Marit schreef:Ik snap de gedachtegang van Walibi volledig, maar ik vind dit echt idioot

Moet je eens proberen een Katholieke kerk in een pretpark in een islamitisch land neer te zetten. Nou, de wereld is te klein. Reken er maar op dat er geen eens discussie over mogelijk is. Maar het dan wel normaal vinden dat dat hier gebeurd.
Ik vind dat je ervoor mag zorgen dat iedereen zich hier thuis voelt, en hen vrij moet laten in het geloof, maar een pretpark is géén plek voor geloofsovertuigingen, come on.
Edit; Pretpark gebeuren even verduidelijkt 
Het katholieke geloof schrijft niet voor dat je 5x per dag bidt.
je spreekt nu aannames..
ik spreek uit ervaring dat men rekening hield met dat ik mogelijk christen was midden in strict moslim gebied en tijdens de ramadan..
zoals ik eerder al aangaf, ze vragen daar nog netjes of je een kerkdienst wilt bij wonen en bewegen dan hemel en aarde als het moet om dat mogelijk te maken..
en hier zitten we te mekkeren als ze om een klein plekje vragen om te mogen bidden.
vaak zijn dit nog inderdaad algemene gebedsruimtes ook en kun je daar als je behoefte hebt ook rustig Gaia gaan aanbidden en/of Wodan..
nu we toch over Wodan spreken..
Hoe denk je dat de oude germanen zich hebben gevoeld toen de christenen ineens een stempel op Nederland zette? Dus we kunnen wel leuk zeggen 'wij en zij'.. maar wij hebben ook met grof geweld ons geloof op de kaart gezet.. met nog wel grover geweld dan de moslims die hier nu wonen en een plekje vragen om te mogen bidden in een pretpark.. Nederland is niet van moslims, of van christenen of van athiesten, of van duivels aanbidders.. Het is van mensen, van nederlanders (ongeacht welke herkomst)..
als ik zo het nederlandse telefoonboek doorblader kom ik nog een hoop achternamen tegen die duiden op oud Rusisch bloed, en wat denk je van de vele zuid eurpeanen die hier ooit zijn komen wonen.. Jullie, degenee met donkere krullende haren, donkere ogen en veel te hoog temperament.. Dat mag dan wel 200 jaar geleden zijn gebeurd.. maar voor je begint of ons en wij.. de zuid europese invloeden zijn hier ook maar gewoon welkom geheten..
Nederlanders.. pff sorry, maar het grootste deel van Ons Hollands bloed, is Buitenlands.. Inclusief de gewoonten en gebruiken die 'we' meegenomen hebben.
als je dan echt van het wij en zij verhaal bent.. dan moet je alle geloofsovertuigingen eruit gooien iedere belijdenis verbieden.. en ja, ook de atheisten zijn niet veilig in deze.. want het wordt dan ook verplicht om Wodan weer te gaan aanbidden en vragen dat hij de hemel niet op ons neer laat storten..
maar wijzen met vingertjes omdat je toevallig al wat langer in Nederland woont en toevallig een christelijke of atheistische achtergrond hebt en daarom vind dat er geen plek is voor iemand die een ander geloof wil beleiden en daar een stukje ruimte voor vraagt.. vind ik best kortzichtig..
bij deze trek ik mij ook terug uit deze discussie, want ik wordt niet helemaal lekker van het ons, jullie, zullie, en wij. ik ben overigens keurig netjes blond haar blauwe ogen hollands glorie met een oerhollandse voor en achternaam en nog christen ook.. Maar tegenover de nieuwkomers van de laatste zo'n 100 jaar schaam ik mij af en toe dood dat ik tot 'wij' behoor in hun ogen en ik daarmee over 1 kam wordt geschoren met anderen hier.