Cyella schreef:Nog even om terug te komen op mijn post: 50%(!!!!!) van Nederland heeft overgewicht en zelfs 15% obesitas! Is toch schandalig! Kan er niet met mijn hoofd bij dat zoveel mensen zich gewoon laten gaan omdat het 'lekker smaakt' of omdat ze 'met alles bijkomen'. Ik ben zelf ook niet graatmager, heb een klein buikje met mijn 60 kilo en 1.77. Maar volgens mijn bmi zou ik dus licht ondergewicht hebben, wat aan mijn bouw dus niet af te zien is. BMI zegt in mijn ogen dus 3x niks, maar de bouw van een individu wel.
Vind het onbegrijpelijk dat zo weinig mensen iets aan hun gewicht doen, want 'het kost zoveel moeite'. Ja, het kost straks nog meer moeite als je in het ziekenhuis ligt vanwege je aders die dicht slippen en de bijkomende gevolgen daarvan.
Ik eet nooit meer dan 1 stuk vlees per dag, vaak probeer ik een dag over te slaan. Ik probeer zo veel mogelijk groenten te eten en daarnaast wat aardappelen. Voor de afwisseling maaltijdsalades of bijvoorbeeld een stamppot of pasta. Ik kom echt niks te kort, maar soms zit ik niet helemaal vol na het eten. Dat doe ik niet om af te vallen, maar simpelweg omdat de mens veel te veel voedsel consumeert en ik op mijn eigen manier eraan wil bijdragen om dat te verminderen.
Ik ben het met je eens dat er teveel overgewicht/obesitas in Nederland (en wereldwijd) is, maar om dit nu te bestempelen als 'eigen schuld'/schandalig, dat vind ik behoorlijk hard.
Ja het kan eigen schuld zijn, een periode in je leven waarin je in overvloed hebt geleefd en hier naar hebt geleefd. Echter het is niet zo dat je lichaam zich weer hetzelfde gedraagt op het moment dat je weer naar normaler/minder dan voorheen/gezonder eetpatroon gaat.
Mensen verkijken zich op hoe lang het duurt voordat je lichaam/stofwisseling zich echt aanpast aan een nieuw patroon, daarom is dieten (aankomen of afvallen) ook zo verdomde moeilijk.
Dat het voor jou redelijk makkelijk was wil niet zeggen dat dat voor iedereen het geval is natuurlijk.
Ik ben er van overtuigd (en er zijn ook wel wetenschappelijke bewijzen voor) dat als je als kind/puber een periode hebt gehad waarin je te zwaar (of te licht) bent geweest je lichaam/stofwisseling daarop wordt geprogrammeerd, soort van leerperiode waarin je lichaam leert omgaan met de stoffen die binnenkomen. En je dit voor lange periode meedraagt.
Dat wil niet zeggen dat je niet meer kan afvallen/kan aankomen, alleen dat je lichaam op een andere manier omgaat met hetgeen wat binnenkomt, afvallen en/of aankomen kan dan lastiger zijn dan gemiddeld.
Opmerking die misschien wat offtopic is gezien dit over media gaat, maar in het andere topic wel genoemd werd
Waarom mag je wel tegen iemand zeggen dat deze dun is, maar niet dat iemand te dik is?
Waarom 'mag' je wel tegen iemand zeggen dat diegene 'meer moet eten' maar niet dat iemand 'minder moet eten'?
Waarom 'mag' je wel tegen iemand zeggen anorexialijf/concentratiekampfiguur/geen kont maar een gaatje/terminaal is, maar niet 'bolletje vet op pootjes (kwam uit ander topic)/dikke zeug/fatso wordt door iedereen als schokkend gezien.
Ik ben (te) slank, en ja bovenstaande voorbeelden zijn tegen mij gezegd, met een glimlach en 'grapje hoor' erachter aan, ik zie/zag dat in mijn omgeving niet gebeuren tegenover de wat zwaardere medemens behalve in echte ruzies waarin uitschelden aan beide kanten voorkwam.
Op een verjaardag/rondje visite is het altijd wel een keer raak, dat ik te horen krijg dat ik nu toch echt meer moet gaan eten, dat hoor ik nu nooit de andere kant op, op dezelfde verjaardag.
Ik kan er op zich goed mee omgaan hoor, negeer het, glimlach een keer enz, pijnlijk is het niet (meer).
Maar het doet me wel afvragen waarom mensen zo vrijelijk 'commentaar' geven op (te) slank zijn, maar veel meer op hun hoede zijn in opmerkingen richting de wat te zware mensen, dan worden opmerkingen met veel meer precaution (vertaling even kwijt lol) gebracht, wordt meer 'ingepakt' zegmaar.
Laat ieder gewoon in zijn waarde
edit: de dovereclame bestaat al zeker 10 jaar in deze vorm
En persoonlijk vind ik deze vrouwen mooie vrouwen, niet te dik oid, sowieso oordeel ik niet snel op dat gebied
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 14-07-14 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt