tegenwoordig en moeten we écht met allemaal strenge regels en dergelijke gereguleerd worden.

Neemt niet weg dat ik het allemaal heel erg voor die mensen en nabestaanden vind, maar dit soort dingen blijven gebeuren zolang iedereen voortaan wil staan voor het beste plekje, kinderen óver hekken tillen voor een nog beter uitzicht, in gevaarlijke bochten gaat staan kijken en dat soort dingen nog meer en altijd wel verwacht dat een slimmer iemand dit vast wel opgelost heeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 02:23

Dat is wel heel flauw.

Ik zeg het al in mijn post.

Maar je beloofd je kinderen iets, dus die willen het graag zien. Mensen met buggy's ( of in ons geval rolstoel ) worden juist vaak voor gelaten om het beter te kunnen zien.
Ik zag wel dat het allemaal zo niet kon. Maar ergens denk je toch dat ze echt wel weten wat ze doen.

Als ik in een vliegtuig ga zitten ga ik er ook vanuit dat ik heel aankom, terwijl je weet dat ze ook wel neerstorten ( om welke reden dan ook )

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 07:48

Ik ben het helemaal met je eens superpony :j

Ik denk dat als ik er heen gegaan was ik er ook vanuit gegaan zou zijn dat het allemaal goed georganiseerd zou zijn en dat er aan bepaalde eisen is voldaan voordat er een vergunning oid wordt afgegeven. je gaat er natuurlijk al niet heen met de verwachting dat er iets kan gebeuren. En als dat wel zo is overkomt het vaak een ander en niet jezelf. Je waant jezelf dus behoorlijk veilig en dat zou ook zo moeten zijn.
Nu ben ik wel iemand die niet op de plek was gaan staan waar de truck het publiek in reed want volgens mij is er tussen dranghek en volgende obstakel daarachter niet heel erg veel ruimte om weg te vluchten. Voor mij al een reden om een ander plekje uit te kiezen. Maar dat heeft meer te maken met gevoel dat ik dan te opsloten zit tussen mensen, dranghek, muur oid.

Hoorde idd ook dat er nu een derde dode is. Ik hoop dat het hier bij blijft.

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 07:49

1 woord verschrikkelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:12

Ik heb filmpje nog even bekeken en je ziet die monstert truck helemaal niet remmen (in voor vering duiken).
Wat als nou de remleiding geraakt is tijdens het rijden over de auto wat zomaar kan gebeuren. Zijn er dan wel veiligheiden ingebouwd?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:27

ik hoorde net op het RTL nieuws dat de afgegeven vergunning op heel veel punten afwijkt van de werkelijke situatie aldaar, daar zal de organisatie nog een zware kluif aan krijgen.
Maar daar hebben de slachtoffers en hun familie helemaal niets meer aan, nogmaals sterkte aan iedereen die er op 1 of andere manier mee te maken heeft!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:04

Wat afschuwelijk!
Heel veel sterkte voor de nabestaanden! Y;(

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:10

Fjorj schreef:
Ik heb filmpje nog even bekeken en je ziet die monstert truck helemaal niet remmen (in voor vering duiken).
Wat als nou de remleiding geraakt is tijdens het rijden over de auto wat zomaar kan gebeuren. Zijn er dan wel veiligheiden ingebouwd?

Dat was ook het eerste wat mij opviel en vooral dat hij zijn gas niet lijkt los te laten! Ik verwacht dat hier in het mechanisme van de truck iets vréselijk fout is gegaan..

Sterkte voor de nabestaanden en voor de slachtoffers en óók voor de bestuurder van de truck, hij heeft dit ook niet gewild.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:37

Ik fietste net naar school, en dan moet ik langs die plek...
Was best heftig om te zien, er lagen bloemetjes en kaarsjes en er stond een jongen te huilen..
Ook zijn daar allemaal camera mensen aanwezig..
Wij zouden vanavond uit eten gaan met onze mentor klas maar dat is afgelast omdat klasgenootjes van mij t gezien hebben/mensen kennen die gewond zijn..
Hier op school wordt er ook veel over gesproken
Vrij heftig allemaal...

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:49

Het is zeker erg wat er gebeurd is, ga de filmpjes ook niet kijken ben al beeld denkend genoeg.
Mijn condoleance naar de nabestaanden en sterkte voor de mensen die dit hebben moeten aanschouwen of mensen kennen die dit trauma hebben opgelopen.

Voor de mensen die het nodig vinden te discussiëren, het is eigenlijk geen discussie:
Ik heb zelf grootschalige evenementen mede georganiseerd.
De organisatie had wel degelijk dit soort risico's moeten incalculeren vooraf aan het evenement. En zoals ik vandaag op de radio hoorde, internationale regels toepassen zoals geen publiek in de rijrichting van de trucks plaatsen. Je weet namelijk vooraf al dat het een wedstrijd is en de bestuurders alles uit de kast willen halen. Met mogelijke gevolgen voor hunzelf, maar dat is eigen verantwoording.
Gevolgen voor het publiek is nou eenmaal de verantwoording van organisatie.
Kan je lang en kort over discussiëren, maar dat zullen de nieuwsberichten straks ook wel aangeven.
Is eigenlijk geen discussie punt, organisatie is altijd eindverantwoordelijk tijdens evenementen.
Als je mij niet gelooft moet je maar even googlen ;)

TENZIJ ANDERS; in dit geval de bestuurder van de truck, organisatie regels heeft overtreden maar dat is hier niet het geval.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:48

In het verleden ben ik veel naar autoraces geweest. Je stond daar achter hekwerken van staalkabels van 3 meter hoog en dat was niet voor niets en zelfs dan vloog er wel eens een onderdeel of zelfs een wagen overheen. Hoe erg het ook is voor de nabestaanden, ik kan er werkelijk NIET bij dat je hier mensen achter dranghekken en touwtjes ziet staan.

Hetzelfde als met rally's, staan mensen in de buitenbocht want dat is zo spectaculair. Mensen, denk na wanneer je naar zo'n evenement gaat!! Want als het fout gaat, gaat het meestal GOED fout.

De coureurs hadden gewoon niet moeten rijden als de organisatie van het evenement de veiligheid van de toeschouwers kan waarborgen, maar dat is helaas achteraf gezegd...

Mijn oprechte deelneming...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:52

Ja met dat verschil dat dit geen wedstrijd was, maar een show.
En ik vind eindverantwoordelijk wel iets anders dan schuldig. Soms kan je als eindverantwoordelijke namelijk niks doen aan het feit dat dingen gebeuren. In dit geval misschien wel door een technisch mankement. Als die mensen nog 15 meter verderop gestaan hadden en niet in de rijrichting, had door een drift geraakte monstertruck (wat dat is 1 van de speculaties op dit moment) nog steeds het publiek ingereden. Deze truck buigt immes ook nog af.
Dan heb je dus als organisatie alles gedaan om de veiligheid te waarborgen, netjes de regeltjes nageleefd en toch ben je schuldig, want je bent eindverantwoordelijk, terwijl misschien niemand hier iets aan had kunnen doen.

Inmiddels blijkt wel dat er veel schorte aan de kennis over de veiligheid tijdens dit evenement. Gisteren was de organisator te horen bij de NOS en die bleek niet goed op de hoogte te zijn van de regels en gaf dit ook toe.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:56

Ik heb het nieuwsbericht nog even alleen bekeken en goed geluisterd. De organisator was echt niet goed op de hoogte. Op de vraag of er eisen zijn aan stuntteams kon hij geen antwoord geven.

In de USA zijn er regels dat de truck niet richting publiek rijdt, maar ze weten niet of die regels ook voor Nederland gelden. Aangezien ze daar net iets meer ervaring hebben en banger zijn voor rechtzaken, zou ik dat vrij serieus nemen.

Het stuntteam had kunnen weigeren om in onveilige omstandigheden niet te rijden of bepaalde stunts niet te doen. Maar deze mensen zijn ook gek van hun hobby, kunnen waarschijnlijk zo een show niet zomaar missen en gaan er ook vanuit dat de organisatie het goed regelt en oplost.

Dranghekken zijn om de mensen op gepaste afstand te houden en niet om de trucks tegen te houden. Misschien denken teveel mensen dat ze daarachter wel veilig zijn?

Ik denk echt dat iedereen er vanuit gaat dat het wel goed zou gaan, omdat dat ook meestal zo is. Dit is echt een ramp voor alle betrokkenen. Maar niks is veilig. Op concours is ook weleens een paard losgeslagen het publiek in gerend. Op rally's gebeuren dingen en zijn mensen pas echt dom bezig langs de kant. Aan de andere kant zijn het ook die mensen die dichtbij staan, die weleens iemand hebben geholpen in nood.

Dit had misschien voorkomen kunnen worden en dat is een vreselijke gedachte. Maar echte schuldvraag is wel heel moeilijk. Het is voor de nabestaanden echt heel erg, maar ik kan me ook voorstellen wat een hel het is voor de bestuurder die deze film ook nooit meer van zijn netvlies krijgt.