Waarom mag je van dun wel iets zeggen maar van dik niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Re: Waarom mag je van dun wel iets zeggen maar van dik niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:52

Ik bedoelde een schildklieraandoening e.d. :) .

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:11

ZoZenn schreef:
Anorexia is ongezond, obesitas ook. Beide problemen moeten zeker aangepakt worden, maar dik zijn en hier iets van zeggen is tegenwoordig veranderd in een soort taboe.
.

Even erop inhakend, en op de post van helderder erna.
Anorexia en obesitas zijn niet elkaars tegenovergestelden.

Obesitas is geen psychiatrische aandoening, maar je hebt obesitas, of bent obese zodra je boven een bmi van 30 zit

Daarnaast bestaat wel BED (binge eating disorder) of eetbuistoornis, dit is wel een psychiatrisch erkende ziekte, dat veel mensen met BED ook obesitas hebben/obese zijn is een vrij logisch gevolg.

Dit is allemaal vrij globaal neergezet, er zijn namelijk nogal wat verschillen bij eetstoornissen onderling ook, een anorect is niet typisch iemand die niet eet, iemand met boulimia is niet per defenitie iemand die 4000+ kcal in een eetbui eet en daarna braakt, iemand met BED heeft niet per defenitie eetbuien zonder compensatiemaatregelen.

Maar ik ben het wel met je eens dat zowel anorexia als obesitas ongezond zijn. Alleen is de ene dus een psychiatrische ziekte/aandoening, en de ander een omschrijving van de lichamelijke gesteldheid

Maar ok, dat is misschien iets teveel offtopic

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:22

Ah, van het bestaan van BED wist ik nog niets af. BED & Anorexia zijn dus aan elkaar tegenovergesteld :j.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:56

Ik ben ook niet smal of dergelijke. Ik denk dat ik voor de meeste mensen hier echt wel onder de categorie dik val. Weetje waar ik dik van wordt? Niet eten. Maar ik kan niet meer eten. Ik heb gewoon niet zo veel eetlust. Met als resultaat dat mijn fantastische lichaam alles opslaat wat het binnen krijgt. Ik sport veel: ik fiets elke dag, rij elke dag, wandel regelmatig, ga geregeld zwemmen enz. ik zit werkelijk nooit stil.
Ik wordt van de discussies over dik/dun ontzettend moe.. Echt, ik gruwel er van. Weetje, een meisje van mijn basisschool was 'dun' zij werd gepest, ik ben al mijn hele leven 'dik' ik werd gepest. En weetje, ik voel mij niet goed, nooit ik zit er enorm mee. Maar ik ben blij dat ik leef. Want door dat gezeik van iedereen leeft zij niet meer. Zij trok het niet meer en heeft een eind aan haar leven gemaakt. Weet je wat het ergste is? Ik had er met 14 jaar bewondering voor, dat zij het kon. Want ik niet. Ik hou te veel van de mensen in mijn omgeving, en zou door mijn problemen hun nooit verdriet willen aandoen. Maar ik was het gezeik ook beu. Loop maar eens elke dag op school met honger, omdat je niet durft te eten waar anderen bij zijn.

Iedereen roept hier wel dat het ze niks uitmaakt hoe iemand uitziet, maar ik weet zeker dat dit in real life voor velen toch anders is, ja zelfs ik. Iedereen oordeelt over elkaar helaas. En ik gruwel ervan, dus ookal heb ik soms een oordeel in mijn hoofd, ik probeer het weg te stoppen, uit respect voor de ander, dik of dun. En ja, ik wou dat ik smal was.. Gewoon voor mijzelf en mijn paard. Maar ik doe er nu gewoon alles aan om niet dikker te worden (ik moet nu regelmatiger eten enz. maar ge en snoep of vette zooi, bah).

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 21:59

Zoolgangster schreef:
Mylady_E schreef:
Ahum Doanique, dat is behoorlijk kort door de bocht.
Ik ben 25 jaar, 1m67 en weeg 45kg. Van opleiding voedings- en dieetkundige dus ik kan objectief meedelen dat ik zeker niet weinig eet. Ik eet voldoende en er is lichamelijk niets mis (schildklier, ...). Ik ben gewoon van nature uit een hele smalle. Ik heb geen ziekte, alles functioneert perfect normaal en ik voel mij goed in mijn lijf.
Ik ga dus volledig mee met de openingspost! Overgewicht is en blijft ongezond en ik vind het schandalig dat het steeds meer goedgepraat wordt.

Jij hoeft dus niets te doen of te laten om op gewicht te blijven, maar weet wel te melden dat het schandalig is dat overgewicht wordt goedgepraat... :')

Zegt iemand met een obstinate schildklier die minder kan eten dan een mens gemiddeld mag eten en toch te weinig afvalt en veel sporten niet meer kan vanwege artrose en bechterew... -O-

Je hebt gelijk dat ik 'geluk' heb dat ik zomaar kan eten zonder aan te komen. Maar ja ik vind het schandalig dat overgewicht wordt goedgepraat. En dan heb ik het niet over overgewicht door ziekte, medicatie, ... uiteraard. Dan heb ik het over de mensen die zich volproppen, het probleem niet zien, maar mij wel verwijten dat ik te smal / niet vrouwelijk ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:35

Mylady_E schreef:
Zoolgangster schreef:

Jij hoeft dus niets te doen of te laten om op gewicht te blijven, maar weet wel te melden dat het schandalig is dat overgewicht wordt goedgepraat... :')

Zegt iemand met een obstinate schildklier die minder kan eten dan een mens gemiddeld mag eten en toch te weinig afvalt en veel sporten niet meer kan vanwege artrose en bechterew... -O-

Je hebt gelijk dat ik 'geluk' heb dat ik zomaar kan eten zonder aan te komen. Maar ja ik vind het schandalig dat overgewicht wordt goedgepraat. En dan heb ik het niet over overgewicht door ziekte, medicatie, ... uiteraard. Dan heb ik het over de mensen die zich volproppen, het probleem niet zien, maar mij wel verwijten dat ik te smal / niet vrouwelijk ben.

_/-\o_

Ik had het niet beter kunnen zeggen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:01

Mylady_E schreef:
[. Maar ja ik vind het schandalig dat overgewicht wordt goedgepraat. En dan heb ik het niet over overgewicht door ziekte, medicatie, ... uiteraard.

Ik heb er geen moeite mee.. om te zeggen dat hij of zij te vet zijn..
Het zal me een worst zijn..

Men valt ook over mijn rook gewoonte..

Als ze daar iets van zeggen.. Ben ik daar heel helder in ..Mijn antwoord naar die personen: ik vreet niet heb geen overgewicht en drink nooit alcohol..
Dan zijn ze zo met me klaar. :D

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:17

Deze trend valt mij ook erg op, op internet dan vooral. Ik ben slank en na jaren van (laatste jaren licht) ondergewicht heb ik nu (zo goed als) de ondergrens bereikt van gezond gewicht. Geluk dat ik alles kan eten zonder aan te komen, tja dat heeft bij mij ook jaren voor ondergewicht gezorgd en daar was ik ook niet altijd blij mee dus of dat nou echt geluk is? Nu ben ik tevreden met mijn lichaam en krijg ook geen tot nauwelijks commentaar op dunheid, meer complimenten dat ik mooi slank ben (ik ben ook aardig gespierd in mijn benen buik en armen daardoor lijk ik ook niet 'dun'). Maar als ik op internet lees moet ik wel erg lelijk en angstvallig dun zijn. Ene oor in andere oor uit, ik ben tevreden :) . En inderdaad overgewicht wordt al snel goedgepraat, misschien komt het omdat het tegenwoordig meer de standaard wordt om wat forsere mensen te zien? Geen idee maar ik vind het ook nergens op slaan, wijzen naar de slankere mag maar o wee als je een vinger terugwijst.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:29

Ik snap sowieso niet, dat jullie je hier druk om maken.
Kijk naar jezelf en naar de oordelen die jullie vellen.
Ben je dan niet net zo fout als al die mensen, die hier en op Facebook lopen te zeuren?

Geef mensen tips of ga in gesprek met ze als jij denkt dicht genoeg bij die persoon te staan en hem of haar echt te kennen, zowel dik als dun, maar bemoei je verder met je eigen zaken!

Door je overal tegenaan te bemoeien kun je dingen juist alleen maar erger maken.
We moeten als mensen eens leren te stoppen met veroordelen.

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 13:44

wat jullie zeggen is eigenlijk:
anorexia is een psychiatrische aandoening en dat mag wel gezegd worden
maar obesitas is gewoon een lichamelijke conditie dus eigenlijk is aan iemand vragen of hij/ zij anorexia heeft onbeschofter.
Want je gaat niet zomaar vragen 'He? ben jij toevallig depresief? '

verder zal ik niet oordelen en ja misschien ben ik net zo fout als de mensen op facebook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:54

_Cowgirl schreef:
Tja, ik vind het dom. Anorexia is gewoon het tegenovergestelde van Obesitas voor mij en het is beide een ziekte. Bij de ene draait het leven om afvallen, bij de ander om aankomen even heel hard gezegd, maar ik kan er niet inkomen dat je mensen met anorexia wel met beide benen op de grond "mag" zetten en mensen met obesitas niet..

Nou, dat is dus echt niet waar... Bij anorexia en obesitas draait je leven beide om eten...
En bij anorexia wel om afvallen, maar bij obesitas écht écht niet om aankomen. Er zijn maar weinig mensen met obesitas die denken 'goh, laat ik even die kroket naar binnen werken zodat ik nog een kilootje aan kan komen' en mensen met anorexia denken wel 'ooh, die kroket laat ik maar even staan zodat ik nog een kilootje af kan vallen '..

Mensen met anorexia hebben afvallen tot levensdoel verheven... En doen alles omdat doel te vervullen wat ze uiteindelijk dus ook lukt, iets wat in de media (en onder tieners ed.) echt wel vaak bijna geromantiseerd lijkt te worden.

Bij obesitas is aankomen meer een soort ongewenst bij-effect van een grote voorliefde van eten, en het gebrek aan zelfbeheersing of motivatie om daar tegenin te gaan. Dat wordt door de media toch een stuk minder positief tegenaan gekeken dan eetstoornissen.

Bij eetstoornissen is de tendens meer medelijden (tot op zekere hoogte, want ik kan nou niet zeggen dat er totááál geen onbegrip tov eetstoornissen leeft) en bij obesitas juist schuld. Terwijl het allebei net zo goed verslavingen zijn, in mijn ogen.

Maargoed, ik vind het allebei niet ok. Oordelen omdat iemand te dun of te dik is. En wat me stoort is dat mensen in dit topic menen dat er omdat er over hun geoordeeld wordt/ze soms opmerking krijgen zij óók zouden mogen oordelen over te dikke mensen. Terwijl het dan een beetje een pot verwijt ketel verhaal wordt. En het feit dat mensen zich niet bewust zijn dat je iemand die slank is ook kan kwetsen met bepaalde opmerkingen is geen reden om die opmerkingen wél naar dikke mensen te mogen maken terwijl iedereen daarvan wel weet dat het kwetsend is of kan zijn...

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:08

Menino schreef:
_Cowgirl schreef:
Tja, ik vind het dom. Anorexia is gewoon het tegenovergestelde van Obesitas voor mij en het is beide een ziekte. Bij de ene draait het leven om afvallen, bij de ander om aankomen even heel hard gezegd, maar ik kan er niet inkomen dat je mensen met anorexia wel met beide benen op de grond "mag" zetten en mensen met obesitas niet..

Nou, dat is dus echt niet waar... Bij anorexia en obesitas draait je leven beide om eten...
En bij anorexia wel om afvallen, maar bij obesitas écht écht niet om aankomen. Er zijn maar weinig mensen met obesitas die denken 'goh, laat ik even die kroket naar binnen werken zodat ik nog een kilootje aan kan komen' en mensen met anorexia denken wel 'ooh, die kroket laat ik maar even staan zodat ik nog een kilootje af kan vallen '..

Mensen met anorexia hebben afvallen tot levensdoel verheven... En doen alles omdat doel te vervullen wat ze uiteindelijk dus ook lukt, iets wat in de media (en onder tieners ed.) echt wel vaak bijna geromantiseerd lijkt te worden.

Bij obesitas is aankomen meer een soort ongewenst bij-effect van een grote voorliefde van eten, en het gebrek aan zelfbeheersing of motivatie om daar tegenin te gaan. Dat wordt door de media toch een stuk minder positief tegenaan gekeken dan eetstoornissen.

Bij eetstoornissen is de tendens meer medelijden (tot op zekere hoogte, want ik kan nou niet zeggen dat er totááál geen onbegrip tov eetstoornissen leeft) en bij obesitas juist schuld. Terwijl het allebei net zo goed verslavingen zijn, in mijn ogen.

Maargoed, ik vind het allebei niet ok. Oordelen omdat iemand te dun of te dik is. En wat me stoort is dat mensen in dit topic menen dat er omdat er over hun geoordeeld wordt/ze soms opmerking krijgen zij óók zouden mogen oordelen over te dikke mensen. Terwijl het dan een beetje een pot verwijt ketel verhaal wordt. En het feit dat mensen zich niet bewust zijn dat je iemand die slank is ook kan kwetsen met bepaalde opmerkingen is geen reden om die opmerkingen wél naar dikke mensen te mogen maken terwijl iedereen daarvan wel weet dat het kwetsend is of kan zijn...

Hm ik wil daar wel even op ingaan..
Ja er wordt over mij geoordeeld/krijg opmerkingen (ik ben te slank), maar dat is voor mij geen reden om opmerkingen terug te maken of opmerkingen terug te willen maken. Ik vraag me alleen af waarom het sociaal geaccepteerd is wel opmerkingen tegen mij (of andere te slanke mensen) te maken en niet sociaal geaccepteerd is om tegen te zware mensen opmerkingen te maken. Ik verbaas me dus over de instelling van mensen, waarom over de ene groep wel en over de andere groep niet.

Het gaat me dan hierbij over de groep die te slank is maar niet aan anorexia lijdt, wat niet wil zeggen dat dit soort opmerkingen natuurlijk wel tegen iemand met anorexia gemaakt mogen worden uit het oogpunt van 'misschien gaat het bord voor je hoofd dan weg'

Daarnaast ben ik het zeer zeker niet eens met je omschrijving van anorexia

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:15

Menino schreef:

En dat is volgens mij ook niet waar!

Bij anorexia gaat het echt niet alleen om afvallen, niet iedereen met anorexia is geobsedeerd door een laag gewicht.
Ik heb anorexia eerder ervaren als een sterk doorgedreven restrictief eetpatroon, dat een gevoel van controle geeft en een manier is om weg te vluchten van de realiteit. Bij sommige mensen gaat dat gepaard met een onrealistisch lichaamsbeeld, maar veel meiden die bij me op de kliniek zaten wisten net als ik goed genoeg dat ze veel te dun waren.

In die tijd hadden we allemaal veel gegeven voor een paar kilootjes erbij, maar we hadden ook niet de zelfbeheersing of motivatie om iets te veranderen aan ons eetpatroon.

Met een restrictieve eetstoornis krijg je niet altijd medelijden, maar ook vaak beschuldigingen. Je hoeft helemaal geen therapie of opnames, je moet gewoon een schop onder de kont krijgen zodat je terug gaat eten.
Mensen die zelf geen eetstoornis hebben snappen niet goed hoe het in godsnaam moeilijk kan zijn om te eten, net zoals ze niet snappen hoe het zo moeilijk kan zijn om het eten te laten staan.

Medelijden of beschuldigingen kun je echter zowel met over- als ondergewicht missen als de pest... Meestal weet je zelf wel goed genoeg of je te dik of te dun bent, en hoef je daar echt niet steeds op gewezen te worden. Al helemaal niet door onbekenden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:44

ok, ik wil hier niet uitgebreid in discussie gaan over mijn definitie van anorexia,

en uiteindelijk draait het om een heleboel factoren die bij elkaar komen in een eetstoornis en gaat het zeker niet om afvallen opzich zelf. En als de ES in een ver gevorderd stadium is, dan is het vooral heel moeilijk om de gewoontes (weinig eten) te doorbreken. Maar bij veel mensen met anorexia gaat het toch vaak wel degelijk om het getal op de weegschaal, om daar controle te hebben. Het feit dat ze door weinig te eten, dat getal naar beneden kunnen krijgen. Niet voor niets staan mensen met een ES soms wel 10x per dag op de weegschaal om maar wat te noemen. Angst om aan te komen is zelfs één van de criteria genoemd in de DSM.
iedere eetstoornis is anders, maar je kunt toch niet ontkennen dat anorexia héél vaak (maar misschien niet altijd) echt wel te maken heeft met een verlangen om af te vallen... Zeker in het beginstadium, als men nog niet bezig is met herstel.

Overigens ga ik niet ontkennen dat er ook veel onbegrip tov eetstoornissen is hoor, dat is ook zeker zo. Helemaal als er sprake is van ernstig ondergewicht.
Maar toch wordt het wel vaker (niet altijd) gezien als een ziekte die je overkomt, dan obesitas waarbij de schuld vrijwel altijd bij de persoon zelf wordt gelegd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-07-14 17:06, in het totaal 2 keer bewerkt

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:58

Omdat dik steeds meer als normaal wordt gezien.... en dun niet, dus dan "mag" je daar wat van zeggen. XXXL (of zelfs XXXXL) bestaat al lang en er is nu een hele heisa over XXXS...

Ik blijf het raar vinden. En inderdaad, ik heb ook het idee dat mensen met een gezond gewicht steeds vaker als dun gezien worden.

Iedereen mag wel kritiek hebben op mijn gewicht/postuur (ik heb gewoon een goed BMI), maar ik mag dan natuurlijk niet zeggen dat ik ook een buikje heb als ik meer snoep, of dat ik de laatste tijd lui ben en minder beweeg en me dik voel. Nee, ik mag mij daar niet druk om maken...

En ik zou niet eens durven zeggen dat als de ander dik is wel wat meer zou mogen bewegen en/of wat minder snoepen. 9/10 van de dunne mensen zijn dun, omdat ze goed eten/bewegen, 9/10 van de dikke mensen zijn dik, omdat ze te weinig bewegen/teveel eten. Echter dikke mensen verschuilen zich vaak achter de uitzonderingen, maar als dun persoon is het vast je stofwisseling waar je mee gezegend bent. Het kan niet dat je met normaal eten/bewegen zo slank bent/blijft...

Bij paarden precies hetzelfde... Je kan echt niet zeggen dat een paard te dik is (en nee, ook hier op bokt niet....), maar bij te dun krijg je het van iedereen te horen... Soortgelijke excuses...

Het belangrijkste is dat iedereen blij is met zijn/haar lichaam. Echter, ik val anderen niet lastig met mijn mening, laat mij dan ook met rust... Maar nee, ik kan alles eten, maar word niet dik (wat dus absoluut niet waar is).

(Ik heb het dus over "gewone" dunne en dikke mensen, niet door een ziekte of stoornis).

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:01

Er was ooit zo'n tedtalk door een model. Van wat ik me kan herinneren was dat het een hele slechte tedtalk was maar een ding was me echt bij gebleven; echt het perfecte lichaam hebben is het winnen van een genetische loterij.

Maar dat terzijde, heeft er weinig mee te maken :+

Ik zou eerder denken waarom je een opmerking over de dikheid of dunheid van een persoon zou moeten/willen maken? :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:12

Wetenschappelijk feit: vetrollen zijn ongezond. Dus of je het nu mooi vind of niet, met welk argument of excuus je ook komt voor je overgewicht, het is NIET GEZOND. Dus dan is het wetenschappelijk gezien einde discussie.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:45

flavlip schreef:
Ik blijf het raar vinden. En inderdaad, ik heb ook het idee dat mensen met een gezond gewicht steeds vaker als dun gezien worden.

Vanuit mijn beleving is het juist andersom. Die dames bij dove hebben een gezond gewicht. Dit word door menig mens al als stevig beschouwd :)

antje_vip schreef:
Wetenschappelijk feit: vetrollen zijn ongezond. Dus of je het nu mooi vind of niet, met welk argument of excuus je ook komt voor je overgewicht, het is NIET GEZOND. Dus dan is het wetenschappelijk gezien einde discussie.

Gebrek aan vet is ook NIET GEZOND ;)

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:55

Ik ben zelf ook iemand die lastig aankomt, kan dus ook eten wat ik wil en zoveel ik wil. Als ik er 5 kilo bij wil hebben moet ik een week lang alleen maar vette zooi eten en ben ik het na een week werken ook weer kwijt :')

Mijn mening over mensen met overgewicht? Als je eenmaal overgewicht hebt is het lastig om het weer kwijt te raken en zal veel discipline vereisen, ik vind dus ook dat het aan die mensen zelf ligt (ziektes uitgesloten natuurlijk want mijn zus heeft het aan de schildklier waardoor ze eigenlijk niet veel aan kan doen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:10

antje_vip schreef:

Maar afvallen is vaak ook niet zo gezond :Y) (en leidt tot meer overgewicht door jojo-effect)
Een maatschappij met een obsessie voor dieten is niet gezond (en leidt imo ook eerder tot meer overgewicht dan minder)
Jezelf niet accepteren is niet gezond

En overgewicht is ook niet gezond nee....

Maar iemand die op een gezond gewicht zit, gruwelijk ontevreden is met zichzelf, op dat gezonde gewicht is gekomen door allerlei crashdiëten, vage operaties, of poedershakejes... is in MIJN ogen nog veel ongezonder.
Soms is jezelf met overgewicht accepteren het gezondste wat je kunt doen. Helemaal als het overgewicht niet al te ernstig is en je stabiel bent op dat gewicht (en dus niet verder aankomt) en je eetpatroon stabiel is.
Het is alleen wel jammer dat de maatschappij dan meteen weer allemaal oordelen heeft -O-

Ik voelde mezelf gezonder met een beetje overgewicht, dan nu met gezond gewicht... En ik voel me daar door dit soort topics altijd een beetje schuldig over.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:22

Dit is typisch weer een topic van, iemand zegt iets lelijks tegen mij, ik voel mij rot, dus ga ik maar lelijk tegen andere mensen. Hou toch eens op met zeuren over dik of dun.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:06

Ik ga wel mee met Menino eigenlijk. De constante fixatie op gewicht door de hele maatschappij kan nooit gezond zijn en kost uiteindelijk volgens mij uiteindelijk ook meer geld dan ziekten door overgewicht/ ondergewicht. Tevreden zijn met jezelf, ondanks dat je misschien een paar kilootjes teveel of te weinig hebt voor het mooie/ perfect gezonde, is volgens mij uiteindelijk nog altijd het meest gezonde want dat werkt door in je hele lichaam EN psyche.