Nederlanders kunnen wat leren van andere landen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:51

Marie111 schreef:
pandour4evuh schreef:
Waar ik me erg aan kan ergeren is roltrap gedrag
Gewoon midden op de roltrap gaan staan om vooral niemand erlangs te laten gaan.

Oh?? Daar heb dus nog nooit van gehoord. Ik sta dus ook - aan de verkeerde kant - stil op een roltrap. Ik zal iemand die er op loopt er natuurlijk wel langs laten.

Van wie had ik dat moeten leren? Niet van mijn ouders, want die weten het ook niet.

Trouwens het loopt immers helemaal niet lekker op een roltrap? Treden zijn veel te hoog.

Maar nu ik dit weet er proberen rekening mee te houden, weer wat geleerd.

ik had ook géén idee, nu ben ik ook al in geen jaren in een zo grote stad geweest dat er roltrappen zijn en op Schiphol kom ik ook al nooit. Vroeger liep er niemand op een roltrap, dus hoe zou ik zoiets nou moeten weten???

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:00

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:00

Wat ik wel vind is dat men hier wel naar de toiletten mag kijken. Als ik ergens in het buitenland kom hoef ik niks te betalen voor het toilet. Ga ik in nederland ergens naar de wc dan moet ik soms zelfs als ik nog een consumptie heb genuttigd 40 cent betalen voor het gebruik van de wc.. hallo, dat vind ik niet kunnen.. ik wil gerust iets meer betalen voor mijn broodje als ik maar gratis gebruik kan maken van de wc.

En bumperklevers heb ik al helemaal een hekel aan. Ik ben zo'n iemand die netjes de snelheid op de snelweg rijd, soms 100 want dat is zuiniger voor mijn auto. Moet ik dan harder gaan rijden omdat een of andere sukkel mij op loopt te jagen, nou nee hoor... maar ik begin me af te vragen hoe sommige mensen een rijbewijs hebben kunnen halen, vast bij de container gevonden.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:11

Quebelle schreef:
Ik ben Brits/Belgisch :j Ik vind ook dat Belgen minder...toegankelijk zijn? Ik vind dat Belgen qua mentaliteit veel bedeesder en individualistischer zijn dan bevoorbeeld Britten of Nederlanders.
Wat wel onvriendelijk kan overkomen naar buitenlanders toe.

Zou dat het zijn?
Het is dat wij met de boot op weg naar Engeland Belgische en Franse havens aan moeten doen, want jeetje, wat zijn de Belgen en Fransen bot, onbeschoft en onbeleefd. Ik ben elk jaar weer verbaasd.

En dan kom je in Engeland en dat is echt een wereld van verschil. Mensen die je groeten op straat (huh?), de tijd nemen om een praatje te maken midden op straat of in een restaurant. Een verademing.

En ja natuurlijk ben je er slechts op vakantie, dus in hoeverre kun je iets zinvols zeggen over de inwoners van een land? En ook in Engeland heb je af en toe een rotte appel ertussen zitten. Maar wij zijn elk jaar maar weer blij als we Frankrijk en Belgie hebben gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:18

purny schreef:
Wat ik wel vind is dat men hier wel naar de toiletten mag kijken. Als ik ergens in het buitenland kom hoef ik niks te betalen voor het toilet. Ga ik in nederland ergens naar de wc dan moet ik soms zelfs als ik nog een consumptie heb genuttigd 40 cent betalen voor het gebruik van de wc.. hallo, dat vind ik niet kunnen.. ik wil gerust iets meer betalen voor mijn broodje als ik maar gratis gebruik kan maken van de wc.

Eh, voor zover ik me kan herinneren is het bij vrijwel elk land dat je moet betalen om naar de wc te gaan? :Y) Zeker op tankstations etc. die allemaal langs de snelweg liggen. De meeste mensen gaan namelijk naar binnen voor de wc, níét perse om iets te kopen.

purny

Re: Nederlanders kunnen wat leren van andere landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:21

Zelfs als je al iets hebt genuttigd moet je nog betalen. Dat vind ik een belachelijke regel, terwijl in Amerika of ergens anders je niets hoeft te betalen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:23

purny schreef:
Zelfs als je al iets hebt genuttigd moet je nog betalen. Dat vind ik een belachelijke regel, terwijl in Amerika of ergens anders je niets hoeft te betalen.

Inderdaad, tegenwoordig moet je in sommige restaurants zelfs betalen.
Of bij de quick is het ook 35 cent, of je er eet of niet -O-

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:24

Olympia96 schreef:
Quebelle schreef:
Ik ben Brits/Belgisch :j Ik vind ook dat Belgen minder...toegankelijk zijn? Ik vind dat Belgen qua mentaliteit veel bedeesder en individualistischer zijn dan bevoorbeeld Britten of Nederlanders.
Wat wel onvriendelijk kan overkomen naar buitenlanders toe.

Zou dat het zijn?
Het is dat wij met de boot op weg naar Engeland Belgische en Franse havens aan moeten doen, want jeetje, wat zijn de Belgen en Fransen bot, onbeschoft en onbeleefd. Ik ben elk jaar weer verbaasd.

En dan kom je in Engeland en dat is echt een wereld van verschil. Mensen die je groeten op straat (huh?), de tijd nemen om een praatje te maken midden op straat of in een restaurant. Een verademing.

En ja natuurlijk ben je er slechts op vakantie, dus in hoeverre kun je iets zinvols zeggen over de inwoners van een land? En ook in Engeland heb je af en toe een rotte appel ertussen zitten. Maar wij zijn elk jaar maar weer blij als we Frankrijk en Belgie hebben gehad.

Het deel van Frankrijk waar wij zitten valt dat reuze mee. Het zal wel met alle toeristen te maken hebben, want daar word je ook gewoon gek van.
Bij ons komen niet zo veel toeristen, kun je ook nog gewoon midden op straat stil staan om een praatje met iemand te maken, krijgen we groenten van de buurvrouw als ze over heeft (voor de kippen en konijnen) en zegt iedereen vriendelijk gedag.

In de stad kom ik zo min mogelijk, maar dat deed ik in Nederland ook al. Heb een hekel aan drukke plekken. (Daarbij kan ik daar m'n grote auto vaak niet kwijt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:27

purny schreef:

Maar bij de meeste tankstations krijg je, zodra je naar de wc bent geweest, 50 cent korting op je aankoop. ;) Tenminste, dat is op alle plekken waar ik meestal langskom (als ik op vakantie ga, anders ga ik niet bij een tankstation naar de wc. :') ). Bij mij zijn ze echt vaak gewoon gratis of korting op je aankoop. :j

Verder, tis maar waar je je druk om maakt. 35 cent om naar de wc te gaan? Dat valt reuze mee.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:37

Mij valt in Nederland ook wel op: zo je doet, word je gedaan.

Zelf mensen actief goeiedag zeggen op straat levertmij heel vaak een vriendelijke lach en goeiedag terug op.

Het is maar net hoe je er zelf instaat, denk ik wel eens.
Jij haast en nukkig, zal je dat ook teruggespiegeld krijgen.

Nederlanders zijn wel vaak wat in zichzelf gekeerd en afstandelijk, maar als je dat doorbreekt door zelf vriendelijk te groeten, valt het uiteindelijk reuze mee.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:48

Tgoh, ik vind dat je niet echt kan zeggen van "dit land is onvriendelijk, dat land niet".
Ik werk zelf als student in een supermarkt in Brugge, klantbediening en ik moet zeggen dat ik echt nog niet veel slechte klanten heb gehad. Mijn ouders zijn ook zelfstandig dus daar had ik ook veel contacten met klanten. In elk land heb je rotte appels, zo had ik een schijt kassierster in de plaatselijke 7/11 toen ik in Amerika verbleef terwijl het op zich wel sociale mensen zijn.

Ik heb zelf ook geen nood aan mensen die binnenkomen met een goeiemoggel en heel hun dagplanning uitbundig voorleggen, gewoon beleeft goededag en prettige dag verder. Geen gelul errond, niet teveel tijdverspillen.

Je kan wel een bepaalde mentaliteit in grote lijnen vaststellen per lang, zo vind ik de Belgen veel bedeesder en beleefder, terwijl Nederlanders hartelijker zijn (vind ik, naar mijn ervaring).
Als halve Brit vind ik Britten veel socialer maar ook redelijk recht voor de raap (at least, dat is het hoe de mensen zijn waar mijn familie vandaan komt, noordelijker) en dat is iets wat niet iedereen wel kan waarderen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:26

Ik moet wel lachen om de klachten over toeristen in Amsterdam. En ja ik weet het ik ben zelf geboren en getogen Amsterdamse ze zijn ongelofelijk irritant.
Alleen woon ik sinds drie jaar in Oostenrijk en zal ik je eens wat zeggen. Die Nederlandse toeristen zijn me toch irritant. :+ Ze rijden tergend langzaam in de bergen, snappen niks in winkels, dus je moet overal op ze wachten :')
Met andere woorden, als je ergens woont waar toerisme is, kun je beter even diep ademhalen en tot 10 tellen, vriendelijk lachen en weer door gaan.

Ik heb inmiddels wel nu een heel goede kijk op wat ik positief en negatief vind in Nederland ten opzichte van hier.
Ergernispunt nummer 1 zodra ik Nederland binnen rij is hoe vreselijk mensen bumperkleven en de irritatie en ongeduld algemeen in het verkeer.
Dan de gehaastheid van het dagelijks leven en het gevoel dat je van de maatschappij van alles moet en de enorme wegwerpcultuur.
De mensen hier zijn vriendelijker en behulpzamer, zowel in winkels als gewoon op straat.
Maar vooral vind ik het erg druk en erg gehaast.

Maar Nederland heeft een hele hoop positieve punten.
De nuchterheid en directheid van Nederlanders is ontzettend fijn.
De multiculturele samenleving vind ik een grote verrijking, denk aan de invloeden in de keuken, muziek, cultuur. Lekker hoor de Oostenrijkse keuken en we hebben hier veel italiaanse invloeden in het zuiden, maar verder is het wel heel erg saai.
Er is in Oostenrijk veel discrimatie t.o.v mensen met een niet blanke huidskleur of andere sexuele voorkeur. Daar heb ik als Nederlander zeer grote moeite mee en ik ben zo blij dat ik zo niet denk doordat ik in Nederland ben opgegroeid.
Nederland heeft heerlijke ruiterpaden en stranden waar je een heerlijk stuk kunt galloperen. Dat mis ik echt, ondanks de geweldige natuur en de bergen waarin ik hier rijdt.
O ja en Nederland heeft ontelbaar veel soorten drop en calve pindakaas, dat is gewoon onovertrefbaar. :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:34

En bumperklevers heb ik al helemaal een hekel aan. Ik ben zo'n iemand die netjes de snelheid op de snelweg rijd, soms 100 want dat is zuiniger voor mijn auto. Moet ik dan harder gaan rijden omdat een of andere sukkel mij op loopt te jagen, nou nee hoor... maar ik begin me af te vragen hoe sommige mensen een rijbewijs hebben kunnen halen, vast bij de container gevonden.[/quote]
Bij een pakje boter ofzo.
Zit liever op een motor of scooter zodat je overal tussendoor kunt. Ipv achter al die opa's en oma's hier op de weg, die geen rekening met anderen houden hihi :).
Duitsland is idd echt fijn rijden. Alleen sommigen rijden daar echt bizar hard.

En idd geld voor de toiletten is eigenlijk ook erg raar :) lopen op de roltrap? Euh ik zie nooit mensen lopen op de roltrap!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:38

Marie111 schreef:
Oh?? Daar heb dus nog nooit van gehoord. Ik sta dus ook - aan de verkeerde kant - stil op een roltrap. Ik zal iemand die er op loopt er natuurlijk wel langs laten.

Van wie had ik dat moeten leren? Niet van mijn ouders, want die weten het ook niet.

Trouwens het loopt immers helemaal niet lekker op een roltrap? Treden zijn veel te hoog.

Maar nu ik dit weet er proberen rekening mee te houden, weer wat geleerd.

Op stations (Utrecht iig) staat dit op de roltrap aangegeven.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:46

Deetjeeuh schreef:
Volgens mij zijn roltrappen helemaal niet om sneller naar boven te 'lopen' :') Voor zover ik weet staat iedereen gewoon stil op die dingen. Je komt gewoon zonder moeite boven. Enkele uitzondering daargelaten zie ik nooit iemand op de roltrap lopen (en dan laat ik diegene er gewoon langs mocht ik in de weg staan en hij maakt dat kenbaar, al sta ik meestal gewoon rechts)
Kom even een dagje op Leiden Centraal zitten en kijk dan eens hoeveel mensen naar boven sprinten om hun trein nog te halen. :)) Niets irritanter dan mensen die het dan nodig vinden om uitgebreid de hele breedte van de roltrap in beslag te nemen. Ook in winkels vind ik het irritant, want daar is het vaak of de roltrap of de lift en zijn er geen gewone trappen. Dus welke functie die roltrap nou wel of niet heeft, ik wil gewoon kunnen lopen, helemaal als er geen andere mogelijkheid is. :=

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:51

Hier in de stations in Brussel gaat iedereen netjes rechts staan heb ik ondervonden :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:04

belle_boef schreef:
Ooit in zo'n dikke auto gereden? Dat rijd zo anders dan een klein autootje. Doordat die auto zoveel makkelijker doorrijd doe je dat automatisch. Ik zei ook altijd dat ik zo bleef rijden als in mijn kleine autootje maar dat wil gewoon niet. Niks ten afgunste van mensen met kleine of langzame auto's. Die heb ik zelf ook gehad dus ik weet hoe het is.

Los hiervan is er in elk land wel wat.
Waar ik woon begroet iedereen elkaar op straat, is het schoon op straat en wordt er schande gesproken als er iemand zooi rotzooi op straat gooit. Ik mag graag in dit stukje Nederland wonen, lekker doorrijden omdat het kan niet omdat ik haast heb maar omdat het gewoon lekker is om het gas in te trappen als er even de ruimte is, de vriendelijkheid op straat, het leveren laten leven mentaliteit,

Is een jeep met een 2l motor "dik" genoeg voor je?
Wat een kul. Dat je een grote auto hebt betekent nog niet dat je spontaan je manieren verliest. Dan heb je nog afstand te houden en je aan de regels te houden. Juist met een dikke auto zou je meer moeten anticiperen en verantwoordelijker rijden ipv te pushen en te denken dat je het onder controle hebt, want die in die kleine auto rijd je met wat pech dood als jij een fout maakt... Terwijl jij lekker veilig in die "dikke bak" zit. Ik rijd juist behoedzamer met de jeep omdat ik weet dat als ik een aygo'tje aan rijdt, de bestuurder daarvan meer stukken (al dan niet aan zichzelf) zal hebben dan ik.

Ik heb een spuughekel aan mensen die zo asociaal rijden, afsnijden en bumperkleven. Dat je zelf dood wil heb ik geen probleem mee maar laat mij daar buiten. En dat is iets wat me hier bij vrijwel elke Nederlander op valt.. Ik kom ook Belgen tegen die zo rijden, maar ook Belgen die netjes rijden.. Bij die oranje platen hier heb je twee kanten: of ze rijden 40 waar ze 70 mogen, of het is zo'n bmw/mercedes/audi die je liefst van de baan zou knallen, geen afstand laat, op plekken voorbij gaan waar dat niet verantwoord is...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:58

Mijn ervaring is dat Nederlanders eerder te hard willen rijden dan te langzaam of ze zijn stokoud :') Duitsers rijden idd meestal veeeeeeeeeeeeeeeeeel te langzaam (iig niet de maximum snelheid) en zijn echt aan het rondkijken hoe mooi alles op vakantie is en ze trappen graag acuut en direct op de rem als ze een bord 50km zien staan. Belgen kan ik op de weg niet echt specifiek benoemen. Gelukkig ook veel Nederlanders die wel gewoon normaal rijden, hoor.

Bepaalde type auto's trekken wel bepaalde type mensen aan :') Alhoewel.. wie weet werkt dat ook wel twee kanten op. Mijn collega heeft in een oud autootje gereden, vervolgens in een BMW en schrok zich vervolgens te pletter dat mensen haar gewoon niet voor lieten op plekken waar 't wel hoorde, afsneden enz. Nu heeft ze weer een kleine renault en ze wordt op de weg weer 'normaal' behandeld.

edit:

Hier zitten en paar mooie juweeltjes tussen :=

http://www.dumpert.nl/mediabase/6612029 ... cam_4.html

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:33

purny schreef:

Hey nee, dat wil ik niet. Ik wil mijn broodje gewoon lekker goedkoop. Als ik daarenboven nog op toilet moet, dan betaal ik dat wel apart of ik hou het op en ga naar huis.
Als de prijs van de broodjes/maaltijden duurder wordt, betaal ik als het ware altijd een toiletbezoek, dat terwijl ik amper op openbare toiletten ga.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:49

Jolien87 schreef:
Ik heb gewoon het geduld er niet voor. :=
Over roltrappen gesproken: ik heb er altijd een gruwelijke pesthekel aan als mensen precies op de tree achter die van jou gaan staan. Wat jullie?

Dan krijg ik altijd de neiging om een enorme stinkscheet te laten. Ik vind het prettig als mensen uit mijn ruimte blijven ;).

Purny, in feite ben je nooit verplicht te betalen voor het toilet. Alle restaurants/ fastfoodketens/ tankstations zijn openbare ruimtes en zo ook hun toiletruimte.
Ik ben best bereid te betalen voor het toilet mits het schoon is. Is het een ranzige bende, krijgen ze van mij geen cent.

Belle_boef: wat een bullshit. Ik zie het agressieve rijgedrag van de mensen in grote dikke bakken alleen maar als show. En prima, maar dat doen ze maar in hun eigen tijd waarin ze mij niet in gevaar brengen.
Net wat Ayasha zegt; je mag van mij een zekere honger naar avontuur/ hard rijden/ risico of zelfs de dood hebben, maar laat mij daar alsjeblieft buiten.
De wegen zijn te druk om risico's te nemen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:54

Maar soms word je echt op de roltrap geduwd als het super druk is. Zou ik echt niet waarderen als ik een stinkscheet in mijn gezicht kreeg.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:03

Nee dat begrijp ik Furrow, ik heb het nu over de mannetjes die graag zo dicht mogelijk tegen een vrouw aan willen staan buiten spitstijd ;).

In de spits is het onmogelijk om ruimte te bewaren/ eisen, dat is gewoon iets waar iedereen 'last' van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 06:23

Poiuytrewq schreef:
Hihi Anthea waar woon jij dan? Kan ik niet zo gauw zien met mijn mobiel.

Wat ik me trouwens net bedacht, scheinheilige mensen zijn ook typisch Hollands. Dat zegt mijn vriend altijd haha en daar heeft hij wel gelijk in. Kan er een boek over volschrijven. :)

Canada. :)

Ik rijd de laatste tijd zelden boven de toegestane snelheid. Als je 5000 km rijd dan scheelt het ontzettend veel benzine om netjes 90 km te rijden ipv 120 of zo. 120 kost hier ook meteen $195. :=

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:08

ach maar toen ik in Spanje woonde vond ik de Nederlandse toeristen ook erg irritant, overal schreeuwen en in gewone winkels proberen af te dingen.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:45

Wat ik zooo niet mis aan NL is het verkeersgedrag. Als je hier moet ritsen? geen probleem, iedereen laat je ertussen. Sta je op een drukke kruising en kom je niet aan de beurt? Er stopt altijd iemand om je er even tussen te laten. Mensen hier hebben geen haast op de weg (ok is soms wel irritant) en als je iets stoms doet heb je ook niet gelijk een middelvinger te pakken.
En ja de toeristen zijn wel irritant vaak, maar ook de grootste inkomstenbron dus...