Hond dood geschoten door politie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 08:44

aisie schreef:
Ik zie ook niet echt agressieve honden? Ik heb geen staffords maar herders maar als die iemand te pakken hebben dan gaat het wel anders en lopen ze niet voorbij. Maar ik zie het wellicht anders omdat ik zelf honden heb. Hier zou ik persoonlijk niet op geschoten hebben.

Zo zie ik het idd ook. De man van het gebeten hondje kon ze uit elkaar halen. Daarbij is hij gebeten (want dat gebeurt heel gemakkelijk als je twee honden uit elkaar haalt) maar niet verder aangevallen ofzo. Als die honden zo gevaarlijk waren voor mensen hadden ze dat wel gedaan lijkt mij.
Ik denk dat je als agent wel enige basis kennis van honden moet hebben en je eigen tekortkomingen moet kennen; als je doodsbang bent voor Staffs moet je niet op zo'n melding afgaan in je eentje. De politie heeft een speciale afdeling voor honden incidenten en die had er naartoe gemoeten lijkt mij.
Ik denk daarnaast ook dat er niet geschoten was als het een labrador of poedel was en die kunnen echt ook blaffend op je af komen rennen.
Als ik de man was van het hondje was ik not amused geweest dat die was aangevallen, maar ik zou geshockeerd zijn dat de hond die ik net van mijn hond zou hebben afgehaald vervolgens zou zijn doodgeschoten. Dat vind ik nogal extreem.

Bij dit hele verhaal wil ik de kanttekening plaatsen dat ik er niet bij was en alleen reageer op basis van de beschikbare informatie. En dat ik het spijtig vind dat het vaak wel de verkeerde types zijn die een Staff nemen waardoor ze de reputatie van dit ras in stand houden.

kohtje

Re: Hond dood geschoten door politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 08:54

Ik snap wel dat hij het risico niet genomen heeft om af te wachten wat die hond ging doen.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 08:56

Eigenlijk dacht ik dat dit alleen in amerika zou gebeuren.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:02

Ik snap die agent wel ik zou ook geschoten hebben..
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een dierenliefhebber 1e klas , maar als er 2 van die grote honden op me af komen met een niet al te vriendelijke bedoeling dan zou ik ook alles wat ik bij me had als afweer gebruikt hebben. Helaas vind ik dat hier voornamelijk de eigenaar van de honden schuldig aan is. Die is diegene die ervoor moet zorgen dat zijn honden niet losbreken , niet andere soortgenoten aanvallen en al helemaal geen mensen...
Een beetje een agent gaan afbranden omdat hij op een hond geschoten heeft dat baart me meer zorgen...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:04

Sja het is discutabel maar ik kan me wel indenken dat die agent heeft geschoten. De melding dat er twee agressieve honden los rennen wordt ook niet voor niks gemaakt. Bij twee vriendelijke honden proberen mensen die het zien vaak wel zelf de honden te vangen. Zo kwam mijn moeder laatst opeens thuis met twee grote honden die ook weggelopen waren. Je weet natuurlijk nooit Hoe het had gelopen als de ene hond niet geschoten was, maar ik ga er vanuit dat de agent vermoedde dat ze zo agressief waren dat hij ze misschien ook geen kans op ontsnappen mocht/kon geven stel voor dat ze de eerst volgende hond of voorbijganger weer werd gebeten dan had zeker niemand gesnapt waarom de agent niet schoot toen hij de kans had. Met de andere minder agressief tonende hond is ook niks gebeurd toch? Als je geen verstand hebt van honden en dan opeens na verhalen over agressie oog in oog komt te staan met een voor jouw idee aanvallende hond dan is het een kwestie van jezelf en omstanders in veiligheid brengen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:13

Als mensen die een stafford willen aanschaffen zich er nu eens van bewust worden dat je de hondagressie er niet kunt uittrainen en dat je die honden dus heel goed onder controle moet hebben, komen dit soort incidenten niet voor. Maar je hoort staffordmensen altijd zeggen: Hij kan zo leuk met andere hondjes spelen.....ja tot ze een jaar of anderhalf zijn en dan loopt het mis met het statussymbool, heeft de eigenaar ze niet meer in de hand, en dan krijg je dit soort ongelukken. En ipv dat de eigenaren de schuld bij zichzelf leggen, is degene die overlast heeft van de hond de pineut, of degene die de ellende moet oplossen, zoals deze politieagent...

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:16

Sjonguh waar slaat het op om die agent een stumper te noemen! Ik wil jullie wel eens zien in zo'n situatie na een melding van agressieve honden en je ziet ze op je afkomen. Je gaat op dat moment echt geen dogwhisperer uithangen. Voor hetzelfde geld liepen er kinderen of andere mensen bij. Dat de agent heeft moeten schieten om zich te verdedigen vind hij waarschijnlijk al erg genoeg en gezien de situatie moest hij snel een beslissing nemen. De verantwoordelijkheid ligt volgens mij toch nog steeds bij de baasjes en niet bij de politie!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:25

Naar filmpje... maar ik ga er maar even niet vanuit dat die agent een honden hatend onmens is, maar gewoon iemand die het beste probeert te doen in zo'n situatie.

Agenten die schieten kunnen een oliebol aan papieren, onderzoeken ed tegemoet zien, die doen dat niet zo maar even.

Die honden kwamen niet vriendelijk op hem af.

En hoezo was hij alleen? Links boven zie je toch nog iemand lopen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:27

aisie schreef:
Ik zie ook niet echt agressieve honden? Ik heb geen staffords maar herders maar als die iemand te pakken hebben dan gaat het wel anders en lopen ze niet voorbij. Maar ik zie het wellicht anders omdat ik zelf honden heb. Hier zou ik persoonlijk niet op geschoten hebben.

Nou als ik twee van dit soort honden op zo'n manier om me af had zien komen was ik (bij gebrek aan pistool) toch mooi gaan rennen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:29

Weet iemand waarom een leeuw, aap of tijger zijn begeleider aanvalt.
Dit gedrag is bij honden in mindere mate aanwezig maar is wel degelijk te herkennen
Bij de zg pitbullrassen is dit specifieke gedrag door fokken veel meer naar voren gekomen dan bij de niet vechtrassen. Beesten kunnen er niets aan doen, bazen wel en daar mankeert het aan.
Nooit of te nimmer verantwoordelijkheid nemen, daarom bestaan deze rassen helaas nog steeds.
Commentaren als dat doet ie van mij nooit verwijs je maar naar het rijk der fabelen.
Ga maar eens langs bij kinderen en/of volwassenen die met dit soort honden hebben kennisgemaakt en het overleefd(wat meestal niet zo is) hebben.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:33

loveskiara schreef:
Ik zit een beetje in twijfel of het juist was hoe het gegaan is. Natuurlijk verschrikkelijk voor het baasje dat ze een hond minder heeft, maar snap de angst van de agent ook wel. Meestal ook hoe groter/breder de hond, hoe meer angst zoiets opwekt. Zeker als een bepaald ras een bepaalde reputatie heeft.

Maar zoals eerder gezegd werd, de dichtstbijzijnde agent moet reageren op de oproep. Er moet zo snel mogelijk hulp zijn om mensen veiligheid te bieden, en verderop in het filmpje staat een 2e agent op afstand. Volgens mij rijden agenten ook nooit alleen in een auto rond. Lang niet alle agenten zullen weten hoe ze op zulke honden moeten reageren. De een heeft meer kennis van bijv. drugshandel en de ander dan weer van dieren.

Maar aan de andere kant. In mijn ogen hebben ze wel de verkeerde hond neergeschoten. De lichte rende volgens mij alleen maar mee. Die draaide wel later als eerste weer om, maar wilde volgens mij ook weer weglopen, voordat het derde schot gelost werd. De donkere had de aanval naar de agent ingezet. Maar goed, daar valt achteraf natuurlijk niks meer aan te veranderen, welke wel en niet neergeschoten had mogen worden.

Dat had ik idd ook gezien. Echter stopt het wel beide honden om mog iets te doen en Is dus voor dat specifieke moment het schot wat raak Was afdoende om de situatie weer veilig te maken.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:47

Billy schreef:
Als mensen die een stafford willen aanschaffen zich er nu eens van bewust worden dat je de hondagressie er niet kunt uittrainen en dat je die honden dus heel goed onder controle moet hebben, komen dit soort incidenten niet voor. Maar je hoort staffordmensen altijd zeggen: Hij kan zo leuk met andere hondjes spelen.....ja tot ze een jaar of anderhalf zijn en dan loopt het mis met het statussymbool, heeft de eigenaar ze niet meer in de hand, en dan krijg je dit soort ongelukken. En ipv dat de eigenaren de schuld bij zichzelf leggen, is degene die overlast heeft van de hond de pineut, of degene die de ellende moet oplossen, zoals deze politieagent...

Wat jij zegt klopt helemaal ken zat eigenaren waaronder zelfs mijn eigen schoonzoon die ook zo,n hond had in co own
Tot 4 keer toe een hond gegrepen ,waaronder een hond die als pupje altijd bij haar kwam en waar ze mee speelde
Pupje werd groter en ouder nu 2 jaar en opeens vanuit het niets pats boom staffordje hing in pitje
Hij was er zo klaar mee en heeft de fokster van de hond ook meteen verzocht de hond op te komen halen
Nu is hij zo angstig om zelfs al met mijn labrador te lopen :) Bang dat ze in gevecht raakt (wat niet gebeurd als een hnd lelijk doet tegen mijn ouwe bessie gaat ze weg )
Hij zegt nu ook eens maar nooit weer zo.n hond

En t ergste van alles is de fokster fokt leuk door met deze agressieve teef
Ze is in Nederland al verbannen uit de vereniging heeft al meerdere boete,s aan der reet hangen
Snap echt niet dat dit kan in Nederland
Laatst bijgewerkt door yentl2010 op 30-08-14 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:48

Sammy_xxs schreef:
Blue_Eyes schreef:
Een mens heeft voeten, een hond heeft poten. Die man ziet die twee honden op zich af komen en schrikt zich wezenloos. Niet zo vreemd dat hij struikelt.

Ja dus daarom weer mijn vraag...waarom gaat meneer de agent in zn eentje erop af? Om de held te spelen?
HIj is blijkbaar erg bang en weet niet hoe hij moet handelen.

De politie is meestal als eerste ter plaatse en moet er voor zorgen (of het nu een verkeersongeval is, vechtpartij of loslopende honden) dat omstanders veilig zijn en de situatie niet escaleert. Heeft niets met held spelen te maken, dat is gewoon taak van de politie.
Er had namelijk ook een spelend kind of ander dier (stel je voor dat jij daar nietsvermoedend aan komt rijden met je paard waarin ze zich vast proberen te bijten) langs kunnen komen, de taak van zo een politie agent is dus om te voorkomen dat er nog meer schade wordt aangericht....
En eerlijk gezegd, als je niet wilt dat je beesten wat overkomt, moet je ze bij je houden, of het nu hond of kat is....
Deze honden hadden ook aangereden kunnen worden omdat ze los liepen, dat zijn nou eenmaal risico's die je loopt wanneer je dieren niet aangelijnd zijn of je ze niet bij je kunt houden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:51

Lijkt me een hele logische reactie van de agent. De eigenaar zit natuurlijk al fout in de eerste plaats, wat doen die honden los :? En als zich losgerukt hebben (ik zie geen lijn oid verder) dan tsja, dat is het risico... Het blijft natuurlijk ontzettend sneu, maar als er twee van die honden op je af komen is dat best bedreigend.

Ik ben aangevallen door twee honden (overigens niet 'een van die rassen' ;) ), die leken ook speels en niet zozeer echt agressief (als in, gaan for the kill). Maar ze beten wél. Had ik toen een stok of iets om te schieten gehad, had ik het gebruikt ook. Vind honden hartstikke leuke dieren maar mijn eigen veiligheid gaat voor ;)
(Dieren zijn later in beslag genomen omdat ik niet de enige was die was gebeten. En ook van die honden werd gezegd 'doet 'ie nooit hoor, ze zijn hartstikke lief')
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 30-08-14 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:51

Morganlefay schreef:
Weet iemand waarom een leeuw, aap of tijger zijn begeleider aanvalt.
Dit gedrag is bij honden in mindere mate aanwezig maar is wel degelijk te herkennen
Bij de zg pitbullrassen is dit specifieke gedrag door fokken veel meer naar voren gekomen dan bij de niet vechtrassen. Beesten kunnen er niets aan doen, bazen wel en daar mankeert het aan.
Nooit of te nimmer verantwoordelijkheid nemen, daarom bestaan deze rassen helaas nog steeds.
Commentaren als dat doet ie van mij nooit verwijs je maar naar het rijk der fabelen.
Ga maar eens langs bij kinderen en/of volwassenen die met dit soort honden hebben kennisgemaakt en het overleefd(wat meestal niet zo is) hebben.

Sorry, maar ik vind dit nogal een overdreven reactie... Ik ken veel steffies, bullen pitten enz die echt super braaf zijn en geen vlieg kwaat doen. Ik ziet ze er ook tussen die niet genoeg onder appèl zijn, zeker. Maar ik heb nog nooit een bijincident meegenaakt wat fataal was. En jammer genoeg heb ik wel te vaak tussen vechtende honden gezeten omdat een of beide honden niet onder appèl was. En ja, daar heb ik ook mijn littekens aan overgehouden. Maar een fatasl incident? Nog nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:55

De andere hond hebben ze laten inslapen lees ik net.
Ik heb op de fb pagina van de eigenaar gekeken en sorry.. Maar daar staan dingen die niet kloppen volgens mij?
Ze zouden eerst de ene hond neergeschoten hebben en daarna nog de andere? Ik kan dat nergens terug vinden. En het waren goed opgevoede en afgetrainde honden die nog nooit een vlieg kwaad gedaan hadden. Toch hebben ze die hond aangevallen? Dat is geen geval van 'geen vlieg kwaad doen' lijkt mij.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:56

dees_daan schreef:
De andere hond hebben ze laten inslapen lees ik net.
Ik heb op de fb pagina van de eigenaar gekeken en sorry.. Maar daar staan dingen die niet kloppen volgens mij?
Ze zouden eerst de ene hond neergeschoten hebben en daarna nog de andere? Ik kan dat nergens terug vinden. En het waren goed opgevoede en afgetrainde honden die nog nooit een vlieg kwaad gedaan hadden. Toch hebben ze die hond aangevallen? Dat is geen geval van 'geen vlieg kwaad doen' lijkt mij.

Standaard reactie; 'maar dat doet hij anders nooooooit'.... 'mijn Fikkie is zo lief'.. Right. :D

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:58

Laten we het filmen, is tegenwoordig toch de eerste reactie van iedereen.
Dat snap ik dus echt nooit :)

Misschien had de agent anders kunnen reageren, maar ik snap zijn angstreactie wel. Geen idee hoe ik zou reageren :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:09

Heb het filmpje net zelf even bekeken. Als ik die agent was geweest had ik echt doodangsten uitgestaan, die honden komen echt niet vrolijk spelen. Snap de keuze heel goed en zolang we het hele verhaal niet kennen denk ik niet dat het op wat voor manier dan ook maar rechtvaardig is de agent voor allerlei dingen uit te maken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:14

Ik zie het zo: Hond komt met vaart op agent afrennen, met een agressieve houding. Agent schiet, hond schrikt en rent weg. Vervolgens pakt agent pistool en schiet nog een aantal keren.
Dat agent schiet om af te weren is in eerste instantie gelukt. Maar waarom dan verder schieten en dat beestje ergens raken dat ie het uitschreeuwt van de pijn dat snap ik niet. Hond liep nog niet eens de kant van de agent op. Zielig dit.

Ossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:22

Volledig terecht als je het filmpje ziet en als de agenten nu ook eens leren schieten, waren ze allebei dood.
Ben benieuwd wanneer de andere wordt ingeslapen.

Hoe sneu het ook is, maar dat is beter voor iedereen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:30

Filmpje zie ik ook niet perse een gerichte aanval, maar als jij naar een melding komt van agressieve honden die schade hebben gemaakt bij hond, mens en auto (? wtf), en er komen twee van die grote honden blaffend en opgefokt aanrennen, zou ik daar ook van schrikken en het zekere voor het onzekere nemen. Van een filmpje is het makkelijk praten achteraf; ziet er niet perse uit als een aanval. Daar op dat moment waarschijnlijk wel, en niet iedereen is dusdanig in de honden dat ze alle lichaamstaal en gedragingen van een hond kunnen zien en herkennen. Onterecht geschoten; achteraf misschien. Op dat moment vind ik het geen onterecht schot.

"Ze zijn zo lief", maar ondertussen hebben ze wel de buurt op stelten gezet en een andere hond aangevallen.... Tuurlijk.
Als ze zo braaf en opgevoed zijn. Waarom liepen ze niet braaf naast hun eigenaar? Had die ze niet direct bij zich geroepen en waren ze direct naar haar toegekomen? Of zaten ze niet gewoon braaf in de tuin?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:32

purny schreef:
Ik zie het zo: Hond komt met vaart op agent afrennen, met een agressieve houding. Agent schiet, hond schrikt en rent weg. Vervolgens pakt agent pistool en schiet nog een aantal keren.
Dat agent schiet om af te weren is in eerste instantie gelukt. Maar waarom dan verder schieten en dat beestje ergens raken dat ie het uitschreeuwt van de pijn dat snap ik niet. Hond liep nog niet eens de kant van de agent op. Zielig dit.

Best knap van je: De agent schiet en pakt dan z'n pistool....
Tot zover jouw observatievermogen....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:37

Tsjonge zeg, foute woordspeling. Agentje had geschoten beessie schrikt en rent de andere kant op en agentje blijkt dan nog maar eens een aantal keren te schieten. Dat vind ik niet kunnen.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:37

Ik zag een filmpje van die hond tegen komen toen die neergeschoten was, heel triest..

Verder ga ik er ook niet op in hoe de politie gehandeld heeft.