Israel vs. Hamas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:09

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:14

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:16

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:25

Oekraïne is ook vreselijk, enige wat ik lees op bokt is dat de Nederlandse politiekers het erg goed doen met niks te doen.
Met uitzondering van een paar gevallen :)

Die Twitter is echt prachtig, ik geloof er ook in.
Veel boeken halen echt aan dat de gemiddelde Palestijn en Israëliër gewoon in vrede wil leven met elkaar. Al denk ik hoe langer deze hel aanhoud, hoe minder mogelijk dit wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:29

Ik denk (en ik zeg dat ik het denk dus het hoeft niet zo te zijn) dat als Hamas zou vertrekken uit Gaza en al die andere Palestijnse gebieden, het leger van Israël ook stopt met de beschietingen.
Ik ben er van overtuigd dat Hamas onschuldige burgers als doelwit gebruikt (te meer omdat dit ook bevestigd word door mensen die daar leven (Zowel Jood als Palestijnse).
Als het leger van Israël stopt met schieten dan denk ik dat Hamas niet zal stoppen, die zijn in mijn optiek zo extremistisch dat ze pas stoppen tot er geen Jood meer in de gehele omtrek leeft.
De Hamas bestaat uit radicale en extremistische moslims die geen enkel greintje respect heeft voor alles wat niet moslim is.
De Hamas gebruikt naar mijn gedachte het hele landje pik conflict maar in werkelijkheid gaat hun werkelijke beredenering veel verder en die beredenering is alles behalve vreedzaam.

Stel dat het leger van Israël stopt met schieten maar Hamas gaat wel door? wat dan? wat zou het leger dan moeten doen?

SaartjeNina

Re: Israel vs. Hamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:33

Ik was in maart in Israel, prachtig land maar wat een sfeer daar, je zag heel veel militairen rondlopen
Verder merkte je gelukkig niks en was het voor touristen toch nog leuk.

Ik denk dat Hamas door gaat ookal stopt Israël...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:39

Zeer zeker, alles wat ik geleerd en gelezen heb bevestigt dit ook.
Er ligt wel meer aan de bodem van dit conflict, maar met de komst van de Hamas regering is het toen weer helemaal uitgelopen.

De tunnels liggen ook bij scholen en religieuze plaatsen, alleen heiligt het doel het middel al lang niet meer. Geen idee wat een goede oplossing is, maar zelfs ik kan bevestigen dat mensen afslachten dat niet is.

Citaat:
Gisteren had het Noorse ministerie van Binnenlandse Zaken gewaarschuwd voor een mogelijke terreuraanval. De Binnenlandse Inlichtingendienst (PST) "heeft onlangs informatie gekregen waaruit blijkt dat een groep die banden heeft met extremistische islamisten in Syrië de intentie kan hebben om een terroristische daad te plegen in Noorwegen", zo werd toen meegedeeld. Een concreet tijdstip of doelwit voor de aanslag zou er niet zijn.

Bij de aanslag op het Joods Museum in Brussel, op 24 mei, kwamen vier mensen om. De Frans-Algerijnse verdachte, Mehdi Nemmouche, zou volgens de Franse autoriteiten ongeveer een jaar met jihadisten in Syrië hebben meegevochten.

Laten we hopen dat dit niet gebeurd :)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:42

SaartjeNina schreef:
Ik denk dat Hamas door gaat ook al stopt Israël...

Het geld komt uit Qatar voor Hamas dus Nederland stoppen met Qatar
Het nederlandse bedrijfsleven trok zich terug al uit Israel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:56

OsMo schreef:
Ik denk (en ik zeg dat ik het denk dus het hoeft niet zo te zijn) dat als Hamas zou vertrekken uit Gaza en al die andere Palestijnse gebieden, het leger van Israël ook stopt met de beschietingen.

Dat zou kunnen. Het grote probleem is dat dat nog niet veel oplost, omdat de onleefbare situatie blijft bestaan, en onleefbare situaties maken dat mensen toch weer gaan protesteren. Oftewel - zelfs het stoppen met schieten levert voor de mensen in Gaza niet veel op. Wel wat - ze worden niet meer meteen gedood, maar hun leven is dan vermoedelijk nog altijd uitzichtloos.

Van de andere kant:
Citaat:
Als het leger van Israël stopt met schieten dan denk ik dat Hamas niet zal stoppen, die zijn in mijn optiek zo extremistisch dat ze pas stoppen tot er geen Jood meer in de gehele omtrek leeft.

... die macht heeft Hamas helemaal niet. Israel kan hetzelfde doen wat ze nu doen: namelijk die raketten uit de lucht schieten uit verdediging, maar dan *niet* terugschieten (de wraak), maar investeren in een vreedzamere oplossing. Dan hebben de mensen daar wat te winnen bij vrede met Israel, ipv wat te verliezen. Dan stopt een groot deel van de steun onder de bevolking. Dan kun je een andere weg kiezen.

En dan hou je ongetwijfeld een klein groepje extremisten over die door wil blijven gaan - maar als dat groepje maar klein genoeg is en de rest daar niet meer aan mee wil doen, omdat hun leven in vrede met Israel beter is dan zonder vrede, dan kun je dat doorbreken.

Iedereen heeft namelijk extremisten. Wij hebben ook idioten rondlopen, je kunt het niet altijd uitsluiten helaas. Maar je kunt ze wel hun macht ontnemen, door erop te reageren met vrede en saamhorigheid, ipv wraak. Een heel goed voorbeeld is de reactie van Noorwegen op de moorden door Anders Breivik: het geweld is daar gestopt en niet geescaleerd tot een eindeloze reeks aanslagen over en weer, omdat de maatschappij sterk genoeg was om dat te stoppen.

En dat is uiteindelijk de enige weg om een einde aan geweld te maken.

Citaat:
De Hamas gebruikt naar mijn gedachte het hele landje pik conflict maar in werkelijkheid gaat hun werkelijke beredenering veel verder en die beredenering is alles behalve vreedzaam.

Zelfs als dat waar is, dan nog kunnen ze alleen maar handelen omdat de rest van de mensen daar wel een landjepik ervaart. Zij hebben ervaren hoe ze, hoe vreedzaam ze ook waren, steeds meer van hun leven zagen verdwijnen, hun inkomen, hun manier van bestaan. Familieleden die zonder vorm van proces zijn opgepakt. Die mensen kiezen er niet voor vanwege extremisme, maar vanwege wanhoop.

Daarnaast kun je extremisme alleen maar aanpakken met vrede, en onderwijs. Kinderen die opgroeien in angst zijn niet geneigd om eens rustig na te denken over beide zijden. (En dat is ook het treurige, dat geldt net zo goed voor de kinderen aan Israelische zijde - ook die zijn bang, ook die zien alleen maar geweld en leren dus niet om op een andere manier te kijken. En ook daarvan is het dus wel begrijpelijk dat ze blijven hangen in de geweldsspiraal.)

Maar op dit moment is het Israel die vooral iets kan veranderen. En in het belang van alle levens daar hoop ik dat ze inzetten op een weg naar vrede, want dit geeft alleen maar meer haat en frustratie aan alle zijden.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:52

Citaat:
Israël last morgen een pauze in bij zijn militaire operatie in de Gazastrook. Volgens Amerikaanse functionarissen heeft de Israëlische premier Benjamin Netanyahu dat tegen de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken John Kerry gezegd.

De pauze zou morgenochtend om 7 uur Israëlische tijd (6 uur in België) ingaan en 12 uur duren.

12 uur is echt niks, heeft iemand een idee waarom het zo kort is?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:22

Weten jullie wel wat en wie Hamas zijn?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hamas
Hamas is echt zo slecht nog niet zoals steeds maar door Israel wordt gezegd.
Zij strijden dus voor landbehoud zie ook dit http://nl.wikipedia.org/wiki/Palestina_%28staat%29

Maar Israel blijft maar grenzen verzetten en nu erger dan ooit.
Als een Palestijn een steen gooit wordt dat beantwoord met een Israelische kogel.

Het is een conflict wat al decennia duurt, terwijl de Palestijnen gewoon zitten waar hun toekomt en hun gebied dus verdedigen met zo veel minder dan Israel heeft.
Zie het als David en Goliath.

Iedereen steunt die zogenaamde 'zielige' Israelïers, maar kom op:
Zij schieten kinderen en vrouwen dood en zeggen dat de Palestijnen die gebruiken als schilden.
Kom op: kinderen doodschieten op een strand, in een school, op straat terwijl ze spelen... :(

Israel zou eens moeten gaan praten met Poetin: lijkt mij een leuk crimineel stelletje bij elkaar daar in dat Rusland!
Muur optrekken tussen oost en west: opgelost! ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:08

MarvanTom schreef:
Weten jullie wel wat en wie Hamas zijn?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hamas
Hamas is echt zo slecht nog niet zoals steeds maar door Israel wordt gezegd.
Zij strijden dus voor landbehoud zie ook dit http://nl.wikipedia.org/wiki/Palestina_%28staat%29

Maar Israel blijft maar grenzen verzetten en nu erger dan ooit.
Als een Palestijn een steen gooit wordt dat beantwoord met een Israelische kogel.

Het is een conflict wat al decennia duurt, terwijl de Palestijnen gewoon zitten waar hun toekomt en hun gebied dus verdedigen met zo veel minder dan Israel heeft.
Zie het als David en Goliath.

Iedereen steunt die zogenaamde 'zielige' Israelïers, maar kom op:
Zij schieten kinderen en vrouwen dood en zeggen dat de Palestijnen die gebruiken als schilden.
Kom op: kinderen doodschieten op een strand, in een school, op straat terwijl ze spelen... :(

Israel zou eens moeten gaan praten met Poetin: lijkt mij een leuk crimineel stelletje bij elkaar daar in dat Rusland!
Muur optrekken tussen oost en west: opgelost! ;)

En laat dat nou precies zijn wat Hamas in Israël met Israëlische kinderen deed...
Maar ik denk dat het zinloos is om hier verder over te gaan discussiëren...
Als je na de hele lijst van aanslagen die in de Wiki staan, die Hamas gepleegd heeft nòg overtuigd bent dat het best een goeie club is... :roll:

Oy vey, arm midden oosten... de vrede is nog héél ver weg.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:49

Citaat:
Israël aanvaardde vanavond om het humanitair staakt-het-vuren op de Gazastrook met vier uur te verlengen, maar inmiddels werd er vanuit Gaza op Israël gevuurd. De Palestijnse islamitische groepering Hamas eiste die actie op.

Citaat:
De Palestijnse islamistische beweging Hamas heeft zeven raketbeschietingen op Israël opgeëist, waarvan twee op Tel Aviv. Hamas verwerpt daarmee de facto een verlenging van het humanitair staakt-het-vuren.

Ja de lieverdjes van Hamas...

Spijtig dat ze hun "eigen volk" niet de rust gunnen of de kans op een oplossing. En dat sommige mensen radicale groeperingen als goedaardige verzetsstrijders blijven zien...
Laatst bijgewerkt door Furrow op 26-07-14 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:52

Zoolgangster schreef:
En laat dat nou precies zijn wat Hamas in Israël met Israëlische kinderen deed...

Ik denk inderdaad niet dat Hamas een 'goede' club is, maar wat mij betreft heeft niemand die willens en wetens kinderen neerschiet het recht zich te beschouwen als een 'goede' club.

(Maar, de cijfers maken wel wat uit. Het aantal neergeschoten kinderen is niet aan beide kanten even groot. Er is dus wel een beetje verschil in de verhoudingen.)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:59

Neen inderdaad, wat er met het grondoffensief is gebeurd is gewoon met geen woorden te vatten. 1000 doden... hoe kan je dat ooit rechtvaardigen.
Al ben ik ergens "blij" dat beiden niet dezelfde wapencapaciteit hebben, een verdubbeling van het onschuldig bloed.

Ik word gewoon kwaad dat deze slachtoffers niet eens het recht krijgen op één dag "rust".
Ik haal Hamas gewoon meer boven omdat mensen steeds denken dat ze een goede beweging zijn, terwijl ze angst en bederf brengen...
Dat de bevelhebbers van Israël slecht zijn, daar moet niemand een uitleg over geven.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 09:43

Mja, ik lees mijn post terug en het staat er niet handig.
Ik ben niet voor Hamas, omdat ik niet inzie waarom geweld iets op zou lossen.
Die 'club' is opgericht als verzet en dat kan ik begrijpen: in NL hadden wij in de 2e WO ook een verzet.
Alleen hadden wij geen wapens in die zin als Hamas nu heeft.

Toevallig was op CNN vanmorgen een korte docu waar het nu om gaat al 47 jaar lang.
De Palestijnen wonen op hun eigen land, maar Israel wil dat 'controleren'.
Vervolgens ordinair landjepik-praktijken door Israel en daar verzetten de Palestijnen zich tegen.

De laatste zet van Israel vindt ik echt verschrikkelijk: met zoveel militair geschut de boel platgooien.
Bommen op waterleidingen, op huizen, op schuilplekken waar vrouwen en kinderen en VN-medewerkers in zaten...

Het lijkt erop dat Israel nu voor eens en altijd dat miezerige stukje land wil veroveren en wie niet vrijwillig vlucht nu, dan maar wordt doodgeschoten...
Maar ja: vluchten waarheen? Egypte heeft de grenzen gesloten...
Bah.
Klutsituatie daar en niemand heeft er een oplossing voor...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:07

Het is één doffe ellende en niemand heeft een pasklare oplossing... stoppen ze allebei, dan kun je er op wachten dat iemand het bestand weer breekt of weer een reactie uitlokt.

De verkiezingen in Israël zullen Netanyahu vermoedelijk "de kop" gaan kosten, veel Israëlies zijn het ook zat, die ellende in Gaza.
Een Israelische demonstratie tegen al dat geweld moest notabene afgebroken worden vanwege luchtalarm en dat was vanwege de raketten uit Gaza...
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 27-07-14 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:07

Ik zou ze nooit met verzetstrijders van andere oorlogen kunnen vergelijken....

In ieder geval is na de aanval door Hamas gisteren, opnieuw een aanval geweest daarstraks.
Waarbij nu officieel het staak het vuren afgesloten word... :n

En inderdaad iedereen wil een staak het vuren, zowel de Palestijnse inwoners als de Israëlieten. Alleen zit Hamas of de bevelhebbers ze steeds in de weg.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:30

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:37

Inderdaad, het moet gewoon stoppen. Misschien met een nieuw Israëlisch regering en geen idee wat te doen met hamas.
Ik ben alleen bang dat het grondoffensief nu alleen nog erger gaat worden door de raketaanvallen van de Hamas..

Echt wel respect voor artsen zonder grenzen, voor mijn opleiding vroeger (verpleegkundige) kwamen ze spreken om aanwervingen te doen.
Ze waren ook heel realistisch, er werd gepraat over beschoten worden, neergeschoten, levenslang verlamd na een hulpmissie.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:18

Hamas heeft weer raketten afgevuurd ja, maar als je dan voorbij de sensatiebeluste koppen leest, zie je misschien ergens klein onderaan staan dat zij als eis hadden gesteld, dat Israel hun leger vanuit Gaza terug zou trekken, de tanks weg zou halen en alle troepen van het grondgebied van Gaza weg zouden halen, maar dat geweigerd heeft! Met andere woorden, Israel blijft hun land gewoon bezetten en daar volle dreiging uitvoeren, zonder dat iemand er wat van mag zeggen of tegen mag doen. Verder ben ik ook absoluut tegen extremisme, het probleem is dat het nu ook steeds moeilijker zal zijn dat extremisme nog uit te roeien, die haat wordt door alle agressiviteit en moorden van Israel alleen nog maar groter :( die arme onschuldige kinderen wiens ouders voor hun neus worden vermoord, hoe moeten die in godsnaam nog 'normaal' en onbevooroordeeld opgroeien?! Het is gewoon heel, heel erg triest en uitzichtloos :(

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:26

Daarom waren er ook nog steeds onderhandelingen bezig, waardoor er nu weer eens niks te onderhandelen valt.
Ik denk dat de Palestijnse bevolking het liever met de VN onderhandelingen heeft, dan opnieuw de raketten af te vuren.

En denk ook niet dat je kan verwachten dat er bij een humanitaire wapenstilstand van 12 uur alles wordt teruggetrokken.
En nu hebben ze goede reden gegeven om dat ook niet te doen.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 27-07-14 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:26

Toen ik 14 was kwam ik in de eerste intifada (1987) terecht, ik was op bezoek bij mensen thuis. Wat is het land in die 25 jaar veranderd!

Ik heb een gemengde mening over, ik denk wel dat Israël als land bestaansrecht heeft, maar ze moeten ophouden met de kolonisatie, het vernietigen van Palestijns erfgoed (Battir bv.), het bouwen van muren en het treiteren (understatement) van Palestijnen door het leger en het bombarderen van Gaza. Ook zou het leger vrijwillig moeten zijn vind ik.

Als er vrede en respect is heeft Hamas geen bestaansrecht meer, ze houden elkaar in stand en hebben elkaar nodig.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:41

Nic schreef:
Als er vrede en respect is heeft Hamas geen bestaansrecht meer, ze houden elkaar in stand en hebben elkaar nodig.

In theorie vind ik dat erg mooie gedachtegang.
Maar in de praktijk denk ik dat het niet zo gaat gebeuren.
Als de regering radicaal is heeft het volk weinig invloed.

In de regels staat er wel dat er andere godsdiensten gaan getolereerd worden, maar ze in de schaduw van de islam moeten bestaan.
Maar ergens in het handvest staat er ook iets over de dag des oordeel en achter mij zit een jood, kom hier en dood hem.

Maar het erge is dat je op dit moment kunt zeggen een radicale regering, op dit moment een verluchting is voor het volk.

Afbeelding

In België bij een café

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:08

Nouja ik hoop inderdaad op de dag dat de Palestijnen zodanig goed kunnen leven, dat ze in durven en kunnen zien dat Hamas alleen maar terreur brengt. Als Palestijn is het geen optie om momenteel tegen Hamas te zijn (dan ben je verrader).

Israël is één van de welvarendste en modernste landen in het midden oosten, als de Israëli eerlijk zijn dan kunnen de Palestijnen daar ook van profiteren. Want de Arabische landen zelf hebben de Palestijnen (vluchtelingen) ook laten vallen als een baksteen door ze nooit burgerschap te geven en altijd status apart te houden.

Ik snap dat het een beetje idealistisch van mij is, maar zolang Israël zich "Amerikaans" opstelt zal er denk ik nooit vrede zijn.