Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:53

Pfoe wat een bizarre discussie.. Ik denk niet dat voor en tegenstanders het hier over eens gaan worden, maar ik vind het persoonlijk een prima idee.

Ik ben zelf van mening dat wij ons veel te veel vasthouden aan Nederlands.. De helft van onze gewoonten zijn ontstaan juist door de multiculturele samenleving en het continu aan willen passen aan buitenlanders. Wat mij betreft niks mis mee. Waarom zouden we onszelf niet gewoon lekker zien als wereldburgers, ons blijven aanpassen en eens gewoon accepteren ipv continu te wijzen. Wat maakt het uit wat zij voor ons terug zouden doen?
Wij zien in Nederland geboren mensen nog steeds als buitenlanders hier, terwijl zij ook niet meer bij hun land van oorsprong passen.

Ik vind het jammer dan men meteen begint te gooien met vooroordelen over moslims. Terwijl deze keuze van Walibi meer een uitprobeersel is om meer mensen te trekken dan het voortrekken van moslims. Wij 'Nederlanders; hebben er immers geen last van. Terwijl een groep moslims door deze keuze misschien een lekker dagje uit kunnen.
Ik heb geen last van ze. :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:54

Zakdoekje nodig?

Ik ben geen xenofoob hoor, maak je maar geen zorgen. Ik ben wel kritisch..

En ik heb niks tegen moslims, ik heb wat tegen de veranderingen die mij en vele met mij door de strot worden geduwd.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:54

elenaMM77 schreef:
Marit schreef:
Ik snap de gedachtegang van Walibi volledig, maar ik vind dit echt idioot :+

Moet je eens proberen een Katholieke kerk in een pretpark in een islamitisch land neer te zetten. Nou, de wereld is te klein. Reken er maar op dat er geen eens discussie over mogelijk is. Maar het dan wel normaal vinden dat dat hier gebeurd.

Ik vind dat je ervoor mag zorgen dat iedereen zich hier thuis voelt, en hen vrij moet laten in het geloof, maar een pretpark is géén plek voor geloofsovertuigingen, come on.

Edit; Pretpark gebeuren even verduidelijkt :D

Het katholieke geloof schrijft niet voor dat je 5x per dag bidt.

je spreekt nu aannames..
ik spreek uit ervaring dat men rekening hield met dat ik mogelijk christen was midden in strict moslim gebied en tijdens de ramadan..

zoals ik eerder al aangaf, ze vragen daar nog netjes of je een kerkdienst wilt bij wonen en bewegen dan hemel en aarde als het moet om dat mogelijk te maken..

en hier zitten we te mekkeren als ze om een klein plekje vragen om te mogen bidden.

vaak zijn dit nog inderdaad algemene gebedsruimtes ook en kun je daar als je behoefte hebt ook rustig Gaia gaan aanbidden en/of Wodan..

nu we toch over Wodan spreken..

Hoe denk je dat de oude germanen zich hebben gevoeld toen de christenen ineens een stempel op Nederland zette? Dus we kunnen wel leuk zeggen 'wij en zij'.. maar wij hebben ook met grof geweld ons geloof op de kaart gezet.. met nog wel grover geweld dan de moslims die hier nu wonen en een plekje vragen om te mogen bidden in een pretpark.. Nederland is niet van moslims, of van christenen of van athiesten, of van duivels aanbidders.. Het is van mensen, van nederlanders (ongeacht welke herkomst)..

als ik zo het nederlandse telefoonboek doorblader kom ik nog een hoop achternamen tegen die duiden op oud Rusisch bloed, en wat denk je van de vele zuid eurpeanen die hier ooit zijn komen wonen.. Jullie, degenee met donkere krullende haren, donkere ogen en veel te hoog temperament.. Dat mag dan wel 200 jaar geleden zijn gebeurd.. maar voor je begint of ons en wij.. de zuid europese invloeden zijn hier ook maar gewoon welkom geheten..

Nederlanders.. pff sorry, maar het grootste deel van Ons Hollands bloed, is Buitenlands.. Inclusief de gewoonten en gebruiken die 'we' meegenomen hebben.

als je dan echt van het wij en zij verhaal bent.. dan moet je alle geloofsovertuigingen eruit gooien iedere belijdenis verbieden.. en ja, ook de atheisten zijn niet veilig in deze.. want het wordt dan ook verplicht om Wodan weer te gaan aanbidden en vragen dat hij de hemel niet op ons neer laat storten..

maar wijzen met vingertjes omdat je toevallig al wat langer in Nederland woont en toevallig een christelijke of atheistische achtergrond hebt en daarom vind dat er geen plek is voor iemand die een ander geloof wil beleiden en daar een stukje ruimte voor vraagt.. vind ik best kortzichtig..

bij deze trek ik mij ook terug uit deze discussie, want ik wordt niet helemaal lekker van het ons, jullie, zullie, en wij. ik ben overigens keurig netjes blond haar blauwe ogen hollands glorie met een oerhollandse voor en achternaam en nog christen ook.. Maar tegenover de nieuwkomers van de laatste zo'n 100 jaar schaam ik mij af en toe dood dat ik tot 'wij' behoor in hun ogen en ik daarmee over 1 kam wordt geschoren met anderen hier.

_/-\o_ Helemaal honderd procent mee eens.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:55

Tallie1979 schreef:
Zakdoekje nodig?

En ik heb niks tegen moslims, ik heb wat tegen de veranderingen die mij en vele met mij door de strot worden geduwd.

Welke veranderingen?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:55

vuurneon schreef:
Oliiviia schreef:
Maar oké, terug naar dit topic.
Voor de mensen die zeggen; daar heb je toch geen last van?
Nee, maar het is het principe.
Altijd maar toegevingen, speciale gebouwen, speciale dit dat...
Nee sorry, ik vind het ook te ver gaan...

Uit principe? In principe vind ik dat een bedrijf zelf mag weten welk bedrijfsplan ze willen voeren, binnen de regels en wetten.
Of ze nou Maria bij de poort willen zetten of een bordje met 'Mekka ligt daar' of uit principes op zondag gesloten wil zijn.

Ja maar daar gaat het dus NIET over.
Niet over dit kleine dingetje, maar over een ophoping van allerlei dingen.
Dit is een druppel op de hete plaat.

vuurneon

Re: Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:56

Daar gaat dit dus wel over. Dat is nu net het onderwerp van dit topic...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:56

vuurneon schreef:
Precies.

Al zet je Maria in een kleine ruimte daar: dan zullen de protestanten klagen dat zij niet in aanraking willen komen met het verheerlijken van Maria, zullen de moslims denken; gelukkig is het niet Mohammed, want die mag niet afgebeeld worden en de atheïsten mopperen wat al dat geloof toch daar moet en de natuuraanbidders huilen omdat er weer wat verspild is.
En gelukkig zal het overgrote gros van alle mensen denken, ongeacht geloof denken; 'ach....' De schouders ophalen en in de ellenlang rij staan. Als Maria wordt weggehaald omdat het mensen weg jaagt, is dat niet racistisch (en nee echt niet, dat zul je niet in de wet vinden).

Nee hoor,...niet mopperen...die verbazen zich. Verder gaat het niet :')

Op geen enkele manier snap ik deze discussie. Wat maakt het uit dat iemand zich even 10 minuten aan het zicht onttrekt en op zijn knieën richting Mekka gaat zitten bidden.
Ik heb er geen last van.
Juist niet zou ik denken want nu hoef je er niet naar te kijken.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:57

Oliiviia schreef:

Uit principe? In principe vind ik dat een bedrijf zelf mag weten welk bedrijfsplan ze willen voeren, binnen de regels en wetten.
Of ze nou Maria bij de poort willen zetten of een bordje met 'Mekka ligt daar' of uit principes op zondag gesloten wil zijn.[/quote]

Ja maar daar gaat het dus NIET over.
Niet over dit kleine dingetje, maar over een ophoping van allerlei dingen.
Dit is een druppel op de hete plaat.[/quote]

Sorry maar over welke ophoping van dingen hebben jullie het!? Welke hete plaat!? Ik mis kennelijk iets.. :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:58

Twist1991 schreef:
Tallie1979 schreef:
Zakdoekje nodig?

Welke veranderingen?

Moskeeën die als paddestoelen uit de grond vliegen, sinterklaasliedjes die worden herschreven omdat iemand zijn moeder zwarte piet werd genoemd.

Negerzoenen die zijn hernoemd, over een poosje zijn de jodenkoeken aan de beurt!

Altijd is er wel een minderheid die loopt te zeiken dat het niet goed is. En als de Nederlander zeikt dat hun gezeik nergens op slaat, is de Nederlander de kwaaie pier.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:00

Ik heb die Sinterklaasliedjes eens doorgelezen. Ik moet zeggen dat ook ik sceptisch was, want ik vind het hele zwartepietengedoe ook wel een beetje gezanik. Maar weet je? Die liedjes zijn er ontzettend op vooruit gegaan. Ze zijn vooral aangepast qua dingen die ontzettend uit de tijd zijn (welk kind krijgt er nou nog 'een bromtol me-het een zweep erbij'?) en en passant zijn de verwijzingen naar 'knecht' er ook even uit gehaald. Ook zo'n concept waarvan kinderen echt geen idee meer hebben.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:00

Ik moest er wel een beetje om lachen, stiekem. Maar ach heb er geen problemen mee hoor. Als er behoefte aan is, why not. ;)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:01

vuurneon schreef:
Daar gaat dit dus wel over. Dat is nu net het onderwerp van dit topic...

Tja, maar de discussie's gaan eerder over het grotere geheel.

Dat is zoals een topic onlangs over 170 honden die gedood zijn voor proeven, dan gaat het automatisch toch ook naar een discussie over dierproeven?

Maar uiteraard, bedrijven mogen doen wat ze niet laten kunnen. Kan mij geen barst schelen, als het dan toch alleen over dat moet gaan.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:01

Zakdoekje nodig?

[/quote]

Welke veranderingen?[/quote]
Moskeeën die als paddestoelen uit de grond vliegen, sinterklaasliedjes die worden herschreven omdat iemand zijn moeder zwarte piet werd genoemd.

Negerzoenen die zijn hernoemd, over een poosje zijn de jodenkoeken aan de beurt!

Altijd is er wel een minderheid die loopt te zeiken dat het niet goed is. En als de Nederlander zeikt dat hun gezeik nergens op slaat, is de Nederlander de kwaaie pier.[/quote]

Naja, het heeft helemaal geen zin om met mensen zoals jij een discussie aan te gaan als dit want dit soort meningen komen voort uit jaren van starrigheid en xenofobie. Waar ik een hekel aan heb is dat er constant wordt gerefereerd aan minderheden. Die minderheden zijn even goed Nederlands als jij, en hebben evenveel recht op een fijne leefomgeving in Nederland als jij, en mogen dus even goed zeggen als ze ergens last van hebben als jij. Omdat jij toevallig van origine Hollands bent geeft jou niet het recht te zeggen dat mensen die Nederlands zijn maar een andere huidskleur of origine hebben niet mogen aangeven als zij ergens last van hebben. Het belangrijke in een samenleving is dat je rekening houdt met elkaar en dat je rekening houdt met onderlinge verschillen en elkaar respecteert. En ja, dan mag je elkaar best tegemoet komen. En dat jij geen afscheid kan nemen van je geliefde negerzoenen of jodenkoeken en jij dat echt belangrijker vindt dan iemands gevoelens, daar kan ik werkelijk niet inkomen.

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:03

Tallie1979 schreef:
Twist1991 schreef:

Welke veranderingen?

Altijd is er wel een minderheid die loopt te zeiken dat het niet goed is. En als de Nederlander zeikt dat hun gezeik nergens op slaat, is de Nederlander de kwaaie pier.

Afbeelding

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:06

Twist1991 schreef:
Citaat:

Het principe is vrijheid van religie. Tolerantie. En noem eens al die toegevingen, speciale gebouwen etc! Want ik kan niet bedenken wat die zijn.

Speciale gebouwen is simpel denk ik?
De vele en meestal enorme moskeeën, het offeren van dieren op een primitieve manier, grote delen van steden waar gewoonweg geen Nederlands meer wordt gesproken (en dit in een tweetalige of Vlaamse stad).
(ja ik woon in België)

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:06

Met de islamieten is, zeer bewust, het paard van Troje binnengehaald. Niemand zegt het, maar die multicul samenleving is het volk ook maar door de strot geduwd :r

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:08

Blue_Eyes schreef:
Ik heb die Sinterklaasliedjes eens doorgelezen. Ik moet zeggen dat ook ik sceptisch was, want ik vind het hele zwartepietengedoe ook wel een beetje gezanik. Maar weet je? Die liedjes zijn er ontzettend op vooruit gegaan. Ze zijn vooral aangepast qua dingen die ontzettend uit de tijd zijn (welk kind krijgt er nou nog 'een bromtol me-het een zweep erbij'?) en en passant zijn de verwijzingen naar 'knecht' er ook even uit gehaald. Ook zo'n concept waarvan kinderen echt geen idee meer hebben.

Mee eens. En ik vind het ook prima om Piet wat meer multi-culti te maken. Als er hele groepen dat graag willen.

En voor de mensen die dit hele grote veranderingen zijn....kom op zeg. Beetje flexibeler in het leven staan hoor anders krijg je het nog heel moeilijk in deze wereld vol veranderingen.
In een liedje van zwarte piet naar piet gaan noem ik niet eens een verandering. :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:09

Twist1991 schreef:
Naja, het heeft helemaal geen zin om met mensen zoals jij een discussie aan te gaan als dit want dit soort meningen komen voort uit jaren van starrigheid en xenofobie. Waar ik een hekel aan heb is dat er constant wordt gerefereerd aan minderheden. Die minderheden zijn even goed Nederlands als jij, en hebben evenveel recht op een fijne leefomgeving in Nederland als jij, en mogen dus even goed zeggen als ze ergens last van hebben als jij. Omdat jij toevallig van origine Hollands bent geeft jou niet het recht te zeggen dat mensen die Nederlands zijn maar een andere huidskleur of origine hebben niet mogen aangeven als zij ergens last van hebben. Het belangrijke in een samenleving is dat je rekening houdt met elkaar en dat je rekening houdt met onderlinge verschillen en elkaar respecteert. En ja, dan mag je elkaar best tegemoet komen. En dat jij geen afscheid kan nemen van je geliefde negerzoenen of jodenkoeken en jij dat echt belangrijker vindt dan iemands gevoelens, daar kan ik werkelijk niet inkomen.

Wil je echt geen zakdoekje? Het enige wat ik je kan vertellen, is dat de aannames die je doet compleet misplaatst zijn. Het is dat we hier op een openbaar forum zitten, anders had ik je gerust meer uitleg gegeven.

Het enige wat ik kan zeggen is dat een deel van mijn familie moslim is. En dat ik dol ben op mijn familie. En nog mooier: mijn familie denkt er exact hetzelfde over als ik.

En als we het over gevoelens hebben: jij dendert ook met de tact van een olifant over de meningen van anderen heen, dus je bent geen haar beter dan ik. :)

Geryon

Twist1991 schreef:
Jezus Christus...

Dit is waarom ik me schaam voor mijn mede nederlanders en waarom het hele idee dat nederlanders tolerant zijn volledig achterlijk is. Wat een racisme en islamofobie! Jullie hebben het over minderheden, moslims, meerderlanders!? Dit zijn gewoon Nederlanders met toevallig een andere achtergrond en een andere religie en als zij die willen uitoefenen moeten ze dat gewoon kunnen doen. En als Walibi hun tegemoet wil komen door een ruimte in te richten waar Moslims rustig kunnen bidden, wat is daar in hemelsnaam mis mee!? Ik kan niet begrijpen dat mensen zo extreem xenofoob zijn dat ze werkelijk bang zijn dat moslims Nederland overnemen wanneer er een gebedsruimte in een pretpark wordt ingericht. Wat zijn jullie allemaal schijterds en jullie moeten je schamen. Echt werkelijk waar, heb je weleens met een moslim gepraat?! Weet je uberhaubt wel wat de Islam inhoudt? Gatverdamme echt wat een verschrikkelijke reacties. Hier wordt ik gewoon verdrietig van

Het is juist andersom.

Waarom denk je dat nederlanders die wonen in de steden en dorpen waar de meeste moslims zitten, de minder tolerante nederlanders zijn? Die hebben wel wat vaker dan 'weleens' met een moslim gepraat, ze zijn er mee opgegroeid, weten er alles van.

En die ervaren zélf dat 'moslims nederland overnemen', dat al hun nederlandse winkeltjes worden vervangen door islamitische winkels, slagerijen overgaan op enkel halal vlees. Speeltuinen worden vervangen door moskeen of gratis voorzieningen voor moslims waar wij ons scheel aan betalen.

Ik leef op een weg waar het nu nog allemaal nederlands is, in tegenstelling tot de rest van het dorp gewoon mooi, fijn, ongevaarlijk en niet vol moslims en hun gebouwen. Maar ook daar komt weer verandering in. Een stuk dat TE KOOP stond, en die veel nederlanders van de weg wilden kopen, is GEGEVEN aan moslims, die daar, maar een paar honderd kilometer van mijn huis, dieren de keel door gaan snijden, in een slachterij die, jawel, ook aan hun GEGEVEN is. Het is afwachten op de rest.

Ik ben het zat! En ik ben het ook zát dat mensen die dit (gelukkig voor hun) NIET ervaren NIET willen weten dat het wél zo is ergens anders in Nederland. Ze noemen je racist en kijken de andere kant op, net als hierin dit topic. En dit is dan ook mijn laatste post.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 12-09-14 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Als ik sommige reacties lees is het helemaal niet zo'n slimme zet van Walibi.. Ik denk dat ze hier wel bezoekers mee gaan verliezen, of dat op weegt tegen de extra bezoekers die ze er door krijgen zal moeten blijken.

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:10

Aryana schreef:
Met de islamieten is, zeer bewust, het paard van Troje binnengehaald. Niemand zegt het, maar die multicul samenleving is het volk ook maar door de strot geduwd :r

Door de strot geduwd door de Nederlanders die bedacht hebben om gastarbeiders naar Nederland te halen. Mooier kan je het niet maken :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:14

ANightAway schreef:
Aryana schreef:

Door de strot geduwd door de Nederlanders die bedacht hebben om gastarbeiders naar Nederland te halen. Mooier kan je het niet maken :D

En die vervolgens zelf verspreiden over de hele wereld om daar bij te dragen aan multiculturele samenlevingen. Emigreren zou verboden moeten worden :roll:

Aryana; wat een afgunst in je bericht. Gadver.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:16

ALS dit topic een afspiegeling is van de nederlandse Maatschappij schaam Ik me toch wel een beetje voor het feit dat Ik nederlandse Ben.

Wat maakt het uit dat een pretpark een gebedsruimte inricht voor een geloof? Een christen bid voor het eten, ook ALS deze in een restaurant zit, Ik ALS niet gelovige stoor mij hier niet aan, dus waarom zou ik me storen ALS walibi een gebedsruimte inricht voor moslims, commercieel gezien vind Ik het zelfs een slimme zet van ze.

Op de rest wat hier bij gehaalt wordt wil Ik niet eens ingaan, behalve dat Ik in herhaling ga vallen dat Ik me toch wel schaam voor het feit dat Nederlanders zo kortzichtig zijn geworden.

Ik woon op een eiland met 150.000 inwoners en bij de laatste telling 84 nationaliteiten en weet Ik hoeveel verschillende geloven zonder dat er echt moeilijk over dingen gedaan worden. Waarom zou dit nu niet kunnen in een land met 16 million inwoners?

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:18

ANightAway schreef:
Aryana schreef:

Door de werkgevers idd, maar daar heeft het volk dus niets over te zeggen gehad en daar gaat het om. Het is toch te zot voor woorden wat hier allemaal binnenkomt?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:20

'Wat hier allemaal binnenkomt'? Heb je enig idee hoe streng de immigratieregels zijn?