Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:20

Ik begrijp de ophef niet zo. Het is net zoiets als dat hele verhaal van zwarte piet die niet meer zwart mag zijn. Of koninginnedag dat niet op zondag mag. Als moslim kun je dan een keus maken. Maar als niet moslim hoef je niet te kiezen en kun je gewoon je dier extra verwennen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:21

Zahlina schreef:
vooral omdat veel van de lammeren waar van de strot wordt doorgesneden zonder verlammende stroom stok Vaak wel zijn opgegroeid bij Hun moeder en Lekker in het weiland hebben kunnen rondhobbelen.

Het is toch niet zo dat een dier een minimale hoeveelheid leed moet ondergaan om eetbaar te worden, het is prima mogelijk een dier biologisch te houden en vriendelijk te slachten. Onzinnige redenatie om mensen met een ander probleem af te proberen te leiden ipv gewoon problemen die simpel op te lossen zijn op te lossen.

@Danique_G: Bij westers slachten schiet je in principe al het vee behalve varkens met een pin hersendood waardoor ze niets meekrijgen van het slachtproces. Als je een dier de keel door snijd merkt hij daar zeker wel van, schapen gelukkig niet zo heel lang maar runderen toch wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:24

fatixgoldy schreef:
Ik ben moslim EN een dierenliefhebster :j en voor de grappige bokkers onder ons , niet alleen schaap of geit. Maar van ieder diersoort. Dat zie je niet vaak := Iedere dag van het jaar behandel ik mijn dieren met respect en geef ze liefde. En op dierendag ? Geef ik ze extraatjes. Even zonder gekkigheid , maak je maar druk om verwaarloosde dieren die creperen en waar niemand naar omkijkt en hier een onzin ''discussie'' begint.

dat is mooi :j ik heb alleen altijd geleerd om moslims niet over een kam te scheren...dus ik vermoed dat er ook moslims zijn,net als niet moslims die het niet zo heel nauw nemen wat betreft dierenliefde :+

ik doe persoonlijk niet aan dierendag...mijn vijf tweedehands honden vinden het hier alle dagen goed :j

fatixgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:25

Geryon schreef:
fatixgoldy schreef:
Ik ben moslim EN een dierenliefhebster :j en voor de grappige bokkers onder ons , niet alleen schaap of geit. Maar van ieder diersoort. Dat zie je niet vaak := Iedere dag van het jaar behandel ik mijn dieren met respect en geef ze liefde. En op dierendag ? Geef ik ze extraatjes. Even zonder gekkigheid , maak je maar druk om verwaarloosde dieren die creperen en waar niemand naar omkijkt en hier een onzin ''discussie'' begint.

Hoe doe je dat dan met vlees eten? Ik neem aan dat je ouders het niet goed vinden als je normaal vlees eet?

Het liefst eten we gewoon Halal. Alleen als het door een professional wordt gedaan. Zo niet? dan maar gewoon vlees van de supermarkt. We eten bijna nooit Halal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:25

elenaMM77 schreef:
ik schuif mij aan dat eigenlijk
dierendag zelf met de contradictie die erin zit veel ironischer is dan dat slachtfeest en dierendag op een dag vallen..

had daar nog niet eens bij stilgestaan met dank aan enkele recente reacties..

het is inderdaad ironischer om vanuit de gedachten van dierendag je hond te verwennen met een lekker stukje kip of rund.. waar is de dierendag gedachte voor de kip of het rund dan ineens.

moest hier even flink lachen om die tegenstrijdigheid.

ik wacht op de eerste actie om geen extra vlees meer aan dieren op dierendag te geven, omdat daarvoor een ander dier dierendag ontzegd wordt.. vanuit de ironie zal ik de eerste zijn die de petitie tekent.. *\o/*

maar wat doen we dan met de dieren uit de vleesindustrie, moet je die nu wel of niet juist een extra hapje eten geven die dag?

Dan zouden mijn honden dus een dag geen eten krijgen.
Ook niet echt leuk op dierendag.
Pak dan de vele bio-industrie dieren aan, en niet alleen op dierendag.
Mensen kunnen prima met minder, mijn honden krijgen wat ze nodig hebben.
Maar goed, mijn honden laten hun eten dan ook niet staan omdat het dierendag is en ze het zielig vinden, zo hypocriet zijn ze niet. De mens is dat wel..

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:27

dees_daan schreef:
elenaMM77 schreef:
ik schuif mij aan dat eigenlijk
dierendag zelf met de contradictie die erin zit veel ironischer is dan dat slachtfeest en dierendag op een dag vallen..

had daar nog niet eens bij stilgestaan met dank aan enkele recente reacties..

het is inderdaad ironischer om vanuit de gedachten van dierendag je hond te verwennen met een lekker stukje kip of rund.. waar is de dierendag gedachte voor de kip of het rund dan ineens.

moest hier even flink lachen om die tegenstrijdigheid.

ik wacht op de eerste actie om geen extra vlees meer aan dieren op dierendag te geven, omdat daarvoor een ander dier dierendag ontzegd wordt.. vanuit de ironie zal ik de eerste zijn die de petitie tekent.. *\o/*

maar wat doen we dan met de dieren uit de vleesindustrie, moet je die nu wel of niet juist een extra hapje eten geven die dag?

Maar goed, mijn honden laten hun eten dan ook niet staan omdat het dierendag is en ze het zielig vinden, zo hypocriet zijn ze niet. De mens is dat wel..

Er staat 'extra'
als tractatie dus (naast het normale voedingspatroon) :+

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:28

Helemaal geen onzin liedje.
Hoeveel % van het vlees dat wij kopen heeft vanaf de geboorte een leven gehad wat lijnrecht tegen over het oorspronkelijke leven wat deze dierenoppas behoren te hebben staat?
Ik eet liever een dier wat goed behouden is en waarvan de strot wordt doorgesneden dan een dier wat vanaf jongs af aan tegen zijn aard wordt behouden en waar we ineens de laatste Minuut van zijn verschrikkelijke leven aan het wel zijn gaan denken.

Daarnaast zegt biologisch weinig over het echte welzijn, oke dieren groeien op met biologisch voeder, geen medicatie en iets meer ruimte in de hokken, maar nog steeds komt het niet in de buurt van de oorspronkelijke behoefte van het dier.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:29

fatixgoldy schreef:
Geryon schreef:

Hoe doe je dat dan met vlees eten? Ik neem aan dat je ouders het niet goed vinden als je normaal vlees eet?

Het liefst eten we gewoon Halal. Alleen als het door een professional wordt gedaan. Zo niet? dan maar gewoon vlees van de supermarkt. We eten bijna nooit Halal.

Als jullie toch het halal eten niet zo nauw nemen, zou ik ervoor proberen te zorgen om gewoon alleen biologisch vlees te eten. Denk dat je je daar als dierenliefhebster veel beter bij voelt! :j Halal slachten en de bio-industrie zijn vreselijk voor de beestjes namelijk.

fatixgoldy

geerke schreef:
fatixgoldy schreef:

dat is mooi :j ik heb alleen altijd geleerd om moslims niet over een kam te scheren...dus ik vermoed dat er ook moslims zijn,net als niet moslims die het niet zo heel nauw nemen wat betreft dierenliefde :+

ik doe persoonlijk niet aan dierendag...mijn vijf tweedehands honden vinden het hier alle dagen goed :j

Zolang honden het toch goed hebben ? Ik ben zelfs gek op honden ( van ieder dier haha :) )
Overal zitten rotte appels tussen :n

xMalibu

Miracle_ schreef:
Zeker krom dat dat samen valt, of eerder ironisch. Ik eet sowieso geen vlees, en vind dus ieder geslacht dier, een dier te veel. En dan heb ik ook nog eens een gruwelijke hekel aan die achterlijke offer-tradities en halal slachten. Afschaffen die handel. Walgelijke tradities.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:30

Dat 'extra' maakt bij mij niets meer uit aangezien er hier 1300 gram vlees per dat doorheen gaat voor de honden..
Koekjes krijgen ze sowieso al niet veel, als ze het krijgen dan zijn het zelfgemaakte viskoekjes. Die wil ik op dierendag gerust in de vriezer laten liggen. :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:30

dees_daan schreef:

dat wordt er dus precies bedoelt met de ironie van het geheel.. immers er wordt wel gewoon vlees gegeten, door onszelf en door onze dieren.. daarom zei ik ook 'extra' vleesje ;).. de gegeten dieren worden dus op dierendag juist in het donker gezet.

en de bioindustrie, och die dieren dan een lekker dubbel portie die dag uch.

helaas heeft ook biologisch vlees zo zijn kanttekeningen.
immers de oppervlakte die nodig zou zijn om iedereen biologisch vlees te laten eten is er gewoon niet in de wereld. de wereldbevolking verdubbeld iedere 30 jaar, daarmee ook het aantal monden dat gevoed moet worden en logischerwijs neemt daarmee de ruimte die gebruikt kan worden voor veehouderij en dergelijk zienderogen af.. of je moet natuur gaan offeren voor weiden etc etc etc.. het beginsel waar het scheef gaat is onze eigen populatie..

uit overtuiging kun je overstappen (en flink betalen) voor biologisch vlees.. echter je moet vooral niet willen dat iedereen dat dan gaat doen, want dan gaat het ergens anders helemaal scheef uiteindelijk..
Het is continue overal kiezen uit het minst slechte.. Dat wil niet zeggen dat ik voor kistkalveren en plofkippen ben hoor.. maar vooral dat we iets verder moeten kijken dan het eigen ideaal en wat meer naar of dat op grote schaal ook haalbaar zou zijn.

voor degene die dan over veganist worden beginnen.. sorry, ik kan mijn lapje vlees niet missen..
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 22-09-14 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:31

Zahlina schreef:
Hoeveel % van het vlees dat wij kopen heeft vanaf de geboorte een leven gehad wat lijnrecht tegen over het oorspronkelijke leven wat deze dierenoppas behoren te hebben staat?
Ik eet liever een dier wat goed behouden is en waarvan de strot wordt doorgesneden dan een dier wat vanaf jongs af aan tegen zijn aard wordt behouden en waar we ineens de laatste Minuut van zijn verschrikkelijke leven aan het wel zijn gaan denken.

Daarnaast zegt biologisch weinig over het echte welzijn, oke dieren groeien op met biologisch voeder, geen medicatie en iets meer ruimte in de hokken, maar nog steeds komt het niet in de buurt van de oorspronkelijke behoefte van het dier.

Je doet nu net alsof verdoofd geslachte dieren een rot leven hebben gehad en halal geslachte dieren een goed leven. Ja, volgens de koran moeten ze een goed leven hebben gehad, maar dat is niet de realiteit.

fatixgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:33

[/quote]Als jullie toch het halal eten niet zo nauw nemen, zou ik ervoor proberen te zorgen om gewoon alleen biologisch vlees te eten. Denk dat je je daar als dierenliefhebster veel beter bij voelt! :j Halal slachten en de bio-industrie zijn vreselijk voor de beestjes namelijk.[/quote]

Ben vergeten om erbij te zetten dat we alleen Biologische vlees , groente & fruit eten. Haha dom :P

spotterick

Re: Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:35

Nou je kan hier moeilijk over doen je kan het niet doen, voor de meeste Nederlanders is 4 oktober dierendag voor een ander geloof even niet.
Als je dierendag echt wil vieren moet je zelf doen wat je het beste lijkt alleen er zijn ook mensen die andere traditsies hebben, dat deze dan samen vallen kan een keer gebeuren. Maar ja je kan er toch niks aan doen, dus lekker zelf doen wat jij denkt dat het beste is dus lekker je huisdieren verwennen :) en je geen zorgen maken over dat andere, want ja of het nou op 4 oktober gebeurt of op 5 oktober maakt voor de dieren niet zo heel veel uit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:36

elenaMM77 schreef:
dees_daan schreef:

dat wordt er dus precies bedoelt met de ironie van het geheel.. immers er wordt wel gewoon vlees gegeten, door onszelf en door onze dieren.. daarom zei ik ook 'extra' vleesje ;).. de gegeten dieren worden dus op dierendag juist in het donker gezet.

en de bioindustrie, och die dieren dan een lekker dubbel portie die dag uch.

Snap ik.
Ik zelf eet nauwelijks vlees terwijl er hier toch meer vlees doorheen gaat dan in het gemiddelde huishouden het geval is vanwege de honden.
Daarom wil ik ook niet oordelen over mensen die wel vlees eten op dierendag.
Ik vind het alleen hypocriet om alleen op dierendag bij de dieren in de bio-industrie stil te staan. Een dag geen vlees eten veranderd niets aan die situatie.
Zoals ik al zei, mensen kunnen best met minder vlees toe, als iedereen zou minderen dan kan dat een verschil maken, maar als je alleen op dierendag je vlees laat staan maakt dat geen verschil en dat vind ik dus hypocriet..
Maar goed, dierendag is vooral iets commercieels imo dus ik doe verder ook niets bijzonders.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:39

Jammer vind ik het, dat het op dezelfde dag valt, maar er is niets aan te doen.

Ik zal de dagen voordat het zo ver is de dieren hier in de wei extra goed in de gaten houden, aangezien je helaas nog steeds mensen hebt die dieren jatten voor het offerfeest.
Het ergste wat ik ooit heb gezien was dat een vrouw op de kinderboerderij waar ik werkte een lammetje onder de arm probeerde mee naar huis te nemen. Dan ben je toch niet helemaal goed bij je hoofd of wel?
En dan zeker thuis in de badkuip gaan slachten..

Ik denk dat de mensen die moeite hebben met offerfeest, daar het meeste moeite mee hebben. Zoals al eerder is gezegd is dierendag in het leven geroepen om iedereen er bewust van te maken van hoe wij met de dieren omgaan. Nederland is (gelukkig) sinds die tijd veel diervriendelijker geworden, maar op die ene dag gaan we weer even helemaal terug naar af.

Een vraag voor de mensen die nu dierendag afschrijven als onzin en nutteloos (vanwege meerdere redenen) en vinden dat de mensen die het wel belangrijk vinden het dan maar een dag moeten verschuiven, waarom dierendag wel en het offerfeest niet?
Waarom zou het offerfeest waardevoller en belangrijker zijn dan dierendag? Want dat is wat je er eigenlijk mee zegt.
Geen van beiden zijn beter, het zijn allebei dagen die voor mensen een persoonlijke waarde hebben en er kan dus niet worden gezegd, deze wel, maar die niet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:39

Zahlina schreef:

Je kan gewoon vlees produceren en kopen wat aan beide criteria goed geleefd en goed geslacht voldoet. Imo is dat onzinnig dat je een hypothetische situatie gaat bedenken waarbij je moet kiezen tussen 2 dingen die poedersuiker zijn terwijl je in werkelijkheid prima aan beide problemen tegelijk zou kunnen werken :o? .

Daarbij vergelijk je trouwens 2 problemen van een compleet verschillende schaal, het werken aan een diervriendelijk, duurzaam houderij systeem waarmee je aan de vraag naar dierlijke producten kan voldoen is niet iets wat je morgen met wetsvoorstel op kan lossen iit tot onverdoofd slachten als je dat morgen verbied is het probleem ook morgen opgelost :)*

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:44

Geryon schreef:
Zahlina schreef:

Je doet nu net alsof verdoofd geslachte dieren een rot leven hebben gehad en halal geslachte dieren een goed leven. Ja, volgens de koran moeten ze een goed leven hebben gehad, maar dat is niet de realiteit.

Het klopt dat dit niet altijd de realiteit is maar Ik ken maar weinig schapenmesterijen waar de lammeren op de zelfde manier gehouden worden als mestkoeien of slachtvarken of zelfs biologische kip.
De bedrijf een die Ik ken en die vooral afzet hebben voor Hun lammeren voor het slachtfeest, hebben Hun lammeren op grote weilanden staan waar tegen de tijd dat lammeren voor hetslachtfeest worden uitgezocht, hele families Hun lam komen uit zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:45

Wat een discussie weer.

Ik doe niet aan dieren dag, onze dieren (kippen, konijnen, honden, katten, pony's en melkkoeien) hebben het 24 uur per dag 365 dagen per jaar goed.

Dat het tegelijk is met dierendag maakt mij dus weinig uit... Dat het offerfeest gevierd wordt vind ik minder. Uitzonderingen daar gelaten. Maar helaas merk ik dat er bij veel collega boeren schapen rond het offerfeest gestolen worden, om 2 weken later blauwe plastic zakken aan te treffen in de mais waar slachtafval in zit... Ook de manier van slachten vind ik niets.
Offerfeest prima, koop ergens eerlijk een schaap, laat het netjes slachten en begraaf de rotzooi lekker in je eigen tuin!!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:55

fatixgoldy schreef:

Als jullie toch het halal eten niet zo nauw nemen, zou ik ervoor proberen te zorgen om gewoon alleen biologisch vlees te eten. Denk dat je je daar als dierenliefhebster veel beter bij voelt! :j Halal slachten en de bio-industrie zijn vreselijk voor de beestjes namelijk.[/quote]

Ben vergeten om erbij te zetten dat we alleen Biologische vlees , groente & fruit eten. Haha dom :P[/quote]

Nee joh niet dom van je. Er mogen veel gelovigen een voorbeeld nemen aan jullie! De meeste die ik ken willen enkel dat er 'halal' op de verpakking staat en de rest boeit ze niet, helaas. Terwijl er op zo ontzettend veel vlees halal staat terwijl het eigenlijk niet halal is omdat het niet volgens de regels van de koran gebeurt. Belachelijk is dat, gelovigen in de maling nemen waardoor het dierwelzijn ook totaal niet goed is (want volgens de koran moet het beest een goed leven hebben gehad, bekwaam worden geslacht etc).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:58

amoj schreef:
Wat een discussie weer.

Ik doe niet aan dieren dag, onze dieren (kippen, konijnen, honden, katten, pony's en melkkoeien) hebben het 24 uur per dag 365 dagen per jaar goed.

Dat het tegelijk is met dierendag maakt mij dus weinig uit... Dat het offerfeest gevierd wordt vind ik minder. Uitzonderingen daar gelaten. Maar helaas merk ik dat er bij veel collega boeren schapen rond het offerfeest gestolen worden, om 2 weken later blauwe plastic zakken aan te treffen in de mais waar slachtafval in zit... Ook de manier van slachten vind ik niets.
Offerfeest prima, koop ergens eerlijk een schaap, laat het netjes slachten en begraaf de rotzooi lekker in je eigen tuin!!!

beetje raar om een feestdag aan criminaliteit te koppelen.. dieven heb je van iedere soort, kleur maat en geloof.. reken maar dat er in Amerika heel wat kalkoenen verdwijnen rond de kerst..

dat er voedsel gestolen wordt heeft niet te maken met een specifiek geloof maar eerder met de lege beurs van degene die aan het stelen slaat.

ik geloof trouwens ook niet dat het offerfeest bol staat van de gestolen schapen en illegaal gedumpt slachtafval.. dat het af en toe voorkomt, dat geloof ik best.. maar ik weet ook dondersgoed dat er illegaal bij boeren geoogst wordt af en toe als de boer slaapt.. of dat nu appels zijn de de boomgaard, of uitgegraven aardappelen, of een kip die verdwijnt.

als het echt een groot issue zou zijn, dan hadden de kranten er de afgelopen jaren wel bol mee gestaan.. in mijn ogen heb je het over incidenten en verdwijnen er niet 800.000/4 (gemiddeld gezin)= 200.000 schapen uit de wei gevolgd door evenveel blauwe zakken neem ik aan?

99% koopt netjes zijn spullen.. en er zijn altijd rotte appels

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:01

Mijn vader is ook moslim en eet gewoon lekker mee wat de pot schaft. Enige wat hij netjes blijft doen is geen varkensvlees eten. Ik zelf eet sowieso geen vlees en vegetarisch eet hij ook gewoon mee. Voor mij is het iedere dag dierendag voor de beesten hier. Maar ritueel slachten moet gewoon verboden worden. Dubbel is het sowieso zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:27

Omdat dit meer een maatschappelijke discussie is, heb ik het topic van BB naar NM verplaatst.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:32

Toen ik kind was hadden we vlakbij een konijnen weitje van de gemeente. Daar verdwenen elk jaar rond kerst diverse konijnen. Is dus niet een typisch moslim dingetje