ALS Ice Bucket Challenge

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

44Myrthe44

Re: ALS Ice Bucket Challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:17

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... -ALS.dhtml

OPINIE Geven voor de verspreiding van malarianetten is 500 keer zo nuttig als geven voor ALS-medicatie, schrijft Kellie Liket, onderzoeker aan de Erasmus Universiteit.

Door per jaar 10 procent van het salaris weg te geven, kan een Nederlander zo'n dertig levens redden

© epa.
De 'ALS ice bucket challenge' in Thailand.
De 'ALS ice bucket challenge' staat symbool voor hedendaags geven. We vieren goede bedoelingen zonder dat we aandacht hebben voor de impact hiervan. We geven omdat ons gevraagd wordt te geven of omdat we mee willen doen met een hype. Maar denken we ook goed genoeg na over het doel waaraan wij geven en wat we daarmee bereiken?

Het succes van de ALS-campagnes geeft aan hoeveel mensen - onder wie Máxima die in de gracht sprong en Gates en Rutte die ijswater over hun hoofd dumpten - relatief onbewuste gevers zijn. Hun actie is (in dit geval) ingegeven door een hype. Geefonderzoek laat zien dat zij en de vele anderen die via hypes aan goede doelen geven, hun euro's waarschijnlijk niet nogmaals aan een ander goed doel zullen geven.

Grotere problemen dan ALS
Met deze euro's kan veel meer resultaat worden geboekt. Er zijn tal van ziektes die meer mensen raken dan ALS en die voor veel minder geld per persoon kunnen worden behandeld.

ALS is een verschrikkelijke ziekte waaraan in Nederland alleen al ieder jaar zo'n 500 mensen doodgaan. Dit is tragisch. Maar er zijn nog grotere problemen in de wereld. Jaarlijks krijgen 350- tot 500 miljoen mensen malaria en sterven een miljoen mensen aan die ziekte. In totaal sterven er ruim zes miljoen kinderen per jaar voordat zij vijf jaar oud zijn. De meeste van deze kinderlevens kunnen eenvoudig worden gered, als zij toegang hebben tot betaalbare interventies zoals vaccinaties en schoon water.

Zijn dan niet alle doelen even belangrijk om aan te geven? De suggestie alleen al maakt veel gevers boos. En toch, als je redeneert vanuit de impact die verschillende goede doelen hebben op de wereld, zijn alle goede doelen zeker niet gelijk. Vanuit dat perspectief zijn de verschillen zelfs enorm groot.

Om de gelijkheid van mensen te waarborgen, is het belangrijk dat we aandacht hebben en houden voor de verschillen tussen de goede doelen.
Uitwerking van onze gift
Als we de grote problemen in onze wereld willen oplossen, moeten we dit debat aangaan. Alle mensen zijn namelijk wel even belangrijk. Iedereen heeft een gelijk recht op een gelukkig leven. Wetende dat het geven aan sommige goede doelen een veel grotere hoeveelheid mensen kan helpen, kunnen we de uitwerking van onze gift niet over het hoofd zien. Om de gelijkheid van mensen te waarborgen, is het belangrijk dat we aandacht hebben en houden voor de verschillen tussen de goede doelen.

Maar zijn de verschillen tussen goede doelen dan echt zo groot? Over het algemeen hebben goede doelen in ontwikkelingslanden die zich richten op gezondheid zo'n tien tot honderd keer meer nut dan goede doelen die zich richten op nationale gezondheidsproblemen. Zo heeft geven voor de verspreiding van malarianetten zo'n 500 keer meer effect dan een donatie voor ALS-medicatie. Dit komt vooral doordat ALS-medicatie het leven van een patiënt met drie tot zes maanden verlengt, maar malarianetten voorkomen dat kinderen op jonge leeftijd sterven.

Emotionele keuze
Natuurlijk spelen er ook andere, emotionele elementen mee in onze geefkeuze. Onderzoek laat zien dat we vooral geven omdat iemand met een collectebus langskomt en ons vraagt om een donatie. Ook vinden we het belangrijk om ons in te kunnen leven in het slachtoffer, bijvoorbeeld doordat we iemand kennen met de ziekte waarvoor we geven.

Maar als we gezamenlijk proberen meer aandacht te hebben voor de impact van onze gift, creëren we een geweldige kans om de levens van duizenden mensen te verbeteren. En dit met relatief weinig effect op de eigen portemonnee. Door per jaar 10 procent van het salaris weg te geven, kan een Nederlander zo'n dertig levens redden. Maar dan moeten we ons niet laten leiden door hypes, maar door het effect dat onze donatie heeft op de levens van anderen.

Kellie Liket doet onderzoek naar goede doelenorganisaties aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:32

44Myrthe44 schreef:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... -ALS.dhtml

OPINIE Geven voor de verspreiding van malarianetten is 500 keer zo nuttig als geven voor ALS-medicatie, schrijft Kellie Liket, onderzoeker aan de Erasmus Universiteit.

Door per jaar 10 procent van het salaris weg te geven, kan een Nederlander zo'n dertig levens redden

© epa.
De 'ALS ice bucket challenge' in Thailand.
De 'ALS ice bucket challenge' staat symbool voor hedendaags geven. We vieren goede bedoelingen zonder dat we aandacht hebben voor de impact hiervan. We geven omdat ons gevraagd wordt te geven of omdat we mee willen doen met een hype. Maar denken we ook goed genoeg na over het doel waaraan wij geven en wat we daarmee bereiken?

Het succes van de ALS-campagnes geeft aan hoeveel mensen - onder wie Máxima die in de gracht sprong en Gates en Rutte die ijswater over hun hoofd dumpten - relatief onbewuste gevers zijn. Hun actie is (in dit geval) ingegeven door een hype. Geefonderzoek laat zien dat zij en de vele anderen die via hypes aan goede doelen geven, hun euro's waarschijnlijk niet nogmaals aan een ander goed doel zullen geven.

Grotere problemen dan ALS
Met deze euro's kan veel meer resultaat worden geboekt. Er zijn tal van ziektes die meer mensen raken dan ALS en die voor veel minder geld per persoon kunnen worden behandeld.

ALS is een verschrikkelijke ziekte waaraan in Nederland alleen al ieder jaar zo'n 500 mensen doodgaan. Dit is tragisch. Maar er zijn nog grotere problemen in de wereld. Jaarlijks krijgen 350- tot 500 miljoen mensen malaria en sterven een miljoen mensen aan die ziekte. In totaal sterven er ruim zes miljoen kinderen per jaar voordat zij vijf jaar oud zijn. De meeste van deze kinderlevens kunnen eenvoudig worden gered, als zij toegang hebben tot betaalbare interventies zoals vaccinaties en schoon water.

Zijn dan niet alle doelen even belangrijk om aan te geven? De suggestie alleen al maakt veel gevers boos. En toch, als je redeneert vanuit de impact die verschillende goede doelen hebben op de wereld, zijn alle goede doelen zeker niet gelijk. Vanuit dat perspectief zijn de verschillen zelfs enorm groot.

Om de gelijkheid van mensen te waarborgen, is het belangrijk dat we aandacht hebben en houden voor de verschillen tussen de goede doelen.
Uitwerking van onze gift
Als we de grote problemen in onze wereld willen oplossen, moeten we dit debat aangaan. Alle mensen zijn namelijk wel even belangrijk. Iedereen heeft een gelijk recht op een gelukkig leven. Wetende dat het geven aan sommige goede doelen een veel grotere hoeveelheid mensen kan helpen, kunnen we de uitwerking van onze gift niet over het hoofd zien. Om de gelijkheid van mensen te waarborgen, is het belangrijk dat we aandacht hebben en houden voor de verschillen tussen de goede doelen.

Maar zijn de verschillen tussen goede doelen dan echt zo groot? Over het algemeen hebben goede doelen in ontwikkelingslanden die zich richten op gezondheid zo'n tien tot honderd keer meer nut dan goede doelen die zich richten op nationale gezondheidsproblemen. Zo heeft geven voor de verspreiding van malarianetten zo'n 500 keer meer effect dan een donatie voor ALS-medicatie. Dit komt vooral doordat ALS-medicatie het leven van een patiënt met drie tot zes maanden verlengt, maar malarianetten voorkomen dat kinderen op jonge leeftijd sterven.

Emotionele keuze
Natuurlijk spelen er ook andere, emotionele elementen mee in onze geefkeuze. Onderzoek laat zien dat we vooral geven omdat iemand met een collectebus langskomt en ons vraagt om een donatie. Ook vinden we het belangrijk om ons in te kunnen leven in het slachtoffer, bijvoorbeeld doordat we iemand kennen met de ziekte waarvoor we geven.

Maar als we gezamenlijk proberen meer aandacht te hebben voor de impact van onze gift, creëren we een geweldige kans om de levens van duizenden mensen te verbeteren. En dit met relatief weinig effect op de eigen portemonnee. Door per jaar 10 procent van het salaris weg te geven, kan een Nederlander zo'n dertig levens redden. Maar dan moeten we ons niet laten leiden door hypes, maar door het effect dat onze donatie heeft op de levens van anderen.

Kellie Liket doet onderzoek naar goede doelenorganisaties aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

En hoelang zijn we al bezig met de ontwikkelingshulp in Afrika en wat komt ervan terecht??
Belachelijk dat ik als niet nadenkende medewerker aan een hype wordt neergezet, omdat ik ook vind dat mensen die doodgaan aan een relatief onbekende ziekte ook kans moeten hebben op een toekomst.

ik denk dat er ondanks de miljoenen eerder kans is op een medicijn dat ALS bestrijdt dat dat het eindelijk wat gaat worden in Afrika. Maar goed. Ik sponsor alsnog kinderen daar omdat ik vind dat IEDEREEN kans moet hebben op een leven of je nu ALS hebt of in Afrika geboren bent.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:40

Ook echt...het is voor 3-6 maanden...ehhmmm. het doel is juist dat ALS te stoppen is. En daar is geld voor nodig.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 23:14

Als ik genomineerd wordt komt er gewoon een lekkere emmer ijswater over mijn hasses heen! Doneren doe we al sinds dat we van de ziekte af weten...helaas is de kennis over de ziekte pas gekomen nadat mijn oom erdoor getroffen werd op 38-jarige leeftijd. Hij is er niet meer. Gestorven op zijn 44e. Een emmer ijswater brengt hem niet terug. Een emmer ijswater geneest geen mensen, maar die emmer ijswater bij mij bereikt weer 3 andere mensen, die op hun beurt weer 3 mensen bereiken etc, waardoor er vanzelf meer kennis over komt en donaties.

*pinkt even een traantje weg*
En ja, sommige filmpjes zijn ronduit hilarisch. Laat dat hilarisch zijn! Lachen is gezond! Hoe slopend het ook is, de ALS-patienten zullen ze met een glimlach kunnen kijken! Alleen al het feit dat er meer bekendheid over komt is super :)

Dit is mijn favoriet:

:D

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 23:35

Heb hier dus wel een dubbel gevoel bij. Prima dat er aandacht is voor een, voor sommige, onbekende ziekte en dat mensen hiervoor willen doneren. Op dit moment wordt het in mijn ogen wel te erg "opgedrongen" om mee te doen en gelukkig zie ik nu ook steeds meer mensen die laten weten wel te doneren maar niet te nomineren. Al dan niet met ijs over hun hoofd. In mijn ogen moet iedereen zelf weten óf, wat en waaraan en op welke manier gedoneerd wordt en niet noodgedwongen om er bij te horen oid.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:09

Eens..........wat een raar stuk.

Tuurlijk zijn er veel mensen en kinderen die onderdoor gaan aan malaria, maar zijn we daar inderdaad al niet jaren mee bezig? Als de politiek daar zich een beetje normaal gaat gedragen dan wordt het nog eens wat.

En wie zijn wij om een keuze te maken welke mensen moeten worden geholpen met welke ziekte? Iedereen verdient een kans. Moeten we dat laten bepalen door anderen?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:29

Ik vind het goed dat deze challenge er gekomen is, tot een bepaalde hoogte dan toch... In het begin is er heel veel gedoneerd en er zullen nu ook vast wel wat meer mensen weten wat ALS is, maar wat ik net weer las op FB... "Hey ik ben genomineerd om de icebucked challenge te doen door ***.. en hier is em
Hierbij nomineer ik : *** , *** en *** veeel succes als jullie het niet doen binnen de 48 uur moeten jullie me bij de mc donalds trakteren voor minimaal 10 euro"

|o |o Daar draait het toch zeker helemaal niet om!? Het is nu ook in een keer nog maar de 'ice bucket' challenge geworden, waar is de ALS naartoe? Het is nu al helemaal uit zijn context getrokken en ik denk dat het toch zeker een deel mensen zal kwetsen...

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:43

Hoeveel mensen die hier zeuren over "verspild water" spoelen tig X per dag hun toilet door met gezuiverd water wat ook drinkbaar was geweest ??
Zoals ze nu allerlei groenten en fruit vernietigen omdat het niet geëxporteerd wordt, mag voor mij een tomaten gevecht gehouden worden ten behoeve van de wetenschappers die onderzoek doen naar MS om maar een ander voorbeeld te noemen van omgang met etenswaren.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:48

Mocht ik zelf genomineerd worden kan ik helaas niet meedoen hier aan in verband met het feit dat ik zelf een nier-blaas patient ben en mijn blaas ernstig verkrampt van heel koud water...

Met als gevolg dat ik een paar dagen bijna niets kan...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:03

Hier staan wel een paar goede -onderbouwde- redenen genoemd tégen de challenge:
http://www.metronieuws.nl/nieuws/7-rede ... UshVmLuoA/

Ik vind het zelf -in den beginne- een super initiatief om meer awareness en aandacht voor de ziekte te krijgen. En elke donatie is natuurlijk meegenomen! Maar 23 miljoen is echt héél veel geld, ik denk dat een deel van dat geld misschien beter besteed kan worden aan ziektes die jaarlijks meer levens eisen. Niet dat er geen onderzoek gedaan moet worden naar ALS, maar first things first lijkt mij!

Afbeelding

Dan zie je maar weer hoe krom de mens in elkaar zit! En dan nog niet gesproken over Malaria! Die is niet opgenomen in deze grafiek.

Zoals ik al zei: in den beginne: goed initiatief. Maar het doel is nu (meer dan) bereikt. Nu wordt het echt uit verband gerukt(voorbeeld van het trakteren op Mcdonalds ipv doneren bijvoorbeeld) en is het gewoon maar 'weer' een nieuwe hype. Jammer!

Ook weer van die mensen die niet goed nadenken...
http://www.powned.tv/nieuws/raar/2014/0 ... t_vli.html

Iedereen snapt toch dat dat niet goed afloopt?
Ook niet iedereen kan tegen plotseling (ijs)koud water. Als je een zwak hart hebt, of andere klachten, zou ik dit echt niet riskeren. Mensen snappen niet wat voor een impact dat heeft op je lichaam! Het kan anders aflopen dan zomaar een 'lolletje'....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:22

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:15

ynskek schreef:
Mocht ik zelf genomineerd worden kan ik helaas niet meedoen hier aan in verband met het feit dat ik zelf een nier-blaas patient ben en mijn blaas ernstig verkrampt van heel koud water...

Met als gevolg dat ik een paar dagen bijna niets kan...

wie ziet er nu of het koud is? :')

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:24

ik heb vorig weekend ook die emmer ijskoud water over me hoofsd gedumpt, maar ook na mijn eigen bijdracht ook wat gedoneert aan ALS .., enige wat k er nu aan over heb gehouden is veel schik en een verkoudheid. maar hey, isvoor een goed doel

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:34

Cyella schreef:

Ik vind het zelf -in den beginne- een super initiatief om meer awareness en aandacht voor de ziekte te krijgen. En elke donatie is natuurlijk meegenomen! Maar 23 miljoen is echt héél veel geld, ik denk dat een deel van dat geld misschien beter besteed kan worden aan ziektes die jaarlijks meer levens eisen. Niet dat er geen onderzoek gedaan moet worden naar ALS, maar first things first lijkt mij!

[ Afbeelding ]

Dan zie je maar weer hoe krom de mens in elkaar zit! En dan nog niet gesproken over Malaria! Die is niet opgenomen in deze grafiek.

Zoals ik al zei: in den beginne: goed initiatief. Maar het doel is nu (meer dan) bereikt. Nu wordt het echt uit verband gerukt(voorbeeld van het trakteren op Mcdonalds ipv doneren bijvoorbeeld) en is het gewoon maar 'weer' een nieuwe hype. Jammer!

Ook niet iedereen kan tegen plotseling (ijs)koud water. Als je een zwak hart hebt, of andere klachten, zou ik dit echt niet riskeren. Mensen snappen niet wat voor een impact dat heeft op je lichaam! Het kan anders aflopen dan zomaar een 'lolletje'....

first things first?? Ik ben blij dat niet iedereen er zo over denkt zeg. Mensen maken massaal geld over, maar wie zegt dat ze stoppen met andere goede doelen steunen. Om het maar niet te hebben over de ingewikkeldheid op het gebied van de problemen in Afrika. Dat heeft niet alleen maar met de medicijnen van doen hoor, maar meer met wat daar gewoon mogelijk is en niet.

Zeg jij het even tegen mensen met Kanker, ALS, MS enz...Sorry jongens, maar eerst moet de malaria, dan de aids en dan zijn jullie aan de beurt. :7

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:14

Die pointless filmpjes van mensen die denken dat dit gewoon weer een of ander nutteloos nominatiespelletje is hoeven van mij ook niet zo, doneren is het uiteindelijk het belangrijkst!

Echter vind ik dit toch echt wel echt heeeeel schattig en dapper:

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:45

Nessah: op zich snap ik echt je punt.
Anderzijds vragen er al zoveel stichtingen op een vind ik negatieve manier aandacht voor hun zaak dat ik dit wel weer wat anders vind, iets wat mij dan in eerste instantie niet ergert.
Want het zijn er zo ontzettend veel, die allemaal die ene euro willen hebben!

Zelf heb ik iets vrij onbekends, waar ik welliswaar door expirimentele behandeling nu niet meer aan onderdoor ga, maar ik weet veel mensen die dagelijks ondragelijk lijden.
En dan praat ik echt over bedlegerig, 24 uur per dag pijn, geen licht en geluid verdragen, geen film kunnen kijken, niet meer kunnen lopen en dat soort toeren en je 24/7 hondsberoerd voelen.
En dan heb je het over Lyme, iets wat ze tot voor kort zelfs ontkenden dat de chronische vorm bestond, waarvan je elke cent voor een op-hoop-van-zegen-behandeling zelf kunt dokken als je pech hebt.
Waar ze van denken dat het ALS, Parkinson, MS, onder andere allemaal nabootst of er vermoedelijk zelfs een rol in speelt nav tests voor Lyme bij patienten.
Het enige is hun mazzel dat hun hart vaak niet stopt, wat bij ALS wel zo is.
Als er morgen een actie bedacht word om Lyme op een vergelijkbare manier in de aandacht te zetten doe ik zeker weten mee, hoe meer mensen kennis hebben en doneren hoe beter!
Mijn doelgroep zou hier denk ik een ontzettende opkikker van krijgen, en ik ook ondanks de mensen die dit jaar ten onder zijn gegaan aan de ziekte wat elke keer hard inslaat in deze wereld.
Het geeft namelijk hoop voor veel anderen die wel nog heel hard achteruit gaan.

Het mag dan om een andere aandoening gaan, elke ziekte is waardeloos maar ik hoop dat je snapt waarom ik het wel een goede actie vind. :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:43

gekvanfleur schreef:
Cyella schreef:

[ Afbeelding ]

first things first?? Ik ben blij dat niet iedereen er zo over denkt zeg. Mensen maken massaal geld over, maar wie zegt dat ze stoppen met andere goede doelen steunen. Om het maar niet te hebben over de ingewikkeldheid op het gebied van de problemen in Afrika. Dat heeft niet alleen maar met de medicijnen van doen hoor, maar meer met wat daar gewoon mogelijk is en niet.

Zeg jij het even tegen mensen met Kanker, ALS, MS enz...Sorry jongens, maar eerst moet de malaria, dan de aids en dan zijn jullie aan de beurt. :7

Hahaha, waar slaat dat op? Je weet ook dat ik dat niet zo bedoelde, zo staat het er ook niet. En daar ging mijn reactie niet eens over, dat was een van mijn argumenten. Ik snap ook wel dat er tegelijkertijd nog gedoneerd en onderzocht kan worden bij meerdere doelen, dat was mijn argument -nogmaals- ook niet. Wat er wel staat is dat ALS niet eens weet wat ze met dat geld moeten doen, dat is genoeg voor jaren lang onderzoek. En gezien de loop van ALS, zal dit minder gecompliceerd zijn dan bijvoorbeeld kanker onderzoek(er zijn veel meer soorten kanker die allemaal apart onderzoek nodig hebben). Daardoor is er ook minder geld voor ALS nodig. Het grootste gedeelte van Nederland sterft aan kanker en hart en vaat ziekten, lijkt me dat zij dan ook wel iets van dat geld kunnen gebruiken.

Dat, samen met Malaria en HIV wereldwijd natuurlijk. Meer dan dat was mijn punt niet, maar goed.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:08

Als ik genomineerd word, ga ik niet mee doen. Vind het gewoon een hype worden. En de meesten gebruiken niet eens ijskoud water. Plus het feit dat het meeste geld toch weer naar de hoge heren van de stichting gaan, zoals gewoonlijk bij alle stichtingen.

Ik like de filmpjes niet eens meer op facebook. Heb dan ook het artikel wat op deze pagina werd gezet, gedeeld. En er bij gezet welke redenen voor mij gelden.

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:15

Stort gewoon geld op de rekening http://www.als.nl/wat-kunt-u-doen/doneren/
Daar hebben ze meer aan dan een filmpje met ijswater. (geeft wel aandacht voor ALS)
Je kunt ook 3 euro overmaken door SMS "ALS" naar 4333.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:39

Veel mensen weten ook niet hoe de bucket challenge is ontstaan. Dit is bedacht door een amerikaan die een vriend had die aan ALS leed. Hij bedacht dit en het resultaat is bekend.
Waarom ijskoud water, omdat dit de spieren (kortdurend) verlamd wat bij ALS patienten blijvend is. ALs je meedoet doneer je 10 euro aan de stichting. DOe je niet mee Doneer je 75 euro.
Mensen die niet meedoen moeten ook gerespecteerd worden dat is eigen keus en nergens om maar eigen gezondheid gaat wel voor.
Je kan inderdaad alleen geld doneren maar dan worden er geen mensen genomineerd en verpreid de kennis zich dus niet.
Nog enkele redenen om wel water over je heen te gooien:
http://www.geschrevenreserve.nl/ook-al- ... ter-water/

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:36

Ok ik zal wel weer de azijnpisser nu zijn, maar ik vind die hele als ice bucket challenge 1 grote egotripperij. Hoeveel van de deelnemers weten wat ALS echt is? En waarom niet een challenge organiseren waarbij iedereen een bedrag doneert? Omdat je dan niet zo'n leuk filmpje kan maken met zo'n hoog 'kijk mij eens' gehalte. Om nog maar te zwijgen over de modellen die de icebucket challenge gebruiken om een bikini lijf te showen. Het heeft niks met het helpen van anderen te maken of iets willen betekenen voor anderen. Ik ga er echt van over mijn nek.

Ben ik nu de enige die er zo over denkt?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:43

Ik doe normaal niet aan die nominatie onzin mee maar dit keer heb ik het wel gedaan. Ik heb ook die emmer over m'n kop gegoten. Ik heb ook gedoneerd. Ik heb dit jaar ruim drie maanden in een revalidatiecentrum gelegen vanwege een gebroken rug. Ik heb daar veel mensen met ALS ontmoet. Het is een verschrikkelijke ziekte.

De mensen die principieel niet mee doen moeten dat natuurlijk zelf weten maar vaak zijn dit wel de mensen die het hardste roepen als ze met de ziekte geconfronteerd worden.

Ik doneer overigens aan genoeg andere doelen ook.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:12

Vond ik wel het delen waard

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:15

Ik las gisteren iets van Of je gooit water over je hoofd OF je doneert..
Gaat de verkeerde kant op denk ik..

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:16

Ik vind het een leuke actie, het punt door delen en nomineren, trek je weer andere mensen die gaan nomineren. Ookal moet ik wel zeggen dat sommige te ver gaan. Die bouwen er een complete show omheen en maken zowat een filmpje van 10 minuten om een ander te overtreffen qua orginaliteit. Dat vind ik helaas wat te veel. Maarja daarnaast, als ze maar doneren!