Mensen worden steeds asocialer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mensen worden steeds asocialer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:14

Haha dit is al jaaaaren zo in Gouda, hoe het wettelijk zit geen idee, ben geen jurist... maar vaak zat dat mensen hiervoor staande worden gehouden in Gouda.
(alle regels trouwens!)

Vraag me wel af hoe dit buiten Gouda is.

Ik vind het niet meer dan normaal!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:17

NikkiTazz schreef:
Haha dit is al jaaaaren zo in Gouda, hoe het wettelijk zit geen idee, ben geen jurist... maar vaak zat dat mensen hiervoor staande worden gehouden in Gouda.
(alle regels trouwens!)

Ik ga me er eens in verdiepen, lijkt me onmogelijk dat dit allemaal geldige wetten zijn, al is iedere regel uiteindelijk herleidbaar naar een bestaande wet.

Hier in Culemborg hebben we ook een paar van zulke regels, zo mag er niets gefietst worden onder de stadspoort. Vreemd genoeg houden enkel ouderen zich hier nog aan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:19

Ik ben benieuwd, zou je me op de hoogte willen houden?

Wat TS betreft, ik zou nog veel heftiger dan jij gereageerd hebben!
Je hebt het netjes opgelost!

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:56

Ik vind niet dat mensen steeds asocialer worden. 20 jaar geleden gebeurde dit ook. Wel vind ik dat je beleefd had moeten blijven. Altijd correct en duidelijk blijven siert de mens. Je had niet mogen beginnen over dat ze Nederlands had moeten praten. Dat is namelijk onzin. Al kan ik je reactie wel begrijpen en ik dit vroeger misschien wel net zo had gereageerd. Maar om te zeggen dat mensen vroeger netter reageerde wat onzin. Ook kan ik niet zeggen dat dit aan buitenlanders gerelateerd is. Misschien aan sociale klasse. Hoewel ik heb een meneer de rechter ook eens behoorlijk asociaal te keer horen gaan na dat hij iets had gestolen (hij was bleek later kleptomaan).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:57

Koekeroekus schreef:
Ik vind het niet asosiaal. Sterker nog, ik doe het zelf ook alleen met collega's . Werk bij een bedrijf waar ik een van de weinige Hollanders ben meestal en er is ook gewoon regel dat er Nederlands gepraat moet worden. Als ze onderling toch gaan banketstaaf ga ik altijd in het Chinees mee brabbelen :') werkt perfect, is het zo over. Je woont in Nederland dus je kunt ook prima Nederlands banketstaaf.

Had je bij ons al pech, als jij als 'Hollander' besluit in Limburg te komen wonen moet je niet van ons verwachten dat wij continu NL spreken als jij in de buurt bent. Wij doen dat dan ook niet, wij spreken Limburgs onderling en als ik tegen jou zou praten spreek ik wel NL. Je leert Limburgs vanzelf verstaan. En geloof me we hebben heel veel import Limbo's. :')

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:59

NikkiTazz schreef:
(alle regels trouwens!)

In Gouda zullen doorgaans dan ook niet heel veel toeristen komen. Ik begrijp de regel wel, maar daar kan natuurlijk nooit aan vast gehouden worden. Er zijn ook vakantieganger en zakenmensen die doorgaans geen NL spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:06

Gouda is een grote toeristenstad ivm de kaas en stroopwafels etc... Hier lopen meer toeristen, als plaatsgenoten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:08

KimD schreef:
Koekeroekus schreef:
Ik vind het niet asosiaal. Sterker nog, ik doe het zelf ook alleen met collega's . Werk bij een bedrijf waar ik een van de weinige Hollanders ben meestal en er is ook gewoon regel dat er Nederlands gepraat moet worden. Als ze onderling toch gaan banketstaaf ga ik altijd in het Chinees mee brabbelen :') werkt perfect, is het zo over. Je woont in Nederland dus je kunt ook prima Nederlands banketstaaf.

Had je bij ons al pech, als jij als 'Hollander' besluit in Limburg te komen wonen moet je niet van ons verwachten dat wij continu NL spreken als jij in de buurt bent. Wij doen dat dan ook niet, wij spreken Limburgs onderling en als ik tegen jou zou praten spreek ik wel NL. Je leert Limburgs vanzelf verstaan. En geloof me we hebben heel veel import Limbo's. :')

Dat is eigenlijk best asociaal (en ja, dat vind ik van Friezen ook). Hier in Drenthe spreek ik ook gewoon Nederlands, terwijl ik prima Drents kan. Maar lange niet iedereen begrijpt het, dus tjah....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:26

Ailill schreef:
NikkiTazz schreef:
(alle regels trouwens!)

Ik ga me er eens in verdiepen, lijkt me onmogelijk dat dit allemaal geldige wetten zijn, al is iedere regel uiteindelijk herleidbaar naar een bestaande wet.

Hier in Culemborg hebben we ook een paar van zulke regels, zo mag er niets gefietst worden onder de stadspoort. Vreemd genoeg houden enkel ouderen zich hier nog aan ;)

Tja, met een juiste opvoeding zouden alle mensen in Nederland aan deze regels voldoen, helaas, de werkelijkheid wijst anders uit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:33

Opvoeding.. ach..Denk niet dat ’t altijd aan ligt. ik fietste vroeger ook de binnenstad gewoon zo in. Was mij heel goed verteld dat dat eigenlijk niet mag de bedoeling is en je op kruispunt x moet afstappen, maar ja.. :+ Anders moet je zoooooooo’n end lopen. En ’s winters was er toch geen kip, alleen ’s zomers was het soms echt niet te doen.

We weten ook allemaal dat je je aan de snelheid moet houden op de snelweg, maar ja ..30 of 50 binnen de bebouwde kom.. Is wel traag hoor. En 80 of 100 mwah.. rijdt toch verder niemand.. overzichtelijke weg.. gewoon doortuffen :) Is gewoon een menselijke eigenschap. Soms werkt in je voordeel, soms in je nadeel.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:34

NikkiTazz schreef:
De 10 gouden stadsregels van Gouda waar de burgers van Gouda voor hebben gekozen, zijn:
Wat je stuk maakt, moet je zelf betalen.
Gebruik geen geweld
Ruim je afval zelf op
Intimiderend rondhangen is a-sociaal
Spreek Nederlands, dan begrijpen we elkaar
Respecteer elkaar altijd
Hard rijden is bloedlink, dus doe normaal
Ouders voeden zelf hun kinderen op
Pest, plaag en discrimineer niet
Agenten zijn er voor ons allemaal, respect graag.

Bron: http://www.christenunie.nl/k/nl/news/vi ... gouda.html

Duidelijk zat wat de inhoud is toch?

Met alle respect, maar ik vind dit meer een op een lijstje met klassenregels lijken, een aantal van de regels vind ik erg kinderlijk overkomen. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik het onzinnige regels vind, integendeel.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:45

NikkiTazz, het ergste is dat schijnbaar zulke regels nodig zijn...

Hier in Assen wil je niet zien hoe de waterplas eruit ziet na een dagje mooi weer. Wat een rommel :n Is ons bootcamp terrein dus wij zijn wel eens aan het opruimen geweest aan het einde van de training. Was er tenminste en stuk van 30 bij 30 iets schoner...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:45

Ze mogen dan wel kinderlijk overkomen, het zijn blijkbaar wel dingen waar men zich in Gouda aan ergerde.. En in Gouda wonen echt niet alleen maar kinderen. Blijkbaar is het nodig deze lijst op te stellen, omdat de volwassenen dit veroorzaken. :P

Als de sociale controle gelijk en groot zou zijn zou het wellicht helemaal niet nodig zijn. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:55

Ik woon hier al 24 jaar, en ik kan zeggen dat dit geen fijne stad is om te wonen.
Alhoewel, je hebt goede wijken, waar ik ook in woon, en de binnenstad is ook nog te doen.
Deze regels zijn opgemaakt omdat er genoeg "figuren" (die jullie vaak in de media gezien hebben) geen normen en waarden kennen. Helaas.

Het is dus zeker nodig om deze regels te hebben en te handhaven.
Naar mijn weten gebeurt dit echt nog veel te weinig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:07

Mijn broer ging ooit naar een woning kijken in Gouda. Was nog geen 2 minuten binnen, autoraam ingeslagen. Politie wilde het niet eens registreren of aangifte mogenlijk maken, gebeurde te vaak.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:09

Sizzle schreef:
Mijn broer ging ooit naar een woning kijken in Gouda. Was nog geen 2 minuten binnen, autoraam ingeslagen. Politie wilde het niet eens registreren of aangifte mogenlijk maken, gebeurde te vaak.

Vriendin van mij woont in Gouda (vlakbij het centrum, achter de Lidl zo'n beetje) en daar nooit problemen. Maar dat is denk ik in elke stad zo... In Assen heb je ook delen waar je niet wil zitten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:09

Klinkt inderdaad bekend.

Ik ben hier opgegroeid dus ben er ook "gewend" mee geraakt. Ik zie het dus ook als een hele mooie geweldige stad.
Zolang je maar niet in het donker alleen buiten loopt, is het best te doen!

Jammer dat het zo moet... en jammer dat velen de regels niet begrijpen.

Ik snap dus ook als geen ander dat het heel vervelend is als er niet Nederlands gesproken word.
Is echt een groot irritatie punt. En dan heb ik het niet over toeristen etc...

Je houd in elke stad inderdaad wel delen wat niet zo fijn is... maar Gouda staat hier een beetje te bekend om en komt ook te vaak in de media hierdoor.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:16

TS. Ik ben het met jouw stelling volledig eens. Het gaat er niet eens om uit welk land mensen komen, maar überhaupt worden mensen gewoon asocialer!

Mijn voorbeeld.. Ik woon in een appartementencomplex met 4 woningen, alleen onder ons zit de apotheek en de rest van een gezondheidscentrum. Ik kom aan met mijn auto, parkeer deze en zie bij de ingang van de apotheek een meneer staan (apotheek was net gesloten). Hij staat met zijn rug naar me toe. Om jullie even een beeld te geven, mooi maatpak, dure schoenen aan, dikke Mercedes onder zijn bips. Ik loop richting de ingang en zie dat die kerel gewoon serieus staat te pissen. BAH! Ik schraap wat luid mijn keel en vraag hem wat hem in Godsnaam bezielt en of hij dat niet even lekker elders kan doen. Hij begint me uit te lachen, ritst rustig dicht en zei dat 'hij zo nodig moest'. Waarop mijn volume omhoog ging en ik hem een 'enorme asociale kwal' noemde en nog meer van dat soort woorden.. Zijn antwoord, een dikke middelvinger en nog steeds die walgelijke grijns.

BAH! Dus ja, mensen worden echt wel asocialer!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:27

Omdat er een vent tegen een gevel aan pist..?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:28

NikkiTazz schreef:
Ik ben benieuwd, zou je me op de hoogte willen houden?

Wat TS betreft, ik zou nog veel heftiger dan jij gereageerd hebben!
Je hebt het netjes opgelost!

Vind ik ook, mensen zonder scrupules. Respect voor andermans broodwinning is ver zoek. Zoiets doe je niet, punt. En het gedrag is al helemaal een teken van onrespectvol omgaan met je medemens.
Blank, zwart, anderstalig heeft er niks mee te maken. TS is nog héél braaf geweest, ik zou gekookt hebben denk ik, en dan heb je achteraf nog het werk om alle etiketten terug netjes te maken -O-

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:30

Fijn Lilskie dat je zo reageerde, de meesten lopen gewoon door hahaha, die stond mooi voor "l*l"

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:33

Nou dat betwijfel ik.. := Weet je wat wel gewerkt had.. Per ongeluk tegen 'm aanlopen en zeggen oh oeps sorry, ik keek niet goed uit!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:36

Hahahaha, ja dat had ook gekund. Goh, ben zo jaloers op mensen die dat zouden durven.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:45

Sammie schreef:
Omdat er een vent tegen een gevel aan pist..?

Ik begrijp dat jij het niet aso vind. Ik wel. Gelukkig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:47

Lilskie, ik denk eerder dat Sammie bedoelt dat je op basis van 1 situatie geen conclusies kunt trekken over of het meer wordt of niet.