Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ZoZenn schreef:Anorexia is ongezond, obesitas ook. Beide problemen moeten zeker aangepakt worden, maar dik zijn en hier iets van zeggen is tegenwoordig veranderd in een soort taboe.
.
Zoolgangster schreef:Mylady_E schreef:Ahum Doanique, dat is behoorlijk kort door de bocht.
Ik ben 25 jaar, 1m67 en weeg 45kg. Van opleiding voedings- en dieetkundige dus ik kan objectief meedelen dat ik zeker niet weinig eet. Ik eet voldoende en er is lichamelijk niets mis (schildklier, ...). Ik ben gewoon van nature uit een hele smalle. Ik heb geen ziekte, alles functioneert perfect normaal en ik voel mij goed in mijn lijf.
Ik ga dus volledig mee met de openingspost! Overgewicht is en blijft ongezond en ik vind het schandalig dat het steeds meer goedgepraat wordt.
Jij hoeft dus niets te doen of te laten om op gewicht te blijven, maar weet wel te melden dat het schandalig is dat overgewicht wordt goedgepraat...![]()
Zegt iemand met een obstinate schildklier die minder kan eten dan een mens gemiddeld mag eten en toch te weinig afvalt en veel sporten niet meer kan vanwege artrose en bechterew...
Mylady_E schreef:Zoolgangster schreef:
Jij hoeft dus niets te doen of te laten om op gewicht te blijven, maar weet wel te melden dat het schandalig is dat overgewicht wordt goedgepraat...![]()
Zegt iemand met een obstinate schildklier die minder kan eten dan een mens gemiddeld mag eten en toch te weinig afvalt en veel sporten niet meer kan vanwege artrose en bechterew...
Je hebt gelijk dat ik 'geluk' heb dat ik zomaar kan eten zonder aan te komen. Maar ja ik vind het schandalig dat overgewicht wordt goedgepraat. En dan heb ik het niet over overgewicht door ziekte, medicatie, ... uiteraard. Dan heb ik het over de mensen die zich volproppen, het probleem niet zien, maar mij wel verwijten dat ik te smal / niet vrouwelijk ben.
Mylady_E schreef:[. Maar ja ik vind het schandalig dat overgewicht wordt goedgepraat. En dan heb ik het niet over overgewicht door ziekte, medicatie, ... uiteraard.
_Cowgirl schreef:Tja, ik vind het dom. Anorexia is gewoon het tegenovergestelde van Obesitas voor mij en het is beide een ziekte. Bij de ene draait het leven om afvallen, bij de ander om aankomen even heel hard gezegd, maar ik kan er niet inkomen dat je mensen met anorexia wel met beide benen op de grond "mag" zetten en mensen met obesitas niet..
Menino schreef:_Cowgirl schreef:Tja, ik vind het dom. Anorexia is gewoon het tegenovergestelde van Obesitas voor mij en het is beide een ziekte. Bij de ene draait het leven om afvallen, bij de ander om aankomen even heel hard gezegd, maar ik kan er niet inkomen dat je mensen met anorexia wel met beide benen op de grond "mag" zetten en mensen met obesitas niet..
Nou, dat is dus echt niet waar... Bij anorexia en obesitas draait je leven beide om eten...
En bij anorexia wel om afvallen, maar bij obesitas écht écht niet om aankomen. Er zijn maar weinig mensen met obesitas die denken 'goh, laat ik even die kroket naar binnen werken zodat ik nog een kilootje aan kan komen' en mensen met anorexia denken wel 'ooh, die kroket laat ik maar even staan zodat ik nog een kilootje af kan vallen '..
Mensen met anorexia hebben afvallen tot levensdoel verheven... En doen alles omdat doel te vervullen wat ze uiteindelijk dus ook lukt, iets wat in de media (en onder tieners ed.) echt wel vaak bijna geromantiseerd lijkt te worden.
Bij obesitas is aankomen meer een soort ongewenst bij-effect van een grote voorliefde van eten, en het gebrek aan zelfbeheersing of motivatie om daar tegenin te gaan. Dat wordt door de media toch een stuk minder positief tegenaan gekeken dan eetstoornissen.
Bij eetstoornissen is de tendens meer medelijden (tot op zekere hoogte, want ik kan nou niet zeggen dat er totááál geen onbegrip tov eetstoornissen leeft) en bij obesitas juist schuld. Terwijl het allebei net zo goed verslavingen zijn, in mijn ogen.
Maargoed, ik vind het allebei niet ok. Oordelen omdat iemand te dun of te dik is. En wat me stoort is dat mensen in dit topic menen dat er omdat er over hun geoordeeld wordt/ze soms opmerking krijgen zij óók zouden mogen oordelen over te dikke mensen. Terwijl het dan een beetje een pot verwijt ketel verhaal wordt. En het feit dat mensen zich niet bewust zijn dat je iemand die slank is ook kan kwetsen met bepaalde opmerkingen is geen reden om die opmerkingen wél naar dikke mensen te mogen maken terwijl iedereen daarvan wel weet dat het kwetsend is of kan zijn...
Menino schreef:Mensen met anorexia hebben afvallen tot levensdoel verheven... En doen alles omdat doel te vervullen wat ze uiteindelijk dus ook lukt, iets wat in de media (en onder tieners ed.) echt wel vaak bijna geromantiseerd lijkt te worden.
flavlip schreef:Ik blijf het raar vinden. En inderdaad, ik heb ook het idee dat mensen met een gezond gewicht steeds vaker als dun gezien worden.
antje_vip schreef:Wetenschappelijk feit: vetrollen zijn ongezond. Dus of je het nu mooi vind of niet, met welk argument of excuus je ook komt voor je overgewicht, het is NIET GEZOND. Dus dan is het wetenschappelijk gezien einde discussie.
antje_vip schreef:Wetenschappelijk feit: vetrollen zijn ongezond. Dus of je het nu mooi vind of niet, met welk argument of excuus je ook komt voor je overgewicht, het is NIET GEZOND. Dus dan is het wetenschappelijk gezien einde discussie.